//Michael
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 01 september 2007 - 21:58
//Michael
Postad 01 september 2007 - 22:12
Nu ska vi flytta till hus och behöver en annan leverantör och valet har fallit på Boxer. Vad tror ni om att sälja min Sony RDR-HX820 160GB och köpa en Topfield TF5700PVRt i stället? Fungerar den lika smidigt vad gäller hårddiskinspelning, rec-programmering och timeshift? Jag får j naturlligtvis köpa en ny DVD-spelare, men det kan jag leva med... Vad säger ni? Tack på förhand...
Postad 02 september 2007 - 15:31
Jag bor i Comhemhus och kör Sony RDR-HX820 160GB ihop med en liten vanlig humax-box, allt kopplat till min pv-60.. Jag gillar timeshift-funktionerna man får med Sonyn och allt fungerar så smidigt, förutom att jag inte kan se på en kabelkanal och spela in på en annan.
Nu ska vi flytta till hus och behöver en annan leverantör och valet har fallit på Boxer. Vad tror ni om att sälja min Sony RDR-HX820 160GB och köpa en Topfield TF5700PVRt i stället? Fungerar den lika smidigt vad gäller hårddiskinspelning, rec-programmering och timeshift? Jag får j naturlligtvis köpa en ny DVD-spelare, men det kan jag leva med... Vad säger ni? Tack på förhand...
Jag är grymt nöjd med min Topfield, det jag möjligen ångrar är att jag inte köpte den tidigare. Men, och det är ett ganska viktigt men - man bör vara lite tekniskt bevandrad/intresserad så att man, mha datorn och USB-porten, kan lägga på s.k. Tap:s (Topfield Applications). Framförallt EPG:n bör man byta ut - men det finns en uppsjö av bra Tap:s att tillgå så man kan få sin box precis som man vill ha den. Jag vet ingent annat fabrikat där det finns en community kring produkten - gå in här: http://www.toppy.org.uk/index.php så förstår du. 5800-modellen som det mestadels refereras till där är "samma" box som vår.
/Robban
Postad 03 september 2007 - 09:06
Hej på er.
Jag är en nybliven ägare till en digitalbox Topfield tf 5700 hdmi för det markbundna nätet (Boxer) och jag hoppas att det finns någon eller några vänliga själar som kan hjälpa mig.
1: Går det inte att få upp klockan i displayen förutom i standbay läge?
2: Jag har fått in 2 st kanaler på samma kanalpats den ena ligger på frekvens 51 och det är den som jag ska använda, och den andra ligger på frekvens 66 och ger ingen bild, hur ska jag göra för att radera den från Tv kanallistan?
3: Tittade i programguiden på tv 6 c:a 1400 i dag och ville spela in kl 2310 (den gode, den onde, den fule), men programguiden sträckte sig inte mer än till kl 2100 (Dödlig fälla) ska det vara så, ska kan man inte kunna se flera dagar framåt och spela in dessa?
4: Man kan ju koppla in boxen till datorn med en usb kabel men då jag har c:a 15 meter mellan tv och dator så funkar inte detta, då man tydligen inte kan ha mer än 5 meter usbkabel, men det går även att ansluta via RS-232 seriell port funkar detta med en 15 mertr lång kabel?
5: Om jag har en DVD film som jag vill lägga in på boxerns hårddisk och titta på denna går det att göra?
6: Om jag har spelat in på hårddisken kan jag föra över denna till datorn och bränna ut den på en dvd så man kan se detta från en stationär DVD?
Är mycket tacksam om det är någon som kan hjälpa mig med dessa frågor.
/Mr-e
Hej Mr-e. De flesta av dina frågor finns det svarpå här i forumet. Men jag skall ändå se om jag kan svara på några av dem.
1. Ju det går med hjälp av en TAP. TF5000Display 1.45 fungerar utmärkt och gör precis det du efterfrågar. Här är en länk: http://www.tapworld....ntent/view/271/
2. Gör en manuell sökning. Alternativt gör en en egen favoritlista med de kanaler som fungerar bäst för dig och använder dem.
3. Tyvärr verkar Topfield fortfarande har lite EPG problem. Lättast är att hämta hem senaste firmwaren och läsa in den. Fungerar bättre. Tyvärr tycker jag den har lite andra negativa saker.
En del använder andra TAP's för detta. Du finner dem på samma länk som ovan. Exempel på detta är bla MyStuff som tydligen uppskattas av många. Jag har lade in eit2mei TAP och använder den, då den läser EPG data i bakgrunden, vilket får den inbyggda att hålla sig mer uppdaterad.
http://uk.geocities....om/eit2mei.html
4. Det är alltid lite lurigt med sådana avstånd. Att använda en seriell kabel är ändå inget som du kommer att trivas med, då hastigheten är fruktansvärt långsam. Jag skulle rekommendera att du använder repeaters (förstärkare) och med hjälp av dem förlänger din USB kabel. Men det kostar ju en del.
5. Det går nog. Men du behöver då göra om den till en rec fil. Tror att du kan använda ProjectX till detta. Men är inte helt säker. Någon annan får gärna kommentera.
6. Ja det går. Använd exemelvis ProjectX - Dessutom gratis om jag inte missminner mig.
Lycka till
/Kjell
Postad 03 september 2007 - 12:16
Har följt tråden ett tag och känner mig nu redo att köpa en TF, jag har bara en liten fundering kvar innan jag beställer.
Har sökt lite bland inläggen i tråden och sett att en del har lite problem med mottagningsförhållanden/signalkvalitet.
Jag har lite besvärliga förhållanden (ca 65 km till sändaren), idag har jag en Dilog 355, den tar in alla kanalerna som jag ska kunna ta emot, men för en tid sedan fick jag hem en Ementor T15 tillsammans med Telias Digitaltv och på den får jag knappt in något.
Så till min fråga: Är mottagardelen i TF´n lika bra som den i Dilog 355, eller rent av bättre kanske,? annars lär jag åka på att byta antenn också...
Tack på förhand
/Robert
Postad 03 september 2007 - 18:23
/Mr-e
Postad 03 september 2007 - 18:59
1. Ju det går med hjälp av en TAP. TF5000Display 1.45 fungerar utmärkt och gör precis det du efterfrågar. Här är en länk: http://www.tapworld....ntent/view/271/
Rättning:
TF5000Display 1.45 fungerar inte om din box är 5710 modellen.
/ Micke
Postad 04 september 2007 - 07:02
Hej
Har följt tråden ett tag och känner mig nu redo att köpa en TF, jag har bara en liten fundering kvar innan jag beställer.
Har sökt lite bland inläggen i tråden och sett att en del har lite problem med mottagningsförhållanden/signalkvalitet.
Jag har lite besvärliga förhållanden (ca 65 km till sändaren), idag har jag en Dilog 355, den tar in alla kanalerna som jag ska kunna ta emot, men för en tid sedan fick jag hem en Ementor T15 tillsammans med Telias Digitaltv och på den får jag knappt in något.
Så till min fråga: Är mottagardelen i TF´n lika bra som den i Dilog 355, eller rent av bättre kanske,? annars lär jag åka på att byta antenn också...
Tack på förhand
/Robert
Robban, jag inbillar mig att den är ganska vass. Har själv en gammal epa-antenn från den analoga tiden men bor ganska nära Nackamasten. Har en philips-lcd med inbyggd box som ger blockbrus där Toppyn ger kalasbild. Men som sagt - inget vetenskapsbaserat svar...
Postad 04 september 2007 - 08:16
Du kan kontakta DeadBeef på det engelska forumet (toppy.org.uk) och be honom lägga in stöd för det nya system-ID:t (13436 om jag inte minns fel, men kolla i informationsmenyn i boxen). Det ska vara allt som krävs.Rättning:
EDIT: Jag har lagt ett PM till DeadBeef om att lägga in det nya System-IDt.
Redigerat av DVBgeek, 05 september 2007 - 09:29.
Postad 05 september 2007 - 08:09
Du kan kontakta DeadBeef på det engelska forumet (toppy.org.uk) och be honom lägga in stöd för det nya system-ID:t (13436 om jag inte minns fel, men kolla i informationsmenyn i boxen). Det ska vara allt som krävs.Rättning:
Precis. Det brukar faktiskt gå rätt fort. Han är som regel snabb på att lägga in detta stöd. Det gjorde han även för 5700PVRt också.
/Kjell
Postad 05 september 2007 - 09:41
Dock finns ingen information om varför den drogs tillbaka under några dagar eller om den nu utplacerade firmwaren är en annan "build" (alla versionsnummer är de samma iallafall).
Postad 05 september 2007 - 09:52
Tänkte bara nämna att efter att den varit borta i några dagar så är nu firmware 3.00 för TF5700PVRt HDMI tillbaka i Topfields nedladdningsarkiv och den ligger nu även på förstasidan på www.i-topfield.com
Dock finns ingen information om varför den drogs tillbaka under några dagar eller om den nu utplacerade firmwaren är en annan "build" (alla versionsnummer är de samma iallafall).
Kanske rent slarv från webmstern...

Hört nått mer om Tap:en för dekryptering i batch för våra boxar?
Postad 05 september 2007 - 12:32
Tänkte bara nämna att efter att den varit borta i några dagar så är nu firmware 3.00 för TF5700PVRt HDMI tillbaka i Topfields nedladdningsarkiv och den ligger nu även på förstasidan på www.i-topfield.com
Slarv. Jag frågade dem - se nedan.
Sorry for that.
That model was just missing.
We will add its information on the web site.
Best regards,
Hoze Li, Topfield
------------------Original Message--------------------
Model : TF5700PVRt HDMI Location : Sweden
Category : sales
------------------------------------------------------
I have a model named TF5700PVRt HDMI which does not exist in your product or support pages. Why is that?
Postad 05 september 2007 - 16:49
Det var ju bra att det "bara" var en miss från webfolket och inte något allvarligare fel.Kanske rent slarv från webmstern...
Hört nått mer om Tap:en för dekryptering i batch för våra boxar?
Testversionen av RecCopy som jag kör ser ut att funka bra i själva dekrypteringsdelen men kommer inte överens med MyStuff vilket gör att MyStuff tar bort sina cachade beskrivningar av programmen, och då MyStuff inte kan läsa headers från TF5700-modellerna korrekt, och dessutom inte stödjer åäö vid läsning från headers, så blir det hur galet som helst i arkivet.
Postad 06 september 2007 - 07:49
/Mr-e
Postad 06 september 2007 - 08:59
Ska man verkligen bara kopiera TAP'en till hårddisken?, jag har ingen autostart folder som det verkar som alla andra har, har provat att skapa en men inte någon skillnad.
Har startat om, gjort den strömlös flera minuter, vad mera kan man göra?
Har nyss uppdaterat fw och hade inte provat TAP med det gamla så jag vet inte om det skulle ha fungerat då, kan man nedgradera fw?
Har testat med många olika TAP men inte fått igång någon, jätte frustrerande kan det vara fel på min burk?
Skulle verkligen uppskatta några tips.
//Micke
Postad 06 september 2007 - 11:19
Är det någon mera än jag som inte kan få TAP's at fungera ?, har följt de instruktioner som finns här i forumet och i readme filer tex. för mystuff.
Ska man verkligen bara kopiera TAP'en till hårddisken?, jag har ingen autostart folder som det verkar som alla andra har, har provat att skapa en men inte någon skillnad.
Har nyss uppdaterat fw och hade inte provat TAP med det gamla så jag vet inte om det skulle ha fungerat då, kan man nedgradera fw?
Har testat med många olika TAP men inte fått igång någon, jätte frustrerande kan det vara fel på min burk?
//Micke
Du måste skapa en mapp som heter Auto Start i Program Files mappen. Görs lämpligast med Altair. Där lägger du dina taps. Var lite försiktig när du lägger in Mystuff - ta INTE med RemoteExtender utan ta bara Mystuff med tillhörande filer.
/Robban
Postad 06 september 2007 - 12:44
Är det någon mera än jag som inte kan få TAP's at fungera ?, har följt de instruktioner som finns här i forumet och i readme filer tex. för mystuff.
//Micke
Du måste skapa en mapp som heter Auto Start i Program Files mappen. Görs lämpligast med Altair. Där lägger du dina taps. Var lite försiktig när du lägger in Mystuff - ta INTE med RemoteExtender utan ta bara Mystuff med tillhörande filer.
/Robban
Tack för hjälpen nu händer saker..., jag har iofs inte fått igång mystuff än, visar loading...., och hänger sig sedan, men däremot startade TAP commander så nu läser den i alla fall TAP'en
Kan ju vara så att jag inte tog med rätt tillhörande filer för mystuff, såg att den skapade upp några nya foldrar så en bit på väg är det nog.
om man ska avinstallera är det samma som att ta bort filerna ?
Mvh
Micke E
Postad 06 september 2007 - 15:41
jag ser att du kör DescriptionExtender 2.11 test / eit2mei BETA 7.8i
vad kan dom jämfört med 2.1 resp 7.8h som finns på webben?
har ofta problem med epg's som ofta inte laddas... har raderat datafilerba och ominsrallerat tap'arna å se om det hjälper...
Postad 06 september 2007 - 17:53
Dom är helt enkelt mera anpassade till TF57x0 och det svenska marknätets EIT-data (t.ex stödjer DescriptionExtender 2.11 test program-genre för vår box korrekt, något som inte 2.1 gör). Båda finns på webben, eit2mei är testversionen från DX hemsida (länk finns på tapworld eller toppy.org.uk), DescriptionExtender 2.11 test finns i programmets tråd på toppy.org.uk. Dessa tillsammans med EPG Description patch från tapworld.net och en bra inställningsfil för eit2mei t.ex BackgroundScan=5 och en "reload EPG"-tid på 10 minuter i MyStuff, det har givit mig en pålitlig och komplett EPG som är fullt i klass med den som jag hade i min Dilog DT550 (som har den bästa och snabbaste EPG:n av dom "icke anpassningsbara" boxar jag testat).DVBgeek
jag ser att du kör DescriptionExtender 2.11 test / eit2mei BETA 7.8i
vad kan dom jämfört med 2.1 resp 7.8h som finns på webben?
har ofta problem med epg's som ofta inte laddas... har raderat datafilerba och ominsrallerat tap'arna å se om det hjälper...
Lite annat nytt: Nuvarande teori på varför MyStuff tar bort beskrivningar för program som RecCopy behandlat på något sätt, är att boxens API inte tillåter två program att "se" en fil samtidigt, det gör att när RecCopy skannar filerna för att avgöra vilka som ska avkodas, och det tar några sekunder för varje fil, så vägras tillgång till dom filerna för MyStuff, och då tar MyStuff bort beskrivningen för den filen. Vi får väl se hur/om det kan lösas...
Postad 07 september 2007 - 07:56
Redigerat av Unregistered9b117a23, 07 september 2007 - 10:26.
Postad 07 september 2007 - 09:57
EPG Description patch från tapworld.net
Syftar du på FW-patchen till 3.0 så är den instoppad!
Skall lägga in dom andta versionerna och uppdatera ini'n med ditt tips.
Postad 07 september 2007 - 13:13
Boxer sänder nu längre EPG, men den verkar orsaka en overflow i Topfield:en så din box kan börja bete sig konstigt och sluta svara på kommandon pga detta. Det är tydligen ett känt problem på TF5800, den råkade också ut för detta då det engelska TV-nätet började sända 7 dagars EPG. Topfield har fixat det på TF5800 men firmwaren till TF5700 bygger till stor del på äldre källkod där denna fix inte finns (det handlar enligt uppgift om hur EPG-datan lagras i minnet). Så för vår del handlar det om att vi måste få Kjaerulff1 att lägga press på Topfield att fixa det för vår firmware också.Har boxer alltså gjort ett försök att förbättra EPG:n? Bör man testa och köra med vanliga igen för att se denna skillnad?
Vad gäller TAPs och EPG: Eftersom all EPG-data till MyStuff kommer från eit2mei som hämtar den från Topfields egna tabeller (som hämtas från Boxer...) så behöver du inte ändra något i din box för att få den längre EPG-datan och kan inte heller göra något för att "gå tillbaka" till den kortare EPG-datan.
Redigerat av DVBgeek, 07 september 2007 - 13:23.
Postad 07 september 2007 - 13:43
Ett krav jag har är komponent ut, och det har jag för mig att jag så nånstans att även TF5000PVRt stöder (Scarten skickar YUV).
Postad 07 september 2007 - 14:27
dvs totalt är 5000 en bättre maskin ( my2c)
5700 priset i sverige inkluderar en viaxxx cam
Redigerat av tolvman, 07 september 2007 - 14:28.
Postad 07 september 2007 - 14:49
tf5000pvrt = tf5700pvrt -(minus) boxeranpassningar
Boxeranpassningar? Vad innebär det? Är det inte något man behöver om man vill köra via marknätet? Annars låter det ju som att bästa köpet är att beställa en 5000 med 250 GB från Tyskland för ca 3400. Alt köpa en med 80 GB och komplettera med en rejälare hårddisk.
Postad 07 september 2007 - 23:23
HejBoxer sänder nu längre EPG, men den verkar orsaka en overflow i Topfield:en så din box kan börja bete sig konstigt och sluta svara på kommandon pga detta. Det är tydligen ett känt problem på TF5800, den råkade också ut för detta då det engelska TV-nätet började sända 7 dagars EPG. Topfield har fixat det på TF5800 men firmwaren till TF5700 bygger till stor del på äldre källkod där denna fix inte finns (det handlar enligt uppgift om hur EPG-datan lagras i minnet). Så för vår del handlar det om att vi måste få Kjaerulff1 att lägga press på Topfield att fixa det för vår firmware också.
Jag har kollat en hel del i denna tråden (har inte orkat läsa alla 30 sidorna än...) och har blivit mer och mer sugen på en Topfield 5700. Ovanstående oroar mig lite dock. Är det ett generellt problem, eller är det relaterat till ngn speciell TAP?
Hur snabba brukar de vara att hacka ihop en ny firmware?
Hur allvarligt är det egentligen?? Händer det "hela tiden" eller "bara ibland"
Tackar alla tidigare inläggare för mycket bra info.
/Mathias
Postad 08 september 2007 - 06:03
Att få en ny firmware till Topfield boxen har visat sin inte hända särskilt ofta. Vad jag känner till har det endast kommit en uppdatering till 5700 (för oss i Sverige) och den gjorde näst intill ingen skillnad.HejBoxer sänder nu längre EPG, men den verkar orsaka en overflow i Topfield:en så din box kan börja bete sig konstigt och sluta svara på kommandon pga detta. Det är tydligen ett känt problem på TF5800, den råkade också ut för detta då det engelska TV-nätet började sända 7 dagars EPG. Topfield har fixat det på TF5800 men firmwaren till TF5700 bygger till stor del på äldre källkod där denna fix inte finns (det handlar enligt uppgift om hur EPG-datan lagras i minnet). Så för vår del handlar det om att vi måste få Kjaerulff1 att lägga press på Topfield att fixa det för vår firmware också.
Jag har kollat en hel del i denna tråden (har inte orkat läsa alla 30 sidorna än...) och har blivit mer och mer sugen på en Topfield 5700. Ovanstående oroar mig lite dock. Är det ett generellt problem, eller är det relaterat till ngn speciell TAP?
Tackar alla tidigare inläggare för mycket bra info.
/Mathias
Hur allvarligt detta är: För min del kan jag säga att jag märker att boxen tar längre tid på sig att stänga av sig men allt annat har ännu fungerat (peppar, peppar). Så jag upplever inte några direkt problem. Jag har sett "sätt i kortet" problemet, vid kanalbyte till kodad kanal, nån enstaka gång när man byter kanal men endast under nån ynka sekund.
Faktum är att ett annat problem jag hade ofta men den tidigare firmwaren verkar ha försvunnit nu. Men jag förmodar att det rör sig om ren tur då jag har för mig andra har rapporterat den. Det är det tidigare rapporterade problemet med "sätt i kortet" som dyker upp när man spelar upp en inspelning, oavsett den är kodad eller ej. Har inte fått detta fel på över en månad :blink.
Min, något färgade

Postad 08 september 2007 - 06:51
När jag går in i "Meny" och väljer "Inspelningar", kan jag där välja vilken tuner jag använda (1 eller 2) för att spela in en viss kanal. När jag väljer tuner 1 och SVT1, får jag en bra inspelning. Väljer jag tuner 2 och samma kanal, får jag en mycket sämre eller ingen signal alls till den. Alltså bör det rimligen vara tuner 2 som spökar och som får en för dålig signal.
Samma sak kan jag upprepa genom att köra PIP och visa kanaler från två olika muxar:
1. Tittar på SVT1 medans PIP visar t.ex Kanal5 (båda bilderna visas bra, utan störningar)
2. Byter jag nu mellan dessa två (mha knappen längs ner till höger på fjärren har jag för mig) så visas Kanal5 medans PIP fönstret visar SVT1 och då kan jag, få hackig signal/ingen alls i PIP fönstret.
Min tolkning:
I steg 1 används tuner 1 för att visa SVT1 och tuner 2 för att visa Kanal5 i PIP
1 steg 2 byter tunerna (mottagarna) kanaler med varandra dvs tuner 1 visar Kanal5 och tuner2 visar SVT1 i PIP
Resultatet blir att frekvensen som SVT1 ligger på är för svag för tuner2 och bilden från den i PIP fönstret blir hackig/ingen alls.
Så vad göra, om detta nu stämmer? Kan den lilla bygelsladden boxens baksida vara dålig? De andra muxarna på tuner 2 verkar ju näst itill oberörda. T.ex TV4 visar 98% signalstyrka och 100% signalkvalite på båda tunarna. Kan SVT1 ligger på en frekvens som försämras via den korta bygelsladden medans de andra frekvenserna förblir oberörda?
Av någon anlening så försämras iallafall signalen för bl.a. SVT1 mellan tuner 1 & tuner 2. Jag har inte testat detta ännu men jag skulle kunna dra in antennsladden direkt till tuner 2 för att utesluta att just tuner 2 inte strular (vilket känns långsökt). Är det så, måste det inneböra att antingen så är bygelsladden dålig eller så dämpar bypass steget (ut från tuner1) så pass mycket att just frekvensen som bl.a. SVT1 ligger på blir lidande i mitt fall.
Några tips?

Postad 08 september 2007 - 07:44
Problemet som yttrar sig som en ständigt hög CPU-belastning och slöar ner boxens funktioner, orsakas av Boxers längre EPG (det är känt att en stor mängd EPG-data orsakade samma problem i TF5800 men där har dom fixat det, det var ett fel i hur EPG-datan lagras i minnet på boxen men vår firmware bygger till större delen på äldre källkod där felet inte är åtgärdat). Det är ett generellt fel och påverkar boxen oavsett om den körs med eller utan TAPs och oavsett firmware-version (har testat alla scenarier själv).Ovanstående oroar mig lite dock. Är det ett generellt problem, eller är det relaterat till ngn speciell TAP?
Jag har rapporterat felet till både Boxer och Topfield så vi får väl se hur snabbt dom åtgärdar det, men jag har inga större förhoppningar om snabb respons...
Problemet yttrar sig efter att boxen varit på i några minuter och är sedan närvarande hela tiden tills du stänger av boxen. Beroende på vad du gör så är det inte säkert att ditt användande påverkas av buggen annat än vid avstängning (som tar lång tid jämfört med vad det gjorde innan Boxer började sända längre EPG). Några saker som märks tydligt är dock:
Kanalbyte till krypterad kanal tar tid, bilden blir svart i flera sekunder, man kan få meddelandet "Ingen signal" (det har jag aldrig fått innan boxen började påverkas av Boxers nya EPG) eller "Sätt i kortet". Detta beror på att processorn, på grund av att den är så belastad, inte har tid att allokera CA-modulen lika snabbt som tunern byter kanal.
Textning på kanaler med texttv-text, t.ex Animal Planet eller C+, segar efter i perioder, sedan blinkar flera undertexter förbi snabbt som ögat upp tills "rätt" text för tillfället kommer upp, sedan börjar det omedelbart sega efter igen. Tittar du inte på dessa kanaler märker du inte problemet.
Arkivet tar flera sekunder att få upp, det brukar gå på ett ögonblick. Det samma gäller boxens inställningsmeny och många andra knapptryckningar som boxen tar god tid på sig att reagera på men som innan Boxers nya EPG började sändas alltid reagerade blixtsnabbt.
Avstängning kan ta 10 sekunder eller mer från det att du tryckt på knappen tills dess boxen är helt avstängd. Bilden försvinner snabbare, men sedan kan bilden vara svart i flera sekunder innan resten av boxen stängs av och SCART-signalen försvinner. Det brukade gå på ett par sekunder totalt, även om man kör många TAPs.
Postad 08 september 2007 - 08:32
När 5700 precis introducerades och innan den kom ut till kunder så hävdade importören att den var helt annorlunda med speciell hårdvara. När burkarna sen kom ut till kund så visade det sig att hårdvaran var 100% identisk som 5000. Den enda som skiljer är en Boxeranpassad mjukvara som mer verkar ställa till trassel för användarna (har ej 5700 själv, har bara läst i tråden). Den enda fördelen med 5700 som jag kan se är att Topfield gett ut en senare firmware (vet inte om den är bättre dock). Har själv en 5000 med JAG tapen och är nöjd. I Tyskland brukar de inte inkludera en Viaccess-modul utan den får köpas extra för ca 500:-.tf5000pvrt = tf5700pvrt -(minus) boxeranpassningar
Boxeranpassningar? Vad innebär det? Är det inte något man behöver om man vill köra via marknätet? Annars låter det ju som att bästa köpet är att beställa en 5000 med 250 GB från Tyskland för ca 3400. Alt köpa en med 80 GB och komplettera med en rejälare hårddisk.
Det finns ju också en Boxer-godkänd variant med HDMI och detta kan ju vara en fördel om man vill köra digitalt hela vägen...
Postad 08 september 2007 - 08:50
Finns EPG problemet även på 5000?Den enda som skiljer är en Boxeranpassad mjukvara som mer verkar ställa till trassel för användarna (har ej 5700 själv, har bara läst i tråden).
Är det naivt att hoppas att Boxer tycker det är viktigt att deras godkända boxar klarar av att hantera deras nya coola features, och därför säger till på skarpen. Och att TF då fixar problemet snabbt och lätt?
Det som låter allvarligast är nog
Skulle uppskatta om fler 5700ägare beskriver hur allvarliga de tycker problemen är.Kanalbyte till krypterad kanal tar tid, bilden blir svart i flera sekunder, man kan få meddelandet "Ingen signal" (det har jag aldrig fått innan boxen började påverkas av Boxers nya EPG) eller "Sätt i kortet". Detta beror på att processorn, på grund av att den är så belastad, inte har tid att allokera CA-modulen lika snabbt som tunern byter kanal.
Postad 08 september 2007 - 10:05
Är det naivt att hoppas att Boxer tycker det är viktigt att deras godkända boxar klarar av att hantera deras nya coola features, och därför säger till på skarpen. Och att TF då fixar problemet snabbt och lätt?
Skulle uppskatta om fler 5700ägare beskriver hur allvarliga de tycker problemen är.
Själv har jag inte märkt något problem alls sen de införde ny EPG. Har de gjort det över hela landet?
Det enda som hjälper om vi hittar fel är att anmäla det till Kjaerulff och Topfield. Sen skall vi inte vänta oss att det bara rasslar in en uppdatering. Det verkar vara mer regel än undantag i den här branschen att man får högst 1-2 om året och bara de två första åren av produktens livstid. Därefter förväntas alla fel vara rättade.
Sen tycker jag att TF bundit ris åt sin egen rygg genom att ha så många modeller som i grunden är precis samma maskin. Tur då att den funkar så bra out of the box.
Postad 08 september 2007 - 11:36
Ingen aning, finns ingen officiell info från Boxer om detta.Själv har jag inte märkt något problem alls sen de införde ny EPG. Har de gjort det över hela landet?
Däremot kan det hända, beroende på hur du använder din box, att effekterna inte är helt uppenbara. Du kan läsa mer i den här tråden för att se dom olika symptom som uppstår och i vilka situationer dom visar sig. Så kan du bättre avgöra om din box är påverkad eller inte.
Det är ju också enkelt att se i din EPG om du har mer än 40 timmar data för dom fria kanalerna (men inte för dom krypterade) så sänds den längre EPG:n på din sändare.
Postad 08 september 2007 - 13:47
Ingen aning, finns ingen officiell info från Boxer om detta.Själv har jag inte märkt något problem alls sen de införde ny EPG. Har de gjort det över hela landet?
Däremot kan det hända, beroende på hur du använder din box, att effekterna inte är helt uppenbara. Du kan läsa mer i den här tråden för att se dom olika symptom som uppstår och i vilka situationer dom visar sig. Så kan du bättre avgöra om din box är påverkad eller inte.
Det är ju också enkelt att se i din EPG om du har mer än 40 timmar data för dom fria kanalerna (men inte för dom krypterade) så sänds den längre EPG:n på din sändare.
Jag har EPG 3 dygn men trots det inga problem med att boxen skulle vara långsam. Det där med textning kan jag inte kolla för jag har inga såna kanaler. (Har det sk boxerpaketet)
Postad 08 september 2007 - 14:53
När 5700 precis introducerades och innan den kom ut till kunder så hävdade importören att den var helt annorlunda med speciell hårdvara. När burkarna sen kom ut till kund så visade det sig att hårdvaran var 100% identisk som 5000. Den enda som skiljer är en Boxeranpassad mjukvara som mer verkar ställa till trassel för användarna (har ej 5700 själv, har bara läst i tråden). Den enda fördelen med 5700 som jag kan se är att Topfield gett ut en senare firmware (vet inte om den är bättre dock). Har själv en 5000 med JAG tapen och är nöjd. I Tyskland brukar de inte inkludera en Viaccess-modul utan den får köpas extra för ca 500:-.
Det finns ju också en Boxer-godkänd variant med HDMI och detta kan ju vara en fördel om man vill köra digitalt hela vägen...
Vet inte vad ni menar med "Boxer-anpassad" programvara. Innan v. 3.00 utav "vår" programvara/firmware kom så blev jag lite otålig och ändrade system-ID på firmwaren för den finska modellen (5100 HDMI) - v. 2.95. Det var absolut ingen skillnad men än att en och annan dialogruta "default" var på finska. Jag tvivlar starkt på att våra boxar överhuvudtaget är anpassade på något speciellt sätt. Kan ha fel dock. Det är synd att det inte kommit en HDMI-modell i England för då hade jag läst på den (troligtvis mer up to date) mjukvaran.
Angående problemen med Boxers nya EPG så har jag också dem. Boxen känns oresponsiv. Bra att du skrivit till Topfield och Boxer DVBgeek.
Jag har ett annat problem som jag blir konfunderad över. Jag har ställt en timer som "väcker" boxen vid 04:29, Eit2Me startar "skörden" vid 04:30 - detta fungerar perfekt. Sen så har jag lagt in i PowerDowns ini-fil att boxen ska gå ner i standby-läge efter en timmes inaktivitet. Detta har fungerat men fungerar inte längre. Är inte alls säker på när det slutade fungera - kan ha varit i samband med uppdateringen av firmwaren, men är inte säker. Iofs inget jätteproblem då jag varje morgon själv kan ställa boxen standby - men ibland är man ju bortrest och det känns onödigt att boxen ska stå och gå i onödan. Vad använder ni andra för metod för detta?
/Robban
Postad 08 september 2007 - 15:18
Kom just att tänka på en sak...Angående problemen med Boxers nya EPG så har jag också dem. Boxen känns oresponsiv. Bra att du skrivit till Topfield och Boxer DVBgeek.
Buxer har ju hittat på en ny tjänst, Navigator. Som jag fattar det innebär det bland annat längre EPG.
Kan det vara så att ni som har problemet åxå har den tjänsten, och att det funkar om amn inte har den??
Postad 08 september 2007 - 15:36
Både Boxer och den finska DTT-distributören ställer samma krav på boxarna nämligen att det inte ska gå att ta bort kanaler (hoppa över är dock helt OK) och man får inte kunna byta nummer på kanalerna så dom ska ligga i den ordning distributören bestämt (favoritlistor i egen ordning är dock OK). Det är dom krav vi vet att Boxer ställer på mjukvaran och som inte finns i mjukvaror anpassade för andra länder.Vet inte vad ni menar med "Boxer-anpassad" programvara. Innan v. 3.00 utav "vår" programvara/firmware kom så blev jag lite otålig och ändrade system-ID på firmwaren för den finska modellen (5100 HDMI) - v. 2.95. Det var absolut ingen skillnad men än att en och annan dialogruta "default" var på finska. Jag tvivlar starkt på att våra boxar överhuvudtaget är anpassade på något speciellt sätt. Kan ha fel dock.
Vi får väl se om det leder till en fixad firmware - Topfield lär nog veta var felet ligger eftersom TF5800 hade precis samma problem. Där löste dom det genom en omorganisering av hur EIT-datan lagras i minnet (för komplext för att lösas genom en enkel patch, dock).Angående problemen med Boxers nya EPG så har jag också dem. Boxen känns oresponsiv. Bra att du skrivit till Topfield och Boxer DVBgeek.
För tillfället har jag "arbetat runt" problemet genom att stänga av EIT-skördningen med den TAP, EITToggle, som R2-D2 skapade för att hjälpa mig isolera om felet låg i EIT-skördningen, den länkas till i den här tråden. Man måste trycka på 0 för att stänga av EIT-skördningen efter att ha laddat TAP:en, så den nattliga timern för eit2mei påverkas inte även om jag autostartar TAP:en.
Jag har skapat en timer som heter EPGTimer (man ger den det filnamnet i Toppyns vanliga inspelningsmeny, inte i MyStuff, och ställer den sedan till att vara en "View"-timer (ingen inspelning). Då sköter MyStuff hanteringen av eit2mei, som jag inte har ställt in på något schema utan bara på bakgrundssökning. Min timer är 45 minuter, varefter boxen stänger ner sig i god ordning (inte pga någon TAP).Jag har ett annat problem som jag blir konfunderad över. Jag har ställt en timer som "väcker" boxen vid 04:29, Eit2Me startar "skörden" vid 04:30 - detta fungerar perfekt. Sen så har jag lagt in i PowerDowns ini-fil att boxen ska gå ner i standby-läge efter en timmes inaktivitet. Detta har fungerat men fungerar inte längre. Är inte alls säker på när det slutade fungera - kan ha varit i samband med uppdateringen av firmwaren, men är inte säker. Iofs inget jätteproblem då jag varje morgon själv kan ställa boxen standby - men ibland är man ju bortrest och det känns onödigt att boxen ska stå och gå i onödan. Vad använder ni andra för metod för detta?
Postad 08 september 2007 - 15:48
Nej, jag har åtminstone inte Navigator av en mycket enkel anledning:Buxer har ju hittat på en ny tjänst, Navigator. Som jag fattar det innebär det bland annat längre EPG.
Kan det vara så att ni som har problemet åxå har den tjänsten, och att det funkar om amn inte har den??
Topfields boxar stöder inte Navigator, det innebär att boxen inte över huvud taget ser den EPG som är en del av den tjänsten, det krävs nämligen en särskild CAM för att avkryptera den extra dataström (inte en del av den vanliga DVB-transportströmmen) som bär på Navigator-EPG:n (även kallad EIT+). Så även om vi köpte tjänsten så skulle boxen inte påverkas av den och vi skulle inte heller få någon fördel av den.
För att över huvud taget kunna se Navigator-datan behövs tre saker: 1) ett abbonnemang på den tjänsten, 2) en box som klarar att läsa EIT+, i dagsläget är Dilog DT-550 den enda, och 3) en ny CAM som kan avkryptera den extra dataströmmen, den som följer med de flesta boxar klarar det inte.
Istället är det så, att vid sidan av Navigator, som innebär 7 dagars EPG på dom krypterade kanalerna och en del extra godis som t.ex reprisflaggor, så har Boxer också förlängt EPG:n för gratiskanalerna i den vanliga EIT-strömmen (inte EIT+) och det är den som ställer till det för TF57x0-modellerna eftersom dom har något fel i hur EIT-datan lagras i minnet som gör att den större mängden data som nu levereras blir för mycket för boxen och EIT-skördningsrutinen går i spinn vilket gör att CPU:n ligger på maxbelastning hela tiden och boxen får inte tid att sköta saker som kräver mer än MPEG-dekodning (det hanteras utanför processorn så det störs inte) som t.ex undertexter, filhantering och sådant.
Samma fel fanns på TF5800 i England, där man inte har någon särskild EPG för krypterade kanaler utan där alla kanaler har 7 dagars EPG tillgängligt i den vanliga EIT-strömmen. På TF5800 löstes problemet i juni 2006 genom att man gav mer minne till EIT-lagringen och ändrade strukturen i vilken den lagras, men mjukvaran för TF57x0 och TF5100 bygger till större delen på källkod från september 2005 eller äldre, och i den källkoden har alltså inte den nödvändiga fixen integrerats eftersom det hittils inte behövts. Men nu behövs det uppenbarligen...
Postad 08 september 2007 - 16:55
Jag har skapat en timer som heter EPGTimer (man ger den det filnamnet i Toppyns vanliga inspelningsmeny, inte i MyStuff, och ställer den sedan till att vara en "View"-timer (ingen inspelning). Då sköter MyStuff hanteringen av eit2mei, som jag inte har ställt in på något schema utan bara på bakgrundssökning. Min timer är 45 minuter, varefter boxen stänger ner sig i god ordning (inte pga någon TAP).
Precis så har jag gjort, förutom att jag inte givit timern något filnamn - det fungerar bara för mig att göra det om jag först väljer att det är en inspelning, när jag ändrar till view-status på timern så kan man inte ange filnamn och det jag skrev in försvinner. Ska testa det ändå.
/Robban
edit: När jag tänker på det så tror jag möjligheten att skapa ett filnamn fanns i någon av de förra firmware-versionerna. Troligen har din view-timer följt med när du patchat vilket gjort att du inte tänkt på det.
Redigerat av Rob74, 08 september 2007 - 17:00.
Postad 08 september 2007 - 16:59
Ja precis så är det, man måste skapa den som en inspelningstimer, ge den rätt namn (måste börja på "EPG") och sedan ändra den till en "view"-timer. Filnamnet försvinner men sparas ändå (det kan du se sedan i MyStuff's inspelningslista).Precis så har jag gjort, förutom att jag inte givit timern något filnamn - det fungerar bara för mig att göra det om jag först väljer att det är en inspelning, när jag ändrar till view-status på timern så kan man inte ange filnamn och det jag skrev in försvinner. Ska testa det ändå.
Postad 08 september 2007 - 17:05
Ja precis så är det, man måste skapa den som en inspelningstimer, ge den rätt namn (måste börja på "EPG") och sedan ändra den till en "view"-timer. Filnamnet försvinner men sparas ändå (det kan du se sedan i MyStuff's inspelningslista).Precis så har jag gjort, förutom att jag inte givit timern något filnamn - det fungerar bara för mig att göra det om jag först väljer att det är en inspelning, när jag ändrar till view-status på timern så kan man inte ange filnamn och det jag skrev in försvinner. Ska testa det ändå.
Vi skriver visst om varandra här

/Robban
Postad 08 september 2007 - 22:21
Den enda firman jag hittade, det var Digitalboxen i Malmö, dom kunde skicka den på måndag morgon, så skulle den vara hos mig på tisdag, perfekt. Men sedan var det ett nytt problem, efter ett tag så visades sig att dom inte hade 5700 utan endast 5710 modellen. Den är ju normalt ca 600:- dyrare, men eftersom dom inte hade 5700 just nu (idag) så skulle jag få 5710 modellen för samma pengar, nämligen 5195:-.
Vad jag har förstått så skiljer det lite mellan 5700 och 5710, de som jag har hittat det är:
Svart
Annan hårdvara
Ny fjärrkontroll
Sedan har jag för mig att jag läste någonstans att det finns TAPs som inte fungerar till 5710 modellen, men det får väl vara så då!! Det blir nog bra detta.
Postad 08 september 2007 - 22:41
Jag har nu följt denna tråd under en lång tid. Jag har tidigare haft en Dilog PVR 550 som jag tröttnade på. Köpte den för ett år sedan, men för någon månad sedan så lämnade jag tillbaka den och fick alla pengar tillbaka (4400:-). Idag har jag köpt (läs beställt) en Topfield. Jag ville ha HDMI modellen och då visades sig att det inte fanns så många firmor som hade den i lager så den kunde skickas på en gång. Jag behöver den innan onsdag, då vi åker på semester på torsdag och behöver en box för att spela in diverse program under semestern.
Den enda firman jag hittade, det var Digitalboxen i Malmö, dom kunde skicka den på måndag morgon, så skulle den vara hos mig på tisdag, perfekt. Men sedan var det ett nytt problem, efter ett tag så visades sig att dom inte hade 5700 utan endast 5710 modellen. Den är ju normalt ca 600:- dyrare, men eftersom dom inte hade 5700 just nu (idag) så skulle jag få 5710 modellen för samma pengar, nämligen 5195:-.
Vad jag har förstått så skiljer det lite mellan 5700 och 5710, de som jag har hittat det är:
Svart
Annan hårdvara
Ny fjärrkontroll
Sedan har jag för mig att jag läste någonstans att det finns TAPs som inte fungerar till 5710 modellen, men det får väl vara så då!! Det blir nog bra detta.
Vad jag vet är det exakt samma maskin, bortsett färgen då. Du gör ju ett kap - hade den svarta haft samma pris som min så hade jag tagit den direkt då den skulle passat bättre hos mig.
/Robban
Postad 09 september 2007 - 12:45
Ska jag tolka detta som att det går att bli av med problemet om man stänger av EITskördningen med EITToggle varje gång man startar boxen. Men att det att hämta EIT data på natten och lagra infon på HDD med en annan TAP. Eventuellt kanske man måste ladda hem EIT data några gånger om dagen för att få med uppdateringar.För tillfället har jag "arbetat runt" problemet genom att stänga av EIT-skördningen med den TAP, EITToggle, som R2-D2 skapade för att hjälpa mig isolera om felet låg i EIT-skördningen, den länkas till i den här tråden. Man måste trycka på 0 för att stänga av EIT-skördningen efter att ha laddat TAP:en, så den nattliga timern för eit2mei påverkas inte även om jag autostartar TAP:en.
Stämmer ovanstående eller har jag missat något?
Om jag fattat saken rätt så känns det som att detta felet går att leva med tills en fix kommer. Har någon av er som mailat Boxer och Topfield hört något från dem??
Postad 09 september 2007 - 12:56
Ska jag tolka detta som att det går att bli av med problemet om man stänger av EITskördningen med EITToggle varje gång man startar boxen. Men att det att hämta EIT data på natten och lagra infon på HDD med en annan TAP. Eventuellt kanske man måste ladda hem EIT data några gånger om dagen för att få med uppdateringar.För tillfället har jag "arbetat runt" problemet genom att stänga av EIT-skördningen med den TAP, EITToggle, som R2-D2 skapade för att hjälpa mig isolera om felet låg i EIT-skördningen, den länkas till i den här tråden. Man måste trycka på 0 för att stänga av EIT-skördningen efter att ha laddat TAP:en, så den nattliga timern för eit2mei påverkas inte även om jag autostartar TAP:en.
Om jag fattat saken rätt så känns det som att detta felet går att leva med tills en fix kommer. Har någon av er som mailat Boxer och Topfield hört något från dem??
Har inte hört nåt från Boxer, Topfield eller Kjaerulff.....ännu.
Postad 09 september 2007 - 14:41
Ja, det är precis så. Att stänga av EIT-skördningen med EITToggle.tap avhjälper problemet omedelbart och effekten varar tills du stänger av boxen. Lägg därför EITToggle i Auto Start-mappen, tryck 0 efter att boxen startat upp ordentligt (då byts också aspect-ratio på bilden tyvärr, det har inget med TAP:en att göra), sedan EXIT för att ta bort EITToggle ur minnet (EIT-skördningen förblir ändå avstängd tills du bootar om boxen) och fortsätt trycka på nollan för att få tillbaka rätt bildförhållande om så önskas. Eller patcha din firmware med "Disable 0 aspect switching"-patchen så slipper du den irriterande "funktionen"...Ska jag tolka detta som att det går att bli av med problemet om man stänger av EITskördningen med EITToggle varje gång man startar boxen. Men att det att hämta EIT data på natten och lagra infon på HDD med en annan TAP. Eventuellt kanske man måste ladda hem EIT data några gånger om dagen för att få med uppdateringar.För tillfället har jag "arbetat runt" problemet genom att stänga av EIT-skördningen med den TAP, EITToggle, som R2-D2 skapade för att hjälpa mig isolera om felet låg i EIT-skördningen, den länkas till i den här tråden. Man måste trycka på 0 för att stänga av EIT-skördningen efter att ha laddat TAP:en, så den nattliga timern för eit2mei påverkas inte även om jag autostartar TAP:en.

Under den nattliga EIT-hämtningen med eit2mei (då boxen startar upp från avstängt läge, förhoppningsvis) så trycks ju inte nollan ner och därmed förblir EIT-skördningen aktiv (vilket krävs av eit2mei, ingen TAP kan skörda EIT utan att boxens egen funktion för det är aktiv) under den sessionen.
Eftersom Boxer ju iallafall sänder ut minst ett dygns EPG för varje kanal, så behöver du ju egentligen inte uppdatera EPG:n under dagen, heller, utan kan låta EIT-skördningen vara avstängd vid användande av boxen och bara låta den vara aktiv (vilket är "default" vid uppstart) under den automatiska skördningen.
Har fått information från R2-D2 att vår firmware har en begränsning på 5000 "events" det vill säga program, och 0,5 MB minnesutrymme för EIT-data, varav endast en viss del är tillgänglig för korta beskrivningar och en del är reserverat för "extended descriptions" (det som inte får plats inom 255 tecken). Den engelska varianten har 3,5 MB reserverat och så vitt jag förstått är det delat mellan korta och utökade beskrivningar så att det inte finns någon specifik gräns för någon av datatyperna.
Dessutom, men det ser aldrig användaren, så har Topfields firmware enligt R2-D2 en tendens att dubblera EIT-events så att en "event" tar upp flera platser (flera kopior av samma "event"). eit2mei och även den interna EPG:n är smart nog att filtrera bort sådana vid visning, men dom tas inte bort ur minnet och kan alltså markant öka det behövda utrymmet för EIT-datan.
Jag ska under kvällen testa en patch för att öka det reserverade minnet till 1,5+2 MB (för respektive korta och utökade beskrivningar). Återkommer med resultat. EDIT: Nä, det funkade inte att bara öka minnet. Det är något klurigare än så (antalet events kanske). Verkar inte som om det är något en patch kan lösa, får hoppas på Kjaerulff1 och Topfield...
Och nej, jag har inte heller fått någon respons från varken Topfield eller Boxer än så länge (mailade i fredags).
Redigerat av DVBgeek, 09 september 2007 - 17:47.
Postad 09 september 2007 - 17:41
Jag har nu följt denna tråd under en lång tid. Jag har tidigare haft en Dilog PVR 550 som jag tröttnade på. Köpte den för ett år sedan, men för någon månad sedan så lämnade jag tillbaka den och fick alla pengar tillbaka (4400:-). Idag har jag köpt (läs beställt) en Topfield. Jag ville ha HDMI modellen och då visades sig att det inte fanns så många firmor som hade den i lager så den kunde skickas på en gång. Jag behöver den innan onsdag, då vi åker på semester på torsdag och behöver en box för att spela in diverse program under semestern.
Svart
Annan hårdvara
Ny fjärrkontroll
Vad jag vet är det exakt samma maskin, bortsett färgen då. Du gör ju ett kap - hade den svarta haft samma pris som min så hade jag tagit den direkt då den skulle passat bättre hos mig.
/Robban
Känns bra att du tycker jag har gjort en kap.

Någon annan som kan bekräfta om det är samma maskin eller inte? Annan fjärr?
Det borde väl finnas någon här som har 5710 modellen,
Postad 09 september 2007 - 19:56
Svart
Annan hårdvara
Ny fjärrkontroll
/Robban
Känns bra att du tycker jag har gjort en kap.![]()
Någon annan som kan bekräfta om det är samma maskin eller inte? Annan fjärr?
Det borde väl finnas någon här som har 5710 modellen,
https://www.minhembi...howtopic=161864 även i denna tråd konstateras det att modellerna är likadana. Var har du hört att fjärren är annorlunda?
/Robban
Postad 09 september 2007 - 21:03
Det är ett par timmars jobb om man vill få det att funka på ett speciellt sätt...
Nu är det bara några småsaker kvar, TF5000Display till exempel.
- Man ska kunna byta ut kanal namnene som visas i displayen.
Jag har editerat TF5000Display.chn och lagt in mina egna namn men dom visas inte!
Jag har prova både 2 = SVT2 och p002 = SVT2
Är det någr uteligare inställningar som ska göras?
MyStuff
- Split Programme Timer Combine (option F10) verkar inte funka. Hur jag än sätter den för jag två separata timmers, jag trodde poängen var att den skulle slå ihop två timer till en lång om det kom ett nyhets pass (tex) i mellan. Någon som vet?
Skipit
- Hur byter man aktiverings knappen (default OK), den krockar med annan funktion i MyStuff så jag följde instruktion som kopmmer med tappen men det verkar inte funka. Någon som vet eller har en bättre "hoppa över reklamen TAP".
DVBgeek, tack för hjälpen med logorna, jag antar att du kan hjälpa mig lite här också...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar