Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande

1040 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony PlayStation 3 (PS3) 60GB (Spelkonsoler) 4 9,2 (705) Inga priser
Microsoft Xbox 360 E 120GB 2007 (Spelkonsoler) 7 8,59 (249) Inga priser
Microsoft Xbox 360 Premium HDMI 20GB (Spelkonsoler) 1 8,46 (157) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) 40GB (Spelkonsoler) 2 9,21 (530) Inga priser
76 relaterade trådar
Officiell Tråd- Xbox 360 (5039 inlägg) 4 år sedan
Playstation Store (2597 inlägg) 7 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 9 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 9 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 10 år sedan
Xbox 360- Problem (2051 inlägg) 10 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 11 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 11 år sedan
DualShock 3 (469 inlägg) 13 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 13 år sedan
Är PS3 40 GB tystare? (550 inlägg) 13 år sedan
Köpa ny PS3 eller laga (17 inlägg) 13 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 14 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 14 år sedan
Lackskada på Playstation 3 (9 inlägg) 14 år sedan
Elgiganten har tagit bort Xbox 360 ur sortimentet (64 inlägg) 14 år sedan
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg) 15 år sedan
Xbox 360 "Jasper" (734 inlägg) 15 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 15 år sedan
Värde på Xbox360 paket? (20 inlägg) 15 år sedan
FPS-kontroll med mus och "frag-chuck"... (171 inlägg) 15 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 15 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 15 år sedan
Prissänkning Xbox Elite 360 (56 inlägg) 15 år sedan
Yellow Dog Linux (379 inlägg) 15 år sedan
Nybliven XBOX 360 ägare (55 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 som DVD spelare @ 1080p via HDMI (55 inlägg) 16 år sedan
24p med Samsung LE46A656 och PS3 (58 inlägg) 16 år sedan
PS3 - Bästa ljud system (30 inlägg) 16 år sedan
Sennheiser PC350 till xbox360 ? (1 inlägg) 16 år sedan
Varför kostar "gamla" PS3 nära 9000:-? (12 inlägg) 16 år sedan
PS2 emulering på 40GB i kommande FW? (56 inlägg) 16 år sedan
Xbox 360 Pro 60gb version (151 inlägg) 16 år sedan
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg) 16 år sedan
TVersity för PS3 (24 inlägg) 16 år sedan
Konvertera video för Playstation 3 (38 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 606 och PS3:a (21 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE32S71B problem (2 inlägg) 16 år sedan
Pris/erbjudanden PS3 40GB (1316 inlägg) 16 år sedan
Xbox 360 med 60GB hårddisk och prissänkning på 20GB-versionen (14 inlägg) 16 år sedan
ps3: usa vs europa? (158 inlägg) 16 år sedan
Sony 40D3500 problem, grynighet samt flimmer vid Blu-Ray (9 inlägg) 16 år sedan
Premium med HDMI har kommit! (276 inlägg) 17 år sedan
Elgiganten säljer PS3 med GT5Prolouge för 3499! (4 inlägg) 17 år sedan
Koppla PS3 till Phlips HT-3115 (0 inlägg) 17 år sedan
PS3 ser ut att bli den ledande konsolen år 2011 (118 inlägg) 17 år sedan
Importera PS3 från USA (5 inlägg) 17 år sedan
Xbox 360 prissänkt (298 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Nya ps3 versioner (19 inlägg) 17 år sedan
Mitt Xbox 360 dog igen, får jag en ny med hdmi denna gången? (0 inlägg) 17 år sedan
Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD? (104 inlägg) 17 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 17 år sedan
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg) 17 år sedan
Dimensioner på kartongen + vikt (2 inlägg) 17 år sedan
Play Station 3's prestanda. (125 inlägg) 17 år sedan
PS3 med 65nm! När? (43 inlägg) 17 år sedan
PS3 - 40gb eller 60 gb? (5 inlägg) 17 år sedan
Xbox 360 Premium -> Elite? (45 inlägg) 17 år sedan
Playstation 3 för 5690 kr på Media Markt! (83 inlägg) 17 år sedan
Xbox 360 Elite är släppt (824 inlägg) 17 år sedan
Söka bland mediafiler (0 inlägg) 17 år sedan
PS3-priset, kommer det sjunka (298 inlägg) 17 år sedan
Pioneer VSX-1016V - ljud från HDMI (1 inlägg) 17 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 17 år sedan
Köpa Xbox 360 Elite. (65 inlägg) 17 år sedan
Vilken TV är bäst för Playstation 3 (9 inlägg) 17 år sedan
Playstation 3 erbjudande (4 inlägg) 17 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 17 år sedan
PS3 firmware update 1.80 (216 inlägg) 17 år sedan
Så billig kan Playstation 3 bli (235 inlägg) 17 år sedan
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg) 17 år sedan
PS3 Priser i USA (29 inlägg) 18 år sedan
PS3 som cd-spelare? (4 inlägg) 18 år sedan
Blu-ray-spelare (38 inlägg) 18 år sedan

Postad 25 december 2007 - 23:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0
Det är bara grafikcentrerade peeps som tänker så. Det är helt ny teknik i maskinen, bara för att det inte är inom grafiken de satsar tekniken så reagerar folk som om det är en Gamecube.

Det gäller att 1) komma på idén och 2) våga satsa på idén. Folk vill uppenbarligen inte bara ha bättre grafik alas lönar det sig att tänka annorlunda.

I slutändan handlar allt om spelkänsla, hur man än vrider och vänder på det. Det är inom detta de tävlar, inte grafik. Vi får väl se vad MS och Sony kör på med nästa gång. Om det är så enkelt så borde ju även de köra på Nintendos stil. De vill nämligen tjäna pengar lika mycket som någon annan.

Redigerat av Zoiler, 25 december 2007 - 23:16.

Postad 25 december 2007 - 23:17

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1 846 inlägg
  • 0

Är du full Raynilsson :D

Verkar som att wii kommer att vinna.
Men dom förtjänar det inte enligt mig.

Fega å sälja en billig konsol med vek prestanda till ett premium pris..
Ååå mario..Jag spyr snart på han :lol:

Att det är dyrt kan jag hålla med om men att dom skulle vara fega? Nej dom är nog snarare det motsatta eftersom dom varit med sedan starten (gamewatch) så vet dom vid det här laget vad som säljer och inte säljer. Jag var rätt så säker på att Wii skulle bli en hit men att den skulle bli en sådan här hit hade jag inte räknat med. Folk stirrar sig blind på prestandan men när det kommer till kritan så är det oftast inte detta som många vill ha, därför säljer Wii pågrund av retrospelen (som ju var först till Wii men nu även Sony och Microsoft tagit efter om jag inte minns helt fel) och den nya kontrollen :) .

Postad 25 december 2007 - 23:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Jag får väl förtydliga mig lite..
Jag tycker att Nintendo har gjort det extremt bra både med marknadsföring och pris på konsolen för uppenbarligen så har dom ju sålt nåra stycken :)

Vad jag tycker är fegt är att dom inte satsat mer på vassare grejor i Wii.
Men å andra sidan hade den väl då kostat 10000 spänn :lol:

Tycker att Wii är last generation..Hör till en svunnen tid B)

Hur mycket du än sminkar en gris så blir det aldrig en svan :D

Man kan väl dra en slutsats att den stora massan inte är redo/vill ha konsoler som fixar hd

Postad 25 december 2007 - 23:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Man kan väl dra en slutsats att den stora massan inte är redo/vill ha konsoler som fixar hd

PSP har ingen HD screen. Eftersom DS kickar PSP, ska man dra slutsatsen att den stora massan inte gillar hmm.. bättre grafik?

Jag drar slutsatsen att den stora massan tar till sig en ny kontrollmetod i båda fallen och att grafiken inte har NÅGONTING SOM HELST MED SAKEN ATT GÖRA! :)

Hur mycket man än försöker göra det här till en grafikgrej så handlar det fortfarande om spelglädje. Man kan lika gärna säga att 360/PS3 är last generation- been there, done that- och att Wii är något nytt som den stora massan gillar att prova.

Postad 26 december 2007 - 00:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Jaa precis det jag säger..Den stora massan struntar i bättre grafik :)

Vist är det säkert en ny kontrollmetod som lockar många..Men efter jag spelat zelda å super mario så kan jag inte tycka att Wii kontroller ger mig mycket...Får mest ont i händerna :D
Däremot kan den va bra i vissa moment...Typ när man skjuter me pilbåge i zelda.
Så jag hoppas verkligen att inte 360 hoppar på tåget me rörelsekänsliga kontroller

Men vist är det ju spelen som lockar till stor del..Zelda å mario mfl säljer säkert rätt många konsoller.

Postad 26 december 2007 - 11:01

xxManiacxx
  • xxManiacxx
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Skulle nog säga att Wii är den enda konsollen som är "riktig" next-gen.

Både 360 och PS3 är same same fast med snyggare grafik.

Wii har ett helt annorlunda sätt att spela spel på åtminstonde.

Fast jag tycker att både Nintendo och Sony ska ha bakläxa för online delen.

Postad 26 december 2007 - 21:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Ja..I konsol världen kanske men handkontroller med gyro har ju funnits länge.
Men är nintendos kontroller verkligen bättre? eller Sonys bättre än en "vanlig" ?
I vissa få undantag tycker jag att Wii kontrollen är riktigt bra.Men oftast inte alls lika bra som en "vanlig" kontroll.
För mig är inte annorlunda lika med bättre.

Vad tycker ni?

I övrigt så skulle jag säga att snacket om next gen för mig mest gäller spel..
Vilket spel som ger mig en känsla av att ha tagit ett bra kliv framåt.
För mig handlar allt om spelupplevelse..Jag är inte så brydd om konsolerna i sig..Ge mig bara upplevelser :)

Postad 26 december 2007 - 21:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Ja..I konsol världen kanske men handkontroller med gyro har ju funnits länge.

I vilka sammanhang har man kunnat göra som med Wii kontrollerna?

I vissa få undantag tycker jag att Wii kontrollen är riktigt bra.Men oftast inte alls lika bra som en "vanlig" kontroll.
För mig är inte annorlunda lika med bättre.

Man får väl anta att det inte är de "vanliga" spelen som drar till sig massorna som flugor till socker, utan det är förstås de spelen som är anpassade till kontrollen och som fungerar bra med den som de köper Wii för. De ser Wii Sports och tänker att det där måste de prova. Det är synd att det inte kommer mer sånt och färre portar bara.

Sen finns det säkert de som har svårt med koordinationen/simultanförmågan som har problem med att använda Wii kontrollerna på ett enkelt sätt. Såna som har svårt för Mario t ex :)

Postad 26 december 2007 - 23:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Hade för mig att Microsoft sagt att dom redan kört med gyro förr och dom inte tyckte att det var nå att satsa på typ..Jaja om de nu stämmer låter jag vara osagt..Har ingen länk. :)

Titta här
Recensionen är från sommaren 2000.Motorcross Madness funkade kontrollen.
Finns kanske fler spel..Har bara gjort en sökning på nåra minuter..

Heheh...Kanske det :D

Postad 27 december 2007 - 00:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Titta här
Recensionen är från sommaren 2000.Motorcross Madness funkade kontrollen.
Finns kanske fler spel..Har bara gjort en sökning på nåra minuter.

Det där är inte samma sak som Wii dock. Gyro är bara en del av vad Wii kan göra. Var ju dessutom dåligt genomfört i den där kontrollen så det var inte speciellt praktiskt.

Hade för mig att Microsoft sagt att dom redan kört med gyro förr och dom inte tyckte att det var nå att satsa på typ

Ja, det var som svar på PS3:s nya kontroll de sa det. FreeStyle Pro hette den och är ungefär samma sak som den kontrollen du länkade till.

Postad 27 december 2007 - 10:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Nää..Vist är det inte precis samma sak..Men liknande :)

Postad 27 december 2007 - 15:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0
Nä, det är som sixaxis. Wii är helt nytt.

Postad 27 december 2007 - 15:50

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Förövrigt så finns det redan en lirare (vanlig privatperson) som moddat en vanlig 360 kontroll så den fungerar ungefär som sixaxxis.
Man kan beställa ritningarna från han ifall man har lust att göra det själv, personligen tycker jag det suger att styra spel (kan finnas några undantag ..) så men om man gillar det så.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 27 december 2007 - 15:51.

Postad 04 januari 2008 - 09:10

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0
Nu börjar det, 2008 - YEAR OF THE PS3!!!

http://www.gamesrada...220154913507078

Verkar som att SONY har tagit tag i dev kitsen ordentligt, om dom nu bara slutar uttala sig i Media kan det nog gå väl... ;)

Postad 05 januari 2008 - 02:52

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0
Nu har Warner gått Blu-ray exklusiva och härmed anses det att Blu-ray vunnit kriget...

https://www.minhembi...howtopic=182111

Postad 05 januari 2008 - 11:24

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1 833 inlägg
  • 0

Nu har Warner gått Blu-ray exklusiva och härmed anses det att Blu-ray vunnit kriget...

Ska bli intressant att se vad det här kommer att innebära för PS3... Känns ju som Blu-ray-spelaren i PS3 kommer att vara ännu mer lockande nu när formatkriget verkar gå mot sitt slut.

Postad 05 januari 2008 - 11:56

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1 097 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt hur du tänker, Moparman... Du säger att grafiken inte är det viktiga, utan spelen och känslan, varför du anser att Ps3 och 360 är next-gen och Wii är last-gen... Är det inte Wii som har gett oss de mest revolutionerande spelen samt den skönaste och roligaste spelkänslan av de nya konsolerna?

Jag tycker next-gen handlar mycket om att vara nyskapande och att göra en konsol som verkligen visar på en utveckling. Jag styrde Master Chief med tummarna på Xbox och jag styr Master Chief med tummarna på 360. Jag styrde Samus Aran med tummarna på GC men styr henne genom att peka på skärmen och röra armarna på Wii. Det är vad jag kallar utveckling. Spelar ingen roll om grafiken är bättre i Halo 3 än Halo 2, jag gör ju exakt samma saker, skjuter och kastar granater med triggerknapparna och rör mig med tummarna. Grafiken är ju bättre i MP3 än vad den var i MP2 också, men det är vekligen inte det viktiga i det fallet. Med de begränsningar 360 har i styrningen kan de bara förbättra grafiken, och handlingen i spelet, och det gör att uppföljare inte känns så där otroligt intressanta.

MP3 och Mario Galaxy är båda bevis på uppföljare från gamla konsoler som blivit helt nya upplevelser på den nya. Den känslan går inte att få på de andra konsolerna så länge upplägget av hela spelupplevelsen är densamma.

Redigerat av dannovarius, 05 januari 2008 - 12:01.

Postad 05 januari 2008 - 13:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tja..Jag har bara spelat nya Zeldat..Super Mario Galaxy..Wii sport

I dom spelen finns det ingenting som är bättre med det nya sättet att styra förutom i små delar av zelda då man verkligen har fördel av att kunna sikta bättre..I övrigt tycker jag att knapparna sitter aningens fel..Tex kontrollen man håller i högra handen.Håller man den som man ska så kommer man som inte åt knapparna spm sitter längre ner på kontrollen utan att byta grepp..Tycker inte att ett spel blir bättre av att man skakar på kontrollen istället för att trycka på en knapp...Bara mer oexakt..

Är ju väldigt många spel som fungerar mycket sämre att spela på Wii än dom andra konsolerna fast det har väl kanske mer att göra med att utvecklarna är lata ??

SMG är ju enligt mig precis samma gammla super mario som det alltid varit..
Samma monster..Samma bossar..Samma kläder..Samma "vapen"..
Vad är det för specielt med det ? för mig känns det som att spela ett gammalt spel.
Nu vet jag att jag är rätt ensam om att tycka som jag gör men :-)

Edit
Som jag sagt i nån annan tråd så spelar jag 10000ggr hellre Banjo Kazooie till N64
Så det är inte grafiken ja stör mig på i första hand...Tycker man bör jobba mer på story i spel än vifta med kontroller
Spel som gett mig mycket mer är Bioshock..Där kan man snacka om design och stämmning å musik/ljud av högsta klass..Eller friheten i Oblivion där man går runt i skogen å utforskar för att man vill.
Eller dialogerna i Mass Effect.

Redigerat av moparman, 05 januari 2008 - 13:54.

Postad 05 januari 2008 - 13:52

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt hur du tänker, Moparman... Du säger att grafiken inte är det viktiga, utan spelen och känslan, varför du anser att Ps3 och 360 är next-gen och Wii är last-gen... Är det inte Wii som har gett oss de mest revolutionerande spelen samt den skönaste och roligaste spelkänslan av de nya konsolerna?

Det beror mycket på personlig smak. T.ex. är jag inte speciellt förtjust i min Wii och spelen till den, tycker min PS3:an ger mig bra mycket bättre spel och spelkänsla än Wii:n ger mig. För mig handlar spel mycket om en upplevelse och inlevelse och då är både bra grafik och bra ljud mycket viktigt för mig, och jag tycker inte riktigt wii:n kan leverera det med sin Gamecube-aktiga grafik och sunkiga Dolby Pro-Logic ljud.

MP3 och Mario Galaxy är båda bevis på uppföljare från gamla konsoler som blivit helt nya upplevelser på den nya. Den känslan går inte att få på de andra konsolerna så länge upplägget av hela spelupplevelsen är densamma.

Mario Galaxy är ett mycket bra spel, man jag tycker inte de utnyttjar wii:ns kontroller på ett bra sätt (vilket oftast är fallet på Wii tycker jag). Jag hade faktiskt hellre föredragit att spela det med en klassisk handkontroll.

Redigerat av SirIdot, 05 januari 2008 - 13:54.

Postad 05 januari 2008 - 13:54

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1 846 inlägg
  • 0

Jag tycker next-gen handlar mycket om att vara nyskapande och att göra en konsol som verkligen visar på en utveckling. Jag styrde Master Chief med tummarna på Xbox och jag styr Master Chief med tummarna på 360. Jag styrde Samus Aran med tummarna på GC men styr henne genom att peka på skärmen och röra armarna på Wii. Det är vad jag kallar utveckling. Spelar ingen roll om grafiken är bättre i Halo 3 än Halo 2, jag gör ju exakt samma saker, skjuter och kastar granater med triggerknapparna och rör mig med tummarna. Grafiken är ju bättre i MP3 än vad den var i MP2 också, men det är vekligen inte det viktiga i det fallet. Med de begränsningar 360 har i styrningen kan de bara förbättra grafiken, och handlingen i spelet, och det gör att uppföljare inte känns så där otroligt intressanta.

Håller helt klart med dig, grafik är inte allt utan även att vara inovativ. Där har Nintendo verkligen gått helt emot alla andra med deras Wiimote koncept och det kunde bara innebära två saker, antingen totalt fiasko eller total succé. Allt pekar på att det blev det sistnämnda med råge. Det är kul att se att Nintendo återanvänder Zappern (dock väldigt modifierad) och jag hoppas att de kommer på ett sätt att få allt att funka perfa i framtiden. Som det är nu så verkar en hel del spel (Super Mario Galaxy undtagen från det jag läst om det) lida av att kontrollen inte är exakt. I spel som till exempell Mortal Kombat så är det tydligen en viss fördröjning och sådant tar verkligen bort en hel del av spelkänslan Imho. Men du har helt rätt, om det är någon konsol som är Next Gen så är det utan tvekan Nintedos Wii :) .

Postad 05 januari 2008 - 14:00

select
  • select
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Ska bli intressant att se vad det här kommer att innebära för PS3... Känns ju som Blu-ray-spelaren i PS3 kommer att vara ännu mer lockande nu när formatkriget verkar gå mot sitt slut.

Håller med, kommer nog bli ett enormt "lyft" för ps3an, sen att en del använder den endast till bd är ju en annan sak. Men den lär få en rejäl boost i försäljningssiffrorna iaf.

Postad 05 januari 2008 - 14:08

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

*pustar ut* Otroligt skönt att det börjar närma sig slutet av denna kamp mellan formaten..
PS3 måste ju ses som ett ännu bättre köp efter detta för alla som även är intresserade av film.

Postad 05 januari 2008 - 14:41

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Helt klart set det väldigt ljust ut för PS3 nu..

Så går det när microsoft missade chansen..Kanske skulle dom ha byggt in HD-dvd läsare i 360 från första början.
Kan hända att det sett rätt annorlunda ut då..Men då kanske dom inte hade fått ut 360 lika fort å därmed tappat fördelen av att vara först..

Jaja..Hur som helt blir det spännande att se.Tur att man iaf kan se dvd på sitt Wii :)

Postad 05 januari 2008 - 14:44

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1 097 inlägg
  • 0
Här håller jag verkligen på Sony, det känns som att de har det bästa formatet, samt att det på något sätt vore rättvist efter debacklet med Betamax t.ex. :)

Postad 05 januari 2008 - 21:38

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

Så går det när microsoft missade chansen..Kanske skulle dom ha byggt in HD-dvd läsare i 360 från första början.
Kan hända att det sett rätt annorlunda ut då..Men då kanske dom inte hade fått ut 360 lika fort å därmed tappat fördelen av att vara först..

Fast dom hade inte försenat lanseringen genom att stoppa in hd-dvd som standard i eliten. Att va först ut på spelplanen verkar ju därför i bästa fall ha varit ett icke avgörande delskäl då. Med "facit" i hand verkar det helt klart ha varit ett dåligt drag i alla fall.

Postad 05 januari 2008 - 21:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Med "facit" i hand verkar det helt klart ha varit ett dåligt drag i alla fall.

Vad var ett dåligt drag?

Postad 05 januari 2008 - 22:20

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2 517 inlägg
  • 0

Med "facit" i hand verkar det helt klart ha varit ett dåligt drag i alla fall.

Vad var ett dåligt drag?

Han syftade nog på inbyggd HDDVD men jag håller inte med. Microsoft lanserade i första hand en spelkonsoll och det har gått över förväntan för dom. Deras investering i HDDVD är nog inte lika stor som den i sin Xbox och med en högre prislapp för en inbyggd HDDVD spelare hade man inte haft samma framgångar med 360n. En tillköpbar modul var bättre för Xbox360 än det var dåligt för HDDVD tror jag. B)

Postad 05 januari 2008 - 22:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Han syftade nog på inbyggd HDDVD men jag håller inte med. Microsoft lanserade i första hand en spelkonsoll och det har gått över förväntan för dom. Deras investering i HDDVD är nog inte lika stor som den i sin Xbox och med en högre prislapp för en inbyggd HDDVD spelare hade man inte haft samma framgångar med 360n. En tillköpbar modul var bättre för Xbox360 än det var dåligt för HDDVD tror jag. B)

Tänkte att han kanske syftade på att vara först ut.

De backar väl typ inte ens HDDVD? De har sagt att de inte lägger sig i striden för att de ska fokusera på spel. HD DVD var/är mer en extragrej vid sidan. Pengarna tjänar de självfallet på spelförsäljningen. Som företag totalt har de annars resurser på annat håll. Film kan inte påverka speciellt mycket. Nintendo Wii kan inte ens spela upp DVD och är överlägsen ledare.

Frågan är väl vad som menas med "ledande". Är det flest sålda konsoler/störst marknadsandel? Vad är det för mening med att sälja fler konsoler om de extra konsolerna inte resulterar i högre spelförsäljning? Det gäller ju att dessa som köper den som BR-spelare (hur många det nu blir och hur lång tid det tar innan det kommer andra alternativ till billig och bra BR-spelare som kan konkurrera med PS3) även köper spel för summa summarum är det spelförsäljningen som spelutvecklarna tittar på. Det är ingen fördel att sälja fler PS3 till förlust om de inte köper spel.

Eller är det tjänade pengar totalt när röken lagt sig? Isåfall kan vi redan kröna vinnaren.

Eller ska VI anse den som vinnare som fått flest och bäst spel när generationen är slut :huh: ?

Det var rätt enkelt att kröna förra generationens vinnare, PS2. Även PS generationen innan och SNES innan dess. Den här gången ser det ut att bli... Wii?

Postad 06 januari 2008 - 05:21

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Kanske enklast om jag förklarar vad jag menade själv :)

Jag syftade i första hand på innebörden av följande citat:

"You also can't underestimate the impact of PS3 as a playback device," Sanders said. "The attachment rate may not be very high, and in fact it isn't, but in the aggregate that still adds up to a lot of software sales."

Om microsoft hade stoppat in en hd-dvd som standard i xbox 360, så snart det hade varit möjligt, så hade ovanstående argument stått helt platt mot en ännu fetare siffra med xbox 360-ägare med hd-dvd och den naturliga följden med bättre försäljningssiffror för HD-DVD-filmer.
Sen exakt hur tungt PS3-faktorn vägt i hd-kriget är omöjligt att veta, men det har knappast varit betydelselöst och kan mycket väl ha varit det som fått vågen att tippa över till en i nuläget nästan garranterad seger för blu-ray.

Om blu-ray vunnit eller åtminstone för många, verkar ha vunnit så går Sonys våta dröm går i uppfyllelse. Dvs att det kommer vara fler och fler som som köper ps3 enbart för att ha som blu-ray-spelare och som därmed även blir potentiella spelkunder i framtiden trots att dom kanske inte planerat att bli det från början.

Att Sony får en våt ps3-dröm uppfylld är enligt mitt "facit" inte bra för microsoft hur man än vrider och vänder på det. Sen att det inte på något sätt behöver avgöra "konsol-kriget" håller jag med om. Däremot kan det precis som i HD-kriget vara en faktor som på längre sikt ger en annan helt annan utgång än den som annars hade blivit.

Sen vad extrakostnaden för att stoppa in hd-dvd istället för vanlig dvd beträffar så kan man ju alltid roa sig med att ställa den i relation till bland annat dom beryktade €150 milion som paramount/dreamworks lär ha kostat. Kanske kunde man tagit en del av den kakan och låtit xbox-kunderna slippa extrakostnad alls... Med bättre försäljningssiffror hade det kanske till och med gått att "köpa" samma företag för mellanskilnaden som blev över. B)

Postad 06 januari 2008 - 10:16

dekbom
  • dekbom
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Frågan är väl vad som menas med "ledande". Är det flest sålda konsoler/störst marknadsandel? Vad är det för mening med att sälja fler konsoler om de extra konsolerna inte resulterar i högre spelförsäljning? Det gäller ju att dessa som köper den som BR-spelare (hur många det nu blir och hur lång tid det tar innan det kommer andra alternativ till billig och bra BR-spelare som kan konkurrera med PS3) även köper spel för summa summarum är det spelförsäljningen som spelutvecklarna tittar på. Det är ingen fördel att sälja fler PS3 till förlust om de inte köper spel.

Sony kommer att vinna mark även på de kunder som köper PS3 enbart för att köra den som BR-spelare. Orsak? Ju fler enheter av konsolen sålda, desto mer tittar speltillverkarna åt deras håll och vill utveckla spel till den... var/är ju en del tillverkare som iaf vid ps3:ans första tid avvaktade med utannonseringar om spel just pga att det fanns för få enheter ute. Och ju mer spel som finns, helst av kvalité, desto fler spel kommer att säljas.

Redigerat av dekbom, 06 januari 2008 - 10:17.

Postad 06 januari 2008 - 10:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Om microsoft hade stoppat in en hd-dvd som standard i xbox 360, så snart det hade varit möjligt, så hade ovanstående argument stått helt platt mot en ännu fetare siffra med xbox 360-ägare med hd-dvd och den naturliga följden med bättre försäljningssiffror för HD-DVD-filmer.
Sen exakt hur tungt PS3-faktorn vägt i hd-kriget är omöjligt att veta, men det har knappast varit betydelselöst och kan mycket väl ha varit det som fått vågen att tippa över till en i nuläget nästan garranterad seger för blu-ray.

Om blu-ray vunnit eller åtminstone för många, verkar ha vunnit så går Sonys våta dröm går i uppfyllelse. Dvs att det kommer vara fler och fler som som köper ps3 enbart för att ha som blu-ray-spelare och som därmed även blir potentiella spelkunder i framtiden trots att dom kanske inte planerat att bli det från början.

Att Sony får en våt ps3-dröm uppfylld är enligt mitt "facit" inte bra för microsoft hur man än vrider och vänder på det. Sen att det inte på något sätt behöver avgöra "konsol-kriget" håller jag med om. Däremot kan det precis som i HD-kriget vara en faktor som på längre sikt ger en annan helt annan utgång än den som annars hade blivit.

Sen vad extrakostnaden för att stoppa in hd-dvd istället för vanlig dvd beträffar så kan man ju alltid roa sig med att ställa den i relation till bland annat dom beryktade €150 milion som paramount/dreamworks lär ha kostat. Kanske kunde man tagit en del av den kakan och låtit xbox-kunderna slippa extrakostnad alls... Med bättre försäljningssiffror hade det kanske till och med gått att "köpa" samma företag för mellanskilnaden som blev över. :)

1. Se det såhär. De hade inte kunnat komma ett år tidigare om de hade kört in HD DVD. Nu var de först och utan HD DVD lyckades de sälja runt 10 miljoner innan PS3 såg ljuset och nu är man uppe i 17 miljoner. Även Wii lyckas sälja en hel del och det helt utan film stöd. Alltså, folk köper konsol i första hand för att spela.

2. MS förlorar inget på hur det går i HD-kriget, de kan bara vinna på det med deras position. De har hela tiden hållt ett bra avstånd från HD DVD och addonen är något som Toshiba till största delen står för och något extra som MS kan erbjuda, att de nu slutar sälja är inget MS gråter över och folk köper ju inte direkt 360 för att se HD DVD.

3. Tror knappast MS gav pengar för att köpa ut Paramount, Toshiba själv har pengar nog för att stå för den kakan. Som sagt har MS inte satsat något på kriget till skillnad från Sony och Thosiba.

4. Blu-Ray är ett format som alla kan köpa licens för. Där igenom kan även MS använda Blu-´Ray och jag tror helt klart det kan komma i samma form som HD DVD addonen.

5. MS stora intresse ligger i HD content på Live som har gett dem en hel del klirr i kassan, de får ju inte en krona för HD DVD.

Så detta är ju inte något negativt för MS men dock något extremt positivt för Sony då PS3 är en grymt bra Blu-Ray spelare. MS kommer fortfarande sälja maskiner men Sony lär säkert gå upp i takt.

Hur viktig är PS3 för Blu-Ray? Skulle säga helt avgörande, det är via PS3 man har fått ut Blu-Ray till vanliga familjer genom att vara en konsol, de andra dedikerade Blu-Ray spelarna ligger på för högt pris för att vanliga familjer ska satsa.

Postad 06 januari 2008 - 10:46

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1 833 inlägg
  • 0

De backar väl typ inte ens HDDVD? De har sagt att de inte lägger sig i striden för att de ska fokusera på spel. HD DVD var/är mer en extragrej vid sidan.

En del menar att MS backade HDDVD enbart för att förstöra marknaden för högupplöst film på skiva. MS ville att BD och HDDVD skulle slåss mot varandra ända tills MS kom som en räddande ängel med sin Itunes-liknande nedladdningstjänst för HD-film.

Tack Warner!

“What you don't understand is corporate politics. Microsoft wants both formats to fail so they can be heroes and make the world move to digital downloads,” Bay wrote on his official website.”

“That is the dirty secret no one is talking about. That is why Microsoft is handing out $100 million dollar checks to studios just [to] embrace the HD DVD and not the leading, and superior Blu Ray. They want confusion in the market until they perfect the digital downloads. Time will tell and you will see the truth."

http://www.next-gen....c...17&Itemid=2
http://www.shootfort...amp;postcount=2

Redigerat av Unregistered50fe2819, 06 januari 2008 - 11:10.

Postad 06 januari 2008 - 13:57

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

1. Se det såhär. De hade inte kunnat komma ett år tidigare om de hade kört in HD DVD. Nu var de först och utan HD DVD lyckades de sälja runt 10 miljoner innan PS3 såg ljuset och nu är man uppe i 17 miljoner. Även Wii lyckas sälja en hel del och det helt utan film stöd. Alltså, folk köper konsol i första hand för att spela.

Läser du mitt inlägg lite nogrannare så ser du att jag inte föreslog att dom skulle skjutit upp lanseringen utan istället ersätta dvd-spelaren med hd-dvd så snart som var möjligt... Jag får nog jobba på att vara lite tydligare i framtiden.

2. MS förlorar inget på hur det går i HD-kriget, de kan bara vinna på det med deras position. De har hela tiden hållt ett bra avstånd från HD DVD och addonen är något som Toshiba till största delen står för och något extra som MS kan erbjuda, att de nu slutar sälja är inget MS gråter över och folk köper ju inte direkt 360 för att se HD DVD.

Vinst och förlust går hand i hand. En utebliven vinst är samma sak som en förlorad inkomst. Självklart köper ingen xbox 360 för att se på hd-dvd när det inte sitter någon hd-dvd-spelare i den. Det vore lika logiskt som att köpa en bil för att man vill få möjlighet att köpa en rabatterad traktor B)

3. Tror knappast MS gav pengar för att köpa ut Paramount, Toshiba själv har pengar nog för att stå för den kakan. Som sagt har MS inte satsat något på kriget till skillnad från Sony och Thosiba.

Nej, självklart inte. Hur kan någon tro det. Dom har ju bara att vinna på att kriget fortgår eller hur var det?

4. Blu-Ray är ett format som alla kan köpa licens för. Där igenom kan även MS använda Blu-´Ray och jag tror helt klart det kan komma i samma form som HD DVD addonen.

Ja, när det inte längre är möjligt att sabotera hd-marknaden på skiva får dom ju bestämma sig för om dom vill vara med eller stå bredvid och förklara hur överlägset det är med 720p via nätet eller något annat kul.

5. MS stora intresse ligger i HD content på Live som har gett dem en hel del klirr i kassan, de får ju inte en krona för HD DVD.

Se svar 4.

Så detta är ju inte något negativt för MS men dock något extremt positivt för Sony då PS3 är en grymt bra Blu-Ray spelare. MS kommer fortfarande sälja maskiner men Sony lär säkert gå upp i takt.

Sist jag kollade så var PS3 och xbox 360 direkt konkurerande produkter och wii körde ett nästan eget race i gräddfilen bredvid. Hur ökad försäljning av PS3 inte kan vara dåligt för microsoft förstår jag inte.

Hur viktig är PS3 för Blu-Ray? Skulle säga helt avgörande, det är via PS3 man har fått ut Blu-Ray till vanliga familjer genom att vara en konsol, de andra dedikerade Blu-Ray spelarna ligger på för högt pris för att vanliga familjer ska satsa.

Oj, på den punkten är vi faktiskt väldigt överens. :)

Postad 06 januari 2008 - 15:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Sony kommer att vinna mark även på de kunder som köper PS3 enbart för att köra den som BR-spelare. Orsak? Ju fler enheter av konsolen sålda, desto mer tittar speltillverkarna åt deras håll och vill utveckla spel till den... var/är ju en del tillverkare som iaf vid ps3:ans första tid avvaktade med utannonseringar om spel just pga att det fanns för få enheter ute. Och ju mer spel som finns, helst av kvalité, desto fler spel kommer att säljas.

I första hand kollar de på inkomsterna från spelförsäljning och spelförsäljningslistor. Detta går före hårdvara (hårdvara är potential, spelförsäljning är facit... varför gå efter teoretiska möjligheter när du har facit?). Spelutvecklarna är ju inte dumma; om de märker att spelförsäljningen fortsätter i vanliga gamla spår trots en ökad konsolförsäljning så kommer de inte ändra sin strategi något. Vadå.. göra ett spel som är tänkt att attrahera både filmälskare och spelälskare?

Det här kommer inte få någon betydelse om inte följande scenario inträffar:

Filmentusiaster flockas i mängder till PS3. Flera miljoner (10-tals miljoner hade inte varit fel) köper den enbart för att det är en billig BR-spelare. Detta gör de innan det hinner komma ut ett bättre och billigare alternativ, dvs inom (har ingen koll) hur många år/månader? Vidare blir dessa filmentusiaster spelintresserade och bidrar till att höja snittet bland den redan existerande "spelPS3-befolkningen".

Det här börjar kännas mer och mer som PSP. De flesta använder den inte primärt som spelmaskin, om alls.

Kanske enklast om jag förklarar vad jag menade själv

K, du pratade om "det" kriget :)

Postad 06 januari 2008 - 16:08

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Har redan inhandlat tre spel till min Bluray-spelare i alla fall. :)
Men så var ju tanken att den också skulle även användas som spelkonsoll redan från början.

Minns att flera vänner köpte PS2 bland annat på grund av dess egenskaper som DVD-spelare på den tiden då det begav sig. Det blev naturligtvis även en hel del spel inhandlade.

I nuläget så är ju allt i sin linda och det är klart att speltillverkare tittar på potentialen hos konsollerna och inte bara "facit". Ett påbörjat projekt idag når ju marknaden först om flera år.

Postad 06 januari 2008 - 16:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

I nuläget så är ju allt i sin linda och det är klart att speltillverkare tittar på potentialen hos konsollerna och inte bara "facit". Ett påbörjat projekt idag når ju marknaden först om flera år.

Flera år.. beror på vilket spel det är. Är rätt olika :) . Anyway, det tar inte lika lång tid att porta.

Men om jag inte sagt det tidigare; de flesta spel är multiplattform idag. Detta trots att 360 har, vad, nästan 10 milljoner fler sålda enheter än PS3? Och dessutom säljer mycket bättre spelmässigt.

För att det ska ha någon påverkan så skulle PS3 behöva sälja väldigt mycket, komma ikapp, gå förbi, etc etc. Först då kan det bli som PS2 med massa exklusiva. Det som skulle kunna hända är att det hindrar 360 från att dra ifrån (vilket skulle hända om MS ville sänka priset).

Anyway, det är för mycket variabler för att diskutera på ett bra sätt. Hur lång tid kommer PS3 vara bästa BD-spelaren, hur mycket kommer det säljas pga detta och hur mycket extra spel kommer köpas av dessa "extra" BR köpare. Jag gissar på liten till ingen påverkan spelmässigt.

Postad 06 januari 2008 - 16:48

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Sony och PS3:an har ju varit delaktigt i ett formatkrig sedan dag 1. Nu när det börjar analkas vinnare i det här kriget kommer det bli lättare för sony att fokusera på speldelen. Blu-ray & filmförsäljningen kommer te sig naturligare framöver utan formatkriget i hälen..och PS3:an kommer att hämta in andelar från både nintendo & wii.

Postad 06 januari 2008 - 17:18

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1 846 inlägg
  • 0
Jag tror att Sony väntade med att lansera Ps3 nästan enbart för att se till att Blu-ray spelaren skulle bli så bra den bara kunde. Sonys största satsning med Ps3 är garanterat att promota Blu-Ray, hade det inte varit för Hd-dvd så hade de nog koncentrerat sig helt och hållet på att få ut sin Ps3 före eller samtidigt som Microsoft. Sony är nog inte naiva, de har säkert från början kunnat inse att om de inte släpper sin konsol före Ms så kommer de ligga rejält på efterkälken och få svårt att återhämta sig.

Sonys främsta satsning är nog som sagt Blu-Ray och nu när den verkar mer eller mindre domiera markanaden kan de ägna sig helhjärtat åt Ps3 som spelkonsol. Jag har läst att Ms enligt rykte ska släppa en BR spelare till Xbox 360 för att även de verkar ha insett att Hd-dvd antagligen inte kommer gå vinnande ur denna strid.

Sony må ha förlorat mycket till Ms pågrund av att Ps3 blev ett år försenad men hade de å andra sidan inte gjort BR så bra som den tydligen blivit hade de nog utgången av Br vs Hd-dvd kriget blivit annorlunda och som jag sa så tror jag att Sony hellre ser att BR vinner detta krig. När sen BR är det enda formatet så kommer detta säkerligen göra att många köper sig en Ps3 då de ju får båda delarna. Oavsett varför folk köper sin konsol spelar nog inte så stor roll så länge detta gör att Sony får sålt allt fler Ps3or. Det faller sig nog ganska naturligt att man förr eller senare kommer börja utnyttja det man äger till fullo och jag är säker på att även Sony och utvecklare resonerar på detta sätt. Det kommer bli ett väldigt intressant år nu när man för första gången får se Sonys storspel lanseras på allvar=).

Redigerat av Jack of all trades, 06 januari 2008 - 17:19.

Postad 07 januari 2008 - 00:06

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0

I första hand kollar de på inkomsterna från spelförsäljning och spelförsäljningslistor. Detta går före hårdvara (hårdvara är potential, spelförsäljning är facit... varför gå efter teoretiska möjligheter när du har facit?). Spelutvecklarna är ju inte dumma; om de märker att spelförsäljningen fortsätter i vanliga gamla spår trots en ökad konsolförsäljning så kommer de inte ändra sin strategi något. Vadå.. göra ett spel som är tänkt att attrahera både filmälskare och spelälskare?

Spara den sista tanken där!

Det här kommer inte få någon betydelse om inte följande scenario inträffar:

Filmentusiaster flockas i mängder till PS3. Flera miljoner (10-tals miljoner hade inte varit fel) köper den enbart för att det är en billig BR-spelare. Detta gör de innan det hinner komma ut ett bättre och billigare alternativ, dvs inom (har ingen koll) hur många år/månader? Vidare blir dessa filmentusiaster spelintresserade och bidrar till att höja snittet bland den redan existerande "spelPS3-befolkningen".

Oj, plötsligt finns det 20 miljoner konsolägare som inte tillhör den traditionella målgruppen.
Vad gör man?
A.) Äsch, dom där 20 miljonerna är ju inte intresserade av dom spelen vi tillverkar idag. Låt oss fortsätta att enbart koncentrera oss på dom 10 miljoner kunder vi i dagsläget slåss med alla andra spelföretag om.
Eller
B.) Oj, jädrar den där målgruppen måste vi lista ut ett sätt att att nå först.

Alternativ B. påminner lite om situationen med wii där det plötsligt finns en stor mängd wii-köpare som normalt inte spelar teve-spel men föll pladask för wii-sports. Funkar inte Super Mario, så funkar kanske guitar hero och funkar inte det så får man hitta på nått annat. Förr eller senare träffar någon rätt.

Sedan tror jag som tidigare sagt inte att det finns någon helt renodlad filmälskarkategori. Alla konsolägare är tänkbara spelkunder. Är köparen personligen helt omutbar och aldrig skulle köpa ett spel själv så kan det fortfarande finnas en dotter, son, fru, flickvän, bror, arbetskompis eller annan bekant som köper spel till konsolen istället.

Redigerat av Bertilsson, 07 januari 2008 - 00:07.

Postad 07 januari 2008 - 03:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Oj, plötsligt finns det 20 miljoner konsolägare som inte tillhör den traditionella målgruppen.
Vad gör man?
A.) Äsch, dom där 20 miljonerna är ju inte intresserade av dom spelen vi tillverkar idag. Låt oss fortsätta att enbart koncentrera oss på dom 10 miljoner kunder vi i dagsläget slåss med alla andra spelföretag om.
Eller
B.) Oj, jädrar den där målgruppen måste vi lista ut ett sätt att att nå först.

Haha, jamen 20 miljoner extra. Du hör ju hur sannolikt det låter :D . Fler än som köper den som spelmaskin. Mitt scenario kommer inte inträffa.

För övrigt så är de redan i situation A. Det finns jättemånga som potentiellt skulle kunna köpa maskinen (som de gör med Wii) men inte gör man någonting åt det? "Hmm, det verkar som Wii har någonting på gång här. Kanske dags att vi gör spel som tilltalar den stora massan?". Men det gör de inte, för de har inte grundidén i konsolen som Wii har. Det är bara så mycket du kan göra med en traditionell spelkonsol. Wii är byggd för en bredare massa, inte PS3. På samma sätt borde de kolla på dagens situation. "Hmm, det verkar som våra spel inte säljer så bra som hos övriga konkurrenter. Kanske dags att göra någonting åt det? Eye-Toy? Rumble?". Hade det varit så enkelt att fixa allting som att säga det, så hade de redan gjort det.

Ett annat exempel: 360. MS. Japan. "Wow, här har vi flera miljoner potentiella kunder. Hur ska vi få dem att köpa våra spel och våran box? Kom igen tänk ut något". Som sagt... om önskningar slog in...

Sedan tror jag som tidigare sagt inte att det finns någon helt renodlad filmälskarkategori. Alla konsolägare är tänkbara spelkunder.

Precis som alla konsolägare är tänkbara filmkunder? Det finns de som bara är intresserade av att spela, då borde det inte vara långsökt att det finns de som bara vill kolla på film. Om de som köper den för att spela köper så dåligt med spel som tieration indikerar på så kan jag inte tänka mig att filmentusiaster är värre. Man har en budget. Om man är intresserad primärt av film kanske man inte vill/kan slänga pengar på spel också. Prioriteringar.

Postad 07 januari 2008 - 06:33

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Exemplet på xbox 360 i japan bekräftar ju bara det jag skrev. Om det existerar en marknad så vill folk ta sig in på den. Sen att Microsoft inte lyckats så bra med målet i Japan har ju inte hindrat dom från att försöka.

Siffran 20 miljoner var förstås lite extra tilltagen för att hänga ihop med ditt exempel.
Teoretiskt kan den säkert bli verklighet så småningom också, men det finns väldigt många "om" och "kanske" som behöver slå in för det.

För skoj skull roade jag mej med att skriva ett eget scenario nedan hur jag ser på en möjlig utveckling, även om jag lämnar antalet miljoner öppet.

Situation:
Problem A. Det finns relativt få PS3 hemma hos folk.
Problem B. Dom som har PS3 har hittils köpt relativt lite spel per person.
Problem C. Det säljs få PS3-spel totalt.
Problem D. Det tillverkas ganska lite spel för PS3 och det mesta utav det lilla är multiplatformspel.
Problem E. Skall man spela multiplatformspel kan man lika gärna ha annan platform. Det som avgör är vilken platform man har tillgänglig eller pris i förhållande till prestandakrav om man skall köpa nytt.

A + B = C + D Är ganska självklart.

Scenario:
Väldigt många börjar köpa PS3 för att dom är intresserade av att se på blu-ray.

A. Ökar, Ganska självklart.

B. Behöver inte ändras alls. Vad är det som säger att befintliga PS3-ägare överlag inte redan hör till den filmintresserade kategorin? Dålig attachmentrate kan ju mycket väl bero på just den saken i kombination med problem D att det helt enkelt finns för lite intressanta spel att välja på. Dessutom finns det betydligt fler spel att välja på nu än för t ex ett halvår sedan och fler spel på gång vilket innebär att antal spel per person kan gå upp helt naturligt i takt med att Problem D minskat.

E.Det finns en gratis platform för spel i hemmet. Även om man inte är överdrivet spelintresserad så verkar det för mej självklart att när kostnaden för att skaffa ett tevespel sjönk med hela initiala hårdvarukostnaden så kommer åtminstone en del att bli frestade av detta. Som grädde på moset blir konkurerande platformar, i synnerhet xbox 360 mindre intressant när det prisskilnaden blev minst cirka 3.000 för ett valfritt spel som finns till båda platformar.
Ett konsolexklusivt spel får vara VÄLDIGT lockande för att man skall hosta upp 3.000 extra för enbart det spelet. Sen när man väl köpt ett spel är situionen exakt samma. Det är fortfarande 3.000 dyrare att gå över nästa gång man väljer spel...

C. Ökar eftersom dom som redan köper spel inte slutar med det bara för att andra köper PS3 även om nu attachmentraten skulle råka minska, vilket jag alltså inte är särskilt övertygad om.

D. Om A och C ökar så kommer även utbudet av spel att öka, vilket i sin tur leder till att även B ökar då det är större risk att man hittar spel som tiltalar när det finns fler att välja, vilket i sin tur leder till att C ökar mer igen.

Sen om nu ovanstående scenario skulle räcka till för att "vinna konsolkriget" eller bli "ledande" enligt valfri definition är väl upp till var och en att avgöra vad den själv tror :D

Postad 07 januari 2008 - 08:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Exemplet på xbox 360 i japan bekräftar ju bara det jag skrev. Om det existerar en marknad så vill folk ta sig in på den. Sen att Microsoft inte lyckats så bra med målet i Japan har ju inte hindrat dom från att försöka.

VILL ja :D . Men som tidigare sagt, att vilja och försöka är skillnad mot att lyckas utföra. Bara för att man inte ignorerar ett problem så betyder det inte att problemet blir löst. Besides, de har nog givit upp vid det här laget:

http://www.bloomberg...id=a0FYuTjLAMec

Det hade jag gjort iaf :lol:

men det finns väldigt många "om" och "kanske" som behöver slå in för det.

Precis. Ja du ser ju på ditt scenario att det är för många variabler för att kunna anta eller analysera något med säkerhet. Hindrar oss inte från att gissa men.. det blir ganska löst och mindre kvalificerat :rolleyes:

Problem D. Det tillverkas ganska lite spel för PS3 och det mesta utav det lilla är multiplatformspel.

Där håller jag inte med. Tillverkas mycket till PS3.

Dessutom finns det betydligt fler spel att välja på nu än för t ex ett halvår sedan och fler spel på gång vilket innebär att antal spel per person kan gå upp helt naturligt i takt med att Problem D minskat.

Jo, men spelen som finns att välja på som du säger kom senaste halvåret har inte blivit några försäljningssucceér... något av dem. Varför skulle de helt plötsligt öka i ratioförsäljning ;) ? Speciellt som att... ju äldre spelen blir desto sämre säljer de.

E.Det finns en gratis platform för spel i hemmet. Även om man inte är överdrivet spelintresserad så verkar det för mej självklart att när kostnaden för att skaffa ett tevespel sjönk med hela initiala hårdvarukostnaden så kommer åtminstone en del att bli frestade av detta.

Åtminstone en del är keyword (jag har ju aldrig menat att noll % köper spel). Men hur stor eller liten del? För Sony förlorar mycket på varje såld PS3a. Vad kommer filmköparnas speltieratio bli? Som du inser är det omöjligt att ens gissa eller spekulera i.

C. Ökar eftersom dom som redan köper spel inte slutar med det bara för att andra köper PS3 även om nu attachmentraten skulle råka minska, vilket jag alltså inte är särskilt övertygad om.

Är du övertygad om motsatsen? Själv är jag inte övertygad om någonting, jag har bara "hunches". Ett annat scenario är att de som redan har PS3.. som du säger kan vara mixade spel/filmälskare... framöver kommer köpa fler BR filmer än de hade planerat tack vare att det ökade stödet ger fler filmer till BR som de vill ha. Detta leder till att de måste backa lite i spelbudgeten och minska på spelinköpen. Du ser att inte mycket är säkert eller självklart i de här diskussionerna ;)

D. Om A och C ökar så kommer även utbudet av spel att öka, vilket i sin tur leder till att även B ökar då det är större risk att man hittar spel som tiltalar när det finns fler att välja, vilket i sin tur leder till att C ökar mer igen.

Absolut inte säkert. OM A och C ökar så beror det på HUR MYCKET de ökar. Om du har ett spel som säljer 20 000 i veckan och 60 000 på 360... efter BR-köparnas bidrag så ökar spelet till 30 000 i veckan (yeah right). Vad tror du får spelstödet att öka av detta? De kommer inte göra fler exklusiva spel bara för det :lol: . Idag går det mesta multiplattform, om inte PS3 utsäljer 360 så finns ingen anledning att utelämna 360 från kassan. Inte ens då, eftersom spel släpps även på PS3 trots att det säljer sämre än på 360.

Det skulle behövas en DRASTISK ökning i spelförsäljning för att man ska strunta i 360. En port kostar inte alls lika mycket, därför går det fortfarande att släppa på PS3 idag utan att förlora för mycket på det. Då har vi också det här med PC + 360 utvecklingsmiljö som Gabe Newell snackade om.. Många är mer komfortabla med den miljön i förhållande till PS3.

Det fungerar med andra ord inte som en on/off switch. Trycker jag så tänds ljuset. Trycker jag igen så släcks det. Det fungerar mer som en nervimpuls; du behöver överkomma ett tröskelvärde för att aktivera en respons.

Det är nog inte Bluray som kommer "rädda PS3" eller göra den till marknadsledare. Det är isånafall spel. MGS, FF, GT, God of War. Den typen av spel. Kända varumärken som säljer bra.

Postad 07 januari 2008 - 11:28

Falcon77
  • Falcon77
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

För skoj skull roade jag mej med att skriva ett eget scenario nedan hur jag ser på en möjlig utveckling, även om jag lämnar antalet miljoner öppet.

Situation:
Problem A. Det finns relativt få PS3 hemma hos folk.
Problem B. Dom som har PS3 har hittils köpt relativt lite spel per person.
Problem C. Det säljs få PS3-spel totalt.
Problem E. Skall man spela multiplatformspel kan man lika gärna ha annan platform. Det som avgör är vilken platform man har tillgänglig eller pris i förhållande till prestandakrav om man skall köpa nytt.

Intressant resonemang. Ett förhållande mellan de olika problemen kan säkert finnas, precis som du skriver.

Scenario:
Väldigt många börjar köpa PS3 för att dom är intresserade av att se på blu-ray.

Här tycker jag dock det spricker. Jag tror generellt att du överkattar Blu-rays roll i försäljningen av PS3. Att DVD hjälpte till att sälja PS2 kan nog alla vara överens om, men det finns en fundamental skillnad mellan övergången mellan VHS till DVD och från DVD till Blu-ray.

DVD var så otroligt överlägsen VHS på så många punkter (bildkvalitet, mångsidighet, enklare att hoppa till olika delar av filmen osv) att branschen och kunder automatiskt snabbt bytade till detta format.

Jag skulle vilja påstå att fördelarna mellan DVD och Blu-ray (eller HDDVD förden delen) inte är lika uppenbara. Jag vet att det kan vara provoserande att hävda något sådant på ett forum som detta, men jag tror inte att våra krav och preferenser är likvärdiga med den genomsnittlige konsolköparens. En väldigt stor majoritet av vanliga kunder, som bara tittar på film då och då för husbehov, har inte samma krav på kvalitet.

Tvärtimot kan man se att trenden inom teknik har gått åt andra hållet bland vanliga människor. SACD och andra format har fått vika sig mot MP3, som har sämre kvalitet än tom CD. Detta eftersom smidigheten och användarvänligheten hos MP3 är större. Utan att gå in på detaljer kan man se en liknande utveckling inom film.

Det är marknaden och kunder som styr efterfrågan. Att ett företag försöker skapa och fabricera en efterfrågan som det egentligen inte finns något sug för finns det många exempel på genom historien, men det fungerar väldigt sällan.

Som sagt, överskatta inte Blu-rays roll i konsolkriget.

Postad 07 januari 2008 - 19:52

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Överlag håller jag med om det mesta i resonemangen i båda svaren.
Det avgörande för hela resonemanget är ju att blu-ray verkligen blir utbrett, vilket återstår att se, tillsammans med vilken roll PS3 lyckas få i det hela. Innan facit står klart för den saken handlar det trots allt om spekulation.

Bara för tydlighets skull. Jag är INTE på något sätt övertygad om att hd-dvds förmodade förlust mot blu-ray nödvändigtvis behöver vara avgörande för varken konsolkriget eller ens PS3's framtid.

I sämsta fall kliar det lite i sidan på Microsoft och hjälper sedan bara till att putta PS3 lite extra framåt mot vad som sedan i alla fall blir en jumboplas i konsolkriget. I bästa fall blir effekten större.

Postad 07 januari 2008 - 20:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0
..Och vi lär dessutom aldrig få reda på svaret eftersom vi inte kommer veta direkta orsakerna varför PS3 ökar i försäljning om/när det kommer bli en ökning (eftersom jag inte heller tror att en eventuell ökning kommer bli så synlig/kontinuerlig/självklar att man kan se vad som gett effekten).

Postad 08 februari 2008 - 09:48

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1 833 inlägg
  • 0
Intressant Xbox360 podcast från IGN som tar upp följande ämnen:

* Xbox can't compete and PS3 will win.
* "From a hardware standpoint, MS is in trouble."
* HD-DVD is dead and MS will have to add a BR player or add-on , but that it will always make it a more expensive console b/c even if they do an add-on for $200, why would anyone buy it?
* They even bash the XBL movie download service.
* Sony's 10 year plan is going to make it dominant. People don't want to buy a new console every 4 years.
* The PS3 is going to sell b/c of of BR just by default.
* XBox makes you pay for online and PSN is free.
* PS3 is only going to get more and more attractive with better games long-term.
* PS3 is better value and you can replace the HD with any bigger Hard drive.
* MS is reluctant to offer user-generated content while Sony is embracing it.
* "No way that MS can offer you what Sony gives you" for the money.
* MS needs a redesign of the XBox.
* MS is getting too arrogant.

Podcast: http://www.n4g.com/C...px?ObjID=108049

Den intressanta diskussionen börjar 1 timme och 4 minuter in.

Den här podcasten tar upp en del intressanta saker som har kopplingar och bygger vidare på den här trådens första post. Kanske Insomniac inte var helt fel ute... :(

Länk till sidan hos IGN: http://xbox360.ign.c...mp;RSSid=848732

Redigerat av Unregistered50fe2819, 08 februari 2008 - 10:35.

Postad 08 februari 2008 - 10:19

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Intressant Xbox360 podcast från IGN som tar upp följande ämnen:

* Xbox can't compete and PS3 will win.
* "From a hardware standpoint, MS is in trouble."
* HD-DVD is dead and MS will have to add a BR player or add-on , but that it will always make it a more expensive console b/c even if they do an add-on for $200, why would anyone buy it?
* They even bash the XBL movie download service.
* Sony's 10 year plan is going to make it dominant. People don't want to buy a new console every 4 years.
* The PS3 is going to sell b/c of of BR just by default.
* XBox makes you pay for online and PSN is free.
* PS3 is only going to get more and more attractive with better games long-term.
* PS3 is better value and you can replace the HD with any bigger Hard drive.
* MS is reluctant to offer user-generated content while Sony is embracing it.
* "No way that MS can offer you what Sony gives you" for the money.
* MS needs a redesign of the XBox.
* MS is getting too arrogant.

Podcast: http://www.n4g.com/C...px?ObjID=108049

Den intressanta diskussionen börjar 1 timme och 4 minuter in.

Den här podcasten tar upp en del intressanta saker som har kopplingar och bygger vidare på den här trådens första post. Kanske Insomniac inte var helt fel ute... :(

Länk till sidan hos IGN: http://xbox360.ign.c...mp;RSSid=848732

För det första vet via att Xbox 1 var överlägset i hårdvara och möjligheter, LAN från början, hårddisk från början och ett onlinetstöd grymt mycket bättre än PS2. Vann man ändå? nej.

Alltså vet vi att ett teniskt övertag inte avgör. Det som tas upp i Podcasten är för det först en mycket ensidig version om varför PS3 kommer vinna.

Att du kallar det en diskussion är ju lite komiskt, ungefär som att lyssna på Mao, Lenin, Marx eller någon annan rå Kommunist när de pratar om kapitalism och säga att det var en bra diskussion.

Varje konsol har sina fördelar för framtiden, PS3ans har ju listats bra där. Man kan såklart göra en liknande för MS med t ex:

- Först ut - Billigast hårdvara - Bättre online - Mer content på Live - Större mängd spel och växande - Mindre arrogant än Sony som ändrar hårdvara hela tiden och haft en lång tid med dålig PR via lögner m.m. - Samspel med PC och Windows - Media Extender med PVR möjlighet - Enklare och billigare att utveckla till. Och så vidare.

Att sia om framtiden baserat på fördelar känns rätt segt, alla 3 har sina för- och nackdelar och varje argument kan stödjas och attackeras.

Som sagt det som sägs i podcasten är 1 killes tankar där han stödjer sitt påstående om varför 360 är illa ute genom att rabbla upp alla fördelar PS3 och alla nackdelar 360, det är knappast en diskussion utan styrkande av en ståndpunkt.

Om han vill tro att PS3 kommer vara en 10 års maskin så får det stå för han.

Redigerat av PalmiNio, 08 februari 2008 - 10:20.

Postad 08 februari 2008 - 10:24

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1 833 inlägg
  • 0
Det du säger är helt korrekt om det hade varit en PS3-podcast som "bashar" 360, men det är en Xbox360-podcast och det är det som gör det intressant.

EDIT:Omformulering

Redigerat av Unregistered50fe2819, 08 februari 2008 - 10:32.

Postad 08 februari 2008 - 10:26

basselito
  • basselito
  • Beroende

• 1 302 inlägg
  • 0
Orkar inte lyssna på någon "let's bash this console" podcast. Vare sig det handlar om Wii, Xbox 360 eller PS3. Vad är mening?

Postad 08 februari 2008 - 11:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Det du säger är helt korrekt om det hade varit en PS3-podcast som "bashar" 360, men det är en Xbox360-podcast och det är det som gör det intressant.

EDIT:Omformulering

Och bara för att det har ett annat namn menar du att alla på showen är 360 fans? Det är ju uppenbart att han Hilary har en ståndpunkt att han är övertygad om att PS3 är rätt ute och 360 är ett hårdvarumisstag.

Han sitter inte och dra upp olika svagheter och styrkor på båda konsolerna utan han förklarar för en lyssnar vad han menar med att Xbox 360 är körd.

Du hör ju själv hur de andra försöker med lugna medel motbevisa honom men han kör ju stenhårt på sin linjen. Som när han säger att PS3 är tekniskt övelägsen, då svara de andra att det var Xboxen men vann ändå inte, ja då är det en helt annan sak i hans ögon.

Detta är således inte en diskussion utan ett försvarstal från hans sida där han styrker ett tidigare påstående om att 360 är körd.

Säger inte att det han säger är fel, absolut inte för det han säger är just de argumenten som Sony själv lyfter fram osv. Men det finns alltid 2 sidor av ett mynt och inget i konsolvärlden är svart eller vit. Ska man tro på hans ord borde inte Wii sälja alls och det enda han kan förklara där är att alla köper PS3 och 360 plus 1 Wii vilket inte alls stämmer då Wii sålt mer än vad någon av konsolerna har gjort.

Så här ser en diskussion ut:

PS3 har bäst hårdvara (i termen av utbud) - Ja men 360 är billigare
PS3 har gratis Online lösning - Ja men 360 har en med emr innehåll och bättre intregrerad
PS3 har fler storspel som kommer att komma - Ja men 360 har redan större utbud och har skapat många nya spel
PS3 har kraftigare hårdvara - Ja kanske men 360 är enklare att utveckla till samt billigare för utvecklaren
PS3 har en förvänta livslängd på 10 år - Ja men om 10 år kommer den antagligen vara ytterst inaktuell och bättre allternativ finns
PS3 har BluRay - Ja men 360 kunde dra ner på priset, spelen behöver inte det samt att man kanske kan erbjuda det sen
PS3 har hårddisk - Samma där, 360 har det som val och all bryr sig inte om hårddisk för Arcade säljer.

Som du ser finns där alltid sidor på alla påstående, så skapas en diskussion så som vi har nu. Där finns inget rätt eller fel utan bara åsiktor och gissningar om framtiden. Och ordet "Most Value" är ett begrepp som skiljer sig radikalt i betraktarens ögon. Visa tycker Volvo är bäst, andra vill ha en lyxig Merca, nästa tycker att en snabb Ferrari är vad man ska ha och några tycker att en billig Skoda räcker.

Redigerat av PalmiNio, 08 februari 2008 - 11:04.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.