![]() |
![]() |
![]() |
98:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
98:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 05 maj 2010 - 18:37
Postad 05 maj 2010 - 18:57
Blu-ray kommer aldrig att vara fullständig klart, alltid kommer det buggar som måste fixas, det är en del av den bittra verkligheten.Någon annan som haft liknande problem eller som vet vad det kan bero på.
Postad 05 maj 2010 - 20:29
Och det var anledningen? Ärligt talat håller den anledningen inte alls för min del, verkligen inte.
För min del så håller det alla dagar i veckan, livet ut
Postad 05 maj 2010 - 20:46
Mitt tidsperspektiv är inte helt korrektJo, en knäpp fråga fick han inför premiären av denna Avatar. Tror den är länkad tidigare om inte av mig så nån annan har jag för mig, men cameron sitter där inför press och andra och svarar på frågor, en kille frågar om kommande Battle Angel. (kanske det var i den tråden...)
Cameron svarar typ: Ni vet, man frågar inte frun när hon håller på att krysta fram bebisen på bb om man genast ska skaffa ett till barn...

Cameron comment
Postad 09 maj 2010 - 16:50
Suddiga scener i början till mitten när det "filmades" i naturen.
Sedan lite action från Matrix, Halo, Tillbaka till Framtiden och sno sedan verklighetsstoryn bakom Bush+bin Laden och olja så får vi den här rullen.
Häftigt gjord dock.
Postad 09 maj 2010 - 22:06
Jo fast du ska se den på blu-ray, inte på gammal suddig DVD.
Jag har en bra dvd-spelare.

Dock var det mest storyn jag störde mig på. Det kändes lite för klassiskt och enkelt. Dock avancerat gjort.
Postad 09 maj 2010 - 22:22
Postad 09 maj 2010 - 22:27
Jag har en bra dvd-spelare.
Dock var det mest storyn jag störde mig på. Det kändes lite för klassiskt och enkelt. Dock avancerat gjort.
Hehe ne det går inte att jämnföra.
Kolla följande tråd hos avsforum
Postad 12 maj 2010 - 11:39

Postad 12 maj 2010 - 11:46
Ganska bra gjort.
Postad 12 maj 2010 - 12:03

Postad 12 maj 2010 - 12:14
Det måste ändå vara fler än 6 miljoner spelare sålda?
Postad 12 maj 2010 - 14:16
Undrar vad Attach Rate'n ligger på när vi ändå pratar om världens populäraste film på modern tid?
Det måste ändå vara fler än 6 miljoner spelare sålda?
Eh? Bara PS3 har ju sålt fler än 30M...
Postad 12 maj 2010 - 14:34
Då har vart 7:e person köpt filman.
Postad 12 maj 2010 - 18:50
Jag kollade några scener på DVD-versionen.Hehe ne det går inte att jämnföra.
Kolla följande tråd hos avsforum
Jag säger bara... BD kör över DVD, backar, och kör över igen.
Måste ha blivit kräsen av att ha kollat på BD ett par år

Det sägs att Avatar på DVD är referens för DVD-formatet, då hoppas jag att DVD läggs ner från och med nu, sorry.
Postad 12 maj 2010 - 18:54
Det går inte, tyvärr.då hoppas jag att DVD läggs ner från och med nu, sorry.
Postad 12 maj 2010 - 19:43
Redigerat av Movie_freaker_1, 12 maj 2010 - 19:46.
Postad 12 maj 2010 - 20:20
Tvärtom, det öppnar terräng för potentiella köpare av BDJag gillar inte att de packar ner Dvd-versionen med Blu-Ray versionen. Det stödjer bara formatets konkurrens. Jag kommer troligtvis sälja filmen inom kort, eller byta bort den.

Postad 12 maj 2010 - 20:42
Och dessutom:
För att få fullt utbyte av full HD krävs en investering på ca. 15 papp - pengar jag inte har till övers för sånt just nu.
Postad 12 maj 2010 - 20:49
Jag kollade några scener på DVD-versionen.
Jag säger bara... BD kör över DVD, backar, och kör över igen.
Måste ha blivit kräsen av att ha kollat på BD ett par år![]()
Det sägs att Avatar på DVD är referens för DVD-formatet, då hoppas jag att DVD läggs ner från och med nu, sorry.
Jo jag kollade också några scener på DVDn, och det är grym skillnad såklart.

DVD dog för 3 år sen enligt mig.
Postad 13 maj 2010 - 06:35
Vad e DVD förnått?
Någonting som har bättre ljud än Blu-ray utgåvan av Avatar eller i alla fall inte bortfiltrerad bas.
http://www.avsforum........520&page=10
Thomas
Postad 13 maj 2010 - 11:23
Någonting som har bättre ljud än Blu-ray utgåvan av Avatar eller i alla fall inte bortfiltrerad bas.
http://www.avsforum........520&page=10
Thomas
Jag fattar inte hur ni kan tycka att ljud är bättre för att det är högre bas? Bra ljud i mina öron är RENT ljud som är klart. Hög bas tycker jag överröstar det som är bra ljud i en film.
Postad 13 maj 2010 - 11:38
Det kanske beror på vilken bas man har också
Jag tycker det i allmänhet... När det gäller musik, film och allt. Alla baslådor inkluderade...
Sen att mitt öra vibrerar av basljud är en annan femma...
Postad 13 maj 2010 - 12:18
Postad 13 maj 2010 - 14:27
Efter mycket lång väntetid så har jag och min sambo sett filmen, äntligen! Vi har haft den liggandes sedan den kom ut men tiden och lilleman har varit snål och icke passande så vi tog smurfen och åkte till farmor med han igår så vi fick lite "egentid" och in goes avatar och belysningen dämpas ner...
Vi hade båda stora förväntningar på filmen och visst levererar den, det kändes som att filmen var mer 1.30 än 2.30 (eller vad den var/är) och tiden flög förbi fort.
Efter filmen så var det väl blandade känslor, hade hoppats på "mer", eller, vi var inte besvikna men det saknas någonting, vet inte vad. Bra budskap i filmen, mycket seder tagna från gammal indianhistoria kändes det som och ett hån mot G.Bush och hans styre.
Filmen var bra men jag tycker det saknades något... Helt klart värd att ha i sin filmsamling

Postad 13 maj 2010 - 14:29
Ifall det är någon actionscen i en film vill man ju höra att det är det, inte bara se. Basen höjer känslan enormt därefter.
Jag håller med om att basen höjer känslan i filmer och det behöver inte bara vara mycket bas. Basen ska användas på rätt sätt. Det går att bygga upp stämningen och öka närvarokänslan i filmer speciellt med bas i lågbasområdet (Infra) och med basljud i infraområdet (som får saker att vibrera) är det lättare att få ljudet matcha bilden och man känner att något är på gång eller händer tycker jag.
Att filtrera bort lågbasinformation så som man gjort på Blu-ray utgåvan av Avatar är lite som om man bara hadde haft ettans växel på en bil. Man tar sig fram men det är inte speciellt roligt.
Thomas
Postad 13 maj 2010 - 14:49
Postad 13 maj 2010 - 16:45
Har inte upplevt som om filmen har onormalt lågt bas, men om så är fallet undrar man om det är avsiktligt.
Den saknar djupbas i vissa scener vilket inte behöver betyda att basen som finns är lägre.
Man skulle kunna jämföra med någon maträtt där man glömt att ha i kryddorna, det går att äta men maten smakar inte som den borde göra. Det känns och märks att någonting saknas och inte stämmer

Thomas
Postad 13 maj 2010 - 17:03
Postad 13 maj 2010 - 17:57
Postad 13 maj 2010 - 18:41
Har prövat dvd:n nu och jag tycker att hela filmen (på bd) känns lite essig och lite tunn även i dialog och inte bara när det gäller lågbas delen i jämförelse med dvd:n Det var det intrycket jag hade när jag såg den första gången på bd, har sett den igen och intrycket består. Blev mäkta förvånad när jag såg hyllningskören till ljudet. Trodde det var mig det var fel på. Börjar tro att så icke är fallet.
+1 på det.
Postad 13 maj 2010 - 20:13
Har prövat dvd:n nu och jag tycker att hela filmen (på bd) känns lite essig och lite tunn även i dialog och inte bara när det gäller lågbas delen i jämförelse med dvd:n Det var det intrycket jag hade när jag såg den första gången på bd, har sett den igen och intrycket består. Blev mäkta förvånad när jag såg hyllningskören till ljudet. Trodde det var mig det var fel på. Börjar tro att så icke är fallet.
Det kanske är DVD utgåvan som fått det omixade ljudet och Blu-ray har orginal bio mixen?
Jag kollade på lite snabbt både på DVDn och Blu-rayen scenen där han tänder facklan och blir attackerad och försökte jämföra bara på hur surroundljudet upplevdes. Nu är det lite svårt med nivåerna när man växlar i mellan plus att DVDn har pal speedup på ljudet och även att det är olika ljudkodning DD/DTS, men jag tyckte faktiskt att DVDn lät mer omslutande i den scenen. Men det kan vara inbillning också.
Thomas
Postad 13 maj 2010 - 20:14
Lite som att käka pommes utan grillkrydda och salt.
Bas är enligt dig suuuuperviktigt men att ljudet i SPR inte stämmer överens med munrörelserna överhuvudtaget det är totalt oviktigt. Måste säga att du har en konstig syn på vad som är viktigt när det gäller ljud...
Redigerat av Kalekulan, 13 maj 2010 - 20:20.
Postad 13 maj 2010 - 20:16
Postad 14 maj 2010 - 12:42
T.ex. när

Postad 14 maj 2010 - 13:49
Som jag har sagt förut så tycker även jag att basen i Avatar (BD) är riktigt tunn och 80-talsaktig. Antingen har de gjort en miss eller så har de anpassat utgåvan till dåliga hembiosystem som ändå inte kan återge bas på ett bra sätt.
T.ex. närSpoilerborde hela rummet vibrera, men det fattas både tryck och djup i basen.
Instämmer. Tittade på den igen igår och fifflade lite med ljudet men som många nämner så finns inte den där "djupa" basen under många scener där den borde vara tydlig.
Postad 14 maj 2010 - 13:57

Postad 14 maj 2010 - 16:42
Instämmer. Tittade på den igen igår och fifflade lite med ljudet men som många nämner så finns inte den där "djupa" basen under många scener där den borde vara tydlig.
Det är lite snack om den dåliga basen på vissa Blu-ray:s i avsforum. Intressant tråd att följa. Det är inte bara Avatar som "drabbats", tydligen. Det skulle vara katastrof om det avsiktligt togs bort bas. Vi får hoppas att det inte är så ljudteknikerna tänker nuförtiden.
Postad 14 maj 2010 - 17:13

Postad 14 maj 2010 - 17:40
Borde nog se om filmen och tänka på hur ljudet låter, för märkte inget särskilt fel när man såg den förut, men det kanske beror på att man har en monster bas också
Tvärtom. Ju bättre basar man har desto mer märker man när ljudet saknar baskvalitet.
Postad 14 maj 2010 - 17:45

Postad 14 maj 2010 - 22:28

2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar