Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 December 2007 - 10:04

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Jag tror inte direkt några bildfunktioner av vikt stängs av, 100Hz och alla bildiställningar går att ändra på. Något som heter "Bioläge" och xvYCC val går inte att ändra men jag vet ej vad de gör.

"Bioläge" är samma sak som deinterlacing, vilket alltså inte behövs då signalen från en PC är progressiv. "xvYCC" är utökad färgrymd som vissa HD DVD och Blu Ray stödjer, men knappast en PC.

Postad 31 December 2007 - 10:36

Blinded
  • Blinded
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag misstänker att Norrmännen måste ha gjort en miss i sitt test, angående pc inkopplingen,men jag ville ta med det också , det går ju inte att utelämna de saker som är mindre bra i ett test. Det återstår att se, jag får min 52 om ca en vecka.Jag har svårt att tro att det finns en bättre Lcd i den prisklassen just nu .

Det är mycket intressant att läsa hur den klarar sig mot Sonyn och Sharp, det är definitivt inga dåliga lcd dom jämför med och där visar Toshiban bättre bild på HD-material än SharpHD1E och den kostar väll över 40k?

Blinded

Postad 31 December 2007 - 10:56

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Along with this agreement with Sharp, Toshiba will drastically revise its policy for OLED panel development. The company has given up on 30-inch and larger OLED TVs, which it was planning to mass-produce in 2009, and focuses on small- and medium-size OLED panels mainly for mobile phone applications.

Toshiba also indicated a plan to mount Sharp's LCD panels on most of its next-generation large TVs. Nishida explained the reason for this plan, stating that "LCD panels are by far superior to OLED panels in terms of not only image quality and slimness but also power consumption in particular."

Märkligt uttalande. Jag har hela tiden fått höra att OLED drog betydligt mindre ström än LCD. Ingen backlighting behövs t.ex. Det är därför som OLED används i små enheter som PDAer, mobiltelefoner och liknande, de drar mindre ström precis som det nämns i pressreleasen ovan. Nackdelen är att de inte har så lång livstid och att de är svåra att göra stora.

Och skulle LCD paneler vara tunnare än OLED?! Sonys 11-tums OLED panel är extremt tunn.

Nä, detta samarbete är nog resultatet av att Toshiba insett att de tagit sig vatten över huvudet och inte lyckats utveckla stora OLED paneler inom rimlig tid och inom den budget de bestämt. Så istället skriver man avtal med en konkurrent ungefär som Sony gjorde med Samsung när de långt om länge insåg att de hängt kvar i bildrören för länge och bara hade lyckats få fram halvkassa plasma-paneler som ingen ville ha.

För övrigt läste jag någonstans i veckan att alla LCD paneler använder en liten mängd Indium. Om dagens förbrukning jämförs med alla kända utvinningsbara källor av Indium så kommer denna metall att ta slut om cirka 6 år. Inga kända ersättningsmedel finns för denna metall, åtminstone inte vad gäller LCD paneler. Så med detta i åtanke så blir ovanstående anonnserade avtal mellan Toshiba och Sharp ännu mindre övertygande. Det är helt enkelt en nödlösning tills Toshiba fått ordning på sina utvecklingsplaner för OLED om de inte helt uppgivit tankarna på att utveckla något själva.

Tyvärr mer OT...

Detta finns på Nytekniks sida:

"Genom samarbetet kommer Toshiba att köpa alla sina lcd-skärmar från Sharp, som är världens största tillverkare av lcd-paneler.

Därmed får Sharp en stadig kund och kan göra större investeringar i tillverkningsanläggningar. Toshiba slipper plöja ner kapital i produktionsanläggningar men får ändå skärmar till sin produktserie från en pålitlig leverantör. Sharp väntas bygga en ny tillverkningsenhet för lcd-produkter i Sakai i Osakaområdet.

Toshiba var tidigare med i ett samarbete mellan Matsushita och Hitachi. Tidigare i veckan meddelade Canon att man går in i ett samarbete med dessa företag för att utveckla oled-skärmar.

Canon och Toshiba har samarbetat under många år med utvecklingen av en annan skärmteknik, kallkatodröret. Den tekniken har av olika anledningar, exempelvis patenträttsliga frågor och höga produktionskostnader, skjutits på framtiden.

Toshiba plöjde ner mycket pengar i tekniken, men har under det senaste året behövt göra stora satsningar inom kärnkraftområdet, där man är en av världens största aktörer.

Genom att släppa den dyra utvecklingen av kallkatodröret och i stället köpa färdiga lcd-paneler till sina tv-apparater, kan de tunga investeringarna läggas på kärnkraftsidan.

De största aktörerna när det gäller lcd-skärmar är Sharp och Hitachi i Japan och Samsung i Sydkorea. Samsung samarbetar med japanska Sony när det gäller lcd-teknik."

Redigerat av Unregistered5eeb5689, 31 December 2007 - 10:58.

Postad 31 December 2007 - 12:34

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej
Är det någon som vet vilka och hur många skruvar man ska ta bort för att få av foten på 47:an?
/Ansy

Postad 31 December 2007 - 13:19

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Ja det är 5st skruvar som ska bort för att foten ska bli fri.
Dom tre som sitter precis ovanför foten samt dom 2 som sitter precis bredvid..

Postad 31 December 2007 - 13:39

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Ja det är 5st skruvar som ska bort för att foten ska bli fri.
Dom tre som sitter precis ovanför foten samt dom 2 som sitter precis bredvid..

Supertack!
/ANSY

Postad 01 January 2008 - 13:00

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag har en 52"
Vilket läge är bäst på bildstabiliseringen och vad gör dessa lägen för skillnad?

Postad 01 January 2008 - 15:07

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Hej Sir Eken

Ser att du kör HTPC i 1920x1080 på en av dina bilder i galleriet, ser fint ut ;)

Lite frågår angående PC och Z3030:
1. Vad har du för grafikkort i din burk?
2. Hur flexibelt tar skärmen olika upplösningar? Tex 640x480 (BIOS & Bootup), 1024x768, 1360x768, 1400x1050?
3. Hur ser nerskalningen ut till lägre upplösningar än 1920x1080? Ofta ser det väldigt dassigt ut...
4. Har du behövt e.g powerstrip något för att få allt o lira (manipulera utsignalen)?
5. Kan man läsa text ifrån 3-4 meters avstånd i 1920x1080 på 52:an?

Tack på förhand
/Roger

Redigerat av TheRoggan, 01 January 2008 - 15:08.

Postad 01 January 2008 - 17:59

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej TheRoggan
Jag kör HTPC på 47":an och kan kanske svara på dina frågor. Vad jag vet skiljer sig inte 47:an och 52:an mer än storleken.

Jag kör just nu ett Nvidia 7600GT men jag har köpt ett ATI 2600XT som ska vara bättre på video och deinterlacing.
Med ATI-kortet fungerar dock ej 10m HDMI kabel så jag måste lösa installationen med en 5m kabel.
Jag valde ATI-kortet för att den är bäst i test för HTPC på IDG.

2. Hur flexibelt tar skärmen olika upplösningar? Tex 640x480 (BIOS & Bootup), 1024x768, 1360x768, 1400x1050?
Boot (BIOS) funkar bra, jag har testat 1280x768 (720p) utan problem, även 1080 i 24Hz, 50 och 60Hz. I manualen står alla upplösningar som den klarar (se Toshibas hemsida).
3. Hur ser nerskalningen ut till lägre upplösningar än 1920x1080? Ofta ser det väldigt dassigt ut...
1280x768 ser bra ut även i Windows.
4. Har du behövt e.g powerstrip något för att få allt o lira (manipulera utsignalen)?
Nix, Windows identifierar Toshiban och de upplösningar den klarar.
Jag sitter 3m från 47:an och den minsta texten på fil och mappnamn är lite svår att läsa p.g.a. att den är så liten. Så 4m på en 52" borde ge samma effekt?! Men i windows kan man ställa upp textstorleken på det mesta, även i Internet Explorer kan man öka textstorlek.
För att liten text ska se bra ut i windows måste man dra ner skärpan på TV:n för annars ser texten inte kul ut. Detta är ju lite tråkigt då Toshiban ej har separata inställningar för varje ingång. (Man kanske vill ha lite skärpa på TV-bilden).

Jag kör SageTV på min HTPC och både interfacet, TV-bilden och HD-filmer ser fantastiskt ut på Toshiban.

Hoppas jag har svarat på dina frågor.
/ANSY

Postad 01 January 2008 - 19:44

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Tjena..

Har läst hela tråden nu (pust!),och den har varit intressant för de mesta.
Anledningen till att ja läste den är att ja inte hittat något bra test på tv:n.

Jag ska uppdatera mig till en större tv,har en 42"Philips plasma nu så ja vill ha runt 50" nu
så det blir ju isåfall 52" för mig.
Grejen är den att ja alltid vart fäst vid plasma av någon anledning,men när ja var på Elgiganten så snacka ja me säljaren lite och han tyckte ja skulle kolla på 52" Toshiban som dom precis fått in
för visning. Han tyckte den var "värst" av dom som fanns där nu,runt den pengen då.
Och visst den såg ju bra ut och bild var ju bra..lite grynig tyckte jag men som de sagts här förut så ska man ju inte gå för mkt på hur de ser ut i affär p.g.a alla faktorer som spelar in.

Är tv:n nu så bra som alla säger så blir de nog den,men varför tycker ni som kan att ja ska välja denna istället för
en plasma för samma peng.
Har ju aldrig ens vart inne på LCD å verkligen inte på Toshiba.
Kommer ju att användas som en tv...inte mkt dataskärm,mycket film,både DVD å Bluray(PS3) och spel på PS3:an.
Ser på tv genom digitalbox(Boxer).
Har ju alltid läst i tester och så att plasma är bäst för film och LCD mest om man ska ha mkt dator. Är de så?
Den har ju allt ja vill ha med fullHD å 24p! Och som ni har skrivit så är de inga störande saker som ränder å att bilden inte hänger med och så...ja vill ju inte ha ngt sånt störande.

Så lite hjälp i mitt val vore snällt:) Är ju sjukt svårt detta å de är ju en del pengar för en vanlig dödlig så
ja vill ju gärna att de ska bli bra.

/Krister

Postad 01 January 2008 - 19:57

MiGorLech
  • MiGorLech
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
HDTVtest har testat 47Z3030D!

Postad 01 January 2008 - 19:57

Mrdarkman
  • Mrdarkman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej
Jag undrar om det är någon av er som har köpt 37 tumaren och kan ge lite omdömme om den?

Vet ni om det finns någon afär som säljer den som har öppet köp där man kan testa i 30 dagar så man vet att man gör ett bra köp.
mvh
Mrdarkman

Postad 01 January 2008 - 20:39

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Härligt, ett bra test.. äntligen! Tycker testet stämmer väl med de förhoppningar man haft på Toshiban.
//M

Postad 01 January 2008 - 21:01

baatch
  • baatch
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Vafan 5:5 pulldown och ändå blir det problem med 1080p/24psignal?

Cons:
# Intermittent tearing/ shimmering interpolation artifact depending on source material when [Active Vision M100] is engaged
# When fed a 1080p/24 signal, telecine judder can only be removed with [Film Stabilization] set to "Smooth" which unfortunately makes movies look like video

Redigerat av baatch, 01 January 2008 - 21:01.

Postad 01 January 2008 - 22:30

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Vore väldigt intressant att veta vilka jysteringar han gjorde i service-menyn.
Man vågar inte direkt röra något där.
Även vilka övriga inställningar på bilden han gjorde.

/ANSY

PS. Har lagt in en fråga om detta på HDTVTests forum. Jag återkommer om jag får svar

Redigerat av ANSY, 01 January 2008 - 23:08.

Postad 01 January 2008 - 22:33

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

/ANSY

Ja det skulle vara intressant att veta vilka inställningar han körde med.
De kanske går att maila han....

Postad 01 January 2008 - 23:41

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

/ANSY

Ja det skulle vara intressant att veta vilka inställningar han körde med.
De kanske går att maila han....

Absolut, det vore kanon att få inställningarna han gjorde för att få den kallibrerad. Både i service menyn och vanliga inställningsmenyn!

Ska bli intressant och se om svärtan är bättre på 52" (SPVA) än på 47" (SIPS), jag kommer ha en av varje om ca 1 vecka, får ta och göra lite side-by-side test :). Svärtan borde ju vara närmare Sonyn (om nu den är så mycket vassare) på den eftersom det är då både samma paneltyp och bakrundsbelysningssystem...

/Roger

Postad 01 January 2008 - 23:47

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Hej TheRoggan
Jag kör HTPC på 47":an och kan kanske svara på dina frågor. Vad jag vet skiljer sig inte 47:an och 52:an mer än storleken.

Jag kör just nu ett Nvidia 7600GT men jag har köpt ett ATI 2600XT som ska vara bättre på video och deinterlacing.
Med ATI-kortet fungerar dock ej 10m HDMI kabel så jag måste lösa installationen med en 5m kabel.
Jag valde ATI-kortet för att den är bäst i test för HTPC på IDG.

Boot (BIOS) funkar bra, jag har testat 1280x768 (720p) utan problem, även 1080 i 24Hz, 50 och 60Hz. I manualen står alla upplösningar som den klarar (se Toshibas hemsida).
1280x768 ser bra ut även i Windows.
Nix, Windows identifierar Toshiban och de upplösningar den klarar.
Jag sitter 3m från 47:an och den minsta texten på fil och mappnamn är lite svår att läsa p.g.a. att den är så liten. Så 4m på en 52" borde ge samma effekt?! Men i windows kan man ställa upp textstorleken på det mesta, även i Internet Explorer kan man öka textstorlek.
För att liten text ska se bra ut i windows måste man dra ner skärpan på TV:n för annars ser texten inte kul ut. Detta är ju lite tråkigt då Toshiban ej har separata inställningar för varje ingång. (Man kanske vill ha lite skärpa på TV-bilden).

Jag kör SageTV på min HTPC och både interfacet, TV-bilden och HD-filmer ser fantastiskt ut på Toshiban.

Hoppas jag har svarat på dina frågor.
/ANSY

Tusen tack Ansy, precis det jag undrade över :)

Jag kör nu ett ATI X1900 XTX. Kanon att windows identiferar den som en skärm och upplösningarna, det gör inte min Acer jag kör nu, med den får jag fippla med powerstrip för att få 1920x1080 att lira som det ska. Har även märkt att olika drivrutiner kan ställa om allt ifrån att funka perfekt till att bli tok inkompatibelt.

Konstigt att den inte klarade 10m kabeln... Jag har 10m kabel ifrån mitt kontor till centralskåpet där alla grejer står, dock så har jag en aktiv HDMI router mellan, får hoppas den boostar signalen så det funkar.

/Roger

Postad 02 January 2008 - 00:11

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Konstigt att den inte klarade 10m kabeln... Jag har 10m kabel ifrån mitt kontor till centralskåpet där alla grejer står, dock så har jag en aktiv HDMI router mellan, får hoppas den boostar signalen så det funkar.

/Roger

Min kabel är billig från Claes Olson, kan ha med det att göra ;-)
/ANSY

Postad 02 January 2008 - 00:15

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Ska bli intressant och se om svärtan är bättre på 52" (SPVA) än på 47" (SIPS), jag kommer ha en av varje om ca 1 vecka, får ta och göra lite side-by-side test :). Svärtan borde ju vara närmare Sonyn (om nu den är så mycket vassare) på den eftersom det är då både samma paneltyp och bakrundsbelysningssystem...

/Roger

Enligt specifikationerna har ju 52":an sämre kontrast än 47":an.
Men det kanske inte är samma sak som svartnivå?

/ANSY

Postad 02 January 2008 - 00:22

Unregisteredb11ad5c2
  • Unregisteredb11ad5c2
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

/Roger

/ANSY

Du har nog läst fel... 47":an har väl dynamisk 10000:1 och 52":an 14000:1.

Postad 02 January 2008 - 00:49

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

/Roger

/ANSY

Har för mig att 47":an har 15000:1.

Postad 02 January 2008 - 00:59

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

/Roger

Min kabel är billig från Claes Olson, kan ha med det att göra ;-)
/ANSY

Hehe gissa vart mina är ifrån? :)

Känndes inte som ett alternativ att köpa dyra märkeskablar när man köper 9st 10m HDMI kablar (har dock "finare" till 52:an i vardagsrummet som är 5m). Jag är av den uppfattningen att när det gäller digital överföring så funkar det eller så funkar det inte, ingen gradvis förbättring. Testade alla kablar innan jag byggde in dom i väggarna, o tur var det för den sista kabeln av alla gav röda prickar över hela skärmen.

/Roger

Postad 02 January 2008 - 01:13

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

/Roger

/ANSY

Har för mig att 47":an har 15000:1.

Specificerad Dynamisk Kontrast:
Toshiba 42" Z3030 = 10.000:1 - S-IPS
Toshiba 47" Z3030 = 15.000:1- S-IPS
Toshiba 52" Z3030 = 14.000:1 - S-PVA

Sharp XL2E = 10.000:1 - S-PVA
Sony W3000 = 16.000:1 - S-PVA
Sony X3500 = 18:000:1 - S-PVA

Dynamisk kontrast påverkas av ljusgenomsläpp i panelen, bakrundsbelysningsstyrka & teknik + div inställningar av tillverkaren. Så som jag uppfattar det så kan det vara bättre svärta även fast kontrasten är aningen lägre, men skillnaden mellan det ljustaste och mörkaste är fortfarande samma (vid en viss inställning av kontrast, bakrundsbelysning etc).

Men det som gör mig aningen skeptisk till S-IPS panelens svärta är att HDTVTEST säger att svärtan är bättre även på Sharp XL2E vilken är specad till 10.000:1 men har SPVA panel, det hade jag inte förväntat mig, jag vet att Sonyn har fin svärta (vilken även specen säger).

Som sagt, ska bli intressant att se vad verkligheten säger :-) Jag är vinnare (och förlorare) vilket som eftersom jag har en av varje, bara frågan om vardagsrummet för mest film eller datorn för mest spel som får bäst svärta.

/Roger

Redigerat av TheRoggan, 02 January 2008 - 01:39.

Postad 02 January 2008 - 10:21

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Sharp XL2E = 10.000:1 - S-PVA ASV

Dynamisk kontrast påverkas av ljusgenomsläpp i panelen, bakrundsbelysningsstyrka & teknik + div inställningar av tillverkaren. Så som jag uppfattar det så kan det vara bättre svärta även fast kontrasten är aningen lägre, men skillnaden mellan det ljustaste och mörkaste är fortfarande samma (vid en viss inställning av kontrast, bakrundsbelysning etc).

Men det som gör mig aningen skeptisk till S-IPS panelens svärta är att HDTVTEST säger att svärtan är bättre även på Sharp XL2E vilken är specad till 10.000:1 men har SPVA panel, det hade jag inte förväntat mig, jag vet att Sonyn har fin svärta (vilken även specen säger).

Som sagt, ska bli intressant att se vad verkligheten säger :-) Jag är vinnare (och förlorare) vilket som eftersom jag har en av varje, bara frågan om vardagsrummet för mest film eller datorn för mest spel som får bäst svärta.

/Roger

Host host, Sharp använder ASV paneler INTE S-PVA!

Advanced Super View är Sharps egna design och jag tror inte en av världens största lcd panel tillverkare behöver köpa av värsta konkurrenten...

Toshiba ska dessutom gå över till Sharps ASV paneler i framtiden. Tech News World
Toshiba ska då också sälja av sin 15%iga innehav i bolaget "IPS Alpha Technology". Toshiba, Matsushita, Hitachi och LG äger idag gemensamt det företaget.

/Bäckman

Postad 02 January 2008 - 11:22

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Sharp XL2E = 10.000:1 - S-PVA ASV

/Roger

Host host, Sharp använder ASV paneler INTE S-PVA!

Advanced Super View är Sharps egna design och jag tror inte en av världens största lcd panel tillverkare behöver köpa av värsta konkurrenten...

Toshiba ska dessutom gå över till Sharps ASV paneler i framtiden. Tech News World
Toshiba ska då också sälja av sin 15%iga innehav i bolaget "IPS Alpha Technology". Toshiba, Matsushita, Hitachi och LG äger idag gemensamt det företaget.

/Bäckman

Sorry för den missen, vet inte hur jag fick för mig att Sharp körde Samsungpaneler hehe...

Verkar som ASV har bra svärta då för sin kontrast rating

/Roger

Postad 02 January 2008 - 11:32

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Sen som vanligt kan man ju inte jämföra kontrastsiffror öht... Vill man dessutom ha en bra bild slår man väl ändå av den dynamiska kontrasten. :)

Och visst, svärtan är ju viktig men personligen tycker jag att detaljnivån i det mörka är viktigare än den djupaste svärtan. Det kan man inte se i några specar.

/Bäckman

Postad 02 January 2008 - 12:54

baatch
  • baatch
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Är väldigt nära att beställa en sådan här tv men har lite frågor till er som har den.

Till er som har denna tv och kör den med dator via dvi-hdmi 1:1 pixelmappat, stängs massa funktioner av då? Blir bilden isåfall sämre?
Om exempel spelar upp en DVD film på en DVD spelare och jämför bildeb mot en DVD som spelas upp på datorn via dvi-hdmi 1:1 pixelmappat, någon skillnad pga att massa bildfunktioner stängts av?

Jag kan inte så mycket om digital tv men skulle vilja börja använda. Om jag skulle köpa en sån här tv med inbyggd digital mottagare är det bara att köra på då med digital tv? Jag bor i ett Comhem hus.

Hej jag kör 1080p pixelmappat från datorn utan problem.
Jag har idag konstaterat att TV-bilden från mitt FireDTV-kort är SJUKT BRA!! På sändningar av bra kvalité (t.ex. film på SVT och TV4) så lovar jag att jag hade trott att det var HD-sändning om jag inte visste bättre. Jag har faktisk aldrig sett så bra bild på en TV-sändning.
Och vi ska inte tala om hur bra bilden är om jag tittar på HD-filmer från datorn, man kan inte sluta.
Men jag törs inte säga hur mycket som är Toshiban och hur mycket som är dator, grafikkort och mjukvara.

Jag tror inte direkt några bildfunktioner av vikt stängs av, 100Hz och alla bildiställningar går att ändra på. Något som heter "Bioläge" och xvYCC val går inte att ändra men jag vet ej vad de gör.

Jag har ingen bra dvd spelare med HDMI och uppskalning, den jag har är kopplad med komponent och det ser ok ut men inte toppen så jag ska byta dvd. Jag har också märkt skillnad i bildkvalité mellan mina två digitalboxar från Comhem som jag kopplat via rgb-scart.

Den inbyggda digitalmottagaren klarar INTE Comhem, bara Boxer (marknät). Endast Sony har Comhemmottagare i sina apparater. Men om du inte lägger massor med pengar på Sonys värsta TV så får du en mottagare som inte klarar HDTV och då sitter du ändå med en extra box om du vill ha HDTV. Därför kan man lika bra tänka bort det från början. Detta gäller ju även Boxerkunder då i princip ingen TV med boxermottagare inbyggd klarar HDTV (mpeg4).

Toshiban har också en analog mottagare inbyggd, med den kan du se det analoga-grundutbudet från Comhem. Men då blir tyvärr bildkvaliten inte toppen, acceptabelt på sin höjd. Det är slöseri med pengar att köpa en sån dyr TV om du ska bara ska se de analoga sändningarna, skaffa digitalbox det är värt det.

Jag har inte prövat den inbyggda digitalmottagaren i Toshiban ännu.

Hoppas det är svar på dina frågor...

/ANSY

Hej ANSY o andra med denna tv som kör HTPC.

Du säger att du kör HTPC och sen TV genom FireDTV och att bilden blir jättebra. Men sen ser jag att du skrev i nåt annat inlägg att man måste ställa ner skärpan en del för att kunna läsa windows text, mappar osv. Men när man ställer ner skärpan och sedan ska kolla på tv igen, måste du ställa upp skärpan igen då för att få bra bild? Störigt att man inte kan olika inställningar på olika ingångar också..

Och enligt Hdtvtest review säger dem att det är problem med 1080/24p signal TROTS att denna enligt SPECS har 5:5 pulldown?
"When fed a 1080p/24 signal, telecine judder can only be removed with [Film Stabilization] set to "Smooth" which unfortunately makes movies look like video"
Förstår inte detta och varför har inte exempelvis inte sony w3000 några sådana problem med 1080/24p signaler? Den har inte ens 5:5 pulldown?

Postad 02 January 2008 - 14:04

snyltarn
  • snyltarn
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nu kan jag inte hålla mig längre! ;)
har följt den här tråden och z3030 överhuvudtaget och blivit såpass övertygad att jag får min egna 47"z3030 ikväll (äntligen). De enda nackdelarna som jag lyckats utröna från allt jag läst med tvn är att inte kunna spara inställningar för olika ingångar samt svärtan, men svärtan är enl. mig inget "problem" så länge den är bättre än snittet för lcd är ju trots allt lcd.. Men nu vart man ju lite oroad då jag hade trott att det var en tv som skulle klara sig bra ifrån judder :) Jag kommer inte att ha någon hdkälla att mata min tv med på ett tag framöver så jag vore jättetacksam ifall ni som redan har den i era ägo och personligen upplevt 1080p/24 kan berätta lite om ERA upplevelser. Är deras 5:5pulldown bara skräp?

Väldigt tacksam för svar, och jag ska försöka följa upp själv senare om jag kan få polarn att komma över med sitt ps3 :blink:

Postad 02 January 2008 - 14:28

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Har nu mailat Toshiba för att reda ut 24P :)
Får se om dom svarar.

Länk
http://www.toshiba.se/nep.html?pid=286

Mail adress för frågor
[email protected]

"When fed a 1080p/24 signal, telecine judder can only be removed with [Film Stabilization] set to "Smooth" which unfortunately makes movies look like video"

Vill ha svar på ovan ;)

Postad 02 January 2008 - 14:53

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Du säger att du kör HTPC och sen TV genom FireDTV och att bilden blir jättebra. Men sen ser jag att du skrev i nåt annat inlägg att man måste ställa ner skärpan en del för att kunna läsa windows text, mappar osv. Men när man ställer ner skärpan och sedan ska kolla på tv igen, måste du ställa upp skärpan igen då för att få bra bild? Störigt att man inte kan olika inställningar på olika ingångar också..

Hej
Detta är inte ett så stort problem som det låter. Man kan ha lite skärpa på utan problem.
Jag använder enbart ett HTPC-program (SageTV) med anpassade menyer så jag lider aldrig av problemet med skärpa och liten text. Därför kör jag med skärpa på. Det är enbart vissa textstorlekar som berörs och ej grafik. Men som jag skrev i tidigare inlägg så kan man ju ändra textstorlekarna i Windows och Internet Explorer. Det stora problemet är dock att texten på en full-HD blir så liten att det är svårt att läsa på ett par meters avstånd. Så att jystera interfacet är nog ett måste ändå.

/Ansy

Postad 02 January 2008 - 15:18

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej
Detta är inte ett så stort problem som det låter. Man kan ha lite skärpa på utan problem.
Jag använder enbart ett HTPC-program (SageTV) med anpassade menyer så jag lider aldrig av problemet med skärpa och liten text. Därför kör jag med skärpa på. Det är enbart vissa textstorlekar som berörs och ej grafik. Men som jag skrev i tidigare inlägg så kan man ju ändra textstorlekarna i Windows och Internet Explorer. Det stora problemet är dock att texten på en full-HD blir så liten att det är svårt att läsa på ett par meters avstånd. Så att jystera interfacet är nog ett måste ändå.

/Ansy

Tjena, jag har inte hunnit testa min TV så mycket som jag vill ännu, eftersom jag vart iväg under jul och nyårshelgerna. Men nu ska jag förhoppningsvis kunna komma igång snart.

Jag har tidigare nämt att jag inte fått till pixelmappningen ordentligt. Det är precis som ansy beskriver det, små texter som blir lite suddiga på min 47:a när jag kopplar en TV via hdmi till den. Och det är detta jag tänker på när jag säger att min pixelmappning inte fungerar till 100%.
Blir det alltså så på din också ansy? (jag kan inte komma till rätta med det genom att sänka skärpan)

Är inte pixelmappad bild att det ska vara riktigt skarpt, precis som på en vanlig lcd datorskärm, som man kör med dess native-upplösning? Som jag ser det ska det då inte bli suddigt alls så, ens på små texter. (bara man tittar på TV:n tillräckligt nära såklart)

Än så länge har jag inte gett upp, utan tror fortfarande att det kan vara skit bakom spakarna som är problemet. Jag har testat med två datorer, båda har haft dvi-ut direkt från grafikkortet. Och snart ska en polare komma över med sin laptop med dvi-ut. Den kör han mot sin sharp 37:a full-hd. Med perfekt bild. Precis som om det var en vanlig skärm till datorn. Funkar inte den, så vet jag inte riktigt vad mitt nästa steg är.

Alla tips mottages tacksamt på vad det kan vara för fel jag gör. Eller om det rent av ska vara såhär med z3030:n.
Bilden när jag spelar upp en film är dock bra. Även från datorn. Eller om jag läser en sida på nätet i IE, och ökar upp textsotrleken några snäpp. Då blir texten också klar och fin.

Postad 02 January 2008 - 15:28

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Har nu mailat Toshiba för att reda ut 24P :)
Får se om dom svarar.

Länk
http://www.toshiba.se/nep.html?pid=286

Mail adress för frågor
[email protected]

Vill ha svar på ovan :)

Det handlar mycket om personligt tycke också. HDTVTest killen säger att han söker "movie like" känslan från filmen, och den får han via 24p signalen och dess "brister" (kan man säga). Det rycker inte vid 24p, men det är samtidigt inte detta 'flawless flow' som du får med Toshibans "Film Stabilization: Smooth".

Personligen vet jag inte var jag står, då jag inte upplevt 24p från en Sony eller Pioneer (flaggskepp) och kan inte jämföra mot Toshibans 'flow' med 5:5 pulldown. Notera att varken Sony eller Pioneer kör med "rakt av ren 24p" uppspelning, utan de kör 4:4 pulldown (dvs 96Hz uppspelning).

En sak som inte framkom (vad jag kan minnas) var om "Film Stabilization: Smooth" gav tearing eller några artefakter vid uppspelning. Då det är 5:5 pulldown bör inget sådant 'skapas', utan ren duplicering är vad som sker (ingen interpolering). Vilket gör att jag inte helt förstår mig på 'video-like feel' som han beskriver. Är det verkligen fel bara för att han inte känner sig hemma? Jag är kluven.. då det är bara interpoleringen av 24p jag motsträvar mig, men all form av verklighetstrogen 'smoothness' är välkommen.

Hmmm... :S

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 02 January 2008 - 15:32.

Postad 02 January 2008 - 15:37

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Hmm.. spåna genom reviewn igen och ser detta:

"This judder looked telecine in character, so while the Toshiba 47Z3030D accepted 1080p/24 signal from the PS3, the television appeared to convert it to 60Hz rather than a multiple of 24Hz if I did not activate any MCFI processing."

PS3:an står som default på AUTO vad gäller 24p uppspelning, kan det vara så att den konverterade om till NTSC för TV:n? Detta var något som uppmärksammades på engelska forum, just i Toshiba Z-serie tråden som jag har följt.
Jag måste nog maila och fråga...

//M

Postad 02 January 2008 - 16:22

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Hej

/Ansy

Tjena, jag har inte hunnit testa min TV så mycket som jag vill ännu, eftersom jag vart iväg under jul och nyårshelgerna. Men nu ska jag förhoppningsvis kunna komma igång snart.

Jag har tidigare nämt att jag inte fått till pixelmappningen ordentligt. Det är precis som ansy beskriver det, små texter som blir lite suddiga på min 47:a när jag kopplar en TV via hdmi till den. Och det är detta jag tänker på när jag säger att min pixelmappning inte fungerar till 100%.
Blir det alltså så på din också ansy? (jag kan inte komma till rätta med det genom att sänka skärpan)

Är inte pixelmappad bild att det ska vara riktigt skarpt, precis som på en vanlig lcd datorskärm, som man kör med dess native-upplösning? Som jag ser det ska det då inte bli suddigt alls så, ens på små texter. (bara man tittar på TV:n tillräckligt nära såklart)

Än så länge har jag inte gett upp, utan tror fortfarande att det kan vara skit bakom spakarna som är problemet. Jag har testat med två datorer, båda har haft dvi-ut direkt från grafikkortet. Och snart ska en polare komma över med sin laptop med dvi-ut. Den kör han mot sin sharp 37:a full-hd. Med perfekt bild. Precis som om det var en vanlig skärm till datorn. Funkar inte den, så vet jag inte riktigt vad mitt nästa steg är.

Alla tips mottages tacksamt på vad det kan vara för fel jag gör. Eller om det rent av ska vara såhär med z3030:n.
Bilden när jag spelar upp en film är dock bra. Även från datorn. Eller om jag läser en sida på nätet i IE, och ökar upp textsotrleken några snäpp. Då blir texten också klar och fin.

Hmmm, i HDTV review'n så nämner han något som han kallar för "Exact Scan" under punkten "1:1 Pixel Mapping". Är detta något man kan hitta i nån meny? Dock så misstänker jag att om det är en funktion i menyn så borde vem som helst som varit inne i menyn och sett den har aktiverat den...

Min erfarenhet är att DVI ger en mer exakt pixelmappad bild med min Acer 37" 1920x1080 (som har både DVI och HDMI), direkt utan justeringar så är det nästan dåligt med HDMI (speciellt små texter), men efter lite justeringar så har jag fått den "bra" vid HDMI (men fortfarande inte som DVI). För att få till det sista så var jag inne i service menyn och det gjorde ganska stor skillnad. Anledningen till att jag kör HDMI istället för DVI är att den accepterar fler upplösningar och uppdateringsfrekvenser via HDMI än via DVI av någon anledning.

Bifogade ett par bilder ifrån min Acer i 1920x1080, textstorlek default.

- Som Willy frågar, ni som kör 1920x1080 i från dator, blir det exakt lika skarpt som på en dedikerad datorskärm eller är det lite suddigt på liten text?

- Finns det inställningar i service menyn för att tweaka in signalen?

/Roger

P.S Såg just att Pix har mottagit min banköverföring och skeppar förmodligen imorgon, så borde ha grejerna i mitten på nästa vecka :-)

Bifogad fil(er)

Redigerat av TheRoggan, 02 January 2008 - 16:36.

Postad 02 January 2008 - 16:47

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

"Exact Scan" under punkten "1:1 Pixel Mapping"

Ja, detta har jag testat. Hjälper inte mitt problem.
Detta är inget alternativ i den vanliga menyn där man ställer in skärpa osv. utan en knapp på fjärren som bläddrar igenom olika sätt att ändra på inkommande signaler så att de fyller ut skärmen. T.ex. visa 4:3 sändning i brett format, men med någotsånär bibehållna propotioner i mitten.av bilden. Jag vet inte alls hur bra det funkar.

Titta på sidorna 20-21 i manualen eller sid. 22-23 i pdf:en som du hittar här för mer information.

EDIT:
Såg dina bilder nu när jag postat. Jag ska se om jag kan hinna ta ett par liknande bilder på min tosh ikväll... så vi kan jämföra. Då kanske det blir lättare för andra tosh-ägare att bedömma om de har bättre mappning än jag.

EDIT2:
Här kommer utlovade bilder. Döm själva, men inte ser det ut som en vanlig skärm i nativeupplösning iaf.

Här syns hela tv:n
Postad bild

Firefox menyer och sidoinnehåll. Ej perfekt pixelmappat.
Postad bild

Firefox igen, men lite mer inzoomat.
Postad bild

Menyer i windows, ej perfekt pixelmappat. Jag har dessutom ställt upp storleken på dessa för att kunna läsa dem över huvudtaget på lite håll.
Postad bild

Här har jag förstorat upp texten på sidan som visas. Då ser man att det är inte något direkt fel på bilden från datorn. Det är bara att den vid tunna linjer inte riktigt verkar fatta vilka pixlar som ska tändas... eller nåt sånt.
Postad bild

Som sagt, när man visar film eller bilder från datorn på TV:n så ser det riktigt ###### bra ut. Det är ju tur iaf. Men detta irriterar mig lite som ni nog förstår.

Redigerat av Unregisteredeb89c8a8, 02 January 2008 - 18:46.

Postad 02 January 2008 - 17:15

h05mikos
  • h05mikos
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
till er som handlat av My-Solution.de...

efter att man överfört pengarna via bankkonto, fick ni bekräftelse via mail när de mottagit betalningen eller när tv:n skickades? eller kan man lugnt vänta på att fraktbolaget slår en signal när tv:n anländer?

vet inte om jag är nyfiken eller orolig :)

Postad 02 January 2008 - 18:19

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Avviker lite från de senaste diskussionerna här och vill fråga de som har en Toshiba hemma hur de vet vilken upskalning som visas?
Har förstått att Toshiban har inbyggd upskalning men;
Hur vet man att bilden som visas är i 1080p eller 1080i?
Jag har en Denon 2807 med inbyggd upskalning, dock bara till 1080i. I såna lägen man kör receivern som videoväxlare vill jag välja tv:ns inbyggda upscaler. Hur vet jag när den används? Sköts det automatiskt när recevierns upscaler är avstängd?
Skalar tv:n automatiskt alltid till progressiv och inte till interlaced? Eller kan man välja det i tv menyerna?
Har en gammal dvd spelare utan upscaler. Vad kommer det bli för upplösning när man kör en film därifrån?

Hehe ser att det blev en del frågor. Hoppas nån kunnig själ kan ta sig tid och svara.
Over and ut!

Detta gäller nog alla LCD (ej specifikt Toshiba):
En full-HD TV kan bara visa "1080p".
Panelen har 1920x1080 pixlar och får den inte den upplösningen så blir det antingen ingenting eller så blir bilden liten med svarta kanter.
Det är endast CRT-TV (bildrörstv eller tjocktv) som kan visa "i" upplösning dvs. interlaced. Alla andra typer av TV/skärm/projektor visar "p" det vill säga helbilder.

Alltså måste elektroniken i TV:n skala om bilden, dels till rätt upplösning (1080) samt göra en deinterlacing av bilden.
Om inte signalen, från t.ex. en BD-spelare, redan är i 1080p då behöver elektroniken inte göra någonting bara skicka signalen vidare till själva skärmen (något förenklat).

I ditt fall med recivern så kommer TVn att acceptera 1080i och göra en deinterlacing av signalen.
Den stora frågan är alltid vilken elektronik som gör omskalningen bäst, TV:n, recivern eller DVDspelaren?
Man får helt enkelt testa sig fram.
Själv kör jag 576i från DVD via komponent (TV:n gör allt omskalningsjobb), och 1080p via HDMI från datorn (datorn gör jobbet).
Tyvärr finns ingen info-ruta på Toshiban som talar om vilken signal som kommer in, man får helt enkelt lita på att källan skickar rätt signal till TV:n.

/ANSY

Tack för svaren ANSY. Redde ut en del frågor för mig.

Har som sagt problem med att få xboxen till att skicka progressiv signal. Både 720p och 1080p blir helt "skuggiga". Man ser t.ex. "A" och "B" knapparnas skuggor.
Varför det är så här vet jag inte och det driver mig till vansinne.

Men om det är nu är som ANSY säger att TV:n skalar om från 1080i till 1080p, vad är då nyttan med att xboxen skickar 1080p om slutresultatet ändå blir detsamma? DVS 1080p. Skulle bilden eventuellt bli bättre för att den slipper skalas om, eller kommer jag inte märka någon skilland om jag får det att funka?

Vad jag vet klarar inte Xbox360 att köra 1080p via komponent (rätt mig om jag har fel eller missförstått länkarna, se nedan). Har läst att den bara klarar 1080p via VGA och HDMI (Elite då). Men eftersom denna tv inte stödjer (eller gör den det??) 1080p via VGA så blir det till att köra 720p alt 1080i. Eller helt enkelt köpa en Elite (känns ju lite surt att göra det 1år efter man köpt "den gamla").

Läs mer här:
http://www.coldforge...and-hd-dvd-faq/
http://www.engadgeth...nent-1080p-vga/

Jag kommer spela mycket Xbox på den tv jag bestämmer mig för så detta hoppas jag inte är ett problem med tv:n i sig..för jag är mycket nära ett köp av z3030d (47").

Någon mer som kan förklara eller har liknande problem?

Redigerat av Kantal, 02 January 2008 - 18:20.

Postad 02 January 2008 - 18:46

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
För er lata "stackare" :) här är slutsatserna från hdtvtest recension av 47z3030d:

Pros
Excellent video and film mode deinterlacing
Accurate colour decoding possible with CMS controls
Blacks is above average for an LCD (but not as deep as SPVA panels; see Cons)
Very good shadow detail presentation
[Active Vision M100] doubles motion resolution (but introduces some interpolation artifacts; see Cons)
Accepts 1080p/24 signal (but a subtle telecine judder persists unless [Film Stabilization] is deployed; see Cons)
[Exact Scan] allows for 1:1 pixel mapping with no overscan for 1080 source
Solid connectivity with 3 x HDMI ports, 1 x VGA, etc.
Onboard Onkyo speakers deliver impressive soundstage and bass extension
Clean minimalistic design
Responsive user menu and channel navigation
Quick setup as the power cable and pedestal stand come attached out-of-the-box

Cons
Calibrated black level not as good as those on rival SPVA panels
Lacks independent input memory settings
No white balance control in the user menu for greyscale calibration
Intermittent tearing/ shimmering interpolation artifact depending on source material when [Active Vision M100] is engaged
When fed a 1080p/24 signal, telecine judder can only be removed with [Film Stabilization] set to "Smooth" which unfortunately makes movies look like video
Mild backlight bleed and uneven screen uniformity (may be specific to my set)
Aesthetically unattractive EPG and remote control
Maximum supported PC VGA resolution is 1360 x 768

Conclusion
If there's one thing I'd like to see improve on future Toshiba LCD televisions, it would be the black-level performance. Don't get me wrong: the Toshiba 47Z3030D delivers above average blacks for an LCD TV, but when it comes to competing with high-end models from other manufacturers, it's clear that the black level on Toshiba 47Z3030D pales in comparison to the SPVA panels from Samsung (M86/ F86) and Sony (W3000/ X3500), and even the XL2Es from Sharp. One way of rectifying this issue is – of course – by embracing the SPVA technology which offers superior blacks and contrast, something that Toshiba has done for the larger 52Z3030D and the XF355D "Picture Frame" series.

This minor gripe aside, the Toshiba 47Z3030D really boasts a long list of commendable positives. Its video and film mode deinterlacing is – as a whole – the best I have seen on any LCD television to date, conclusively beating the latest Sharp Aquoses and Sony Bravias. And its colour management system surpasses even that implemented on the Pioneer Kuro plasmas in terms of comprehensiveness and usability.

As a result, HD content looked marvellously vibrant (in an accurate fashion) and detailed on the calibrated Toshiba 47Z3030D, and SD performance was more than acceptable as long as a sensible viewing distance was adopted. Engaging [Active Vision M100] did reduce motion blurring though at the cost of introducing some interpolation artifacts which – to be fair – were largely tolerable since they're not as distracting as those found on some other LCD TVs employing MCFI technology. Taking its solid connectivity, impressive audio and sleek design too into consideration, I find it hard not to recommend the Toshiba 47Z3030D.

Postad 02 January 2008 - 19:25

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Willy

Ja det syns att den inte mappar riktigt 1:1... Ser ut som det är någon form av skalning som gör att du får skuggor o sånt runt texten. Svårt att säga utifrån dom bilderna vem som har bäst/sämst mellan din Tosh i min Acer, att tänka på är att det skiljer 10" i storlek på panelen så dina pixlar är större än mina.

Ska det vara så svårt o skicka en pixel i en viss färg till en specifik plats!? Jag hajjar inte hur detta ska vara så svårt när det är digital källa och digital display med ett fast antal pixlar... Känns som det vore knepigare att få det "ungefär" rätt...

Vore väldigt intressant att få se exempel ifrån andra Z3030, helst på precis samma text i samma storlek (avstånd & zoom) i orginal font storlek.

/Roger

Postad 02 January 2008 - 21:09

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej
Jag har pixelmappat!
Jag har helt perfekt bild när jag drar ner skärpan. Observera att skärpan ska inte stå på 0 (noll) utan -50.
Då kan jag sätta näsan emot glaset och få bra text även i de minsta textstorlekarna på webben.

Kom ihåg att nii måste ha valt "Exact scan" som bildformat.
Ni måste köra HDMI.
Upplösningen ska vara 1920x1080 i 60Hz.

Jag trodde inte att det skulle gå att få "datorskärmskänsla" på TV:n eftersom det just är en TV med en massa elektronik som påverkar bilden på massor med sätt. Men jag måste säga att förutom att färgerna är kraftfullare och ljuset starkare så är det väldigt nära en dataskärm.

/ANSY

Postad 02 January 2008 - 21:20

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Hej
Jag har pixelmappat!
Jag har helt perfekt bild när jag drar ner skärpan. Observera att skärpan ska inte stå på 0 (noll) utan -50.
Då kan jag sätta näsan emot glaset och få bra text även i de minsta textstorlekarna på webben.

Kom ihåg att nii måste ha valt "Exact scan" som bildformat.
Ni måste köra HDMI.
Upplösningen ska vara 1920x1080 i 60Hz.

Jag trodde inte att det skulle gå att få "datorskärmskänsla" på TV:n eftersom det just är en TV med en massa elektronik som påverkar bilden på massor med sätt. Men jag måste säga att förutom att färgerna är kraftfullare och ljuset starkare så är det väldigt nära en dataskärm.

/ANSY

Låter grymt bra!

Jag har helt klart datorskärmskännsla med min Acer 37":a, men jag har både DVI och HDMI ingång och DVI blir alltid aningen vassare bild oavsett hur mycket jag fipplar med inställningarna på HDMI'n...

Kan du ta en bild liknande dom ovan så man får se? :)

/Roger

Postad 02 January 2008 - 21:27

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
"SD performance was more than acceptable as long as a sensible viewing distance was adopted."
Lite svårt tolkat för en som inte tidigare ägt en LCD men jag tolkar det som att så länge man inte sitter för nära så ser SD acceptabelt ut.

"Lacks independent input memory settings "
Ni som äger TVn, är detta ett litet eller ett stort minus?

"When fed a 1080p/24 signal, telecine judder can only be removed with [Film Stabilization] set to "Smooth" which unfortunately makes movies look like video."
Låter som ett stort minus.

Postad 02 January 2008 - 21:37

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

"SD performance was more than acceptable as long as a sensible viewing distance was adopted."
Lite svårt tolkat för en som inte tidigare ägt en LCD men jag tolkar det som att så länge man inte sitter för nära så ser SD acceptabelt ut.

"Lacks independent input memory settings "
Ni som äger TVn, är detta ett litet eller ett stort minus?

"When fed a 1080p/24 signal, telecine judder can only be removed with [Film Stabilization] set to "Smooth" which unfortunately makes movies look like video."
Låter som ett stort minus.

SD på LCD kan se lite trist ut, men inte på Toshiban. Beroende på vilken kanal man tittar på så kan det vara fantastisk bild även på SD

Om det är ett stort eller litet problem med avsaknaden av inställningsminne beror på din övriga utrustning. Men jag tycker det är något man kan leva med. Jag har dator, digitalbox och DVD kopplat och jag tycker inte att jag behöver ändra inställningar mellan dem. Fast hade den separata minnen hade jag nog utnyttjat det.

Jag vet inte riktigt vad han hade förväntat sig i recensionen. Om man ändrar bildhastigheten från 24fps så tappar man ju givetvis den filmkänsla som låg bildhastighet ger. Och efterson Toshiban dessutom interpolerar så bra så blir det mer som video. Jag förstår inte hur det skulle kunna bli annorlunda?

/ANSY

Redigerat av ANSY, 02 January 2008 - 21:38.

Postad 02 January 2008 - 22:41

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Nu kommer glada nyheter!
Jag har äntligen fått min TV att pixelmappa!

Jämför mina tidigare bilder med dessa:

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Problemet nu är att jag inte vet vad jag gjorde annorlunda.
Det enda jag gjorde var att jag tillfälligt gav upp. Tittade på heroes. Gick tillbaka för att fortsätta felsöka, och då var det snyggt och pixelmappat. :-)

En teori är att datorn hade stängt av skärmarna, och denna gången ställde jag först mig på hdmi1-ingången. Sedan rörde jag musen så att datorn började skicka ut signaler igen. Kanske gjorde detta TV:n medveten om vad den skulle ta emot. Och så ställde den in sig själv annorlunda gentemot om jag gjort tvärt om (haft datorn på, och bytt till hdmi1-ingången efter det).

Hursomhelst är jag naturligtvis glad nu när jag vet att min också kan pixelmappa korrekt. Så att man inte fått nån konstig TV som inte beter sig annorlunda jämfört med alla andras. :-)

SD på LCD kan se lite trist ut, men inte på Toshiban. Beroende på vilken kanal man tittar på så kan det vara fantastisk bild även på SD

Detta är så sant.

Postad 02 January 2008 - 23:11

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
sawdustwilly du kan ju alltid gå in på www.pixelmappat.nu för att kolla om TVn pixelmappar.

Postad 02 January 2008 - 23:42

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

sawdustwilly du kan ju alltid gå in på www.pixelmappat.nu för att kolla om TVn pixelmappar.

Ah, fint. Det hade jag inte nån koll på. Men nu har jag tittat med hjälp av den sidan också, och det ser bra ut just för tillfället. Tack för tipset.

Postad 02 January 2008 - 23:45

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
DET var lite skillnad Willy, ser klockrent ut! Ser mycket bättre ut än vad jag har på min Acer :-) Känns mycket bättre nu att veta att min nya datorskärm (47 Z3030) har bättre bild än den jag byter ut hehe :-)

Nu blev jag lite mer sugen!

Testade www.pixelmappat.nu och jag får på testet med 1 pixel breda vertikala linjer segment som pelare 5cm breda vilket talar för att skalning sker... Den sidan verkar vara kanon om man behöver justera något om skärmen inte pixelmappar själv.

/Roger

Postad 03 January 2008 - 13:25

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Håller koll på hdtvtest forum där denna fråga har ställts hoppas att svar kommer snart :)
Helt ok forum och väldigt enkelt att bli medlem.

Länk
http://forums.hdtvtest.co.uk/index.php

Hello.
Thanks for the review.

I was wondering about the 5:5 pulldown feature of the z-series. You did not mention it in the review.

Here's from the toshiba website:

24 FPS Compatible with 5:5 pull-down From a 24 frames per second input the image processing replicates the exact frames in sets of 5 to virtually eliminate 'Film Judder' artefacts. Each of the 24 frames is replicated exactly and then repeated 5 times in 1/24 of a second.

I can't see how this should become video-like since no extra frames are beeing calculated?

Maybe what you saw was the "film judder canceller" which they say is: "Converting film from the original 24 frames per second (fps) to display on television at either 50 or 60 frames per second introduces an error called 'film judder'. Active Vision M100 HD eliminates the problem by introducing new frames in place of the dublicated frames theat caused the error. It estimates the movement required to get halfway towards the new frame and inserts this new frame, removing the 'judder'.

Postad 03 January 2008 - 14:50

bugfix2k
  • bugfix2k
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Läste ett omdöme på Prisjakt om 42´´. Personenen tyckte att betraktningsvinkeln var lite dålig.
Funderar själv på 37´´ och jag tror den har samma panel.
Till er som redan köpt, kan man sitta t.ex fyra personer framför tv:n och alla har en bra bild?

Förmodligen mitt omdöme du tänker på? Svaret är ja, du kan sitta i en ganska vid halvcirkel framför teven och bilden ser riktigt bra ut. Svärtan börjar först tunnas ut när man tittar ovanifrån eller mot all förmodan underifrån :)

I övrigt har jag haft teven i några veckor nu och är helnöjd! Tittar i stort sett bara på HD material från datorn (kopplad med HMDI) eller Bluray / uppskalad DVD från PS3an. Kollade nyligen på lite fotboll via Telia digitaltv, har för mig att det var på TV4 Sport. Bilden var inte särskilt bra, men personligen förväntar jag mig inte mycket av lågupplöst digitaltv, skit in -> skit ut. 42" skall användas till HD och inget annat! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.