http://www.dynaudio....ite/x28-center/
Ny serie från Dynaudio, Excite
Dynaudio Excite X12
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(16)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X16
(Surroundhögtalare)
|
9
|
(10)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X22
(Centerhögtalare)
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X32
(Golvhögtalare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X36
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X38
(Golvhögtalare)
|
9
|
(5)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X34
(Golvhögtalare)
|
8
|
(5)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X24
(Centerhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X14
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X18
(Surroundhögtalare)
Rapporterad
|
8
|
(7)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X44
(Golvhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 16 June 2016 - 19:35
Postad 17 June 2016 - 08:23
Dynaudio har nu lanserat den nya centern i Excite-serien, Excite X28C.
ÄNTLIGEN! ![]()
Så snygg.......!!!
Postad 10 July 2016 - 13:31
Där var väldigt mäktig bas och de lät överlag bra i alla register
Dom stog säkert en meter från bakväggen så kan tänka mig att dom behöver gott om plats för att låta som bäst.
Har alltid varit lite skeptisk till rotel när det gäller drivet i de
Lägre registerna men till x44 var det väldigt dynamiskt
Drev de stora dynaudio högtalarna utan problem.
Har läst att de mindre golvarna excite serien tappar kontrollen ganska fort på hög volym. Dynaudio excite x44 golvarna håller verkligen kontrollen även på mycket höga volymer.
Jämfört med mina nuvarande högtalare b&w 683 s2
Så var ljudet mycket renare och mer detaljerat och mäktigare bas
Sen drevs också dom med bättre eletronik än vad jag har till mina högtalare. Tror på att mina högtalare hade fått bättre ljud med rotel ra 1592 än min nuvarande nad c375 men ändå inte till excite x44 nivå. Men sen kostar ju dynaudio excite x44 nästan 3 gånger mer också. Men dessa dynaudio excite x44 kommer definitivt vara på listan när det är dags med nya högtalare riktigt roliga högtalare att lyssna på faktiskt
Postad 06 January 2017 - 16:18
Postad 06 January 2017 - 17:23
Mina excite x16 blir snart 7år gamla....är det någon som vet el jämfört dessa med x18? Eller är det "samma" högtalare?
Har inte haft möjlighet att lyssna på dessa samtidigt men nej det är inte samma sak.
Det har varit ett generationsskifte mellan dessa och både bas och diskanten påminner mer om de i Focus serien skulle jag säga, så X18 är snarare en billigare uppföljare/ersättare till Focus 160.
Postad 06 January 2017 - 17:25
Mina excite x16 blir snart 7år gamla....är det någon som vet el jämfört dessa med x18? Eller är det "samma" högtalare?
Om du funderar på att uppgradera skulle jag satsa på en högre serie (contour, c1). Från x16 till x18 är snarare ett sidosteg eller en marginell uppgradering.
Postad 06 January 2017 - 17:36
Att köpa X18 är nästan det samma som att gå upp på gamla Focus vilket ju inte är ett oväsentligt steg och det är ju faktiskt knappt en tredjedel så dyra som Contour 20. Men för all del hittar man ett par av de utgående Contour 1.4LE (finns för 22.495:- på prisjakt) så är det ju ett vettigt alternativ för priset. Contour 20 är alldeles säkert värda sitt pris men det är ju ett stort steg "kanske?"
Redigerat av Blåtand, 06 January 2017 - 17:36.
Postad 06 January 2017 - 17:57
Eh, alltså hur får du x18 till att bli en uppföljande till focus 160? Focus serien skrotades, x18 är kvar i excite serien. Det gör den INTE till en uppföljande till focus serien, utan en uppgradering i excite.
Kollar specar på x16 och x18. Hade jag fått dem för samma pris hade jag tagit x16 utan tvekan. 18 ser ut som en nedgradering.
Varför x16 > x18?
-Spelar djupare (40 vs 44)
-större låda
Att sälja x16 för att köpa x18 vore vansinnigt.
Postad 06 January 2017 - 18:10
Mem sen hur mycket det ger vet jag inte...svårt med provlyssning i butik.
Postad 06 January 2017 - 18:25
Eh, alltså hur får du x18 till att bli en uppföljande till focus 160? Focus serien skrotades, x18 är kvar i excite serien. Det gör den INTE till en uppföljande till focus serien, utan en uppgradering i excite.
Kollar specar på x16 och x18. Hade jag fått dem för samma pris hade jag tagit x16 utan tvekan. 18 ser ut som en nedgradering.
Varför x16 > x18?
-Spelar djupare (40 vs 44)
-större låda
Att sälja x16 för att köpa x18 vore vansinnigt.
Eh man läser ju som man vill, det jag sa var menat som en åsikt inte lansering av fakta. Jag har hört dem alla tre och detta är min upplevelse.
Jag har levt länge med Focus och skulle inte lägga mellanskillnaden efter att X18 lanserades.
En anledning till att man la ner Focus kan ju faktiskt mycket väl vara att man inte längre ansåg att den behövdes när så mycket av Focus egenskaper redan finns i den nya X18. I princip samma lådvolym om inte samma så nästan samma element samma typ av delningsfilter.
Om du fördrar den gamla Excite serien framför den nya så delar vi inte smak. Större betyder inte automatiskt bättre.
X16 har ju större bas än Contour 20 betyder det att den är den bättre av dessa? eller gäller ditt resonemang bara när det passar?
Har man levt med X16 i 7 år kanske man nöjer sig med lite bättre och inte är beredd att lägga 50.000 för att få en lite större förbättring.
Har man inte råd med rätt kringutrustning kan man aldrig tillgodoräkna sig den skillnaden. Det är ju inte samma sak med en anläggning för 25.000 och en för 100.000 "för en del i alla fall"
Postad 06 January 2017 - 18:35
Var igårkväll hemma hos min vän som köpt sig ett par Excite X38 i svart satin.
Dessa spelade riktigt trevligt, en tight bas och en relativt "laid back" återgivning, men ändå med bra närvaro och upplösning.
Högtalarna drevs av en Yamaha 3040 och det var både min vän och jag överens om att den inte riktigt håller måttet vid tvåkanals lyssning.
Men med en bättre förstärkare så tror jag dessa högtalare skulle prestera väldigt bra både i musik och på filmljudspår.
Riktigt läckra är dom också.
Postad 06 January 2017 - 18:39
Modellerna X18 och X44 i den nya Excite serien är avsevärt förbättrade gentemot dom andra modellerna i serien.
Själva diskant elementet är ett finare och mer påkostat element med kraftigare magnetsystem.
Midbaselementet är även det förbättrat och mer påkostat med en mycket starkare motor/magnet.
Det interna kablaget är även finare och vissa detaljer i filtret är förbättrat.
En X18 är avsevärt bättre än X16 för att nämna ett exempel.
Redigerat av Synthesis, 06 January 2017 - 20:09.
Postad 06 January 2017 - 19:45
Min upplevelse av X18 jämfört med Focus 160 är samma som Blåtands. Skillnaden är mycket liten och enligt mig inte värd prisskillnaden.
Jag har också hört att en av anledningarna till att Dynaudio valde att lägga ner Focus-serien var just att nya Excite-serien kom väldigt nära ljudkvaliteten i Focus-serien men till en lägre kostnad. Dessutom låg ju Focus-serien pris/prestandamässigt så att vissa av högtalarna konkurrerade med högtalare i Excite-serien (ex. Focus 260 och Excite X38) och andra konkurrerade med högtalare i gamla Contour-serien (ex. Focus 340/380 och Contour S 3.4). Att Dynaudio valde att utöka Excite-serien med X18 och X44 när Focus försvann tycker jag är fullt logiskt.
Postad 06 January 2017 - 19:50
Är ju otroligt nöjd med dynaudioljudet så blir nog att stanna kvar vid märket.
Tyckte x18 skulle passa prismässigt...el ev beg focus.
1.4LE skulle ju vara trevligt men lite dyrt....
Redigerat av mikkiz, 06 January 2017 - 19:52.
Postad 06 January 2017 - 20:16
Att det inte finns en Centerhögtalare i serien med Esotec+ elementen och de andra förbättrade detaljerna är väldigt tråkigt.
Alltså en Center som matchar exemplariskt med X18 & X44.
Jag kontaktade Dynaudio själva angående detta, och deras svar var att X28 Centern fungerar och ska lämpa sig klangmässigt till dessa modeller. Dock inte optimalt om jag får säga vad jag tycker.
Postad 06 January 2017 - 20:18
När jag köpte mina x16 så sa jag att jag skulle ha dom minst 5år. Nu har det gått 7...kliar i fingrarna å köpa nytt.
Är ju otroligt nöjd med dynaudioljudet så blir nog att stanna kvar vid märket.
Tyckte x18 skulle passa prismässigt...el ev beg focus.
1.4LE skulle ju vara trevligt men lite dyrt....
Låna hem ett par X18 och jämför med dina X16. Det är bara du som kan avgöra om du tycker att de är bättre än dina X16 och i så fall om det är värt pengarna.
Begged Focus 160 kan också vara ett alternativ, betänk då att de såldes för någonstans i samma prisklass som X18 det sista.
Att det inte finns en Centerhögtalare i serien med Esotec+ elementen och de andra förbättrade detaljerna är väldigt tråkigt.
Alltså en Center som matchar exemplariskt med X18 & X44.
Jag kontaktade Dynaudio själva angående detta, och deras svar var att X28 Centern fungerar och ska lämpa sig klangmässigt till dessa modeller. Dock inte optimalt om jag får säga vad jag tycker.
Det gör det. Den heter Excite X28. Edit: Såg nu att du fått det svaret av Dynaudio. Det som inte framkommer där är att X28 har Esotec+ element, vilket den har.
Redigerat av Fredrik_A, 06 January 2017 - 20:19.
Postad 06 January 2017 - 20:21
Låna hem ett par X18 och jämför med dina X16. Det är bara du som kan avgöra om du tycker att de är bättre än dina X16 och i så fall om det är värt pengarna.
Begged Focus 160 kan också vara ett alternativ, betänk då att de såldes för någonstans i samma prisklass som X18 det sista.
Det gör det. Den heter Excite X28C.
Vilket pris (Focus 160) såldes ut för när dom fasades ut är ju inte den summan man ska gå efter.
Focus 160 kostade ca 20 000kr i riktpris, Focus 160 är/var en bättre och mer påkostad konstruktion än Excite X18.
Men X18 är en väldigt bra högtalare för ca 7000kr mindre i riktpris.
Tycker själv det är synd att Focus serien togs bort. Ja förutom de tre aktiva varianterna då.
Redigerat av Synthesis, 06 January 2017 - 20:22.
Postad 07 January 2017 - 12:38
Det gör det. Den heter Excite X28. Edit: Såg nu att du fått det svaret av Dynaudio. Det som inte framkommer där är att X28 har Esotec+ element, vilket den har.
Jasså X28 Centern har Esotec+ elementen och de övriga förbättrade detaljerna?
Konstigt att det inte står på hemsidan och att Dynaudio själva påstod att så inte var fallet.
Men isf är det ju väldigt lyckat, ett par X18 och en X28 är en väldigt trevlig front/lcr konfiguration för 20-23000kr.
Jag ska kolla om dom har ändrat infon på hemsidan och kontakta Dynaudio igen.
Postad 07 January 2017 - 13:05
Hemsidan är iaf oförändrad angående beskrivningen utav X28C, inget nämns om Esotec+ eller de övriga förbättringarna.
Och den har 28mm diskanten och inte 27mm Esotec+ som sitter i X18/X44.
Vet inte vad man ska tro?
Redigerat av Synthesis, 07 January 2017 - 13:07.
Postad 08 January 2017 - 21:52
Hemsidan är iaf oförändrad angående beskrivningen utav X28C, inget nämns om Esotec+ eller de övriga förbättringarna.
Och den har 28mm diskanten och inte 27mm Esotec+ som sitter i X18/X44.
Vet inte vad man ska tro?
Jag kanske har fel. Har dock starkt för mig att jag läste något om Esotec+ i samband med lanseringen av den.
Det som talar för Esotec+ är att diskanten beskrivs ha "Precision Coating" vilket jag bara har sett på X18 & X44.
Vad gäller 27 mm eller 28 mm på diskanten tycker jag mig ha sett olika uppgifter på olika ställen för hela Excite-serien.
Postad 09 January 2017 - 00:06
Jag kanske har fel. Har dock starkt för mig att jag läste något om Esotec+ i samband med lanseringen av den.
Det som talar för Esotec+ är att diskanten beskrivs ha "Precision Coating" vilket jag bara har sett på X18 & X44.
Vad gäller 27 mm eller 28 mm på diskanten tycker jag mig ha sett olika uppgifter på olika ställen för hela Excite-serien.
Ja jag får hålla med om att det är lite skumt.. men jag tror att det är just X18 och X44 som har 27mm (Esotec+) och de andra modellerna i serien har den "vanliga" 28mm?
Postad 09 January 2017 - 10:49
Har blivit ohälsosamt sugen på ett par X18 på sistone.
Idag har jag en Thule IA150B, så rejält med kraft, men vill på lite sikt gå över till en surroundreceiver, både för att Thulen börjar få några år på nacken, men främst för att för att få lite färre burkar i tv bänken, och kunna styra allt med fjärrkontroll...
Någon som driver ett par X18 med någon lite enklare surroundreceiver (tänk halva priset mot högtalarna kanske), och är nöjd? Var går smärtgränsen, hur mycket kraft behövs?
Räcker en Denon AVR-X3300W? Räcker en Yamaha RX-V781?
Känner jag mig själv rätt så kommer jag skapa en ny tråd om ett år där jag frågar efter slutsteg, men tills dess...
Redigerat av jaQoB, 09 January 2017 - 10:59.
Postad 09 January 2017 - 14:13
Ja jag får hålla med om att det är lite skumt.. men jag tror att det är just X18 och X44 som har 27mm (Esotec+) och de andra modellerna i serien har den "vanliga" 28mm?
Enligt Dynaudios hemsida har även mina X38 och X34 en 27 mm diskant... Därav min förvirring.
Redigerat av Fredrik_A, 09 January 2017 - 14:14.
Postad 09 January 2017 - 14:17
Bifogad fil(er)
Redigerat av Fredrik_A, 09 January 2017 - 14:18.
Postad 09 January 2017 - 14:41
Hej
Om det hjälper dig så kör jag X16 med Pioneer LX77 (tidigare Denon 2310)
Så länge du inte vet hur det kan låta så är det bra, provlyssnade med Rotels mindre stereoförstärkare (RA 12 har jag för mig) och det var bättre! svårt med minnet men mer tystnad och mer "kropp", det lät väldigt väldigt bra.
Det låter fortfarande bra, men med en stereoförstärkare så blir det annat.
Skall byta ut hela faderullan här hemma och då blir det en "billigare" hemmabioförstärkare + slutsteg.
Jag tycker det är bättre och mer ekonomiskt att köra så, då man alltid kan behålla slutsteget.
Har blivit ohälsosamt sugen på ett par X18 på sistone.
Idag har jag en Thule IA150B, så rejält med kraft, men vill på lite sikt gå över till en surroundreceiver, både för att Thulen börjar få några år på nacken, men främst för att för att få lite färre burkar i tv bänken, och kunna styra allt med fjärrkontroll...
Någon som driver ett par X18 med någon lite enklare surroundreceiver (tänk halva priset mot högtalarna kanske), och är nöjd? Var går smärtgränsen, hur mycket kraft behövs?
Räcker en Denon AVR-X3300W? Räcker en Yamaha RX-V781?
Känner jag mig själv rätt så kommer jag skapa en ny tråd om ett år där jag frågar efter slutsteg, men tills dess...
Postad 09 January 2017 - 15:04
Hej
Om det hjälper dig så kör jag X16 med Pioneer LX77 (tidigare Denon 2310)
Så länge du inte vet hur det kan låta så är det bra, provlyssnade med Rotels mindre stereoförstärkare (RA 12 har jag för mig) och det var bättre! svårt med minnet men mer tystnad och mer "kropp", det lät väldigt väldigt bra.
Det låter fortfarande bra, men med en stereoförstärkare så blir det annat.
Skall byta ut hela faderullan här hemma och då blir det en "billigare" hemmabioförstärkare + slutsteg.
Jag tycker det är bättre och mer ekonomiskt att köra så, då man alltid kan behålla slutsteget.
Tack, det är absolut hjälpsamt, om än något nedslående ![]()
"Problemet" är att jag inte kommer att kunna låta bli att testa även med Thulen, och sedan störa mig på om det inte blir lika bra ![]()
Postad 09 January 2017 - 15:19
Enligt den senaste Excite broschyren från Dynaudios hemsida har samtliga Excite 27 mm diskant.
Ja konstigt detta
om jag kollar på hemsidan nu så är det enbart den lilla och stora Centern som har 28mm diskanten.
(Antagligen för att få bättre spridning)
Antagligen har samtliga nya Excitemodeller 27mm diskanten (förutom Centerhögtalarna), men de modellerna med Esotec+ elementen har precision coating och ett klart kraftigare magnetsystem?
Frågan är ju då fortfarande: vilka midbaselement sitter i X28C ??
Redigerat av Synthesis, 09 January 2017 - 15:28.
Postad 09 January 2017 - 15:22
Själv är jag också lite sugen på ett par X18 som ställs på varsin 250mkII subwofer på min mediabänk, och sen en större och värre sub för djupbasen.
Synd dock att det inte finns några vägghängda och atmosmodeller i Dynaudios sortiment.
Postad 16 January 2017 - 16:51
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter...
Jag har ett par Dynaudio X18 och tycker de spelar helt fantastiskt. Riktigt fin upplösning och luftighet utan någon som helst tendens till att låta vasst. Dessutom imponerar verkligen basen trots de relativt kompakta måtten på högtalarna.
Driver dem men en Hegel Röst vilket är en riktigt lyckad och välspelande kombination...
Postad 16 January 2017 - 22:11
Själv är jag också lite sugen på ett par X18 som ställs på varsin 250mkII subwofer på min mediabänk, och sen en större och värre sub för djupbasen.
Synd dock att det inte finns några vägghängda och atmosmodeller i Dynaudios sortiment.
Utgångna Contour SC, men omöjliga att hitta begagnade verkar det som. Letade länge då jag tänkte sätta dem sido och bak surround. Blev MK sound där i stället och 4 st i taket
Postad 17 January 2017 - 07:12
Utgångna Contour SC, men omöjliga att hitta begagnade verkar det som. Letade länge då jag tänkte sätta dem sido och bak surround. Blev MK sound där i stället och 4 st i taket
Ja, jag har också varit inne på MKSOUND för surr och atmos, finns många trevliga modeller att välja på och samtliga klarar av lite hårda tag (db) ![]()
Har dock väldigt svårt att bestämma mig för vilka högtalare jag ska ha i fronten.
Funderar på Dynaudio, PMC, Procella, JBL.
Min vän köpte ju sig ett par Excite X38 och dom låter bara bättre och bättre ju mer jag lyssnar, men jag är samtidigt denna gången inne på lite mer rent filminfluerade högtalare, och där tycker jag att PMC verkar väldigt intressanta just nu. Då dom är väldigt stora (störst?) inom film-mixningen men samtidigt ska vara väldigt potenta för ren musik och hifi.
Postad 05 February 2017 - 13:59
Undrar lite om vad för receiver man skulle behöva ha för att kunna driva ett 5.1 system Dynaudio Excite (sw skulle nog bli velodyne)... Har förstått att x38 är 4ohms och behöver då en hel del kraft ifrån hjärtat då!
Hur driver ni andra dessa högtalare, har ni separata slutsteg kanske?
Räcker det bra/långt om man t.ex. kollar på nå flaggskeppsmodell såsom Pioneer SC-LX901, Onkyo TX-RZ3100, Denon AVR-X7200W......
Eller är jag dum som enbart sneglar på "det dyraste" och hoppas på det bästa liksom...
Sorry, men är inte så värst kunnig, har haft min nuvarande set i 10 år nu och den består av en Denon-AVR3808 och Dali Concept högtalare samt Ikon SW..
Postad 05 February 2017 - 19:45
Undrar lite om vad för receiver man skulle behöva ha för att kunna driva ett 5.1 system Dynaudio Excite (sw skulle nog bli velodyne)... Har förstått att x38 är 4ohms och behöver då en hel del kraft ifrån hjärtat då!
Räcker det bra/långt om man t.ex. kollar på nå flaggskeppsmodell såsom Pioneer SC-LX901, Onkyo TX-RZ3100, Denon AVR-X7200W......
Eller är jag dum som enbart sneglar på "det dyraste" och hoppas på det bästa liksom...
Sorry, men är inte så värst kunnig, har haft min nuvarande set i 10 år nu och den består av en Denon-AVR3808 och Dali Concept högtalare samt Ikon SW..
Jag har gjort som så att jag köpte den receiver som hade de funktioner jag behövde och sen hängde på ett separat slutsteg.
Tyckte jag fick mest välljud på så sätt ist för å gå på nån av toppreceivrarna i serien. I mitt fall marantz.
Postad 05 February 2017 - 19:58
Din denon kommer driva dem fint. Du behöver inte köpa en dyr reiciver.
Postad 05 February 2017 - 20:32
Din denon kommer driva dem fint. Du behöver inte köpa en dyr reiciver.
Nja, ljud kommer han ju få, men inte alls den maximala kapaciteten som högtalarna kan ge med en tillräcklig och välkonstruerad förstärkare.
Postad 05 February 2017 - 20:48
Ja asså min Denon börjar ju även bli till åren, funkar dock klockrent men HDMI osv. tillhör den äldre skolan så att säga... Jag har planer på att uppgradera rubbet i vardagsrummet, projektor, duk, bluray, högtalare osv...
Vad skulle ni välja för att få Dynaudio att spela bra? Om man säger en budget på 35-40.000kr! (självklart inte inkluderat högtalare osv.)
Postad 05 February 2017 - 21:03
Ja asså min Denon börjar ju även bli till åren, funkar dock klockrent men HDMI osv. tillhör den äldre skolan så att säga... Jag har planer på att uppgradera rubbet i vardagsrummet, projektor, duk, bluray, högtalare osv...
Vad skulle ni välja för att få Dynaudio att spela bra? Om man säger en budget på 35-40.000kr! (självklart inte inkluderat högtalare osv.)
40000kr budget åt förstärkare?
Postad 05 February 2017 - 21:16
Nå, det är ett max tak för min del! Jag satte den summan enbart för att jag har kollat runt på alla dessa hemsidor och ser att det är väldigt stor variation på märken å allt! Som sagt, jag är amatör när det gäller allt detta! Min Denon kostade 15.000kr när jag köpte den ny ifrån Hifiklubben för cirka 10 år sen så, men aa, hittar du något billigare som funkar kanon så säg till! ![]()
Postad 05 February 2017 - 21:21
Nå, det är ett max tak för min del! Jag satte den summan enbart för att jag har kollat runt på alla dessa hemsidor och ser att det är väldigt stor variation på märken å allt! Som sagt, jag är amatör när det gäller allt detta! Min Denon kostade 15.000kr när jag köpte den ny ifrån Hifiklubben för cirka 10 år sen så, men aa, hittar du något billigare som funkar kanon så säg till!
Är 4k viktigt? Dom nya ljudformaten? Om inte så kanske primare spa23 kan va nåt? Bra pris på den nu.
Postad 05 February 2017 - 21:32
Då jag enbart glor filmer, serier och på projektor (projektor kommer bli en Epson TW9300, nu idag en TW700) så är mina krav:
Minst 1080p, gärna 4k.
Nya ljudformaten? Om vi snackar om Atmos osv. så är det inget krav men skadar inte om det finns.
Gärna dubbla HDMI out.
Kollar jag baksidan på min Denon så är det ju typ 80-90% av alla uttag som inte används så det behöver inte vara massa sånt överdrivet precis!
Postad 09 February 2017 - 23:40
Hej!
Har idag Xtz A100 D3 förstärkare, två st sub 12.16 stående samt stativare 99.25 mk2. Haft detta system i ca 5 år, köptes under studietid då det var kul med feta fester.. idag är det färre fester och mer finlyssnade i lägenhetens vardagsrum som är ca 25 kvm, okänsliga grannar. Detta system spelar absolut bra, men tycker alltid det har varit svårt att integrera stativarna och basarna på något bra sätt och saknar den punchiga basen man får från golvare samt mellanregistret. Har därför börjat snegla på en liten uppgradering.
Var på hifiklubben och lyssnade på Opticon 6 tillsammans med NAD C368 vilket lät riktigt bra, fick direkt känslan av att det var något annat än mitt system. Gick därefter vidare till B&W cm8 s2 med en lyngdorf för 25 k, vilket också lät riktigt bra (visserligen i deras optimerade rum), men kände bättre tryck i den basen som var mer kontrollerad.
Slutligen har jag läst om, och dessvärre inte haft möjligheten att lyssna, på Dynaudio och det låter ju riktigt intressant. Då i första hand Excite x38 eller x44. Skulle isåfall kombinera dessa med antingen Hegel H160 eller Rotel RA1592. Det är ju ett saftigt dyrt system så får spara en stund men det är i alla fall ett rimligt mål för mig. Således har ni budget på ca 50k. Rumsstorlek kan ju även komma att ändras inom ett par år, då det blir aktuellt med hus, så vill helst inte ta hänsyn till detta nu genom att köpa mindre system.
Har för övrigt lyssnat på KEF R700 parat med liten Rega-stärkare hos en polare, och det lät också grymt bra.
Med dessa referenser, vad tror ni om mina planer på Dynaudio? Ska förstås försöka ta mig till butik och lyssna asap men i alla fall. Tack
Postad 10 February 2017 - 05:01
Hej!
Har idag Xtz A100 D3 förstärkare, två st sub 12.16 stående samt stativare 99.25 mk2. Haft detta system i ca 5 år, köptes under studietid då det var kul med feta fester.. idag är det färre fester och mer finlyssnade i lägenhetens vardagsrum som är ca 25 kvm, okänsliga grannar. Detta system spelar absolut bra, men tycker alltid det har varit svårt att integrera stativarna och basarna på något bra sätt och saknar den punchiga basen man får från golvare samt mellanregistret. Har därför börjat snegla på en liten uppgradering.
Var på hifiklubben och lyssnade på Opticon 6 tillsammans med NAD C368 vilket lät riktigt bra, fick direkt känslan av att det var något annat än mitt system. Gick därefter vidare till B&W cm8 s2 med en lyngdorf för 25 k, vilket också lät riktigt bra (visserligen i deras optimerade rum), men kände bättre tryck i den basen som var mer kontrollerad.
Slutligen har jag läst om, och dessvärre inte haft möjligheten att lyssna, på Dynaudio och det låter ju riktigt intressant. Då i första hand Excite x38 eller x44. Skulle isåfall kombinera dessa med antingen Hegel H160 eller Rotel RA1592. Det är ju ett saftigt dyrt system så får spara en stund men det är i alla fall ett rimligt mål för mig. Således har ni budget på ca 50k. Rumsstorlek kan ju även komma att ändras inom ett par år, då det blir aktuellt med hus, så vill helst inte ta hänsyn till detta nu genom att köpa mindre system.
Har för övrigt lyssnat på KEF R700 parat med liten Rega-stärkare hos en polare, och det lät också grymt bra.
Med dessa referenser, vad tror ni om mina planer på Dynaudio? Ska förstås försöka ta mig till butik och lyssna asap men i alla fall. Tack
Hegel och dynaudio funkar fint ihop. Nya hegel röst verkar många gilla...
Har haft ett par x16 stativare i 6-7 år. Mycket nöjd. Tycker absolut du ska åka lyssna...
Även rotel eller primare brukar fungera bra.
Postad 10 February 2017 - 07:23
En god vän till mig kör med ett par X38, dessa spelar väldigt behagligt, kanske lite mjukt beroende på smak, och drivningen gör mycket i detta fall.
En H160 (Hegel) passar riktigt bra till Dynaudio generellt.
Själv har jag precis fått upp ögonen för PMC, och deras golvare tycker jag du ska kolla upp, dessa kostar lite mer, men har även en klart högre kvalitet i ljudet (enligt mig), lyssna kan du göra på Perfect Sense.
Postad 10 February 2017 - 12:36
Hej!
Just nu finns en DEMO H160 på Hifi Experience för 19.990:-
och ett par stativare Dynaudio Contour S1.4 LE, Nya! hos Hembioconsult 19.900:-
Svårslagen combo för 10k under din budget.
vill du inte ha stativare brukar både Excite, Focus el Contour S3.4 finnas begagnade för 15-30k beroende på modell
Postad 10 February 2017 - 13:30
Postad 12 February 2017 - 00:09
Tack för input allihop!
Hegel och dynaudio funkar fint ihop. Nya hegel röst verkar många gilla...
Har haft ett par x16 stativare i 6-7 år. Mycket nöjd. Tycker absolut du ska åka lyssna...
Även rotel eller primare brukar fungera bra.
Ja, Röst verkar ju fin, man blir ju dock skeptisk till hälften av effekten mot en H160 men enl tex Ljud&Bilds recension har Röst lägre dämpfaktor (?) och därför presterar dom likvärdigt.. är inte så insatt men tänkte mig spontant att man kan jämföra Watten rätt frikostigt för att få en uppfattning om draget..
Rotel RA1592 är som sagt mycket intressant om man ändå ska lägga så mycket pengar.. svårt val mellan den och H160, det som dock talar starkt för den senare tycker jag är AirPlay..
En god vän till mig kör med ett par X38, dessa spelar väldigt behagligt, kanske lite mjukt beroende på smak, och drivningen gör mycket i detta fall.
En H160 (Hegel) passar riktigt bra till Dynaudio generellt.
Själv har jag precis fått upp ögonen för PMC, och deras golvare tycker jag du ska kolla upp, dessa kostar lite mer, men har även en klart högre kvalitet i ljudet (enligt mig), lyssna kan du göra på Perfect Sense.
Intressant! Hur menar du med mjukt? Om man lyssnar väldigt allround men ändå med fokus på fel bastung musik, hur tolkar man då mjukt? Man skulle alltså satsa på en mer uppstramad och neutral förstärkare då, men där förstår jag H160 skulle matcha bra..
Ska kolla upp PMC! tack för tipset!
Just nu finns en DEMO H160 på Hifi Experience för 19.990:-
och ett par stativare Dynaudio Contour S1.4 LE, Nya! hos Hembioconsult 19.900:-
Svårslagen combo för 10k under din budget.
vill du inte ha stativare brukar både Excite, Focus el Contour S3.4 finnas begagnade för 15-30k beroende på modell
Mycket intressanta erbjudanden...
Har som sagt stativare idag och har varit rätt inställd på att byta dessa mot golvare för att få en bättre integrering och punchigare bas.. dock verkar ju Conotur 1.4 kunna leva upp till förväntningarna i alla fall.. måste lyssna..
Har själv Excite x38. Till hemmabio använder ja en Onkyo TX-NR3010 och den gör ett strålande jobb driver x38 utan problem. Till 2-kanal så har jag en Primare I32 och det är rätt stor skillnad mot Onkyon i 2-kanal. Innan ja köpte x38 så fick ja de demade med en Hegel H160 och det lät mycket bra. Har haft Kef R700 innan ja köpte Dynaudio. R700 låter riktigt bra men de är lite mer på än vad Dynaudio är. X38 gillar ja bättre, de är lite mer laid back och har mer tyngd i ljudet.
Bra med input från dig som har x38 och till och med haft R700 som är en stark andra kandidat för min del! För mig skulle endast 2-kanal vara aktuellt. Upplevde du bra tyngd från H160 i kombinationen? Baskontroll?
Postad 12 February 2017 - 02:42
Röst har en dämpfaktor på 2000 och H 160 har 1000.
Röst funkar därför riktigt bra även med besvärliga högtalarlaster och har en riktigt bra kontroll på elementen. Dessutom spelar den helt fantastiskt (men mindre watt har den ju såklart än H 160) så det bästa är att jämföra själv för att se vad som passar bäst.
Lycka till 😊
Postad 12 February 2017 - 11:06
Du menar nog att Hegel Röst har högre dämpfaktor än H160.
Röst har en dämpfaktor på 2000 och H 160 har 1000.
Röst funkar därför riktigt bra även med besvärliga högtalarlaster och har en riktigt bra kontroll på elementen. Dessutom spelar den helt fantastiskt (men mindre watt har den ju såklart än H 160) så det bästa är att jämföra själv för att se vad som passar bäst.
Lycka till
Ja precis, tack för rättningen! Det är ett relativt nytt begrepp för mig som jag inte riktigt förstår vad det innebär.. Klassas x38 som lätt- eller tungdrivna? Tack =)
Postad 12 February 2017 - 15:10
Lyssnade inte jättemycket på H160 med X38, 5,6 låtar. Tyckte basen var riktigt bra, bra tyngd och punch. Kef R700 är ruskigt snygga men tyvärr så tycker jag inte byggkvaliten var så bra. Skrovliga i lacken så de såg riktigt billiga ut i "fel" ljus.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Dynaudio-klubben
42 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?