Postad 28 maj 2007 - 09:57
Kanalplats 83 och ingen behörighet på TV4HD. Säg inte att man måste ha HD-paketet.
Det är klart att man behöver det.TV4 HD kommer att ingå i HDTV-paketet tillsammans med SVT HD, Voom HD och Discovery HD.
Mjo men frågan är om den blir must carry eller inte? SVT HD, går ju att få in bara man har nån form av abbonemang överhuvud taget. Inte bara HD-paketet.
Mjo, men om det var så skulle TV4 HD ligga med i Comhem Small, precis som SVT HD. Nu gör det inte det, vilket tyder på att man måste ha HDTV-paketet. Det verkar också mest logiskt, eftersom de vill locka folk att teckna HDTV-paketet och det är ju så j-vla tunt att de måste fylla ut med nya kanaler.
Postad 28 maj 2007 - 12:09
TV4 HD testkör just nu.
Med bild ljud och allt.
// Hifighost
Delar TV4 HD och SVT HD på samma MUX då eller? För du menade i marknätet va?
Postad 28 maj 2007 - 12:24
Jag syftade på satellit men de gick tillbaka till testbild igen efter mitt inlägg ca 12.40.TV4 HD testkör just nu.
Med bild ljud och allt.
// Hifighost
Delar TV4 HD och SVT HD på samma MUX då eller? För du menade i marknätet va?
// Hifighost
Postad 28 maj 2007 - 14:48

Man får hoppas på bättring. I och för sig kanske man inte kan göra en rättvis bedömning av "tredje klotet från solen", som ju har usel bild, och reklamen.
Postad 28 maj 2007 - 17:13
Problemet är väl segheten i det svenska systemet. Eftersom marknaden och privata aktörer inte får säga sitt. Först måste Teracom undersöka möjligheten, lämna rapporten till folk som skall utse möjliga kanal-alternativ samt att det sedan skall tas beslut från regeringen, vilket sedan kan göra att man får nya kanaler i marknätet.
Jag har min egen lilla lista med HD-kanaler som jag vill ha:
TV4HD, Discovery HD, TV3 HD, Kanal5 HD, TV6 HD och kanske även SVT HD...
När de finns är jag helt nöjd och kan luta mig tillbaka...

Hur som helst, om det skalas upp från SDTV till HDTV med en riktig scaler får man ändå bättre kvalitet än om din TV skalar upp SDTV. Så det är oavsett en win to win situation....
Postad 28 maj 2007 - 17:51
Jag har min egen lilla lista med HD-kanaler som jag vill ha:
TV4HD, Discovery HD, TV3 HD, Kanal5 HD, TV6 HD och kanske även SVT HD...
Jeg tror det er en stor utfordring å få plass til så mange HD kanaler i et marknett uten
at kvaliteten blir redusert såpass mye at det ikke lengre er HD kvalitet. Dersom det sendes to HD kanaler alene pr. mux så vil gjennomsnittsbitraten kun bli ca. 10Mbit/s ( en mux=22Mbit/s). Kabel og satellitt har mer båndbredde tilgjengelig og har ikke det samme problemet. Canal Digital benytter f.eks. 10Mbit/s til SD sending av SVT2.
10Mbit/s er sannsynligvis alt for lite til å gi HD kvalitet selv om det benyttes MPEG4.
Når Premiere HD (MPEG-4) reduserte gjennomsnittsbitraten fra ca. 20Mbit/s til ca. 15Mbit/s førte det til utilfredse HD abonnenter. http://www.sattv.dk/...?ArticleID=1836
Postad 28 maj 2007 - 19:12
Hej!
Var på ett litet seminarium igår där Teracom berättade om detta. De menar att det finns utrymme för cirka 20 HD-kanaler i marknätet och att det inte kommer att ta lång tid innan det finns HD-kanaler på fler ställen än i Sth, ville dock inte ge några närmare besked på när.
Uppfattningen jag fick var dock att det skulle vara spritt till efter sommaren...
Vete fasen hur de skall kunna klämma in 20 hd kanaler i marknätet rent tekniskt?! Är dock bra nyheter om det är sant.
Tragiskt att de inte satsade på mpeg4 från början bara. Nu när hela svenska folket blivit tvungna att köpa mpeg2 boxar i samband med släckningen av det analoga nätet kan det vara rätt tungt att gå över till mpeg4. Stora massan är nog mindre sugna på att byta den där boxen de precis köpt.
Postad 28 maj 2007 - 19:38
Hej!
Var på ett litet seminarium igår där Teracom berättade om detta. De menar att det finns utrymme för cirka 20 HD-kanaler i marknätet och att det inte kommer att ta lång tid innan det finns HD-kanaler på fler ställen än i Sth, ville dock inte ge några närmare besked på när.
Uppfattningen jag fick var dock att det skulle vara spritt till efter sommaren...
Vete fasen hur de skall kunna klämma in 20 hd kanaler i marknätet rent tekniskt?! Är dock bra nyheter om det är sant.
Tragiskt att de inte satsade på mpeg4 från början bara. Nu när hela svenska folket blivit tvungna att köpa mpeg2 boxar i samband med släckningen av det analoga nätet kan det vara rätt tungt att gå över till mpeg4. Stora massan är nog mindre sugna på att byta den där boxen de precis köpt.
Hadde marknettet satset på MPEG4 så hadde det sannsynligvis ikke eksistert noe marknet nå. Da ville ikke de analoge frekvensene være tilgjengelig for digital-tv.
MPEG4 standarden for broadcasting ble ikke ferdig før langt ut i 2003. De første mottagerene kom i 2006.
I Norge blir det utelukkende MPEG4 i marknettet. Selv om det blir MPEG4 så ser det ikke ut til at det er plass til HDTV. Det er i første omgang kun kapasitet til ca. 20 SDTV kanaler i følge ryktene ( 3 mux på 22Mbit/s hver).
Postad 28 maj 2007 - 20:11
Kvällens behållning är att HIF vände 0-1 till vinst 4-1 hemma mot Örebro.
Kvällens fiasko är TV4 HD.
/Mats K
Postad 28 maj 2007 - 20:13
Jag gjorde en kanalsökning just nu och hittade bara dom vanliga 4 HD kanalerna :/
Postad 28 maj 2007 - 20:15
Jag har hittat kanalen på plats 72, men det är bara svart ruta fortfarande.Skulle inte ComHems TV4 HD sändningar börja nu (21:00) med ett 24 avsnitt?
Jag gjorde en kanalsökning just nu och hittade bara dom vanliga 4 HD kanalerna :/
Postad 28 maj 2007 - 20:24
Postad 28 maj 2007 - 20:30
/Mats K
Postad 28 maj 2007 - 20:39
/Mats K
Postad 28 maj 2007 - 21:05
Postad 28 maj 2007 - 21:07
Postad 28 maj 2007 - 21:10
Nog rulla TV4HD i alla fall. Tittade på fotbollen så jag missade premiären, men nyheterna (sd?) kan jag i alla fall se.
Inte hos Comhem, företaget som är bollocks. Dagens kanon är HIF medan dagens kalkon är Comhem.
/Mats K
Postad 28 maj 2007 - 21:23
mjukvarustrul som vanligt, när det gäller kortsignalerna
De har ju 70 andra totalt oinressanta kanaler att hålla reda på.
Comsent som vanligt ?
Men de har ju tv4 i sitt programpaket om man nu skall vara positiv

RB
Postad 29 maj 2007 - 01:33
frekvens för tv4hd på CD?, tack
kör dem verkligen 4 kanaler på den?![]()
11421 H DVB-S2 - 8PSK - SR 25000 - FEC 2/3
Samma som SVT HD etc...
Postad 29 maj 2007 - 09:30
/Mats K
Postad 29 maj 2007 - 10:08
Det är mycket större skillnad på Planet Earth i SVT1 och SVT HD eller på en DVD-film och en BD-film. För att inte tala om Dicovery. Där är det en enorm skillnad på SD och HD.
Postad 29 maj 2007 - 10:48
frekvens för tv4hd på CD?, tack
kör dem verkligen 4 kanaler på den?![]()
Det har alltid vært 3 HDTV kanaler på 11421H og er det fortsatt. Canal+FILM HD er
byttet ut med TV4 HD.
SVT HD, CANAL+ SPORT HD og TV4 HD sendes
nå i samme transponder.
http://www.telenorsb...age.aspx?id=439
Postad 09 juni 2007 - 12:44
SVT HD, TV4 HD, Canal+ HD, Discovery HD, allt detta finns på com hem? Vilka frekvenser etc?
Jag vill ställa in min DB500 manuellt för dessa då kanalsökningen inte hittar dom. (Jag har com hem Medium och Canal+ Total.
Redigerat av RealPjotr, 09 juni 2007 - 12:48.
Postad 09 juni 2007 - 22:34
SVT HD : 7.1
Canal + Sport HD 20.5
TV4 HD: 16.1
Postad 10 juni 2007 - 00:16
SVT HD får inte mycket bitrate till övers nuförtiden. För tillfället är det fördelat som följer:
Canal + Sport HD 20.5
Det er variabel bitrate så fordelingen av bitrate
varierer ganske mye. Akkurat nå (10 Juni 01:09) er fordelingen :
SVT HD 18Mbit/s
CANAL+ SPORT HD 18Mbit/s
TV4 HD 7Mbit/s
Tipper at SVT HD går ganske langt ned i bitrate dersom det sendes plakat. Canal+Sport HD går helt ned til 3Mbit/s når det sendes plakat med programoversikt. Den store forskjellen mellom MPEG4 og MPEG2 er at MPEG4 kan gå mye lengre ned i bitrate på lite krevende bilder som f.eks. plakat/programoversikt , talking heads osv.
Postad 10 juni 2007 - 14:14
Vet inte om det är rätt ställe att fråga, men:
SVT HD, TV4 HD, Canal+ HD, Discovery HD, allt detta finns på com hem? Vilka frekvenser etc?
Jag vill ställa in min DB500 manuellt för dessa då kanalsökningen inte hittar dom. (Jag har com hem Medium och Canal+ Total.
Klarar dreambox mpeg4? SVT HD är borde du ju få in i så fall, men resten igår i HD-paketet så de kommer du ändå inte kunna se.
Postad 10 juni 2007 - 14:20
SVT HD får inte mycket bitrate till övers nuförtiden. För tillfället är det fördelat som följer:
Canal + Sport HD 20.5
SVT HD 18Mbit/s
CANAL+ SPORT HD 18Mbit/s
TV4 HD 7Mbit/s
Tipper at SVT HD går ganske langt ned i bitrate dersom det sendes plakat. Canal+Sport HD går helt ned til 3Mbit/s når det sendes plakat med programoversikt. Den store forskjellen mellom MPEG4 og MPEG2 er at MPEG4 kan gå mye lengre ned i bitrate på lite krevende bilder som f.eks. plakat/programoversikt , talking heads osv.
Jo, misstänkte att de använde det men det var märkligt att de bara gav SVT HD 7mbit när de sände ett nytt avsnitt av Planet Earth.
Postad 10 juni 2007 - 16:12
Canal + Sport HD 20.5
SVT HD 18Mbit/s
CANAL+ SPORT HD 18Mbit/s
TV4 HD 7Mbit/s
Jo, misstänkte att de använde det men det var märkligt att de bara gav SVT HD 7mbit när de sände ett nytt avsnitt av Planet Earth.
Ja det høres jo veldig merkelig ut.
Vet ikke hva du har målt bitrate med men jeg har brukt TransEdit (DVBViewer) og Technotrend TT-3200 USB DVB-S2 kort. TransEdit viser dessverre gjennomsnittsbitrater. Derfor må man trykke på "restart" hver gang man ønsker å sjekke øyeblikks bitraten.
Postad 10 juni 2007 - 23:48
Vet inte om det är rätt ställe att fråga, men:
Klarar dreambox mpeg4? SVT HD är borde du ju få in i så fall, men resten igår i HD-paketet så de kommer du ändå inte kunna se.
Nej, bara nya DB8000. Men jag vill streama till datorn och kolla med VLC. Och sen visa på en 1080-skärm såklart.
Postad 13 juni 2007 - 22:57
Canal + Sport HD 20.5
SVT HD 18Mbit/s
CANAL+ SPORT HD 18Mbit/s
TV4 HD 7Mbit/s
Ja det høres jo veldig merkelig ut.
Vet ikke hva du har målt bitrate med men jeg har brukt TransEdit (DVBViewer) og Technotrend TT-3200 USB DVB-S2 kort. TransEdit viser dessverre gjennomsnittsbitrater. Derfor må man trykke på "restart" hver gang man ønsker å sjekke øyeblikks bitraten.
Postad 24 juni 2007 - 14:11
Postad 10 augusti 2007 - 11:58
Det viskas ju i andra trådar om att viasat ska dra i gång i höst...
Någon som vet något nytt??
Postad 10 augusti 2007 - 12:02
Nästa kanal blir väll Silver HD.Inga fler nya kanaler på gång?
Canal Digital Silver HD
Edit. 1 september ska den vara igång.
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 10 augusti 2007 - 12:03.
Postad 10 augusti 2007 - 12:07
Inga fler nya kanaler på gång?
FastTV kommer att börja HD kanalerna vid nyår. Vilka kanaler detta innebär återstår att se.
Den nya boxen 1920 är en HD-klar box och vi kommer att börja sända HD kanalerna vid nyår
Ovanstående svar fick jag när jag frågade hur deras HDTV planer ser ut.
Postad 10 augusti 2007 - 12:44
har fått sändningstillsånd i england denna vecka, kan va påväg till Canal Digital
http://www.ofcom.org...ing/cs/1625.htm
Viasat lansering kan bli framskjuten till 2008 såg jag nu, sirius 4 skjuts numer inte upp förns i fjärde kvartalet, ska väll testat 1-2 månader också. om man inte drar i gång på det man har uppe idag

Postad 10 augusti 2007 - 21:47
Vad är Fasttv och vilka ska använda boxen 1920???
FastTV levererar digitaltv via bredband.
http://www.fasttv.se/
Postad 26 augusti 2007 - 12:07
Väldigt bra bild på SVT HD, helt perfekt bild hela tiden. Inga störningar som tex Premier league sändningarna.
Ingen ryckig bild heller vid panorering/rörelse.
Postad 26 augusti 2007 - 12:11
Kan bara hålla med helt underbar bild. Hur har du det på den nya filmkanalen SilverHD ( kanalplats 83 ) får du någon text att fungera?Friidrotts VM
Väldigt bra bild på SVT HD, helt perfekt bild hela tiden. Inga störningar som tex Premier league sändningarna.
Postad 26 augusti 2007 - 12:19
Kan bara hålla med helt underbar bild. Hur har du det på den nya filmkanalen SilverHD ( kanalplats 83 ) får du någon text att fungera?Friidrotts VM
Nej ingen text, är lite svårt att hänga med i handlingen faktiskt...

Postad 26 augusti 2007 - 18:15
Jag får inte in Silver HD när jag söker med Topfielden, är det någon som vet transponderdata för denna kanal? Eller vet hur man får ut sådan info av CDs HD-box (där jag kan se kanalen)?
Postad 26 augusti 2007 - 18:44
CD brukar samla HD kanalerna ( uppdelade på 3 st ) på varje frekvens, pröva någon av dessa 3 ( då de kan ha flyttat runt lite.Kan bara hålla med helt underbar bild. Hur har du det på den nya filmkanalen SilverHD ( kanalplats 83 ) får du någon text att fungera?Friidrotts VM
Jag får inte in Silver HD när jag söker med Topfielden, är det någon som vet transponderdata för denna kanal? Eller vet hur man får ut sådan info av CDs HD-box (där jag kan se kanalen)?
Canal+ HD Thor 2 0.8 W 11390 H 24500 7/8 Conax Thor 2
----------------------------------------------
Canal+ Sport HD Skandinavien
TV4 HD
SVT HD Thor 2 0.8 W 11421 H 25000 2/3 Conax Thor 2
-----------------------------------------------
Voom HD
Discovery HD Europe
National Geographic Channel UK HD Thor 2 0.8 W 11434 V 25000 2/3 Conax Thor 2
// Hifighost
Postad 26 augusti 2007 - 19:00
CD brukar samla HD kanalerna ( uppdelade på 3 st ) på varje frekvens, pröva någon av dessa 3 ( då de kan ha flyttat runt lite.Kan bara hålla med helt underbar bild. Hur har du det på den nya filmkanalen SilverHD ( kanalplats 83 ) får du någon text att fungera?Friidrotts VM
Canal+ HD Thor 2 0.8 W 11390 H 24500 7/8 Conax Thor 2
----------------------------------------------
Canal+ Sport HD Skandinavien
TV4 HD
SVT HD Thor 2 0.8 W 11421 H 25000 2/3 Conax Thor 2
-----------------------------------------------
Voom HD
Discovery HD Europe
National Geographic Channel UK HD Thor 2 0.8 W 11434 V 25000 2/3 Conax Thor 2
// Hifighost
Silver HD sänder på 11.341 V
2 användare läser detta ämne