Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2008 - 23:29

DanAkaPharao
  • DanAkaPharao
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Funderar på att uppgradera min media-spelare, även om den funkar bra. Jag har tidigare erfarenhet av KiSS DP-500, sen KiSS DP-600 och nu senast Netgear EVA 8000. Det som är gemensamt för dessa att de är hårddisklösa, dvs. man kör en pgm-vara på PC:n och streamar över, något som jag gärna fortsätter med.

Hur är möjligheterna PCH att streama och är den bra på att hålla reda på filerna på olika Shares, en av EVA's stora nackdelar gentemot t ex KiSS är den inte uppdateras på innehållet i shares utan man måste göra det manuellt.

Varför vill jag uppgradera, kunna spela upp 1080P och filer med TRUE-HD ljud etc. något som EVA:n har problem med, eftersom den har Sigmas 8622 chip (tror jag). Jag har en Onkyo förstärkare som klarar av TRUE-HD etc., sen att min TV bara klarar 1080i är en annan historia.

Vidare undrar jag om PCH kan skala ner snyggt, t ex från 1080P till 1080i, idag tittar jag mest på TV-serier i 720P som skalas upp till 1080i, vilket jag är nöjd med. Jag kör uteslutande (nästan) .mkv filer av "god" kvalité, men letar efter det där lite extra framtidssäkrade.

Om jag fattat saken rätt är Sigmas 8630 chip flaggskeppet för mediaspelare och såvitt jag kan läsa mig till så är t ex 8650 inte alls gjort för mediaspelare. Så frågan är, när kommer nästa generation som ett snäpp vassare? Idag med nästa sista fw till Netgear:en så hänger sig den nästan aldrig och fungerar klanderfritt, förutom att den inte orkar 1080P (knappt 1080i) samt att den har lite problem med HD-ljuden och att den inte grejar att läsa mina Shares "live".

Om PCH:n gör allt som Netgear gör, fast bättre samt löser några av de få problem jag har, då kanske det är dags att investera. Vad tror ni? ;-)

Postad 12 November 2008 - 08:07

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
DanAkaPharao:

Det låter som du ska satsa på antingen PCH A-110 eller HDX-1000, samma mjukvara olika utförande!

Den skalar ner "snyggt" som du skriver eller i alla fall motsvarande som din Netgear EVA 8000, så du lär inte bli besviken! Du kan jobba disklöst o streama mot din PC med tex MyIhome som mjukvara. Du hittar enkelt dina Share via browsern i PCH:n.

De nya generationerna processorer från Sigma kommer någonstans efter årsskiftet. Så de kommande spelarna kommer någonstans under våren.

Redigerat av Kanelbulle, 12 November 2008 - 08:10.

Postad 12 November 2008 - 09:48

Unregistered98389ec3
  • Unregistered98389ec3
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Någon som vet varför popcorn hour a110 är slut överallt eller hur länge det dröjjer innan det kommer in nya?
Är det någon ny version på gång eller?

Pratade med Kjell å Co. för några dagar sen och de skulle få en leverans A-110 den 18:e november, så då blir det rätt så precis en månads väntan för mig efter jag beställde den. Lite surt men det verkar ju vara samma överallt.

Vad gäller nya versioner av PCH:n så vet jag inte men Sigma Designs (som gör chippen för PCH:n) har ett par nya chip runt hörnet vad det verkar.
-Dels 8644 ("The SMP8644 media processor will be sold through Sigma’s direct sales force and international distributors. Samples of the SMP8644 are available now with production available in December." enligt deras press release www.sigmadesigns.com/.../080930.pdf).
-Dels 8654 ("SMP8654 SoC media processor technology demonstrations. As the successor to the SMP8634 -- the defacto standard in the IPTV set-top box industry -- the SMP8654 raises the bar and increases system performance by 50%, decreases overall set-top box costs, maintains low power operation, provides backward software compatibility, and supports Linux as well as upcoming support for Microsoft Mediaroom. The SMP8654 will be demonstrated within a number of new set-top box designs from leading consumer electronics manufacturers around the world." enligt www.sigmadesigns.com/.../080911.pdf)

Sen om det blir någon uppdaterad PCH på grund av det är ju svårt att sia om. Enligt PCH:s produktsida för A-110 (Popcorn Hour A-110) så använder PCH A-110:an Sigma Designs SMP8635 chip (vilket är lite intressant eftersom just det chippet inte nämns alls på S.D:s hemsida, men det är iaf. 8630-familjen) så det är ju inte helt otroligt att det kommer en ny PCH med SMP8654 tids nog, eftersom 8654:an är en ersättare för 8634:an. Ett ersättningschip som är helt bakåtkompatibelt och "faster-better-cheaper" kan ju ingen motstå ;) Men det är min personliga lilla blick in i kristallkulan...

Tillägg: En sak är säker iaf. -Tacka det halvgalna BlueRay-racet för all kraftfull mediaelektronik. Sen att BlueRay än så länge är en flopp gör ju inget, det har ju gett så mycket annat bra. Det är skoj hur nått som var tänkt att låsa in användarna ännu mer än DVD ger helt motsatt effekt. :)

Redigerat av Unregistered98389ec3, 12 November 2008 - 11:01.

Postad 12 November 2008 - 12:12

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Sen om det blir någon uppdaterad PCH på grund av det är ju svårt att sia om. Enligt PCH:s produktsida för A-110 (Popcorn Hour A-110) så använder PCH A-110:an Sigma Designs SMP8635 chip (vilket är lite intressant eftersom just det chippet inte nämns alls på S.D:s hemsida, men det är iaf. [url="http://www.sigmadesi..."]8630-familjen[/ur

8635 är en 8634 fast utan macrovisionstöd (knappast aktuellt i något som saknar en "skivspelare").

Postad 12 November 2008 - 16:57

Unregisteredd684d698
  • Unregisteredd684d698
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag kan inte uppdatera min A-110 till den senaste firmwaren från 4 nov...nån som lyckats och kan berätta?
Har dels försökt online men då bara kommit till en ruta "i agree" där jag trycker OK sen blir det svart på TV:n
och inget händer. Har även gjort som dom säger på NMT:s forum och lagt filerna på en usb-sticka och sedan browsat mig fram till usbupdate.html, tryckt OK och en ny helt VIT sida kommer då upp på TV:n med en liten text upp i vänstra hörnet, nånting med firmware-versionen där man sedan klickar OK då blir det också svart, inget mer händer.
Tur i det hela möjligen att inget alls händer, dvs spelaren funkar som vanligt om man bootar upp den
när man gett upp. Några tips, hur ska det se ut när den uppdaterar (staplar osv)?

Postad 12 November 2008 - 19:24

robban_orebro
  • robban_orebro
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Döp om filen bara till .iso ist för .img ist för å köra en massa progg i onödan,tar 2 sec å byta fil ändelse.

Hur gör jag då?

Postad 12 November 2008 - 22:09

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Tack för svar :unsure:

Då undrar jag väl mest ifall nån här använt popcornen för att titta på hd film i .mkv format och kan ge lite feedback?

jag har en extern hårdisk har aldrig hackat i nån filmer som jag kör på när jag se dom på min projektorn i alla fall

Postad 13 November 2008 - 11:30

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hur gör jag för att få ut ljudet på min hemmabio-anläggning?

Jag har endast koaxial ingång men köpte en adapter på kjell co som omvandlar ljudet till optiskt.

Som det ser ut nu så får jag bara ljudet från tvn.

Sen en sista fråga. Hur gör man för att på snabbast möjliga vis föra över 500 gb material från en tvix till PCH?

Tacksam för svar.

Postad 13 November 2008 - 12:10

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Komplett har fått in en laddning nya nu så jag avbeställde från Inet som fortfarande inte fått in dem och beställde från Komplett istället. Beställde innan 12.00 men ändå står det att den kommer skickas den 15e. Är ju en Lördag för fasen lol

Hade hoppats få den innan helgen...

Postad 13 November 2008 - 14:09

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Hur gör jag för att få ut ljudet på min hemmabio-anläggning?

Jag har endast koaxial ingång men köpte en adapter på kjell co som omvandlar ljudet till optiskt.

Som det ser ut nu så får jag bara ljudet från tvn.

Sen en sista fråga. Hur gör man för att på snabbast möjliga vis föra över 500 gb material från en tvix till PCH?

Tacksam för svar.

Det du skriver känns förvirrande...."Hur gör jag för att få ut ljudet på min hemmabio-anläggning? "

antar att du menar: Hur du får ljudsignalerna från PCH:n IN till din hemmabio förstärkare?

sedan skriver du: "Jag har endast koaxial ingång men köpte en adapter på kjell co som omvandlar ljudet till optiskt."

Mnja...A-110 (som den här tråden gäller) Har en optisk Sp/dif UTGÅNG för en komposit ljudsignal.

Har du en A-100 (som bor i en annan tråd) har du en koax UTGÅNG som en lämplig adapter kan omvandla till optisk signal (om det nu är vad din förstärkare har som ingång).

Glöm inte att ställa in PCH:n för lämpligt ljud i dess setup pcm, eller raw beroende på vad du har för material

Snabbast överföring får du i en dator där du internt ansluter bägge diskarna och låter datorns OS kopiera från den ena till den andra - men det tar ju en stund att sätta upp och har du Windows XP behöver du en lämplig drivrutin, då PCH:ns disk bör vara Ext/2/3 formatterad (linux).

Det lättaste men långsammare sättet är att ansluta både Tvix och PCH till samma router/switch via ethernet och låta en PC sköta kopieringen.

Redigerat av Nisken, 13 November 2008 - 14:11.

Postad 13 November 2008 - 20:54

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Smart idé K-E, - det är jag intresserad av att höra resultatet av från blackis om han försöker det.

Hejsan

Har nu när jag äntligen fått tid för att provat att muxa om till L4.1 . Om jag nu gjorde allt rätt vilket jag tror, så fungerade detta inte alls. Filen fick samma underbara pixelerings effekt som när den va en mkv.fil.
Kort och gott... det fungerade inte.

Har nu kört en hel del filer som haft 1920*1040 upplösning fast med Format-Profil L4.1 och inte en endaste har det varit några som helst problem med.

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 13 November 2008 - 20:55.

Postad 13 November 2008 - 20:54

Inkoholic
  • Inkoholic
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det du skriver känns förvirrande...."Hur gör jag för att få ut ljudet på min hemmabio-anläggning? "

antar att du menar: Hur du får ljudsignalerna från PCH:n IN till din hemmabio förstärkare?

sedan skriver du: "Jag har endast koaxial ingång men köpte en adapter på kjell co som omvandlar ljudet till optiskt."

Mnja...A-110 (som den här tråden gäller) Har en optisk Sp/dif UTGÅNG för en komposit ljudsignal.

Har du en A-100 (som bor i en annan tråd) har du en koax UTGÅNG som en lämplig adapter kan omvandla till optisk signal (om det nu är vad din förstärkare har som ingång).

Glöm inte att ställa in PCH:n för lämpligt ljud i dess setup pcm, eller raw beroende på vad du har för material

Snabbast överföring får du i en dator där du internt ansluter bägge diskarna och låter datorns OS kopiera från den ena till den andra - men det tar ju en stund att sätta upp och har du Windows XP behöver du en lämplig drivrutin, då PCH:ns disk bör vara Ext/2/3 formatterad (linux).

Det lättaste men långsammare sättet är att ansluta både Tvix och PCH till samma router/switch via ethernet och låta en PC sköta kopieringen.

Sorry för förvirringen. Jag har köpt en sån hät http://www.kjell.com...tem=37215&path=

Och som du skriver vill jag få ut ljudet via PCH->förstärkare. Vilken usb kontakt på PCH ska jag använda för överföringen?

Postad 14 November 2008 - 01:25

Whintorpe
  • Whintorpe
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Någon annan som fått problem med ZOOM funktionen efter uppdatering till den sista firmwaren.
När jag använder ZOOM kommer det bara upp ---<zoom>:full screen--- och några andra val, men bilden
förändras inte. Fungerade klockrent innan uppgraderingen så jag undrar om ni som uppdaterat har fått
samma problem?

Postad 14 November 2008 - 09:07

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Verkar som att rätt många har problem med olika saker efter att ha kört den nya firmwaren, Jag själv har inte gjort det än men tänkte nog fixa det i helgen men eftersom min PCH fungerar klockrent nu så vet jag inte om jag ska updatera eftersom det verkar va problem med den nya.

Är det många som har problem efter den nya firmwaren ?
Är det många som det fungerar bra för efter den nya firmwaren?

Postad 14 November 2008 - 12:23

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Någon annan som fått problem med ZOOM funktionen efter uppdatering till den sista firmwaren.
När jag använder ZOOM kommer det bara upp ---<zoom>:full screen--- och några andra val, men bilden
förändras inte. Fungerade klockrent innan uppgraderingen så jag undrar om ni som uppdaterat har fått
samma problem?

Allå!
Det är inget problem, läser du vad som är förändrat i den nya FW så har dom ändrat hur man ämdrar zoom-lägena, nu trycker du på zoom-knappen och sen på "pil-knapparna" (höger eller vänster) för att ändra läge.

Postad 14 November 2008 - 12:45

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Har nu när jag äntligen fått tid för att provat att muxa om till L4.1 . Om jag nu gjorde allt rätt vilket jag tror, så fungerade detta inte alls. Filen fick samma underbara pixelerings effekt som när den va en mkv.fil.
Kort och gott... det fungerade inte.

Har nu kört en hel del filer som haft 1920*1040 upplösning fast med Format-Profil L4.1 och inte en endaste har det varit några som helst problem med.

tyvärr hjälper det inte att ändra profil om videon i sig är kodad med för många refs.
värden för max ref frames i l4.1 vid olika upplösningar (tack till fjortisarna på **Bits):
|-----------|---------|
|Resolution | no. ref |
|-----------|---------|
| 1280x544  |	12   |
| 1280x720  |	 9   |
| 1920x800  |	 5   |
| 1920x816  |	 5   |
| 1920x1080 |	 4   |
|-----------|---------|
formeln för att uppfylla l4.1 är 8388608/(bredd*höjd), vilket ger att en film i 1920x1040 högst skulle kunna ha 4,2 refs (dvs 4 eftersom man bara kan välja heltal) för att inte översvämma videobufferten.

Sorry för förvirringen. Jag har köpt en sån hät http://www.kjell.com...tem=37215&path=
Och som du skriver vill jag få ut ljudet via PCH->förstärkare.

den där gör ju om FRÅN coaxial till optisk, du behöver ju en som gör om från optisk till coax.
och sedan en http://www.kjell.com/?item=37402 från PCH till adapter och en http://www.kjell.com/?item=39048 från adapter till receiver

Vilken usb kontakt på PCH ska jag använda för överföringen?

den som heter USB-PC?
Postad bild

Postad 14 November 2008 - 12:46

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Hur gör jag då?

Precis som det låter... Ändra ändelsen på filen bara... sudda ut .img å skriv dit .iso... lätt som en plätt..Lycka till :)

Postad 14 November 2008 - 13:58

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

tyvärr hjälper det inte att ändra profil om videon i sig är kodad med för många refs.
värden för max ref frames i l4.1 vid olika upplösningar (tack till fjortisarna på **Bits):

|-----------|---------|
|Resolution | no. ref |
|-----------|---------|
| 1280x544  |	12   |
| 1280x720  |	 9   |
| 1920x800  |	 5   |
| 1920x816  |	 5   |
| 1920x1080 |	 4   |
|-----------|---------|
formeln för att uppfylla l4.1 är 8388608/(bredd*höjd), vilket ger att en film i 1920x1040 högst skulle kunna ha 4,2 refs (dvs 4 eftersom man bara kan välja heltal) för att inte översvämma videobufferten.

Tackar för tipsen om max ref frames som tydligen är ytterligare en av de parametrar man måste ha koll på när man rippar för att slippa hackande....

Postad 14 November 2008 - 14:49

Unregistered98389ec3
  • Unregistered98389ec3
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hur gör jag då?

Precis som det låter... Ändra ändelsen på filen bara... sudda ut .img å skriv dit .iso... lätt som en plätt..Lycka till :)

Om du kör XP så behöver du nog ställa in att filändelser ska visas också, annars blir det klurigare.
Det gör du genom Utforskaren i menyn Tools/Verktyg, klicka på Folder options/Mappalternativ, välj View/Visa-fliken och kryssa ur "Hide file exstensions for known file types"/"Dölj filändelser för kända filtyper", du vill ju visa filändelser. Ett av XP:s större missar i grundinställningarna...

Redigerat av Unregistered98389ec3, 14 November 2008 - 14:53.

Postad 14 November 2008 - 17:50

Whintorpe
  • Whintorpe
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Allå!
Det är inget problem, läser du vad som är förändrat i den nya FW så har dom ändrat hur man ämdrar zoom-lägena, nu trycker du på zoom-knappen och sen på "pil-knapparna" (höger eller vänster) för att ändra läge.

Jag tackar och bugar! Jag ska bära dummerjönstruten hela kvällen ;)
Att man aldrig lär sig att läsa instruktionerna innan man gnäller ;)

Postad 14 November 2008 - 18:21

Joppap
  • Joppap
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
LJUDPROBLEM!
Hej allesammans!
Jag har ett problem med min Popcorn Hour A-110 som irriterar mig.
När jag kör en .mkv fil med AC3 ljud eller liknande så är ljudet perfekt.
Men när jag väljer ljuduppselningsläget och ska köra mp3 via nätverket så låter ljudet hemskt! Och det är inte heller övertygande vid .avi filer. Det sprakar och går knappt att lyssna på. Men det är extra illa vid mp3 ska tilläggas. Det kanske beror på att man skruvar upp ljudet lite extra när man bara ska lyssna på musik och då sprakar det igenom som om högtalarna vore spräckta.
Jag skickar ljudet med RCA till en pioneerreciever. Min tv har ett par år på nacken och saknar hdmi (har istället dvi-i) så jag kör hdmi - dvi upp till tvn och ljudet till recievern som sagt. Har försökt pilla mig runt och hitta eventuellt inställningsfel på recievern och i Popcornets inställningar, men hittar inget som ser galet ut. Ska snarast köpa en optisk ljudkabel men ljudet ska inte låta så illa bara för att det är RCA.

Kan det ha något med firmwaren att göra? Uppdaterade maskinen direkt när jag fick den (igår Torsdags.)
Aktuell firmware: 01-17-081023-15-POP-403-000

Vore jättebra om någon hade en eventuell lösning

Redigerat av Joppap, 15 November 2008 - 01:04.

Postad 14 November 2008 - 21:11

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Har fått hem den nu och inte var det plug and play inte.

Sätter i disken på 1TB, sätter i nätvärkskabel, HDMI samt strömkabel.

Först får jag ingen bild och jag får starta om. Bilden kommer nu men ingen automatisk formateringsguide startas eller liknade, trots att jag satt i en intern 1TB Samsung disk i den.

Fortsätter med att gå in i setup och ställer in video till 1080p 60Hz. Bilden blir svart och inget händer. Min TV stödjer ju 1080p (Panasonic PX80 42"). Försökte trycka in TV-mode och siffran 4 för att växla till 720p, men inget händer. Trist. Får starta om den 2ggr, sedan får jag bild och den visar 720p. Testade sedan också med 1080p 50Hz med samma resultat.

Försökte uppdatera firmware, men får felmeddelande att det inte går, "press return". Nätvärkskabeln är ju i och blinkar frenetiskt grönt. Konstigt. Har ingen router i mellan utan en nätvärkskabel direkt (ComHem). Någon som kan dela med sig av hur man ställer in för att få internet att fungera då på A-110? Trodde det skedde per automatik vad gäller IP osv.

Väldigt missnöjd hittills. Jaha tänkte jag och tänke att jag iaf skulle föra över lite HD material till den interna disken

När jag startar ExtFSManager på Macen (som jag hört att man måste ha för att A-110an skall kunna mountas på en Mac) och försöker mounta A-110an genom USB-PC porten får jag detta meddelande:

"Command: Mount
Device: disk2
Message: Unsupported request (The filesystem may need repair. Please use Disk Utility to check the filesystem.)
Error: 0xF8DA000C"

Förstår inte hur man då ska göra för att föra över filer via Macen direkt till A-110an via USB, det fungerar ju inte.

Någon som kan sprida lite ljus över något av detta, så här ska det ju inte va. Tack på förhand.

Redigerat av Rebelicious, 14 November 2008 - 22:36.

Postad 14 November 2008 - 21:58

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

|-----------|---------|
|Resolution | no. ref |
|-----------|---------|
| 1280x544  |	12   |
| 1280x720  |	 9   |
| 1920x800  |	 5   |
| 1920x816  |	 5   |
| 1920x1080 |	 4   |
|-----------|---------|

Oj jag har mycket att lära om detta... Men tackar så mycket för informationen och ska forsätta att studera detta. Vore liksom kul att skapa den ultimata filen som är max vad en PHC orkar driva med en internhårddisk.

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 14 November 2008 - 21:59.

Postad 15 November 2008 - 00:26

eviktore
  • eviktore
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hårddisktips,
Jag vill bara säga att jag har satt in en Western Digital Caviar Green WD5000AAVS 8MB 500GB och den funkar grejt i min PCH. Blir inte varmare än min laptop och spelar 720p utan problem. Garanterar självklart inte att alla WD Green funkar lika bra men garanterar iaf att en gör det ;)

Postad 15 November 2008 - 08:32

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej !

Får inget ljud på min A-110

har provat koppla in min gamla hembio till baksidans Audio out left och right.
inget ljud är de utgångarna digitala ??????????

ej heller ljud på tv när jag bara har HDMI anslutet

vad gör jag för fel ?

Det funkade dock klockrent att köra 1080p filmer från den externa disken via usb porten.

help me !

Postad 15 November 2008 - 10:41

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Verkar ha ordnat sig nu. Dock när jag mountar den så får jag upp 2 diskar, en heter UNTITLED och en heter UNTITLED 1. Någon som vet varför?

Hursom, någon med TVn Panasonic PX80 som vet hur man gör för att få 1080p skickat till den från PCH? TVn stödjer ju 1080p, så det vore ju jäkligt snopet om det inte gick.

Ställer jag in PCH att skicka ut 1080p så blir bilden bara svart och trots att jag startar om den kommer ingen bild. Jag får dock upp logotypen men sedan blir det svart och förbindelsen bryts mellan PCH och TVn. Ska det verkligen behöva hålla på så här? Är nära att lämna tillbaka den nu. VIlle ha plug and play, förväntade mig lite meck men det här är ju löjligt.

Får heller inget ljud via HDMI. Kanske är något i inställningarna antar jag. Några tips?

Sedan så, märkte jag nu, kan jag inte gå tillbaka till menyn när jag tittar på film. Jag kan alltså inte gå ur filmen, jag får bara ett "!" varnings meddelande. Några tips? Jag har provat trycka på "Home", "Return" och allt sådant.

Suck...

Redigerat av Rebelicious, 15 November 2008 - 11:38.

Postad 15 November 2008 - 11:31

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har nu testat lite till.

Körde Killer sample och den hackar, hackar alla pch när man kör killer sample ?
får äntligen ljud på min pch fast bara i några sekunder
när jag kör killer sample alla andra filmer är det helt dödstyst på.

Skumt som f-n.

Har provat uppdatera firmvaren men det går inte står bara typ "tryck retur

någon som har någon lösning ?

Lämnar snart tillbaka skiten.

;)

Postad 15 November 2008 - 11:50

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN

Efter en herrans massa omstarter och omkopplingar av modem
och nätverksportar så lyckades jag till slut uppdatera firmwaren
och nu får jag ljud.

Har dock ej testat om killer sample hackar fortfarande.

Postad 15 November 2008 - 12:24

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Hittar ingen lösning på mitt problem, får ingen bild efter att ha bytt upplösning till 1080p. Har provat alla kommandon på fjärren, Ut och in igen med alla sladdar osv osv osv...osv.

Lämnar tillbaka den och satsar på något annat. Har en WD TV HD på väg, får hoppas den är mer användarvänlig. Tråkigt.

Postad 15 November 2008 - 12:31

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Verkar ha ordnat sig nu. Dock när jag mountar den så får jag upp 2 diskar, en heter UNTITLED och en heter UNTITLED 1. Någon som vet varför?

Hursom, någon med TVn Panasonic PX80 som vet hur man gör för att få 1080p skickat till den från PCH? TVn stödjer ju 1080p, så det vore ju jäkligt snopet om det inte gick.

Ställer jag in PCH att skicka ut 1080p så blir bilden bara svart och trots att jag startar om den kommer ingen bild. Jag får dock upp logotypen men sedan blir det svart och förbindelsen bryts mellan PCH och TVn. Ska det verkligen behöva hålla på så här? Är nära att lämna tillbaka den nu. VIlle ha plug and play, förväntade mig lite meck men det här är ju löjligt.

Får heller inget ljud via HDMI. Kanske är något i inställningarna antar jag. Några tips?

Sedan så, märkte jag nu, kan jag inte gå tillbaka till menyn när jag tittar på film. Jag kan alltså inte gå ur filmen, jag får bara ett "!" varnings meddelande. Några tips? Jag har provat trycka på "Home", "Return" och allt sådant.

Suck...

För att gå ur en film trycker du på STOPP sedan kan du börja klicka runt i menyerna (man kan inte mig vetligen starta filmen där man slutade utan man får snällt spola fram till där man va).

Ljud via tvn´s högtalare via HDMI får du genom att gå till Menyn på vänster sida. Välj här inställningar och sedan Ljud /Bild. Bläddra dig ner till högersida till DTS. Här ändrar du Digital (RAW) till Analog (PCM)(senaste uppdateringen. Samma sak med AC3, ändra till Analog. Fungerar det inte då så måste det vara något annat. Prova med detta. Angående dina 1080p problem så kanske någon annan kan hjälpa till. Men du har tittat på film, vad hade du för inställningar då?

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 15 November 2008 - 12:32.

Postad 15 November 2008 - 12:50

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Ok, problemet är att jag inte kommer in i PCH'n nu efter det att jag ändrade till 1080p. Väldigt frustrerande. Kan därför inte etsta dina tips ang. ljud.

När jag testade film (1080p .vob fil) Jag hade det på default, vilket var 720p.

Postad 15 November 2008 - 17:19

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Kul grej, den där popcornen!! Men varm blir den!!
Så här fixade jag det, om någon vill veta!!

Ringde Kjell & co. och frågade om de hade någon liten fläkt att montera.
Jadå, det fanns en pytteliten en, och eftersom det var med 2-pin anslutning var
grabbarna så hyggliga att de fixade en adapter och satte ihop åt mig, utan extra kostnad.
Heder åt Kjell!!

Sedan var det bara att flytta bryggan i popcornen från 5V, till 12V och koppla in fläkten.
Jag satte fast den i botten med lite dubbelhäftande mattejp.
Jag låter den blåsa IN i popcornen, för att inte processorn skall få värme från HDD över sig.

Allt som allt tog det mindre än 5 minuter!!

Nu är det kall och fin igen, och låter inte så farligt mycket heller!!

Bifogad fil  Fl_kten_A110_3.jpg   353.78K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Fl_kten_A110.jpg   260.68K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Fl_kten_A110_2.jpg   2.15MB   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered345e27d7, 15 November 2008 - 18:05.

Postad 15 November 2008 - 17:55

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Kul grej, den där popcornen!! Men varm blir den!!
Så här fixade jag det, om någon vill veta!!

Ringde Kjell & co. och frågade om de hade någon liten fläkt att montera.
Jadå, det fanns en pytteliten en, och eftersom det var med 2-pin anslutning var
grabbarna så hyggliga att de fixade en adapter och satte ihop åt mig, utan extra kostnad.
Heder åt Kjell!!

Sedan var det bara att flytta bryggan i popcornen från 5V, till 12V och koppla in fläkten.
Jag satte fast den i botten med lite dubbelhäftande matttejp.
Jag låter den blåsa IN i popcornen, för att inte processorn skall få värme från HDD över sig.

Nu är det kall och fin igen, och låter inte så farligt mycket heller!!

Bifogad fil  Fl_kten_A110_3.jpg   353.78K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Fl_kten_A110.jpg   260.68K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Fl_kten_A110_2.jpg   2.15MB   2 Antal nerladdningar

Det är just därför jag kör med en extern disk så slipper man få den så varm
och slipper strulet med att instalera fläkt.

Postad 15 November 2008 - 19:33

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Ok, problemet är att jag inte kommer in i PCH'n nu efter det att jag ändrade till 1080p. Väldigt frustrerande. Kan därför inte etsta dina tips ang. ljud.

När jag testade film (1080p .vob fil) Jag hade det på default, vilket var 720p.

Jag använde mig av "sök inom tråden" funktionen och sökte på "Ingen bild". Hittade detta. Kanske hjälper det dig.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej! Har precis fått min PCH och jag får ingen bild.

Har kopplat in HDMI, Component & Composite för att prova.

Har provat enligt NMTWiki;

There is no video signal detected with HDMI connection during initial setup.

Workaround steps:
1. Connect your NMT to the Composite input of your TV
2. Boot up and you should see first boot up logo
3. Wait until the screen goes blank
4. Press TV Mode, release, wait 2 seconds, and press 1 for NTSC or 2 for PAL
5. If you see the color menu in Composite try to set the HDMI output at Setup -> Audio/Video and do a save.
6. Connect your NMT to an HDMI input of your TV.
7. Power up NMT

Men det händer inte något i steg 4.
Jag får upp popcorn loggan, och den försvinner efter ett tag, som den ska.
Därefter står det "ingen signal" på tv:n.
Då försöker jag steg 4, men det hjälper inte.
Har även provat TV mode + 2,4,7.

Snälla kan någon hjälpa mig blink.gif

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Löste detta själv blush.gif, fick lite panik faktiskt men på NMT forumet såg jag att man
kunde komma åt inställningarna i PCH vid http.
Provade och då löste jag problemet.

Skrivet det här ifall någon annan också får detta problem någon gång.
Anslut till: http://<ip address of pch>:8883/display.html

Postad 15 November 2008 - 19:42

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Det är just därför jag kör med en extern disk så slipper man få den så varm
och slipper strulet med att instalera fläkt.

Jag kör med intern disk på 1TB och tycker inte min PCH blir varmare än min Dilog DT-555. Jag har kanske tur eller kalla fingrar. Men tycker som sagt att PCH´n håller god arbetstemperatur även när man kör riktigt tunga filer.

Postad 15 November 2008 - 20:33

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Blackis, kan tyvärr inte ha internet på min PCH och dator samtidigt som det är nu då jag inte kör med router och PCH har inte wifi utan donglen. Har bara en nätverkssladd att dra antingen till min airport express som ger internet till wifi anslutna prylar, eller dra den till PCH.

Kanske kan problemet lösas om man kopplar in PCH'n till en TV som stödjer "äkta" 1080p signaler? Då kanske PCH'n fungerar och jag kan ställa om den till att skicka ut 720p igen.

Postad 15 November 2008 - 21:17

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Blackis, kan tyvärr inte ha internet på min PCH och dator samtidigt som det är nu då jag inte kör med router och PCH har inte wifi utan donglen. Har bara en nätverkssladd att dra antingen till min airport express som ger internet till wifi anslutna prylar, eller dra den till PCH.

Kanske kan problemet lösas om man kopplar in PCH'n till en TV som stödjer "äkta" 1080p signaler? Då kanske PCH'n fungerar och jag kan ställa om den till att skicka ut 720p igen.

Låter lite onödigt, en 4portars 100Mb/s switch kostar 3-400:- idag....så slipper du kontaktproblemen....

Postad 15 November 2008 - 21:48

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Har inte haft behov av en switch förrän nu så visst, en sådan ser ut som en bra investering om jag får bukt med problemen och behåller PCH'n.

Postad 15 November 2008 - 22:36

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Förlåt för en dum fråga, men kan man streama från extern hårddisk?

Postad 16 November 2008 - 00:29

Joppap
  • Joppap
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Förlåt för en dum fråga, men kan man streama från extern hårddisk?

Ja

Postad 16 November 2008 - 10:00

tarcin
  • tarcin
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är det någon som kör sin Popcorn Hour A-110 med en 15 meter lång HDMI-kabel?
Får det inte att fungera med min 15 meters HDMI-kabel från Clas Ohlsson.
HDMI-kabeln fungerar bra med min PS3 och min Humax CXHD-1000C box till min Optoma HD70 projektor.
Är PCH känslig för HDMI-kabelns längd?

//SB

Redigerat av tarcin, 16 November 2008 - 10:37.

Postad 16 November 2008 - 10:33

eviktore
  • eviktore
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tänkte skriva lite om hur man installerar hårddisk i A-110. Den har ju som du kanske vet SATA stöd. Det gör att den ypperliga guiden från Kjell & Co angående A-100 blir lite förvirrande. När man "installerar" en hårddisk på A-110 behövs ingen strömadapter. Kanske helt självklart för vissa men jag själv blev väldigt konfunderad och förstod inte alls vad den där adaptern alla pratade om var eller var den skulle sitta.

Kjell & Co PCH manual

Nyckelord: Installera, hårddisk, Hdd, SATA, a-110

Postad 16 November 2008 - 10:52

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Låter lite onödigt, en 4portars 100Mb/s switch kostar 3-400:- idag....så slipper du kontaktproblemen....

Nisken vet du om man kan "Nolla" settings till fabriksinställningar på något vis så att James.K kan få bild igen. Kanske du (eller någon annan) har ett annat knep som han kan använda ?

Tycker nog att det borde finnas något som gör att man kan stega tillbax till en upplösning som man kan se. Hur var det där med Tv mode samt knapp 1,2,3,4 osv... Du fick inte det att fungerade va ? Skriver ut det här endå.

"TV-mode + 0" på fjärrkontrollen, då aktiveras Auto-mode för video-out.
Annars är TV-Mode lägena följande:
TV-mode +
1 = Component/Composite NTSC480i
2 = Component/Composite PAL 576i
3 = Reserved
4 = Component 720p60
5 = Component 1080i60
6 = Component 1080p60
7 = HDMI 720p60
8 = HDMI 1080i60
9 = HDMI 1080p60

Du kan även skifta mellan 50/60 Hz genom att trycka "TV-mode + Caps/Num" den svarar efter några sekunder!

På min Pioneer 508 XD så får jag gå in på HDMI inställningar och dedikera HDMI kontakterna så att dom förstår att det är HDMI signaler och tex inte PC signaler som tv´n ska ta emot. Står tv´n på "Pc" så får jag ingen bils osv. För det är ju som du säger att din tv ska klara 1080p så det kanske är i tv du ska fixa med inställningarna. Vore synd att behöva lämna tillbax en sådan fin maskin som PCH ändå är. Sedan är nog jag tom på idéer.

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 16 November 2008 - 11:03.

Postad 16 November 2008 - 12:41

inkmaster
  • inkmaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej !

Nu funkar allt bra, men vet inte riktigt om PCH:n klarar Äkta Full HD

Rippade MKV filer går bra men okomprimerat vet jag inte riktigt om den klarar.
Killer_sample hackar även efter senaste uppgraderingen.
är det någon som testat med Killer_sample filen ?

Skall Testa med Casino Royale när den har laddat ner det är en så gott som okomprimerad fil på hela
31,6 GB

Den rippade Casino Royale jag har är på ca 13 gig men det är ju bara 1920*800 i upplösning.

Postad 16 November 2008 - 12:45

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Ska kolla i TVns inställningar. Tack för tipset, kanske kan vara något. (EDIT, fann inget av nytta) Konstigt dock att detta ens händer, man tycker att PCH'n inte borde vara så jkla känslig.

Ska fixa en switch imorrn och kolla om jag kan komma in i PCH'ns setup menu via http. Fungerar inte det så får jag leta reda på någon med full HD TV och testa den vägen. Fungerar inget av dem lämnar jag tillbaka den. Inte värt allt detta trasslande fram och tillbaka. Undrar om t.ex Tvix 6500 eller 1000 är likadana?

Redigerat av Rebelicious, 16 November 2008 - 13:04.

Postad 16 November 2008 - 13:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Är det någon som kör sin Popcorn Hour A-110 med en 15 meter lång HDMI-kabel?
Får det inte att fungera med min 15 meters HDMI-kabel från Clas Ohlsson.
HDMI-kabeln fungerar bra med min PS3 och min Humax CXHD-1000C box till min Optoma HD70 projektor.
Är PCH känslig för HDMI-kabelns längd?

//SB

Längden blir känsligare ju högre bitrate du kör genom den och olika apparater har även olika starka signaler.
Jag känner till folk som fick problem när de köpte en bra hembioförstärkare med inbyggd HDMI-växel t.ex.
Deras gamla växel lämnade starkare signal än vad deras dyra förstärkare gjorde.
15 meter är inte att rekommendera, men jag antar att du måste ha en så lång kabel?
Supra har kablar som bör fungera, men även deras ligger och balanserar på gränserna.

EDIT: Ändrade länken till rätt kabel.. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 16 November 2008 - 13:11.

Postad 16 November 2008 - 13:41

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
jag har en 15 meter lång från förstäkare med en bra hdmi kabel men skulle nog inte köpt dom på kjell kompani har nog aldrig haft problem det ända är om jag ska se vanliga fota mied pop saken då låster bilderna kan inte gå tillbacka till meny eller byta bild?

Postad 16 November 2008 - 16:18

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Ska kolla i TVns inställningar. Tack för tipset, kanske kan vara något. (EDIT, fann inget av nytta) Konstigt dock att detta ens händer, man tycker att PCH'n inte borde vara så jkla känslig.

Ska fixa en switch imorrn och kolla om jag kan komma in i PCH'ns setup menu via http. Fungerar inte det så får jag leta reda på någon med full HD TV och testa den vägen. Fungerar inget av dem lämnar jag tillbaka den. Inte värt allt detta trasslande fram och tillbaka. Undrar om t.ex Tvix 6500 eller 1000 är likadana?

Ja nu är det sista chansen kan jag tro :( ... jag tycker attd et är märkligt att det inte ska gå att ändra tillbax med Mode + 7 = HDMI 720p60 så borde du ju ha bild igen. Kanske är så att den helt enkelt är trasig. Jag hoppas att det fixar sig och skriv gärna hur det går.

Postad 16 November 2008 - 16:28

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
TVn visar dock en signal på 720p medan "Popcorn Hour - Loading..." visas. Dock verkar det ju vara så att när PCH'n laddat klart så byter den om till senaste inställda output, vilket ju var/är 1080p. Sedan tappar TVn kontakt med PCHn verkar det som då det bara står HDMI2 i hörnet och bilden är svart som det ser ut när ingen källa är igång. Vet inte om den teorin stämmer men något är det ju som inte stämmer.

Redigerat av Rebelicious, 16 November 2008 - 16:30.

Postad 16 November 2008 - 17:08

eviktore
  • eviktore
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

TVn visar dock en signal på 720p medan "Popcorn Hour - Loading..." visas. Dock verkar det ju vara så att när PCH'n laddat klart så byter den om till senaste inställda output, vilket ju var/är 1080p. Sedan tappar TVn kontakt med PCHn verkar det som då det bara står HDMI2 i hörnet och bilden är svart som det ser ut när ingen källa är igång. Vet inte om den teorin stämmer men något är det ju som inte stämmer.

Om det är en PX80 42' du har (Jag sitter på en sådan nämligen). Borde du vara medveten om att det inte är en Full-HD TV och alltså inte kan spela upp material i 1080p, dock skall den tydligen kunna läsa det ( och då antagligen skala ner det).

"Number of Pixels 786,432 (1,024 x 768) pixels"
från Panasonics hemsida.

[url="http://"%20Panasonic, PX80

Sedan kan jag tipsa om att om du inte är en väldigt erfaren TV-expert kommer du inte att se skillnad på 1080p och 720p enl M3:s test. OBS detta är bara välmenande tips, inga tillrättavisningar :( .

http://m3.idg.se/2.1022/1.132631

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.