* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *
1049 svar till detta ämne
Postad 08 July 2009 - 17:49
ClasHe
-
ClasHe
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej nu är det någon som vill ha hjälp med update.Är det din 2110 som du fick stulen(hoppas inte),jag skulle aldrig hjälpa någon som påstår att filerna har blivtraderade etc.
Har inte följt tråden så noga efter stölden, men när du säger det så... Inget kvitto tillhands, ingen aktivitet innan jag blev av med min...
Postad 08 July 2009 - 22:51
gufo
-
gufo
-
Rookie
-
5 inlägg
Har inte följt tråden så noga efter stölden, men när du säger det så... Inget kvitto tillhands, ingen aktivitet innan jag blev av med min...
Ber om ursäkt för min dåliga timing, men jag kan ändå bevisa att jag har haft en 2110 Max sedan åtminstone december -08. Du har fått ett PM med detaljerna.
Postad 09 July 2009 - 00:17
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Hej nu är det någon som vill ha hjälp med update.Är det din 2110 som du fick stulen(hoppas inte),jag skulle aldrig hjälpa någon som påstår att filerna har blivtraderade etc.
Visst är det tråkigt att det finns människor som inte kan skilja mellan mitt och ditt. För den skull behöver man inte vara paranoid och tro att all som ber om hjälp pga att något har hänt då dom använt sitt minneskort och detta av någon anledning kraschat. Skulle man betrakta dessa som potentiella tjuvar? En vacker dag är det kanske du som drabbas i samband med någon uppdatering att din dator kraschar och förstör ditt minneskort, vill du då bli betraktad som en tjuv då?
Postad 09 July 2009 - 09:56
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Visst är det tråkigt att det finns människor som inte kan skilja mellan mitt och ditt.
För den skull behöver man inte vara paranoid och tro att all som ber om hjälp pga att något har hänt då dom använt sitt minneskort och detta av någon anledning kraschat. Skulle man betrakta dessa som potentiella tjuvar?
En vacker dag är det kanske du som drabbas i samband med någon uppdatering att din dator kraschar och förstör ditt minneskort, vill du då bli betraktad som en tjuv då?
Hej när man kan skicka in kortet till Navigon ser jag det som enklaste utväg,har själv gjort det. Då blir det inga missuppfattningar och dyligt
Postad 09 July 2009 - 20:33
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Visst är det bra att man kan skicka in det till Navigon, men med deras kända urusla support så tycker jag inte 2 veckor eller mer kan anses som bra service!
Postad 09 July 2009 - 20:57
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Visst är det tråkigt att det finns människor som inte kan skilja mellan mitt och ditt.
För den skull behöver man inte vara paranoid och tro att all som ber om hjälp pga att något har hänt då dom använt sitt minneskort och detta av någon anledning kraschat. Skulle man betrakta dessa som potentiella tjuvar?
En vacker dag är det kanske du som drabbas i samband med någon uppdatering att din dator kraschar och förstör ditt minneskort, vill du då bli betraktad som en tjuv då?
Det vore roligt om det här forumet kunde bidra till att folk: ...har ett reservkort (backup) med sig när originalet slutar fungera. ...tar hand om sina GPS när de lämnar bilen. Om man inte orkar bära den med sig så är det inte lämpligt att lägga den i handskfacket när hållaren sitter kvar på rutan. Så slapp vi också alla inlägg om kopiering och hur man kan få tag på det ena och andra.... /Franz
Postad 10 July 2009 - 15:45
Euns
-
Euns
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Har sedan senaste uppdateringen (till 1.6.2) problemet att Fresh inte hittar någon Navigon programvara. Har provat att ha kortet sittandes både i navigatorn och i kortläsare. Meddelandet lyder "Det finns inga filer för navigon-programmet på detta kort. Lägg in ett kort med MN-programmet"
Nån som har en aning om vad som kan vara fel?
Jag provade att avinstallera Fresh och göra ny installation, detta hjälpte inte.
Postad 10 July 2009 - 16:34
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Har sedan senaste uppdateringen (till 1.6.2) problemet att Fresh inte hittar någon Navigon programvara. Har provat att ha kortet sittandes både i navigatorn och i kortläsare. Meddelandet lyder "Det finns inga filer för navigon-programmet på detta kort. Lägg in ett kort med MN-programmet"
Nån som har en aning om vad som kan vara fel? Jag provade att avinstallera Fresh och göra ny installation, detta hjälpte inte.
Jag har lämnat Navigon och allt strul med Fresh bakom mig, men tänkte ändå att det kunde vara lämpligt att lämna ett tips som jag fick från Navigons kundtjänst i samband med detta IMHO mycket vanliga problemet med Navigon 2110 max (i alla fall när jag hade navigatorn). Den på kundtjänst (kommer inte ihåg hans namn, men han hade en finlandssvensk accent) som jag talade med, nämnde att ibland kan man behöva ladda ner ett program från Microsoft som kallas »Activ sync» om det någon gång skulle strula sig med kontakten mellan Navigon Fresh och programvaran i navigatorn. Jag hade en del problem tidigare (körde windows som en virtuell box då jag egentligen kör mac på datorn), men detta tipset hade jag aldrig fått tidigare och skulle kanske kunna ha avhjälpt ovanstående problem, men i och med att jag inte längre har kvar navigatorn, så kan jag inte testa om tipset fungerar eller inte. Kan nämna att jag är mycket nöjd med min nya TomTom 930T (även om inte ens den är hundraprocentig i allt som jag skulle vilja se i en navigator, men den fungerar mycket bättre med min mac och med tmc än vad 2110max någonsin gjorde). Navigon passar bättre för vissa, medan exempelvis TomTom passar bättre för andra (gäller bland annat undertecknad). Bägge två är bra på det som de är bra på och sämre bra på det som de är sämre bra på (låter väl logiskt eller hur?!).
Postad 10 July 2009 - 18:33
Euns
-
Euns
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Tackar för svaret, men tyvärr verkar det som Active Sync inte fungerar att installera på Vista.
Jag har också vissa andra problem med Navigon. Bl a så visade den 3st olika vägar på samma sträcka vid 3st olika tillfällen härom helgen. Men det absolut mest irriterande tycker jag är att man inte kan lita på de olika resvägsprofilerna. Väljer man kort resväg tycker iallafall jag att den skall visa kortaste vägen, men det händer istort sett varje gång jag provar att avvika från rutten och ta den väg jag själv tror på att resultatet är en kortare väg än den som först föreslagits. Bygger inget förtroende direkt.
Postad 10 July 2009 - 19:00
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Nån som har en aning om vad som kan vara fel? Jag provade att avinstallera Fresh och göra ny installation, detta hjälpte inte.
Tyvärr är FRESH inte världens bästa uppdateringsprogram. Det rekommenderas att ladda ned Fresh som zip.fil direkt från Navigon. Jag antar du vill hämta Q2/2009? Orsakerna till ditt problem kan vara flera, men följande kan hjälpa. Jag förutsätter att du har en fungerande säkerhetskopia. Ta helst ett 4 Gb SDHC kort och formatera det med FAT32. Kopiera hela innehållet från din säkerhetskopia till det formaterade kortet och försök att hämta igen uppdateringen. Använd alltid kortläsare och gör själv dina backup med utforskaren, strunta i Fresh's backup funktion. kontrollera också att filen version.xml i mappen Navigon börjar med dessa rader: <config> <software> <version>7.0.13</version> <brand>NAVIGON_EU</brand> <platform>2110max</platform> </software> <content> Om du lyckas med nedladdningen kan du också göra en softreset efter starten av GPSen. Glöm inte att göra igen en säkerhetskopia, men INNAN du sätter kortet i 2110max. /Franz
Postad 10 July 2009 - 19:36
Euns
-
Euns
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Wow, vilket svar. tackar
En snabb fråga bara.
Det som nu ligger på minneskortet fungerar utmärkt, men precis som du misstänker så är det kartan jag vill uppdatera. Är det alltså bara att kopiera det jag har på kortet till hårddisken?
Då jag inte har nåt 4GB-kort tillgängligt så skulle jag behöva använda det 2GB som nu används. Jag kopierar över innehållet på det, formaterar enligt FAT32 och lägger sedan tillbaka filerna igen?
Postad 10 July 2009 - 19:44
Euns
-
Euns
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Raderna i version.xml fanns inte, så jag lade till dem och då fungerar allt igen.
Undrar just hur de kunnat försvinna.
Tack så mycket för hjälpen!
Postad 10 July 2009 - 19:55
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Wow, vilket svar. tackar
En snabb fråga bara. Det som nu ligger på minneskortet fungerar utmärkt, men precis som du misstänker så är det kartan jag vill uppdatera. Är det alltså bara att kopiera det jag har på kortet till hårddisken? Då jag inte har nåt 4GB-kort tillgängligt så skulle jag behöva använda det 2GB som nu används. Jag kopierar över innehållet på det, formaterar enligt FAT32 och lägger sedan tillbaka filerna igen?
Tveksam om allt som ligger på kortet är OK... kolla i så fall också version.xml (öppna med Word pad eller liknande). Eftersom du inte har ett 4Gb kort - köp gärna ett, du behöver det förr eller senare - så kopierar du hela kortinnehållet till hårddisken. Ett 2 Gb kort kan du formatera med FAT16 (vanlig formatering under windows). Sedan gör du som du själv skriver. För att undvika problem med platsbrist på PC, så skall du se till att du har minst 4 Gb ledig plats på den partition som Temp-mappen ligger. Har du mindre så kan det bli problem vid nedladdningen/uppackningen/installation. /Franz
Redigerat av Kuenring, 10 July 2009 - 19:58.
Postad 11 July 2009 - 10:10
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Raderna i version.xml fanns inte, så jag lade till dem och då fungerar allt igen. Undrar just hur de kunnat försvinna.
Tack så mycket för hjälpen!
You're welcome! Bra att det fungerar. /Franz
Postad 22 July 2009 - 09:28
Unregistered32e6b0a6
-
Unregistered32e6b0a6
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Sorglig men sann historia:
Jag är på semester nere hos svärföräldrarna. Får ett mail från Navigon om att Q2-kartor finns att ladda ner - schysst, tänker jag, det var ju ändå så att ett antal omskyltade sträckor på vägen ner (110 -> 100/120) så det vore ju inte dumt att uppdatera dem.
Till historien hör att jag inte har någon PC, jag kör Mac och den enda Windows jag har på maskinen är genom en VM (Parallels Desktop) - jag har haft en ordentlig Windows-partition innan, men efter lite bökande är den inte kvar längre.
Anyway, jag sätter in minneskortet i min USB-läsare och ger mig på att få Windows och Navigons programvara att fatta att där sitter data som ska uppdateras. Det går ju lite sådär till en början. Först hittar den inget alls, sedan hittar den visserligen minneskortet men hänger sig så fort den ska leta efter uppdateringar, men så till sist ger den med sig och lyckas.
Problemet är bara att någonstans i den processen så har på något vis minneskortets innehåll fubbats upp. Följden är att jag kan visserligen uppdatera både programvara och kartor, men när jag sedan sätter i kortet i navigotorn och trycker igång navigeringsfunktionen... så händer absolut ingenting. Knappen trycks in, sedan släpper den igen. Och jag har ingen fungerande backup eftersom det inte gick att ta några backuper innan det hela gick åt fanders.
Navigon säger att jag måste skicka in min GPS med kopia på köpekvittot, och att jag kommer vara utan min GPS i 18 dagar mitt under semestern. Jo tjena säger jag - kvittot ligger hemma i Stockholm och oavsett det finns det ingen chans att jag är utan GPS hela min semester... så enda alternativet jag har är i så fall att antingen hitta en välvillig handlare eller någon bekant som har en 2110 MAX liggande så jag kan få kopiera deras kort.
Så för att göra en lång historia kort: Är det någon skåning som läser detta forum, har en Navigon 2110 MAX och kan förbarma sig över en stackare som har fått fnatt på sin? Jag har inget emot att köra ett par mil om det bara löser mitt problem.
I ren desperation åkte jag varit iväg och köpte en TomTom 730 - de har ju Mac-stöd till skillnad från Navigon - men den var ärligt talat ingen höjdare i jämförelse. Den kommer förmodligen få byta ägare när jag har en fungerande Navigon igen... men jag kan åtminstone hitta mig fram under tiden.
Jag har exakt samma problem. Sitter på Mac men försökte igår uppdatera min Navigon 2110 Max på en Windows-burk på jobbet när uppdateringen misslyckades och gjorde filerna på SD-kortet korrupta. Det gick inte att göra någon säkerhetskopia i Navigon Fresh innan uppdateringen pga av ett programfel och jag gjorde heller ingen manuell säkerhetskopia (dum som jag var). Så nu sitter jag med en icke fungerande navigator och går på semester på fredag, riktigt illa. Någon här som vill skicka mig innehållet på sitt SD-kort? Skicka mig gärna ett PM.
Postad 24 July 2009 - 09:00
Unregistered32e6b0a6
-
Unregistered32e6b0a6
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Nu har jag fått hjälp och det fungerade alldeles ypperligt!
Nu har jag tagit backup på filerna på tre olika ställen, så nu ska jag försöka uppdatera igen...
Postad 27 July 2009 - 09:08
Unregisteredbd85427c
-
Unregisteredbd85427c
-
Användare
-
-
178 inlägg
jag har en navigon 2110 max som jag fått problem med efter den senaste kartuppdateringen för kvartal 2 2009
efter att jag laddade hem uppdateringen så är navigatorn totaldöd, det går bara inte att få igång den.
jag har provat att göra en reset av hårdvaran genom att hålla ner reset och hålla in startknappen samtidigt, men utan resultat.
vad ska jag göra? jag är i desperat behov att få igång den eftersom vi drar på en bilsemester nu på fredag.
Postad 27 July 2009 - 12:20
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
jag har en navigon 2110 max som jag fått problem med efter den senaste kartuppdateringen för kvartal 2 2009
efter att jag laddade hem uppdateringen så är navigatorn totaldöd, det går bara inte att få igång den.
jag har provat att göra en reset av hårdvaran genom att hålla ner reset och hålla in startknappen samtidigt, men utan resultat.
vad ska jag göra? jag är i desperat behov att få igång den eftersom vi drar på en bilsemester nu på fredag.
Jag antar att du har haft den på laddning i några minuter ..... Om den är "totaldöd" hjälper inte en reset. Om du får liv i den men du kan inte starta själva programmet, så gör en reset. Hjälper det inte, så stoppa i reservkortet med backup av Q1/2009. Hämta sedan Q2 igen. Om rutinerna beträffande backup och reservkort mm finns många inlägg i tråden. Om det är ett software-relaterad fel bör det åtminstone komma ett felmeddelande när du väl får igång apparaten. Hårdvaran kan naturligtvis också vara sönder, men det händer sällan. /Franz
Postad 04 August 2009 - 04:49
biffen99
-
biffen99
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej
Mitt mineskort har pajat till min navigon 2110max och tyvärr har man ju ingen backup
finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med att få en backup?
Postad 22 August 2009 - 23:16
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Trodde Navigatorn totalt säckat ihop.
Vid användning så fryser bilden totalt, trots försök att trycka på av o på knappen händer ingenting, gör även flera reset försök men inget hjälper samma frysta bild.
Drar ur strömmen och låter Navigatorn ladda ur sig helt och efter nytt startförsök så fungerar eländet igen.
Inga felmedelande visade sig över huvudtaget och att det skulle vara fel på minneskortet är jag väldigt tveksam till, någon som har en förklaring till varför det betedde sig så???
Dags att byta ut den?
Redigerat av RedMarathon, 22 August 2009 - 23:24.
Postad 26 August 2009 - 19:13
lvpumpen
-
lvpumpen
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Har köpt Safety Camera för 299 kronor. trodde i min enfald att fartkamera uppdaterades i samband med Q uppdateringarna i fresch. När jag insåg att så inte var fallet köpte jag Safety Camera. Har passerat åtskilliga fartkameror och min Navigon upptäcker SAMTLIGA fartkameror numer.
Efter Safety Camera inköpet har jar blivit en riktigt nöjd användare och navigatorn har börjat användas nu igen.
Nya hastighetsbegränsningarna finns med efter sista uppdateringen, inte alla, men dom flesta.
Ser fram emot att man lägger in hastighetsbegränsningar på fler vägavsnitt, och jag tror att det kommer! Vem vill inte vara bäst?
Beräkna tid för ankomst fungerar förnämligt. Jag har testkört men andra Navigatorer Min navigon beräknar tid för ankomst när med ytterst liten felmarginal
Postad 26 August 2009 - 21:22
Robbis76
-
Robbis76
-
Användare
-
-
113 inlägg
För info. Så finns nu Q3 2009 till 2110 max
Postad 26 August 2009 - 21:32
Robbis76
-
Robbis76
-
Användare
-
-
113 inlägg
Någon som har problem med att få ned nya Q3 2009? Den säger bara att det är fullt på kortet och att man ska ta bort något från (Mitt system) Törs ju knappt ta bort något ju iaf det inte går sedan.
Postad 26 August 2009 - 21:49
mickeyw
-
mickeyw
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag får bara ner 9% sen börjar den om igen från 0%
Postad 26 August 2009 - 21:52
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
För info. Så finns nu Q3 2009 till 2110 max
Obs! Det finns ett problem hos 2110max. Om nedladdningen av Q3/2009 avbryts när man har hämtat 9% av hela paketet, så ligger felet inte hos er, dvs kortfel mm. Antagligen är det en "korrupt" fil som spökar. Navigon borde kolla sina filer innan de läggs på servern... Man har lovat att rätta till felet. Kom ihåg: Den som kommer först vinner inte alltid /Franz
Redigerat av Kuenring, 27 August 2009 - 13:02.
Postad 27 August 2009 - 09:18
aik_putte
-
aik_putte
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag har Q2 2009 och i ett par månader nu så har jag haft problem med vägbeskrivningen när jag kör på motorvägar, typ E4.
När jag har ca 3km kvar till en avfart från motorvägen så kommer det ju upp en grön skylt som visar hur skylten vid avfarten ser ut och så talar den om att jag ska svänga och köra mot den destinationen men när det kanske är 1-2km kvar så försvinner denna skylt och avfartsbilden och blir istället en vanlig kartbild som bara visar med en linje att jag ska svänga av här. Som tur är så har jag hunnit se första varningen för annars hade ja garanterat missat vart jag ska svänga av och vilken fil jag ska hålla.
Har någon annan samma problem? Tror ni/vet ni om Q3 kan fixa detta problem?
Tyvärr har jag mobilt bredband med trafikbegränsing så att ladda ner 2GB blir inte särskilt kul
Postad 27 August 2009 - 12:50
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag har Q2 2009 och i ett par månader nu så har jag haft problem med vägbeskrivningen när jag kör på motorvägar, typ E4. När jag har ca 3km kvar till en avfart från motorvägen så kommer det ju upp en grön skylt som visar hur skylten vid avfarten ser ut och så talar den om att jag ska svänga och köra mot den destinationen men när det kanske är 1-2km kvar så försvinner denna skylt och avfartsbilden och blir istället en vanlig kartbild som bara visar med en linje att jag ska svänga av här. Som tur är så har jag hunnit se första varningen för annars hade ja garanterat missat vart jag ska svänga av och vilken fil jag ska hålla.
Har någon annan samma problem? Tror ni/vet ni om Q3 kan fixa detta problem? Tyvärr har jag mobilt bredband med trafikbegränsing så att ladda ner 2GB blir inte särskilt kul 
Jag gissar att det är ett RealityView problem som flera borde ha märkt efter installationen av Q2/2009. Om man hämtar en ny "RealityView.psf" fil från Fresh så kan man rätta till problemet. Jag kan förklara hur man gör, men det är ingen idé att gå den vägen nu eftersom Q3/2009 innehåller en uppdaterad RV-fil som med lite tur är felfri. /Franz
Redigerat av Kuenring, 27 August 2009 - 18:34.
Postad 27 August 2009 - 13:27
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Nu verkar det fungera,men trycket på servern är STORT. Ville bara kolla men skulle nog väntat 31% just nu /SR. Obs! Det finns ett problem hos 2110max. Om nedladdningen av Q3/2009 avbryts när man har hämtat 9% av hela paketet, så ligger felet inte hos er, dvs kortfel mm. Antagligen är det en "korrupt" fil som spökar. Navigon borde kolla sina filer innan de läggs på servern... Man har lovat att rätta till felet.
Kom ihåg: Den som kommer först vinner inte alltid
/Franz
Postad 27 August 2009 - 14:24
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det stannar på 69% bara och avvakta Nu verkar det fungera,men trycket på servern är STORT. Ville bara kolla men skulle nog väntat 31% just nu /SR.
Postad 27 August 2009 - 15:05
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Det stannar på 69% bara och avvakta
samma här. stopp på 69%.
Postad 27 August 2009 - 15:21
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Har inte kommit till 69% än men hoppas inte den stannar där...Jag fick "minneskortet saknar tillräckligt med utrymme" för första gången. Har inte fått det någon gång tidigare. Raderade *.MAP filerna på kortet och då fungerar det.
EDIT: Inga problem med nedladdning.
Redigerat av discomega, 27 August 2009 - 16:49.
Postad 27 August 2009 - 16:45
mickeyw
-
mickeyw
-
Rookie
-
5 inlägg
Samma för mig att den stoppar på 69% och sen hoppar tillbaka till 67%
Postad 27 August 2009 - 16:49
aik_putte
-
aik_putte
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag försökte ladda ner nya kartorna med mobilt bredband men efter 4% ville bredbandet inte längre vara med.
Sen gick det inte att göra någon backup via Fresh eftersom det var något fel med någon xml-fil, sen fick jag inte heller återställa min gamla backup från juni eftersom den inte fanns i Fresh, men visst fan fanns alla filer i en mapp i datorn så ja kopierade över alla kartfilerna igen och hoppas nu att allt ska vara som förut.
Postad 27 August 2009 - 17:30
Robbis76
-
Robbis76
-
Användare
-
-
113 inlägg
69% verkar va allt man får idag, försöka senare blir väl åtgärden nu.......
Postad 27 August 2009 - 18:26
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag försökte ladda ner nya kartorna med mobilt bredband men efter 4% ville bredbandet inte längre vara med. Sen gick det inte att göra någon backup via Fresh eftersom det var något fel med någon xml-fil, sen fick jag inte heller återställa min gamla backup från juni eftersom den inte fanns i Fresh, men visst fan fanns alla filer i en mapp i datorn så ja kopierade över alla kartfilerna igen och hoppas nu att allt ska vara som förut.
Glöm FRESH när du vill göra backup utan gör det själv i utforskaren. Då har du kontroll över hela proceduren. Tänk på att göra säkerhetskopian innan du startar navigatorn. Det finns flera inlägg om detta. /Franz
Postad 27 August 2009 - 18:29
aik_putte
-
aik_putte
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Glöm FRESH när du vill göra backup utan gör det själv i utforskaren. Då har du kontroll över hela proceduren. Tänk på att göra säkerhetskopian innan du startar navigatorn. Det finns flera inlägg om detta.
/Franz
Hur menar du med att göra det innan du startar navigatorn? Den är ju oftast på när jag utforskar minneskortet, menar du att jag ska gå direkt via minneskortläsaren? Om jag ska återställa, är det bara att dra tillbaka de gamla filerna från datorn och skriva över?
Postad 27 August 2009 - 19:00
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
69% verkar va allt man får idag, försöka senare blir väl åtgärden nu.......
Samma här. Hoppar mellan 66% och 69% hela tiden. Testar man inte överhuvudtaget????? Något som kontaktat supporten? Edit Attans jag missade öppettiden till telefonsupporten med 1 minut
Redigerat av e3henri, 27 August 2009 - 19:02.
Postad 28 August 2009 - 09:09
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Samma här. Hoppar mellan 66% och 69% hela tiden. Testar man inte överhuvudtaget????? Något som kontaktat supporten?
Edit Attans jag missade öppettiden till telefonsupporten med 1 minut
Samma skit idag
Postad 28 August 2009 - 10:46
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hur menar du med att göra det innan du startar navigatorn? Den är ju oftast på när jag utforskar minneskortet, menar du att jag ska gå direkt via minneskortläsaren?
Om jag ska återställa, är det bara att dra tillbaka de gamla filerna från datorn och skriva över?
Använd alltid en kortläsare, FRESH känner igen kortet. Dessutom går det lite snabbare med nedladdningen. Att du skall göra en backup av hela kortinnehållet innan du startar navigatorn, har med en fil (updateme.exe) att göra som raderas automatiskt efter första starten. Men den filen behöver du nämligen på säkerhetskopian. När du får problem och måste återställa det hela så formatera först kortet innan du spelar över backupen. /Franz
Postad 28 August 2009 - 11:12
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Samma här. Hoppar mellan 66% och 69% hela tiden...............
Det är antagligen en bugg i NORGE-kartan som är orsaken till eländet. Behöver man en snabb lösning, så gäller det att utesluta Norge när man hämtar Q3 eller man väljer endast de länder man behöver omgående. Tänk i så fall på gränsöverskridande navigering. Alternativet är att vänta tills Navigon fixar felet. Kanske borde man anställa nya programmerare.... /Franz
Redigerat av Kuenring, 28 August 2009 - 12:44.
Postad 28 August 2009 - 12:08
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
konstigt, jag fick ner hela utan problem igår vid 1630 tiden...
Postad 28 August 2009 - 13:29
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Det är antagligen en bugg i NORGE-kartan som är orsaken till eländet. Behöver man en snabb lösning, så gäller det att utesluta Norge när man hämtar Q3 eller man väljer endast de länder man behöver omgående. Tänk i så fall på gränsöverskridande navigering.
Alternativet är att vänta tills Navigon fixar felet. Kanske borde man anställa nya programmerare....
/Franz
Japp, snackade med Supporten och det är tydligen fel på Norge (kartan alltså  ). En fix ska komma i mitten på nästa vecka, men så länge ska det fungera om man kryssar bort Norge. Jag har inte testat ännu.
Postad 28 August 2009 - 13:50
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det funkar om man väljer bort Norge Trevlig helg alla. /SR Japp, snackade med Supporten och det är tydligen fel på Norge (kartan alltså ). En fix ska komma i mitten på nästa vecka, men så länge ska det fungera om man kryssar bort Norge. Jag har inte testat ännu.
Postad 28 August 2009 - 17:23
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Du är våran klippa Frans /SR Det är antagligen en bugg i NORGE-kartan som är orsaken till eländet. Behöver man en snabb lösning, så gäller det att utesluta Norge när man hämtar Q3 eller man väljer endast de länder man behöver omgående. Tänk i så fall på gränsöverskridande navigering.
Alternativet är att vänta tills Navigon fixar felet. Kanske borde man anställa nya programmerare....
/Franz
Postad 28 August 2009 - 23:46
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Cirkus Navigon åter igen, vid nästan varje kartuppdatering så finns det stora fadäser som retar upp kunderna, förvånad? egentligen inte ty detta verkar vara Navigons tydliga varumärke!
Franz jag har sagt det tidigare det är bara du lämna in ditt CV hos Navigon så bör du omgående få ett välbetalt jobb där eller är tyskarna så trögfattade att de inte inser att de nuvarande teknikerna som finns i bolaget är ett gäng inkompetenta klåpare!
Som vanligt så får man avvakta med uppdateringarna, men stackar er som vill ha snabba uppdateringar och får stå ut med Navigon återkommande klavertramp!
Redigerat av RedMarathon, 28 August 2009 - 23:48.
Postad 29 August 2009 - 14:01
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Cirkus Navigon åter igen, vid nästan varje kartuppdatering så finns det stora fadäser som retar upp kunderna, förvånad? egentligen inte ty detta verkar vara Navigons tydliga varumärke!
Franz jag har sagt det tidigare det är bara du lämna in ditt CV hos Navigon så bör du omgående få ett välbetalt jobb där eller är tyskarna så trögfattade att de inte inser att de nuvarande teknikerna som finns i bolaget är ett gäng inkompetenta klåpare!
Tack för dina vänliga rader! Efter en del år med GPS trillar jag aldrig i Navigon's fallgropar... Men jag kan förstå att många undrar hur företagets policy egentligen ser ut. Jag fick lära mig att ingen produkt är bättre än dess support och en vanlig konsument kan säkert ha överseende med buggar och mindre fel om bara supporten arbetar snabbt och professionellt. Antagligen räknar Navigon med att kunderna glömmer sina problem när hela tiden nya modeller introduceras, oftast med någon ny funktion som ändå inte förbättrar navigeringen. I ärlighetens namn bestämmer vi själva hur vi vill ha det. /Franz
Postad 29 August 2009 - 16:39
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Det skall bli intressant och se vilken Navigator man kommer att välja då dom förbetalda kartuppdateringarna är förbrukade! Skulle någon av konkurenterna komma med en bra grafisk layout så "vetitusan" om det inte är dags att byta. Vi får ju se var utvecklingen tagit vägen nästa år och om Navigons support fortfarande fungerar som hönshus, tur att vi har Franz på detta forum så jag anser mig inte idagsläget vara i behov av deras inkompetens!
Redigerat av RedMarathon, 29 August 2009 - 16:40.
Postad 30 August 2009 - 13:30
Björnås
-
Björnås
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej har en fråga angående min 2110 max jag skall göra en ny uppdatering av Q3 2009 och har raderat bort alla gamla länder och skulle ladda ner det nya men det är för lite plats, tänkte köpa ett större minneskort tex 4 GB men det jag undrar den information som sitter kvar nu på detta minneskort som är viktigt att spara skall man kopiera över detta på sin dator och sen sätta i det nya minneskort och därefter kopiera över det på det nya kortet tacksam för ett svar Bo
Postad 30 August 2009 - 15:19
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej har en fråga angående min 2110 max jag skall göra en ny uppdatering av Q3 2009 och har raderat bort alla gamla länder och skulle ladda ner det nya men det är för lite plats, tänkte köpa ett större minneskort tex 4 GB men det jag undrar den information som sitter kvar nu på detta minneskort som är viktigt att spara skall man kopiera över detta på sin dator och sen sätta i det nya minneskort och därefter kopiera över det på det nya kortet tacksam för ett svar Bo
Under förutsättning att kortet är OK och du inte har raderat andra filer än map-filerna, så kan du kopiera hela kortet till din PC och sedan kopiera tillbaka till det nya 4 Gb kort. Använd kortläsare när du går till FRESH En nödlösning är att göra ett nytt försök med ditt befintliga 2 Gb kort. När du tittar på kartorna i FRESH kan du välja bort några länder i utkanten av Europa som du kanske inte behöver. Du kan när som helst hämta alla länder igen. Vad du än gör så glöm inte att spara en säkerhetskopia av Q3. /Franz
Postad 30 August 2009 - 20:47
Björnås
-
Björnås
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej alla har nu satt i ett 4 gb kort och gjort allt med backupp och raderat alla länder med map i ändelse och laddat ner Q3 2009 allt gik helt smärtfritt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|