Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *

1328 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 May 2008 - 21:36

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
got it

ännu en nybörjarfråga: (ni kanske minns själva)
men kan jag ändra exponeringen på de bilder jag tagit, i kameran, inte bara på datorn? letat runt lite men inte hittat annat än vitbalans osv.

tack igen

Postad 22 May 2008 - 23:25

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

men kan jag ändra exponeringen på de bilder jag tagit, i kameran, inte bara på datorn? letat runt lite men inte hittat annat än vitbalans osv.

Du har en del bildbehandling i kameran. Denna menyn kommer du lättast åt genom att trycka på "OK" när du tittar på dina bilder i kameran. Mer om detta hittar du här:
http://www.kenrockwe...nus-retouch.htm

"D-lightning" är det närmast ändringen av exponering du kommer direkt i kameran (av redan sparade bilder).

Rekommenderar Ken Rockwells guide till alla nya D40-ägare:
http://www.kenrockwe...guide/index.htm

Innehåller många smarta tips som exempelvis hur man får fram ett RGB-histogram m.m.

Många som fotograferar med D40 valde tidigare att alltid dra ned exponeringen lite (-0.7) eftersom den har tendens till överexponering. Själv kör jag dock inte med detta på senaste mjukvaran (fw 1.11). I de fallen där det finns risk till felexponering, så använder jag istället mig av "AE-L" för att tillfälligt låsa exponeringen. Oftast struntar jag dock i exakt exponering och fixar det i efterhand via Lightroom istället. Vitbalansen sätter jag aldrig i kameran ;)

Redigerat av Walkir, 22 May 2008 - 23:36.

Postad 23 May 2008 - 16:21

Christian12
  • Christian12
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Fick svar från Elgiganten idag att det dröjer till v24 innan man kan få sin D40 om man betalt handpenning.
Jag tjatade inget om 10 dagar för tillgångsgaranti, men undrar om ngn gjort det och vad de isåfall erbjuder?
Nu skulle man få ngn typ av kompensation för att det dröjde länge, men han kunde inte svara på vad det skulle bli.

Från vilken butik? Jag har också betalt handpenning (och får kameran för rea priset) och säljaren på Mobilia Malmö i mitt fall sa att dem är beställda till butiken och borde dyka upp i börkan på nästa vecka. Och det får jag verkligen hoppas. för det börjar rycka i avtryckar-fingert :)

Postad 23 May 2008 - 17:10

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0

Från vilken butik? Jag har också betalt handpenning (och får kameran för rea priset) och säljaren på Mobilia Malmö i mitt fall sa att dem är beställda till butiken och borde dyka upp i börkan på nästa vecka. Och det får jag verkligen hoppas. för det börjar rycka i avtryckar-fingert :)

Det var Elgiganten i Valbo utanför Gävle.

Postad 23 May 2008 - 21:34

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Du har en del bildbehandling i kameran. Denna menyn kommer du lättast åt genom att trycka på "OK" när du tittar på dina bilder i kameran. Mer om detta hittar du här:

"D-lightning" är det närmast ändringen av exponering du kommer direkt i kameran (av redan sparade bilder).

Innehåller många smarta tips som exempelvis hur man får fram ett RGB-histogram m.m.

Många som fotograferar med D40 valde tidigare att alltid dra ned exponeringen lite (-0.7) eftersom den har tendens till överexponering. Själv kör jag dock inte med detta på senaste mjukvaran (fw 1.11). I de fallen där det finns risk till felexponering, så använder jag istället mig av "AE-L" för att tillfälligt låsa exponeringen. Oftast struntar jag dock i exakt exponering och fixar det i efterhand via Lightroom istället. Vitbalansen sätter jag aldrig i kameran :)

Tack för tipsen, hemsidan var mkt bra!
exponeringen nu inställd till -0.7 ^^

Postad 25 May 2008 - 09:30

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Tjena.
Även jag nybörjare som många andra här. Problemet jag har är att jag har sprungit en hel dag och fotat ca300 bilder i RAW? Vad gör jag med dessa, hur får jag dom till jpeg för framkallning, etc.
Plus en undran, detta https://www.prisjakt...t.php?pu=274121 är det något att ha för en nybörjare.

Fredde

Postad 25 May 2008 - 09:48

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Tjena.
Även jag nybörjare som många andra här. Problemet jag har är att jag har sprungit en hel dag och fotat ca300 bilder i RAW? Vad gör jag med dessa, hur får jag dom till jpeg för framkallning, etc.
Plus en undran, detta https://www.prisjakt...t.php?pu=274121 är det något att ha för en nybörjare.

Fredde

Du öppnar råfilerna i en råkonverterare.
Du fick med ett sånt program när du köpte kameran. I det programmet görs filerna om till JPEG-filer.

Det finns även fristående råkonverterare att köpa eller ladda ner som t.ex. freeware

Om du har Photoshop eller Photoshop Elements så kan du i de programmen via plug-in programmet Adobe Camera RAW öppna råfilerna för vidare behandling.

Postad 25 May 2008 - 10:39

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Ok hade det på känn. Laddade ner nikon wiev 6 från nätet, men det funkade i varjefall inte!
Men objektivet då? Någon?

Fredde

Postad 25 May 2008 - 12:31

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Men objektivet då? Någon?

Jag hade valt Nikons 55-200 VR framför Tamron 70-300. Detta främst pga att Tamron 70-300 saknar bildstabilisering, vilket begränsar användandet utan stativ. Är det främst macro-funktionen du är ute efter, så kan däremot Tamron 70-300 vara ett bra val.

Postad 25 May 2008 - 12:40

johjon
  • johjon
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Många som fotograferar med D40 valde tidigare att alltid dra ned exponeringen lite (-0.7) eftersom den har tendens till överexponering. Själv kör jag dock inte med detta på senaste mjukvaran (fw 1.11). I de fallen där det finns risk till felexponering, så använder jag istället mig av "AE-L" för att tillfälligt låsa exponeringen. Oftast struntar jag dock i exakt exponering och fixar det i efterhand via Lightroom istället. Vitbalansen sätter jag aldrig i kameran ;)

Riktigt använbar guide. Köpte min D40 nu i dagarna och är riktigt nöjd. Har stött på ett problem. när jag går in i custommenyn kan jag inte gå längre ner än till 06, alltså "inget minneskort". hur gör jag för att komma längre ner i listan? kanske bara är jag som är dum men kan inte komma på det:) tacksam för svar

Postad 25 May 2008 - 12:46

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Ok hade det på känn. Laddade ner nikon wiev 6 från nätet, men det funkade i varjefall inte!

Vad använder du för bildbehandlingsprogram?

Du fick väl också med ett program för råkonvertering när du köpte kameran - har du provat det?

Redigerat av FEA, 25 May 2008 - 12:48.

Postad 25 May 2008 - 12:51

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

hur gör jag för att komma längre ner i listan? kanske bara är jag som är dum men kan inte komma på det:)

Gå in i "Setup Menu" (skiftnyckel) och välj "CSM/Setup menu". Nu kör du antagligen "Simple menu" vilket döljer en hel del alternativ. Välj istället "Full" och bekanta dig med allt i menyn. Sedan är kan du göra en egen meny (My menu), som endast innehåller exakt det du vill visa.

Själv kör jag med "My menu" för bland annat högre säkerhet och har plockat bort alternativ som som kan återställa vissa inställningar. Genom att rensa bort onödiga saker i menyn blir den också löjligt smidig att använda ;)

Se till att köra med "File no. sequence" påslaget om du inte vill att filnummer ska nollställas varje gång du formaterar eller byter minneskort. Detta är typiskt en sak som jag gömt i min meny, för att det inte ska bli nollställt av misstag.

Postad 25 May 2008 - 13:33

johjon
  • johjon
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Gå in i "Setup Menu" (skiftnyckel) och välj "CSM/Setup menu". Nu kör du antagligen "Simple menu" vilket döljer en hel del alternativ. Välj istället "Full" och bekanta dig med allt i menyn. Sedan är kan du göra en egen meny (My menu), som endast innehåller exakt det du vill visa.

Själv kör jag med "My menu" för bland annat högre säkerhet och har plockat bort alternativ som som kan återställa vissa inställningar. Genom att rensa bort onödiga saker i menyn blir den också löjligt smidig att använda ;)

Se till att köra med "File no. sequence" påslaget om du inte vill att filnummer ska nollställas varje gång du formaterar eller byter minneskort. Detta är typiskt en sak som jag gömt i min meny, för att det inte ska bli nollställt av misstag.

tack för snabbt svar:D nu är jag ännu mer nöjd med kameran, löjligt bra till löjligt pris:D

Postad 25 May 2008 - 13:37

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0

Vad använder du för bildbehandlingsprogram?

Du fick väl också med ett program för råkonvertering när du köpte kameran - har du provat det?

jodå det fick jag, ska kolla upp det, tänkte det var lättare att ladda ner.

Fredde

Postad 25 May 2008 - 14:23

Unregisteredd0dd2579
  • Unregisteredd0dd2579
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

.....

Fredde

Jag körde med gamla Tamron 70-300 (den utan autofokusmotor) till min D40 och det funkade okay. Frihand på 300mm kräver dock mycket ljus och ändå blir en del kort kassa, stativ rekomenderas. Macro funktionen tycker jag var kass, funkade bara från 180mm och uppåt så även där var ett stativ nödvändigt. Men det är ju ett billigt objektiv som man kan köpa för att testa om långzoom är ens grej. Själv har jag bytt till ett Nikon 70-300VR och det har blivit mitt favorit objektiv, sitter oftast på kameran, funkar fint till blommer, fåglar och sport.

Här är en bild tagen handhållen med Tamron på 300mm
Bifogad fil  Seagull.jpg   159.63K   0 Antal nerladdningar

Postad 25 May 2008 - 18:30

johjon
  • johjon
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Någon som vet om fotokursen som följer med är något att ha?

Postad 25 May 2008 - 19:18

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Fotokursen är okej. Det går att läsa sig till allt som sägs i den, och har man koll på hur en kamera arbetar med vitbalns, bländarvärde osv så ger det väl föga.
Dock kul att få reda lite mer ingående på hur de olika motivprogrammen fungerar och vad man kan förvänta sig av dem.
Jag rekomenderar kursen, men hade varken gått den eller saknat dem om jag hade varit tvungen att betala.

Postad 25 May 2008 - 19:35

johjon
  • johjon
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Fotokursen är okej. Det går att läsa sig till allt som sägs i den, och har man koll på hur en kamera arbetar med vitbalns, bländarvärde osv så ger det väl föga.
Dock kul att få reda lite mer ingående på hur de olika motivprogrammen fungerar och vad man kan förvänta sig av dem.
Jag rekomenderar kursen, men hade varken gått den eller saknat dem om jag hade varit tvungen att betala.

ok det lockar ju som sagt för att det är gratis, lika bra att passa på. Annars, vet du var man kan läsa på lite om bländare och slutartider? har inte hittat någon sida med utförliga och bra instruktioner.

Postad 25 May 2008 - 22:44

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Finns många ställen, wikipedia, cyberphoto, tidningen digitalfoto m.fl.

Bäst lär man sig dock på att utforska kameran och ta en massa bilder på de olika inställningarna.

Några kom-i-håg på vägen:
De fyra PSAM-lägena är en bra utgångspunkt, håll dig borta från allt vad auto heter.

Lång slutartid=mycket ljusinsläpp och suddiga motiv.
Kort slutartid=lite ljusinsläpp och frysta motiv.
Inte endast av ondo med suddiga bilder ibland, prova att fota vatten eller en löpare med slutartid på 1/160 respektive 0,1 sek.

Liten bländaröppning=litet ljusinsläpp och långt fokusdjup
Stor bländaröppning=mycket ljusinsläpp och kort fokusdjup
I början går man bort sig vid inställningarna av bländaröppningen eftersom bländaren mäts i delar av hela öppningen. Altså, bländare 1 är största bländare, bländare 32 är mycket liten öppning. Desto större siffra ger altså mindre öppning och längre skärpedjup.
Håll iso så lågt som möjligt, dock måste man välja högre än 200-400 ibland för att inte få toksuddig bild, dock blir det mer brus. Prova.

Alla dessa saker påverkar ljusinsläppet till sensorn, och därmed varandra. I slutändan handlar det bara om hur kameran tolkar det ljus som den får. Kameran försöker också få allt den ser till att vara grått...jo, jag är helt ärlig nu. Ta exempelvis en bild på ett snötäckt landskap och snön kommer att se smutsig ut. Samma sak om man tar en bild på en svart sammetsduk, den kommer att se dammig och gråaktig ut. Detta kan lösas genom att öka respektive minska slutartiden för att få in mera, eller strypa ljusflödet till sensorn, om man fotar i M, helt manuella läget. Man kan också ställa in exponeringskompensation, det är enklaste sättet att över- eller underexponera i lägena PSA.

Postad 26 May 2008 - 09:13

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Jag fick jus El-Gigantens reklamblad i brevlådan, de har en kampanj på Nikon D40 med paketobjektiv för 2990:- just nu.

Priset gäller 19 maj - 25 maj 2008, tillgångsgarantin gäller t.o.m. 21 maj.

El-Giganten har förlängt erbjudandet till 1 juni 2008, "begränsad tillgång", står det i reklambladet jag fick i brevlådan nyss.

Postad 26 May 2008 - 11:53

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Var och beställde ett ex åt mig själv förra veckan på sista dagen av tillgångsgarantin, enligt säljaren (Linköping) så var det redan en rejäl kö på dessa kameror så vi får se om dom lyckas ordna fram en inom 10 dagar. Ni som använde tillgångsgarantin tidigare i veckan får gärna skriva ner hur det går för er (om ni fick en 40D eller om det blev någon annan).

Postad 26 May 2008 - 12:15

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
De har ju en ny tillgångsgaranti nu när de annonserar kameran för 2990:- idag igen. Tillgångsgaratin ska alltså gälla från idag till och med onsdag den här veckan.

Postad 26 May 2008 - 12:29

Unregistered590e4d07
  • Unregistered590e4d07
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Någon som har ett tips på ett uv-filter?
Spelar det roll vilket märke??

Postad 26 May 2008 - 12:58

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

De har ju en ny tillgångsgaranti nu när de annonserar kameran för 2990:- idag igen. Tillgångsgaratin ska alltså gälla från idag till och med onsdag den här veckan.

Står att det är begränsat antal i dagens blad så då gäller inte tillgångsgarantin som jag förstår det?

Postad 26 May 2008 - 13:23

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Står att det är begränsat antal i dagens blad så då gäller inte tillgångsgarantin som jag förstår det?

Sant.

Jag dubbelkoolade och ser att de skickat ett stort blad, och ett litet blad invikt i det stora bladet.
I det lilla bladet som heter "TV Special" finns Nikon D40 för 2990:-, "begränsat antal".

I det stora bladet finns också Nikon D40 för 2990:- med, men där står inget om "begränsat antal", så det är bara att ta med det stora bladet när man handlar :)

Postad 26 May 2008 - 13:29

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Haha, helt klart du som har rätt! Lurigt av dom att göra så, var som sagt inne och beställde en den 21e (alltså på förra bladet). Så nu har dom till Lördag på sig att fixa fram en annars får vi se vad dom erbjuder istället :)

Postad 26 May 2008 - 17:51

Gåsa
  • Gåsa
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ville bara informera er som är köpsugna att nu finns den återigen på Elgiganten iallfall på deras kundstöds telefon. Beställde nyss min och fick bekräftelse att den minsann kostade 2990:-
Ringde tre gånger tidigare idag och då fanns den inte men nu på kvällskvisten var det alltså bara att beställa..:-D Supernöjd!

Postad 27 May 2008 - 09:38

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tycker ändå att det är jävligt konstigt hur de kan annonsera ut på nytt om kameran, med begränst antal fastän vi som beställde förra veckan inte fått våra ännu. Nu blir det ju ännu fler som får boka för de har ju inga inne ändå.

Redigerat av steelmeister, 27 May 2008 - 09:39.

Postad 27 May 2008 - 10:41

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Tja betyder vel bare at de enten får en gigantisk ladning af dem fra Nikon, eller at de har en backup i ærmet :P

Redigerat av Hamsteren, 27 May 2008 - 10:41.

Postad 27 May 2008 - 12:41

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Tjenare allihop!

Ringe just och pratade med Gigantens kundservice och enligt personen jag pratade med så har dom sprungit på leveransproblem. Enligt han jag pratade med så hade han hört nånstans om 2-4 veckor :P Enligt deras tillgångsgaranti så ska man få en motsvarande eller bättre vara till samma pris, är så sjukt dålig på det här med kameror så lite orolig är man juh för att dom försöker pracka på en nån sämre isf.

Postad 27 May 2008 - 12:54

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Nu har de jo ikke ligefrem nogle dårligere dslr kameraer end D40 på deres hjemmeside, ved ikke med butikkerne.

Redigerat av Hamsteren, 27 May 2008 - 12:55.

Postad 27 May 2008 - 14:39

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0

Nu har de jo ikke ligefrem nogle dårligere dslr kameraer end D40 på deres hjemmeside, ved ikke med butikkerne.

Nej, precis Hamsteren, de lär ju erbjuda en DSLR iaf som ersättning för D40, så då borde det ju bli en dyrare. Typ EOS400D eller Sonys alpha 100.

Postad 27 May 2008 - 14:56

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Nej, precis Hamsteren, de lär ju erbjuda en DSLR iaf som ersättning för D40, så då borde det ju bli en dyrare. Typ EOS400D eller Sonys alpha 100.

Aha okej, båda dessa kameror är alltså ett strå vassare än vad D40 är?

Postad 27 May 2008 - 16:21

Christian12
  • Christian12
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Tjenare allihop!

Ringe just och pratade med Gigantens kundservice och enligt personen jag pratade med så har dom sprungit på leveransproblem. Enligt han jag pratade med så hade han hört nånstans om 2-4 veckor :P Enligt deras tillgångsgaranti så ska man få en motsvarande eller bättre vara till samma pris, är så sjukt dålig på det här med kameror så lite orolig är man juh för att dom försöker pracka på en nån sämre isf.

Fick höra samma sak idag (beställde en i förra veckan) och var hos dem och andledningen till problemen är tydligen för att Nikon har strypt leveranserna pga att dem tycker El Giganten säljer dem för billigt.

Och dem har ingen aning när dem kommer igen, så jag orkar inte vänta längre, sprang runt i halva stan och dem är slut överallt i Malmö, men beställde en från Japan Foto iaf, där fanns dem i lager på hemsidan för 3700:- så jag hoppas jag får den snart.

Postad 27 May 2008 - 17:07

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Ja det er de :P

Postad 27 May 2008 - 17:43

Gåsa
  • Gåsa
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ringde idag igen med infon som jag fått från tråden här och mycket riktigt så hade jag fått fel information om att paketet skulle skickas denna vecka. Däremot sa hon att om 2 veckor så hoppades hon att dom hade fått in den. Innan midsommar bör vi ha den sa hon.
Men nu när jag läser så ser jag ju att Nikon tycker att El giganten säljer dom för billigt och ja jag har ju redan pröjsat min så.....nu känner jag mig mest förvirrad..... :P

Postad 27 May 2008 - 17:57

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
På lördag ska jag gå och kräva en kamera för då har det gått 10 dagar. Jag ska fota min lillebrors studentexamen 13 Juni så hade tänkt att lära mig kameran lite innan. Aldrig att jag köper något mera från El Giganten.

Postad 27 May 2008 - 17:58

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Har redan pröjsat för min med så det blir att klampa in där om några dar om dom inte fått tag på nån ny. Sen får vi se vad dom erbjuder som är "likvärdigt eller bättre till samma pris". Bara stå på sig och hoppas att man kanske kan knipa åt sig en av dom som står här ovan. Får ta en grupp-trip ut till Giganten Linköping alla som väntar på en :P

Postad 27 May 2008 - 19:13

Unregistered680ab656
  • Unregistered680ab656
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har också beställt kameran från elgiganten i skövde den 21/5 för en vecka sen.
Nu när jag kollade på mitt "kvitto" så ser jag att det står förfallodag på kvittot, datumet är nu på lördag (31/5).. vilket borde vara sista dagen dom har på sig att fixa D40? Kan dom sen påstå att tillgångsgarantin inte gäller för att förfallodatumet har gått ut? Det borde dom väl inte?

Vad står det för datum på er andras kvitton?

// Johan

Postad 27 May 2008 - 19:17

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Ja verkligen! Dock är A200 att föredra framför A100 tack vare så bra AF.

D40 är billigaste å enklaste systemare på marknaden ( köpte en d40 åt tjejens syrra för några månader sedan)

Postad 27 May 2008 - 19:51

steelmeister
  • steelmeister
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag har också beställt kameran från elgiganten i skövde den 21/5 för en vecka sen.
Nu när jag kollade på mitt "kvitto" så ser jag att det står förfallodag på kvittot, datumet är nu på lördag (31/5).. vilket borde vara sista dagen dom har på sig att fixa D40? Kan dom sen påstå att tillgångsgarantin inte gäller för att förfallodatumet har gått ut? Det borde dom väl inte?

Vad står det för datum på er andras kvitton?

// Johan

Hmm konstigt, jag betala i onsdags och på mitt kvitto står det 13 Juni som förfallodatum, ###### ställe.

Postad 27 May 2008 - 20:17

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0
1 juni står det på mitt, då betalade jag handpenning 20/5. 21/5 var sista dagen på tillgångsgrantin för det reklambladet, så det borde ju vara 31/5 som gäller för tillgångsgarantin.

Postad 28 May 2008 - 10:41

BJorNus
  • BJorNus
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Beställde och betala en D40 i måndags, blir för dom att fixa fram en d40x isånna fall, jag måste ha en Nikon pga att jag har utrustning som bara passar Nikon...

Postad 28 May 2008 - 10:45

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Beställde och betala en D40 i måndags, blir för dom att fixa fram en d40x isånna fall, jag måste ha en Nikon pga att jag har utrustning som bara passar Nikon...

De har jo D60 på lager så kan jo være de tilbyder en sådan...

Postad 28 May 2008 - 15:10

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0

De har jo D60 på lager så kan jo være de tilbyder en sådan...

Ja, det skulleinte vara fel... :)

Postad 28 May 2008 - 18:02

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Får bli en sån man riktar in sig på om dom inte lyckas skramla fram en D40. Vet nån hur det fungerar med tillgångsgarantin vad det gäller ersättningsprodukter, kör dom på det dom har hemma eller kommer dom hålla på att beställa hem så man får vänta ännu längre?

Edit: Har för övrigt suttit och försökt kika på minneskort idag, är det stor skillnad mellan SD och SDHC?
Fastnade för detta då det hade 4gb minne, ingick en minnesläsare för usb + det hette Extreme :(

Bra köp eller är det bättre att kolla på nåt annat?

Redigerat av Vobbe, 28 May 2008 - 18:10.

Postad 28 May 2008 - 19:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Har för övrigt suttit och försökt kika på minneskort idag, är det stor skillnad mellan SD och SDHC?

SD = Secure Digital

"HC"-tillägget står egentligen bara för "High Capacity" och att det tillåter högre kapacitet än 2 Giga Byte (4GB till 32GB). Eller som Wikipedia skriver:
"SDHC använder samma formfaktor som SD, men SD 2.0 standard i SDHC använder en annan minnesadresseringsmetod. 4GB SDHC kort fungerar endast med SDHC kompatibla enheter, SDHC Logon är påstådd att försäkra kompatibilitet. SDHC kortläsare och andra enheter ska vara bakåtkompatibla med SD kort."
:(

Redigerat av Velodynamic, 28 May 2008 - 19:32.

Postad 29 May 2008 - 08:13

mabbe
  • mabbe
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Jag var inne på giganten i Helsingborg och ville kolla på en D40, i och med deras erbjudande. Jag såg här att man kunde hänvisa till deras tillgångsgaranti vilket jag också gjorde. Säljaren sa bara att det stod "begränsad tillgång" varpå jag förklarade att det inte alls stod så i det stora bladet. Då förklarade han bara att det hade blivit fel och som jag förstod det gällde inte den här så kallade tillgångsgarantin. Det står ju faktiskt att de reserverar sig för tryckfel etc. Så, ja.. jag fick ingen tillgångsgaranti på kameran, men jag kunde lägga en handpenning och "ställa" mig i kö, tills de fick in dem. Vad säger ni andra? Har ni fått klara besked på att tillgångsgarantin går att tillämpa?

Samtidigt tänkte jag gå in på SIBA och kolla om de kunde prismatcha El-Giganten, men de hade gjort en fuling. I deras kameramonter hade de tagit bort sin D40 med låtit prislappen vara kvar, fast vänt den bak och fram :( Man såg dock fortfarande både modellbeteckning och pris, då skåpslampan lyste igenom pappret. Har för mig de ville ha 4900kr, så jag förstår om de låtsas att den är slut.

Redigerat av mabbe, 29 May 2008 - 10:17.

Postad 29 May 2008 - 08:46

BJorNus
  • BJorNus
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Surt jag var ju där i Måndags och då gällde tillgångsgarantin! Jag har fått ett lev. datum på min faktura vilket är nästa fredag. Skall bli spännande och se om dom har skrapat fram en kamera, annars så blir det dyrt för dom :(

Jag var inne på giganten i Helsingborg och ville kolla på en D40, i och med deras erbjudande. Jag såg här att man kunden hänvisa till deras tillgångsgaranti vilket jag också gjorde. Säljaren sa bara att det stod "begränsad tillgång" varpå jag förklarade att det inte alls stod så i det stora bladet. Då förklarade han bara att det hade blivit fel och som jag förstod det gällde inte den här så kallade tillgångsgarantin. Det står ju faktiskt att de reserverar sig för tryckfel etc. Så, ja.. jag fick ingen tillgångsgaranti på kameran, men jag kunde lägga en handpenning och "ställa" mig i kö, tills de fick in dem. Vad säger ni andra? Har ni fått klara besked på att tillgångsgarantin går att tillämpa?

Samtidigt tänkte jag gå in på SIBA och kolla om de kunde prismatcha El-Giganten, men de hade gjort en fuling. I deras kameramonter hade de tagit bort sin D40 med låtit prislappen vara kvar, fast vänt den bak och fram :lol: Man såg dock fortfarande både modellbeteckning och pris, då skåpslampan lyste igenom pappret. Har för mig de ville ha 4900kr, så jag förstår om de låtsas att den är slut.

Postad 29 May 2008 - 09:25

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jo i övermorgon är det dags att släpa sig in på Giganten och se vad dom har att erbjuda. Kommer bli intressant och jag kommer tveklöst dela med mig av erfarenheten till er andra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.