Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A200 *

1162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony AF 50/1,4 (Objektiv) 2 6.5 (1) Inga priser
Sony AF 50/1,7 (Objektiv) 9 7.5 (1) Inga priser
Sony AF 50/2,8 Macro 1:1 (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Sony HVL-F36AM (Blixtar) 1 7.666666 (2) Inga priser
Sony HVL-F56AM (Blixtar) 1 7.5 (1) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A200 (Systemkameror) 6 9.375 (7) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 9.35294 (16) Inga priser
Sony HVL-F42AM (Blixtar) 1 8.2 (4) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6 (Systemkameror) 1 8.333332 (2) Inga priser
Sony AF 70-300/4,5-5,6 G SSM (Objektiv) 1 7.5 (1) Inga priser
Sony HVL-F58AM (Blixtar) 1 7.5 (1) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 21 August 2008 - 16:17

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Känns som att live view blir till en så stor grej.
Den finns på andra komeror med.
Visst har Sony lyckats få den att fungera bättre än sina konkurrenter med det på bekostnad av att sökare inte är lika stor och klar som de flest konkurrenter.
Jag tror att live view har kommit för att stanna men 98 % av alla som fotar använder sig av sökaren.
Så jag tycker inte att funktionen är så revolutionerande.
Jag tror att när Sony har fixat detta problem med sökaren kommer de att övertyga mer.
Men då tror jag att de andra märkena är med på banan.
Sonys kameror är prisvärda det är det inget snack om.
Så det är inget dåligt köp.
Men jag är dock inte intresserad då jag stör mig på sökaren då jag har dålig syn.
/Simz

Postad 21 August 2008 - 16:31

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
jag skriver inte för föringa A200.. Den har i övrigt samma funktioner som en A300.. Och är mer lik en 2/3 dels semikamera än en ren entrylevel anser jag.. Har ju klämt på en Eos 5 D lite lite under en vecka nyligen samt hade en pentax K10D förut själv.. Så kan ju jämföra där lite funktionsmässigt hur just Sonysarna är att styra med med dom kamerorna..

Därav mina ord att jag anser Sony mer vara en 2/3djedels Semi i funktionssättet och manövreringen än en enklaste entrylevel. Det finns därmed plats att växa oavsett valet mellan A200 och A300 innan man byter upp sig.. Eller plats för skaffa riktigt fin optik vilket är kanske då husen redan är hög nivå på den sedan bästa investeringen innan huset bromsar användarmässigt så mycket via funktionerna så man lessnar och köper en ubåt i stället......

:)

Postad 21 August 2008 - 16:42

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Vilka funktioner syftar du på mayro som är mer likt semipro på en sony jämfört med andra märken?
Tycker de flesta kameror i entry klassen närmar sig semipro utan att vara någon expert.
/Simz

Postad 21 August 2008 - 16:57

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Simz

Jag har dålig syn vilket alla som känner mig i hifivärlden vet är sant. Så du är inte ensam om sådant problem därmed....och jag har noll problem med sökaren!! absolut Noll problem.!. Och jag äger kameran simz.... Samt skulle aldrig skriva något sådant om det inte var som jag säger... jag har noll problem med sökaren..

Hade jag upplevt att sökaren begränsade mig ett smack hade detta stått rakt ut utan minsta lilla snack om saken..

Dom som dessutom provat min kamera har även dom noterat det inte är något problem .. Däribland finns en riktig arbetande fotograf med Nikon samt canonkameror hemmavid...

Som sa han till o med funderar köpa sig en egen A300 efter provklämt på min lite för att ha en Sony till sina fina Minolta objektiv han har liggande.... och han hade läst om sökaren också.. Och sa direkt att den ju var ljus och fin och inga problem med ..

Och dessutom styrks mina ord av tester... Där testsnubbarna efter användande ju konstaterat att sökaren är mindre men ändå så bra samt bra ljus så dom inte i praktiken lidit av det som ett problem mer än att det är en notering..

Så turligt nog Simz så är det för mig med dålig syn inte ett problem helt enkelt då man praktiskt använder kameran mer noga som ägare än en snabbkläm ......

men detta är en repris detta. Du har fått liknande svar förr Simz.....

Redigerat av mayro, 21 August 2008 - 17:10.

Postad 21 August 2008 - 17:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Vilka funktioner syftar du på mayro som är mer likt semipro på en sony jämfört med andra märken?
Tycker de flesta kameror i entry klassen närmar sig semipro utan att vara någon expert.
/Simz

Enkelhet att ställa iso - ev med direktvalsknapp tex.....Jusetara f samt s utan menyer krävs alls . Utan knappval direkt utanpå huset..Bildstabilisering allti närvarande. Af alltid närvarande. Ja sådant smått o gott..

men du kanske har rätt att alla har det så med användandet samt tekniken...?.

Redigerat av mayro, 21 August 2008 - 17:17.

Postad 21 August 2008 - 18:02

kallediallo
  • kallediallo
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag testade också kolla på bilderna via TVn och det blev inge bra alls =\
nått som e galet iaf...

/Fredrik

Det är konstigt att cybershoten ger bättre bilder via compositen. Skulle ju impa med fina bilder men sambon sa att hennes kamera var bättre :) .

Postad 21 August 2008 - 18:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
kan det ha med färgvalet att göra?? Kameran tar bilder i något som kallas S-RGB.. Och tydligen är Adobe-RGB det mest använda färgvalet annars om jag fattat saken rätt.....

Prova ändra färgvalet i kameran och ta en bild och se om det skiljer...Bara en tanke....

Postad 21 August 2008 - 18:56

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Kör själv på A-RGB så det är ju en viss skillnad.

här är en bild i Adobe-RGB

Bifogad fil  DSC00051.jpg   4.32MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredbae06969, 21 August 2008 - 19:15.

Postad 21 August 2008 - 21:15

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Mayro du kanske har rätt.
Men min upplevlese av kameran är att sökaren var ett problem.
Detta var inget jag läst om när jag provade den utan det var den upplevelsen jag fick.
Men visst man kanske vänjer sig snabbt.
Jag håller dessutom med dig om att det skall finnas knappar för att ställa in iso, a och s m.m.
Detta är en av Canon 450D stora svagheter då den kameran är alldeles för meny styrd.
Att kamera huset har inbyggd skak reducering är både positivt och negativt.
Fördelen är att du har det med vilket objektiv du än väljer samt att det är mer ekonomiskt.
Nackdelen är att du ser inte resultatet i sökaren vilket kan vara bra om man använder telezom.

Mayro vet att vi har diskuterat detta tidigare, men jag tycker inte att allt är sagt.
Det tror jag är ömsesidigt.

Hoppas att det inte blir allt för OT här.

/Simz

Postad 21 August 2008 - 21:51

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Enkelhet att ställa iso - ev med direktvalsknapp tex.....Jusetara f samt s utan menyer krävs alls . Utan knappval direkt utanpå huset..Bildstabilisering allti närvarande. Af alltid närvarande. Ja sådant smått o gott..

men du kanske har rätt att alla har det så med användandet samt tekniken...?.

Hmmm har Olympus også :)

Postad 22 August 2008 - 00:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Tackar Simz .. ..Dom är verkligen byggda för aktivare typ av fotande likt mer 2/3 dels semi än entrylevel ..Samt hela intruktionsboken är utformad för just aktivare aggerande med kamerorna..samt i stort noll om auto......Synd bara inte fler folk inte riktigt insett detta.
Men det kommer så sakta ... En del av att skapa medvetenheten så folk börjar läsa in sig nogrannare bidrar ju topcs som denna med...

Inte ens du som jag vet sökt info om kameror hade tydligen koll riktigt då du ju frågade mig om saken..Annars hade du ju inte frågat som sagt.. Jag är ju ingen expert jag heller vilket du mycket väl vet....

Men jag har relativt grundligt försökt att sätta mig in i funktionerna lite här o var för dom olika märkena.. För och emot..mm För jag bryr mig inte ett dugg i vilket märke jag finner som bäst för mig.. Det kunde blivit exakt vad som helst.. men det blev till slut Sony PGA deras enligt mitt tycke klart överlägsna kameror dom byggt iomed nya A serierna..

Men A 100 var med på min lista redan då jag handlade min pentax K10 D förra året..Så lite koll fanns kvar sedan tidigare serier ifrån flera märken.... Det var bara att uppdatera sig lite samt läsa in lite mer hur marknaden ser ut nu.. Vilket jag då försökt göra så noga jag kunnat..Och det var en myt-djungel rent ut sagt...

Efter mitt val av Sony så satt jag en bra stund med min nya kamera och hajade inte riktigt hur brukarvänlig den verkligen var.. Att den var på topp hajade jag då den beställdes. Annars hade den inte beställts..... Men att den skulle aggera som en 2/3 dels semi i användande o teknik var ändå lite överaskande trotts jag kollat fasiken allt som fanns att läsa in..

Detta om funktionerna rätt enkla åtkomster för dom vanligare sakerna är en sak testarna "glömt" att berätta riktigt tydligt.. Hade detta varit en Canon eller Nikon kamera i sk entryserie hade det östs med ovationer över detta faktum i morgontidningarna med röd text att dom gick enkelt att styra redan i startserierna utan behva kladda runt för varenda jäkla sak i menyval..... Detta vet nog varenda en med en kamera är självklara saker att tydligt skriva ut.. Extremt tydligt skall detta dessutom stå... tror inte det finns en enda fotograf som inte anser detsamma om man är seriös..

Men då det är en Sony så "paserar man " detta område som om det var ovesäntligt för en kameraköpare att få del av... trotts sådan info är oerhört viktig info tror jag dom flesta anser som kan enbar aningen lite om kameror och funktion.. .. Det rör ju hela kamerans växkraft samt vilken nivå av objektiv osv man kan sattsa på utan att huset blir en ankarkätting för sjäva fotandet...och vilken nivå kameran som sådan kan ta dig och till vilket pris som total kost... Och om man kan se att man VILL sattsa på märket med tyngre investeringar via dyra nya toppobjektiv osv..

Så Simz. jag inser rätt klart att du inte hade en susning du heller om just Sonys företräden... Det står nämligen inte någonstans egentligen om dom ....men nu vet du..Samt en bunt flera läsare... Så det är ju bra..

och självklart kan man reagera på sökaren...Vi är alla olika.. Men den är faktiskt riktigt bra i funktionen den lilla rackaren..Så vid användande så glömmer man bort det och tar bara bilder utan mera reflektera över det..Även med dålig synd Simz som jag har.. men du behöver ju inte ändå gilla den.. Och då finns som yur är andra val att göra utanför sony samt inom sony...Valen är ju fria som sagt..Som tur är..

och se i sökaren med telezoom om bilden är stabil..... Jo även där går det se med en sony om man har stabil bild eller ej.... Där sitter en radda staplar i sökaren som idikerar då kameran står stilla och bild kan oressas av utan skakoskärpa... Så det ger samma säkerhet praktiskt som du talar om .. ... Så även där är det området intänkt i konstruktionen på en Sony...

Så... Nu har du lite till funktionsinfo Simz... och samtidigt fick andra läsare mer info man kanske missat angående funktion..

Mvh Tobbe..

Postad 22 August 2008 - 02:01

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

och se i sökaren med telezoom om bilden är stabil..... Jo även där går det se med en sony om man har stabil bild eller ej.... Där sitter en radda staplar i sökaren som idikerar då kameran står stilla och bild kan oressas av utan skakoskärpa... Så det ger samma säkerhet praktiskt som du talar om .. ... Så även där är det området intänkt i konstruktionen på en Sony...

Så... Nu har du lite till funktionsinfo Simz... och samtidigt fick andra läsare mer info man kanske missat angående funktion..

Mvh Tobbe..

Nja, tror Simz menade att man verkligen kan se att bilden är lugn och stadig i sökaren och inte på någon stapel. IS/VR i objektivet kan bl a vara trevlig om man ska fota något litet långt bort med lång brännvidd, underlättar att sätta AF-punkten på rätt ställe .

Postad 22 August 2008 - 05:44

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
För att inte hamna alltför mycket OT så är det fortfarande min uppfattning att Sonys A200-300 är dom mest prisvärda kamerorna. Olympus 520 kan konkurera när det gäller finesser och det är en mycket fin liten kamera:

https://www.prisjakt...j=307178,284101 (jämförelse med A300)

MEN den är alltför liten för min näve. Dessutom är inte LW vridbar och då faller lite av finessen med LW.

Jag var in på Mediamarkt i Göteborg och kände på kamerorna igår kväll. Tyvärr blev det inget köp då försäljaren envist ville pracka på mig en Nikon D60. Tydligen får man med en blixt också om man köper en sån men jag tycker nog inte att den kameran är så prisvärd som en A200-A300 i vilket fall. Jag köper hellre till en bättre blixt senare. Antagligen hade han extra provision på den kameran :)

Missförstå mig rätt. Nikonkameran är säkert jättebra på många sätt men utbudet av optik + lite finesser som saknas gör att den går bort. Den är också lite för liten i min hand. Pentax K20 kändes go att hålla i men den kändes även lite tung och klumpig.

När det gäller själva bildresultatet är jag säker på att alla systemkameror på marknaden gör ett gott jobb och det är snarare handhavande, ergonomi samt vissa finesser och utbud på tillbehör som är avgörande. Här tycker jag faktiskt att Sony ligger längst framme :)

Nu måste jag bara hitta ett ställe att handla A300 ifrån. Det står mellan Cyberphoto och Dustin (får med 4gb minne på Dustin)

EDIT: Det blev faktiskt Netonet då Dustin inte kunde leverera och jag fick med en bättre väska i paketet mot Cyberphotos alternativ. Blixt och ett långzoom skall inhandlas lite senare.

Produkt: Antal: Pris/st: Radsumma:
SanDisk Ultra II CompactFlash 4 GB 1 299:- 299:-
Sony DSLR-A300 + DT 18-70/3,5-5,6 1 5 349:- 5 349:-
Sony LCS-SC5 1 499:- 499:-

--------------------------------------------------------------------------------

Väntan blir oooliidlig... :)

Redigerat av waconda, 22 August 2008 - 06:42.

Postad 22 August 2008 - 07:16

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
sRGB här. Inte säkert att alla "komponenter" stöder den större färgrymden. T.ex. webbläsare, skrivare, enklare bildvisningsprogram, skärm osv.

Postad 22 August 2008 - 08:45

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Nja, tror Simz menade att man verkligen kan se att bilden är lugn och stadig i sökaren och inte på någon stapel. IS/VR i objektivet kan bl a vara trevlig om man ska fota något litet långt bort med lång brännvidd, underlättar att sätta AF-punkten på rätt ställe .

Jag vet vad Simz menar..

Men litar man inte på sin kamera vilket man kanske inte gör med Nikon o Canon så kan det ju vara bra att se då Vr/is jobbar.. Men jag har handllat en kamera jag litar på.. Så jag behöber inte övervaka dess arbetande.. Jag ser staplarna .. och då dom stor stilla så är allt stilla.. Punkt...

Jag har föresten IS i min Canon Långzoom kamera..... Is är väldigt bra stabilisering..Och går ett utmärkt jobb Då den finns..!

Postad 22 August 2008 - 08:48

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

sRGB här. Inte säkert att alla "komponenter" stöder den större färgrymden. T.ex. webbläsare, skrivare, enklare bildvisningsprogram, skärm osv.

Visst är det korkat..... Varför inte bara använda Adobe direkt för..

Postad 22 August 2008 - 10:26

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Visst är det korkat..... Varför inte bara använda Adobe direkt för..

Måske pga der skal betales licens/royalty til adobe for at bruge det (bare en tanke, har ingen information om det)?
Ellers findes der en artikel hos Ken Rockwell som faktisk er interessant. Og her er en anden artikel der understøtter det Ken Rockwell skriver, så Adobe sRGB er ikke nødvendigvis bedre end sRGB.

Hvis endelig vi "burde" bruge noget skulle det vel være ProPhoto RGB :)

Postad 22 August 2008 - 10:57

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Måske pga der skal betales licens/royalty til adobe for at bruge det (bare en tanke, har ingen information om det)?
Ellers findes der en artikel hos Ken Rockwell som faktisk er interessant. Og her er en anden artikel der understøtter det Ken Rockwell skriver, så Adobe sRGB er ikke nødvendigvis bedre end sRGB.

Hvis endelig vi "burde" bruge noget skulle det vel være ProPhoto RGB :)

Stort tack för lite länkar att ta del av!.. Skall försöka läsa in mig i ämnet mera noga senare .....

Angående royalty.. Då kameran ju har Adobe som tillval torde sådan ju vara betald om det krävs.... men ändå rent korkat att ha olika mellan olika märken.. Det är ju enbart larvigt för att på massa onödiga sätt pinka in egna revir... Hoppas tillverkarna slutar med sådant trams och enas om en standard rakt av oavsett märke..

Waconda.. Då du beställt en A300 har jag hoppat av" live viewsamtalat" här och gått till "rätt" forumsdel för A300.... Fast egentligen borde A200 och A300 sitta ihop i samma topic då det egentligen är "samma kameror" i allt utom Live viewén...

Känns mer logiskt det även om A350 har skärmen så är det inte ju "samma" kamera alls som A300.-A200.. Så talar man A300 generellt sett talar man ju lika mycket A200 ju..Bildkvalitet brusförhållanden osv osv......

Postad 22 August 2008 - 11:26

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Ja nu får jag ju följa med till A300 delen :)
Det här skall bli en kul resa. Nu skall det kollas in objektiv mm på begnagnatsajterna :)

Postad 22 August 2008 - 11:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

... men ändå rent korkat att ha olika mellan olika märken.. Det är ju enbart larvigt för att på massa onödiga sätt pinka in egna revir... Hoppas tillverkarna slutar med sådant trams och enas om en standard rakt av oavsett märke..

Men vi har ju en standard som fungrar utmärkt för oss som inte jobbar på bildbyrå eller är proffs med koll på hela kedjan - sRGB. Det är ju inget som skiljer mellan tillverkarna så jag hänger inte riktigt med i ovanstående inläägg. :)

Kamerorna har inställningarna "funkar alltid" och "hoppas du vet vad du gör" om man ska tro Rockwells sida som Hamsteren länkade till. "Funkar alltid" låter trevligt :)

Postad 22 August 2008 - 11:35

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Det är ju det jag undrar.. DVS om det innebär något man måste/bör ha koll på? Eller om det är något man "bara kan skita i ". Och bara "köra på " med fabrikens inställningar sRGB.. :)

Postad 22 August 2008 - 11:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
När du får tid att läsa Rockwells artikel tror jag du kommer köra på med sRGB. :)
Om du kör RAW så kanske du får ställa om ditt photoshop (eller vad du använder) till att använda sRGB. Mitt var inställt på adobe från början...

Postad 22 August 2008 - 13:06

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
jag kan ju inte bildprogram så bra direkt. och photoshop fattar jag noll av..S
å jag gör inte så mycket med bilderna egentligen.. Dessutom är min dator en gamal seg sak så bildprogram tar död på den.. Så nåt avanserat arbete blir inte gjort här i Jämshög direkt..Måste greja en bättre burk innan man lessnar hel på trixa med bilder och bara lägger ut dom obehandlade...

raw program går inte alls... Då stannar datorn med sina 256 mb internminne..hehe...Det är som köra in i en bergvägg..

Men med Sony kameran kommer ett klart potent lättförståerligt bild program på svenska som snuddande nära aggerar med Jpeg som raw programmet gör.. Så där går det göra Jpeg bilder förbåttrade.. Om man pallar med den ursega datorn då..

Postad 22 August 2008 - 19:39

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Jag vet vad Simz menar..

Men litar man inte på sin kamera vilket man kanske inte gör med Nikon o Canon så kan det ju vara bra att se då Vr/is jobbar.. Men jag har handllat en kamera jag litar på.. Så jag behöber inte övervaka dess arbetande.. Jag ser staplarna .. och då dom stor stilla så är allt stilla.. Punkt...

Ok, så du behöver alltså inte övervaka dess arbetande men samtidigt skriver du att du kollar på staplarna.. öh, jaha..ok.. Punkt..
Jag litar på det jag ser, behöver ingen stapel :P

Postad 22 August 2008 - 19:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Ok, så du behöver alltså inte övervaka dess arbetande men samtidigt skriver du att du kollar på staplarna.. öh, jaha..ok.. Punkt..
Jag litar på det jag ser, behöver ingen stapel :P

Det va kul. :) ..Där satte du mig i skamhörnan :( så det small om det...och du har naturligtvis rätt.. Jag kollar ju faktiskt även jag ibland på dom där .. för säkerhets skull..... Hahahaha.. Tack för dagens skratt...

Postad 22 August 2008 - 23:27

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Men vi har ju en standard som fungrar utmärkt för oss som inte jobbar på bildbyrå eller är proffs med koll på hela kedjan - sRGB. Det är ju inget som skiljer mellan tillverkarna så jag hänger inte riktigt med i ovanstående inläägg. :P

Kamerorna har inställningarna "funkar alltid" och "hoppas du vet vad du gör" om man ska tro Rockwells sida som Hamsteren länkade till. "Funkar alltid" låter trevligt :)

Idag stödjer istort sätt alla applikationer aRGB! mozilla har haft stöd för det ett bra tag t.ex.

Så numera finns det ingen anledning till att inte köra med aRGB .... speciellt då skärmar med stor gammut är billiga och vanligare .... det kommer hela tiden bättre skärmar också ... och man vill ju att ens foton skall "se så bra ut" som möjligt hela tiden.

Postad 31 August 2008 - 13:38

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Är det någon som testat Sonys GPS till a200, och kan dela med sig av erfarenheter?

Jag såg att man kunde få den för 79,90USD, Ca500 SEK

Redigerat av DigiMannen, 31 August 2008 - 13:42.

Postad 31 August 2008 - 23:23

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Är det någon som testat Sonys GPS till a200, och kan dela med sig av erfarenheter?

Jag såg att man kunde få den för 79,90USD, Ca500 SEK

Hm 500 kr, nästan så man blir sugen!

Man taggar bilderna efter han m.h.a. tiden på bilderna, så det gäller att synca tiden väl!

Postad 01 September 2008 - 16:51

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Jag vill notera här att det fina omdöme Sony A300 fick i "Digital Bild För Alla" gäller ju egentligen även Sony A200.. Detta då det är samma kamera förutom då Live view funktionen...

Postad 01 September 2008 - 18:52

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Det spelar ju ingen roll vad du ställer din kamera på om du inte fotar JPEG vill säga men vem gör det?
Det är när du framkallar din bild som du ställer om du vill ha sRGB eller aRGB om jag fattat det rätt.

Postad 01 September 2008 - 20:23

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Det spelar ju ingen roll vad du ställer din kamera på om du inte fotar JPEG vill säga men vem gör det?
Det är när du framkallar din bild som du ställer om du vill ha sRGB eller aRGB om jag fattat det rätt.

Forkert, raw indeholder det colorspace du vælger, enten sRGV eller aRGB :)

Postad 01 September 2008 - 20:48

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Jag trodde lite det var det som var hela grejen med RAW att man fick en oprocessad bild.
Som jag sa tidigare man väljer när man framkallar bilden vilken färgrymd som skall användas.

Postad 01 September 2008 - 21:02

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Jag trodde lite det var det som var hela grejen med RAW att man fick en oprocessad bild.
Som jag sa tidigare man väljer när man framkallar bilden vilken färgrymd som skall användas.

Jeg skylder vidst en undskyldning, var lidt for hurtigt ude, raw assignes et colorspace når man putter dem gennem fx ACR eller UFRaw (info her) :)

Redigerat av Hamsteren, 01 September 2008 - 21:02.

Postad 02 September 2008 - 07:44

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Jag gör det...

Postad 02 September 2008 - 10:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

jag gör det.

Postad 02 September 2008 - 11:04

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Jag använder bara JPEG!!!

Postad 02 September 2008 - 11:30

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Varför gör ni det? kör jpeg alltså ? pga minneskapacitet kan jag förstå men annars??

Blir det inte bättre att köra rått??

Postad 02 September 2008 - 11:37

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Varför gör ni det? kör jpeg alltså ? pga minneskapacitet kan jag förstå men annars??

Blir det inte bättre att köra rått??

Beror väl på vad du vill göra med dina bilder...
http://www.kenrockwe...om/tech/raw.htm

Postad 02 September 2008 - 11:40

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
SiC hann före!

Postad 02 September 2008 - 11:48

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Tack (SiC)

Kul artikel :)

Jag som trodde att det alltid var bäst att köra rått och sedan krympa och dona med bilden. Där ser man.

Postad 02 September 2008 - 12:07

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Tack (SiC)

Kul artikel :)

Jag som trodde att det alltid var bäst att köra rått och sedan krympa och dona med bilden. Där ser man.

Som sagt, beror väl på lite hur många bilder man tar, vad du vill göra med dem och hur gott om tid du har :P
Ambitionsnivå osv...

Kör RAW om det är rätt för dig :rolleyes:

Postad 02 September 2008 - 12:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Ken känns som ett genomsnittligt forumtroll som råkar ha en hemsida. Ibland tycker jag han svammlar mkt. I länken ovan säger han att det tog en halvtimma att tanka ett 1Gb flashkort till datorn. Skrevs detta på 90-talet?

Postad 02 September 2008 - 12:20

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Ken känns som ett genomsnittligt forumtroll som råkar ha en hemsida. Ibland tycker jag han svammlar mkt. I länken ovan säger han att det tog en halvtimma att tanka ett 1Gb flashkort till datorn. Skrevs detta på 90-talet?

Han kör ju Mac :) :rolleyes:
(obs, ironi)

Visst kan han svamla en del men hans sida innehåller en hel del matnyttigt.

Postad 02 September 2008 - 12:22

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Varför klaga?
Skriv ett bättre upplägg istället om du är så mycket kunnigare än trollet.

PS
Vilket flyt jag har, idag köpte jag ett Minolta 35-70 F4 & ett Minolta 70-210 F4 båda för 500kr
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=39
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=48

Redigerat av DigiMannen, 03 September 2008 - 17:39.

Postad 03 September 2008 - 19:50

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Varför klaga?
Skriv ett bättre upplägg istället om du är så mycket kunnigare än trollet.

PS
Vilket flyt jag har, idag köpte jag ett Minolta 35-70 F4 & ett Minolta 70-210 F4 båda för 500kr
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=39
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=48

Hm, jag måste bli mer aktiv på sälj siter, missar alla bra deals... ;)

Postad 03 September 2008 - 20:56

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Hm, jag måste bli mer aktiv på sälj siter, missar alla bra deals... ;)

Jag jagar ett Fast 50mm också, ska man gå på F1,7 eller F1,4?
Vad skiljer RS förutom designen?

http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=15 F1,4
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=17 F1,7

Redigerat av DigiMannen, 03 September 2008 - 20:57.

Postad 04 September 2008 - 06:53

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Jag jagar ett Fast 50mm också, ska man gå på F1,7 eller F1,4?
Vad skiljer RS förutom designen?

http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=15 F1,4
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=17 F1,7

Jag har ett 1,7 RS som jag är jättenöjd med men jag skulle inte banga ett 1,4 om jag hade råd B)

Postad 04 September 2008 - 19:09

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Jag har ett 1,7 RS som jag är jättenöjd med men jag skulle inte banga ett 1,4 om jag hade råd :)

Jag fick tag på ett Minolta 50mm F1,4 för tusenlappen jämt idag.
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=15

Postad 04 September 2008 - 20:16

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Jag fick tag på ett Minolta 50mm F1,4 för tusenlappen jämt idag.
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=15

Grattis! Det var ett bra pris, verkar vara ungefär vad man får ge för 1.7:orna idag...

Postad 06 September 2008 - 14:46

kallediallo
  • kallediallo
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Är det någon som har ett tips var man kan inhandla billigt extra batteri, eller om någon har köpt ett oem batteri? Tanke är att skaffa batterigrepp senare.
Tillbehören är inte billiga, har kollat på Ebay men det är inte jättemycket billigare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.