Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2007 - 21:58

Mich
  • Mich
  • ForumrĂ€v

• 610 inlĂ€gg
  • 0
Boxen spelar in alla ljudspÄr. SÄ det gÄr att vÀlja ljudspÄr vid play, sÄ som med live. Knapp finns pÄ fjÀrren. Boxen sparar ocksÄ vilket ljudspÄr som lyssnades pÄ vid inspelningstillfÀllet och vÀljer det vid play. ...har ett svagt minne av att det var en bug rörande just detta i 5700 modellen. Borde stÄ tidigare i denna trÄd, i sÄdana fall.

//Michael

Postad 01 September 2007 - 22:12

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • ForumrĂ€v

• 578 inlĂ€gg
  • 0
Jag bor i Comhemhus och kör Sony RDR-HX820 160GB ihop med en liten vanlig humax-box, allt kopplat till min pv-60.. Jag gillar timeshift-funktionerna man fÄr med Sonyn och allt fungerar sÄ smidigt, förutom att jag inte kan se pÄ en kabelkanal och spela in pÄ en annan.
Nu ska vi flytta till hus och behöver en annan leverantör och valet har fallit pÄ Boxer. Vad tror ni om att sÀlja min Sony RDR-HX820 160GB och köpa en Topfield TF5700PVRt i stÀllet? Fungerar den lika smidigt vad gÀller hÄrddiskinspelning, rec-programmering och timeshift? Jag fÄr j naturlligtvis köpa en ny DVD-spelare, men det kan jag leva med... Vad sÀger ni? Tack pÄ förhand...

Postad 02 September 2007 - 15:31

Rob74
  • Rob74
  • AnvĂ€ndare

• 101 inlĂ€gg
  • 0

Jag bor i Comhemhus och kör Sony RDR-HX820 160GB ihop med en liten vanlig humax-box, allt kopplat till min pv-60.. Jag gillar timeshift-funktionerna man fÄr med Sonyn och allt fungerar sÄ smidigt, förutom att jag inte kan se pÄ en kabelkanal och spela in pÄ en annan.
Nu ska vi flytta till hus och behöver en annan leverantör och valet har fallit pÄ Boxer. Vad tror ni om att sÀlja min Sony RDR-HX820 160GB och köpa en Topfield TF5700PVRt i stÀllet? Fungerar den lika smidigt vad gÀller hÄrddiskinspelning, rec-programmering och timeshift? Jag fÄr j naturlligtvis köpa en ny DVD-spelare, men det kan jag leva med... Vad sÀger ni? Tack pÄ förhand...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag Àr grymt nöjd med min Topfield, det jag möjligen Ängrar Àr att jag inte köpte den tidigare. Men, och det Àr ett ganska viktigt men - man bör vara lite tekniskt bevandrad/intresserad sÄ att man, mha datorn och USB-porten, kan lÀgga pÄ s.k. Tap:s (Topfield Applications). Framförallt EPG:n bör man byta ut - men det finns en uppsjö av bra Tap:s att tillgÄ sÄ man kan fÄ sin box precis som man vill ha den. Jag vet ingent annat fabrikat dÀr det finns en community kring produkten - gÄ in hÀr: http://www.toppy.org.uk/index.php sÄ förstÄr du. 5800-modellen som det mestadels refereras till dÀr Àr "samma" box som vÄr.

/Robban

Postad 03 September 2007 - 09:06

Chelsean
  • Chelsean
  • AnvĂ€ndare

• 217 inlĂ€gg
  • 0

Hej pÄ er.

Jag Àr en nybliven Àgare till en digitalbox Topfield tf 5700 hdmi för det markbundna nÀtet (Boxer) och jag hoppas att det finns nÄgon eller nÄgra vÀnliga sjÀlar som kan hjÀlpa mig.

1: GÄr det inte att fÄ upp klockan i displayen förutom i standbay lÀge?

2: Jag har fÄtt in 2 st kanaler pÄ samma kanalpats den ena ligger pÄ frekvens 51 och det Àr den som jag ska anvÀnda, och den andra ligger pÄ frekvens 66 och ger ingen bild, hur ska jag göra för att radera den frÄn Tv kanallistan?

3: Tittade i programguiden pÄ tv 6 c:a 1400 i dag och ville spela in kl 2310 (den gode, den onde, den fule), men programguiden strÀckte sig inte mer Àn till kl 2100 (Dödlig fÀlla) ska det vara sÄ, ska kan man inte kunna se flera dagar framÄt och spela in dessa?

4: Man kan ju koppla in boxen till datorn med en usb kabel men dÄ jag har c:a 15 meter mellan tv och dator sÄ funkar inte detta, dÄ man tydligen inte kan ha mer Àn 5 meter usbkabel, men det gÄr Àven att ansluta via RS-232 seriell port funkar detta med en 15 mertr lÄng kabel?

5: Om jag har en DVD film som jag vill lÀgga in pÄ boxerns hÄrddisk och titta pÄ denna gÄr det att göra?

6: Om jag har spelat in pÄ hÄrddisken kan jag föra över denna till datorn och brÀnna ut den pÄ en dvd sÄ man kan se detta frÄn en stationÀr DVD?

Är mycket tacksam om det Ă€r nĂ„gon som kan hjĂ€lpa mig med dessa frĂ„gor.

/Mr-e

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Mr-e. De flesta av dina frÄgor finns det svarpÄ hÀr i forumet. Men jag skall ÀndÄ se om jag kan svara pÄ nÄgra av dem.

1. Ju det gÄr med hjÀlp av en TAP. TF5000Display 1.45 fungerar utmÀrkt och gör precis det du efterfrÄgar. HÀr Àr en lÀnk: http://www.tapworld....ntent/view/271/

2. Gör en manuell sökning. Alternativt gör en en egen favoritlista med de kanaler som fungerar bÀst för dig och anvÀnder dem.

3. TyvÀrr verkar Topfield fortfarande har lite EPG problem. LÀttast Àr att hÀmta hem senaste firmwaren och lÀsa in den. Fungerar bÀttre. TyvÀrr tycker jag den har lite andra negativa saker.
En del anvÀnder andra TAP's för detta. Du finner dem pÄ samma lÀnk som ovan. Exempel pÄ detta Àr bla MyStuff som tydligen uppskattas av mÄnga. Jag har lade in eit2mei TAP och anvÀnder den, dÄ den lÀser EPG data i bakgrunden, vilket fÄr den inbyggda att hÄlla sig mer uppdaterad.
http://uk.geocities....om/eit2mei.html

4. Det Àr alltid lite lurigt med sÄdana avstÄnd. Att anvÀnda en seriell kabel Àr ÀndÄ inget som du kommer att trivas med, dÄ hastigheten Àr fruktansvÀrt lÄngsam. Jag skulle rekommendera att du anvÀnder repeaters (förstÀrkare) och med hjÀlp av dem förlÀnger din USB kabel. Men det kostar ju en del.

5. Det gÄr nog. Men du behöver dÄ göra om den till en rec fil. Tror att du kan anvÀnda ProjectX till detta. Men Àr inte helt sÀker. NÄgon annan fÄr gÀrna kommentera.

6. Ja det gÄr. AnvÀnd exemelvis ProjectX - Dessutom gratis om jag inte missminner mig.

Lycka till

/Kjell

Postad 03 September 2007 - 12:16

tomba
  • tomba
  • Rookie

• 3 inlĂ€gg
  • 0
Hej

Har följt trÄden ett tag och kÀnner mig nu redo att köpa en TF, jag har bara en liten fundering kvar innan jag bestÀller.

Har sökt lite bland inlÀggen i trÄden och sett att en del har lite problem med mottagningsförhÄllanden/signalkvalitet.
Jag har lite besvÀrliga förhÄllanden (ca 65 km till sÀndaren), idag har jag en Dilog 355, den tar in alla kanalerna som jag ska kunna ta emot, men för en tid sedan fick jag hem en Ementor T15 tillsammans med Telias Digitaltv och pÄ den fÄr jag knappt in nÄgot.

SĂ„ till min frĂ„ga: Är mottagardelen i TFÂŽn lika bra som den i Dilog 355, eller rent av bĂ€ttre kanske,? annars lĂ€r jag Ă„ka pĂ„ att byta antenn ocksĂ„...

Tack pÄ förhand
/Robert

Postad 03 September 2007 - 18:23

Mr-e
  • Mr-e
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som vet om DVR-Studio Pro gĂ„r att anvĂ€nd till topfield 5700 hdmi.
/Mr-e

Postad 03 September 2007 - 18:59

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlĂ€gg
  • 0

1. Ju det gÄr med hjÀlp av en TAP. TF5000Display 1.45 fungerar utmÀrkt och gör precis det du efterfrÄgar. HÀr Àr en lÀnk: http://www.tapworld....ntent/view/271/

<{POST_SNAPBACK}>

RĂ€ttning:
TF5000Display 1.45 fungerar inte om din box Àr 5710 modellen.

/ Micke

Postad 04 September 2007 - 07:02

sintran
  • sintran
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Har följt trÄden ett tag och kÀnner mig nu redo att köpa en TF, jag har bara en liten fundering kvar innan jag bestÀller.

Har sökt lite bland inlÀggen i trÄden och sett att en del har lite problem med mottagningsförhÄllanden/signalkvalitet.
Jag har lite besvÀrliga förhÄllanden (ca 65 km till sÀndaren), idag har jag en Dilog 355, den tar in alla kanalerna som jag ska kunna ta emot, men för en tid sedan fick jag hem en Ementor T15 tillsammans med Telias Digitaltv och pÄ den fÄr jag knappt in nÄgot.

SĂ„ till min frĂ„ga: Är mottagardelen i TFÂŽn lika bra som den i Dilog 355, eller rent av bĂ€ttre kanske,? annars lĂ€r jag Ă„ka pĂ„ att byta antenn ocksĂ„...

Tack pÄ förhand
/Robert

<{POST_SNAPBACK}>

Robban, jag inbillar mig att den Àr ganska vass. Har sjÀlv en gammal epa-antenn frÄn den analoga tiden men bor ganska nÀra Nackamasten. Har en philips-lcd med inbyggd box som ger blockbrus dÀr Toppyn ger kalasbild. Men som sagt - inget vetenskapsbaserat svar...

Postad 04 September 2007 - 08:16

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

RĂ€ttning:

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan kontakta DeadBeef pÄ det engelska forumet (toppy.org.uk) och be honom lÀgga in stöd för det nya system-ID:t (13436 om jag inte minns fel, men kolla i informationsmenyn i boxen). Det ska vara allt som krÀvs.

EDIT: Jag har lagt ett PM till DeadBeef om att lÀgga in det nya System-IDt.

Redigerat av DVBgeek, 05 September 2007 - 09:29.

Postad 05 September 2007 - 08:09

Chelsean
  • Chelsean
  • AnvĂ€ndare

• 217 inlĂ€gg
  • 0

RĂ€ttning:

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan kontakta DeadBeef pÄ det engelska forumet (toppy.org.uk) och be honom lÀgga in stöd för det nya system-ID:t (13436 om jag inte minns fel, men kolla i informationsmenyn i boxen). Det ska vara allt som krÀvs.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis. Det brukar faktiskt gÄ rÀtt fort. Han Àr som regel snabb pÄ att lÀgga in detta stöd. Det gjorde han Àven för 5700PVRt ocksÄ.

/Kjell

Postad 05 September 2007 - 09:41

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte bara nÀmna att efter att den varit borta i nÄgra dagar sÄ Àr nu firmware 3.00 för TF5700PVRt HDMI tillbaka i Topfields nedladdningsarkiv och den ligger nu Àven pÄ förstasidan pÄ www.i-topfield.com

Dock finns ingen information om varför den drogs tillbaka under nÄgra dagar eller om den nu utplacerade firmwaren Àr en annan "build" (alla versionsnummer Àr de samma iallafall).

Postad 05 September 2007 - 09:52

sintran
  • sintran
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0

TÀnkte bara nÀmna att efter att den varit borta i nÄgra dagar sÄ Àr nu firmware 3.00 för TF5700PVRt HDMI tillbaka i Topfields nedladdningsarkiv och den ligger nu Àven pÄ förstasidan pÄ www.i-topfield.com

Dock finns ingen information om varför den drogs tillbaka under nÄgra dagar eller om den nu utplacerade firmwaren Àr en annan "build" (alla versionsnummer Àr de samma iallafall).

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske rent slarv frÄn webmstern... :)

Hört nÄtt mer om Tap:en för dekryptering i batch för vÄra boxar?

Postad 05 September 2007 - 12:32

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • AnvĂ€ndare

• 169 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Slarv. Jag frÄgade dem - se nedan.

Sorry for that.
That model was just missing.
We will add its information on the web site.

Best regards,
Hoze Li, Topfield

------------------Original Message--------------------

Model : TF5700PVRt HDMI Location : Sweden
Category : sales

------------------------------------------------------

I have a model named TF5700PVRt HDMI which does not exist in your product or support pages. Why is that?

Postad 05 September 2007 - 16:49

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

Kanske rent slarv frÄn webmstern... :(

Hört nÄtt mer om Tap:en för dekryptering i batch för vÄra boxar?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju bra att det "bara" var en miss frÄn webfolket och inte nÄgot allvarligare fel.

Testversionen av RecCopy som jag kör ser ut att funka bra i sjÀlva dekrypteringsdelen men kommer inte överens med MyStuff vilket gör att MyStuff tar bort sina cachade beskrivningar av programmen, och dÄ MyStuff inte kan lÀsa headers frÄn TF5700-modellerna korrekt, och dessutom inte stödjer ÄÀö vid lÀsning frÄn headers, sÄ blir det hur galet som helst i arkivet.

Postad 06 September 2007 - 07:49

Mr-e
  • Mr-e
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0
Är det ingen som har denna informattion: Är det nĂ„gon som vet om DVR-Studio Pro gĂ„r att anvĂ€nd till topfield 5700 hdmi.
/Mr-e

Postad 06 September 2007 - 08:59

Erm
  • Erm
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon mera Ă€n jag som inte kan fĂ„ TAP's at fungera ?, har följt de instruktioner som finns hĂ€r i forumet och i readme filer tex. för mystuff.

Ska man verkligen bara kopiera TAP'en till hÄrddisken?, jag har ingen autostart folder som det verkar som alla andra har, har provat att skapa en men inte nÄgon skillnad.
Har startat om, gjort den strömlös flera minuter, vad mera kan man göra?

Har nyss uppdaterat fw och hade inte provat TAP med det gamla sÄ jag vet inte om det skulle ha fungerat dÄ, kan man nedgradera fw?

Har testat med mÄnga olika TAP men inte fÄtt igÄng nÄgon, jÀtte frustrerande kan det vara fel pÄ min burk?

Skulle verkligen uppskatta nÄgra tips.

//Micke

Postad 06 September 2007 - 11:19

Rob74
  • Rob74
  • AnvĂ€ndare

• 101 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon mera Ă€n jag som inte kan fĂ„ TAP's at fungera ?, har följt de instruktioner som finns hĂ€r i forumet och i readme filer tex. för mystuff.

Ska man verkligen bara kopiera TAP'en till hÄrddisken?, jag har ingen autostart folder som det verkar som alla andra har, har provat att skapa en men inte nÄgon skillnad.

Har nyss uppdaterat fw och hade inte provat TAP med det gamla sÄ jag vet inte om det skulle ha fungerat dÄ, kan man nedgradera fw?

Har testat med mÄnga olika TAP men inte fÄtt igÄng nÄgon, jÀtte frustrerande kan det vara fel pÄ min burk?

//Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Du mÄste skapa en mapp som heter Auto Start i Program Files mappen. Görs lÀmpligast med Altair. DÀr lÀgger du dina taps. Var lite försiktig nÀr du lÀgger in Mystuff - ta INTE med RemoteExtender utan ta bara Mystuff med tillhörande filer.

/Robban

Postad 06 September 2007 - 12:44

Erm
  • Erm
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

//Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Du mÄste skapa en mapp som heter Auto Start i Program Files mappen. Görs lÀmpligast med Altair. DÀr lÀgger du dina taps. Var lite försiktig nÀr du lÀgger in Mystuff - ta INTE med RemoteExtender utan ta bara Mystuff med tillhörande filer.

/Robban

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för hjÀlpen nu hÀnder saker..., jag har iofs inte fÄtt igÄng mystuff Àn, visar loading...., och hÀnger sig sedan, men dÀremot startade TAP commander sÄ nu lÀser den i alla fall TAP'en
Kan ju vara sÄ att jag inte tog med rÀtt tillhörande filer för mystuff, sÄg att den skapade upp nÄgra nya foldrar sÄ en bit pÄ vÀg Àr det nog.

om man ska avinstallera Àr det samma som att ta bort filerna ?

Mvh
Micke E

Postad 06 September 2007 - 15:41

sintran
  • sintran
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0
DVBgeek

jag ser att du kör DescriptionExtender 2.11 test / eit2mei BETA 7.8i

vad kan dom jÀmfört med 2.1 resp 7.8h som finns pÄ webben?

har ofta problem med epg's som ofta inte laddas... har raderat datafilerba och ominsrallerat tap'arna Ä se om det hjÀlper...

Postad 06 September 2007 - 17:53

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

DVBgeek

jag ser att du kör DescriptionExtender 2.11 test / eit2mei BETA 7.8i

vad kan dom jÀmfört med 2.1 resp 7.8h som finns pÄ webben?

har ofta problem med epg's som ofta inte laddas... har raderat datafilerba och ominsrallerat tap'arna Ä se om det hjÀlper...

<{POST_SNAPBACK}>

Dom Àr helt enkelt mera anpassade till TF57x0 och det svenska marknÀtets EIT-data (t.ex stödjer DescriptionExtender 2.11 test program-genre för vÄr box korrekt, nÄgot som inte 2.1 gör). BÄda finns pÄ webben, eit2mei Àr testversionen frÄn DX hemsida (lÀnk finns pÄ tapworld eller toppy.org.uk), DescriptionExtender 2.11 test finns i programmets trÄd pÄ toppy.org.uk. Dessa tillsammans med EPG Description patch frÄn tapworld.net och en bra instÀllningsfil för eit2mei t.ex BackgroundScan=5 och en "reload EPG"-tid pÄ 10 minuter i MyStuff, det har givit mig en pÄlitlig och komplett EPG som Àr fullt i klass med den som jag hade i min Dilog DT550 (som har den bÀsta och snabbaste EPG:n av dom "icke anpassningsbara" boxar jag testat).

Lite annat nytt: Nuvarande teori pÄ varför MyStuff tar bort beskrivningar för program som RecCopy behandlat pÄ nÄgot sÀtt, Àr att boxens API inte tillÄter tvÄ program att "se" en fil samtidigt, det gör att nÀr RecCopy skannar filerna för att avgöra vilka som ska avkodas, och det tar nÄgra sekunder för varje fil, sÄ vÀgras tillgÄng till dom filerna för MyStuff, och dÄ tar MyStuff bort beskrivningen för den filen. Vi fÄr vÀl se hur/om det kan lösas...

Postad 07 September 2007 - 07:56

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • LĂ€rjunge

• 285 inlĂ€gg
  • 0
Har boxer alltsÄ gjort ett försök att förbÀttra EPG:n? Bör man testa och köra med vanliga igen för att se denna skillnad?

Redigerat av Unregistered9b117a23, 07 September 2007 - 10:26.

Postad 07 September 2007 - 09:57

sintran
  • sintran
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0

EPG Description patch frÄn tapworld.net

Syftar du pÄ FW-patchen till 3.0 sÄ Àr den instoppad!

Skall lÀgga in dom andta versionerna och uppdatera ini'n med ditt tips.

Postad 07 September 2007 - 13:13

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

Har boxer alltsĂ„ gjort ett försök att förbĂ€ttra EPG:n?  Bör man testa och köra med vanliga igen för att se denna skillnad?

<{POST_SNAPBACK}>

Boxer sÀnder nu lÀngre EPG, men den verkar orsaka en overflow i Topfield:en sÄ din box kan börja bete sig konstigt och sluta svara pÄ kommandon pga detta. Det Àr tydligen ett kÀnt problem pÄ TF5800, den rÄkade ocksÄ ut för detta dÄ det engelska TV-nÀtet började sÀnda 7 dagars EPG. Topfield har fixat det pÄ TF5800 men firmwaren till TF5700 bygger till stor del pÄ Àldre kÀllkod dÀr denna fix inte finns (det handlar enligt uppgift om hur EPG-datan lagras i minnet). SÄ för vÄr del handlar det om att vi mÄste fÄ Kjaerulff1 att lÀgga press pÄ Topfield att fixa det för vÄr firmware ocksÄ.

Vad gÀller TAPs och EPG: Eftersom all EPG-data till MyStuff kommer frÄn eit2mei som hÀmtar den frÄn Topfields egna tabeller (som hÀmtas frÄn Boxer...) sÄ behöver du inte Àndra nÄgot i din box för att fÄ den lÀngre EPG-datan och kan inte heller göra nÄgot för att "gÄ tillbaka" till den kortare EPG-datan.

Redigerat av DVBgeek, 07 September 2007 - 13:23.

Postad 07 September 2007 - 13:43

svorg
  • svorg
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
UrsÀkta en okunnig men vad Àr det för skillnad pÄ Topfield TF5700PVRt och Topfield TF5000PVRt? Den senare Àr ju avsevÀrt billigare sÄ frÄgan Àr om det Àr vÀrt pengarna.

Ett krav jag har Àr komponent ut, och det har jag för mig att jag sÄ nÄnstans att Àven TF5000PVRt stöder (Scarten skickar YUV).

Postad 07 September 2007 - 14:27

tolvman
  • tolvman
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0
tf5000pvrt = tf5700pvrt -(minus) boxeranpassningar

dvs totalt Àr 5000 en bÀttre maskin ( my2c)

5700 priset i sverige inkluderar en viaxxx cam

Redigerat av tolvman, 07 September 2007 - 14:28.

Postad 07 September 2007 - 14:49

svorg
  • svorg
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Boxeranpassningar? Vad innebĂ€r det? Är det inte nĂ„got man behöver om man vill köra via marknĂ€tet? Annars lĂ„ter det ju som att bĂ€sta köpet Ă€r att bestĂ€lla en 5000 med 250 GB frĂ„n Tyskland för ca 3400. Alt köpa en med 80 GB och komplettera med en rejĂ€lare hĂ„rddisk.

Postad 07 September 2007 - 23:23

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

• 38 inlĂ€gg
  • 0

Boxer sÀnder nu lÀngre EPG, men den verkar orsaka en overflow i Topfield:en sÄ din box kan börja bete sig konstigt och sluta svara pÄ kommandon pga detta. Det Àr tydligen ett kÀnt problem pÄ TF5800, den rÄkade ocksÄ ut för detta dÄ det engelska TV-nÀtet började sÀnda 7 dagars EPG. Topfield har fixat det pÄ TF5800 men firmwaren till TF5700 bygger till stor del pÄ Àldre kÀllkod dÀr denna fix inte finns (det handlar enligt uppgift om hur EPG-datan lagras i minnet). SÄ för vÄr del handlar det om att vi mÄste fÄ Kjaerulff1 att lÀgga press pÄ Topfield att fixa det för vÄr firmware ocksÄ.

Hej

Jag har kollat en hel del i denna trĂ„den (har inte orkat lĂ€sa alla 30 sidorna Ă€n...) och har blivit mer och mer sugen pĂ„ en Topfield 5700. OvanstĂ„ende oroar mig lite dock. Är det ett generellt problem, eller Ă€r det relaterat till ngn speciell TAP?

Hur snabba brukar de vara att hacka ihop en ny firmware?

Hur allvarligt Àr det egentligen?? HÀnder det "hela tiden" eller "bara ibland"

Tackar alla tidigare inlÀggare för mycket bra info.

/Mathias

Postad 08 September 2007 - 06:03

kusen
  • kusen
  • ForumrĂ€v

• 714 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Jag har kollat en hel del i denna trĂ„den (har inte orkat lĂ€sa alla 30 sidorna Ă€n...) och har blivit mer och mer sugen pĂ„ en Topfield 5700. OvanstĂ„ende oroar mig lite dock. Är det ett generellt problem, eller Ă€r det relaterat till ngn speciell TAP?

Tackar alla tidigare inlÀggare för mycket bra info.

/Mathias

<{POST_SNAPBACK}>

Att fÄ en ny firmware till Topfield boxen har visat sin inte hÀnda sÀrskilt ofta. Vad jag kÀnner till har det endast kommit en uppdatering till 5700 (för oss i Sverige) och den gjorde nÀst intill ingen skillnad.

Hur allvarligt detta Àr: För min del kan jag sÀga att jag mÀrker att boxen tar lÀngre tid pÄ sig att stÀnga av sig men allt annat har Ànnu fungerat (peppar, peppar). SÄ jag upplever inte nÄgra direkt problem. Jag har sett "sÀtt i kortet" problemet, vid kanalbyte till kodad kanal, nÄn enstaka gÄng nÀr man byter kanal men endast under nÄn ynka sekund.
Faktum Àr att ett annat problem jag hade ofta men den tidigare firmwaren verkar ha försvunnit nu. Men jag förmodar att det rör sig om ren tur dÄ jag har för mig andra har rapporterat den. Det Àr det tidigare rapporterade problemet med "sÀtt i kortet" som dyker upp nÀr man spelar upp en inspelning, oavsett den Àr kodad eller ej. Har inte fÄtt detta fel pÄ över en mÄnad :blink.

Min, nÄgot fÀrgade B) , Äsikt Àr att jag rekommenderar Topfield före alla andra. Det stÀmmer att den har nÄgra mindre buggar men jag har dessvÀrre inte hittat en box som Àr bÀttre. Och dÄ skall tillÀggas att jag kör helt utan TAP's.

Postad 08 September 2007 - 06:51

kusen
  • kusen
  • ForumrĂ€v

• 714 inlĂ€gg
  • 0
Jag nÀmnde i tidigare inlÀgg (#717) om att jag ibland inte fÄr inte SVT 1 & SVT2 pÄ min box nÀr jag precis satt igÄng den, dÀremot efter 10 min. Har försökt rota i detta, riktat om antenn och lekt med boxen och jag "tror" att jag kan ha en liten uppdatering kring detta, fÄr se ifall nÄgon kÀnner igen sig eller kan komma med nÄgot bra förslag:

NÀr jag gÄr in i "Meny" och vÀljer "Inspelningar", kan jag dÀr vÀlja vilken tuner jag anvÀnda (1 eller 2) för att spela in en viss kanal. NÀr jag vÀljer tuner 1 och SVT1, fÄr jag en bra inspelning. VÀljer jag tuner 2 och samma kanal, fÄr jag en mycket sÀmre eller ingen signal alls till den. AlltsÄ bör det rimligen vara tuner 2 som spökar och som fÄr en för dÄlig signal.
Samma sak kan jag upprepa genom att köra PIP och visa kanaler frÄn tvÄ olika muxar:
1. Tittar pÄ SVT1 medans PIP visar t.ex Kanal5 (bÄda bilderna visas bra, utan störningar)
2. Byter jag nu mellan dessa tvÄ (mha knappen lÀngs ner till höger pÄ fjÀrren har jag för mig) sÄ visas Kanal5 medans PIP fönstret visar SVT1 och dÄ kan jag, fÄ hackig signal/ingen alls i PIP fönstret.
Min tolkning:
I steg 1 anvÀnds tuner 1 för att visa SVT1 och tuner 2 för att visa Kanal5 i PIP
1 steg 2 byter tunerna (mottagarna) kanaler med varandra dvs tuner 1 visar Kanal5 och tuner2 visar SVT1 i PIP
Resultatet blir att frekvensen som SVT1 ligger pÄ Àr för svag för tuner2 och bilden frÄn den i PIP fönstret blir hackig/ingen alls.

SÄ vad göra, om detta nu stÀmmer? Kan den lilla bygelsladden boxens baksida vara dÄlig? De andra muxarna pÄ tuner 2 verkar ju nÀst itill oberörda. T.ex TV4 visar 98% signalstyrka och 100% signalkvalite pÄ bÄda tunarna. Kan SVT1 ligger pÄ en frekvens som försÀmras via den korta bygelsladden medans de andra frekvenserna förblir oberörda?
Av nĂ„gon anlening sĂ„ försĂ€mras iallafall signalen för bl.a. SVT1 mellan tuner 1 & tuner 2. Jag har inte testat detta Ă€nnu men jag skulle kunna dra in antennsladden direkt till tuner 2 för att utesluta att just tuner 2 inte strular (vilket kĂ€nns lĂ„ngsökt). Är det sĂ„, mĂ„ste det inneböra att antingen sĂ„ Ă€r bygelsladden dĂ„lig eller sĂ„ dĂ€mpar bypass steget (ut frĂ„n tuner1) sĂ„ pass mycket att just frekvensen som bl.a. SVT1 ligger pĂ„ blir lidande i mitt fall.

NÄgra tips? B)

Postad 08 September 2007 - 07:44

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

OvanstĂ„ende oroar mig lite dock. Är det ett generellt problem, eller Ă€r det relaterat till ngn speciell TAP?

Problemet som yttrar sig som en stÀndigt hög CPU-belastning och slöar ner boxens funktioner, orsakas av Boxers lÀngre EPG (det Àr kÀnt att en stor mÀngd EPG-data orsakade samma problem i TF5800 men dÀr har dom fixat det, det var ett fel i hur EPG-datan lagras i minnet pÄ boxen men vÄr firmware bygger till större delen pÄ Àldre kÀllkod dÀr felet inte Àr ÄtgÀrdat). Det Àr ett generellt fel och pÄverkar boxen oavsett om den körs med eller utan TAPs och oavsett firmware-version (har testat alla scenarier sjÀlv).

Jag har rapporterat felet till bÄde Boxer och Topfield sÄ vi fÄr vÀl se hur snabbt dom ÄtgÀrdar det, men jag har inga större förhoppningar om snabb respons...

Problemet yttrar sig efter att boxen varit pÄ i nÄgra minuter och Àr sedan nÀrvarande hela tiden tills du stÀnger av boxen. Beroende pÄ vad du gör sÄ Àr det inte sÀkert att ditt anvÀndande pÄverkas av buggen annat Àn vid avstÀngning (som tar lÄng tid jÀmfört med vad det gjorde innan Boxer började sÀnda lÀngre EPG). NÄgra saker som mÀrks tydligt Àr dock:

Kanalbyte till krypterad kanal tar tid, bilden blir svart i flera sekunder, man kan fÄ meddelandet "Ingen signal" (det har jag aldrig fÄtt innan boxen började pÄverkas av Boxers nya EPG) eller "SÀtt i kortet". Detta beror pÄ att processorn, pÄ grund av att den Àr sÄ belastad, inte har tid att allokera CA-modulen lika snabbt som tunern byter kanal.

Textning pÄ kanaler med texttv-text, t.ex Animal Planet eller C+, segar efter i perioder, sedan blinkar flera undertexter förbi snabbt som ögat upp tills "rÀtt" text för tillfÀllet kommer upp, sedan börjar det omedelbart sega efter igen. Tittar du inte pÄ dessa kanaler mÀrker du inte problemet.

Arkivet tar flera sekunder att fÄ upp, det brukar gÄ pÄ ett ögonblick. Det samma gÀller boxens instÀllningsmeny och mÄnga andra knapptryckningar som boxen tar god tid pÄ sig att reagera pÄ men som innan Boxers nya EPG började sÀndas alltid reagerade blixtsnabbt.

AvstÀngning kan ta 10 sekunder eller mer frÄn det att du tryckt pÄ knappen tills dess boxen Àr helt avstÀngd. Bilden försvinner snabbare, men sedan kan bilden vara svart i flera sekunder innan resten av boxen stÀngs av och SCART-signalen försvinner. Det brukade gÄ pÄ ett par sekunder totalt, Àven om man kör mÄnga TAPs.

Postad 08 September 2007 - 08:32

wolf
  • wolf
  • LĂ€rjunge

• 482 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Boxeranpassningar? Vad innebĂ€r det? Är det inte nĂ„got man behöver om man vill köra via marknĂ€tet? Annars lĂ„ter det ju som att bĂ€sta köpet Ă€r att bestĂ€lla en 5000 med 250 GB frĂ„n Tyskland för ca 3400. Alt köpa en med 80 GB och komplettera med en rejĂ€lare hĂ„rddisk.

<{POST_SNAPBACK}>

NÀr 5700 precis introducerades och innan den kom ut till kunder sÄ hÀvdade importören att den var helt annorlunda med speciell hÄrdvara. NÀr burkarna sen kom ut till kund sÄ visade det sig att hÄrdvaran var 100% identisk som 5000. Den enda som skiljer Àr en Boxeranpassad mjukvara som mer verkar stÀlla till trassel för anvÀndarna (har ej 5700 sjÀlv, har bara lÀst i trÄden). Den enda fördelen med 5700 som jag kan se Àr att Topfield gett ut en senare firmware (vet inte om den Àr bÀttre dock). Har sjÀlv en 5000 med JAG tapen och Àr nöjd. I Tyskland brukar de inte inkludera en Viaccess-modul utan den fÄr köpas extra för ca 500:-.

Det finns ju ocksÄ en Boxer-godkÀnd variant med HDMI och detta kan ju vara en fördel om man vill köra digitalt hela vÀgen...

Postad 08 September 2007 - 08:50

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

• 38 inlĂ€gg
  • 0

Den enda som skiljer Àr en Boxeranpassad mjukvara som mer verkar stÀlla till trassel för anvÀndarna (har ej 5700 sjÀlv, har bara lÀst i trÄden).

Finns EPG problemet Àven pÄ 5000?

Är det naivt att hoppas att Boxer tycker det Ă€r viktigt att deras godkĂ€nda boxar klarar av att hantera deras nya coola features, och dĂ€rför sĂ€ger till pĂ„ skarpen. Och att TF dĂ„ fixar problemet snabbt och lĂ€tt?

Det som lÄter allvarligast Àr nog

Kanalbyte till krypterad kanal tar tid, bilden blir svart i flera sekunder, man kan fÄ meddelandet "Ingen signal" (det har jag aldrig fÄtt innan boxen började pÄverkas av Boxers nya EPG) eller "SÀtt i kortet". Detta beror pÄ att processorn, pÄ grund av att den Àr sÄ belastad, inte har tid att allokera CA-modulen lika snabbt som tunern byter kanal.

Skulle uppskatta om fler 5700Àgare beskriver hur allvarliga de tycker problemen Àr.

Postad 08 September 2007 - 10:05

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • AnvĂ€ndare

• 169 inlĂ€gg
  • 0

Är det naivt att hoppas att Boxer tycker det Ă€r viktigt att deras godkĂ€nda boxar klarar av att hantera deras nya coola features, och dĂ€rför sĂ€ger till pĂ„ skarpen. Och att TF dĂ„ fixar problemet snabbt och lĂ€tt?

Skulle uppskatta om fler 5700Àgare beskriver hur allvarliga de tycker problemen Àr.

<{POST_SNAPBACK}>

SjÀlv har jag inte mÀrkt nÄgot problem alls sen de införde ny EPG. Har de gjort det över hela landet?

Det enda som hjÀlper om vi hittar fel Àr att anmÀla det till Kjaerulff och Topfield. Sen skall vi inte vÀnta oss att det bara rasslar in en uppdatering. Det verkar vara mer regel Àn undantag i den hÀr branschen att man fÄr högst 1-2 om Äret och bara de tvÄ första Ären av produktens livstid. DÀrefter förvÀntas alla fel vara rÀttade.

Sen tycker jag att TF bundit ris Ät sin egen rygg genom att ha sÄ mÄnga modeller som i grunden Àr precis samma maskin. Tur dÄ att den funkar sÄ bra out of the box.

Postad 08 September 2007 - 11:36

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv har jag inte mÀrkt nÄgot problem alls sen de införde ny EPG. Har de gjort det över hela landet?

Ingen aning, finns ingen officiell info frÄn Boxer om detta.
DÀremot kan det hÀnda, beroende pÄ hur du anvÀnder din box, att effekterna inte Àr helt uppenbara. Du kan lÀsa mer i den hÀr trÄden för att se dom olika symptom som uppstÄr och i vilka situationer dom visar sig. SÄ kan du bÀttre avgöra om din box Àr pÄverkad eller inte.
Det Àr ju ocksÄ enkelt att se i din EPG om du har mer Àn 40 timmar data för dom fria kanalerna (men inte för dom krypterade) sÄ sÀnds den lÀngre EPG:n pÄ din sÀndare.

Postad 08 September 2007 - 13:47

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • AnvĂ€ndare

• 169 inlĂ€gg
  • 0

Ingen aning, finns ingen officiell info frÄn Boxer om detta.
DÀremot kan det hÀnda, beroende pÄ hur du anvÀnder din box, att effekterna inte Àr helt uppenbara. Du kan lÀsa mer i den hÀr trÄden för att se dom olika symptom som uppstÄr och i vilka situationer dom visar sig. SÄ kan du bÀttre avgöra om din box Àr pÄverkad eller inte.
Det Àr ju ocksÄ enkelt att se i din EPG om du har mer Àn 40 timmar data för dom fria kanalerna (men inte för dom krypterade) sÄ sÀnds den lÀngre EPG:n pÄ din sÀndare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har EPG 3 dygn men trots det inga problem med att boxen skulle vara lÄngsam. Det dÀr med textning kan jag inte kolla för jag har inga sÄna kanaler. (Har det sk boxerpaketet)

Postad 08 September 2007 - 14:53

Rob74
  • Rob74
  • AnvĂ€ndare

• 101 inlĂ€gg
  • 0

NÀr 5700 precis introducerades och innan den kom ut till kunder sÄ hÀvdade importören att den var helt annorlunda med speciell hÄrdvara. NÀr burkarna sen kom ut till kund sÄ visade det sig att hÄrdvaran var 100% identisk som 5000. Den enda som skiljer Àr en Boxeranpassad mjukvara som mer verkar stÀlla till trassel för anvÀndarna (har ej 5700 sjÀlv, har bara lÀst i trÄden). Den enda fördelen med 5700 som jag kan se Àr att Topfield gett ut en senare firmware (vet inte om den Àr bÀttre dock). Har sjÀlv en 5000 med JAG tapen och Àr nöjd. I Tyskland brukar de inte inkludera en Viaccess-modul utan den fÄr köpas extra för ca 500:-.

Det finns ju ocksÄ en Boxer-godkÀnd variant med HDMI och detta kan ju vara en fördel om man vill köra digitalt hela vÀgen...

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte vad ni menar med "Boxer-anpassad" programvara. Innan v. 3.00 utav "vÄr" programvara/firmware kom sÄ blev jag lite otÄlig och Àndrade system-ID pÄ firmwaren för den finska modellen (5100 HDMI) - v. 2.95. Det var absolut ingen skillnad men Àn att en och annan dialogruta "default" var pÄ finska. Jag tvivlar starkt pÄ att vÄra boxar överhuvudtaget Àr anpassade pÄ nÄgot speciellt sÀtt. Kan ha fel dock. Det Àr synd att det inte kommit en HDMI-modell i England för dÄ hade jag lÀst pÄ den (troligtvis mer up to date) mjukvaran.

AngÄende problemen med Boxers nya EPG sÄ har jag ocksÄ dem. Boxen kÀnns oresponsiv. Bra att du skrivit till Topfield och Boxer DVBgeek.

Jag har ett annat problem som jag blir konfunderad över. Jag har stĂ€llt en timer som "vĂ€cker" boxen vid 04:29, Eit2Me startar "skörden" vid 04:30 - detta fungerar perfekt. Sen sĂ„ har jag lagt in i PowerDowns ini-fil att boxen ska gĂ„ ner i standby-lĂ€ge efter en timmes inaktivitet. Detta har fungerat men fungerar inte lĂ€ngre. Är inte alls sĂ€ker pĂ„ nĂ€r det slutade fungera - kan ha varit i samband med uppdateringen av firmwaren, men Ă€r inte sĂ€ker. Iofs inget jĂ€tteproblem dĂ„ jag varje morgon sjĂ€lv kan stĂ€lla boxen standby - men ibland Ă€r man ju bortrest och det kĂ€nns onödigt att boxen ska stĂ„ och gĂ„ i onödan. Vad anvĂ€nder ni andra för metod för detta?

/Robban

Postad 08 September 2007 - 15:18

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

• 38 inlĂ€gg
  • 0

AngÄende problemen med Boxers nya EPG sÄ har jag ocksÄ dem. Boxen kÀnns oresponsiv. Bra att du skrivit till Topfield och Boxer DVBgeek.

Kom just att tÀnka pÄ en sak...

Buxer har ju hittat pÄ en ny tjÀnst, Navigator. Som jag fattar det innebÀr det bland annat lÀngre EPG.

Kan det vara sÄ att ni som har problemet ÄxÄ har den tjÀnsten, och att det funkar om amn inte har den??

Postad 08 September 2007 - 15:36

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte vad ni menar med "Boxer-anpassad" programvara. Innan v. 3.00 utav "vÄr" programvara/firmware kom sÄ blev jag lite otÄlig och Àndrade system-ID pÄ firmwaren för den finska modellen (5100 HDMI) - v. 2.95. Det var absolut ingen skillnad men Àn att en och annan dialogruta "default" var pÄ finska. Jag tvivlar starkt pÄ att vÄra boxar överhuvudtaget Àr anpassade pÄ nÄgot speciellt sÀtt. Kan ha fel dock.

BÄde Boxer och den finska DTT-distributören stÀller samma krav pÄ boxarna nÀmligen att det inte ska gÄ att ta bort kanaler (hoppa över Àr dock helt OK) och man fÄr inte kunna byta nummer pÄ kanalerna sÄ dom ska ligga i den ordning distributören bestÀmt (favoritlistor i egen ordning Àr dock OK). Det Àr dom krav vi vet att Boxer stÀller pÄ mjukvaran och som inte finns i mjukvaror anpassade för andra lÀnder.

Vi fÄr vÀl se om det leder till en fixad firmware - Topfield lÀr nog veta var felet ligger eftersom TF5800 hade precis samma problem. DÀr löste dom det genom en omorganisering av hur EIT-datan lagras i minnet (för komplext för att lösas genom en enkel patch, dock).

För tillfÀllet har jag "arbetat runt" problemet genom att stÀnga av EIT-skördningen med den TAP, EITToggle, som R2-D2 skapade för att hjÀlpa mig isolera om felet lÄg i EIT-skördningen, den lÀnkas till i den hÀr trÄden. Man mÄste trycka pÄ 0 för att stÀnga av EIT-skördningen efter att ha laddat TAP:en, sÄ den nattliga timern för eit2mei pÄverkas inte Àven om jag autostartar TAP:en.

Jag har ett annat problem som jag blir konfunderad över. Jag har stĂ€llt en timer som "vĂ€cker" boxen vid 04:29, Eit2Me startar "skörden" vid 04:30 - detta fungerar perfekt. Sen sĂ„ har jag lagt in i PowerDowns ini-fil att boxen ska gĂ„ ner i standby-lĂ€ge efter en timmes inaktivitet. Detta har fungerat men fungerar inte lĂ€ngre. Är inte alls sĂ€ker pĂ„ nĂ€r det slutade fungera - kan ha varit i samband med uppdateringen av firmwaren, men Ă€r inte sĂ€ker. Iofs inget jĂ€tteproblem dĂ„ jag varje morgon sjĂ€lv kan stĂ€lla boxen standby - men ibland Ă€r man ju bortrest och det kĂ€nns onödigt att boxen ska stĂ„ och gĂ„ i onödan. Vad anvĂ€nder ni andra för metod för detta?

Jag har skapat en timer som heter EPGTimer (man ger den det filnamnet i Toppyns vanliga inspelningsmeny, inte i MyStuff, och stÀller den sedan till att vara en "View"-timer (ingen inspelning). DÄ sköter MyStuff hanteringen av eit2mei, som jag inte har stÀllt in pÄ nÄgot schema utan bara pÄ bakgrundssökning. Min timer Àr 45 minuter, varefter boxen stÀnger ner sig i god ordning (inte pga nÄgon TAP).

Postad 08 September 2007 - 15:48

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

Buxer har ju hittat pÄ en ny tjÀnst, Navigator. Som jag fattar det innebÀr det bland annat lÀngre EPG.

Kan det vara sÄ att ni som har problemet ÄxÄ har den tjÀnsten, och att det funkar om amn inte har den??

Nej, jag har Ätminstone inte Navigator av en mycket enkel anledning:

Topfields boxar stöder inte Navigator, det innebÀr att boxen inte över huvud taget ser den EPG som Àr en del av den tjÀnsten, det krÀvs nÀmligen en sÀrskild CAM för att avkryptera den extra dataström (inte en del av den vanliga DVB-transportströmmen) som bÀr pÄ Navigator-EPG:n (Àven kallad EIT+). SÄ Àven om vi köpte tjÀnsten sÄ skulle boxen inte pÄverkas av den och vi skulle inte heller fÄ nÄgon fördel av den.

För att över huvud taget kunna se Navigator-datan behövs tre saker: 1) ett abbonnemang pÄ den tjÀnsten, 2) en box som klarar att lÀsa EIT+, i dagslÀget Àr Dilog DT-550 den enda, och 3) en ny CAM som kan avkryptera den extra dataströmmen, den som följer med de flesta boxar klarar det inte.

IstÀllet Àr det sÄ, att vid sidan av Navigator, som innebÀr 7 dagars EPG pÄ dom krypterade kanalerna och en del extra godis som t.ex reprisflaggor, sÄ har Boxer ocksÄ förlÀngt EPG:n för gratiskanalerna i den vanliga EIT-strömmen (inte EIT+) och det Àr den som stÀller till det för TF57x0-modellerna eftersom dom har nÄgot fel i hur EIT-datan lagras i minnet som gör att den större mÀngden data som nu levereras blir för mycket för boxen och EIT-skördningsrutinen gÄr i spinn vilket gör att CPU:n ligger pÄ maxbelastning hela tiden och boxen fÄr inte tid att sköta saker som krÀver mer Àn MPEG-dekodning (det hanteras utanför processorn sÄ det störs inte) som t.ex undertexter, filhantering och sÄdant.

Samma fel fanns pÄ TF5800 i England, dÀr man inte har nÄgon sÀrskild EPG för krypterade kanaler utan dÀr alla kanaler har 7 dagars EPG tillgÀngligt i den vanliga EIT-strömmen. PÄ TF5800 löstes problemet i juni 2006 genom att man gav mer minne till EIT-lagringen och Àndrade strukturen i vilken den lagras, men mjukvaran för TF57x0 och TF5100 bygger till större delen pÄ kÀllkod frÄn september 2005 eller Àldre, och i den kÀllkoden har alltsÄ inte den nödvÀndiga fixen integrerats eftersom det hittils inte behövts. Men nu behövs det uppenbarligen...

Postad 08 September 2007 - 16:55

Rob74
  • Rob74
  • AnvĂ€ndare

• 101 inlĂ€gg
  • 0

Jag har skapat en timer som heter EPGTimer (man ger den det filnamnet i Toppyns vanliga inspelningsmeny, inte i MyStuff, och stÀller den sedan till att vara en "View"-timer (ingen inspelning). DÄ sköter MyStuff hanteringen av eit2mei, som jag inte har stÀllt in pÄ nÄgot schema utan bara pÄ bakgrundssökning. Min timer Àr 45 minuter, varefter boxen stÀnger ner sig i god ordning (inte pga nÄgon TAP).

<{POST_SNAPBACK}>

Precis sÄ har jag gjort, förutom att jag inte givit timern nÄgot filnamn - det fungerar bara för mig att göra det om jag först vÀljer att det Àr en inspelning, nÀr jag Àndrar till view-status pÄ timern sÄ kan man inte ange filnamn och det jag skrev in försvinner. Ska testa det ÀndÄ.

/Robban

edit: NÀr jag tÀnker pÄ det sÄ tror jag möjligheten att skapa ett filnamn fanns i nÄgon av de förra firmware-versionerna. Troligen har din view-timer följt med nÀr du patchat vilket gjort att du inte tÀnkt pÄ det.

Redigerat av Rob74, 08 September 2007 - 17:00.

Postad 08 September 2007 - 16:59

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

Precis sÄ har jag gjort, förutom att jag inte givit timern nÄgot filnamn - det fungerar bara för mig att göra det om jag först vÀljer att det Àr en inspelning, nÀr jag Àndrar till view-status pÄ timern sÄ kan man inte ange filnamn och det jag skrev in försvinner. Ska testa det ÀndÄ.

Ja precis sÄ Àr det, man mÄste skapa den som en inspelningstimer, ge den rÀtt namn (mÄste börja pÄ "EPG") och sedan Àndra den till en "view"-timer. Filnamnet försvinner men sparas ÀndÄ (det kan du se sedan i MyStuff's inspelningslista).

Postad 08 September 2007 - 17:05

Rob74
  • Rob74
  • AnvĂ€ndare

• 101 inlĂ€gg
  • 0

Ja precis sÄ Àr det, man mÄste skapa den som en inspelningstimer, ge den rÀtt namn (mÄste börja pÄ "EPG") och sedan Àndra den till en "view"-timer. Filnamnet försvinner men sparas ÀndÄ (det kan du se sedan i MyStuff's inspelningslista).

<{POST_SNAPBACK}>

Vi skriver visst om varandra hÀr :D Ok, dÄ ska det bli intressant att se i natt hur det gÄr. Ska ta bort min powerdown.ini, jag har felaktigt trott att inte eit2mei stÀller boxen i standby nÀr den Àr fÀrdig. Eftersom det har fungerat sÄ har det antagligen ÀndÄ berott pÄ powerdown - eftersom jag inte har haft nÄgot filnam pÄ min timer. Powerdown, eller rÀttare sagt shutdown-funktonen i Powerdown gillade inte firmware-uppdateringen. SÄ mÄste det vara.... :D

/Robban

Postad 08 September 2007 - 22:21

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlĂ€gg
  • 0
Jag har nu följt denna trÄd under en lÄng tid. Jag har tidigare haft en Dilog PVR 550 som jag tröttnade pÄ. Köpte den för ett Är sedan, men för nÄgon mÄnad sedan sÄ lÀmnade jag tillbaka den och fick alla pengar tillbaka (4400:-). Idag har jag köpt (lÀs bestÀllt) en Topfield. Jag ville ha HDMI modellen och dÄ visades sig att det inte fanns sÄ mÄnga firmor som hade den i lager sÄ den kunde skickas pÄ en gÄng. Jag behöver den innan onsdag, dÄ vi Äker pÄ semester pÄ torsdag och behöver en box för att spela in diverse program under semestern.

Den enda firman jag hittade, det var Digitalboxen i Malmö, dom kunde skicka den pÄ mÄndag morgon, sÄ skulle den vara hos mig pÄ tisdag, perfekt. Men sedan var det ett nytt problem, efter ett tag sÄ visades sig att dom inte hade 5700 utan endast 5710 modellen. Den Àr ju normalt ca 600:- dyrare, men eftersom dom inte hade 5700 just nu (idag) sÄ skulle jag fÄ 5710 modellen för samma pengar, nÀmligen 5195:-.

Vad jag har förstÄtt sÄ skiljer det lite mellan 5700 och 5710, de som jag har hittat det Àr:

Svart
Annan hÄrdvara
Ny fjÀrrkontroll

Sedan har jag för mig att jag lÀste nÄgonstans att det finns TAPs som inte fungerar till 5710 modellen, men det fÄr vÀl vara sÄ dÄ!! Det blir nog bra detta.

Postad 08 September 2007 - 22:41

Rob74
  • Rob74
  • AnvĂ€ndare

• 101 inlĂ€gg
  • 0

Jag har nu följt denna trÄd under en lÄng tid. Jag har tidigare haft en Dilog PVR 550 som jag tröttnade pÄ. Köpte den för ett Är sedan, men för nÄgon mÄnad sedan sÄ lÀmnade jag tillbaka den och fick alla pengar tillbaka (4400:-). Idag har jag köpt (lÀs bestÀllt) en Topfield. Jag ville ha HDMI modellen och dÄ visades sig att det inte fanns sÄ mÄnga firmor som hade den i lager sÄ den kunde skickas pÄ en gÄng. Jag behöver den innan onsdag, dÄ vi Äker pÄ semester pÄ torsdag och behöver en box för att spela in diverse program under semestern.

Den enda firman jag hittade, det var Digitalboxen i Malmö, dom kunde skicka den pÄ mÄndag morgon, sÄ skulle den vara hos mig pÄ tisdag, perfekt. Men sedan var det ett nytt problem, efter ett tag sÄ visades sig att dom inte hade 5700 utan endast 5710 modellen. Den Àr ju normalt ca 600:- dyrare, men eftersom dom inte hade 5700 just nu (idag) sÄ skulle jag fÄ 5710 modellen för samma pengar, nÀmligen 5195:-.

Vad jag har förstÄtt sÄ skiljer det lite mellan 5700 och 5710, de som jag har hittat det Àr:

Svart
Annan hÄrdvara
Ny fjÀrrkontroll

Sedan har jag för mig att jag lÀste nÄgonstans att det finns TAPs som inte fungerar till 5710 modellen, men det fÄr vÀl vara sÄ dÄ!! Det blir nog bra detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag vet Àr det exakt samma maskin, bortsett fÀrgen dÄ. Du gör ju ett kap - hade den svarta haft samma pris som min sÄ hade jag tagit den direkt dÄ den skulle passat bÀttre hos mig.

/Robban

Postad 09 September 2007 - 12:45

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

• 38 inlĂ€gg
  • 0

För tillfÀllet har jag "arbetat runt" problemet genom att stÀnga av EIT-skördningen med den TAP, EITToggle, som R2-D2 skapade för att hjÀlpa mig isolera om felet lÄg i EIT-skördningen, den lÀnkas till i den hÀr trÄden. Man mÄste trycka pÄ 0 för att stÀnga av EIT-skördningen efter att ha laddat TAP:en, sÄ den nattliga timern för eit2mei pÄverkas inte Àven om jag autostartar TAP:en.

Ska jag tolka detta som att det gÄr att bli av med problemet om man stÀnger av EITskördningen med EITToggle varje gÄng man startar boxen. Men att det att hÀmta EIT data pÄ natten och lagra infon pÄ HDD med en annan TAP. Eventuellt kanske man mÄste ladda hem EIT data nÄgra gÄnger om dagen för att fÄ med uppdateringar.

StÀmmer ovanstÄende eller har jag missat nÄgot?

Om jag fattat saken rÀtt sÄ kÀnns det som att detta felet gÄr att leva med tills en fix kommer. Har nÄgon av er som mailat Boxer och Topfield hört nÄgot frÄn dem??

Postad 09 September 2007 - 12:56

masola
  • masola
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0

Ska jag tolka detta som att det gÄr att bli av med problemet om man stÀnger av EITskördningen med EITToggle varje gÄng man startar boxen. Men att det att hÀmta EIT data pÄ natten och lagra infon pÄ HDD med en annan TAP. Eventuellt kanske man mÄste ladda hem EIT data nÄgra gÄnger om dagen för att fÄ med uppdateringar.

Om jag fattat saken rÀtt sÄ kÀnns det som att detta felet gÄr att leva med tills en fix kommer. Har nÄgon av er som mailat Boxer och Topfield hört nÄgot frÄn dem??

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte hört nÄt frÄn Boxer, Topfield eller Kjaerulff.....Ànnu.

Postad 09 September 2007 - 14:41

DVBgeek
  • DVBgeek
  • ForumrĂ€v

• 531 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det Àr precis sÄ. Att stÀnga av EIT-skördningen med EITToggle.tap avhjÀlper problemet omedelbart och effekten varar tills du stÀnger av boxen. LÀgg dÀrför EITToggle i Auto Start-mappen, tryck 0 efter att boxen startat upp ordentligt (dÄ byts ocksÄ aspect-ratio pÄ bilden tyvÀrr, det har inget med TAP:en att göra), sedan EXIT för att ta bort EITToggle ur minnet (EIT-skördningen förblir ÀndÄ avstÀngd tills du bootar om boxen) och fortsÀtt trycka pÄ nollan för att fÄ tillbaka rÀtt bildförhÄllande om sÄ önskas. Eller patcha din firmware med "Disable 0 aspect switching"-patchen sÄ slipper du den irriterande "funktionen"... :)

Under den nattliga EIT-hÀmtningen med eit2mei (dÄ boxen startar upp frÄn avstÀngt lÀge, förhoppningsvis) sÄ trycks ju inte nollan ner och dÀrmed förblir EIT-skördningen aktiv (vilket krÀvs av eit2mei, ingen TAP kan skörda EIT utan att boxens egen funktion för det Àr aktiv) under den sessionen.

Eftersom Boxer ju iallafall sÀnder ut minst ett dygns EPG för varje kanal, sÄ behöver du ju egentligen inte uppdatera EPG:n under dagen, heller, utan kan lÄta EIT-skördningen vara avstÀngd vid anvÀndande av boxen och bara lÄta den vara aktiv (vilket Àr "default" vid uppstart) under den automatiska skördningen.

Har fÄtt information frÄn R2-D2 att vÄr firmware har en begrÀnsning pÄ 5000 "events" det vill sÀga program, och 0,5 MB minnesutrymme för EIT-data, varav endast en viss del Àr tillgÀnglig för korta beskrivningar och en del Àr reserverat för "extended descriptions" (det som inte fÄr plats inom 255 tecken). Den engelska varianten har 3,5 MB reserverat och sÄ vitt jag förstÄtt Àr det delat mellan korta och utökade beskrivningar sÄ att det inte finns nÄgon specifik grÀns för nÄgon av datatyperna.

Dessutom, men det ser aldrig anvÀndaren, sÄ har Topfields firmware enligt R2-D2 en tendens att dubblera EIT-events sÄ att en "event" tar upp flera platser (flera kopior av samma "event"). eit2mei och Àven den interna EPG:n Àr smart nog att filtrera bort sÄdana vid visning, men dom tas inte bort ur minnet och kan alltsÄ markant öka det behövda utrymmet för EIT-datan.

Jag ska under kvĂ€llen testa en patch för att öka det reserverade minnet till 1,5+2 MB (för respektive korta och utökade beskrivningar). Återkommer med resultat. EDIT: NĂ€, det funkade inte att bara öka minnet. Det Ă€r nĂ„got klurigare Ă€n sĂ„ (antalet events kanske). Verkar inte som om det Ă€r nĂ„got en patch kan lösa, fĂ„r hoppas pĂ„ Kjaerulff1 och Topfield...

Och nej, jag har inte heller fÄtt nÄgon respons frÄn varken Topfield eller Boxer Àn sÄ lÀnge (mailade i fredags).

Redigerat av DVBgeek, 09 September 2007 - 17:47.

Postad 09 September 2007 - 17:41

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlĂ€gg
  • 0

Svart
Annan hÄrdvara
Ny fjÀrrkontroll

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag vet Àr det exakt samma maskin, bortsett fÀrgen dÄ. Du gör ju ett kap - hade den svarta haft samma pris som min sÄ hade jag tagit den direkt dÄ den skulle passat bÀttre hos mig.

/Robban

<{POST_SNAPBACK}>

KĂ€nns bra att du tycker jag har gjort en kap. :)

NÄgon annan som kan bekrÀfta om det Àr samma maskin eller inte? Annan fjÀrr?

Det borde vÀl finnas nÄgon hÀr som har 5710 modellen,

Postad 09 September 2007 - 19:56

Rob74
  • Rob74
  • AnvĂ€ndare

• 101 inlĂ€gg
  • 0

Svart
Annan hÄrdvara
Ny fjÀrrkontroll

<{POST_SNAPBACK}>

/Robban

<{POST_SNAPBACK}>

KĂ€nns bra att du tycker jag har gjort en kap. :D

NÄgon annan som kan bekrÀfta om det Àr samma maskin eller inte? Annan fjÀrr?

Det borde vÀl finnas nÄgon hÀr som har 5710 modellen,

<{POST_SNAPBACK}>

https://www.minhembi...howtopic=161864 Àven i denna trÄd konstateras det att modellerna Àr likadana. Var har du hört att fjÀrren Àr annorlunda?

/Robban

Postad 09 September 2007 - 21:03

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

• 181 inlĂ€gg
  • 0
IgÄr tog jag tag i projektet att byta ut JAG epg'n mot MyStuff...

Det Àr ett par timmars jobb om man vill fÄ det att funka pÄ ett speciellt sÀtt...

Nu Àr det bara nÄgra smÄsaker kvar, TF5000Display till exempel.
- Man ska kunna byta ut kanal namnene som visas i displayen.
Jag har editerat TF5000Display.chn och lagt in mina egna namn men dom visas inte!
Jag har prova bÄde 2 = SVT2 och p002 = SVT2
Är det nĂ„gr uteligare instĂ€llningar som ska göras?

MyStuff
- Split Programme Timer Combine (option F10) verkar inte funka. Hur jag Àn sÀtter den för jag tvÄ separata timmers, jag trodde poÀngen var att den skulle slÄ ihop tvÄ timer till en lÄng om det kom ett nyhets pass (tex) i mellan. NÄgon som vet?

Skipit
- Hur byter man aktiverings knappen (default OK), den krockar med annan funktion i MyStuff sÄ jag följde instruktion som kopmmer med tappen men det verkar inte funka. NÄgon som vet eller har en bÀttre "hoppa över reklamen TAP".

DVBgeek, tack för hjÀlpen med logorna, jag antar att du kan hjÀlpa mig lite hÀr ocksÄ...

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.