* Officiell tråd - Panasonic PT-AE900 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 26 februari 2008 - 23:23
Postad 29 mars 2008 - 23:27
Postad 24 september 2008 - 16:40
Min 900a har börjat låta en hel del. Förut har den tystnat efter en stund men nu blir de bara värre o värre. Den låter likt en gammal dator som "tänker".
Lampan har gått snart 2500 timmar, men den kan väl knappast göra detta olustiga ljud? Det som känns mest troligt är att lagrena i fläkten är slut, men den låter inte när man stänger av den (fläkten går ju en stun efteråt).
Någon som vet va det kan vara?
/O
Postad 25 september 2008 - 01:49
Postad 25 september 2008 - 16:02
Prövade stänga av irisen, dock utan resultat. Den skramlar lika mycket som innanKan var den dynamiska irisen som krånglar, testa och köra med den avstängd.

Någon som har annat förslag på vad det kan vara?
Postad 26 september 2008 - 07:09
Hej,Hej...och hjälp!
Min 900a har börjat låta en hel del. Förut har den tystnat efter en stund men nu blir de bara värre o värre. Den låter likt en gammal dator som "tänker".
Lampan har gått snart 2500 timmar, men den kan väl knappast göra detta olustiga ljud? Det som känns mest troligt är att lagrena i fläkten är slut, men den låter inte när man stänger av den (fläkten går ju en stun efteråt).
Någon som vet va det kan vara?
/O
Intressant, jag tror att jag har drabbats av samma problem. När jag kallstartar projektorn så låter den som en högljud kaffekokare. Låter jag den köra ett tag och sedan startar om den är den tyst som en mus(eller så att säga normal tyst). Problemet låter som något mekaniskt, alternativt någon sensor som är paj och får motorn att bli tokig. Tror inte heller att det är fläkten eftersom den snurrar och låter fint precis när man startar den. Den börjar låta precis när lampan startar. Kanske finns mer än en fläkt dock.
Tror jag skall öppna den och kolla så fort jag får tid. Är det en kallstart problem för dig me?
BTW hur lång garanti har vi på projjen. Har för mig att den var ganska kort eller var det bara på lampan?
Postad 26 september 2008 - 10:28
Vill nog påstå att vi upplever samma missljud och problem. Som jag skrev i första inlägget så har ljudet ökat. Precis som du nämner hörs det mest vid kallstart för att sedan avta något. Sista tiden tycks de dock avta mindre och mindre. Efter att ha rekat lite så vet jag nu att projektorn har två fläktar, en DC-fläckt och en fläkt för utblås. Läste runt på BigScreen och tydligen har flera haft problem med samma ljud och att fläktarna är av dålig kvalité. Är fortfarande osäkert om det verkligen är fläkten, men det verkar ju logiskt då de i mina öron låter som ett dåligt lager.Hej,
Intressant, jag tror att jag har drabbats av samma problem. När jag kallstartar projektorn så låter den som en högljud kaffekokare. Låter jag den köra ett tag och sedan startar om den är den tyst som en mus(eller så att säga normal tyst). Problemet låter som något mekaniskt, alternativt någon sensor som är paj och får motorn att bli tokig. Tror inte heller att det är fläkten eftersom den snurrar och låter fint precis när man startar den. Den börjar låta precis när lampan startar. Kanske finns mer än en fläkt dock.
Tror jag skall öppna den och kolla så fort jag får tid. Är det en kallstart problem för dig me?
BTW hur lång garanti har vi på projjen. Har för mig att den var ganska kort eller var det bara på lampan?
Kan du öppna projektorn och undersöka så hade ju de varit väldigt givande! Vet inte om jag vågar mig på ett sådant ingrepp

Va det gäller garantin e de väl som vanligt, högst 2 år? Har haft min 2½ nu så det lär vara kört
/O
Länk till BigScreen
Postad 26 september 2008 - 15:03
Postad 27 oktober 2008 - 19:27
Postad 02 november 2008 - 11:05
Jag var själv övertygad om att min 900:a hade en dålig fläkt. Så för att hitta vicken det var testade jag att lyfta av locket under drift men då blir det "tyst". Nästa steg blev att ta ur alla 3 fläktarna och köra dom externt, men dom gick hur fint som helst. Är nu ganska övertygad att det är irisen om bråkar, att stänga av den via menyn hjälper inte heller. Har för mig att ett spår av detta missljud fanns redan som ny då man visade en helt vit bild. Ska testa någon dag med att dra ur kontakten till irismotorn, men jag är osäker på om projektorn kommer att starta.
Postad 02 november 2008 - 22:51
Jag skickade in min projektor på lagning. Det visade sig vara Irisen. Enligt protokollet som kom med byttes den ut..
Nu är den återigen tyst som en mus.
BTW: Jag måste ge Panasonic supporten lovord. Bättre support har jag inte varit med om. Inge korsförhör när jag felanmälde projektorn. Hämtades med DHL och skickades till England på deras bekostnad. Hade tillbaka den lagad och fixad efter 7 dagar.
Postad 03 november 2008 - 09:46
Postad 03 november 2008 - 18:13
Postad 04 november 2008 - 18:28
Postad 04 november 2008 - 19:49
ledsen om jag bytte ämne lite här nu men jag är desperat. (Vill inte köpa nu proje än).
Postad 05 november 2008 - 15:27
Har funderat på att koppla ur irisen, men tror inte jag blir nöjd med svärtan efter det.
Jag kopplade upp projjen med en videokamera som bildkälla och körde igång, missljudet hoppade igång som vanligt efter några sekunder. Men när jag sakta lyfter på locket så tonar missljudet bort, och man blir långt ifrån säker på vad som lät. Det verkar som att locket skapar resonans och förstärker dom frekvenserna som man hör. Efter en stunds tester blev jag osäker på om elektroniken klarar av att köras utan lock, då luftströmmarna kanske inte tar rätt väg. Det var i detta läge jag bestämde mig för att testa fläktarna externt. Iom att fläktarna gick finfint, så borde irisen vara boven.
Den supportsnubben jag pratade med, sa att ett irisbyte i England inte skulle gå loss på mer än 400-600euro. mmm billigt..
Postad 05 november 2008 - 17:23
Kan man uppgradera mjukvaran i ae900? Hur gör man det i så fall?
Japp, eftersom det gick på AE700 borde det gå på AE900. Jag lämnade in min (garantiuppgradering av firmware), men det fanns en kille som lött ihop en egen kabel (tror det finns en ritning i AE700-tråden) och laddat ned firmwareuppgraderingen (den fanns bl a på AVSForum).
Postad 10 november 2008 - 15:06
Har också fått en "låtande" :-( AE900 med garantitid på 2 år +1 månad + ganska exakt 2000 h brinntid
Tror det är irisen efterssom oljudet påminner om "iris"-ljudet fast mycket högre. Oljudet slutar om man slår av+slår på projektorn.
Kom på att det verkar som om man tillfälligt kan få stopp på oljudet om man trycker på plastskalet bakom Meny el On-off knappen.
Går det att stänga av irisen (dra bort ngn kabel) utan att projektorn får "fnatt" (Isåfall vilken kabel?)
Postad 13 november 2008 - 16:04
-Sahu, jag la upp en bild i mitt galleri på hur det ser ut när kontakten är urdragen.
Postad 16 november 2008 - 17:47
Postad 30 november 2008 - 23:04
Det här med att koppla ur irisen, hur gör man det och vilken funktion fyller irisen egentligen? Något man klarar sig utan?

Såå, ingen billig lösning på problemet än? Det känns inte som det är värt mer än säg 2000kr för att fixa till det.
EDIT Såg bilden i galleriet nu, så vet hur man kopplar ur den iallafall.
Redigerat av Kai, 30 november 2008 - 23:05.
Postad 28 december 2008 - 23:47
Power On/off lampan blinkar grönt när jag försöker starta upp den och projektorlampan verkar inte gå igång.
Har lampan pajjat eller har den upnått ett visst antal timmar och vägrar starta? Eller är det något helt annat problem?
Postad 05 januari 2009 - 14:46
Är det någon som varit med om nått liknande? Har provat att koppla in diverse olika apparater med HDMI till den,
men bilden är som bortblåst!

Mvh
Calle
Postad 22 januari 2009 - 20:31
Postad 16 mars 2009 - 08:19
Alla ni som har problem med irisen, kolla in den här tråden, det verkar som det eventuellt kan räcka att smörja irisen.
http://www.avsforum....d.php?t=1071652
Är det någon som testat smörja iris? Någon kanske kan beskriva hur man går tillväga, var iris sitter och vilken "smörja" man ska använda mm?
Postad 08 maj 2009 - 16:40
funderar på att smörja den för att det är ju ett väldigt billigt allternativ..
hitta bilder på en tysk sida: http://www.cine4home.../pt900test2.htm
Redigerat av dac83, 08 maj 2009 - 16:48.
Postad 21 juni 2009 - 22:18

Postad 26 juni 2009 - 14:05
Om man ska köpa en beggad sån här, hur mycket är det rimligt att betala för den då?
Jag köpte min 900 för ett par månader sedan och både den och lampan hade gått ca 900 timmar. Jag gav 5000:-
Samtidigt sålde jag min gamla PT-AE100 med lampa som som gått 4500 timmar för 1500:-
Kolla blocket och tradera.
//Anders
Postad 24 september 2009 - 19:28
Postad 27 oktober 2009 - 18:56
Vad ska man göra när det blinkar med röd text i menyn på lamptiden 1894h med röd blinkande text? Tycker även att jag ser själva strålarna från linsen mot duken väldigt tydligt, har inte tänkt på detta innan, så lampan är nog på väg att ha gjort sitt? Vad kostar en ny någon som vet?
min blinkar också rött på cirka 2000 timmar. Men jag tycker bilden är bra.
En ny lampa är svårt att sätta pris på då det kan skilja sig väldigt mycket beroende på var du köper den.
Jag har dock en egen fråga. jag får inte bilden att täcka hela duken. Antingen bli den för stor för duken på höjden om den ska täcka i sidled. Och om den är bra på höjden så går den in cirka 5cm på varje sida på bredden. har pillat lite med inställningarna men hittar inget som löser mitt problem. Någon som har något tips?
Postad 08 november 2009 - 13:23
Jag har bytt ut min gamla viasatbox mot en Visat HD-box, så nu är allt kopplat via HDMI.
Dock så "glömde" visat att berätta att TV1000-kanalerna är HDCP-kodade!
Min 32" Samsung LCD, som ÄR HDCP-kompatibel, fungerar trots detta ej med Viasat-boxen ("Otur, köp ny tv", sa Visat).
Nu visar det sig att projjen inte heller funkar med Viasat-boxen..
Jag har svårt att hitta någon info om just HDCP och PT-AE900E.
Redigerat av Johan_opl, 08 november 2009 - 13:24.
Postad 08 november 2009 - 13:46
Jag kör med Blu Ray, HD DVD samt CD HD-box via en HDMI-switch och allt fungerar klockrent, så mitt råd är att lämna tillbaka boxen och kräv en ny eller byt till Canal Digital i stället.Är PT-AE900E kompatibel med HDCP? Någon som vet?
Jag har bytt ut min gamla viasatbox mot en Visat HD-box, så nu är allt kopplat via HDMI.
Dock så "glömde" visat att berätta att TV1000-kanalerna är HDCP-kodade!
Min 32" Samsung LCD, som ÄR HDCP-kompatibel, fungerar trots detta ej med Viasat-boxen ("Otur, köp ny tv", sa Visat).
Nu visar det sig att projjen inte heller funkar med Viasat-boxen..
Jag har svårt att hitta någon info om just HDCP och PT-AE900E.
Postad 26 november 2009 - 01:32
min blinkar också rött på cirka 2000 timmar. Men jag tycker bilden är bra.
En ny lampa är svårt att sätta pris på då det kan skilja sig väldigt mycket beroende på var du köper den.
Jag har dock en egen fråga. jag får inte bilden att täcka hela duken. Antingen bli den för stor för duken på höjden om den ska täcka i sidled. Och om den är bra på höjden så går den in cirka 5cm på varje sida på bredden. har pillat lite med inställningarna men hittar inget som löser mitt problem. Någon som har något tips?
ingen som vet??
Postad 26 november 2009 - 06:49
Jag hade samma problem, men upptäckte att det var min gamla HD DVD-spelare som uppträdde skumt. Om jag hade en 16:9 film och spelaren inställd på 16:9 fyllde den min duk helt (200x112), men då filmen hade formatet 4:3 visade den det formatet trots att spelaren fortfarande var inställd på 16:9. Ändrade jag däremot spelarens format till 4:3 visades bilden som 16:9 och fyllde duken.min blinkar också rött på cirka 2000 timmar. Men jag tycker bilden är bra.
Postad 26 november 2009 - 07:09
elis
Postad 26 november 2009 - 20:29
Det här är kanske ett långskott, men kollmät att duken har rätt mått, dvs långsidan ska vara 1,78 ggr längre än kortsidan, man vet aldrig... (blir bilden likadan när du bara kör projjens menyer mot duken?)
elis
hej!
Tack infon. Ja när jag kör menyerna är bilden exakt lika dan. just nu har jag den längt ut i kanterna på långsidan och sen är det cirka 4 cm uppe och nere som går ut på den svarta ramen runt duken om jag byter så den är rätt på långsidan så är det cika 4cm på var långsida som blir vitt. ska kontrollmäta när jag kommer hem för jag är på jobbet nu.
/Marcus
Postad 30 november 2009 - 15:43
Jag har samma problem. Jag har haft min projje i över 3 år, så ingen garanti kvar.Hej. Det har nu blivit problem på min Panasonic PT-AE900. Lampan går inte igång alla gånger. Kan vara att den går igång var 20:e gång och ibland var 3:e eller var 10:e eller på en gång (om jag har tur). Vet inte vad felet kan vara. Men det verkar inte vara fel på lampan eftersom den fungerar ju. Skall lämna in den på webhallen där jag köpte den.
Har bytt lampa 1 gång, men den som är i nu har bara gått 1300 timmar, så den borde ju inte vara slut.
Hur har detta löst sig för er andra som haft samma problem? Jag vill inte köpa en ny lampa i onödan om det visar sig att det inte kommer lösa problemet.
Sen har jag även problemet med att det knarrar/gnisslar/kärvar. Missljudet var jag också säker på att det kom från någon fläkt men det verkar ju vara iris... Finns det något man kan göra själv (koppla ur, smörja el. liknande) för jag tycker inte det är värt 5000:- i servicekostnad plus några tusen för eventuell ny lampa...?
Postad 04 januari 2010 - 22:40
Köpte mig en 900a beg som gått ca 900h .. funka klockrent me det mästa .. förutom en sak... jag märkte efter en dags användande att bilden börja blinka/flimfra =( och har läst lite här på denna tråd om detta problem .. men ingen som vet exakt vad det e värkar det som, så jag frågar igen .. vad kostar det att få detta fixat och var kan jag få det fixat ?? (Malmö/skåne trakten)
Har testat att slå över lampstyrkan på HÖG och det hjälper och går kanon så länge jag har den på HÖG .. men så fort jag ställer ner den till LÅG igen så börjar blinkningar igen efter ca 1-2tim .. =(
Tacksam för bra svar =)
MVH CHRiS
Postad 14 januari 2010 - 23:04
Jag har haft min Panasonic PT-AE900 sedan 2006 och nu är den uppe i 5000 tim på orginal lampan
Jag har nog haft alla dom vanliga felen som många pratar om....blinkade i ljusstyrka som kom vid 800 tim och skramlande ljud från irisen som dök upp vid 4000 tim tror jag
Men projen har fungerat hur bra som helst i övrigt och jag är sjukt nöjd med den
Men idag när jag slog på projektorn så såg jag i bild den här varnings skylten som säger "byt lampa" som har varit där sen 2000 eller 3000 timmar men då blinkade den och försvan efter ett tag....nu är den där konstant och projektorn slår av sig själv automatiskt 10 min efter att jag startar den.....
Gör den så för att lampan gått 5000 tim och det är nått sorts skydd för projektorn ???
man tycker ju att när den här skylten som säger "byt lampa" börjar visas konstant och att projen stänger av sig själv borde ha något med varandra att göra då det började hända samma dag......
Är det någon som känner igen problemet ???
Mvh
Fredrik
Postad 15 januari 2010 - 12:38
Prova ta ut lampan o sätt tillbaka den sedan, alt nolla timräknaren eller både och, då borde du få den att funka
Men som sagt, jag tror detta står i bruksen faktiskt...
edit: Så här gör man för att nolla lampan i en Panasonic AX-100 (projjen jag har i dag)
Kanske är på samma sätt i din AE-900 (ifall du nu sitter utan en bruks, den går väl iofs att få tag i på nätet)

elis
Redigerat av eliselis, 15 januari 2010 - 13:03.
Postad 16 januari 2010 - 16:24
Jag hittade den texten på nätet någon timme efter att jag skrivit mitt inlägg och det fungerar nu

Får se hur länge lampan håller är nu på 5000+

Får hoppas att lampan bara slocknar istället för att den säger pang när den dör

Är det någon som kört lampan längre än 5000 tim ??? har läst en kille som kört sin längre än 6700 tim
Har letat på nätet efter lampa...när jag kollade föra året var det billigaste 2600:- nu är det billigaste 3700:-
varför köpte man inte en förra året då :/
Någon som sett lampan billigare någonstans ???
Mvh
Fredrik
Postad 16 januari 2010 - 17:38
Tack eliselis
Jag hittade den texten på nätet någon timme efter att jag skrivit mitt inlägg och det fungerar nu
Får se hur länge lampan håller är nu på 5000+
Får hoppas att lampan bara slocknar istället för att den säger pang när den dör
Är det någon som kört lampan längre än 5000 tim ??? har läst en kille som kört sin längre än 6700 tim
Har letat på nätet efter lampa...när jag kollade föra året var det billigaste 2600:- nu är det billigaste 3700:-
varför köpte man inte en förra året då :/
Någon som sett lampan billigare någonstans ???
Mvh
Fredrik
Satt just själv och letade ny lampa...På http://www.eulamp.eu finns den för 222 EUR inkl lamphus eller för 179 EUR om man bara köper lampan. ET-LAE900 heter den. Funderar på att beställa därifrån. Någon som har några erfarenheter?
Mvh Stefan
Postad 18 januari 2010 - 11:09
Satt just själv och letade ny lampa...På http://www.eulamp.eu finns den för 222 EUR inkl lamphus eller för 179 EUR om man bara köper lampan. ET-LAE900 heter den. Funderar på att beställa därifrån. Någon som har några erfarenheter?
Mvh Stefan
Nej men berätta gärna hur det gick om du gör det.
Postad 18 januari 2010 - 22:06
har som sagt satt lampan på hög ,vilket hjälper .. men så fort jag sätter lampan på låg igen så börjar det flimra efter en stund
Postad 19 januari 2010 - 08:51
"Det här med blinkande lampor är faktiskt något som brukar gå till sig av sig självt, för att snabba på processen kan man köra lampan i maxläge ett antal timmar eller så lider man med den blinkande bilden lite längre i low mode.
På min gamla projje (Panna AE-100) gick det till sig av sig självt (low mode) efter c:a 50h om jag kommer ihåg rätt, mina ljusskiftningar var inte så där jättestörande så de gick att leva med...
Troligtvis beror dessa ljusskiftningar på (i de flesta fall) att ljusbågen i lampan söker nya kontaktpunkter och behöver bränna bort beläggningar eller nåt sånt, läste om det här fenomenet på AVS-forum för nåt år sen."
Det kan förstås bero på annat också (defekt lampa alt strömförsörjningen till lampan) men att hålla på att lämna in projjen för kontroll/rep kan nog bli rätt så kostsamt och sen kanske du står där med samma problem efter ett tag i alla fall.
Skulle jag vara du så skulle jag avvakta och se om det inte går till sig
elis
Postad 21 januari 2010 - 22:10
Hejsan, plötsligt en dag har HDMI-porten i min projektor lagt av (alla dom andra ingångarna funkar)
Är det någon som varit med om nått liknande? Har provat att koppla in diverse olika apparater med HDMI till den,
men bilden är som bortblåst!![]()
Mvh
Calle
Jepp! Min HDMI ingång slutade med att fungera helt plötsligt en dag. Som tur var hade jag typ en månad garanti kvar, så de bytte hela moderkortet på den.
/MVH Simon
Postad 21 januari 2010 - 22:23
Jag betalade 1500 MED frakt istället för 3000+ på vilken svensk sida som helst.
Sidan heter www.electrified.com, man måste dock ringa dem för att göra en internationell order men det är det ju helt klart värt. Snabb betlaning via Paypal och tog en vecka att få hem lampan via Fedex rakt till dörren.
Har precis satt i lampan och allt funkar som det ska.
PS. La me en bild på den gamla+nya lampan för o via hur den såg ut efter ca 5000 timmar

/MVH Simon
[EDIT: fick en räkning av fedex idag på 500spänn för tullen, men är ju fortf. 1000-2000 kr billigare än i Sverige]
Bifogad fil(er)
Redigerat av wakker, 22 februari 2010 - 16:26.
Postad 22 januari 2010 - 16:31
Angående mitt problem så är det nu löst till 99%.
Problemet var att jag inte kunde få ner bilden så långt som jag ville med lens shiften så jag fick lägga ne kortlek under projektorn där bak så bilden kom längre ner. Men jag flyttade projektorn till centrum av bilden så jag kunde få ner bilden så långt som jag ville med lens shiften. Så nu är det bara cirka 1cm där uppe och nere som går ut på de svarta medans sidorna ligger perfekt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar