Låter verkligen cd-spelare så olika?
Startad av
Gäst_mankesaz_*
, Oct 02 2005 11:30
905 svar till detta ämne
Postad 03 August 2009 - 12:33
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Min uppfattning är helt klart att ett bra drivverk bör ha stabila mekaniska lösningar, gärna i metall för att vara driftsäkert och hållbart.
Har tillverkaren p.g.a prispress snålat in på sådant och gjort ett lågprisdrivverk är det inte mycket att ha som jag ser det - även om det initialt läser skivor bra. Frågan är bara hur länge det håller.
Jag har inte goda erfarenheter av mekaniska lösningar som tillverkats av plast där det borde varit metall. Sådan prispress fungerar initialt men inte i längden.
Köper man en CD-spelare t.ex vill i.a.f jag att den skall hålla bra - drivverkshaveri p.g.a snålhet är irriterande även om man mycket väl kan ge sig in i apparaten och byta.
Postad 03 August 2009 - 12:49
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nja du.
En bekant råkade ut för en rätt kul grej med sin brännare (billig A-open). Han råkade lägga i två skivor. Följden blev att när den kom upp i full hastighet (52x) så exploderade båda skivorna, och lämnade spillror inne i hela brännaren. Det fanns inte en del större än 1x1 cm kvar av skivorna. Jag tog av locket på den och lät delarna ramla ut, satte på locket igen, och skiten fungerade!
Det var 2 år sen. Den fungerar fortfarande. All mekanik i den är plast. Den stora skillnaden är att det idag används kugghjul och förenklad mekanik, istället för remmar och en massa stag hit och dit som på 80-talet.
Många spelare med feta drivverk tackar för kaffet efter 10-15 år. De kan inte läsa skivor som den simplaste datorläsaren klarar. Trist men sant.
Postad 03 August 2009 - 13:08
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Vore kul att se insidan på min Hegel CDP2A mk2, någon som har hittat någon bild ?
Postad 03 August 2009 - 15:00
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vore kul att se insidan på min Hegel CDP2A mk2, någon som har hittat någon bild ?
Google
Picture_1.png 366.6K
1 Antal nerladdningarDrivverket är Philips VAM 1202 (tidigare kallad CDM12).
Redigerat av Ageve, 03 August 2009 - 15:24.
Postad 03 August 2009 - 15:25
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Där ser man men hur vet du att det är Philips ?
Drivverket är inte samma som decoder board ?
Postad 03 August 2009 - 15:33
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Där ser man men hur vet du att det är Philips ? Drivverket är inte samma som decoder board ?
Känner igen det direkt hehe. Vanligt drivverk för runt 10 år sen. Sitter i allt från billiga Marantz till "hiend" spelare. Här är en annan spelare med samma drivverk, Marantz CD63:
cd63_05.jpg 25.28K
0 Antal nerladdningaredit: Dekoderkortet är inte samma sak nej. Drivverket är den svarta grunkan nere till vänster på bilden ovan, dvs hela mekaniken med laserpickup, släde osv. edit: här är en större bild på din spelare: http://www.melissa.c...dp2a-inside.jpgSamt en test i Hifi Choice, där de nämner drivverket: http://www.melissa.c...2a-choice04.pdf
Redigerat av Ageve, 03 August 2009 - 15:57.
Postad 03 August 2009 - 16:21
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Tack för länkarna.
Postad 03 August 2009 - 18:46
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Där ser man men hur vet du att det är Philips ?
Var du inte ledsen över att det är en billig Philipskomponent. Kanske inte ens behöver spelas in?
Postad 03 August 2009 - 19:32
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Bladelius kanske har vigvatten i spelaren. Det måste nå rätt temperatur innan man får himmelsk prestanda.
Angående Philips-drivverket så är det bra om man ser till åldern. Många tillverkare använde det, även de som tog betalt i sexsiffriga belopp. Att det är/var billigt spelar mindre roll för prestandan, men man kan som vanligt fundera över prisvärdheten.
Angående kontrollerchippet, så sitter de till höger om drivverket både i Marantzen och Hegeln på bilderna längre upp (det största avlånga chippet). Nyare datordrivverk använder en IDE/ATA eller SATA-kontroller. De kan kopplas in i vilken modern PC som helst utan problem.
Postad 03 August 2009 - 20:10
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Var du inte ledsen över att det är en billig Philipskomponent. Kanske inte ens behöver spelas in? 
haha det e jag inte,då Hegel har lagt krut på annat som dom själva utvecklat.
Postad 03 August 2009 - 20:16
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det där med billiga drivverk får mig att osökt tänka på hur lätt det går att styra folks upplevelser så att man uppfattar skillnader trots att det inte föreligger några. Trocaderotestet i Hjärnstorm tar jag gärna upp även här om någon skulle ha missat det. Mycket talande... "Va - hur kan det vara samma när det smakar olika??"http://www.youtube.c...h?v=0HyZIMBQ8n0Är helt övertygad om att man skulle få liknande resultat om man maskerade två likadana cd-spelare och sedan styrde och laddade lyssnarna till en förväntan att den ena är klart bättre.
Postad 04 August 2009 - 12:41
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Fick detta svar från Hegel.
Thank you for your E-mail. Our engineers are on vacation so I can’t really confirm part numbers for you. But inside some serial numbers of the CDP2Amk2 there is a Philips tray and laser pick-up. But no Philips drive.
At Hegel we make about 50% of the drive mechanism ourselves and the rest of the parts are bought from Sony, Philips and so on. Apart from Esoteric, we are one of the very few to actually do this. And it much improves reliability as well as sound quality.
Med vennlig hilsen/Best regards
Hegel Music Systems AS
Postad 04 August 2009 - 12:56
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Gillar Hegel då man får svar på frågor snabbt.  Har fått svar med vändande e-mail av Bent Holter vid ett antal tillfällen. Ett allmänt tips om man är sugen på Hegel är att kolla begagnatmarknaden i Norge. Bifogar bra länk: http://www.hifisentr...hp?action=forumJust nu fanns det ingen cdspelare inne, men en CDP4 mk2 kan man då och då stöta på för motsvarande 12 - 15 TSEK. Rykten går att dom har en DAC på gång.
Redigerat av Bongo_Mongo, 04 August 2009 - 12:59.
Postad 04 August 2009 - 13:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo dom är bra på att svara och hjälpsamma på Hegel.
Ditt Hegel slutsteg skulle sitta fint hemma.
Postad 04 August 2009 - 16:11
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Nja, jag skulle nog invänta svar från en tekniker. VAM 1202 sitter i massor av spelare, både dyra och billigare. Här är ännu ett exempel: http://www.hififorum...amp;whichpage=6Bläddra vidare i tråden så hittar du fler spelare med samma drive. Som du ser är det samma som Hegel använder. De tillverkar inga egna drivverk, iaf inte till den modellen. Om de skulle tillverka något så är det isåfall luckan och dess mekanism (till någon annan spelare då), inte den viktigaste komponenten - laserpickupen. Det är varken ekonomiskt försvarbart eller fördelaktigt. Jag tror inte det finns en enda tillverkare som gör det, oavsett vad deras produkter kostar. Mer om VAM 1202: http://www.daisy-las...2/downloads.htmhttp://www.vcdpickup...202/vam1202.jpg
Redigerat av Ageve, 04 August 2009 - 16:34.
Postad 04 August 2009 - 16:19
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Vilken koll du har på prylar imponerande.  Fick mer kött på benen nu.
Postad 04 August 2009 - 16:47
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Inte så bra koll på stavningen dock  korrigerat nu (blåddra vidare i träden). Här ett datablad förresten: http://www.daisy-las...8v1.0daisy2.pdf
Redigerat av Ageve, 04 August 2009 - 17:23.
Postad 04 August 2009 - 19:22
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Ageve är på flera plan en jättresurs på ett ställe som det här! Kudos biggus!
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 August 2009 - 21:48.
Postad 04 August 2009 - 20:33
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Vilken koll du har på prylar imponerande. Fick mer kött på benen nu.
Jo han och välljud är KANON PÅ SÅNT *S*
Postad 06 August 2009 - 07:29
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
gammal tråd...men känner att jag måste nämna det här:....hade en thule dvd 250b utrustad med digit2 korts uppgraderingen,spelaren gick lös på 21.000kr när det begav sig...jag kollade inuti (ganska tomt) och slog in drivverkets serie nr på google.....då kom centrum gemini upp  en dvd för 299kr.................men ok den lät inte sämre för det, men va f.. vad är det som är så dyrt i en dvd/cd om dom snålar in så fruktansvärt mkt kan man undra......nä nu kör jag med en billig marantz dv6500 och den är minst lika bra om inte bättre då den har dd-dts analog ut...det hade inte thulen...sen ger den en mkt bättre bild och låter riktigt bra som cd spelare.......jag gav 600kr för den i begagnat skick....
Postad 06 August 2009 - 15:13
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
gammal tråd...men känner att jag måste nämna det här:....hade en thule dvd 250b utrustad med digit2 korts uppgraderingen,spelaren gick lös på 21.000kr när det begav sig...jag kollade inuti (ganska tomt) och slog in drivverkets serie nr på google.....då kom centrum gemini upp en dvd för 299kr................
Ännu roligare är det när man hittar samma drivverk i Naim HDX, en spelare för 61500 kr. Naim har dessutom mage att kalla det för " En unik, datorkalibrerad och särskilt utvald drive" i helsideannonser.
Redigerat av Ageve, 06 August 2009 - 15:32.
Postad 06 August 2009 - 16:35
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Klart det sitter billiga drivverk i vissa apparater några måste ju bli lurade  Men billiga behöver väl inte betyda dåliga eller hur ..skitsamma tråden handlar om cd låter olika !
Och gör dom det .. Självklart gör dom det , inte alla såklart men en hel del och dyrare är inte alltid bättre , det handlar ofta om matchning i sitt system vad som är bäst ..
Nu sitcker jag ut hakan i detta forumet  men hör man skillnad på högtalarkablar så vore det konstigt om man inte gjör det mellan olika cd-spelare
Postad 06 August 2009 - 16:59
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
jag har hört skillnad mellan "vissa" spelare här hemma...jag har absolut uppfattat basen som mer framträdande på vissa-tunnare på andra...samma med diskant....dock har jag ej hört någon "magisk" skillnad...men det lilla hjälper till helheten om man säger så.....samma med kablar..matchar man rätt bidrar det till helheten och kan till slut göra stor skillnad....
som min marantz sa7003 jämnfört med de inbyggda dacarna i min marantz sr-18...minimala skillnader...så lite så jag "bestämmt" mig för att sr-18 dacarna är bättre.... nu blir det att sälja av cd,n och köpa en massa annan skit....
Postad 08 August 2009 - 01:12
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Klart det sitter billiga drivverk i vissa apparater några måste ju bli lurade Men billiga behöver väl inte betyda dåliga eller hur ..skitsamma tråden handlar om cd låter olika !
CD-spelare låter oftast väldigt lika. Det som kanske kan vara en besvikelse är när den dyra fina spelaren för 50k eller mer, innehåller samma delar som man hittar i en spelare för 299kr på ICA Maxi. Jag hade iaf känt mig lite lurad. Angående Naim, och det "unika och speciellt utvalda" drivverket, så är här en lista på några spelare med likadant drivverk Meridian G06 Primare CD21 Primare CD31 Primare CDI10 Primare DVD26 Naim DVD5 Harman Kardon HD970 (v.1) Grundig GDV 130 Kiss DP-1000 Kiss DP-1500 Magnavox MDVD-100 Denver DVD311 Centrum Gemini 330
Postad 08 August 2009 - 08:18
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
"unika och speciellt utvalda" säger iofs inte mycket. Det kan ju stämma till 100%. Unikt är det för att detta är det enda eller få av den typen. Sen att fler använder det gör det inte mindre unikt bland andra drivverk. Sen "speciellt utvalda" stämmer säkert också. Det är antagligen ett bra och ekonomiskt drivverk (eftersom många använder det) och om Naim var ute efter ett sådant så är det ju speciellt utvalt.
Postad 08 August 2009 - 18:12
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Det kanske är så att Naim inte använder alla drivverk dom köper in utan gör ett "urval". Parametrarna kanske är normalfördelade och Naim jobbar på att plocka det bästa i högen.
Då har man ju gjort ett urval. Kanske bara var 10:e klarar Naims krav.
Jag vet inte om just Naim gör så men jag vet att sådana tester förekommer i andra sammanhang.
Postad 08 August 2009 - 22:36
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
DVS drivverk massproduceras i Korea, och så länge det kan läsa skivorna utan bitfel (ett krav för DVD-spelare osv) så är det ok. Det finns helt enkelt inget urval att göra, förutom möjligtvis om ett drivverk skulle låta/skramla. Då hamnar det kanske i tunnan.
Postad 10 August 2009 - 12:16
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det största problemet med Naim HDX är priset. Med tanke på innehållet hade den varit anständigt prissatt för runt 10.000 kronor.
Som väl är så är "Naim HDX-funktionaliteten/konceptet" tveklöst den framtida standarden för CD-spelare. D.v.s CD-spelarna expanderas till mediaspelare med inbyggd hårddisk, Internetuppkoppling, rippning till HD, streaming o.s.v. Färgskärm på fronten för hantering m.m.
Trots överpriset är Naim HDX en apparat som i.a.f visar vilken funktionalitet som framtida CD-spelare kommer att ha. Som jag skrivit i andra trådar är inte framtidens CD-spelare detsamma som en Squeezebox fylld med datorrippad musik utan snarare en stereokomponent med "CD-spelarstil" som sköter allting på egen hand utan inblandning av extern dator. De som vill kan dock skicka över datorrippat material till den, de som inte vill ta den omvägen stoppar en skiva i apparaten och låter den sköta jobbet.
När CD-spelare med hårddisk etc kommer från fler håll är det dags att köpa för min del.
Postad 28 August 2009 - 08:49
Unregistered1061
-
Unregistered1061
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
CD-spelare låter oftast väldigt lika. Det som kanske kan vara en besvikelse är när den dyra fina spelaren för 50k eller mer, innehåller samma delar som man hittar i en spelare för 299kr på ICA Maxi. Jag hade iaf känt mig lite lurad.
Angående Naim, och det "unika och speciellt utvalda" drivverket, så är här en lista på några spelare med likadant drivverk
Meridian G06 Primare CD21 Primare CD31 Primare CDI10 Primare DVD26 Naim DVD5 Harman Kardon HD970 (v.1) Grundig GDV 130 Kiss DP-1000 Kiss DP-1500 Magnavox MDVD-100 Denver DVD311 Centrum Gemini 330 
Usch! Fy vad tråkigt för dom som köpt de dyra spelarna. Roligare för dom som köpt de två nedersta modellerna och kör digitalt. Vi får hoppas att de som lyssnar analogt har bättre AD/DA omvandlare och finare kretsar för övrigt i de dyrare modellerna. Eller kan det vara så illa att modellnamnet ger den stora prisökningen? Tur att Prisjakt finns så man kan kika runt och snappa upp viktiga uppgifter om modellerna innan köp.
Postad 28 August 2009 - 08:59
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Så med andra ord kan jag känna mig trygg med min NAD C542.
D/A-omvandlare: 24-bits DA-omvandlare
Digitala utgångar: 2 digitalutgångar (koaxial och optisk)
Format: HDCD-dekoder, CD-R- och CD-RW-kompatibel
Redigerat av Glidtassen, 27 November 2009 - 16:56.
Postad 28 August 2009 - 09:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Så med andra ord kan jag känna mig trygg med min NAD C542.
D/A-omvandlare: 24-bits DA-omvandlare Digitala utgångar: 2 digitalutgångar (koaxial och optisk) Format: HDCD-dekoder, CD-R- och CD-RW-kompatibel
Svar ja !
Postad 28 August 2009 - 09:44
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Rekommenderar alla att läsa tråden med förstånd och vara öppen för att det finns skillnader mellan se-de spelare. Det finns ingen anledning att ha en sämre se-despelare bara för att skillnaderna kan vara subtila och att dyrare inte automatiskt är bättre.
MVH
Postad 28 August 2009 - 10:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Absolut är det så, men en "tillräkligt bra" CDspelare är just "tillräkligt bra" för att klara av jobbet länge... alltså... oavsett prisklass ! kan kosta 1000kr beggat eller 100000kr ny, beroande på vad för märke den har på sig och vart man köper den sedan finns det ju jätte dåliga CD spelare från 0kr och upp mot många tusen kronor.. Men dom får man undvika
Postad 28 August 2009 - 11:09
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Jag äger en cdspelare som 2001 kostade 24000:-
Den fungerar bra fortfarande och låter lika bra som min blurayspelare för 1995:-.
Jag kan tyvärr (eller som tur är) inte höra den minsta skillnad på dessa två när jag lyssnar blint och hittills har ingen annan gjort det heller som varit hemma hos mig. Jag äger dessutom diverse dyra signal och högtalarkablar sedan början av 2000-talet och det är alltid kul att jämföra ibland mot billiga Supra eller Proson/CTi. Skillnaden är....noll
Jag har till dags dato ägt 10 olika cdspelare i olika prisklasser samt 4 dvdspelare och 2 bluray. Skillnaden har varit microskopisk när jag lyssnat blint. Jag har dessutom kvar 2 cdspelare samt 3 dvdspelare så det är lätt att plocka fram dessa ibland. Trist att jag inte var mer kritisk när jag handlade hifi på 80-90 talet men ibland lär man sig så länge man lever
Postad 28 August 2009 - 11:12
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Rekommenderar alla att läsa tråden med förstånd och vara öppen för att det finns skillnader mellan se-de spelare. Det finns ingen anledning att ha en sämre se-despelare bara för att skillnaderna kan vara subtila och att dyrare inte automatiskt är bättre.
MVH
se-despelare?? Du skämtar väl nu hoppas jag?
Postad 28 August 2009 - 11:14
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Trots överpriset är Naim HDX en apparat som i.a.f visar vilken funktionalitet som framtida CD-spelare kommer att ha. Som jag skrivit i andra trådar är inte framtidens CD-spelare detsamma som en Squeezebox fylld med datorrippad musik utan snarare en stereokomponent med "CD-spelarstil" som sköter allting på egen hand utan inblandning av extern dator. De som vill kan dock skicka över datorrippat material till den, de som inte vill ta den omvägen stoppar en skiva i apparaten och låter den sköta jobbet.
Vari ligger skillnaden, att lagra lokalt är ju inte nån större fördel jämfört med en NAS tex, sen var musiken rippas eller laddas hem när det blir ett legalt alternativ spelar väl mindre roll. Att lagra i en server eller en nas gör ju bara att allt blir mer skalbart.
Postad 28 August 2009 - 11:18
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Just nu är min "cd spelare" en Twix 6500 där jag stoppat i en HDD med min musik ( flac )
Detta då jag har min älskade squeezebox på annan plats.
Låter lika bra som min squeeze, dvdspelare, blu ray spelare, cd spelare
Alla normalt kopplade digitalt till min Stärkare då ingen av dom låter
bättre kopplat analogt
Fördel är jag på min tv kan se och bläddra i musikfilerna och även se omslaget
Detta kan jag inte göra på någon av de andra
Twixen kan jag dessutom använda för min filmer ha 2st usb HDD och 5 st nätverksplatser
Kan det bli mer enkelt?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 28 August 2009 - 11:19.
Postad 28 August 2009 - 11:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jätte bra lösning som jag är sugen på !
Postad 28 August 2009 - 12:46
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
se-despelare??
Du skämtar väl nu hoppas jag?
Skämta? På ett hifi-forum? Näääääääääääääääääääääääääääääääääää
Postad 28 August 2009 - 12:56
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Skämta?
På ett hifi-forum? Näääääääääääääääääääääääääääääääääää 
Puh...tänkte väl....komma och skämta på ett forum bara sådär går ju inte...
Redigerat av masse70, 28 August 2009 - 12:57.
Postad 28 August 2009 - 13:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nej, helt utom alla rimliga gränser för humant uppträdande och vanligt forum vett...
Postad 28 August 2009 - 13:19
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
"Se det spelare"
Måste vara det jag har
Se det du spelar upp
Men jag kallar det för DVD
Maveric
Postad 28 August 2009 - 13:32
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har kört en del HDCD-inspelningar på min NAD C542 och med gott resultat.
Men hur skiljer sig HDCD och SACD från konventionella cd-inspelningar. Har dom ett större frekvensomfång, är det en större mängd lagrad information på varje skiva?
Postad 28 August 2009 - 13:51
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
HDCD är, om vi förenklar det lite, som en speciell kodning där man ger möjlighet till lite högre dynamiskt omfång. Problemet är att det inte behövs och problemen man skapar är flera:
Spelar man en HDCD skiva på en spelare utan HDCD avkodning (dom flesta) så kan ljudet komprimeras med som mycket som 11 dB!
Många HDCD skivor kommer från källor som inte är bättre än 16/44.1, vilket inte hjälper något.
Vid vanlig avspelning så försvinner ca en bit, så man har helt plöstligt 15 bitars system istället för 16 bitar.
Redigerat av Hifimatte, 28 August 2009 - 13:51.
Postad 28 August 2009 - 13:58
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Har mig vetterligen bara en skiva kodad i HDCD, Tools Lateralus. Har alltid varit nyfiken på skillnaden mellan det vanliga CD-lagret och HDCD-lagret. Däremot inte nyfiken nog att jag skaffar en ny spelare med stödet. Kanske nästa gång hehe.
Postad 28 August 2009 - 14:13
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tror jag har en 300 st med HDCD och visst hör man att det är något speciellt med vissa av dessa Men om det sedan är till det bättre eller sämre får var och en avgöra/tro Det kommer fortfarande ut en och annan HDCD men det är inte så vanligt nu som förr Många av de amerikanska coutryplattorna var HDCD De flesta jag har är från 1998-2002 EDIT: Neil Young 2009 är HDCD http://cdon.se/musik...2_(8cd)-4068022Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 28 August 2009 - 14:28.
Postad 28 August 2009 - 15:54
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Just nu är min "cd spelare" en Twix 6500 där jag stoppat i en HDD med min musik ( flac )
Maveric
Vilket jobb att bränna sina CD skivor till hårddisken, nej enklare att slänga in skivan i spelaren.
Postad 28 August 2009 - 16:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vilket jobb att bränna sina CD skivor till hårddisken, nej enklare att slänga in skivan i spelaren. 
Om du bränner hårddisken så funkar den inte så bra Att rippa en skiva i t ex Itunes tar bara ett par minuter, och det blir bitkorrekt (om inte läsaren e helkass då). Jag kör den mesta av min musik i Itunes, bitkorrekt ut via toslink till förstärkaren. Har också ett 16GB USB-minne i förstärkaren med ett antal album på (i wav-format).
Postad 28 August 2009 - 16:58
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Inte särskilt mycket jobb
Postad 28 August 2009 - 18:46
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Vilket jobb att hålla alla sina fodral rena och hita rätt skiva och låt Bättre att lagra på HDD och söka på 5 sekunder/play/lyssna Framtiden är här och har varit det i flera år genom tex Squeezebox Cd spelare är stenålder Maveric
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|