Är väldigt nära att slå till på en Marantz 7002. Har försökt att läsa om Audyssey EQ, Flat EQ, THX Auto men jag blir bara snurrig. Verkar finnas en h-vetes massa inställningar mm. Kan någon på ett enkelt sätta hjälpa mig lite med mina frågor.
Jag kommer att ha högtalare i form av KEF 3005SE när jag kollar på film (5.1). När jag lyssnar på musik skall jag använda mina frontare KEF IQ7+sub (2.1) Förmodar att det finns tex Zon1 och Zon2 ( eller A och B ) på maratnz'en, så jag kan välja lätt mellan vilka högtalare jag vill lyssna med, eller?
Svar: ja, det borde fungera eftersom det finns "Front A" (L+R) respektive "Front B" (L+R). Hittade en "lathunds"-manual med schyssta bilder på baksidan av AMPen här (sista sidan):
http://www.marantz.c...s/e_sr7002.pdf
Sedan läste jag något om att det inte går att ha Audyssey på när man kör tex dts HD MA (bitstream)? Vilka lägen kan man ha när man kör tex dts HD MA? Skall köpa mig en blueray-panasonic DB-35 nu när den släpps tänkte jag, har idag en enklare dvd.
Inte så kul om man har grym inställning med Audyssey när man kollar på dvd (tex Dolby digital) och sedan när man pillar i en bluray och kör dts HD MA så låter det sämre pga att man inte kan ha dom inställningar man gjort. Eller är jag helt fel ute?
Svar: alltså, det går inte att applicera Audyssey EQ-lägena på bitstreamat HD-ljud - MEN det fungerar alldeles utmärkt för PCM! Dvs låt din Panasonic koda om HD-ljuden internt och låt dessa sedan skickas som PCM till förstärkaren och Voila, dina EQ-lägen fungerar klockrent (jag gör t ex så när jag kör BD från min PS3).
Kan man spara sina inställningar man gjort, tex om man har EQ-off när man lyssnar på musik (CD) och sedan har EQ-flat vid film? Eller blir det att alla källor spelar EQ-off om jag väljer detta och sedan måste gå in och ändra till EQ-flat när jag skall kolla på film? Min fråga är alltså om man kan spara olika inställningar på olika källor (cd, dvd, tv, game eller var källorna nu heter på marantz'en).
Svar: tyvärr, det går inte, har försökt ett flertal ggr men verkar omöjligt. Jag skulle nämligen också uppskatta en sådan funktion, men tjaaa, det är inte så farligt att klicka 2-3 ggr på EQ-knappen på fjärrisen heller faktiskt... Man vänjer sig.
Sist men inte minst, hur är uppskalning? Kommer köra bluray/dvd via hdmi, xbox via komponent. Sedan läste jag att den kunde ta emot analoga och kör ut via HDMI? Hur blir det om man kopplar in digitalboxen som inte ha HDMI, den har scart så det blir väl att köpa en kable Scart<->S-video.
Svar: sorry, det vet jag tyvärr inte...
Mycket tacksam för hjälp.
/D
* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *
Marantz SR8002
(Förstärkare)
|
1
|
(24)
|
Inga priser | |
Marantz SR7002
(Förstärkare)
|
1
|
(49)
|
Inga priser |
Postad 25 September 2008 - 11:59
Postad 25 September 2008 - 13:45
Jobbigt att man inte kan spara inställningarna på resp. källa. Men om det bara handlar om några knapptryck på fjärren (EQ-knappen) så kan man leva med det, bara man inte måste gå in i menyer mm för att ändra varje gång.
Ang. uppskalning av bilden så verkar inte detta finnas på marantzen som jag uppfattat det, utan den skickar vidare den signal den får. Vad detta innbär (bra eller dåligt) har jag ingen aning om.
Postad 25 September 2008 - 17:04
Hmmm. den dagen DD låter bättre än DTS HD MA skall vi sluta köpa nya produkter. Jag vill inte påstås att du "är helt fel ute" men här blir det en lite konstig jämförelse, iaf i min värld... DTS Ma låter aldrig sämre än DD nästan oaktat vad du gjort för inställningar...men visst självklart har du gjort rätta inställningar? Det är ju faktiskt bara EQn som påverkas, alla avstånd och nivåer blir ju detsamma...
Postad 25 September 2008 - 21:07
Jag har kollat runt efter olika dedikerade switchar, typ Gefen, och det jag har kommit fram till är att det är dyrt. Uppgraderar jag till en 7002 så löser jag det problemet. Frågan är om det är värt det?
Postad 26 September 2008 - 03:29
Jag har ett litet dilemma. Jag har idag en Marantz 4001 förstärkare och funderar om jag bör uppgradera till en 7002. Problemet började med att jag köpte en ny platt-tv. Jag har sen tidigare en full HD proj och nu behöver jag switcha mellan tv och proj via hdmi.
Jag har kollat runt efter olika dedikerade switchar, typ Gefen, och det jag har kommit fram till är att det är dyrt. Uppgraderar jag till en 7002 så löser jag det problemet. Frågan är om det är värt det?
Korta svaret: Lätt!
Långa svaret: Se ovan. Plus att du förutom en utmärkt HDMI-switchning även får bra dekodning av samtliga HD-ljudformat, Audyssey rumskorrigering, fyra HDMI-ingångar, snyggare chassi, bättre ljud - ja - det finns helt enkelt inte några nackdelar med ett sådant byte.
Postad 26 September 2008 - 14:10
Postad 26 September 2008 - 14:33
Angående att man inte kan ha olika inställning på de olika ingångarna. Jag har en 8002 och jag har pure direkt-läget på ljudingångarna som cd, squeezebox, vinylspelare. Medans jag har ett dolby läge på tv, dvd osv. Vet inte om det skiljer på 7002 och 8002.
Pure direct läget fungerar (precis som du skriver) för olika inputs (eftersom Pure direct kopplar bort alla EQ-lägen och finesser), men detsamma gäller tyvärr inte för EQ-lägena... Dvs väljer du Flat EQ för TV så kommer du ha det för din DVD-spelare också...
Postad 28 September 2008 - 11:28
Ljudet är sannerligen ett lyft i jämförelse med min gamla onkyo 605:a. Det är en ren fröjd att lyssna på musik i stereoläget och sorroundläget är lilka bra det.
Däremot är jag inte fullt lika imponerad av bilden. Onkyo 605:an hanterar bildmaterial, oavsett om det är hd eller ld, märkbart bättre än 7002:an. Därmed inte sagt att marantzen levererar dålig bild, men imponerad är jag inte.
Kan det möjligtvis vara en inställningsssak? Någon som kan beskriva sin upplevelse av marantzens leverans av bild till tv/projje?
mvh
Thomaslund
Postad 28 September 2008 - 11:45
Min 7002:a anlände i onsdags och efter ett par timmars inställningar så har jag komit fram till följande:
Ljudet är sannerligen ett lyft i jämförelse med min gamla onkyo 605:a. Det är en ren fröjd att lyssna på musik i stereoläget och sorroundläget är lilka bra det.
Däremot är jag inte fullt lika imponerad av bilden. Onkyo 605:an hanterar bildmaterial, oavsett om det är hd eller ld, märkbart bättre än 7002:an. Därmed inte sagt att marantzen levererar dålig bild, men imponerad är jag inte.
Kan det möjligtvis vara en inställningsssak? Någon som kan beskriva sin upplevelse av marantzens leverans av bild till tv/projje?
mvh
Thomaslund
Öhm, Marantzen gör ju ingenting med bilden om du kör via HDMI? Så har du en bra källa (t ex blu-ray eller HD DVD spelare som skalar upp bilden på egen hand) blir detta exakt lika bra på TVn, eftersom signalen är oförändrad.
Om du däremot har analog bild till Marantzen ska den skala upp signalen --> HDMI ut, men detta har jag tyvärr inte testat... Är det denna bild du tycker känns dålig eller?
Postad 28 September 2008 - 20:17
Öhm, Marantzen gör ju ingenting med bilden om du kör via HDMI? Så har du en bra källa (t ex blu-ray eller HD DVD spelare som skalar upp bilden på egen hand) blir detta exakt lika bra på TVn, eftersom signalen är oförändrad.
Om du däremot har analog bild till Marantzen ska den skala upp signalen --> HDMI ut, men detta har jag tyvärr inte testat... Är det denna bild du tycker känns dålig eller?
Det gäller framför allt hd-material från hd-tvboxen och blueray-spelaren. Jag kör på en 88 tums duk och det är precis som om bilden har blivit lite mer ofokuserad med 7002:an, suddigare liksom. Det är en marginell skillnad, men jag är säker på att det är skillnad från vad som levererades från onkyon.
Du menar alltså att bildkvaliteten ska vara densamma ovsett förstärkare? Och då menar jag om man kör via HDMI.
Postad 29 September 2008 - 08:16
Det gäller framför allt hd-material från hd-tvboxen och blueray-spelaren. Jag kör på en 88 tums duk och det är precis som om bilden har blivit lite mer ofokuserad med 7002:an, suddigare liksom. Det är en marginell skillnad, men jag är säker på att det är skillnad från vad som levererades från onkyon.
Du menar alltså att bildkvaliteten ska vara densamma ovsett förstärkare? Och då menar jag om man kör via HDMI.
Det verkar ju skumt? HDMI-signaler blir nämligen helt oförändrade med Marantzen, så i teorin borde dessa bli jäkligt bra om man har en riktigt bra källa (i st f att förstärkaren "skalar upp" dem ytterligare).
Nope, bildkvallen kan naturligtvis diffa en del mellan olika förstärkare (Onkyo har HQV-chip, Denon Faroudija etc) - men om man t ex skickar en 1080p/24Hz signal från sin Blu-ray spelare, så borde denna bli jäkligt bra på Marantzen, eftersom signalen som sagt är helt oförändrad när den skickas vidare till projektorn/TVn. Jag har personligen ingen 1080p-skärm, men 1080i och 720p ser väldigt bra ut hos mig (HD DVD, PS3, Xbox 360...)
Postad 29 September 2008 - 13:05
Postad 02 October 2008 - 09:00
Någon som testat att låta 7002 konvertera upp analoga bildsingnaler till digitala? Vad blev det för resultat??
Har en digitalbox (comhem) och den har endast scartutgång. Kan man köpa en Scart->Svideo och sedan koppla scarten från boxen in i receivern med s-video och sedan låta 7002 göra om signalen digitalt och skicka ut den med HDMI till tv'n. Skulle detta funka?
Postad 02 October 2008 - 11:10
Postad 02 October 2008 - 11:31
Ps. Använd gärna punkter när du skriver, lättare att läsa/förstå då.
Postad 02 October 2008 - 11:44
Har anslutit xbox360 och bluray spelaren med hdmi båda dom fungerar utmärkt.
Däremot så blir det som sagt bara en blå bild på tvn när jag ska köra boxen genom förstärkaren kan ha o göra med kabeln som jag använder (kör den som medföljde boxen) ska byta till en monster kabel idag när jag kommer hem.
Men det stora problemet är att displayen inte lyser har testat att resetta recivern utan någon skillnad ingen som har hört/varit med om detta problem tidigare?
Redigerat av Trazze, 02 October 2008 - 11:47.
Postad 02 October 2008 - 13:05
Har du en Humax HD-box från Comhem? I så fall behöver du inte byta kabel, det kommer inte att funka. Det är ett fel i boxen som uppstod vi senaste uppdateringen av firmware. Skall tydligen vara en nu firmware på gång som förmodligen tar bort detta fel. Så har du en HD-box från comhem måste du köra denna direkt in i tv'n.Däremot så blir det som sagt bara en blå bild på tvn när jag ska köra boxen genom förstärkaren kan ha o göra med kabeln som jag använder (kör den som medföljde boxen) ska byta till en monster kabel idag när jag kommer hem.
Vad gäller displayen så skall det väl finns en funktion som heter "Display Off" (tror jag). Du kan inte ha kommit åt den?
Tror det finns en kanpp på framsidan som man heter något med "display". Sedan om du trycker display på fjärren och sedan siffran 7 så kan man hoppa mellan olika display mode's. Sedan stängs väl displayen av om man kör "Pure Direct", står nåt om det i maualen iaf.
Redigerat av DennisA, 02 October 2008 - 13:21.
Postad 02 October 2008 - 22:05
Postad 06 October 2008 - 10:56
Skall man då först fasvända subben och sedan köra en ny Audyssey eller skall man köra en Audyssey och sedan fasvända?
Sedan tycker jag musiklyssningen blir lite väl tunn och "diskantig" när man kör 2.0 i Pure Direct, hur gör man för att lyssna i 2.1? Vill att subben skall lira tillsammans med mina KEF IQ7. Valde någon mode vilket gjorde att subben kickade igång men så gjorde även centern vilket jag inte vill.
Postad 06 October 2008 - 15:56
Tänk på att Audyssey inte mäter den faktiska avståndet från mikrofonen till subwoofern, utan den elektriska fördröjningen OCH tiden det tar för ljudvågorna att nå mic'en.Subben däremot hamnade att par meter fel. Sedan ställde den subben på -3.0db. Börjar bli lite orolig för att jag har en gammal firmware!!! Måste kolla detta ikväll. Tror dock det hela beror på att subben står bredvid soffan och att då soffan är "i vägen" mellan subben och micken.
Så har du ett delningsfilter i subwoofern som inte går att kopllas ur så betyder det att en fördröjning kommer att ske. Bäst att är att köra by-pass på delningsfiltret i själva subwoofern, går inte det så sätt lågpassfiltret i subwoofern på högsta möjliga läge.
MVH
/Chuck
Postad 06 October 2008 - 16:38
/D
Postad 07 October 2008 - 07:30
( Tillägg: smällarna kommer mest i surrounds, kör 7.1, men även i front L/R, men inte i samma omfattning..)
Synpunkter?
Redigerat av Unregistered50afef8d, 07 October 2008 - 07:31.
Postad 07 October 2008 - 10:28
MVH
/Chuck
Postad 07 October 2008 - 11:13
Har dock för mig att HK 255 klara av att koda om signalen så där borde du inte få knäppningar/smäller. Kan inte ha med problem som finns med HK255 att göra?
Redigerat av DennisA, 07 October 2008 - 11:19.
Postad 07 October 2008 - 11:32
Fel, 8002 kan absolut avkoda "HD-ljudformat".Kan det inte ha att göra med att 8002 inte kan avkoda dts HD MA eller Dolby True HD. Din panna DB30 klarar inte att skicka en avkodad signal (PCM) och din receiver kan inte heller avkoda signalen (Bitstream). Mao kan du inte få ut dts HD MA eller Dolby True HD med din nuvarande uppsättning (Marantz 8002 + Panasonic DB30).
MVH
/Chuck
Postad 07 October 2008 - 12:09
Fel, 8002 kan absolut avkoda "HD-ljudformat".
MVH
/Chuck
Ja det gör den ju. Jag blandade ihop det med uppskalning av bilden som den inte kan göra. My bad....
Kan inte vara så att twingo har en 8002 med den gamla firmwaren?
Postad 07 October 2008 - 13:17
Nu har jag kopplat upp allt hemma (7002 med KEF 3005SE till film och ett par KEF IQ7 till musik). Körde en Audyssey och det funkade ok, alla högtalare hamnade liiiite längre bort än vekligheter (kanske diffade på 0,5m) Subben däremot hamnade att par meter fel. Sedan ställde den subben på -3.0db. Börjar bli lite orolig för att jag har en gammal firmware!!! Måste kolla detta ikväll. Tror dock det hela beror på att subben står bredvid soffan och att då soffan är "i vägen" mellan subben och micken. Skall även testa att fasvända den 180grader eftersom den står bredvis soffan vilket jag hört man skall göra.
Skall man då först fasvända subben och sedan köra en ny Audyssey eller skall man köra en Audyssey och sedan fasvända?
Sedan tycker jag musiklyssningen blir lite väl tunn och "diskantig" när man kör 2.0 i Pure Direct, hur gör man för att lyssna i 2.1? Vill att subben skall lira tillsammans med mina KEF IQ7. Valde någon mode vilket gjorde att subben kickade igång men så gjorde även centern vilket jag inte vill.
Undrar över samma sak. Visst borde det vara möjligt att köra i Pure Direct men samtidigt kunna få subben att komplettera basen. Har dock själv inte hittat någon möjlighet att göra detta val på recievern. Dennis A, om du hittar en lösning på detta så är jag tacksam över att få höra den.
Fredde
Redigerat av Fredrik4xxxx, 07 October 2008 - 13:18.
Postad 07 October 2008 - 17:24
Ja det gör den ju. Jag blandade ihop det med uppskalning av bilden som den inte kan göra. My bad....
Kan inte vara så att twingo har en 8002 med den gamla firmwaren?
Jo, så borde det definitivt vara, min 7002:a knäppte också hela tiden med den gamla firmware, men efter uppdatering av Septon så fungerar detta nu klockrent!
Postad 07 October 2008 - 20:24
Postad 07 October 2008 - 22:18
To enter service menu and display fimware versions, push simultaneously the three buttons "Pure Direct", "7.1CH INPUT" and "M-DAX" on the front panel for more than three seconds.
Push "Enter" to display the next line.
Gammal version (postat av Infotizer):
V 071010 1N
MZ ******
B1 10708201
B2 20708231
Hdmi h33
Ny uppdaterad version (postat av ljudnisse):
Code: MZ06
Ref No: MZ08-23
Date: 2008-04-11
Main: V080313
HDMI: h35
Har du en gammal firmware måste du lämna in den till butiken så får dom skicka in den på verkstad, inget dom kan göra i butik.
Postad 08 October 2008 - 07:09
Postad 08 October 2008 - 09:22
Tackar tackar...lär lämna in den och jag återkommer om det löste problemet.
Vilken firmware-version hade din Marantz?
Redigerat av ajzman, 08 October 2008 - 09:22.
Postad 08 October 2008 - 10:39
övriga sifferkoder som inte säger mig något var
B1 10708201, B2 20708231, MZ 750001038. Antar att det är seriennummer och annat....
Postad 08 October 2008 - 17:00
Hej hopp, jo, det blev den gamla HDMI ver. H33...så nu lär man få skicka den till Gbg
övriga sifferkoder som inte säger mig något var
B1 10708201, B2 20708231, MZ 750001038. Antar att det är seriennummer och annat....
Yes, det är den gamla versionen. Skumt att nya enheter fortfarande levereras med den??
Men du kan trösta dig med att Septon är snabba med uppdateringen, ska inte ta mer än 10 dagar dörr till dörr.
Postad 08 October 2008 - 19:52
Postad 10 October 2008 - 09:53
Har kört audyssey två gånger. Första gången hade jag satt min sub på +6db innan jag körde igång Audyssey. Audyssey satte då subben -3.0db. Testade sedan att fasvända subben 180gr och sedan sätta subben på 0db. Samma sak igen, -3.0db
Subben står bredvid soffan och soffan är då ivägen mellan sub och mick, skulle inte soffan vara ivägen så skulle subben hamna på mer mer minus..eller...!?!? Centerhögt sätter den också på -db medans frontarna ställs på +.
Det låter bra hemma förutom subben, måste höja upp den men ändå tycker jag den borde prestera lite bättre vid lagom muller. Känns som det är antingen eller, vid explotioner så låter den men i andra actionscener hörs det inte så mycket. Kanske beror på att den bevös spelas in? Mitt rum spelar nog också en stor roll i det hela, tycker mig få basen i fel sida av rummet. Kan inte möblera om dessvärre.
Försöka pilla lite med EQ, RE-EQ och THX men jag snurrar bara bort mig i allt. Lite störande att man inte vet vad man har aktiverat, tex om man har THX eller EQ -front, flat mm aktiverat eller inte, framgår inte i displayen. Tex trycker man på THX-knappen på fjärren så står det THX Cinema i displayen en kort stund, men jag vet inte hur man stänger av THX-läget (finns ingen som heter THX Off eller dyl)! Har nog inte fattat detta med THX-lägena som finns riktigt ännu.
Lyssna på tv-ljudet är ett stort lyft jämnfört med mina förra prylar. Här känns det som subben funkar bra, jag vill inte ha för mycket sub när jag lyssnar på en tv-program. Har en samsungbox (comhem) inkopplat med optisk.
Testade mitt xbox 360 lite snabbt igår, jag har koppalt med HDMI till receivern. Ljudet var riktigt dåligt, lär burkigt och grötigt. Subben lirar knappt med öht. Testade bara lite snabbt med att ändra EQ-läge (Audyssey, Flat, Front)men inte blev det bra. Skall pilla lite mer. Hörde även drop-outs i ljudet i början när jag lirade xbox 360!??! Var några drop-outs i början när jag satt och lirade NHL08, upphörde sedan (satt inte och spelade länge, kanske hade hört fler om jag lirat en stund). Någon som varit med om liknande??
Musiken låter kanon, vill dock ha lite bas till mia IQ7 och fått höra att man då skall köra Source Direct (inte pure). Lampan på subben tänds blå (vilket indikerar att den får signal) men jag hör knappt att den låter, hmmm
Nu har jag inte hårdtestat allting, detta är bara min reflektion efter 1v och jag har inte pillat allt för mycket. Jag har en audyssey-kalibrering kvar att göra vilket också är den med rätt inställning på subben. Detta kanske göra att subben låter bra.
Det låter bra hemma, bra mycket bättre än mina tidigare prylar förutom subben och när jag kör xbox 360. Skulle vilja ha liiiite mer bas/fyllighet i det hela. Skall jag kanske höja volymen på subben ännu mer för att få bra bas vid musiklyssning och vid spel (xbox 360)? Känns som att det kommer bli j-ligt mycket bas vid expoltioner när jag kollar på film isf. Hur gör ni? Har ni hittat en inställning där ni inte behöver gå in och ändra volymen på subben? Jag kan endast höja +6db eller +12db på själva subben med en kanpp vilket är lite bökigt då den sitter på undersidan.
En annan sak som kanske spelar roll vad gäller ljudet/fylligheten vid film är att min dvd-spelare inte är den bästa. En gammal pioneer 444 som har ett par år på nacken. Blu-Ray kommer in i hyllan så fort Panasonic släpper sin nya DB35 (eller DB55).
Sedan skall mina högtalare spelas in också.
Jag har senaste versionen av firmware ifall någon undrar.
/D
Redigerat av DennisA, 10 October 2008 - 11:10.
Postad 14 October 2008 - 10:43
tänkte kolla om någon vet om man kan koppla in tex htpc med hdmi och få bilden ut genom komponent?
Postad 22 October 2008 - 15:38
Tråd på AVS forum som behandlar ämnet
En annan tråd ang -10db LFE-bugg som jag startade
Postad 22 October 2008 - 16:31
Någon som har 7002 och testat att köra ljudet via en Blu-Ray spelare med PCM, hur upplever ni basen jämnfört med bitstream? Läst i div trådar och andra forum att det finns vissa receivers om inte boostar upp LFE-signalen med 10db via PCM.
boostar upp ? Ska den väl inte behöva för är buggen borta ska väl allt låta bra?
Sen tycker du att eq lägen låter bättre än att köra ren signal?
Har inte fått min spelare än men jag ska prova sen. Och ang EQ så tycker jag på min anlägning att det låter sämre.
Redigerat av _FredriK_, 22 October 2008 - 16:33.
Postad 22 October 2008 - 17:07
Någon som har 7002 och testat att köra ljudet via en Blu-Ray spelare med PCM, hur upplever ni basen jämnfört med bitstream? Läst i div trådar och andra forum att det finns vissa receivers om inte boostar upp LFE-signalen med 10db via PCM.
Jag tycker det blir jäkligt bra LFE/bas för PCM-ljud, hör ingen skillnad alls mellan detta och Bitstreamat ljud (förutom att bitstream låter aningen "högre" rent volymmässigt, men det är ju ganska enkelt att justera...). Testa t ex Iron Man BD eller The Incredible Hulk BD, grym LFE/bas på båda dessa rullar!
Däremot upplever jag fortfarande min center som "svag" när jag kör utan EQ, dvs det blir ibland svårt att höra tal/prat i diverse filmer, men eftersom AUDYSSEY och FLAT EQ låter för "skarpa" i mitt system (för mkt diskant), så har jag numera valt att köra på en egen variant via "PRESET EQ" genom att kopiera över alla värden från FLAT och sedan sänka dessa stegvis, tills ljudet låter "rent och klart", men inte för "skarpt och diskantigt".
Vid vanlig stereoavspelning och tvåkanalsljud kör jag dock helt utan EQ, annars låter det knas... Blir dock ett grymt bra ljud för vanlig CD-avspelning, det är verkligen här Marantzen kommer till sin rätt!
Postad 22 October 2008 - 19:28
boostar upp ? Ska den väl inte behöva för är buggen borta ska väl allt låta bra?
Sen tycker du att eq lägen låter bättre än att köra ren signal?
Har inte fått min spelare än men jag ska prova sen. Och ang EQ så tycker jag på min anlägning att det låter sämre.
Handlar inte om "LFE-buggen" som fanns i Marantz 7002/8002 när man körde Audyssey. Om du läser tråden från AVS Forum så står det att vissa receiver's inte lägger på 10db på LFE när man kör PCM.
Har inte fått min Blu-Ray ännu, har lagt handpennig på en Panna DB55. Men jag har lite problem med rumsakustiken då basen hamnar fel i mitt rum, detta blir dock lite bättre med Audyssey. Sedan som ajzman säger, så blir centern bra mycket bättre med Audyssey. Därför vill jag kunna köra Audyssey och måste därför köra PCM.
Jag tycker det blir jäkligt bra LFE/bas för PCM-ljud, hör ingen skillnad alls mellan detta och Bitstreamat ljud (förutom att bitstream låter aningen "högre" rent volymmässigt, men det är ju ganska enkelt att justera...). Testa t ex Iron Man BD eller The Incredible Hulk BD, grym LFE/bas på båda dessa rullar!
Skönt att höra! Att PCM skulle låte lite lägre har jag läst men det känns som ett mindre problem. Verkar som detta fel med för lite db på subben endast gäller när man kopplar analogt (mulichannel)
Från AVS Forum
Receivers with no separate analogue SW gain:
Marantz SR7200
Postad 22 October 2008 - 20:25
Skönt att höra! Att PCM skulle låte lite lägre har jag läst men det känns som ett mindre problem. Verkar som detta fel med för lite db på subben endast gäller när man kopplar analogt (mulichannel)
Från AVS Forum
Aha, ja då är det inte så konstigt att jag inte märkt ngt eftersom jag kör HDMI (digitalt) för alla Multichannel-källor (Toshiba EP 35 HD DVD, PS3 Blu-ray, Xbox 360 Elite). Hoppas det löser sig när du får din Pana BD-spelare, då kommer du väl köra HDMI också antar jag?
Edit: föresten, du har väl senaste firmware? Annars är det ju den som spökar och sänker LFE med ca 10 db vid Audyssey EQ...
Redigerat av ajzman, 22 October 2008 - 20:28.
Postad 23 October 2008 - 08:33
Jag har senaste firmware. Kanske skall förtydliga att jag inte har några problem med för lite db via subben. Läste bara på AVS Forum att det är förstärkarens jobb att boosta upp LFE med 10db men vissa receivers är dåliga på det och vissa kan man inte gå in manuelt och höja db. Nu verkar det som Marantzen fixar detta via HDMI men inte via analogt (vad gäller PCM). Blev orolig när jag läste detta:
LFE digital output from players
When outputting a Dolby Digital or DTS bitstream from a player, the LFE channel remains encoded in the bitstream, untouched by the player. The receiver's decoder has the responsibility to boost the LFE by 10dB, and almost invariably they will get this right. DD and DTS remain the most foolproof way of transmitting LFE.
When outputting a PCM multichannel bitstream over Denon Link, i.Link, HDMI or similar, the LFE channel will be transmitted "as-is", and will need boosting by 10dB in the receiver. The receiver should do this automatically. If it fails to do this before performing bass management, then you will be unable to calibrate the system correctly - boosting the subwoofer to compensate will have the side effect of over-emphasising bass from other channels.
Ville därför kolla med er som har 7002/8002 och kör PCM (via HDMI) om ni upplevde någon minskning vad gäller LFE.
Postad 28 October 2008 - 11:02
Postad 28 October 2008 - 12:46
Varför insisterar alla att köra på Audyssey då? Varför ställer INGEN av er in stärkaren manuellt!?
Öhm, jag skrev ju i mitt inlägg ovan att jag precis gjort detta (använder egna värden via PRESET EQ)...? Och att min center blir för svag om jag kör utan EQ för multichannelmaterial:
"Däremot upplever jag fortfarande min center som "svag" när jag kör utan EQ, dvs det blir ibland svårt att höra tal/prat i diverse filmer, men eftersom AUDYSSEY och FLAT EQ låter för "skarpa" i mitt system (för mkt diskant), så har jag numera valt att köra på en egen variant via "PRESET EQ" genom att kopiera över alla värden från FLAT och sedan sänka dessa stegvis, tills ljudet låter "rent och klart", men inte för "skarpt och diskantigt". Ett jäkla pill dock, men nu är jag hyffsat nöjd iallafall (åtmistone till man köper nya och mer kraftfulla högtalare!).
Vid vanlig stereoavspelning och tvåkanalsljud kör jag dock helt utan EQ, annars låter det knas... Blir dock ett grymt bra ljud för vanlig CD-avspelning, det är verkligen här Marantzen kommer till sin rätt!"
Redigerat av ajzman, 28 October 2008 - 12:47.
Postad 28 October 2008 - 14:28
Postad 28 October 2008 - 16:35
Om man kör en Audyssey och sedan går in och pillar i PRESET EQ, ändrar man då något i FLAT, FRONT, AUDYSSEY då också? Inte riktigt förstått vad PRESET EQ är för något.
Nope, PRESET EQ har ingen koppling till ngt av Audyssey EQ-lägena, utan är ett helt fristående, användarspecifikt EQ-läge.
Observera dock att Audyssey-lägena lägger på sjukt mkt mer effekter och diverse "teknisk mumbo-jumbo" än vad som är synligt i själva EQ-gränssnittet och dessa effekter får du alltså inte tillgång till via PRESET!
Men eftersom PRESET låter bättre för just min anläggning och mina små satellithögtalare (som tyvärr blir för skarpa med Audyssey) använder jag alltså det för allt multichannel material.
Men i ditt fall och med din anläggning (KEF satelliter + golvfrontar) borde du använda ngt av Audyssey-lägena (Flat kanske?) i st f Preset, så att du får tillgång till samtliga "dynamiska effekter". Well, du får testa dig fram helt enkelt och höra av dig med feedback!
ps. fick du ngn ordning på subben vid tvåkanalsljud/CD? d.s
Redigerat av ajzman, 28 October 2008 - 16:37.
Postad 28 October 2008 - 16:55
Nope, PRESET EQ har ingen koppling till ngt av Audyssey EQ-lägena, utan är ett helt fristående, användarspecifikt EQ-läge.
Observera dock att Audyssey-lägena lägger på sjukt mkt mer effekter och diverse "teknisk mumbo-jumbo" än vad som är synligt i själva EQ-gränssnittet och dessa effekter får du alltså inte tillgång till via PRESET!
Men eftersom PRESET låter bättre för just min anläggning och mina små satellithögtalare (som tyvärr blir för skarpa med Audyssey) använder jag alltså det för allt multichannel material.
Men i ditt fall och med din anläggning (KEF satelliter + golvfrontar) borde du använda ngt av Audyssey-lägena (Flat kanske?) i st f Preset, så att du får tillgång till samtliga "dynamiska effekter". Well, du får testa dig fram helt enkelt och höra av dig med feedback!
ps. fick du ngn ordning på subben vid tvåkanalsljud/CD? d.s
Kör faktiskt alla KEF sateliter (3005SE) när jag kollar på film, kör endast IQ7 (golvfrontar) till musik.
Så PRESET kan man säga är sin egen EQ men att man då går miste om lite "mumbo-jumbo".
Nej, jag har inte fått någon ordning på subben vid tvåkanalsljud/CD ännu
Jag samlar just nu in lite feedback innan jag får min Blu-ray spelare, när den kommer skall det testköras och pillas. Ingen idé att pilla allt för mycket innan den är på plats då den skall köra allt, dvs Blu-ray, dvd och musik.
Just nu kör jag på EQ AUDYSSEY vid film vilket jag tycker låter bäst. Kör aldrig med THX-läge (dumt?) då jag inte vet hur man tar bort det. Trycker man på THX står det THX CINEMA men man jag vet f-n inte hur man stänger av THX, framgår inte riktigt när den är av eller på i dislplayen ( eller jag kanske behöver glasögon
Postad 28 October 2008 - 19:56
Skumt det där med subben, jag kör ju på värdet "small" för mina frontar med LFE-brytning på 120 hz och subben är fanimej riktigt grym, både gällande multichannel OCH stereoljud! Lustigt att den blir så dålig för dig vid 2-kanalsljud...? Borde ju bara vara att byta från Speakers A --> speakers B och allt fungerar via automatik (dvs du borde inte behöva ställa om dina frontar small/large eller bass auto/both)? Märkligt...Kör faktiskt alla KEF sateliter (3005SE) när jag kollar på film, kör endast IQ7 (golvfrontar) till musik.
Så PRESET kan man säga är sin egen EQ men att man då går miste om lite "mumbo-jumbo".
Nej, jag har inte fått någon ordning på subben vid tvåkanalsljud/CD ännuJust nu kör jag med AUTO + EQ OFF och dragit upp "bass" till max (+6db). Subben låter men inte mycket och absolut ingen punch vid tex baskagge, har en gammal Audio Pro sub (budget modell som är kanske 7år gammal) som gjorde detta mycket bättre till min gamla anläggning, kanske skall koppla in den och testa? Vill inte att subben skall ha "övertaget" när jag lyssnar på musik men som det är nu är det för lite.
Jag samlar just nu in lite feedback innan jag får min Blu-ray spelare, när den kommer skall det testköras och pillas. Ingen idé att pilla allt för mycket innan den är på plats då den skall köra allt, dvs Blu-ray, dvd och musik.
Just nu kör jag på EQ AUDYSSEY vid film vilket jag tycker låter bäst. Kör aldrig med THX-läge (dumt?) då jag inte vet hur man tar bort det. Trycker man på THX står det THX CINEMA men man jag vet f-n inte hur man stänger av THX, framgår inte riktigt när den är av eller på i dislplayen ( eller jag kanske behöver glasögon)
Föresten, du ska INTE köra Audyssey EQ läget tillsammans med THX, det hämmar tydligen en hel del av Audysseys effekter (THX-läget rekommenderas endast på FLAT EQ, kolla i Audyssey tråden på AVS forum, eller i denna tråd, har själv postat om detta för ett antal inlägg sen...). Så de lägena du kör nu, dvs Audyssey UTAN THX är alltså helt korrekt.
Precis.Så PRESET kan man säga är sin egen EQ men att man då går miste om lite "mumbo-jumbo".
Redigerat av ajzman, 28 October 2008 - 19:56.
Postad 28 October 2008 - 23:13
Tycker också det är skumt med min sub. Har lite problem med rumsakustiken, har dålig bas vid lyssningspossitionen (hade inte det med förra systemet). Men även utanför lyssningspossitionen så finns inte den där "punchen" i subben. Kan tyvärr inte flytta subben. Har hört att min sub skall vara bra så jag tror inte det är någon skit-sub jag har. Man hoppas ju på att allt skall bli bättre när nya spelaren kommer in bilden men det är nog ett önsketänkade. Annars får det bli en sväng till reference audio (där jag köpte allt) och syna deras sub/ljud som står uppställd. Är det skillnad så får jag be någon därifrån komma hem till mig, får väl pröjsa dem för ett hembesök om dom ni gör sådant...bor ju på söder. Dom säger sälva att 7002 o 3005SE kan vara den bästa combon. Antingen är något knas eller så funkar inte mitt rum med 7002+3005SE....eller så har jag missat något vad gäller inställningarna.
Redigerat av DennisA, 28 October 2008 - 23:15.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité
28 bilder
177 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?