* Officiell tråd - Windows Home Server *
1845 svar till detta ämne
Postad 06 juni 2009 - 09:50
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
En noob-fråga:
Jag kör för tillfället utan router. Kör BBBs trådlösa ADSL-modem/switch.
Alla datorer och PS3 får publik IP hemma.
Frågan är, kan jag köra igång Scaleon kopplad till switchen?
Hur blir det med säkerheten osv?
Jag har en gammal dassig Netgear-router hemma som ligger och skräpar, som jag kan köra med i värsta fall.
Hade tänkt uppgradera till en D-Link DIR655, men inte just nu.
Eller blir jag illa tvungen att göra det!?!
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 06 juni 2009 - 09:52.
Postad 07 juni 2009 - 16:20
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
När man ska kopiera data från sina befintliga diskar till servern, kan man då stoppa in en disk direkt i servern, kopiera data och sedan lägga in den i diskpoolen?
Edit: Tog en extra disk och testade, det fungerade alldeles utmärkt
Redigerat av Mr_Empa, 07 juni 2009 - 17:50.
Postad 07 juni 2009 - 18:56
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
När man ska kopiera data från sina befintliga diskar till servern, kan man då stoppa in en disk direkt i servern, kopiera data och sedan lägga in den i diskpoolen?
Edit: Tog en extra disk och testade, det fungerade alldeles utmärkt 
Jepp - precis genau! Det jobbiga blir om man inte börjat med den största disken. Jag gjorde den bommen innan. Installerade på en 750, och skulle lägga till en 1tb disk. Epic fail.
Postad 07 juni 2009 - 20:24
Unregistered0d49e295
-
Unregistered0d49e295
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Har fått igång servern nu, och allt är updaterat, Delat ut mappar, Öppnat portar i router och Fjärrstyrning funkar fint.
Men har letat efter guider/forum på svenska till dom olika funktionerna på W H S men hittar inga bra, Vet ni ?
Det tar för lång tid för mig att hålla på så här, att prova/gissa mig fram som den nybörjare jag är på detta roliga O S.
Tjejen min börjar att surna till ordentlig med, för att jag alltid "sitter vid mina burkar" som hon säger...
Ska fixa så servern tar autobackup och fixa en FTP till en början
Vad mer "kul" kan man göra?
Postad 08 juni 2009 - 06:28
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Men har letat efter guider/forum på svenska till dom olika funktionerna på W H S men hittar inga bra, Vet ni ? Vad mer "kul" kan man göra?
Det är rätt dåligt med svenska guider tyvärr. Fråga specifikt på något här så svarar vi. Topp "roliga" saker jag gör med min whs: 1) Kör en iis-webshare med jAlbum så jag har min foto-portfoolio automatiskt med thumbnails + surfbara storlekar på mina foton online samt jag har mina orginal tilgängliga 2) Jag kan streama ut de filmer som ligger på servern och kolla på när jag är på jobbet 3) Den agerar backbone åt min HTPC med mymovies whs-plugin (även om det pluginnet behöver lite kärlek och omvårdnad) 4) De kör autobackupper på det som är viktigt på de andra datorerna Typ så någonting
Postad 08 juni 2009 - 07:19
azka
-
azka
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har en liten fråga
På min tidigare Home Server så stod det längst ner i konsollen typ "Storage Balanced: 200x-xx-xx"
På min nya Scaleo 2205 så har den aldrig balanserat sedan jag startat den.
Står ingenting alls om Storage Balanced.
Och om jag kollar hur datan har lagt sig över diskarna så är en disk 97% full, och dom andra är nästan tomma.
Varför balanserar den inte? Eller ska den inte göra det?
Postad 08 juni 2009 - 07:22
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Den skall balansera, men den gör det inte helt till 100% när du har få diskar har jag märkt. När jag drog i de 2 första i mitt system fyllde den resterna av c:\ (1:a disken 2:a partitionen) till 97% innan den började fylla disk 2. När disk 2 var 25% full så drog balanseringen igång och nu ligger de på runda slängar 60% båda.
Postad 08 juni 2009 - 09:09
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Har fått strul med console:n på min Scaleo 2205, den går VÄLDIGT trögt - i princip helt oanvändbar - det verkar som om det började när jag skulle sätta på "remote access" i settings (i consolen), har läst nåt på nätet om att PVconnect kan vara orsaken.....någon annan som haft detta problem?
Tycker även att remote desktop går rätt trögt......
Postad 08 juni 2009 - 10:45
Tobbe666
-
Tobbe666
-
Amatör
-
-
96 inlägg
1) Kör en iis-webshare med jAlbum så jag har min foto-portfoolio automatiskt med thumbnails + surfbara storlekar på mina foton online samt jag har mina orginal tilgängliga
Detta tyckte jag lät intressant, är det enkelt? sköter JAlbum allting? Eller rättare sagt Hur har du gjort? tog ner programet och jag såg bara att den ville lägga upp allting på deras hemsida, kan man styra det? /Tobias
Postad 08 juni 2009 - 12:43
Unregistered39304
-
Unregistered39304
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag köpte den sista på MM i Högsbo.
Mycket riktigt som någon påpekade.
Läste jag här i forumet, att det fanns scaleo 2205 burkar på MM i Högsbo.
Jag beställde för nästan 3 veckor sedan på Komplett.
Jag ringde dit och fick beskedet att Fujitsu inte levererade.
Stack iväg som ett skollat troll till MM och som sagt fick jag tag i den sista.
Har hållit på och pillat med den hela helgen och har fått det mesta att snurra.
Hämtade dock hem en Squeezecenter programvara till min Duet som inte funkade.
Det har tack och lov kommit rättningar som sedan funkade bättre.
Har tidigare kört Freenas med Squeezecenter.
Det har funkat mycket bra, men känner att denna lösning har mer framtiden för sig.
Ha det!
//Benke
Postad 08 juni 2009 - 12:59
azka
-
azka
-
Rookie
-
5 inlägg
Den skall balansera, men den gör det inte helt till 100% när du har få diskar har jag märkt. När jag drog i de 2 första i mitt system fyllde den resterna av c:\ (1:a disken 2:a partitionen) till 97% innan den började fylla disk 2. När disk 2 var 25% full så drog balanseringen igång och nu ligger de på runda slängar 60% båda.
Jag har 3 diskar i nu, men det konstiga är att en kollega till mig som har en likadan som köpte sin samtidigt, hans balanserar konstant. Och han har lika många diskar i som mig. Börjar ärligt talat bli lite orolig nu. Fast samtidigt så gör det ju egentligen ingenting om den inte balanserar, men ändå.. Äh.. får vänta tålmodigt helt enkelt och se om den balanserar när jag fyller upp lite mer.
Postad 08 juni 2009 - 13:18
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
1) Kolla så powerpack är installerat, min hade inte det när jag köpte en ny WHS-licens utan den uppdaterade det från windows update - kanske att din kollega har gjort det och du har det inte? Utan powerpack blir burken seg som sirap när den försöker balansera, sen börjar du jobba med den och då slutar den osv. Värt att kolla
2) Jalbum vill som sagt lägga upp sig på en hemsida, men du kan lägga till ett nytt konto, köra ftp-server som är kopplat mot din webshare (så kör jag) men allt sparas under C:\Documents and Settings\CurrentUser\My Documents\My Albums\Alumnamn
Den kan du alltid kopiera till C:\Inetpub\wwwroot om du inte orkar göra en ny webbshare
Postad 08 juni 2009 - 13:50
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Vilken verre på squeezecenter kör du då benkekm?
Redigerat av Unregistered4fe51e59, 08 juni 2009 - 13:51.
Postad 08 juni 2009 - 16:29
Unregistered0d49e295
-
Unregistered0d49e295
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
"Windows home server connector" var kan man hitta det, står att man ska sätta i CD skivan. Men någon sådan har jag inte då jag laddat ner W H S (från microsoft) och på den DvDn kan jag inte hitta det....
Var laddar ni hem program till W H S ?
Vilket FTP Program rekommenderar ni som är gratis.
Tack för att ni står ut med "dumma" frågor
Postad 08 juni 2009 - 19:40
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
finns i din \shares\software folder på servern vid default installation.
"Ftp progam" menar du klient eller server?
Postad 08 juni 2009 - 20:44
Tobbe666
-
Tobbe666
-
Amatör
-
-
96 inlägg
"Windows home server connector" var kan man hitta det, står att man ska sätta i CD skivan. Men någon sådan har jag inte då jag laddat ner W H S (från microsoft) och på den DvDn kan jag inte hitta det....
Var laddar ni hem program till W H S ?
Vilket FTP Program rekommenderar ni som är gratis.
Tack för att ni står ut med "dumma" frågor
Om det är FTP-server så rekommenderar Filezilla http://computingondemand.com/?p=961 för installation.
Postad 08 juni 2009 - 21:11
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Håller med.
Annars hittar jag mina plugins på www.wegotserved.co.uk
Postad 08 juni 2009 - 23:40
Unregistered0d49e295
-
Unregistered0d49e295
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Ok, Filezilla verkar riktigt lätt o lättast brukar ofta vara bäst
Tack för dom snabba svaren o länkarna
Postad 09 juni 2009 - 06:49
Unregistered998cf521
-
Unregistered998cf521
-
Användare
-
-
178 inlägg
Om det är FTP-server så rekommenderar Filezilla http://computingondemand.com/?p=961 för installation.
Connector-installationen hittar du på "sharen" \software på din egna whs
Redigerat av Unregistered998cf521, 09 juni 2009 - 06:49.
Postad 09 juni 2009 - 07:39
Unregistered39304
-
Unregistered39304
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
"Vilken verre på squeezecenter kör du då benkekm?"
Tror att min Squeezecenter version heter SqueezeCenter-7.4-26930-whs.msi .
Men det verkar att ha kommit en ännu senare SqueezeCenter-7.4-26940-whs.msi .
Mvh
//Benekm
Postad 09 juni 2009 - 09:11
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Har fått strul med console:n på min Scaleo 2205, den går VÄLDIGT trögt - i princip helt oanvändbar - det verkar som om det började när jag skulle sätta på "remote access" i settings (i consolen), har läst nåt på nätet om att PVconnect kan vara orsaken.....någon annan som haft detta problem?
Tycker även att remote desktop går rätt trögt......
Citerar och svarar mig själv Hittade problemet, det hade mycket riktigt med "remote access" att göra - en process på servern "Portfwd.exe" stal c:a 99% av CPU:n och 500Mb av RAM-minnet, stängde av den och satte den till "manual" i "services" så funkade det sen som det ska. Då det gäller min router verkar det mycket bättre att manuellt öpnna de portar som behövs om man ska köra "remote access". Den automatiska funktionen funkade riktigt uselt i min setup. Nåja, skönt att man hittade orsaken till console-laggen iallafall  "Vilken verre på squeezecenter kör du då benkekm?"
Tror att min Squeezecenter version heter SqueezeCenter-7.4-26930-whs.msi . Men det verkar att ha kommit en ännu senare SqueezeCenter-7.4-26940-whs.msi .
Mvh //Benekm
Ok, jag hittade som sagt problemet med mitt "strul" så nu kör jag vanliga senaste 7.3.3? på min burk, ska försöka få igång det ikväll..... Enligt en säljare på MM kalmar så har de samma lagersystem, vid det tillfället så erbjöd han sig även att ta hem ett exemplar av varan jag frågade efter från växjö, jag skulle då få den dagen efter, men eftersom att jag bor precis mittemellan kalmar och växjö så åkte jag och handla direkt i växjö istället.
...och priset var ?
Redigerat av Unregistered4fe51e59, 09 juni 2009 - 09:10.
Postad 09 juni 2009 - 09:16
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
strul....med inlägget
Redigerat av Unregistered4fe51e59, 09 juni 2009 - 09:17.
Postad 09 juni 2009 - 10:10
azka
-
azka
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har en liten fråga 
På min tidigare Home Server så stod det längst ner i konsollen typ "Storage Balanced: 200x-xx-xx" På min nya Scaleo 2205 så har den aldrig balanserat sedan jag startat den.
Står ingenting alls om Storage Balanced. Och om jag kollar hur datan har lagt sig över diskarna så är en disk 97% full, och dom andra är nästan tomma.
Varför balanserar den inte? Eller ska den inte göra det?
Jag har 3 diskar i nu, men det konstiga är att en kollega till mig som har en likadan som köpte sin samtidigt, hans balanserar konstant. Och han har lika många diskar i som mig.
Börjar ärligt talat bli lite orolig nu. Fast samtidigt så gör det ju egentligen ingenting om den inte balanserar, men ändå..
Äh.. får vänta tålmodigt helt enkelt och se om den balanserar när jag fyller upp lite mer.
Löst problemet. Fick installera om servern Jag har haft lite småstrul med olika funktioner och detta var ett utav strulen, just att den inte balanserade. Anledningen till detta tror jag var att den hängde sig i installationen, och jag skippade något steg i installationen för att komma vidare överhuvudtaget. Men efter en ominstallation så balanserar den fint och flyter på riktigt bra
Postad 09 juni 2009 - 18:18
Unregistered4d686d5f
-
Unregistered4d686d5f
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har en burk med en ensam disk med WHS. Nu när jag fyllde upp disken lite så fick började den rassla och har en aktivitet på 30MB/s. Vad innebär det? Balanserar den även om den bara har en disk eller vad sysslar den med? Inget program ligger och använder cpu så känns lite skumt.
Postad 09 juni 2009 - 18:36
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Men har letat efter guider/forum på svenska till dom olika funktionerna på W H S men hittar inga bra, Vet ni ?
Det tar för lång tid för mig att hålla på så här, att prova/gissa mig fram som den nybörjare jag är på detta roliga O S.
Vad mer "kul" kan man göra?
Lite förslag på praktiska användningsområden för en WHS som är på dygnet runt.. tekniknörden: Jag provade MS VPN (tänkte backa släktens maskiner remote via WHS Connector). Det funkade men ALL trafik gick genom min WHS när man var uppkopplad. Det hade kanske gått att fixa till... Där har du nått att bita i  mail & filer: Som ftp server kör jag G6 ftp (kostar en slant). Som mailserver kör jag hMail. ftp-servern har jag mycket för att kunna synka mappar till/från jobbdatorn mha Syncback (finns en Lite-version som är gratis). Mailen har jag köpt en .se-domän till via Loopia, har tröttnat på att få ny adress när man byter ISP, nu kan jag flytta med min adress lätt när jag byter ISP. Musik: Squeezecenter servar min Sequeezebox (hårdvara) hemma, på alla andra datorer kör jag Squeezeplay. Döbra system för värsta mp3-samlingen, rekommenderas starkt om du har taggat din mp3-samling hysat bra. Dess inbyggda webserver krockar inte med IIS. Tv: Sen, precis som DreadLock har jag min server som share för htpc:en med Mediaportal, hade jag haft antennuttag i närheten av WHS:en hade TV Server rullat på den (inspelning av TV och streaming, en del av Mediaportal). Web: Jag har diverse webbar som rullar som jag admin:ar direkt på servern (inget tillägg till WHS). Alltid bra att ha, inte minst när man vill lägga ut nått kul som bara vännerna får se. Eller för att publicera filmdatabas (från Movie Collector kanske? :-), eller kanske köra en webmail som jag gjorde innan jag fick IMAP direkt i telefonen. Foto: Också jag (som DreadLock) har jAlbum körandes mot en share som är IIS-publicerad. Jag dumpar filer i en mapp på WHS och kör jAlbum från en klient som bygger upp en snygg web. Originalen lämnas orörda och strukturen i albumet byggs upp efter katalogstrukturen i mappen där jag dumpar mina original. Lite pilligt att få till men det blir till slut fantastiskt smidigt när grundjobbet är gjort, hade aldrig i h-vete sorterat bilder utan liknande lösning. Diverse: En syslogserver är aldrig fel. Jag låter routern (DIR-855) logga till Kiwi syslogd, men använder även möjligheten att syslogga från diverse script, exempelvis det som kollar min internetuppkoppling och försöker logga in mig om jag haft avbrott. Det har jag haft nytta av en hel del när man enkelt vill logga saker och följa upp efteråt. Det finns säkert massa fler bra saker man kan köra på sin WHS så länge man inte har för dåligt med minne eller klen hårdvara. WHS är ju via RDP nästan som en vanlig server.. Förutom G6 ftp är allt ovan kostnadsfri programvara.
Postad 09 juni 2009 - 22:45
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag kan avgöra i frågan, för jag hade nämligen ett supportärende hos MS ang. detta. Sedan PP1 balanseras det varje 60:e minut och det jag ville göra var att forcera en balansering för att veta att allt är synkat och ingen balansering sker de kommande 60 minuterna.
MS bekräftade balansering/60 min och meddelade att det inte är supportat att manuellt trigga demigrator. (om nån vet hur man kan göra detta så posta! 
Jag har inte svaret kvar, men så är det. En WHS som balanserar hela tiden kan inte ha ens PP1 installerad.
Uppenbart inte hela sanningen, om än delar av den iofs. Jag har PP2 för tillfället och demigrator går in betydligt oftare och arbetar när jag tankar exempelvis torrents. Hurvida den faktiskt flyttar något då har jag inte hunnit kontrollera närmare, dock hoppar processen in och drar stor last CPU. Då och då som sagt.
Postad 09 juni 2009 - 22:53
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag kan avgöra i frågan, för jag hade nämligen ett supportärende hos MS ang. detta. Sedan PP1 balanseras det varje 60:e minut och det jag ville göra var att forcera en balansering för att veta att allt är synkat och ingen balansering sker de kommande 60 minuterna.
Forcera en balansering kan du göra med Drive Balancer. Den "triggar" Demigrator att dra igång genom att helt enkelt låtsas fylla en disk (vilket även det talar emot att Demigrator endast arbetar var 60e minut.) Vad skulle WHS´n göra om en disk är på väg att fyllas, och det återstår 55minuter till nästa balansering? Självklart triggas den även oftare än så, kanske rent av är minimum var 60e (låter sannolikt). Hursom, drive balancer har en del switchar i sitt kommandoområde där du kan leka för att fördela data eller trigga den. (Appen finns hos bland annat hos WeGotServed) Jag har 3 diskar i nu, men det konstiga är att en kollega till mig som har en likadan som köpte sin samtidigt, hans balanserar konstant. Och han har lika många diskar i som mig.
Börjar ärligt talat bli lite orolig nu. Fast samtidigt så gör det ju egentligen ingenting om den inte balanserar, men ändå..
Äh.. får vänta tålmodigt helt enkelt och se om den balanserar när jag fyller upp lite mer.
Du kanske också behöver kolla in Drive Balancer, i readme´n och på nätet lite här och var kan man utläsa att Demigrator helt enkelt är avsedd att fylla en disk i taget (frånsett duplicering och så vidare), han (skaparen bakom drivebalancer) hänvisar även till MS officiella förklaringar till varför och hur det fungerar som det gör.
Redigerat av sunscreen, 09 juni 2009 - 22:51.
Postad 10 juni 2009 - 08:48
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1 033 inlägg
Har inte den här tråden spårat lite nu? Blir allt mindre om WHS och alltmer om var man kan hitta datorer billigast.
Postad 10 juni 2009 - 09:26
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Jo, lite faktiskt, frågan om man skulle göra en separat tråd för Scaleo:n? den har ju kommit väldigt mycket på tapeten pga prissänkningen  och jag måste erkänna att jag bidragit till OT....
Postad 10 juni 2009 - 11:42
Eidman
-
Eidman
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Installerade nyss Filezilla FTP Server på min WHS och det hela löpte smärtfritt. Jag kan ansluta till FTPn men mitt problem är att den inte hittar några av mina shares. Jag följde guiden till punkt och pricka så det "ska" ju fungera. Nån som har några tips eller själv använder filezilla?
Postad 10 juni 2009 - 17:14
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Web: Jag har diverse webbar som rullar som jag admin:ar direkt på servern (inget tillägg till WHS). Alltid bra att ha, inte minst när man vill lägga ut nått kul som bara vännerna får se. Eller för att publicera filmdatabas (från Movie Collector kanske? :-), eller kanske köra en webmail som jag gjorde innan jag fick IMAP direkt i telefonen.
Foto: Också jag (som DreadLock) har jAlbum körandes mot en share som är IIS-publicerad. Jag dumpar filer i en mapp på WHS och kör jAlbum från en klient som bygger upp en snygg web. Originalen lämnas orörda och strukturen i albumet byggs upp efter katalogstrukturen i mappen där jag dumpar mina original. Lite pilligt att få till men det blir till slut fantastiskt smidigt när grundjobbet är gjort, hade aldrig i h-vete sorterat bilder utan liknande lösning.
Det där låter ju högintressant! Vart konfar jag vilka mappar som ska delas ut via webben? Kan man välja att publicera valfri mapp mot valfri adress? Typ mappen "\\homeserver\users\min mapp" till " http://minhomeservers-ip/valfritt namn"
Postad 10 juni 2009 - 17:33
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Det där låter ju högintressant! Vart konfar jag vilka mappar som ska delas ut via webben? Kan man välja att publicera valfri mapp mot valfri adress? Typ mappen "\\homeserver\users\min mapp" till "http://minhomeservers-ip/valfritt namn"
Nej inte riktigt, du kan "skapa" en webb mha. bland annat ett Add-in. Men främst använder man sig av själva IIS´n och lägger upp websiter. Du kan såklart "nå dina mappar" om du kör mot din webadress /remote Detta om du ställt in under Settings (på consolen) att detta är tillåtet. Detta gäller Shares, som allt på WHS enligt standard gör, alltså INTE valfri mapp. (då får ställa in och bygga om på IIS/egna siter du skapar) Jag kör GalleryServerPro på min, den i sin tur pekar mot en mapp på annat ställe än en share. Det jag är rädd om backas upp till ett share för säkerhet.
Postad 10 juni 2009 - 22:07
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Nej inte riktigt, du kan "skapa" en webb mha. bland annat ett Add-in. Men främst använder man sig av själva IIS´n och lägger upp websiter. Du kan såklart "nå dina mappar" om du kör mot din webadress /remote Detta om du ställt in under Settings (på consolen) att detta är tillåtet. Detta gäller Shares, som allt på WHS enligt standard gör, alltså INTE valfri mapp. (då får ställa in och bygga om på IIS/egna siter du skapar)
Jag kör GalleryServerPro på min, den i sin tur pekar mot en mapp på annat ställe än en share. Det jag är rädd om backas upp till ett share för säkerhet.
Okej, tack för svaret! Jag tänkte ta mig en titt på om att använda IIS är något för mig. Hur gör man för att få fram inställningar för den funktionen?
Postad 11 juni 2009 - 12:13
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1 515 inlägg
Hur är det med säkerheten för diskpoolen i fall os-disken går sönder? Jag tänkte använda mig av ett asus pq5pro moderkort med 8st interna s-ata portar. Tänkte då köra med 2st 160gb diskar i raid1. På dem så kör jag själva whs. Sen till diskpoolen, har just nu 3x1tb diskar som sitter i en temporär server. Dock som vanliga diskar på en xp-burk. Tänkte därför skaffa 3x1tb alternativt större diskar. Då så sätt så kan jag ha diskpoolen redo, kopiera över filerna, tömma hårdiskarna en efter en och sedan lägga till dem i poolen som tomma diskar. Sen kommer jag till problem 2. Har ju enbart 8st interna portar, var av 2 går till os och sedan 6st till lagring så försvinner den enkla möjligheten till att utöka med fler diskar. Därför behöver jag ett kontroller kort. Problemet då är ju att whs inte stödjer raid i sig utan den kör ju allt i diskpoolen. Vad ska jag satsa på för kontroller kort då? *Promise SATA 300 TX4 4P ? http://www.komplett....aspx?sku=310630Har annars 2st SDM PCIe SATA II 300 RAID 2P http://www.komplett....led#ProductTabsliggandes hemma och skulle då kunna köra os raid1 confen på någon av dem alternativt använda ett bättre 2portas raidkort. Kommer att ha tillgång till 12st 3,5tums platser så rekar möjligheterna att expandera antalet diskar när det kommer att behövas.
Postad 11 juni 2009 - 17:41
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Okej, tack för svaret! Jag tänkte ta mig en titt på om att använda IIS är något för mig. Hur gör man för att få fram inställningar för den funktionen?
Du får RDPá / terminal server in till maskinen, ligger under Administrationsverktyg / IIS (internet information services) (hur du får det att lira finns också redan info på om man söker lite) Läsa på några snabba grundkurser i hur en webserver fungerar och så är väl att ge som tips, så man fipplar sönder något i onödan.
Postad 11 juni 2009 - 20:06
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Du får RDPá / terminal server in till maskinen, ligger under Administrationsverktyg / IIS (internet information services) (hur du får det att lira finns också redan info på om man söker lite)
Läsa på några snabba grundkurser i hur en webserver fungerar och så är väl att ge som tips, så man fipplar sönder något i onödan.
Återigen, tack! Nu har jag fått (lite...) kläm på hur det funkar. Jag har lyckats (med virtual directory) göra så att http://homeserver/test leder till innehållet (tillåter mappbläddring) i mappen c:/inetpub/blaha. Däremot om jag med samma metod försöker publicera innehållet i \\homeserver\public\test så vill det sig inte. Det lär väl ha med behörigheter att göra. Min fråga, är det dumt att göra en mapp i "sharen" åtkomlig externt från webben? Av säkerhetsskäl eller andra skäl? Om d:/shares/* är en dålig idé. Kan jag då göra valfri mapp under d:? Blir den mappen isåfall en del av poolen eller är den en en del av en fysisk disk?
Postad 11 juni 2009 - 21:18
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Återigen, tack! Nu har jag fått (lite...) kläm på hur det funkar. Jag har lyckats (med virtual directory) göra så att http://homeserver/test leder till innehållet (tillåter mappbläddring) i mappen c:/inetpub/blaha. Däremot om jag med samma metod försöker publicera innehållet i \\homeserver\public\test så vill det sig inte. Det lär väl ha med behörigheter att göra. Min fråga, är det dumt att göra en mapp i "sharen" åtkomlig externt från webben? Av säkerhetsskäl eller andra skäl?
Om d:/shares/* är en dålig idé. Kan jag då göra valfri mapp under d:? Blir den mappen isåfall en del av poolen eller är den en en del av en fysisk disk?
Det var många frågor... Du BÖR inte göra några som helst mappar åtkomliga till "internet", det BÖR kräva logins. (även om mappen är tom eller bara innehåller skit) Tillåta "mappbläddring bör man aldrig göra". WHS gör det redan möjligt för dig att via "inbyggda" funktioner komma åt alla "shares", dock med inloggning. Du kan även ställa in behörigheterna hur du själv vill. Alltså ingen idé att uppfinna hjulet igen. MEN om du är ute efter helt andra funktioner, kan jag försöka svara på dina frågor. Behörigheter är en sak i IIS, och en HELT annan i NTFS-lagret (som har överhanden på allt i en server). Om du exempelvis kommer åt, utan att logga in på en sida...materialet på den och kan bläddra. Då kör du med användarkontot för IIS... "servernamnet_IUSR". Detta behöver då ha behörigheter i NTFS för den mappen ditt virituella directory pekar på. MEN... det är INTE att rekomendera. Om du inte är helt säker på att applikation / site skall ha det så. Kolla istället in /Remote som ingår med WHS, och se om du inte kommer åt dina shares och det du behöver den vägen, men inloggningar. (annars försök beskriv vad du vill åsdakomma)
Redigerat av sunscreen, 11 juni 2009 - 21:18.
Postad 12 juni 2009 - 06:00
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Nu är ju IIS ingalunda unik för WHS så vi kanske inte ska dra allt i detalj, det är lätt att hitta info mha Google. Men iaf.. Det enklaste för att komma igång tycker jag är att köra IIS Manager (logga in via rdp). Klicka på foldern Web Sites och välj new website och lämna allt på default utom path:en. (Du behöver egentligen inte skapa en ny website för detta, det är bara att dunka ned filer i \wwwroot eftersom default website redan är igång men i detta exempel gör vi så) I början om du är osäker på permissions, testa att lägga din web i C:\Inetpub\wwwroot\testkatalog. Nu har du en web som är read only, inga script och utan directory traversing men den är ännu inte igång. Bara att stoppa ner html i foldern och köra, du når den nya webben via http://ditt-dnsnamn/...alog/index.htmlBekymra dig inte om att din website är "stopped" och inte går att starta, den accessas genom default website. Nu till steget med att starta webben separerad från default website: Säkerligen vill du koppla på någon rolig domän (finns gratisdomäner på exvis dyndns.org) till din nya web så prova att slå på host headers och starta din nya web: properties på din website -> flik web site -> knapp advanced -> knapp add under "Multiples identities.." Ta bort den blanka post som redan finns och tryck add för att lägga till en ny. Skriv in din domän under host header value, exvis "minsajt.se" om du köpt minsajt.se. Starta webben, och du kan nu surfa till "minsajt.se". Du kan nu ockå flytta hela din website så att den inte ligger i c:\inetpub, det går exempelvis att köra en site från en WHS share om man så vill. För olika webbar kan du hänga på hur mkt du vill framför din domän så länge du skapar host headers och att din DNS-tjänst tillåter sk "wildcards", exvis minafilmer.minsajt.se minarecept.minsajt.se kan leda till två helt olika webbar på samma server om din DNS-tjänst tillåter wildcards. Vi skall som sagt kanske inte gå in i detalj på detta då det inte är specifikt för WHS men nu har du lite att labba med.
Postad 12 juni 2009 - 11:21
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag väntar på att min 2205:a ska landa och har lite funderingar innan. Jag har idag en Soundbridge som jag streamar till med hjälp av Firefly. Men nu med 2205:an skulle jag även vilja ha möjligheten att streama till min Ps3:a och då spela upp all min musik som jag främst har i ALAC (Apple Lossless) format. Har ni några förslag på bra program som sköter transcoding on the fly främst av musik?
Asset kanske? http://www.wegotserv...et-upnp-2-beta/
Postad 12 juni 2009 - 14:50
marswe
-
marswe
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Asset kanske? http://www.wegotserv...et-upnp-2-beta/
Ska kolla på den, ser lovande ut. Hittade även http://ps3mediaserver.blogspot.com/ som kanske kan vara något. Någon som testat?
Postad 12 juni 2009 - 16:44
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Ska kolla på den, ser lovande ut. Hittade även http://ps3mediaserver.blogspot.com/ som kanske kan vara något. Någon som testat?
Kika in på konsol-forumet under ps3... LÄNK
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 12 juni 2009 - 16:46.
Postad 12 juni 2009 - 16:47
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Det var många frågor... Du BÖR inte göra några som helst mappar åtkomliga till "internet", det BÖR kräva logins. (även om mappen är tom
Helt rätt, det är webbar som skall exponeras via IIS (även om dessa kan vara en dedikerad share i WHS+IIS. Behörigheter är en sak i IIS, och en HELT annan i NTFS-lagret (som har överhanden på allt i en server).
Detta är den egentliga anledningen till mitt svar, jag glömde påpeka detta förut... I IIS på små websajter så är det inte alls ovanligt att man lägger permissions i filsystem medans sajten som helhet är publik. Detta är helt tröstlöst på WHS om den ensklida websiten publiceras via en share. Det är omöjligt att reda ut alla olika grupper som WHS skapar och få ner det på användarnivå utan att enkelt f*cka upp behöriga användares tillgång till sharen (för att publicera sidor och så). Jag kom så långt att enbart användare av WHS kunde nå sidorna, men det var väl grovt för mina behov, så jag gav upp. Så *om* man skall köra en site som är lagrad på en share, se till att den innehåller publikt material. Om man har siten på C: (eller d: för den delen) fungerar NTFS-permissions bra, så att endast users på WHS (max 10) kan ta del av vissa sidor genom att ange lösen. Jag vill betona att NTFS-permissions inte är att leka med. Rekommenderas endast för den som har koll, det kan vara ofantligt tidsödande att reparera felaktigt satta/borttagna rättigheter på NTFS-nivå. För att nu inte skrämma de som inte förstår sig på ovan riktigt så är det inte osäkert att skapa en vanlig ny websajt som jag beskrev tidigare. Då gäller samma regler som för alla webbar, WHS exponeras inte mer på ett farligt sätt om man inte bygger dumma webplatser.
Postad 12 juni 2009 - 17:09
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
*felpost*
Redigerat av maxxess, 12 juni 2009 - 17:09.
Postad 12 juni 2009 - 17:45
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Hej..!
WHS har nu rullat på fint här hemma ett antal månader...
..men..
När man gjort bort sig och glömt av lösenordet för att komma in på consolen, hur gör man då..?!?
Ominstallation ett måste..?
(Ska börja notera alla mina lösenord någonstans, minnet kan man uppenbarligen inte lita på..)
Postad 12 juni 2009 - 21:55
Unregisteredf78c4978
-
Unregisteredf78c4978
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Om jag har läst rätt så har 2205:an bara ett ethernet interface vilketnär synd om man som jag skulle vilja ha servern som brandvägg också, går det att stoppa in ytterliggare ett ethernet kort?
Postad 12 juni 2009 - 22:11
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Om jag har läst rätt så har 2205:an bara ett ethernet interface vilketnär synd om man som jag skulle vilja ha servern som brandvägg också, går det att stoppa in ytterliggare ett ethernet kort?
Om inte så bör man kunna sätta dit ett usb-anslutet nätverkskort.
Postad 12 juni 2009 - 23:54
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Det är inte supportat under WHS, du kan glömma brandvägg med två nätkort eftersom WHS bygger på en release av Server 2003 som inte medger detta. Sök tidigare inlägg/googla om du vill veta mer.
Postad 13 juni 2009 - 00:18
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
När man gjort bort sig och glömt av lösenordet för att komma in på consolen, hur gör man då..?!?
Det är rätt vanligt att någon glömt pwd. http://home.eunet.no...rdahl/ntpasswd/Detta var en googling, det kan funka, eller också inte, då är det bara att googla viare..
Postad 13 juni 2009 - 00:23
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Det är inte supportat under WHS, du kan glömma brandvägg med två nätkort eftersom WHS bygger på en release av Server 2003 som inte medger detta. Sök tidigare inlägg/googla om du vill veta mer.
Menar ni på fullt allvar att whs inte klarar en så grundläggande funktion som nästan alla windows för desktops klarar?
Postad 13 juni 2009 - 00:40
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Menar ni på fullt allvar att whs inte klarar en så grundläggande funktion som nästan alla windows för desktops klarar?
Ja, WHS är inte material för brandvägg, det går inte. WHS bygger väl på web edition eller nått, minns inte kl 01:30 på natten *S*... Detta topic finns säkert längre bak om man söker,
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|