kommer köpa den ny för 13000 eller straxt under 9000 om jag har tur, vad jag har förstått är det väl ganska bra pris
Jo, det kan man ju lugnt säga

Du måtte ha några riktigt bra kontakter om du kan få den för under 9.000kr...det är ju sjukt billigt!
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z3 *
Startad av
Unregisteredba735679
, aug 04 2004 20:49
1876 svar till detta ämne
18 relaterade trådar
Postad 08 februari 2005 - 13:51
Jo, det kan man ju lugnt säga ![]() Du måtte ha några riktigt bra kontakter om du kan få den för under 9.000kr...det är ju sjukt billigt! Postad 08 februari 2005 - 14:48
Jag har sett en adapter från scart till komponent men utan elektonik. Kan det stämma? De har bara kopplat fysiskt! Postad 08 februari 2005 - 15:31 någon som har denna eller en annan pipro duk som kan uttala sig om kvaliten och om dom är nöjda. någon borde väl ha den när så många köper Z3:an från pipro så kanske nån köpte duken också ![]() eller kanske patrik kan berätta lite om "PIPRO ROLLO GRÅ" t.ex. vilken gain den har samt allmänt om duk materialet är det lika bra som euroscreen greyline. mitt ljusa rum leder till MASSOR med reflektioner speciellt när väggar och tak är såpass nära duken så jag hoppas en grå duk ger en märkbart "bättre" bild i mitt rum. ljusstyrkan från Z3:an skall inte vara nått problem då jag bara skall köra ca 80". Redigerat av ZoomAir, 08 februari 2005 - 15:34. Postad 08 februari 2005 - 15:43
Epostar du till Patrik på Pipro? Postad 08 februari 2005 - 16:12
det kan jag göra om han inte svarar här jag tror att fler är intresserade av deras dukar speciellt den grå, då priserna är bra samt att det verkar vara bra dukar. det jag är intreserad av är gain, vad det är för material (jämförbart med euroscreen greyline) samt vad detta betyder "180 x 102 + 82 Vorlauf" är måtten dukens bildyta och vad betyder "82 Vorlauf"(Advance säger babelfish ![]() men som sagt är det bra dukar kommer jag nog att slå till på en sådan och kommer att göra någon form av jämförelse med min nuvarande vita duk. dock så tror jag inte det är mycket till jämförelse då den vita duk jag har idag är en väldigt billig AVIEW från komplett som jag inte tror har nått speciellt bra material och därför kanske inte är jämförbart med de vita dukar som de flesta har. Redigerat av ZoomAir, 08 februari 2005 - 16:13. Postad 08 februari 2005 - 17:43 13000 för jag betalar ingen moms 9000 om dom drar det på min bruttolön och jag har förhoppningar om att det inte ska vara något större problem rgds matte Postad 08 februari 2005 - 18:19 Med "82 Vorlauf", avses förmodligen den maximala svarta ytan du kan dra ut ur rullen över bildytan ! //Maths Postad 08 februari 2005 - 20:54
man tackar ![]() Postad 09 februari 2005 - 12:01
You rang Sir? ![]() Utan att i detalj ha gått igenom Euroscreens dukar så skulle jag tro att våra är minst i klass med dessa, bortsett från en duk som UPS hade sönder under transport kan jag faktiskt inte minnas några reklamationer eller klagomål på dem alls. "Vorlauf" är de samma som blackdrop, dvs den svarta area ovanför duken som gör att man kan få ner själva bildytan längre än om dukens längd/höjd bara var lika stor som själva bildytan. Gain är 0,8 på High Contrast dukarna. En viktig sak som man ska tänka på är att en high contrast duk inte är bästa valet för alla, har men en ljusstark projektor med sämre svärta så kan det vara en bra ide (t.ex. HS50 eller AE700), har man däremot t.ex. en Z3:a med lägre ljusstyrka och bättre svärta redan från början är det inte lika givet att man ska ha high contrast då bilden kan bli för mörk. Men det är verkligen ingen exakt vetenskap detta, väldigt beroende på rummets beskaffenhet. Mvh Patrik Johansson PIPRO Postad 09 februari 2005 - 12:09 ![]() verkar onekligen mycket intressant jag var dum nog att köpa en billig AVIEW duk då jag trodde "duk som duk" men jag är inte nöjd med den och det är väldigt jobbigt med "hot spots" och alla dessa reflektioner. jag vet också att Z3:an är ljussvag men jag kommer köra såpass liten storlek 80" och dessutom är projjen så nära duken som det går ca 2.7m så ljusstyrkan tror jag räcker gott och väl. idag har jag den på LOW och -63 iris och jag tycker den ibland är för ljusstark i ljusa scener. som sagt jag tror lösningen för mitt ljusa rum är just en grå duk så en sådan blir den förmodligen snart. Postad 09 februari 2005 - 12:29 Tänkte bygga en upphängning för upp-och-ner montering (då projektorn låter mindre så). Visst kan jag mäta själv men finns det en färdig skiss så slipper jag gärna det jobbet. ![]() Postad 09 februari 2005 - 12:32
Hur går det med den svenska hemsidan Patrik? Har du någon ETA? sorry för OT //Z Postad 09 februari 2005 - 20:00
Köpte min för 12000:- splitter ny ![]() Postad 10 februari 2005 - 17:39
Fick min Sanyo PLV-Z3 projektor i tisdags (8.2.05) levererad till södra Finland, beställningen bekräftades föregående torsdag (efter lite strul med kreditkortskopior och ID...var tvungen att scanna till slut....). Snabbt ! Allt gick till slut smidigt och lätt (har inte sett räkningen än...), har inget annat att klaga på än att responstiden på email var lite lång emellanåt. S97:an fanns ej i lager (vilket de förstås kunnat lägga upp på sin website), men de lovade att skicka den utan postkostnader då den kommer. Under väntetiden hann jag bygga mej en ramspänd IKEA-duk. Och nu följer en kommentar som många teknikfantaster här på prisjakt kommer att reagera ![]() Postad 10 februari 2005 - 21:02 [quote=sayonara,Jan 26 2005, 20:52 Har velat fram och tillbaka mellan Z3 - AE700 - HS 50 (har demat alla tre) samt Panasonic S97 - Samsung HD945 - Denon1900 - Yamakawa375 i flera MÅNADER (egentligen nästan ett helt år...) och slutligen, för 5 minuter sedan, beställt en Z3 + Panasonic S97 från technikdirekt.de. ![]() Beslutet baserade sig på en gröt av insamlad information från denna prominenta sajt, bigscreen.se, projectorcentral.com, avsforum.com, avforums.com osv osv. AE700 blev andra, gillade zoomen men står inte ut med tweakandet av VB. HS50 gav bättre bild men gillade inte priset. Så sist och slutligen var valet ganska lätt. S97 verkar vara den bästa lösningen, även om den var dyrast av de fyra. ! Sitter på 4 meters avstånd och duken är sjuttionågonting (160x90cm). Återkommer då jag kört HDMI från min S97:a.....Har dock lite svårt att tro att jag blir 370 euro (spelare+HDMI kabel) nöjdare.... [/quote] Jag har ju testkört samsung 745 och S97 under en månad. Vad tyckte du om bildskillnaden mellan 945 och S97. Jag uppskattar om du kan ge några synpunkter. Jag har oxå kört S97 mot Z3 men inte AE700 och bilden var ruskigt bra. När man ställt in båda rätt. Men räknar du inte lite fel, priset blir väl skillnaden mellan S945/745 och S97? Och ur den synvinkeln är ju bilden betydligt billigare. Så jag tror nog att du blir nöjd ![]() Postad 10 februari 2005 - 22:19 ![]() har själv demat de flesta projjar idag men har faktiskt inte sett 700:an den är lite svår att få tag på i butiker ![]() Redigerat av ZoomAir, 10 februari 2005 - 22:20. Postad 10 februari 2005 - 23:31
Jag skall kolla om AE700 och Sonyn kommit, men det har varit bristvara som sagt. Förmodligen köper jag en AE700 tills AE800 kommer. Märkestrogen. Det är som med Volvo, barn o hund ![]() ![]() Jag testade Optoma H57 i component. Kommer man upp i Sonyns prisklass är man ju uppe i en del DLP som är bra. Edit Nästa Pansonic heter inte AE900 sorry Redigerat av Unregisteredafe9e410, 11 februari 2005 - 16:35. Postad 11 februari 2005 - 13:23 Bästa bild med 720p, men ser ingen större skillnad med 1080i, skall prova komponent i kväll för att se om alla de som säger att komponent är lika bra som HDMI har rätt. Om det är någon som har en Denon-2910 som inte är regionsfri och som gärna vill ha det åtgärdat så hör av er för tips. Postad 11 februari 2005 - 22:21
Vassego' Obs! På egen risk! Redigerat av prosen, 11 februari 2005 - 22:23. Postad 13 februari 2005 - 09:56 Nästan dött lopp mellan HDMI och komponent, något bättre detaljrikedom med HDMI, syntes endast i Morias grottor Färgerna lite mer matta med HDMI, men det går ju att justera upp Trodde det skulle vara större skillnad mellan HDMI och komponent Konfigurationer: Denon-2910 -> HDMI 15 m -> tunad Z3 / 720p Såg ingen skillnad alls mellan 720P och 1080i Denon-2910 -> Komponent 15 m -> tunad Z3 En skum sak jag upptäckte är att Z3an måste startas före Denon-2910 annars triggas inte HDMI signalen igång Redigerat av Unregistereda50525fb, 13 februari 2005 - 10:01. Postad 13 februari 2005 - 20:14
Detta innebär att Denon 2910 måste testas mot S97 på komponent utgången, då jag upplevde betydligt bättre bild via HDMI. Antingen har S97 bättre digital matning eller så har D2910 som A11 bättre komponentmatning ![]() Detta är ju en hyperintressant fråga.... Vilken spelar har bäst bild ![]() Postad 13 februari 2005 - 20:27
jag provade ju också s97:an med komponent då bl.a. bigscreen tyckte komponent var att föredra då det var mer tryck i färgerna. jag gick och köpte en "billig" komponent kabel och förväntade mig mer tryck i färgerna men det enda jag märkte var att bilden förlorade i skärpa och såg suddigare ut jämfört med HDMI så jag håller med om att s97:an mot Z3:an ger klart bättre bild via HDMI. Postad 13 februari 2005 - 20:45
Håller med dig, tycker också HDMI ger bäst bild! Matar min Z3:a med både Supra HDMI och Supra komponent från min 868:a. Postad 13 februari 2005 - 21:08 förmodligen via sitt nya HDMI-gränssnitt kan ha bättre bild än Denon A11. A11 är en äldre spelare och utvecklingen står inte still. Det är lika med mina Linnprylar. Man får betala hälften så mycket nu som man fick 2003. Tycker ni att jag skall gå in o ställa frågan på BigScreen om de är villiga att testa sin A11 mot S97 via HDMI mot en Z3/annan proje . Det är ju för BigSreens eget bästa. Sóm det är nu hymlas det lite här o där men det kommer aldrig upp till ytan. Det jag oxå börjar undra är om Z3 visar bättre bild än AE700 i vissa avseenden ![]() Jag är Panasonicfanatiker sen 1980 så det skall mycket till innan jag skriver ett sånt påståeende. Men om man tycker i ena änden får man väl ge i andra änden ![]() Redigerat av Unregisteredafe9e410, 14 februari 2005 - 10:32. Postad 14 februari 2005 - 09:49 Är INTE nöjd med färgerna, kör jag via VGA från datorn har jag betydligt mer tryck i färgerna och faktiskt bättre bild. Jag har testat ALLT (ej tunad projje) och kan bara säga att jag inte är nöjd med panasonic S97 via HDMI. Jag använder iofs den HDMI kabel som hängde med till projektorn (eller var det panasonicen hmm..) men det borde väl inte spela ngn roll ??? Komponent gör bara bilden oskarpare och inte heller blir färgerna mkt bättre. Har ngn samma problem som jag? Är det ngn som har ett tips på inställningar och som är nöjd med färgerna? VGA-kabeln jag använder är ca 10m lång, noname billig sak som är 5 år gammal. Grafikkortet är ett ATI 9700PRO. Jag rippar av samma DVD som jag använder i DVDn och använder DVD-decrypter för att läsa ner infon till HDn. Använde faktiskt Nero (jaja) för att recoda filerna och tittar sedan på dem mha WinAmp. Detta pallar jag ju inte göra med alla filmer jag köper, dessutom skriker kärringen över VGA-kabeln som hon snubblar på när hon serverar mig öl. Ska kolla med butiken jag köpte Panasonic DVDn i idag om jag får lämna tillbaka den för jag är inte nöjd. Verkar bli HTPC för min del istället.... Postad 14 februari 2005 - 10:17
Har dú verkligen ställt in allt rätt. Jag tvivlar på att särskilt många HTPC ger bättre bild än S97. Särskilt över VGA ![]() Postad 14 februari 2005 - 10:32 Det som jag främst spyr galla över är den "bruna" tonen jag inte kan bli av med via DVDn, blod och annat ser inte .. riktigt rött ut. Det kvittar hur jag tweakar färgerna, ljus, gamma,kontraster, jag får bara inte till det och jag börjar minst sagt bli frustrerad. Testade att koppla in min gamla "el-giganten ala 4 år gamla" DVD och där får jag iofs mkt sämre bild via s-video och scart, men färgerna blev bättre?!?. Skulle vara skönt att få se någons inställningar som är NÖJD med denna kombination av projektor och DVD, dvs hur exakt de ställt in sin DVD och sin projektor så jag kan testa detta på min setup. Jag tror att det är jag som gör ngt fel i min setup, men jag kan trots nästan 10timmars tweakande inte få till det riktigt bra dessutom blir det ju så in i hel**es många kombinationer iom att man kan ställa in färgerna både på projektorn och i DVDn, och inte nog med det, man har gammainställningar i projektorn för respektive färg och på både DVDn och projektorn kan man hålla på med kontraster, ljus och skärpa. Postad 14 februari 2005 - 10:36
S97 skall vara inställd på användare och alla värden skall vara nollade. Detta skall sen sparas ner i användare3. För mej är det ända sättet att behålla bilden perfekt med Videosignalen korrekt. Du kör väl standard färgområde med S97? Postad 14 februari 2005 - 10:46
Användare3? Har sparat ner det till användare1, kan detta ha ngn betydelse? Ska testa och löser detta mina problem så skickar jag över tanten för fotmassage som tack ![]() Jag har testat standard på S97:an, men kanske har jag gjort det när alla värden inte varit nollade, ska testa detta igen. Finns ju som sagt MASSOR av kombinationsmöjligheter ![]() *Helt OT: Hur ska man göra med skatten när man beställer från TNS-versand? (Vill ju betala så lite som möjligt för tantens kamera). Där finns olika "Tax Regions" och vilken ska man ange samt vilken kan man ange för att få lägst skatt? Redigerat av Toelicker, 14 februari 2005 - 10:49. Postad 14 februari 2005 - 13:07 Hur ställer jag in Z3:an (alt. PowerStrip) så att jag får perfekt 1:1 pixelmappning över hela z3:ans bildyta? Jag har nu valt custom resultution HDTV 1280x720 i PowerStrip. Detta blir automatiskt en bild på Z3:an som "inte riktigt får plats" (vänster och högersida är bortklippt) samt ej är helt pixelmappad. Jag har därefter justerat antalet horisontella pixlar på Z3:an men får det inte helt perfekt. Vid ca 1649-1650 pixlars bredd ryms bilden perfekt med bilden är inte helt pixelmappad. Det ser bra ut på ca 95% av skärmed men på vissa ställen syns det att "pixlar inte ligger på endast en pixel". Nån som har fått till detta med PowerStrip via VGA får gärna dela med sig av sina inställningar. Postad 14 februari 2005 - 14:49 ![]() Postad 14 februari 2005 - 16:01 [ Användare3? Har sparat ner det till användare1, kan detta ha ngn betydelse? Ska testa och löser detta mina problem så skickar jag över tanten för fotmassage som tack ![]() Jag har testat standard på S97:an, men kanske har jag gjort det när alla värden inte varit nollade, ska testa detta igen. Finns ju som sagt MASSOR av kombinationsmöjligheter ![]() Varför jag sparade i användare 3 är att annars ändras det efter saven så att bio1 o olika andra förinställda lägen kom upp och inte en 0ställd user. Du skall ha en absolut nollad signal med BTB o WTW. S97 är nästan övernaturligt belamrad med funktioner. Jag har fått gå ut i S97 tråden o be om ursäkt för mina taskiga ljudtest med CD då jag missat en del. Den låter bättre nu än när jag testade först. Jag kollar värdena varje gång jag ser en film då jag växlar mellan S97 och Samsung 745 för att kolla bildskillnaden. S745 är låst i dataläge och ej video som det skall vara för proje. Er Z3 kan tydligen som få ändra mellan data och videoläge ![]() på standard. Har ni en samsung skall den stå i data annars blir det helfel. Video-Video och Data-Data inte en blandning. Se BTBtråden för mer information. Tror ni Z3 har bättre bild än AE700? Jag har inte sett dom sida vid sida har ni med en kalibrerad S97 via HDMI ![]() Tanken får mej att sova dåligt på nätterna ![]() Suck, fick idag reda på att jag måste läggas in på sjukhus 2-3veckor ![]() snarast pga lite andnöd. Jag har dock sagt till att minst 2 dagar innan jag fixat allt jag lovat ![]() Vet ni om dom har WiFi på sjukhus??????????? Eller telia homerun, nu är det kris ![]() ![]() Kan man koppla in sig på deras nät???? Postad 14 februari 2005 - 17:41 Tänkte beställa en Z3:a och köra kanske 70-75" på ett avstånd på lite drygt 3 meter till sweetspot. Tror ni att det går köra större bild utan risk för allt för grynig eller pixligt? Sen så kollade jag på lite projektor-stativ och dom finns ju i nästan alla prisklasser förutom den billiga. ![]() Så jag fick helt sonika en ide, kanske inte den första med nåt sånt här då kanske men tror ni att denna funkar som "projektor-stativ" http://www.hifiklubb...S1_.htm?id=4356 Tack på förhand Redigerat av Unregistered29693, 14 februari 2005 - 17:41. Postad 14 februari 2005 - 18:00 ![]() Postad 14 februari 2005 - 18:47
Kan du länka dit härifrån? De ser mycket intressanta ut även för att ställa upp CD/LP-spelare med. Postad 14 februari 2005 - 18:58
Låter ju fint att det passar bra. Anledningen varför jag missade ditt inlägg var förmodligen därför det både kändes drygt och jobbigt att skumma igenom 30 sidor. Och den klassiska Sök missade man ju ![]() Postad 14 februari 2005 - 18:59
Låter ju fint att det passar bra. Anledningen varför jag missade ditt inlägg var förmodligen därför det både kändes drygt och jobbigt att skumma igenom 30 sidor. Och den klassiska Sök missade man ju ![]() Dock undrar jag fortfarande om det blir pixligt eller grötigt med kanske rent av en 80" duk på 3 meter från sweetspot? Postad 14 februari 2005 - 21:27 Edit: Har nu, så här i efterhand, konstaterat att det är FPN jag ser i ljusa partier och inte screendoor. Var lite fel ute där... Redigerat av Korvis, 24 februari 2005 - 21:01. Postad 16 februari 2005 - 14:14
Jag tycker att min Z3:a låter för mycket i eco-mode. Köpte den för 2 veckor sedan och fick mjukvaran uppdaterad innan leverans. Efter att ha läst alla recensioner hade jag inte förväntat mig ett sådant oväsen. Postad 16 februari 2005 - 14:52 Finns det någon som kan direkt säga att "det här ska du ändra på"? Syftar på inställningarna då.. Sen har jag en fråga till: När man hänger upp den i taket, hur vänder man bilden? Och om någon kunde förklara de vanligaste termer när det handlar om projektorer, tex sweetpoint, screendoor osv? ![]() ![]() Redigerat av Unregistered79be1792, 16 februari 2005 - 14:53. Postad 17 februari 2005 - 10:39
Det finns flera (speciellt nya köpare?) som håller med. Diskutera gärna detta i tråden om fläktljud på Z3:an så får vi kanske fart på diskussionen igen. Själv har jag mätt upp min Z3:a till 31.7dB, vilket är låååångt från de 23dB som utlovas. ..och jag är inte nöjd, men vet heller inte vad man kan göra åt det. Vad tycker "pungis" om fläktljudet på sin? Postad 17 februari 2005 - 11:43
du kan ju alltid prova med att lämna tillbaka den eller få den fixad för 31.7 db är ju LÅNNNGTT mycket högre än 23. Postad 17 februari 2005 - 11:46
Sweetspot = där du sitter när du kollar film Screendoor = synliga pixlar Postad 17 februari 2005 - 15:53 Postad 17 februari 2005 - 18:28 Nån typ av scart->vga. Förslag någon? Postad 17 februari 2005 - 22:34 Postad 18 februari 2005 - 10:36
Det har inget med tuningen att göra att den är ställd till 10. Min, som inte är tunad, var inställd på 10 från fabrik. Detta borde ju innebära att det inte kan ha nån negativ inverkan på bilden... Postad 19 februari 2005 - 14:19 Sen undrar jag lite vad whisper mode får för effekter på bilden samt lamptiden? Blir bilden bättre/sämre? Håller lampan längre? Slutligen så undrar jag om det går att ha Z3 på ett avstånd av 5 meter från duken, när man har en bildbredd på 190cm? Har hört att Z3:an lite ljussvag. Är 5 meter för långt avstånd? Vad får det för följder på bilden? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |