Ino Audio vållar debatt, Varför?
1067 svar till detta ämne
Postad 18 May 2008 - 00:42
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
På vilket sätt går dom djupare med rummets hjälp?
Mvh /GB
Rummet kan hjälpa till basen. Ställer man den närmare en vägg så kommer man få hjälp av väggen så man får högre bas. Dom är som sagt specade 25-22Khz inom +-1 db, medans många högtalare specas inom +-3db. Så dom kan ju mycket väl ligga på +3db vid 18-19 hz. Jag vet iaf att dom går djupt, har testat flera låtar med väldigt djup bas. Btw, blev bra förvånad över din lägenhet med tanke på ditt nick och en helt vit lägenhet Lyssna på första Deicide skivan på mina ino högtalare nyss, lät kanon Mvh Ljudkvalite Men är inte dom mätta och angivna med rumms påverkan redan ?!
Står inget om det i manifestet iaf. Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 00:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Den som vill är välkommen hem till mig med ett par rc-l eller vilka andra högtalare som helst för att testa lite 
Nya lyssningserfarenheter är alltid välkommet.
Man får även komma utan egna högtalare
Postad 18 May 2008 - 00:55
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Den som vill är välkommen hem till mig med ett par rc-l eller vilka andra högtalare som helst för att testa lite 
Det kan bli kostsamt Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 01:03
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Det kommer du inte göra, dom går också ner till liknande djupbas. Om du bor någolunda nära Sthlm så kan du åka på demo hos konstruktören. Sen finns det folk på forumet som har högtalarna som kanske kan hjälpa till dig. Själv har jag delat system så kanske fel att lyssna på, även om det verkligen "låter" ino över dom, dvs inget alls
Det är helt klart en väldigt bra högtalare som du bör lyssna på även om den inte passar dig. 
Mvh Ljudkvalite
För mig är det helt ointressant att göra en provlyssning hos konstruktören om jag utgår från det jag hitills läst i tråden. Alltså att Öhmans rum är väl avvägt och anpassat för att matcha hans högtalare och elektronik. Jag har en del erfarenhet av diverse studioinspelningar och mina erfarenheter säger mig att även en "dålig" högtalare kan låta väldigt bra i ett akustiskt behandlat rum (läs studio). Isåfall känns det mer relevant med en provlyssning i en hemmamiljö. Någon i Göteborg som är sugen på att dema Pi60? Mvh /GB Den som vill är välkommen hem till mig med ett par rc-l eller vilka andra högtalare som helst för att testa lite  Nya lyssningserfarenheter är alltid välkommet.
Var bor du? Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 01:10
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Örebro.
Men jag är säker på att det finns ett antal anläggningar i götet också, om du inte får napp här så hör på faktiskt.se
Postad 18 May 2008 - 01:17
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Rummet kan hjälpa till basen. Ställer man den närmare en vägg så kommer man få hjälp av väggen så man får högre bas. Dom är som sagt specade 25-22Khz inom +-1 db, medans många högtalare specas inom +-3db. Så dom kan ju mycket väl ligga på +3db vid 18-19 hz. Jag vet iaf att dom går djupt, har testat flera låtar med väldigt djup bas.
Btw, blev bra förvånad över din lägenhet med tanke på ditt nick och en helt vit lägenhet Lyssna på första Deicide skivan på mina ino högtalare nyss, lät kanon
Mvh Ljudkvalite
Står inget om det i manifestet iaf.
Mvh Ljudkvalite
Rummet hjälper eller stjälper alla högtalare, men precis som du nämner så vet inte jag heller hur det gick till vid mättillfället för respektive högtalare. Hur som helst presterar RC-L också mer bas om jag flyttar dom närmare bakväggen. Jag är dock fortfarande mycket skeptisk till hur Pi60 skulle kunna gå djupare i basen jämfört med RC-L om man enbart tittar på elementbestyckning och lådvolym men förklara gärna! Angående mitt nick: Väggarna är vita för att framhäva h e l v e t e t (det svarta golvet).  Mvh /GB Örebro.
Men jag är säker på att det finns ett antal anläggningar i götet också, om du inte får napp här så hör på faktiskt.se
Tack för tipset. Ska se om det finns någon som kan tänka sig att ställa upp. Mvh /GB
Redigerat av Glen Benton, 18 May 2008 - 01:16.
Postad 18 May 2008 - 01:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den som vill är välkommen hem till mig med ett par rc-l eller vilka andra högtalare som helst för att testa lite  Nya lyssningserfarenheter är alltid välkommet.
Alltid lika gässtvänlig och bjuder in folk hem till dig, men har hört att man alldrig mer hör av dom stakarna som du lurat till ditt näste, dom sitter nu mera hemma helt ensamma och har tappat alla insikter om livet då dom nu bara sitter där som grönsaker med sina helt nya PI60s och en våt blick .... Hehe, lite rätt har jag kanske, eller ?!
Redigerat av DVD-ai, 18 May 2008 - 01:42.
Postad 18 May 2008 - 01:24
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
För att inte tappa tråden får jag väl tillägga att det ofta blir debatt för att Ino Audio-ägare ofta hävdar att deras högtalare är bäst utan att kunna förklara det på ett någorlunda nyktert sätt (min högst personliga åsikt).
Mvh
/GB
Postad 18 May 2008 - 01:30
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Jag har en del erfarenhet av diverse studioinspelningar och mina erfarenheter säger mig att även en "dålig" högtalare kan låta väldigt bra i ett akustiskt behandlat rum (läs studio).
Detta får jag inte att gå ihop. Låter den bra så är den ju bra eller hur? Alla högtalare påverkas av rummet så det är ju knappast någon skillnad. Det kan finnas skillnader hur dom är konstruerade, till exempel om dom skall stå mot en dämpad vägg, som pip. Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 01:31
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Har faktiskt lyssnat på ett par Ino-högtalare (Pi60 signature tror jag det var) i en liten studio i Stockholm. Snubben som hade studion påstod att dom var svindyra. Tyvärr hann jag inte lyssna på dom speciellt länge så ljudminnet är som bortblåst.
Mvh
/Gb
Postad 18 May 2008 - 01:33
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Jag är dock fortfarande mycket skeptisk till hur Pi60 skulle kunna gå djupare i basen jämfört med RC-L om man enbart tittar på elementbestyckning och lådvolym men förklara gärna!
Ja, och det är en hel del som förvånas över hur mycket djupbas det kommer ur dom små pip. Det handlar inte endast om elementen och lådvolym. Men det bästa är ju att lyssna själv. Jag bor i karlstad men har som sagt inte pi60 utan delat system (i32s + Y-2) Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 01:38
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
För att inte tappa tråden får jag väl tillägga att det ofta blir debatt för att Ino Audio-ägare ofta hävdar att deras högtalare är bäst utan att kunna förklara det på ett någorlunda nyktert sätt (min högst personliga åsikt).
Mvh /GB
Tja, jag kan förklara varför jag tycker mina i32s + Y-2 är dom bästa jag hört. Från lägsta basen till högsta diskanten så känns högtalaren väldigt homogen. Dom flesta högtalare har någon register som sticker ut, inte här. Dom spelar med bättre renhet och mindre dist än alla tidigare högtalare jag haft och även om jag jämför med ljudminnet av massa andra jag hört i affärer. När man lyssnar på sina favoritskivor så här man hur olika dom låter varandra, där man innan hört hur högtalaren färgat ljudet innan och döljt detaljer. Men som sagt, bästa är om man kan lyssna själv ett bra tag med en bunt skivor Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 01:41
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Men såklart passar ju inte ino till alla. Folk har ju olika smak.
Postad 18 May 2008 - 01:41
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Detta får jag inte att gå ihop. Låter den bra så är den ju bra eller hur? Alla högtalare påverkas av rummet så det är ju knappast någon skillnad. Det kan finnas skillnader hur dom är konstruerade, till exempel om dom skall stå mot en dämpad vägg, som pip.
Mvh Ljudkvalite
En diskant som upplevs som skrikig i ett "normalt" odämpat vardagsrum upplevs som snällare i en dämpad studio. Samma sak med en bumlig bas, den upplevs som tajtare om rummet är dämpat jämfört med det "kala" vardagsrummet. Bara det jag menade. Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 01:45
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Men om en korrekt högtalare låter bra i rätt miljö och låter inte lika bra i dålig miljö gör ju inte den dålig, det är ju miljön som är dålig ju.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 01:52
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Men om en korrekt högtalare låter bra i rätt miljö och låter inte lika bra i dålig miljö gör ju inte den dålig, det är ju miljön som är dålig ju.
Mvh Ljudkvalite
Miljön kan vara specialanpassad för att matcha högtalare och elektronik. Därför är som sagt provlyssning hos Öhman ointressant för mig. Det låter som, om man får tro på det man har läst i tråden, att så är fallet. Att hans lyssningsrum är grymt moddat alltså. Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 02:01
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Ja, och det är en hel del som förvånas över hur mycket djupbas det kommer ur dom små pip. Det handlar inte endast om elementen och lådvolym. Men det bästa är ju att lyssna själv. Jag bor i karlstad men har som sagt inte pi60 utan delat system (i32s + Y-2)
Mvh Ljudkvalite
För mig låter det som att någon varit framme med ett trollspö. Vilka andra faktorer spelar in bortsett från element, lådvolym och placering? Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 02:05
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Miljön kan vara specialanpassad för att matcha högtalare och elektronik. Därför är som sagt provlyssning hos Öhman ointressant för mig. Det låter som, om man får tro på det man har läst i tråden, att så är fallet. Att hans lyssningsrum är grymt moddat alltså.
Mvh /GB
Så att lyssna på högtalare någonlunda optimalt är inte bra? Ska man testa olika projektorer i dagljus med? Förstår inte vad du vill komma? En kass högtalare kan omöjligt låta bra hur mycket du än fixar med rummet. Så visst, hans rum är bra men jag lyssna på pi60 hos Martin här, och även om det inte låter lika bra så var det inte så långt ifrån. Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 02:05
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Tja, jag kan förklara varför jag tycker mina i32s + Y-2 är dom bästa jag hört. Från lägsta basen till högsta diskanten så känns högtalaren väldigt homogen. Dom flesta högtalare har någon register som sticker ut, inte här. Dom spelar med bättre renhet och mindre dist än alla tidigare högtalare jag haft och även om jag jämför med ljudminnet av massa andra jag hört i affärer. När man lyssnar på sina favoritskivor så här man hur olika dom låter varandra, där man innan hört hur högtalaren färgat ljudet innan och döljt detaljer.
Men som sagt, bästa är om man kan lyssna själv ett bra tag med en bunt skivor
Mvh Ljudkvalite
Låter som en bra högtalare. Man blir sugen på en provlyssning. Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 02:07
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
För mig låter det som att någon varit framme med ett trollspö. Vilka andra faktorer spelar in bortsett från element, lådvolym och placering?
Mvh /GB
Varför inte lyssna? Vet om en person som ansåg pip var bättre på allt förutom ljudtryck mot hans Canton 1.1 Bästa är ju att lyssna själv. Vet det finns folk i gbg med pi60  Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 02:20
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Så att lyssna på högtalare någonlunda optimalt är inte bra? Ska man testa olika projektorer i dagljus med? Förstår inte vad du vill komma? En kass högtalare kan omöjligt låta bra hur mycket du än fixar med rummet. Så visst, hans rum är bra men jag lyssna på pi60 hos Martin här, och även om det inte låter lika bra så var det inte så långt ifrån.
Mvh Ljudkvalite
Vad jag menar är att en högtalare upplevs på olika sätt beroende på vilket rum den står i. Om Öhmans rum är tweakat till tusen så kommer högtalaren onekligen låta på ett visst sätt där. Förmodligen väldigt bra eftersom rumsakustiken har setts över av en väldigt kunnig person. Precis som i en studio. Tycker det känns lite oärligt att dema i ett sånt rum. Mvh /Gb Varför inte lyssna? Vet om en person som ansåg pip var bättre på allt förutom ljudtryck mot hans Canton 1.1 Bästa är ju att lyssna själv. Vet det finns folk i gbg med pi60 
Mvh Ljudkvalite
Ska se om det går att få till. Man blir sugen efter att ha hört debatten. Det verkar som sagt vara en bra högtalare till ett rimligt pris. Nu är det läggdags!
Postad 18 May 2008 - 02:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Alltid lika gässtvänlig och bjuder in folk hem till dig, men har hört att man alldrig mer hör av dom stakarna som du lurat till ditt näste, dom sitter nu mera hemma helt ensamma och har tappat alla insikter om livet då dom nu bara sitter där som grönsaker med sina helt nya PI60s och en våt blick ....
Hehe, lite rätt har jag kanske, eller ?! 
Lite så är det kanske  Men saken är att dom inte är någon slags imponator-högtalare. Därför folk gärna får ta med sig egna saker och prova, det är sida vid sida man förstår storheten, i alla fall som jag anser det. Det värsta är att alla som lyssnar skaffar ju värre saker än vad jag har, det känns lite B
Postad 18 May 2008 - 02:28
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Miljön kan vara specialanpassad för att matcha högtalare och elektronik. Därför är som sagt provlyssning hos Öhman ointressant för mig. Det låter som, om man får tro på det man har läst i tråden, att så är fallet. Att hans lyssningsrum är grymt moddat alltså.
Mvh /GB
Hans lyssningsrum ÄR grymt moddat, men jag har åtminstone lyssnat på både pi60 och piP i sammanlagt åtminstone fyra andra mijöer, och det är bara att kapitulera och inse att det är några av de mest prisvärda högtalare som finns. Även om man lyssnar på ganska dåligt producerade Deicide-plattor Glenn!
Postad 18 May 2008 - 02:33
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Vad jag menar är att en högtalare upplevs på olika sätt beroende på vilket rum den står i. Om Öhmans rum är tweakat till tusen så kommer högtalaren onekligen låta på ett visst sätt där. Förmodligen väldigt bra eftersom rumsakustiken har setts över av en väldigt kunnig person. Precis som i en studio. Tycker det känns lite oärligt att dema i ett sånt rum.
Mvh /Gb
Ska se om det går att få till. Man blir sugen efter att ha hört debatten. Det verkar som sagt vara en bra högtalare till ett rimligt pris. Nu är det läggdags! 
Vill bara avsluta med att säga att jag absolut inte anser att mina Canton RC-L är ofärgade. Tvärtom. Tycker att dom har en ganska analytisk/kall diskant, ett bra mellanregister men lite väl fläskig bas kanske. Kontrollboxen gör att man kan göra vissa anpassningar av bas/diskant vilket behövs i mitt fall. Sedan mår dom bra av lite extra power också. Basen blir tajtare. God natt som sagt!  Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 02:43
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ja, det var just basen som jag inte riktigt gillande på polarens RC-L. Dom kändes lite överdriven och inte så detaljerad. Dock så finns det klart sämre högtalare än så och för priset man kan få ett par RC-L idag ifrån tyskland så är det en bra kandidat om man vill lägga en 6-7 000 kr.
Postad 18 May 2008 - 08:52
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Men såklart passar ju inte ino till alla. Folk har ju olika smak. 
Precis,jag har ju gjort en sida vid sida jämförelse med ett par pi60 mot mina renoverade luxor 8071,pi60 är en mkt bra ock korrekt högtalare men jag föredrog faktiskt ljudet i mina 8071,djupbasen paren emellan var likvärdig,lite fylligare röster i pi60 ock lite ljusare diskant i 8071(mer stereowide i 8071 lådorna),lite med loudness i 8071 lådorna ock det är ju sånt jag gillar men som sagt det var inte mkt som skiljde dessa par åt med den elektronik ock miljö vi testade i ska tilläggas.Man tycker ju så olika,har även testat 8071 lådorna mot ett par jmlab electra 936,ägaren till dom tyckte hans lät mkt bättre ock det förstod inte jag alls,dom låter rent ock bra tycker jag med men med tunn djupbas ock mkt mellanregister så även i detta fall föredrog jag 8071 lådorna.beträffande mitt andra par, dc-15 så har jag än inte hört ett annat par som går att spela högre på utan att det låter illa,ock utan att man behöver köpa slutsteg för 20k för att få gång dom.Mvh
Redigerat av sollerön, 18 May 2008 - 10:05.
Postad 18 May 2008 - 10:25
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Hans lyssningsrum ÄR grymt moddat, men jag har åtminstone lyssnat på både pi60 och piP i sammanlagt åtminstone fyra andra mijöer, och det är bara att kapitulera och inse att det är några av de mest prisvärda högtalare som finns. Även om man lyssnar på ganska dåligt producerade Deicide-plattor Glenn! 
Det finns andra exempel på värdelöst producerade plattor. Deicide är långt ifrån värst. Om jag vill veta exakt hur en platta låter tar jag fram hörlurarna - den ärligaste återgivaren. Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 10:33
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Precis,jag har ju gjort en sida vid sida jämförelse med ett par pi60 mot mina renoverade luxor 8071,pi60 är en mkt bra ock korrekt högtalare men jag föredrog faktiskt ljudet i mina 8071,djupbasen paren emellan var likvärdig,lite fylligare röster i pi60 ock lite ljusare diskant i 8071(mer stereowide i 8071 lådorna),lite med loudness i 8071 lådorna ock det är ju sånt jag gillar men som sagt det var inte mkt som skiljde dessa par åt med den elektronik ock miljö vi testade i ska tilläggas.Man tycker ju så olika,har även testat 8071 lådorna mot ett par jmlab electra 936,ägaren till dom tyckte hans lät mkt bättre ock det förstod inte jag alls,dom låter rent ock bra tycker jag med men med tunn djupbas ock mkt mellanregister så även i detta fall föredrog jag 8071 lådorna.beträffande mitt andra par, dc-15 så har jag än inte hört ett annat par som går att spela högre på utan att det låter illa,ock utan att man behöver köpa slutsteg för 20k för att få gång dom.Mvh
Dina Luxor ser grymt sköna ut! Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 12:35
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Det finns andra exempel på värdelöst producerade plattor. Deicide är långt ifrån värst. Om jag vill veta exakt hur en platta låter tar jag fram hörlurarna - den ärligaste återgivaren.
Mvh /GB
Nja, håller inte med eftersom nästan alla skivor är inspelade för vanliga högtalare och inte för hörlurar så kommer man inte höra den korrekta återgivningen. Det finns dock ett fåtal inspelningar som är gjorda för hörlurar, dom kommer såklart låta mer korrekt i hörlurar av bra kvalite. Eftersom jag lyssna på massa black metal, death metal och dyl så kan du fråga hur en viss skiva låter så kan jag kolla upp det  Mvh Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 18 May 2008 - 12:35.
Postad 18 May 2008 - 12:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Dina Luxor ser grymt sköna ut!
Mvh /GB
Dom är grymmt sköna också
Redigerat av DVD-ai, 18 May 2008 - 12:45.
Postad 18 May 2008 - 12:43
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Lite mer bilder i mitt galleri i albumet blandat hur en korrekt sida vid sida jämförelse går till i mina ögon,finns ett par pi60 där också ,så helt offtopic är jag inte förhoppningsvis.Mvh
Postad 18 May 2008 - 12:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hmmm, mina front tyg va helt trasiga och "plopparna" va av på mina så jag kunda alldrig använda dom, orättvist
Dom va ju rätt snygga med tyget på också
Redigerat av DVD-ai, 18 May 2008 - 12:51.
Postad 18 May 2008 - 13:05
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Vore verkligen kul att höra dessa Luxor.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 13:31
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Vore verkligen kul att höra dessa Luxor. 
Mvh Ljudkvalite
Hej,ska du åt mora hållet nångång så är du välkommen att lyssna på mina,gäller givetvis andra nyfikna också.Mvh
Postad 18 May 2008 - 13:37
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Nja, håller inte med eftersom nästan alla skivor är inspelade för vanliga högtalare och inte för hörlurar så kommer man inte höra den korrekta återgivningen. Det finns dock ett fåtal inspelningar som är gjorda för hörlurar, dom kommer såklart låta mer korrekt i hörlurar av bra kvalite. Eftersom jag lyssna på massa black metal, death metal och dyl så kan du fråga hur en viss skiva låter så kan jag kolla upp det 
Mvh Ljudkvalite
Så du påstår alltså att dina Ino har ärligare återgivning än ett par referenshörlurar? Nu förstår jag ännu bättre varför det är en het debatt ... Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 14:04
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Så du påstår alltså att dina Ino har ärligare återgivning än ett par referenshörlurar? Nu förstår jag ännu bättre varför det är en het debatt ...
Mvh /GB
Ja, när det gäller flera parametrar. Såsom lågbas vilket inte går att fixa i hörlurar. Sen så spelas ju skivor in via monitorer och mixas efter vanliga högtalare. Som jag sa, det finns speciella inspelningar som är gjorda för hörlurar, dom låter såklart bäst i hörlurar. Mvh Ljudkvalite Det är därför det finns hörlursförstärkare med X-feed, som ändrar ljudet så det ska passa hörlurar. Svenska Holographic Audio har det på sin Ear one t ex. Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 14:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det man tappar först och främst med hörlurar är ju 3D djupet och även friheten i ljudet anser jag, men även djupbasen och fysisk musik upplevelse är något som inte finns.
Postad 18 May 2008 - 14:14
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Ja, när det gäller flera parametrar. Såsom lågbas vilket inte går att fixa i hörlurar. Sen så spelas ju skivor in via monitorer och mixas efter vanliga högtalare. Som jag sa, det finns speciella inspelningar som är gjorda för hörlurar, dom låter såklart bäst i hörlurar.
Mvh Ljudkvalite
Det är därför det finns hörlursförstärkare med X-feed, som ändrar ljudet så det ska passa hörlurar. Svenska Holographic Audio har det på sin Ear one t ex.
Mvh Ljudkvalite
I studio används både hörlurar och monitorer eller andra högtalare för att kontrollera ljudet. Våra åsikter går isär helt enkelt. Jag har hitills inte hört en enda högtalare som kan matcha en grym hörlur när det kommer till detaljåtergivning, 3D-känsla och placering av instrument/röster. Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 14:22
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Du har aldrig hört talas om "ljudet i huvudet" syndromet? Mvh Ljudkvalite Hej,ska du åt mora hållet nångång så är du välkommen att lyssna på mina,gäller givetvis andra nyfikna också.Mvh
Hejsan. Tackar för inbjudan, man kanske skulle ta en sommartrip framöver.  Mvh Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 14:27
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Glen, du kan läsa mer här http://headwize.com/...eadrm1_tech.htm
Redigerat av Unregistered1412, 18 May 2008 - 14:43.
Postad 18 May 2008 - 14:27
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Du har aldrig hört talas om "ljudet i huvudet" syndromet?
Mvh Ljudkvalite
Absolut, men det finns åtminstone inget rum som påverkar hörluren. Den låter exakt likadant hela tiden jämfört med var någonstans dina Ino spelar. Dom kommer låta olika beroende på rummets utseende. Sammanfattningsvis så har Ino det bästa av två världar då alltså? Hyperdetaljerat med perfekt 3D-känsla och stereopersektiv samt en djupbasåtergivning som inte är av denna värld? Well ... Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 14:45
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Sammanfattningsvis så har Ino det bästa av två världar då alltså? Hyperdetaljerat med perfekt 3D-känsla och stereopersektiv samt en djupbasåtergivning som inte är av denna värld? Well ...
Mvh /GB
Bästa är ju att lyssna på ett par själv så får man se om det passar en själv. Mvh Ljudkvalite som just nu lyssnar på mina a3 surroundhögtalare i ren fullregister läge
Postad 18 May 2008 - 14:47
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Måste bara säga att jag blir mer och mer intresserad av Inos produkter. Om dom kan gräva fram mikroskopiska detaljer likt en grym hörlur kan, ja, då verkar det onekligen vara världens bästa högtalare. Mvh /GB Bästa är ju att lyssna på ett par själv så får man se om det passar en själv.
Mvh Ljudkvalite som just nu lyssnar på mina a3 surroundhögtalare i ren fullregister läge 
Japp! Ska försöka fixa en provlyssning. Det hade varit grymt kul! Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 14:51
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Detaljer påverkar av rummet med. Efterklang mm kan dölja detaljer vilken jag märkte när jag la in heltäckningsmattan.
Postad 18 May 2008 - 15:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe, villka debatter det blev om detta ( som vanligt  ), kan bara säga som vanligt då, att det är något som är högst subjektivt och det som låter bäst för någon annan kan lika gärna låta rikitgt dåligt för dig.
Det är bara att acceptera det, och om nu dom flessta som har köppt INO tycker att det är det bässta dom har hört oavsätt pris eller rum m.m. så är ju det jätte bra
Alla vill vi ju hitta våra drömhögtalare och stärkare / cd spelar också för den delen..
Jag personerligen tycker att PI60s är riktigt bra, bland det bässta jag har hört, men jag har några andra som är riktiga stor favoriter. jag och en bekant ( som har ett par PI60s själv som vi jämnförde med i ett riktigt bra rumm och med Classe elektronik ) tycke båda två att mina "Seas Thor" lät bättre rent allmänt, men ingen jätteskilldnad och det är främst så att det är en karaktärs skilldnad det rör sig om.
Och vi båda föredrog min Thor, basen är likvärdig i dom båda, ungefär lika djup och kontrolerad och med stor dynamiskt kapasitet.
Jag är jätte nöjd men mina Thor, men har svårt att hålla fingrarna i styr och håller därför på med och ska testa den nya filter designen som finns till dom, det kan alltid bli bättre och man måsste ju prova i alla fall
//DVD-ai
Redigerat av DVD-ai, 18 May 2008 - 15:10.
Postad 18 May 2008 - 15:09
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Men visst är det så.
Har du bra högtalare i ett taskigt rum låter det troligen skit.
Har du dåliga högtalare i ett taskigt rum låter det skit.
Har du dåliga högtalare i ett bra rum blir högtalaren den faktor som begränsar ljudet.
Har du bra högtalare så blir rummet den faktor som begränsar ljudet.
Och visst, jag tror i princip samtliga högtalare låter väldigt mycket bättre om du anpassar rummet, både generellt och mer specifikt för varje modell. Det är aldrig en nackdel. Om en högtalare låter för lika i ett anpassat rum och ett inte anpassat rum så skulle jag i det närmaste tro att högtalare helt enkelt inte kan prestera fram de detaljer som döljs i ett dåligt rum, och därav inte tillföra något. Men då bör det nog vara rätt sunkiga prylar faktiskt.
Därav kan det faktiskt vara värt att ta en lyssning i ett rum där Öhman har haft sitt och säga med mätningar och allt. Antingen i hans källare eller för de andra som har dylika ljudrum. För att så att säga få en bra referensnivå på vart det kan leda. Sen bör man ju givetvis försöka lyssna i en miljö som är mer anpassad efter hur man vill ha det för att se vad man tappar. Och ja, oavsett vad man gör så går det inte att jämföra ett lyssningsrum i en studio med ett vardagsrum. Det är helt enkelt väldigt svårt att få samma fysiska uppbyggnad med flytande rum, Några kubik basfälla, isolering, tätning, gälar, vinklade väggar och tak, etc, etc. Men i14 + Profundus X-4 i ovan rum är en klart... hmmm... njutbar kombination som jag verkligen unnar alla ljudintresserade att uppleva.
Och nej, jag har inte Ino själv utan kör på B&W 703-or, mycket för att jag känner att rummet är den klart begränsande faktorn i det hela. Men bygger jag ett custom-rum mer ordentligt så är risken stor att jag vänder mig till Ino, men det lär även bli för rummet och inte bara hårdvara. Synd bara att B&W 802D är sååå förbaskat snygga.
Edit:Stavfel
Redigerat av Damocles, 18 May 2008 - 15:19.
Postad 18 May 2008 - 16:02
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Man kan ju läsa lite vad världspressen tycker om Guru QM010 om man vill ha lite mer intryck från folk ute i världen också.
Ska bli intressant att läsa vad som skrivs sen när QM60 (pi60) släpps
Postad 18 May 2008 - 16:40
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Hehe, villka debatter det blev om detta ( som vanligt ), kan bara säga som vanligt då, att det är något som är högst subjektivt och det som låter bäst för någon annan kan lika gärna låta rikitgt dåligt för dig. Det är bara att acceptera det, och om nu dom flessta som har köppt INO tycker att det är det bässta dom har hört oavsätt pris eller rum m.m. så är ju det jätte bra Alla vill vi ju hitta våra drömhögtalare och stärkare / cd spelar också för den delen.. Jag personerligen tycker att PI60s är riktigt bra, bland det bässta jag har hört, men jag har några andra som är riktiga stor favoriter. jag och en bekant ( som har ett par PI60s själv som vi jämnförde med i ett riktigt bra rumm och med Classe elektronik ) tycke båda två att mina "Seas Thor" lät bättre rent allmänt, men ingen jätteskilldnad och det är främst så att det är en karaktärs skilldnad det rör sig om. Och vi båda föredrog min Thor, basen är likvärdig i dom båda, ungefär lika djup och kontrolerad och med stor dynamiskt kapasitet. Jag är jätte nöjd men mina Thor, men har svårt att hålla fingrarna i styr och håller därför på med och ska testa den nya filter designen som finns till dom, det kan alltid bli bättre och man måsste ju prova i alla fall
//DVD-ai
Hej,va var det som gjorde att ni föredrog dina thor framför pi60?Jag föredrog mina 8071 pga större stereobild(mer wide)ock jag upplevde diskanten mer upplöst i toppen(färgring?)
Postad 18 May 2008 - 16:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Toppan va mer nyansrik och hadde ett finare "chimer"i toppen som jag gillar + att mellanregistret förde fram detljerna i musiken på ett lite mer "elegant" sätt.
Stereo widden va kanske aningen mindre, men när detgälde 3D djupet och placering i seneriet så va mina Thor överlägsna + att musikenkändes mer levande och "organisk" i Thor. Vi dåda tyckte också att min Thor kanske kunde vara lite ljusare i klangen än vad PI60s va men basen i Thor är klart mer muskulös och man känner liksom hur luften rör på sig när det kommer kraftiga urladdningar.
Men alla dessa skilldnader va inte så jätte stora igentligen, den störska skilldnaden va 3D djupet och dom fina nyanserna och lysstern i mina Thor som inte PI60s hadde. Jag skulle alla dagar i veckan vara tvärnöjd med PI60s hemma, men jag föredrar mina Thor
Redigerat av DVD-ai, 18 May 2008 - 16:57.
Postad 18 May 2008 - 17:02
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Toppan va mer nyansrik och hadde ett finare "chimer"i toppen som jag gillar + att mellanregistret förde fram detljerna i musiken på ett lite mer "elegant" sätt. Stereo widden va kanske aningen mindre, men när detgälde 3D djupet och placering i seneriet så va mina Thor överlägsna + att musikenkändes mer levande och "organisk" i Thor. Vi dåda tyckte också att min Thor kanske kunde vara lite ljusare i klangen än vad PI60s va men basen i Thor är klart mer muskulös och man känner liksom hur luften rör på sig när det kommer kraftiga urladdningar. Men alla dessa skilldnader va inte så jätte stora igentligen, den störska skilldnaden va 3D djupet och dom fina nyanserna och lysstern i mina Thor som inte PI60s hadde. Jag skulle alla dagar i veckan vara tvärnöjd med PI60s hemma, men jag föredrar mina Thor 
Hej,ja då tycker vi ungefär lika skulle jag tro,tycker också om högtalare som plockar fram det chimmret i toppen,det jag tyckte pi60 var bättre på var mellanregistret men som helhet var inte skillnaden stor paren emellan,det jag blev mest förvånad över var att dessa gamla 8071(iofs renoverade i filter ock kanter till basar)kunde matcha en så erkänt välljudande högtalare så pass som dom gjorde.Mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|