Postad 11 April 2010 - 20:17
20100411_105.jpg 90.65K
0 Antal nerladdningar
Postad 11 April 2010 - 22:23
Får lägga in kompisens kissemisse!
Redigerat av Soyish, 11 April 2010 - 22:28.
Postad 11 April 2010 - 23:39
Postad 12 April 2010 - 16:49

Provsköt med nya objektivet idag
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 12 April 2010 - 16:50.
Postad 12 April 2010 - 20:29
Lena samt vår stora dotter och hennes kille..
DSC00716.jpg 374.69K
0 Antal nerladdningarOch att se våra mindre döttrar skratta och koppla av för några timmar var underbart..
DSC00719.jpg 376.41K
0 Antal nerladdningar
Postad 12 April 2010 - 21:42
Hoppas på det bästa för er. Urfina ögonblicksbilder.
Själv är man tvingad innomhus med tokförkylning. Därför bidrar jag med lite underliga bilder på småmynt och skrot.
Har svamlat runt lite i Capture One/RAW programmet och drog av all färgmättnad så det blev en svart-vit jpeg med lite kontrasthöjning. La även på lite konstgjort brus i PS.
1002210103.jpg 627.2K
0 Antal nerladdningar
Postad 12 April 2010 - 22:37
Här är en macroaktig bild med mitt nya macroobjektiv.
_DSC1534liten.jpg 385K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 April 2010 - 05:11
Xray, objektivet ser ut att funka fint, men du kanske ska börja söka dig till lite färsk mark
Postad 13 April 2010 - 10:06
Denna tyckte jag blev cool, dragit lite i kontrast bara typ.
DSC_3208.jpg 428.3K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 April 2010 - 10:40
Starkt Mayro!
Denna tyckte jag blev cool, dragit lite i kontrast bara typ.
bild
Rejäl "tjong" i dom färgerna
Postad 13 April 2010 - 12:10
När jag var ute o fotade igår hade jag endast med endast Sigma 150/2.8. Det var ganska utmanande att få till kompositionen då jag vant mig vid flexibiliteten som Nikon 16-85 vr ger (behöver inte så korta slutartider som med sigma 150 handhållet och brännviddsomfånget 16-85 är lättare att hantera vid bl. a. landskapsfotografering). Har också upptäckt en viss benägenhet till bakfokus med Sigma 150 tillsammans med Nikon d5000, något som ibland även hänt med 16-85vr, men nu med sigma 150mm helt enkelt kan bli lite bekymmersamt pga mindre skärpedjup… Funderar på att skicka in min d5000 snart då den igår i serien som behöver kollas upp pga strömförsörjningen - och då kan de ju kika på fokuseringen också om denna står korrekt…
Postad 13 April 2010 - 13:34
Ta och testa på papper med 45graders testen (kan vara bra att skicka med också), har kört en del sådana och det funkar ganska bra. Jag fick bakfokus med 18-105 men jag ligger precis med 85'an och 70-300 så jag gissar att det är 18-105 och inte huset som ska justeras något.Du har rätt Que att bilderna inte har så vitala växter, och de ser kanske ut mer som höstbilder... Det får bli en sväng någon dag till något ställe med mer färsk flora och fauna...
![]()
När jag var ute o fotade igår hade jag endast med endast Sigma 150/2.8. Det var ganska utmanande att få till kompositionen då jag vant mig vid flexibiliteten som Nikon 16-85 vr ger (behöver inte så korta slutartider som med sigma 150 handhållet och brännviddsomfånget 16-85 är lättare att hantera vid bl. a. landskapsfotografering). Har också upptäckt en viss benägenhet till bakfokus med Sigma 150 tillsammans med Nikon d5000, något som ibland även hänt med 16-85vr, men nu med sigma 150mm helt enkelt kan bli lite bekymmersamt pga mindre skärpedjup… Funderar på att skicka in min d5000 snart då den igår i serien som behöver kollas upp pga strömförsörjningen - och då kan de ju kika på fokuseringen också om denna står korrekt…
Postad 13 April 2010 - 13:49
Harligt att se Mayro. Skickar mina tankar fran andra sidan jorden!Mitt i allt som elände runt allt som sker då min fru har drabbats utav svår Cancer igen så "glöder det till" av glädje och leenden trotts allt ibland... Och då Julia fyllde 15 år nyligen fick Lena komma hem för några timmar från sjukhuset och delta i födelsedagskalaset.. Då dessa bilder hör ihop så lägger jag in dubbla bilder.. Och hoppas detta kan ursäktas.
Och att se våra mindre döttrar skratta och koppla av för några timmar var underbart..
Snyggt och fin kontrast mellan ljus bakom och ljuset fran blixten!Denna tyckte jag blev cool, dragit lite i kontrast bara typ.
Postad 14 April 2010 - 10:06
Ja ibland kommer det in lite "ljusa" stunder i det i övrigt rätt mörka skymningslandet vi befinner oss i.. Och denna födelsedag för vår 15 åring var en sådan dag där för en stund barnen samt vi vuxna kunde få glömma hur situationen är..
Och även om "stunder" som denna är ohyggligt få så är dom värdefulla. Samt man får ta dom tillvara.. Och njuta dom..
Idag är den mörkare vardagen tillbaks igen givetvis.. Och då blir bilder av lycka så makalöst värdefulla..
Jag skall inte aggera martyr här. Men jag ber er alla här på fotoavdelningen på "Hemmabio" att om ni kan ekonomiskt delta i insamlingen som fotosidan gjort "reklam" för göra det.. Cancer drabbar så makalöst många. Och med så enormt mycket lidande... kanske även om ekonomin är tunn har man en 50 lapp man kan lägga.? Många bäckar små ni vet..
http://www.fotosidan...cldoc/38341.htm
Här finns bilder utav min fru ifrån förra gången då det var tjocktarmscancer som slog till..
http://www.fotosidan...w.htm?ID=261620
Och vi visar dessa bilder som stöd för insamlingen så folk som aldrig sett "Cancerns ansikte" kan se samt förstå vad cancer gör med en mäniska. Och då vägde Lena 38 kg senare under sjukdommen. Dvs att på bilderna är hon fortfarande rätt god vigör även om man inte knappt kan tro det "kan bli värre"... Nu väger Lena 35 kg.. Och är som sagt 172 cm lång.. Så sjukdommen har slagit enormt mycket hårdare nu än på bilderna.. Och värre blir det då cellgifter och strålning sätts in. Då läppar mm blir attackerade..
Bilderna är min fru´s ända sätt hon kan bidra för göra sjukdommen synbar för alla.. Och trotts bilderna är enormt utlämnande så vill hon visa dom som sitt strå till stacken för den fina insamlingen "Fotografer mot Cancer" skall få genomslag. Tyvärr har väl insamlingen liiiite avstannat då man ju glömmer fort då vardagen poickar på.. Och det är ju mänskligt.. Givetvis....
Men just därför kan det vara bra med en påminnelse så insamlingen får lite ny belysning då den lever aningen avsomnad för tillfället....
Som alla säkert kan förstå är det enormt svårt för en kvinna att utlämna sig så här...Men Lena samt vi i vår familj hoppas bilderna kan visa vad som idag drabbar så enormt många då Cancer slår klorna i en person...Lidandet är enormt...Smärtorna ...... Ja dom är svåra..
Första Cancern i tjocktarmen slog till försommaren 2007.. 2008 ett år senare hade Lena hämtat sig rätt ok igen efter ett år´s kamp och såg ut så här.. Så har man lite att jämföra med mot året innan.. Samt att ha i bakhuvudet då nu hennes vikt är nere på 35 kg då den skivepitella matstrupecancern har grepp om henne...
Lena_08__1_1.jpg 141.77K
0 Antal nerladdningarJag vet givetvis att detta inlägg inte är så "trevligt" att läsa samt se. Kanske till och med är för en del "deppigt" att ta del utav på en sida där det är glädje och vackra bilder som delges..Men tro mig vänner.. Jag skriver med stor värme samt kärlek för denna kvinna som gör detta lilla "visande" för att bidra för andra drabbade skall i en framtid kanske få bättre och bättre vård.. Samt för en förhoppningsvis lösning på sjukdommen som drabbar så makalöst många mäniskor.Samt så hårt.... Och utifrån detta anser jag att inlägget trotts sitt innehåll är något ingen av er läsande samt tittande som skall bli "deppiga" utav.. Utan se det som vi gör i vår familj.. Dvs som en påminnelse om att man kan delta i att göra något "vackert" utav det hela samt delta i om man har råd med stödja denna insamling så den når i alla fall lite närmare det mål som man ställt som förhoppning att uppnå...
Och jag vet också så många utav oss har anhöriga eller vänner som drabbats utav sjukdommen.. Några klarar sig. Några får leva vidare med hjälp av återkommande behandlingar för förlänga livet.. Många får endast förmildrande sjukvård för dämpa smärtorna innan sjukdomen tar sin atribut och man avlider... Så många av oss vet om sjukdommen.. Men få "ser den" egentligen .. Samt få ser hur den "ser ut" då den härjar...Samt då gifterna arbetar.. Såsom bilderna utav min fru visar innan hon kunde opereras år 2007...
Jag hoppas ni kan förlåta mig för jag slår ett slag här för insamlingen som "fotografer mot cancer" gör via Cancerfonden..
Och igen stort tack för era varma ord av stöd..
Mvh
Tobbe & Lena med familj.
Redigerat av mayro, 14 April 2010 - 10:07.
Postad 14 April 2010 - 14:56
Smällde av några serier och en droppe råkade landa prexis på en liten träskruv på räcket.
1002210105.jpg 693.45K
0 Antal nerladdningar
Postad 14 April 2010 - 19:12
20100414_259.jpg 13.29K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Tec, 14 April 2010 - 19:13.
Postad 14 April 2010 - 19:45
que: skitsnyggt!
Många fina bilder överlag som vanligt. Fint porträtt och rörande ord mayro.
Postad 14 April 2010 - 20:59
Perfekt, precis så menade jag med att ta makrot och besöka BotaniskaBotaniska i Göteborg idag.
_DSC0015.jpg 401.83K 0 Antal nerladdningar
Postad 14 April 2010 - 21:15
Här kommer lite vass som solen lyser igenom
Bifogad fil(er)
Postad 14 April 2010 - 21:24
Precis, nu kan jag säga att jag varit på rätt ställe med macrot…Perfekt, precis så menade jag med att ta makrot och besöka Botaniska
Tyvärr hade växthuset stängt och blomsäsongen har heller inte riktigt kommit igång på Botaniska…
Postad 15 April 2010 - 15:38
Gillar dina orm-bilder skarpt Fara...om än lite läskigt.
Skön bokeh i den skymningsbilden que. Jag hade nog personligen dämpat mellan nivån lite...är ju sånna små smaksaker det.
Perfekt skärpedjup och fina färger Mr North.
Verkligen väggtavleklass på den zwampen Hamsteren.
hurrhurr, också väldigt fint skärpedjup samt hurrar för den brandgula kontrasten mot mörk bakgrund och det annars ganska så gråbruna gräset.
Fräck synvilla i det rutmönstret kinjon, som små svarta prickar som skuttar omkring (om man druckit mjölk alltså).
Fräck blomma CloudRabbit...påminner nästan lite om marshipan.
Mycket bra bilder åt alla och en var.
1002210104.jpg 684.37K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Velodynamic, 15 April 2010 - 16:12.
Postad 15 April 2010 - 20:27
Riktigt kvällsmysiga färger Malkovic! Vart är det någonstans?
Postad 15 April 2010 - 21:20
Häftigt med stänket där Velo! Grym timing
Riktigt kvällsmysiga färger Malkovic! Vart är det någonstans?
Tack:) Det är Motala ström i Norrköping.
Postad 15 April 2010 - 21:25
Ett försök till solnedgång nu ikväll
Bifogad fil(er)
Postad 16 April 2010 - 00:17
Jag kom på att jag har lite dropp bilder som jag inte lagt upp ännu...
Mjölkdroppe på en ugnsplåt med svart bakgrund och blixten skjuten från höger
Milk04.jpg 525.13K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Mr North, 16 April 2010 - 00:32.
Postad 16 April 2010 - 02:48
Solnedgång i Thailand:
Postad 16 April 2010 - 05:24
Snyggt, fast nu kommer säkert min dotter att vi ska börja skvätta mjölkJag gillar dropp bilderna Velodynamic.....du måste ha haft mycket tid tålamod och för att tillslut pricka rätt
Jag kom på att jag har lite dropp bilder som jag inte lagt upp ännu...
Mjölkdroppe på en ugnsplåt med svart bakgrund och blixten skjuten från höger
Snygga solnedsgångs/kvälls-bilder från alla
Från Rya skog (Göteborg) i veckan
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered124686ac, 16 April 2010 - 06:14.
Postad 16 April 2010 - 06:22
Japp, du har helt rätt. Det var faktiskt precis min tanke när jag såg bilden att "det kan vi väl också göra!"Snyggt, fast nu kommer säkert min dotter att vi ska börja skvätta mjölk
och hon brukar köra någon serie med några hundra skott.
Älskar verkligen den där bilden Mr North!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
27 bilder
106 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?