Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 10 December 2008 - 20:55

tommy_b
  • tommy_b
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Verkar fungera, bara ut på vägarna prova tack för svaret....

Postad 10 December 2008 - 22:20

mickeborgholm
  • mickeborgholm
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag fick samma ruta, "minnenskortet fullt osv...." så i min ilska så raderade jag hela map -mappen. Detta var nog inte så begåvat, för nu får jag inte igång navigationen alls. Alla andra funktioner fungerar, men när jag trycker på "navigation" så tänker den en stund men ingenting händer.
Var i kontakt med Navigons support som inte verkade veta speciellt mycket, men jag fick beskedet att installera om kartorna, men resultatet är detsamma.

Någon som har någon idé om hur jag kan lösa detta??

Postad 11 December 2008 - 09:25

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag fick samma ruta, "minnenskortet fullt osv...." så i min ilska så raderade jag hela map -mappen. Detta var nog inte så begåvat, för nu får jag inte igång navigationen alls. Alla andra funktioner fungerar, men när jag trycker på "navigation" så tänker den en stund men ingenting händer.
Var i kontakt med Navigons support som inte verkade veta speciellt mycket, men jag fick beskedet att installera om kartorna, men resultatet är detsamma.

Någon som har någon idé om hur jag kan lösa detta??

om du har raderat alla filer i map-foldern, kan du bara spela tillbaka
din backup med Q3 och tillhörande "UpdateMe.exe" - filen.
Glöm ej att formatera först kortet.
Sedan gör exakt som jag beskrev i #850 och ladda ned Q4-update.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 11 December 2008 - 18:01.

Postad 11 December 2008 - 12:48

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Helt sjukt denna gång...

Inget funkade vad gäller uppdateringen.
Fick oxå en massa "minnenskortet fullt"

provade att stoppa minneskortet i en kortläsare och då larmade
det för "kortet skrivskyddat" trots att det INTE är skrivskyddat!
(jodå, jag har provat att flytta "flärpen" både upp å ner)

Slutade med att jag oxå raderade innehållet i "MAP-foldern" så...

Och så plötsligt så slocknade skärmen på 8110'an och jag får börja om från början med den 2 timmar långa nedladnningen av Q4... Den var för övrig nedladdad till 100% nyss...
Det är så man vill SPY på detta :)

Postad 11 December 2008 - 12:56

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Enda lösningen på den här ofärdiga produkten är att lämna tillbaka den som jag gjort och sedan köpa en Garmin 765 som ligger ljusår framåt i tiden jämfört med Navigon.

Postad 11 December 2008 - 15:31

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Enda lösningen på den här ofärdiga produkten är att lämna tillbaka den som jag gjort och sedan köpa en Garmin 765 som ligger ljusår framåt i tiden jämfört med Navigon.

Mm, tyvärr har jag väl haft min för länge för att ångervecka ska gälla...

Funkart fortf. inte efter att jag uppdaterat den...

Postad 11 December 2008 - 18:24

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Alla adresser, (ca. 150 st.) som jag sparat i min 8110'a sedan inköpet funkar inte längre, trots att det enda jag gjorde var att byta ut innehålle i MAP, alltså kartfoldern...

Ska man skratta eller gråta, jag har nu lagt ner ca. 20 timmar i effektiv arbetstid på denna uppdatering och ändå så funkar den inte som den ska, fick t.o.m. ta bort kartan "UK" för att få plats med nya uppdateringen.

Vem ska jag debitera 20 timmars arbetstid till...?

Navigon, Gabriel, vad säger ni om allt detta trassel?
Kanske dags att TILL OCH BÖRJA MED bjuda alla 8110-ägare ett större (minst 4GB) minneskort...?

Jag menar, skiten får ju inte ens plats, ÄNDÅ hade jag tömt bildmappen och raderat telefonuppgifterna i den INNAN uppdateringen...

Näe, nu ######r e jag less, en produkt är aldrig bättre än sin funktion, hur ###### mycket "finesser" man än stoppar i den.

Ska detta jävelskap krångla varenda ###### gång man ska uppdatera den??

Avråder STARKT inköp av denna prodkt, åtminstone tills Gabriel el. nån annan Navigonrepresentant har förklarat att man tar sitt ansvar och talar om att man har lösningar på dessa problem...

Jag säger som plus-Sverker: ska're va så här, få're vad så här...?

Postad 13 December 2008 - 02:53

n_e_x_u_s_6
  • n_e_x_u_s_6
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kan inte mer än hålla med, fick min 8110 idag och körde 7.0.8 uppdateringen direkt ur lådan, fungerade dock med det samma. Skall ut på långresa i morgon så jag slog på stort och köpte fartkamerauppdateringen för 299 spänn med från Navigons sida.

Kameravarningen skall enligt Navigon Fresh vara 0,7Mb men det går inte att uppdatera kortet, nu med 66 Mb ledigt. Har tagit bort en hel del .map och har c:a 600Mb ledigt på kortet nu, men det går fortfarande inte att få in kamerauppdateringen..

Har skickat mail till supporten men det lär väl inte hjälpa mig tills i morgon...

Postad 13 December 2008 - 09:50

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Men fartkameravarning ingår ju i 8110 och 2110 max. Varför köpte du den?

http://www.navigon.c...ion/navigon8110

"Radar info" listas det som feature.

Redigerat av discomega, 13 December 2008 - 09:52.

Postad 13 December 2008 - 10:09

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag fick sama problem med kameraupdateringen och jag har ett 4 Gb kort... Men när jag satte in kortet i datorns kortläsare då var det inga problem att installera det.

Postad 13 December 2008 - 12:57

Pirelli
  • Pirelli
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Kan inte mer än hålla med, fick min 8110 idag och körde 7.0.8 uppdateringen direkt ur lådan, fungerade dock med det samma. Skall ut på långresa i morgon så jag slog på stort och köpte fartkamerauppdateringen för 299 spänn med från Navigons sida.

Kameravarningen skall enligt Navigon Fresh vara 0,7Mb men det går inte att uppdatera kortet, nu med 66 Mb ledigt. Har tagit bort en hel del .map och har c:a 600Mb ledigt på kortet nu, men det går fortfarande inte att få in kamerauppdateringen..

Har skickat mail till supporten men det lär väl inte hjälpa mig tills i morgon...

Det är väl tyvärr en av ytterligare grejor man kan gnälla på, men som jag inte gjort.
Jag ringde faktiskt supporten och frågade om det var något som jag skulle installera trots att det redan ingick, men dom sa nej.
Den uppdateringen är bara till för dom som inte har med det i sina kartuppdateringar, vilket vi har.

Postad 14 December 2008 - 12:02

n_e_x_u_s_6
  • n_e_x_u_s_6
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Men jösses vad knöligt, det hade jag missat helt och hållet, pinsamt värre... Hrmmm

Jag gjorde uppdateringen i Navigon Fresh utan att verkligen kollat och där säljer de ju radarvarningen även till 8110... Suck...

Tack för era tips hur som helst, skulle starta burken nu för att leta upp "Radar info" och varför den inte visas, misstänker att man måste aktivera den POI'n bara eller? Problemet är att nu startar inte navigatorn längre... Hehe, helt fantastiskt, när man trycker på "Navigation" i huvudmenyn kommer Navigon-bakgrunden upp med den snurrande loggan. Där har den stått nu i 15 minuter. Börjar bli extremt skeptisk till det här köpet, känns lite för instabilt i mitt tycke..

Edit:
Filsystem på kortet korrupt, formattering och återställning pågår... Hur kan filsystemet bli korrupt över natten, kan det hända om batteriet laddas ur?

Redigerat av n_e_x_u_s_6, 14 December 2008 - 12:20.

Postad 14 December 2008 - 12:45

kylis
  • kylis
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Då har det gått ett par månader till och den där fredan som svaret från navigon skulle komma har ännu inte kommit.

Det verkar ju vara en del från Navigon som skriver här, kan någon av er hjälpa till med ett svar????????

Är ganska tråkigt att köpa en produkt som inte håller vad den lovar och sedan bli ignorerad när man försöker få svar på varför.

Det har gått sex månader nu sen jag ringde supporten första gången.

/ Johannes

Postad 15 December 2008 - 19:11

afe
  • afe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Många här som är missnöjda med sin 8110. Jag köpte en när den var nästan ny, och hade i början en hel del problem med att den hängde sig, vliket efter uppdateringar inträffar ytterst sällan. I och med att det är Windows i botten är jag inte förvånad att det dock händer :)

Jag fick inte heller plats med Q4-uppdateringarna på 2GB-kortet som följde med, men löste det genom att stoppa i ett kort på 4GB (kostade bara 199:-). Vän av ordning tycker förstås att det är lite klantigt att Navigon inte skickade med ett större kort från början, då det blir extremt tajt med 2GB.

Ruttvalet är inte alltid optimalt, men hittills har den inte lett mig ut på alltför långa irrfärder. Beräknad ankomsttid brukar stämma bra om jag håller hastighetsgränserna och det är "normalt" mycket trafik.

På det hela taget är jag nöjd med Navigonen. Jag hade en Navigon 7000 innan, och tycker 8110 är klart snabbare, har bättre gränssnitt och det är lättare att montera den snyggt tack vare att TMC-antennen sitter ihop med strömsladden.

/afe

Redigerat av afe, 15 December 2008 - 19:12.

Postad 19 December 2008 - 13:32

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Om nu någon fortfarande har problem, så här löste jag mina:

1) se till och göra en backup på din befintliga konfiguration, om inte så gör en innan allt strul börjar.
2) Jag sparade över alla bilder jag hade på ett SDHC-kamerakort, 8GB, ner på hårddisken, sen tog jag helt enkelt bort alla filer på det kortet.
3) I med kortet i 8110'an sen valde jag i Navigon Fresh att återställa backupen, "Säkra och återställa-menyn"
4) när återställningen var klar så körde jag så min uppdatering av kartor till Q4 och NU funkade allting igen, nya kartor plus att alla mina gamla favoriter fanns kvar.

All denna kommunikation skedde med minneskort på plats i navigatorn, jag använde ingen extern kortläsare.
Värt att notera kan kanske vara att det nya minneskortet var av SDHC klass 6-modell, alltså ett snabbt kort, det verkar funka helt utan problem...

Hoppas att detta hjälper nån som råkar ut för detta trassel!
Tycker att det är mycket svagt av Navigon att skeppa dessa "top of the line navigatorer" med så litet minneskort att det helt enkelt inte räcker till när man skall göra sin första kartuppdatering...

Nåväl, nu har jag i.a.f. 8GB så det lär väl räcka ett tag.
** Kom ihåg att göra en backup återigen när ni väl lyckas med era uppdateringar! **

Postad 19 December 2008 - 14:09

Unregistered234d7a4f
  • Unregistered234d7a4f
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag har också löst mina problem, lämnade s****n tillbaka.
Jah har haft NAvigon 8110 sedan oktober och den bara strulade. Senast har den varit på reperation i 4 veckor vilket resulterade att den fortfarande inte går att synca.
JAg tycker att NAvigon har snygg yttre och fina kartor men här slutar det positiva.
Jag har köpt istället TomTom Go 930 och kan säga att är mer än nöjd. Det första man reagerar på att det går synca med dator, att uppdateringar går smärtfritt. Det finns säkert nackdelar men att kunna lägga in egna POI och at man tar del av den stora community som ser till att man kan ladda diverse saker, gör att man verkligen ser TomTom som mycket bra och flexibel produkt. Den fungerar på användarnas villkor helt enkelt.
Jag kan bara säga - kan ni lämna tillbaka 8110 så gör det och står på dig. Det är dax att NAvigon tar på allvar alla fel som kommer upp. Det kan inte vara acceptabelt att betala 4500:- och inte kunna använda produkten.
Och dem som säger att dem inte hade/har några problem måste väl ha lyckat få tag på ett super exemplar eller så har man glömt att man hade problem.

/Tomas

Postad 20 December 2008 - 14:46

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Om nu någon fortfarande har problem, så här löste jag mina:

1) se till och göra en backup på din befintliga konfiguration, om inte så gör en innan allt strul börjar.
2) Jag sparade över alla bilder jag hade på ett SDHC-kamerakort, 8GB, ner på hårddisken, sen tog jag helt enkelt bort alla filer på det kortet.
3) I med kortet i 8110'an sen valde jag i Navigon Fresh att återställa backupen, "Säkra och återställa-menyn"
4) när återställningen var klar så körde jag så min uppdatering av kartor till Q4 och NU funkade allting igen, nya kartor plus att alla mina gamla favoriter fanns kvar.

All denna kommunikation skedde med minneskort på plats i navigatorn, jag använde ingen extern kortläsare.
Värt att notera kan kanske vara att det nya minneskortet var av SDHC klass 6-modell, alltså ett snabbt kort, det verkar funka helt utan problem...

Hoppas att detta hjälper nån som råkar ut för detta trassel!
Tycker att det är mycket svagt av Navigon att skeppa dessa "top of the line navigatorer" med så litet minneskort att det helt enkelt inte räcker till när man skall göra sin första kartuppdatering...

Nåväl, nu har jag i.a.f. 8GB så det lär väl räcka ett tag.
** Kom ihåg att göra en backup återigen när ni väl lyckas med era uppdateringar! **

Och helt plötsligt, som genom ett trollslag försvann alla mina inlagda favoriter :P
Fy f-n va less man blir...

Postad 21 December 2008 - 08:56

bjoerklund
  • bjoerklund
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Och helt plötsligt, som genom ett trollslag försvann alla mina inlagda favoriter :rolleyes:
Fy f-n va less man blir...

Om du har en relativt aktuell back-up så kan du ju alltid kopiera över Favorites.store till Favorites-mappen. Sedan är det bara att trycka in reset så borde de vara tillbaka.

/pete

Postad 22 December 2008 - 21:39

onecloud
  • onecloud
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har nu kört Q4-uppdateringen sedan 081208.
Kartuppdateringen inkl FreshMaps 7.0.8, på kvällen 081207, gick smärtfritt mot mitt 4GB SDHC-kort.
Dagen efter körde jag söderut längst Valhallavägen i Sthlm och upptäckte till
min fasa att vägnätet runt färdvägen inte var fullständigt.
Jag passerade sidogator som inte visades på skärmen.
Hjälp! Delar av Östermalm var bortbombad!?

Efter avlämningen på Gyllenstiernsgatan, kollade jag snabbt.
Banergatan 50? Jo den fanns.
Hela förmiddagen observerade jag denna egenhet i Q4-uppdateringen.
På em tog jag ut kortet och stoppade in Navigons 2GB med Q3-uppdateringen.
Gjorde en "Reset" av enheten.
Tryckte på Alternativ->Visa karta och körde runt lite.
OK, alting såg bra ut, skönt.
Nästa hämtning var på en "Favorit" adress.
Tryck, tryck, try..., men för F*N!! Favoriterna är borta??
Jag fortsatte med Q3, en korrekt bild av vägnätet hjälpte mer än vad som stjälptes
av det ofullständigt visade vägnätet i Q4:an + borttagna "Favoriter".

Sista timmen bytte jag tillbaka till Q4 och gjorde en "Reset" av enheten.
Döm om min förvåning, nu var favoriterna borta även här???!!!

Q4-uppdateringen och FreshMaps 7.0.8, berörde både kartor, parameterfiler och programvaran.
Programvaran görs det ingen backup på, så den kan jag inte återställa.

PROBLEM 1: Kartvisningen
Min åtgärd för att få tillbaks en korrekt visning av vägnätet i Q4 var en ren chansning
som gick hem: Kopierade Q3 "Settings"-mappen till Q4 "Settings"-mappen

PROBLEM 2: Favoriter
Programmet sparar inte längre nya Favoriter på kortet (oavsett SD eller SDHC), DET DELETAR ALLA FAVORITER ISTÄLLET!!!!
Så här utförde jag det testet på mitt 4GB-kort med Q4-uppdateringen:
1. Kortet i ReadOnly-mode (lock), är aktivt i enheten och visar kartan
2. Går tillbaks till huvudmenyn
3. Stänger enheten och tar ut kortet
4. Ändrar kortet till Write-mode (unlock)
5. Stoppar in kortet i enheten
6. Startar enheten (Ingen initiering görs för enheten känner igen att det är samma kort, TROR JAG)
7. Kollar att "Favoriter" är kvar. OK! (Det finns ca 140 favoriter)
8. Registrerar en ny favorit från "Senaste resmål" och går tillbaks till huvudmenyn.
9. Trycker "Mina resmål"->"Favoriter" och konstaterar att nya favoriten är kvar
10. Går tillbaks till huvudmenyn och stänger enheten.
11. Tar ut kortet och ändrar till ReadOnly.
12. Stoppar in kortet i en kortläsare och tänker spara filen x:\NAVIGON\Favorites\Favorites.store på hårddisken...
MEN...DEN FINNS INTE DÄR!!!!
13. Stoppar in kortet i enheten och konstaterar att ALLA favoriter + den nya favoriten finns kvar.
Var finns de lagrade? I internminnet eller i wursten ???
14. Stänger enheten och tar ut kortet.
15. Gör en Reset, stoppar in kortet, går igenom uppstartsproceduren.
16. Trycker på "Mina resmål" och konstaterar att "Favoriter" är borta!
17. Stänger enheten. Tar ut kortet, ändrar till Write-mode, kopierar backup-filen Favorites.store till kortet.
18. Stoppar tillbaks kortet i ReadOnly-mode, Startar upp enheten och går igenom uppstartsproceduren.
19. Konstaterar att "Favoriter" finns (dock inte den nya naturligtvis).

Detta fel berör ENDAST Favoriter som sparats under Q3-versionen. Någon form av inkompatibilitet råder
mellan Q3 och Q4 beträffande filen Favorites.store.

"Senaste resmål" dvs filen RecentTargets.store, berörs EJ av detta programfel (enl mina erfarenheter).

PROBLEM 3: TMC
Den är i det närmaste patetisk. Jag vet inte vem som skall beskyllas för det: Sändar-källan eller mottagaren.
För någon vecka sedan var t.ex Sveavägen markerad som ett stort vägarbetsområde. Det fanns dock inte en spärr
eller spade så långt ögat kunde nå.
Idag 081221, är det samma patetiska sak med Söder Mälarstrand vid Slussen, Ulvsundavägen och Tyresövägen öster om Nynäsvägen.
Jag har stänkt av TMC:n genom att hålla Frekvensen på en ickeTMC sändning och EJ acceptera automatisk omberäkning
av färdväg pga trafikmeddelanden.

PROBLEM 4: Sjuk karta och sjuk ruttberäkning och Q4 sjukare än Q3.
Här finns en hel del att visa. Jag referenskollar med Garmin, TomTom, Eniro, Hitta och Google
och återkommer om detta.
Gråt/hånskratta så länge åt detta smakprov: Åk från Dagövägen 12 Enskede TILL Sockenvägen 410 Enskede
Och om man nu anger Sockenvägen 410 Stockholm. Varför i glödheta he***te hittas Sockenvägen 402 som ett tänkbart
alternativ till det angivna? (Detta är bara ett av många liknande fall)

Jag misstänker starkt att företaget NAVIGON har blivit utsatt för ett internt sabotage.
I verkliga livet kan det ju inte vara möjligt att leverera en sådan här fu**ad uppdatering.

Postad 22 December 2008 - 22:40

bugkiller
  • bugkiller
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har köpt en HTC Touch HD och kör TomTom på den. Så här ska en navigator fungera! Hög upplösning (800x480), bra navigeringsfunktioner och hittills bra rutter. Dessutom ett mycket trevligt gränssnit. 8110:an blir förpassad till avdelningen dåliga köp, såvida det inte kommer en uppdatering som gör den användbar. Trist.

Postad 24 December 2008 - 13:29

The Stig
  • The Stig
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte en 8110 för några veckor sedan med blande intryck som resultat efter en tids användning.
Design och Gränssnitt är toppen, super
Handhavande och menyhantering också helt OK.
Men ruttberäkning och restidsangivelse "stinker". Passar man inte upp blir man lätt skickad på omvägar.
Datan för Fartkameror stämmer inte heller, så lita inte på att Du får en förvarning.
Många på forumet har redan skrivit om det, men jag gör det ändå och det är det snikiga SD-kortet på 2GB som 8110'an levereras med som inte ens räckte till för den senaste program-& kartuppdateringen. Kontaktade Navigon Support och begärde att få ett större SD-kort kostnadsfritt. Svaret var att det skulle vara "Det lättaste och billigaste för mig skulle vara att åka och köpa kortet själv", dvs inget ansvar från Navigon för en undermålig produkt. Dåligt!

Jag köpte en ny "Top of the Line" Nav och förväntar att den skall vara bättre än mina nuvarande som har några år på nacken, men tyvärr inte! Så min gamla Nav som jag litar på används för att kolla rutten och radar- & kameravarnaren sitter åter igen i bilen, trist men sant.

Synd på en annars så attraktiv nav, men så länge inte Navigon inte får ordning på Programvaran så KÖP DEN INTE.

Navigon - Fixa NU!

Stikkan

Postad 25 December 2008 - 15:48

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Men fartkameravarning ingår ju i 8110 och 2110 max. Varför köpte du den?

http://www.navigon.c...ion/navigon8110

"Radar info" listas det som feature.

Det som skiljer sig mellan de fartkameroruppdateringar som följer med kartuppdateringarna och den specifika produkten som enbart handlar om fartuppdateringar, är att den specifika produkten uppdaterar alla fartkameror på månatlig basis medan de uppdateringar som följer med kartuppdateringarna istället är kommer kvartalsvis (hoppas de inte släpar efter lika mycket som kartuppdateringarna som är ett halvår gamla när de når konsumenterna).

Postad 27 December 2008 - 18:08

jsx1
  • jsx1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej!

En glad nyhet till alla MN7 innehavare:

Om ni inte har hört det än så har navigating.de nu tagit fram POIWarner för MN7 !

Bifogad fil  newyear_4.gif   47.08K   0 Antal nerladdningar

Än så länge endast på tyska och snart engelska, danska... sedan svenska.

Länk till nav-user.com för att läsa mer: http://www.nav-user....hp?readmore=168

Ha det gôtt
Jocke

Postad 27 December 2008 - 18:15

aMpari
  • aMpari
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hm, tänkte nu uppdatera mina kartor och programvara till min 8110:a. Programvaran var inga problem, men för kartorna så frågar den efter "tillgodokod", och min fråga är då var får jag tag på den? Gissade att det skulle mailas till mig när jag registrerade produkten, men icke.

Postad 27 December 2008 - 18:45

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
[quote name='jsx1' post='2230097' date='Dec 27 2008, 18:08 ']Hej!

En glad nyhet till alla MN7 innehavare:

Om ni inte har hört det än så har navigating.de nu tagit fram POIWarner för MN7 !

Bifogad fil  newyear_4.gif   47.08K   0 Antal nerladdningar

Än så länge endast på tyska och snart engelska, danska... sedan svenska.

Länk till nav-user.com för att läsa mer: http://www.nav-user....hp?readmore=168

Ha det gôtt
Jocke

[quote]

tänk på att man måste installera om POI-Warner vid varje uppdatering av Navigons
software, dessutom är programmet än så länge " very, very basic."
Mitt råd är att avvakta.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 27 December 2008 - 18:48.

Postad 28 December 2008 - 19:44

Unregisteredf01c457b
  • Unregisteredf01c457b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Köpte en 8110 för några veckor sedan med blande intryck som resultat efter en tids användning.
Men ruttberäkning och restidsangivelse "stinker". Passar man inte upp blir man lätt skickad på omvägar.
Datan för Fartkameror stämmer inte heller, så lita inte på att Du får en förvarning.
Många på forumet har redan skrivit om det, men jag gör det ändå och det är det snikiga SD-kortet på 2GB som 8110'an levereras med som inte ens räckte till för den senaste program-& kartuppdateringen. Kontaktade Navigon Support och begärde att få ett större SD-kort kostnadsfritt. Svaret var att det skulle vara "Det lättaste och billigaste för mig skulle vara att åka och köpa kortet själv", dvs inget ansvar från Navigon för en undermålig produkt. Dåligt!

Jag köpte en ny "Top of the Line" Nav och förväntar att den skall vara bättre än mina nuvarande som har några år på nacken, men tyvärr inte! Så min gamla Nav som jag litar på används för att kolla rutten och radar- & kameravarnaren sitter åter igen i bilen, trist men sant.

Synd på en annars så attraktiv nav, men så länge inte Navigon inte får ordning på Programvaran så KÖP DEN INTE.

Navigon - Fixa NU!

Stikkan

Deras support verkar vara under all kritik! Tack vare den här tråden och nån annan liknande så köpte jag en Tomtom 730 T när en GPS skulle inhandlas under julen. Och måste bara säga att jag är toknöjd med TT.
Ett stort tack till er och god fortsättning!

Postad 29 December 2008 - 19:21

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Navigon - Fixa NU!

Stikkan

Hmm, håller med dig. Köpte min när den släpptes innan sommaren och nu har det gått två uppdateringar utan att de gjort något åt de s.k rutter navigatorn kokar ihop. De går inte att lite på överhuvudtaget. Den kan på en sträcka som är 75km föreslå en fin rutt som är 50km längre.... :blink:
Fixas inte detta snarast kommer nog allafall jag börja kika på något annat, och jag misstänker att jag inte är ensam. Köper man en dyr top-of-the-line maskin skall programvaran inte dras med sådana pinsamma buggar, och finns det sådana buggar skall de fixas ASAP.

Redigerat av Old Painless, 29 December 2008 - 19:22.

Postad 29 December 2008 - 23:19

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag håller med, den är trevlig på allt förutom att jag inte litar på rutterna den beräknar. Och hur var det nu igen, varför köper man egentligen en GPS? Förmodligen för att man vill hitta till adresser på sträckor man normalt inte kör och att man då vill lita på att navigatorn guidar en dit på ett hyfsat rationellt sätt. Som 8110:an fungerar just nu ångar jag att jag köpte den, för den föreslår så osannolikt dåliga rutter. Det konstigaste av allt är ju att den faktiskt kan föreslå bättre rutter, t ex att "kort" blir både kortare och snabbare än "snabb". Den som programmerat den funktionen bör ta sig en funderare om man valt rätt yrkesbana.

Jag hoppas verkligen att detta löser sig i nästa uppdatering, annars får det bli ett annat märke och Navigonen hamnar i högen "dåliga köp".

Håller med till fullo. Skrev själv i princip samma sak i 2110 Max forumet då denna har samma problem.
Strunta i nya 3d, reallity-view-superpro-plus, kurvvarnar och liknande och fixa till stommen först.
STor risk att det blir märkesbyte efter detta.
Hoppas de tar åt sig.

Postad 05 January 2009 - 01:18

aMpari
  • aMpari
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jaha, problem nu igen... Ska uppdatera och har raderat alla .map-filer på minneskortet. Men när jag ska uppdatera säger den att det inte finns utrymme för det. Har 1.47GB ledigt på minneskortet när jag raderat de tidigare .map-filerna, men nya kartuppdateringen kräver 1.78GB, vad göra?!

EDIT: Har inga mp3-filer på navigatorn, och har inte lagt in något annat heller.

Redigerat av aMpari, 05 January 2009 - 01:19.

Postad 05 January 2009 - 02:15

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jaha, problem nu igen... Ska uppdatera och har raderat alla .map-filer på minneskortet. Men när jag ska uppdatera säger den att det inte finns utrymme för det. Har 1.47GB ledigt på minneskortet när jag raderat de tidigare .map-filerna, men nya kartuppdateringen kräver 1.78GB, vad göra?!

EDIT: Har inga mp3-filer på navigatorn, och har inte lagt in något annat heller.

Hej,

det är inte roligt att börja det nya året med problem...

Jag antar att du har:
...en backup av Q3-versionen (inkl. tillhörande "UpdateMe.exe"-filen)
...minst 4 Gb ledig plats på datorns partition som Temp-mappen ligger på.
...senaste Freh-version.

Du skriver att du har 1.47 Gb ledig efter du har raderat alla .map-filer.
Det kan inte stämma om du har ett 2 Gb-kort och inte heller om du har ett 4 Gb-kort.???
Du har väl lämnat kvar de filer i map-foldern som inte är map-filer?!
Får du ett felmeddelande angående för lite plats på kortet?
Uppdateringen skriver över gamla filer och behöver bara lite mera plats än den tidigare versionen,
men det finns enstaka 8110 som är inte vän med FRESH.

Vid mycket krångel är det nog bäst att ta ett formaterat 4 Gb-kort och spela över hela Q3-backup
- inkl. tillhörande "UpdateMe.exe"-filen.
Gör en ny uppdatering av Q4. Kanske måste du först uppdatera programfilen.
Om uppdateringen fungerar så gör en säkerhetskopiering av hela kortet INNAN du startar navigatorn.

/Franz

PS. Ta helst en kortläsare när du kommunicerar med FRESH.

Postad 05 January 2009 - 11:32

Andy-O
  • Andy-O
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej,
Skaffat mig en Navigon 8110 nu över jul och undrar om det är någon mer än jag som har haft problem med röststyrningen? Eller är det mitt gnälliga närke mål den inte förstår?

Och varför la dom inte in Landmark 3D i deras värsting för?

Min första Gps och är halvt livrädd att uppdatera den efter allt ni skrivit här. Va är enklaste sättet? Jag har iaf köpt mig ett större minneskort på 8 Gb.

Postad 05 January 2009 - 13:25

aMpari
  • aMpari
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Hej,

det är inte roligt att börja det nya året med problem...

Jag antar att du har:
...en backup av Q3-versionen (inkl. tillhörande "UpdateMe.exe"-filen)
...minst 4 Gb ledig plats på datorns partition som Temp-mappen ligger på.
...senaste Freh-version.

Du skriver att du har 1.47 Gb ledig efter du har raderat alla .map-filer.
Det kan inte stämma om du har ett 2 Gb-kort och inte heller om du har ett 4 Gb-kort.???
Du har väl lämnat kvar de filer i map-foldern som inte är map-filer?!
Får du ett felmeddelande angående för lite plats på kortet?
Uppdateringen skriver över gamla filer och behöver bara lite mera plats än den tidigare versionen,
men det finns enstaka 8110 som är inte vän med FRESH.

Vid mycket krångel är det nog bäst att ta ett formaterat 4 Gb-kort och spela över hela Q3-backup
- inkl. tillhörande "UpdateMe.exe"-filen.
Gör en ny uppdatering av Q4. Kanske måste du först uppdatera programfilen.
Om uppdateringen fungerar så gör en säkerhetskopiering av hela kortet INNAN du startar navigatorn.

/Franz

PS. Ta helst en kortläsare när du kommunicerar med FRESH.

Har en backup av hela Q2, som är den version som jag har nu. Använder det minneskort som följde med, dvs det är på 2GB. Jag har mailat supporten på Navigon av annan anledning och de gav mig instruktioner hur jag skall uppdatera. De sa då att jag skall ta bort alla filer med filändelsen .map, vilket jag även gjort. Kvar ligger då filer på totalt 271MB i "F:\NAVIGON\map", där "PhonemeFetcher.nfs" står för 235MB av dessa.

Att köpa nytt, större minneskort är ju fel, jag ska få uppdateringar gratis, och måste man köpa nytt minneskort för att uppdatera är det ju inte gratis längre.

Bild på utrymme efter att jag tagit bort alla Q2 .map-filer:
Postad bild

Vad ska jag göra?

Hur

Postad 05 January 2009 - 14:36

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Har en backup av hela Q2, som är den version som jag har nu. Använder det minneskort som följde med, dvs det är på 2GB. Jag har mailat supporten på Navigon av annan anledning och de gav mig instruktioner hur jag skall uppdatera. De sa då att jag skall ta bort alla filer med filändelsen .map, vilket jag även gjort. Kvar ligger då filer på totalt 271MB i "F:\NAVIGON\map", där "PhonemeFetcher.nfs" står för 235MB av dessa.

Att köpa nytt, större minneskort är ju fel, jag ska få uppdateringar gratis, och måste man köpa nytt minneskort för att uppdatera är det ju inte gratis längre.

Bild på utrymme efter att jag tagit bort alla Q2 .map-filer:
Postad bild

Vad ska jag göra?

Hur

Testa att temporärt flytta "PhonemeFetcher.nfs" till datorn och gör sedan uppdateringen. Om det funkar, så kan du sen efteråt lägga tillbaka "PhonemeFetcher.nfs" på minneskortet igen.

Postad 05 January 2009 - 21:41

aMpari
  • aMpari
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Tack alla för hjälpen!

Köpte ett nytt 4GB SDHC kort idag då jag inte orkar hålla på och krångla, men nu blev det ännu ett fel istället.

La in säkerhetskopian jag hade från mitt första minneskort (7.0.8, Q2 kartor för hela Europa), och det gick utan problem. Sedan gick jag in på minneskortet och raderade alla .map-filer som man ska göra när man uppdaterar till nyare kartor. Jag laddade ner Q4 för hela Europa med FRESH men när de laddats ner till 100% så kommer detta upp:
Postad bild

Första gången jag laddade ner dog mitt internet och jag var tvungen att starta om FRESH, antar det är därför som jag får det där felet. Det fungerar kanon med "Western Europe" och "Central Europe", så för tillfället fungerar det bra för mig då jag inte kommer åka utanför Sverige på några månader, men kan vara kul att få alla kartor att fungera ändå.

Några idéer på hur detta problem löses?

//Tommy

Postad 05 January 2009 - 22:21

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tack alla för hjälpen!

Köpte ett nytt 4GB SDHC kort idag då jag inte orkar hålla på och krångla, men nu blev det ännu ett fel istället.

La in säkerhetskopian jag hade från mitt första minneskort (7.0.8, Q2 kartor för hela Europa), och det gick utan problem. Sedan gick jag in på minneskortet och raderade alla .map-filer som man ska göra när man uppdaterar till nyare kartor. Jag laddade ner Q4 för hela Europa med FRESH men när de laddats ner till 100% så kommer detta upp:
Postad bild

Första gången jag laddade ner dog mitt internet och jag var tvungen att starta om FRESH, antar det är därför som jag får det där felet. Det fungerar kanon med "Western Europe" och "Central Europe", så för tillfället fungerar det bra för mig då jag inte kommer åka utanför Sverige på några månader, men kan vara kul att få alla kartor att fungera ändå.

//Tommy

Hej Tommy,

jag ser att du har läst mitt PM som jag skickade för några timmar sedan.
Det är bra att det har ordnat sig till 90%........
Om hashvärdet inte stämmer betyder det att slutkontrollen av den skickade datamängden
är negativ. Oftast kan det bero på för lite plats på PC's partition som TEMP-mappen ligger
(jag nämnde det tidigare), ett serverfel eller fel vid uppackningen.
Även användare med 8 Gb kort kan drabbas av ett sådant felmeddelande. Det kan naturligtvis
även vara ett kortfel.
Ibland skickar FRESH också ett felmeddelande utan orsak.........

Jag tycker du skall vänta till Q1/2009 och köra så länge med den fungerande versionen.
FRESH kommer säkert också med uppdatering av sitt eget program.

Gör i alla fall en backup av kortet. Du kan ju formatera ditt originalkort och använda det.
Kolla gärna om du har dina favoriter kvar efter start resp. reset av navigatorn.

/Franz

Postad 05 January 2009 - 22:34

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Tack alla för hjälpen!

//Tommy

Om du har ett 4GB's minneskorts ska du inte behöva ta bort alla .map filer innan uppdatering.

För att lösa hash-problemet, testa ta bort den temp-mapp som Fresh laddar ner till, så att när du laddar ner kartorna från början igen istället för att fortsätta där den var när ditt internet la av.

Postad 06 January 2009 - 15:02

Unregistered8ef55401
  • Unregistered8ef55401
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det är ingen ide att göra nån uppdatering för det är ingen skillnad på Q3 eller Q4. Den är fortfarande totalt VÄRDELÖS som navigator!
När kommer uppdatering som gör att man kan lita på ruttplaneringarna i den?
Jag vill gärna kunna använda min Navigon 8110 som jag betalat dyrt för. Litar inte ett dugg på den nu.
Kan någon på navigon svara på detta?

Postad 10 January 2009 - 10:30

No1Viking
  • No1Viking
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Till "Navigon Sverige"

Jag har också en Navigon 8110 och det var nog den dyraste och jobbigaste affär jag nånsin gjort. Vackert utanpå men grymt ful inuti med avseende på funktionen "navigation" inkluderat ett antal tekniska missar.

Det verkar som om användaren "Navigon Sverige" enbart svarar när han "kan" det. Det räcker inte som läget är nu. Det måste nu göras ett fotarbete där "Navigon Sverige" agerar Sherock Holmes för att få fram svaren på våra frågor och den kritik som framförts. Det finns en överhängande risk att det skapas en organisation som går vidare till ARN med alla påpekanden och då blir det mer strul, i så fall helt i onödan.

Vi vill bla veta:

Vad kommer att hända framöver, dvs hur ser er roadmap ut, för att göra oss nöjda?
Hur ni ser på oss kritiker och hur viktiga är vi för er som leverantör?
Vilken prioritetsnivå har problemställningarna, som vi skrivit spaltmeter om här på detta forum?
Vi skulle vara tacksamma om ni kan redovisa vilka "fel" som kommer att åtgärdas och när det kommer att ske?
Om ni inte förmår att leverera något av ovanstående, på ett tillfredsställande sätt, hur vill ni kompensera oss missnöjda kunder?

Vänligen

En missnöjd kund

Postad 10 January 2009 - 16:50

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Till "Navigon Sverige"

/.../

Det verkar som om användaren "Navigon Sverige" enbart svarar när han "kan" det. Det räcker inte som läget är nu. Det måste nu göras ett fotarbete där "Navigon Sverige" agerar Sherock Holmes för att få fram svaren på våra frågor och den kritik som framförts. Det finns en överhängande risk att det skapas en organisation som går vidare till ARN med alla påpekanden och då blir det mer strul, i så fall helt i onödan.

Vi vill bla veta:

Vad kommer att hända framöver, dvs hur ser er roadmap ut, för att göra oss nöjda?
Hur ni ser på oss kritiker och hur viktiga är vi för er som leverantör?
Vilken prioritetsnivå har problemställningarna, som vi skrivit spaltmeter om här på detta forum?
Vi skulle vara tacksamma om ni kan redovisa vilka "fel" som kommer att åtgärdas och när det kommer att ske?
Om ni inte förmår att leverera något av ovanstående, på ett tillfredsställande sätt, hur vill ni kompensera oss missnöjda kunder?

Vänligen

En missnöjd kund

Förstår ditt missnöje, och håller till stor del med dig. Men detta är ändå ingen kundtjänst, Navigon har inga som helst obligationer att svara på detta forum, tror knappast att det ingår i användaren "Navigon Sverige"'s arbetsuppgifter att göra det...

Skicka det mailet till Navigons support istället. Alla kanske borde göra det...

Postad 13 January 2009 - 19:29

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
En fundering, med Q4 uppdateringen så kom det fram massa märken för järnvägsövergångar... helt ok, om dom nu inte hade varit igenfyllda/borta sedan 1980!!! (åker samma väg dagligen, och nej 8110 visade aldrig dem förr) Men fartkamerorna hemmavid som blev uppsatta i sep/okt 2008 har fortfarande inte kommit med. Men som sagts, vänta tills Q1 2009 då blir allt bra!? Den borde komma i slutet på mars/april?

Postad 14 January 2009 - 02:08

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

En fundering, med Q4 uppdateringen så kom det fram massa märken för järnvägsövergångar... helt ok, om dom nu inte hade varit igenfyllda/borta sedan 1980!!! (åker samma väg dagligen, och nej 8110 visade aldrig dem förr) Men fartkamerorna hemmavid som blev uppsatta i sep/okt 2008 har fortfarande inte kommit med. Men som sagts, vänta tills Q1 2009 då blir allt bra!? Den borde komma i slutet på mars/april?

Varför skulle allt bli bra med 2009Q1 kartan?

Postad 14 January 2009 - 09:03

No1Viking
  • No1Viking
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Förstår ditt missnöje, och håller till stor del med dig. Men detta är ändå ingen kundtjänst, Navigon har inga som helst obligationer att svara på detta forum, tror knappast att det ingår i användaren "Navigon Sverige"'s arbetsuppgifter att göra det...

Skicka det mailet till Navigons support istället. Alla kanske borde göra det...

Jag förstår det men nånstans ska man börja och vi börjar här där vi alla finns hyfsat samlade. Kritiken bör gå till Navigon i stället för till mig, tycker jag.

Vänligen

En missnöjd kund

Postad 15 January 2009 - 10:39

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Varför skulle allt bli bra med 2009Q1 kartan?

Sant, lite ironi bara

Postad 16 January 2009 - 02:37

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Sant, lite ironi bara

Aah... Cyber-ironi is a bitch :)

Postad 26 January 2009 - 16:58

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
8110 verkar inte ha blivit ett dugg bättre sedan jag sålde min någon månad efter lanseringen när jag nu läser vad man skriver här. Tragiskt !!!
Min Garmin 765 är en njutning och ljusår bättre än vad 8110 var.

Postad 26 January 2009 - 17:36

Unregistered8ef55401
  • Unregistered8ef55401
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

8110 verkar inte ha blivit ett dugg bättre sedan jag sålde min någon månad efter lanseringen när jag nu läser vad man skriver här. Tragiskt !!!
Min Garmin 765 är en njutning och ljusår bättre än vad 8110 var.

Håller med fullständigt. Har en garmin med. Klart bättre rutter!
Hur kunde den bli bästa navigator i senaste M3 tidningen. Är
dem köpta av Navigon?

Postad 26 January 2009 - 19:53

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Håller med fullständigt. Har en garmin med. Klart bättre rutter!
Hur kunde den bli bästa navigator i senaste M3 tidningen. Är
dem köpta av Navigon?

Jag köpte min 2110 max mycket tack vare de höga betygen i M3, suck ;)

Postad 31 January 2009 - 07:41

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Det finns mycket negativa synpunkter på Navigon 8110 här och jag påstår naturligtvis inte att de är felaktiga eller överdrivna. Samtidigt måste man komma ihåg att den nöjda majoriteten inte skriver här och sannolikt inte ens börjat leta efter ett forum som detta. Själv har jag använt GPS-navigatorer under mer än 15 år och de nya är ojämförligt bättre än de gamla (inte minst kartorna och även Navigons!).

Jag skall inte tråka ut Er med den långa listan på problem jag haft och de idiotiska bortförklaringar jag fått från supportavdelningarna, men en GPS behövde minst en halvtimme för en kallstart (en tidig Ipaq-Navman), två (en av dem ganska ny) kunde inte navigera över färjor (bortförklaring: maskinen kan ju inte veta vilken färja över Engelska kanalen jag tänkt välja och därför lade man inte in svenska färjor heller) och alla har haft det gemensamt att de medlevererade kartorna har varit inaktuella, uppdateringarna nästan aldrig kommit och om de kommit har de varit så dyra att det varit vettigare att köpa en helt ny apparat (Tomtom!).

Smaken är också delad. Min senaste GPS före Navigon 8110 var en Mio C710. På dess forum var man överens om att den var hopplöst knölig att använda, men för mig fungerade den utmärkt när jag lärt mig dess egenheter. Hade man uppdaterat kartorna hade jag använt den fortfarande - men det gjorde man inte trots att man under ett par år utlovade detta på sin hemsida.

Alla har alltså haft sina egenheter men alla har gått att använda, men kanske inte riktigt så bra som man hade hoppats och trott. Min Navigon köpte jag av två starka(?) skäl 1) jag litade inte längre på de fabrikat jag kände till och 2) Navigon utlovade gratis(!!) kartuppdateringar en gång i kvartalet. Hittills har de hållit sitt uppdateringslöfte (någorlunda). Visst blev jag sur när jag märkte att mina egna "Favoriter" försvann vid senaste uppdateringen, men det var "bara" att kopiera in den gamla filen från backupen, visst känns de beräknade restiderna lite långa ibland och visst är en del rutter inte samma som jag själv skulle ha valt (fast detta har gällt samtliga), men jag har alltid tagit mig fram och kommit dit i tid, visst hade det varit bra att kunna lägga in egna fartkameror (som i Mio) men hittills har jag inte passerat någon som jag inte blivit varnad för (såvitt jag vet, förstås!)

Jag kanske till och med skulle köpa en Navigon igen, vem vet? Valet är inte lätt - TomTom har jag haft, så den kan det inte bli, inte Destinator, inte Navman, inte Mio...??

Redigerat av cas, 03 February 2009 - 10:46.

Postad 01 February 2009 - 16:31

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag rekomenderar att Ni vänder Er till vår support om Ni har problem med en enhet. Detta är ett forum och ingen direkt länk till NAVIGON.

Vad gäller "dålig" rutthantering, så skall man nog inte räkna med att problemet som man upplever åtgärdas om man skriver på ett forum att " en rutt som är 50km blir 75km"... Konstruktiv kritik direkt till tillverkarens support är det man kan göra som användare. Med detaljerad information om det upplevda problemet.

Att bara sitta och skriva att en sak är dålig och förvänta sig en förbättring är ju en aning naivt. Får man som tillverkare in direkt information om exakt var/när problemet kan man ju knappast åtgärda det.

Så, till Er få som upplevt att enheten har ett problem, skriv ett detaljerat mail till supporten och gör en felanmälan, så får NAVIGON en chans att utvärdera problemet och eventuellt åtgärda det.

Och till Er som mixtrar med SD-korten och filer till höger och vänster vill jag bara rekomendera att undvika detta. Gör en säkerhetskpia på Ert SD-kort, och använda sedan NAVIGON Fresh. Det fungerar utmärkt. Och minsta lilla avikelse i SD kortet pga av yttre påverkan gör att Fresh ej kan hantera uppdateringarna. Ibland kan det vara överbelastning på våra servrar pga av massiva nedladdningar. Att då börja radera filer m.m m.m är förödande. Vänta en stund, proba igen osv osv. Glömt inte att så fort en ny kartuppdatering släpps börjar hundratusentals användare över hela Europa att anropa NAVIGON Fresh och tanka ned nära 2GB var.

Med förhoppning om att Ni verkligen får ordning på Era maskiner.

PS, Varför inte utnyttja vår utomordentliga Service? 2 års Hämta / lämna garanti i Ert hem. Är enheten felaktig, be att få den åtgärdad eller utbytt om det inte löser sig. Det är bara ett samtal/mail bort.

Lycka till

Mvh

Navigon Sverige

Redigerat av NAVIGON Sverige, 01 February 2009 - 16:32.

Postad 02 February 2009 - 17:13

larshjorth
  • larshjorth
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är det någon som använt POI-Warner MN7 Edition, för att lägga till egna point i 8110

//Lars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.