Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
9738 svar till detta ämne
Postad 02 February 2023 - 10:05
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Precis, att boxen automatiskt börjar spela in den kanal du tittar på så att man spola tillbaka om man av någon anledning missar något.
Hade man tittat fem minuter gick det att spola tillbaka fem minuter, hade man kollat en timme så gick det att spola tillbaka en timme.
Nu är enda sättet att starta programmet från början vilket funkar men är krångligare än att bara spola tillbaka några minuter.
Jag har ert SD-kort och pausa eller spela in hela program fungerar.
Hej
Tyvärr tror jag att det är en funktion som inte kommer finnas på Allente 1. Vi har fortfarande en del utveckling kvar att göra på boxen så det är så klart inte omöjligt att det kommer, men det är inget som är planerat i närtid tyvärr.
Mvh
Niklas
Postad 02 February 2023 - 10:54
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
452 inlägg
Hej
Tyvärr tror jag att det är en funktion som inte kommer finnas på Allente 1. Vi har fortfarande en del utveckling kvar att göra på boxen så det är så klart inte omöjligt att det kommer, men det är inget som är planerat i närtid tyvärr.
Mvh
Niklas
Det var tråkigt att höra. Vill minnas att det var en av finesserna som skulle komma och en av anledningarna till att vi valde Allente.
Tråkigt om det är så att hård- och mjukvara klarade detta för 13-15 år sedan men inte nu...
Jag får väl hålla tummarna för timeshift framöver.
Postad 02 February 2023 - 11:53
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Tyvärr tror jag att det är en funktion som inte kommer finnas på Allente 1.
Jag blir mer och mer övertygad om att jag skall köpa en bättre begagnad ADB-box att ha i reserv om min nuvarande säckar ihop. Allente har tydligen inga ambitioner öht att erbjuda något som är i närheten lika kompetent.
Postad 02 February 2023 - 15:01
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Jag blir mer och mer övertygad om att jag skall köpa en bättre begagnad ADB-box att ha i reserv om min nuvarande säckar ihop. Allente har tydligen inga ambitioner öht att erbjuda något som är i närheten lika kompetent.
Ja vilken besvikelse. Jag har väntat och väntat på timeshift innan jag byter.
Nåja, Smartboxen får leva vidare👍
Postad 06 February 2023 - 15:46
cycleplus
-
cycleplus
-
Rookie
-
1 inlägg
Har efter att ha levt med en OnePlace i ett drygt år, äntligen fått löfte om att få den utbytt av Allente (inkl en hårddisk). Jag tror jag har upplevt alla de fel som jag sett här på detta forum under 2022. Speciellt pixling vid inspelning och att boxen får för sig att bara lägga av ibland mm är otroligt irriterande. Nu är frågan; är det Allente-1 eller Samsung 680-box som jag ska ha? För och nackdelar?
Postad 06 February 2023 - 16:19
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
Allente 1.
Haft samtal med SVT angående 5.1-sändningar (eller avsaknaden av 5.1 som jag upplevt).
Det började med Mello, som jag trodde skulle sändas i 5.1 men jag fick inte till det (förstärkare), visade bara 2.0.
Andra 5.1-kanaler funkar fint, åtminstone visas inkommande signal som 5.1 .
Nu såg jag idag att SVT1 skulle sända en serie 15:30 i HD inkl. 5.1-ljud, så jag väntade ivrigt med kaffe o bulle. Näeh, inget.
Tittar man i Allente-menyn (Teknisk information tror jag den hette) och väljer HDMI ser jag att det är PCM .
Trodde nog att det skulle stå Dolby Digital AC3 typ, för denna sändning.
Jag körde igång SVT Play oxå från appen i TV'n, där var det 5.1 ut i vardagsrummet, bullen smakade lite bättre.
Nån som kan hjälpa till här och förklara detta, kanske jag måste se över hur signalerna hanteras i receivern?
En typisk grej som sker t.ex. på 5:an o 9:an är ju att man kan styra ljudnivån på boxen, typ analogt. Detta kunde man även vid denna SVT 5.1-sändning...
Edit: Samsung TV där jag kör passthrough + optiskt ut. Kan ju vara PCM + optiskt som strular då..
Redigerat av luma67, 06 February 2023 - 16:45.
Postad 06 February 2023 - 17:05
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Allente 1.
Haft samtal med SVT angående 5.1-sändningar (eller avsaknaden av 5.1 som jag upplevt).
Det började med Mello, som jag trodde skulle sändas i 5.1 men jag fick inte till det (förstärkare), visade bara 2.0.
Nu såg jag idag att SVT1 skulle sända en serie 15:30 i HD inkl. 5.1-ljud, så jag väntade ivrigt med kaffe o bulle. Näeh, inget.
Tittar man i Allente-menyn (Teknisk information tror jag den hette) och väljer HDMI ser jag att det är PCM .
Jag körde igång SVT Play oxå från appen i TV'n, där var det 5.1 ut i vardagsrummet, bullen smakade lite bättre.
Nån som kan hjälpa till här och förklara detta, kanske jag måste se över hur signalerna hanteras i receivern?
En typisk grej som sker t.ex. på 5:an o 9:an är ju att man kan styra ljudnivån på boxen, typ analogt. Detta kunde man även vid denna SVT 5.1-sändning...
Edit: Samsung TV där jag kör passthrough + optiskt ut. Kan ju vara PCM + optiskt som strular då..
Upplever samma fenomen... Receivern rapporterar 2.0 ljud in från Allente1, trots alla format aktiva i Allente1...
Postad 06 February 2023 - 17:06
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Allente 1.
Så här skrev Niklas i tråden som handlar om Allente 1 ang problemet med 5.1 ljud på SVT
Hej
Om man tittar på ett program på SVT1 HD i PCM och programmet efter visas med dolby 5.1 så switchar boxen inte autoamatiskt över till 5.1. Lösning är att byta kanal och gå tillbaka till SVT1 HD.
Vi jobbar på att lösa det problemet.
Mvh Niklas
Postad 06 February 2023 - 17:19
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
Så här skrev Niklas i tråden som handlar om Allente 1 ang problemet med 5.1 ljud på SVT
Hej
Om man tittar på ett program på SVT1 HD i PCM och programmet efter visas med dolby 5.1 så switchar boxen inte autoamatiskt över till 5.1. Lösning är att byta kanal och gå tillbaka till SVT1 HD.
Vi jobbar på att lösa det problemet.
Mvh Niklas
Ok, tack för input, men nu är det inte ngt övergångsproblem mellan två program (om det är det som Niklas menar), utan att SVT 5.1-sändningen sänder PCM-ljud. Jag har hoppat mellan kanaler friskt, bytt i ljudmenyn på Allenten (Auto/Enstaka surroundljud etc), men just PCM-sändningen på SVT "5.1" är körd 
Postad 06 February 2023 - 17:22
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Ok, tack för input, men nu är det inte ngt övergångsproblem mellan två program (om det är det som Niklas menar), utan att SVT 5.1-sändningen sänder PCM-ljud. Jag har hoppat mellan kanaler friskt, bytt i ljudmenyn på Allenten (Auto/Enstaka surroundljud etc), men just PCM-sändningen på SVT "5.1" är körd 
Hej
Prova ändra ljudspråk, skulle vilja veta om det gör någon skillnad.
Har tyvärr inget anläggning att testa på själv just nu, ska undersöka saken imorgon.
Mvh
Niklas
Postad 06 February 2023 - 17:47
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
Hej
Prova ändra ljudspråk, skulle vilja veta om det gör någon skillnad.
Har tyvärr inget anläggning att testa på själv just nu, ska undersöka saken imorgon.
Mvh
Niklas
Kollar senare, Yoga'n väntar 
Postad 06 February 2023 - 21:21
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
Kl 22 ikväll går det nån serie på SVT1 med 5.1. Orkar kanske greja lite.
Postad 08 February 2023 - 12:39
storbacken29
-
storbacken29
-
Användare
-
-
247 inlägg
Postad 14 February 2023 - 16:18
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
@ Niklas. Funktionen ”fortsätt titta” saknas i webos appen,i alla fall på skyshowtime till skillnad från appletv. Kan ni fixa det?
Postad 15 February 2023 - 09:54
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
@ Niklas. Funktionen ”fortsätt titta” saknas i webos appen,i alla fall på skyshowtime till skillnad från appletv. Kan ni fixa det?
Hej
Om allt går enligt plan så ska det vara löst innan slutet på Mars.
Mvh
Niklas
Postad 15 February 2023 - 13:22
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Hej
Om allt går enligt plan så ska det vara löst innan slutet på Mars.
Mvh
Niklas
👍
Postad 15 February 2023 - 20:48
larlar
-
larlar
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Någon som har koll på om 5.1 ljud är på gång i allenteappen ?
Har ATV
Postad 17 February 2023 - 13:53
LeifIThor
-
LeifIThor
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har Allente 1-boxen möjligheten att man kan börja titta på en pågående inspelning? Hade det på gamla boxen men kan inte se att det är möjligt med den nya Allente 1-boxen.
Postad 19 February 2023 - 19:25
rogsm
-
rogsm
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Har Allente 1-boxen möjligheten att man kan börja titta på en pågående inspelning? Hade det på gamla boxen men kan inte se att det är möjligt med den nya Allente 1-boxen.
Jodå, den funktionen finns.
Postad 21 February 2023 - 22:41
Riksvag
-
Riksvag
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har tidigare kört Canal Digital på min 2016 Samsung via Canal Digital-appen, och det har funkat perfekt i sex år. Supernöjd! När CD-appen nu dras tillbaka bestämde jag mig för att slå till på en 2022 år Samsung, eftersom Allente-appen inte går att installera på tidigare modeller än 2018. Lite trist att göra sig av med en fullt fungerande TV, men sånt är livet.
Jag har använt den nya TV-n nu i ett par veckor, och kan konstatera att allt funkar helt OK, förutom en mycket irriterande detalj. Efter runt 30-45 minuters tittande på en och samma kanal så blir bilden plötsligt svart, och ljud försvinner. Byter jag då kanal, så fungerar den nya kanalen, och byter jag sedan tillbaka till den kanal som jag tittade på när bilden blev svart, så fungerar det helt plötsligt igen.
Någon annan som känner igen detta? Alla andra appar på samsung fungerar perfekt, och andra enheter (iOS) som jag emellanåt använder med Allente fungerar också helt utan anmärkning.
Retfullt att behöva punga ut till en ny TV bara för att få något som fungerar sämre.
Redigerat av Riksvag, 21 February 2023 - 22:42.
Postad 21 February 2023 - 23:17
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Jag har tidigare kört Canal Digital på min 2016 Samsung via Canal Digital-appen, och det har funkat perfekt i sex år. Supernöjd! När CD-appen nu dras tillbaka bestämde jag mig för att slå till på en 2022 år Samsung, eftersom Allente-appen inte går att installera på tidigare modeller än 2018. Lite trist att göra sig av med en fullt fungerande TV, men sånt är livet.
Jag har använt den nya TV-n nu i ett par veckor, och kan konstatera att allt funkar helt OK, förutom en mycket irriterande detalj. Efter runt 30-45 minuters tittande på en och samma kanal så blir bilden plötsligt svart, och ljud försvinner. Byter jag då kanal, så fungerar den nya kanalen, och byter jag sedan tillbaka till den kanal som jag tittade på när bilden blev svart, så fungerar det helt plötsligt igen.
Någon annan som känner igen detta? Alla andra appar på samsung fungerar perfekt, och andra enheter (iOS) som jag emellanåt använder med Allente fungerar också helt utan anmärkning.
Retfullt att behöva punga ut till en ny TV bara för att få något som fungerar sämre.
Hej
Kan du skicka modell på TV? Gärna version av appen också så ska jag ta det vidare.
Mvh
Niklas
Postad 22 February 2023 - 12:05
LeifIThor
-
LeifIThor
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jodå, den funktionen finns.
Har hittat funktionen nu! Tack!
Postad 22 February 2023 - 12:09
LeifIThor
-
LeifIThor
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har på grund av att Canal Digital-appen inte längre fungerar i min 2017 års Samsung Smart-TV skaffat nya Allente 1-boxen. Jag hittar inte något sätt att få ned Netflix-appen till boxen. Är det på något sätt möjligt och i så fall hur?
Postad 22 February 2023 - 12:37
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Har på grund av att Canal Digital-appen inte längre fungerar i min 2017 års Samsung Smart-TV skaffat nya Allente 1-boxen. Jag hittar inte något sätt att få ned Netflix-appen till boxen. Är det på något sätt möjligt och i så fall hur?
Hej
Netflix finns tyvärr inte på Allente 1 boxen, krävs ett avtal med netflix vilket vi inte har.
Mvh
Niklas
Postad 22 February 2023 - 18:50
Riksvag
-
Riksvag
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej
Kan du skicka modell på TV? Gärna version av appen också så ska jag ta det vidare.
Mvh
Niklas
Hejsan, och stort tack för svar!
Ja, det är appversion 1.2.4 och TVn är en QE85QN90BATXXN, Tizen 6.5, 2022
Postad 23 February 2023 - 07:49
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hejsan, och stort tack för svar!
Ja, det är appversion 1.2.4 och TVn är en QE85QN90BATXXN, Tizen 6.5, 2022
Tack, tar den vidare.
Mvh
Niklas
Postad 23 February 2023 - 11:05
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Hej
Under Q1 2023 kommer det bli nytt utseende på apparna, om allt går enligt plan.
Mvh
Niklas
Hej Niklas
Vet du något mer om apparna? Nu är vi igenom halva Q1, går uppdateringarna enligt plan?
Postad 23 February 2023 - 11:37
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej Niklas
Vet du något mer om apparna? Nu är vi igenom halva Q1, går uppdateringarna enligt plan?
Hej
tv.allente.se är på gång, men behöver återkomma när nya sidan blir tillgänglig för alla kunder, men det ska inte vara långt bort.
Mvh
Niklas
Postad 23 February 2023 - 14:28
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Niklas!
Den ny boxen är grymt bra, men... Vi behöver ha Netflix! Ni fixade ju det på den gamla! Upp o snacka vett med dina chefer! Min chef (frugan) har sagt sitt, utan Netflix är den värdelös!
Postad 24 February 2023 - 07:03
tyckaren
-
tyckaren
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Beställde ett depositionskort och ett CA interface från Allente som först gav mig access till inte bara SVT utan även TV4s kanaler och TV6. Efter ett par dagar slutade allt fungera utom SVT. Jag kontaktade support men de kunde inte se något fel utan bad mig "vänta" för att se om det skulle lösa sig efter någon dag... men så har inte skett förstås!
Jag har googlat på detta för att se exakt vilka kanaler som ett depositionskort skall ge access till men inte hittat någon sida som visa det utan det talas bara om "SVT kanaler" men visst skall det vara mer än bara dem?!
Kan också säga att vi har en annan TV med ett Allente abonemang (som matas med en annan kanal från samma LNB) och på den fungerar TV4, TV6 etc. så tycker inte det borde vara problem med mottagningen (vilket support antydde kunde vara fallet)...
Någon som har tips om vad som kan vara fel?
Postad 24 February 2023 - 09:44
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Beställde ett depositionskort och ett CA interface från Allente som först gav mig access till inte bara SVT utan även TV4s kanaler och TV6. Efter ett par dagar slutade allt fungera utom SVT. Jag kontaktade support men de kunde inte se något fel utan bad mig "vänta" för att se om det skulle lösa sig efter någon dag... men så har inte skett förstås!
Jag har googlat på detta för att se exakt vilka kanaler som ett depositionskort skall ge access till men inte hittat någon sida som visa det utan det talas bara om "SVT kanaler" men visst skall det vara mer än bara dem?!
Kan också säga att vi har en annan TV med ett Allente abonemang (som matas med en annan kanal från samma LNB) och på den fungerar TV4, TV6 etc. så tycker inte det borde vara problem med mottagningen (vilket support antydde kunde vara fallet)...
Någon som har tips om vad som kan vara fel?
Hej
Depositionskort innehåller följande kanaler, SVT1 HD, SVT2 HD, Kunskapskanalen HD, Barnkanalen HD och SVT 24 HD.
När man får ett nytt programkort så ingår de flesta kanaler i 18 dagar, efter det så har man endast access till de kanaler som ingår i abonnemanget.
Mvh
Niklas
Niklas!
Den ny boxen är grymt bra, men... Vi behöver ha Netflix! Ni fixade ju det på den gamla! Upp o snacka vett med dina chefer! Min chef (frugan) har sagt sitt, utan Netflix är den värdelös!
Hej
Håller med om att det är tråkigt att Netflix inte finns på boxen, men tror tyvärr inte vi kommer komma fram till någon lösning där tillsammans med Netflix.
Mvh
Niklas
Postad 24 February 2023 - 16:33
Priskvark
-
Priskvark
-
Användare
-
-
125 inlägg
Ingen annan har haft synpunkter på det här tidigare men jag tycker att det nya innehållet och priset för kanalpaket Medium är häpnadsväckande . Man höjer priset för Medium till priset på nuvarande kanalpaket Large, alltså 469 kr/månad. I det nya Medium har man slängt in 8 olika sportkanaler till ingen som helst glädje för mig som är totalt ointresserad av sport.
De nya kanalerna blir Eurosport 1, Eurosport 2, Sportkanalen, Motorvision, V sport extra, V sport 1, V sport ultra HD och V sport vinter. Det här är kanaler som jag verkligen inte vill ha i mitt paket och jag skulle inte ens att lägga in dem i listan över mina aktuella kanalval/favoriter.
På sidan https://www.allente.se/nya-standard får man svar på vanliga frågor. En fråga som ställs är: ”Kan jag välja att stanna kvar på den nuvarande versionen av tv-paket Standard, dvs. med det utbud som ingår i Standard före förändringarna den 1 april?”
Svaret är: ”Nej, det kan du inte.”
Det här är den sämsta förändringen som jag varit med om på ett abonnemang. Det blir obligatoriskt att betala för en genre som man helt saknar intresse för.
Vad tycker ni andra?
Välkomnar ni förändringen?
Är det inte så att ni som gillar sport vill ha utvalda sportkanaler med den sport som ni gillar mest, förmodligen betalkanaler?
Har ni nytta av få den nya mixen så att ni kan avbeställa era betalkanaler? Eller blir förändringen ointressant även för er som gillar sport?
Efter en evighet som Canal Digital/Allente-kund är det dags att se sig om efter något annat alternativ!
Postad 24 February 2023 - 19:33
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Ingen annan har haft synpunkter på det här tidigare men jag tycker att det nya innehållet och priset för kanalpaket Medium är häpnadsväckande . Man höjer priset för Medium till priset på nuvarande kanalpaket Large, alltså 469 kr/månad. I det nya Medium har man slängt in 8 olika sportkanaler till ingen som helst glädje för mig som är totalt ointresserad av sport.
De nya kanalerna blir Eurosport 1, Eurosport 2, Sportkanalen, Motorvision, V sport extra, V sport 1, V sport ultra HD och V sport vinter. Det här är kanaler som jag verkligen inte vill ha i mitt paket och jag skulle inte ens att lägga in dem i listan över mina aktuella kanalval/favoriter.
På sidan https://www.allente.se/nya-standard får man svar på vanliga frågor. En fråga som ställs är: ”Kan jag välja att stanna kvar på den nuvarande versionen av tv-paket Standard, dvs. med det utbud som ingår i Standard före förändringarna den 1 april?”
Svaret är: ”Nej, det kan du inte.”
Det här är den sämsta förändringen som jag varit med om på ett abonnemang. Det blir obligatoriskt att betala för en genre som man helt saknar intresse för.
Vad tycker ni andra?
Välkomnar ni förändringen?
Är det inte så att ni som gillar sport vill ha utvalda sportkanaler med den sport som ni gillar mest, förmodligen betalkanaler?
Har ni nytta av få den nya mixen så att ni kan avbeställa era betalkanaler? Eller blir förändringen ointressant även för er som gillar sport?
Efter en evighet som Canal Digital/Allente-kund är det dags att se sig om efter något annat alternativ!
För min del spelar det ingen roll då jag redan har det paketet som kommer heta standard. Men visst hade en större flexibilitet varit önskvärt.
Samtidigt behöver det inte bli så dyrt, min erfarenhet är att kundtjänst är generösa mot de som bemödar sig att ringa in och be om ett lägre pris.
Oftast får man 50% rabatt, förr fick man lirka lite men de senaste åren har jag på en rak fråga om de kan göra något för mig alltid fått halva priset direkt utan krusiduller.
Postad 24 February 2023 - 20:37
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Vänta tills abb går ut och ring upp och säg att du kan tänka dig stanna som kund om du får halva priset i ett år. Har lyckats för mig flera ggr.
Postad 25 February 2023 - 08:50
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
https://teknikveckan...k-med-google-tv
Allente som är resultatet av en sammanslagning mellan Viasat och Canal Digital visar idag upp en egen version av Chromecast som kommer att gå att köpa för strax under 800 kronor.
Allente Streaming Hub är till utseendet lite lik Chromecast med Google TV men med deras egna logga, en större storlek, en annan fjärrkontroll och ett inte så helt snyggt färgval. Dongeln har Chromecast inbyggt så du kan casta saker till din tv och den kan även kommunicera via Bluetooth. Operativsystemet är Google TV och Allentes egna tv-app kommer förinstallerad på enheten.
Postad 25 February 2023 - 11:47
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2527 inlägg
Ännu en kanal som försvinner när man slår ihop BBC Earth och BBC Brit till BBC Nordic.
Postad 26 February 2023 - 12:32
id_t83
-
id_t83
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Mina föräldrar har Allente och försöker titta på Viaplay vinter: vm-studion och det fungerar inte, får det här meddelandet.
Edit, verkar vara alla live sändningar som inte fungerar medans gamla sändningar från tex F1 fungerar.
Redigerat av id_t83, 26 February 2023 - 12:34.
Postad 26 February 2023 - 13:37
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Cmore/Allente funkar inte hos mig heller
Postad 26 February 2023 - 14:56
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Mina föräldrar har Allente och försöker titta på Viaplay vinter: vm-studion och det fungerar inte, får det här meddelandet.
Edit, verkar vara alla live sändningar som inte fungerar medans gamla sändningar från tex F1 fungerar.
Fick streama på Telefon och casta det till TVn.
Det ville inte hoppa igång, min satellit har grön signal.
Postad 26 February 2023 - 22:12
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Funkar inte ännu här, blir att ringa Allente imorgon och höra vad som hänt.
Postad 26 February 2023 - 22:17
id_t83
-
id_t83
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Fick streama på Telefon och casta det till TVn.
Det ville inte hoppa igång, min satellit har grön signal.
Dom får också streama från telefonen till TVn.
Postad 26 February 2023 - 23:23
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Dom får också streama från telefonen till TVn.
Ja min hittar inte kanalen står det nu.
Postad 27 February 2023 - 09:27
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej
Har sett några andra kunder som haft samma problem, har själv inte lyckas återskapa problemet.
Skulle du kunna skicka ett PM så vi kan undersöka närmare?
Mvh
Niklas
Funkar inte ännu här, blir att ringa Allente imorgon och höra vad som hänt.
Hej
Skicka PM så kollar vi upp, så slipper du ringa.
Mvh
Niklas
Postad 27 February 2023 - 19:07
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Funkar nu tog ett bra tag att hitta signalen igen.
Postad 02 March 2023 - 00:38
Maths
-
Maths
-
Användare
-
-
105 inlägg
Några frågor till Allente:
- Varför kan man med senaste boxen Allente1 endast spara inspelade program i max 12 månader?
- Om jag förstått rätt har boxen inte riktig "time shift" som tidigare inspelningsbara boxar haft. D.v.s. man kan inte spola tillbaks t.ex. några sekunder eller minuter om man missat nåt av en eller annan anledning. Stämmer detta? Om det är så kommer det att ändras framöver när funktionen vidareutvecklas? Om inte varför?
- Varför har en ny modern box inte digital ljudutgång? Har funnits på tidigare boxar och känns som bakåtsträvande.
- Om den info jag fått stämmer kan man inte lösa ovan problem med att köpa en box som har ovan nämnda funktionalitet, varför!? Allente1 är ju inte en superdyr box och det bör vara kanalpaket som drar in pengarna till bolaget. Antar att ett starkt argument är att man vill garantera att boxen fungerar med Allentes paket MEN skulle det inte ge fler potentiella kunder?
/Mats
Redigerat av Maths, 02 March 2023 - 00:39.
Postad 06 March 2023 - 21:24
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Allente1-boxen - ser via parabol.
Sedan i helgen så går det inte byta kanal från guiden - övre bilden. Väljer jag en kanal stämngs guiden, men sedan fastnar jag på aktiva kanalen där det bara kommer en text "Laddar..."
Enda sättet att byta kanal är att stänga guiden, och skriva in kanalens siffra. 😬
UPDATE: Rensa cache OCH allt data i Allente-appen och sen starta om AndroidTV fixade problemet. Lite omständligt.. men glad nu. 💪
Postad 08 March 2023 - 10:05
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Allente1-boxen - ser via parabol.
Sedan i helgen så går det inte byta kanal från guiden - övre bilden. Väljer jag en kanal stämngs guiden, men sedan fastnar jag på aktiva kanalen där det bara kommer en text "Laddar..."
Enda sättet att byta kanal är att stänga guiden, och skriva in kanalens siffra.
UPDATE: Rensa cache OCH allt data i Allente-appen och sen starta om AndroidTV fixade problemet. Lite omständligt.. men glad nu.
Hej
Såg det problemet på en kollegas box i veckan, och där löste också rensa data problemet.
Hör av dig om det skulle uppstå igen.
Mvh
Niklas
Postad 08 March 2023 - 17:51
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
Ang. dagens driftstörning som drabbar t.ex. filmhyrare. ("Licensen kunde inte hämtas")
Förmodligen dryftats tidigare, men jag tycker det isåfall är värt att upprepas.
Varför måste man vara uppkopplad mot WiFi för att se TV (dvs förmodligen för komma åt de tjänster som följer med Allente-TV)?
Kan inte minnas att någon TV-leverantör haft de kraven, isåfall missat det helt.
Med fiberuppkoppling rätt in i Allente1-boxen torde allt "kräm" finnas för att åstadkomma tablå, veckoarkiv och uthyrning av film på nanosekunder.
Är det ngt som jobbas på, att få bort WiFi-beroendet...
Postad 08 March 2023 - 18:38
Squater
-
Squater
-
Rookie
-
7 inlägg
Efter ca 15 år med bredband och tv från Telia bytte vi till Allente. Bredbandet aktiverades när tjänsten hos Telia upphörde men tv:n fungerar fortfarande inte trots aktivering 4/3. Efter många samtal med kundtjänst ska orsaken vara att vi bara har ett uttag för både tv och bredband och ingen tjänstefördelare. Telia har fungerat perfekt nästan alla timmar under 15 år men Allente kan inte ge oss en fungerande tv-tjänst men de kan ta betalt för den. Jag har skrivit till Niklas om detta. Att byta till Allente var ett misstag. Får vi ingen snabb lösning och kompensation blir det reklamation och Telia!
Martin (son till kund)
Postad 08 March 2023 - 19:42
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Kör Allente appen så länge ??
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|