Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Oppo BDP-83 *

1564 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus WL-330gE (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 1 (0) Inga priser
Oppo BDP-83 Regionsfri (Blu-ray & DVD-spelare) 5 8.699998 (9) Inga priser
Oppo BDP-83SE (Blu-ray & DVD-spelare) 5 8.75 (3) Inga priser
Oppo BDP-83 Region A (Blu-ray & DVD-spelare) 5 (0) Inga priser
Oppo BDP-83SE NuForce Edition (Blu-ray & DVD-spelare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 08 December 2009 - 09:37

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Japp, det går att uppgradera i efterhand för 300 dollar + frakten till Oppo.
Det enda som skiljer mot original-SE:n är att man inte får nya fronten. Dock får man en dekal att klistra dit om man vill.

Läste just detta:
"This option is only for BDP-83 users who purchased their player before November 9, 2009."

Så jag kan nog inte uppgradera min spelare. :D

Postad 08 December 2009 - 10:04

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Vet någon om det går att spela upp MKV-filer innehållandes HD-ljud (typ Dolby True HD och DTS Master HD) på Oppon?

Hur var det med kompabiliteten, klarar Oppon både Fat 32 och NTFS-diskar?

Jag ska testa HD-ljud från MKV så fort jag har nåt att testa med, förhoppningsvis ikväll... bra fråga!

Som sagt stöder den bara FAT32 vilket kan skapa problem med mkv och dvd-rippar, men det finns lösningar på detta, jag ser det absolut inte som ett stort problem

Är det inte? Jag har inte läst några intryck av den, det är bara folk som skriver att de väntar på leverans... Jo, Mats_L har haft sin spelare i en månad förresten. Men finns det fler som fått sin?

Stämmer men det var minst två som var före mig...
Fortfarande nöjd f.ö. bilden är ju som natt och dag jämfört med gamla dvd'n, sen är det sjukt smidigt att ha hårddisken inpluggad så har jag all musik, bilder och en och annan film tillgängliga med några knapptryck, helt perfekt om man inte har separat mediaspelare.

Postad 08 December 2009 - 10:08

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Reciever tiden är snart förbi, det är en 5507 på väg :D
Om man kör med dom analoga utgångarna, vilken DAC är att föredra, 5507 eller BDP-83 (standard)?

Ja inte köper du en 5507 för att använda de analoga 7:1 utgångarna

TomasX

Det finns lite information om allt och lite till här på forumet och skall du nu äga både en Oppo
och en Onkyo 5507, råder jag dig att läsa så mycket du orkar. För annars har du ingen nytta
av varken det ena eller det andra.

Här kan du läsa om Ljudformaten http://www.component.se/docs.php?id=69

Här lite om hur du ställer in din bild http://www.component.se/docs.php?id=65

Här lite om digitala signaler http://www.component.se/docs.php?id=34

Jag tog dessa från ett annat forum, då det gick fortare än att söka här :D

Var inte rädd för att använda söken och läs gärna i trådar som både är 2-3 år gamla.
Då skrevs det en hel del som borde ha klistrats i varje forumdel och som skulle spara mycket tid
då samma frågor ställs om och om igen när det tillkommer nya medlemmar.
Kan inte förstå varför inte moderatorerna lägger lite tid till att göra så ;)

??? Jag är inte ny här. Jag har bara återkommit i en ny skepnad efter att ha varit borta ett tag

Redigerat av cedergren, 08 December 2009 - 10:12.

Postad 08 December 2009 - 10:39

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Läste just detta:
"This option is only for BDP-83 users who purchased their player before November 9, 2009."

Så jag kan nog inte uppgradera min spelare. :D

Trist! Men du som har ett så bra försteg bör ju köra digitalt och få motsvarande prestanda som SE-modellen! Då sparar du pengar på att slippa köpa dyra analogkablar...

Postad 08 December 2009 - 10:48

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Jag ska testa HD-ljud från MKV så fort jag har nåt att testa med, förhoppningsvis ikväll... bra fråga!

Som sagt stöder den bara FAT32 vilket kan skapa problem med mkv och dvd-rippar, men det finns lösningar på detta, jag ser det absolut inte som ett stort problem

Stämmer men det var minst två som var före mig...
Fortfarande nöjd f.ö. bilden är ju som natt och dag jämfört med gamla dvd'n, sen är det sjukt smidigt att ha hårddisken inpluggad så har jag all musik, bilder och en och annan film tillgängliga med några knapptryck, helt perfekt om man inte har separat mediaspelare.

Kul att du är nöjd!!!

Hur funkar det med USB-disken; Kan man "surfa runt" planlöst och välja musik, film eller bilder, eller måste man välja kategori innan man hoppar till sin mapp?
Om man väljer FILM och sedan går in i en mapp med endast MUSIK så visas den som tom... (så funkar det tyvärr på LG BD-390)?

Skall jag klaga på något är det att knapparna på fjärren är lite "höga"! ;)

Dagens I-landsproblem... :D

Redigerat av Audiovector, 08 December 2009 - 10:47.

Postad 08 December 2009 - 11:05

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hur funkar det med USB-disken; Kan man "surfa runt" planlöst och välja musik, film eller bilder, eller måste man välja kategori innan man hoppar till sin mapp?
Om man väljer FILM och sedan går in i en mapp med endast MUSIK så visas den som tom... (så funkar det tyvärr på LG BD-390)?

Precis man måste först välja musik, bilder eller film och sedan gå och välja mapp. Man kan dock lyssna på musik och sedan gå till bilder och starta bildspel.
Man kan göra en spellista med musik från olika mappar men jag har inte lyckats spara den för att kunna växla mellan olika spellistor, den verkar inte heller stödja winamps spellistor.

Postad 08 December 2009 - 11:33

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Synd... Detta är lite besvärligt.

Hur upplever ni bild- och ljudkvaliteten med mkv-filmer?

Postad 08 December 2009 - 12:05

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd med MKV prestandan, framförallt bilden är riktigt bra, men ljudet är också mer än ok :D

Postad 08 December 2009 - 12:33

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Kanon! Har du testat att spela mkv både från hårddisk och DVD-R? Kör själv ofta med DVD-R DL skivor för att spara plats på hårddisken. :D

En linten fråga: Indikeras det i displayen vad man spelar för skiva? T.ex. HDCD, SACD, DVD Audio? Och indikeras det om det är ett flerkanaligt spår man spelar?

Redigerat av Audiovector, 08 December 2009 - 13:02.

Postad 08 December 2009 - 13:04

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Kanon! Har du testat att spela mkv både från hårddisk och DVD-R? Kör själv ofta med DVD-R DL skivor för att spara plats på hårddisken. :D

Har du inte filmerna på skivor redan? Jag förstår att man vill lägga in sina filmer på hårddisken men varför bränna de på skivor förstår jag inte.

Trist! Men du som har ett så bra försteg bör ju köra digitalt och få motsvarande prestanda som SE-modellen! Då sparar du pengar på att slippa köpa dyra analogkablar...

Eller så köper man billiga bra kablar. Imho är priset på kablar en dålig indikator på ljudkvaliteten.

Postad 08 December 2009 - 13:04

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Det börjar bli fullt i mina hårddiskar nu, och jag har varken lust att radera filer eller köpa ÄNNU en ny disk... Dessutom är det smidigt att kunna ta med en skiva till kompisen på fimlkvällen.

Postad 08 December 2009 - 14:49

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Joakim99 - Har du något att tillföra när det gäller Oppo ?

Redigerat av Audiovector, 08 December 2009 - 15:13.
Politik hör ej hemma på forumet

Postad 08 December 2009 - 15:21

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Joakim99 - Har du något att tillföra när det gäller Oppo ?

Inte för tillfället. Jag har inte fått hem min än. Jag ber om ursäkt att det blev några inlägg utanför ämnet innan.

Postad 08 December 2009 - 16:24

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Inte för tillfället. Jag har inte fått hem min än. Jag ber om ursäkt att det blev några inlägg utanför ämnet innan.

Behöver du inte göra
Audivector censurerade sig själv nu :)

Jag har missat vilken du har beställt. Är det Standard eller SE

Postad 08 December 2009 - 16:32

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Jag har missat vilken du har beställt. Är det Standard eller SE

Jag har inte beställt än, måste utvärdera min HTPC ordentligt först för att se om jag kan leva med den som bluray-spelare. När det gäller Standard eller SE så kommer jag att beställa en Standard då jag har svårt att se vad jag vinner på att köpa en SE.

Postad 08 December 2009 - 17:07

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Behöver du inte göra
Audivector censurerade sig själv nu :)

Just det! Ordningsmakten måste alltid hålla fanan högt och vara ett moraliskt föredöme för den småfifflande allmänheten... :o

Postad 08 December 2009 - 17:20

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Det vore fint om det dök upp ett fint litet test på SE-modellen i HIFI & Musik framöver...
Finns det inga andra tester ute ännu, eller är spelaren för ny?

Finns Sabre32-DAC:arna i någon annan BD, DVD eller CD-spelare?

Postad 08 December 2009 - 17:37

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Det vore fint om det dök upp ett fint litet test på SE-modellen i HIFI & Musik framöver...

Det är nog det värsta som kunde hända
Ingen skulle tro det dom läste.
Det skulle kunna låta så här

Vi testade de analoga utgångarna mot HDMI och först hörde vi ingen skillnad.
Men så kom vi på det. Vi hade ju två identiska spelare uppställda och den med analoga utgångar
var kopplad direkt i vägguttaget. När vi satt i kontakten i samma nätfilter kom plötsligt de analoga
utgångarna till sin rätt. Vi bytte sedan kablar till ett set som kostar ca 15000 kr och vilken symfoni
vi fick uppleva. De analoga utgångarna fullständigt krossade HDMI. Basen blev fylligare och diskanten
blomstrade som en sommaräng 1966. Men sen kom vi på att vi hade ju kopplat de analoga i fel maskin.
De satt i standard modellen och när vi skiftade så att de fick sin rätta plats i SE modellen, Ja, då trillade
vi baklänges. Aldrig förr har vi hört något liknande. Sedan kom vi på att det inte var HD spåret vi spelade
och när vi satt igång DTS HD MA spåret. Ja, då dog i alla på redaktionen och detta bevisar att allt som är
bättre i specarna som kostar mer, är bättre.

Detta var väl en typisk recension av HiFi & Musik :)

Postad 08 December 2009 - 17:44

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Det är nog det värsta som kunde hända
Ingen skulle tro det dom läste.
Det skulle kunna låta så här

Ok Ceder, vi har våra meningsskiljaktigheter, men den där tolkningen var riktigt bra! :o

Postad 08 December 2009 - 18:51

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Ja inte köper du en 5507 för att använda de analoga 7:1 utgångarna

TomasX

Det finns lite information om allt och lite till här på forumet och skall du nu äga både en Oppo
och en Onkyo 5507, råder jag dig att läsa så mycket du orkar. För annars har du ingen nytta
av varken det ena eller det andra.

Här kan du läsa om Ljudformaten http://www.component.se/docs.php?id=69

Här lite om hur du ställer in din bild http://www.component.se/docs.php?id=65

Här lite om digitala signaler http://www.component.se/docs.php?id=34

Jag tog dessa från ett annat forum, då det gick fortare än att söka här ;)

Var inte rädd för att använda söken och läs gärna i trådar som både är 2-3 år gamla.
Då skrevs det en hel del som borde ha klistrats i varje forumdel och som skulle spara mycket tid
då samma frågor ställs om och om igen när det tillkommer nya medlemmar.
Kan inte förstå varför inte moderatorerna lägger lite tid till att göra så :)

Hm, så det digitala ljudet är bättre än det analoga när man har lite bättre saker?
Trodde det var en smaksak vilken överföring man föredrar ljudmässigt.
Jag kanske har fel men tycker dom flesta som lyssnar seriöst på 2-kanals musik föredrar analogt, det är därför jag har fundrat en del på den analoga biten för jag vill använda den som en bra stereo också, inte enbart som hemmabio.

Jag läser hur mycket som helst känns det som, blir några timmar per kväll i den mån jag orkar och har tid.
Men det gäller att hitta dom vettiga trådarna/artiklarna att läsa.
Skulle vara bra att ha en klistrad "Hemmabio for dummies" här :)
Jag är intresserad av detta men är "färsk" så därför kanske man frågar vissa "dumma" saker som dom kunniga tycker att det är självklart att alla kan.
Man måste ju börja någonstans!

STORT TACK för länkarna, sånt uppskattas, ska läsa dom sen.

Det låter ju trevligt om det är så :o
Man kanske inte gör allt fel trots sin okunnighet :blush:

Hehe du gillar inte Hifi blaskorna va? :D

Postad 08 December 2009 - 20:42

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Kanon! Har du testat att spela mkv både från hårddisk och DVD-R? Kör själv ofta med DVD-R DL skivor för att spara plats på hårddisken. :)

En linten fråga: Indikeras det i displayen vad man spelar för skiva? T.ex. HDCD, SACD, DVD Audio? Och indikeras det om det är ett flerkanaligt spår man spelar?

Kan spelaren läsa ntfs från hårddisk? I annat fall blir det ju inte så mycket värt med mkv...

Postad 08 December 2009 - 20:46

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Kan spelaren läsa ntfs från hårddisk? I annat fall blir det ju inte så mycket värt med mkv...

Kan du förklara vad du menar? Den klarar bara FAT 16 och FAT 32-diskar. Men det är väl bara att formattera disken enligt det så funkar det ju...

BTW; Min LG BD-390 ska klara NTFS enligt manualen men den klarar trots det inte min NTFS-disk, bara min FAT 32:a...

Postad 08 December 2009 - 20:56

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

BTW; Min LG BD-390 ska klara NTFS enligt manualen men den klarar trots det inte min NTFS-disk, bara min FAT 32:a...

OT, men inga problem med NTFS på min BD390. Det var nog någon annan orsak till ditt problem där.

Postad 08 December 2009 - 23:52

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Kan du förklara vad du menar? Den klarar bara FAT 16 och FAT 32-diskar. Men det är väl bara att formattera disken enligt det så funkar det ju...

Han menar nog att vitsen med .mkv försvinner för man inte kan ha större filer än 4gb på en FAT32 disk.
.mkv brukar väl vara en bra bit större än så har jag fått för mig, jag brukar inte tanka .mkv så jag är lite osäker där.

Postad 09 December 2009 - 00:13

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Jo det är det som gäller med FAT diskar

Men det kommer säkert att lösa sig det med.

Någon kan testa om FLAC funkar via USB eller HDD ?
Skulle vara skönt om lillen kunde spela sina skivor den vägen, så att han inte sabbar spelaren med sina flottiga skivor

Vad gäller MKV så tycker jag att det är en tid som är över. Nu kommer det mesta på blu ray
och då är det inte lika roligt med mkv. Det måste ju vara roligare att stoppa i en blu ray film i sin blu ray spelare
och få ut full kvalite både vad gäller bild och ljud.

Jag har en önskan och det är att vi håller denna tråden ren från allt sådant och att vi prata om det som spelaren
är till för i första hand och att vi håller en hög nivå på dessa diskussioner.

För mig är det detta som gäller

• - Spela blu ray ( HDMI/ev Analoga ljudutgångarna )
  • - Spela DVD ( HDMI/ev Analoga ljudutgångarna )
  • - Spela CD ( anologa utgångarna )
  • - SACD ( vet i tusan vilka utgångar som funkar )
  • - DVD Audio ( Skall fungera med HDMI och Analoga )

Redigerat av cedergren, 09 December 2009 - 00:15.

Postad 09 December 2009 - 07:22

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Väldigt synd att Oppo inte klarar NTFS! Jag har fått min LG BD-390 att funka med NTFS nu så det är något jag flitigt kommer att använda (eftersom filerna oftast är på 4,5-8,5 GB).

Dessutom är det synd att Oppon har fläkt, något som LG saknar. LG är knäpptyst.

En annan grej spm kan bli ett problem är att man måste gå in i setuppen och växla mellan analog 7.1 och HDMI audio varje gång man vill ändra ljudutdata. Kommer att vilja köra bitstream när jag ser på film för lipsyncens skull, och analogt när jag lyssnar på musik för ljudkvalitetens skull...

Och sedan känns det lite onödigt att köpa Oppo som "grisen i säcken", jag är ju så vansinnigt nöjd med bilden från LG och ljudet från Denon.

Så eventuellt avbokar jag Oppon och avvaktar era synpunkter samt ev. recensioner i press mm.

Har för övrigt jämfört Cambridge BD650s och Oppons manualer nu, och herregud så lika maskinerna är! De har t.o.m. samma upplägg på displayerna, även om Oppo har dot-matrix vilket är lite lyxigare...

Redigerat av Audiovector, 09 December 2009 - 08:31.

Postad 09 December 2009 - 09:53

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Väldigt synd att Oppo inte klarar NTFS! Jag har fått min LG BD-390 att funka med NTFS nu så det är något jag flitigt kommer att använda (eftersom filerna oftast är på 4,5-8,5 GB).

Dessutom är det synd att Oppon har fläkt, något som LG saknar. LG är knäpptyst.

Så eventuellt avbokar jag Oppon och avvaktar era synpunkter samt ev. recensioner i press mm.

- Om du har en blu ray spelare för att i första hand spela upp dina nerladdade filmer, så är det fel spelare för dig

- Fläkten går att modda

- Ja, du kan läsa här i framtiden, så skall vi berätta för dig vad vi tycker :P

Vi ses Leecher :lol:

Redigerat av cedergren, 09 December 2009 - 09:55.

Postad 09 December 2009 - 12:19

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0
Har haft min Oppo sedan september, har inte haft ett enda problem med att spela upp filmer.
Hör inte fläkten från soffan, sitter ca 2 meter från spelaren. Har alltså inga problem med fläktljud är själv mycket petig när det gäller störande ljud...

Har inte haft några problem alls, använder dock den inte för att se på nedladdade filmer...
Ser på Blu-ray filmer och dvdfilmer från skiva och är mycket nöjd med bild och ljud.

Ett stor plus är att den är regfri för dvd och Blu-ray och den är snabb som en dvdspelare, sålde min Pioneer BD51 och köpte Oppon och har inte ångrat bytet.

Postad 09 December 2009 - 12:23

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Hör inte fläkten från soffan, sitter ca 2 meter från spelaren. Har alltså inga problem med fläktljud är själv mycket petig när det gäller störande ljud...

Det låter betryggande, speciellt att du är petig själv.
Jag var dock inte orolig, då jag är säker på att fläkten går att modda med motstånd 5 eller 7volts
om så skulle vara nödvändigt.

Kul att du är nöjd :P

Postad 09 December 2009 - 12:38

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Han menar nog att vitsen med .mkv försvinner för man inte kan ha större filer än 4gb på en FAT32 disk.
.mkv brukar väl vara en bra bit större än så har jag fått för mig, jag brukar inte tanka .mkv så jag är lite osäker där.

Ja, det var precis så jag menade.
Mkv-möjligheten är nog en viktig feature för många med den här spelaren kan jag tänka mig och då är det också viktigt att påpeka begränsningen.

Postad 09 December 2009 - 12:43

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Ägnar man sig nu åt att ladda ner film från nätet, då är det väl bättre med en popcorn eller tvix

Nog måste väl Oppo först och främst vända sig till dom som har kvalitetskrav
och det är väl inte av ett misstag som det är en blu ray spelare

Postad 09 December 2009 - 13:51

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Ägnar man sig nu åt att ladda ner film från nätet, då är det väl bättre med en popcorn eller tvix

Helt sant! Ser man mest på BD så ska man satsa på en bra BD-spelare.
Ser man mest på MKV så kan man köpa en billig BD-spelare samt en TVIX/popcorn. Eller en bra kombispelare (som LG 390)...

Jag har dock inte avbokat min Oppo ännu, jag är väldigt velig för tillfället...

Ser 50% på BD och 50% på MKV. :P

Man kan bara konstatera att det finns inga helt perfekta BD-spelare ännu, alltid är det någon liten detalj som är fel...

Postad 09 December 2009 - 14:06

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Helt sant! Ser man mest på BD så ska man satsa på en bra BD-spelare.
Ser man mest på MKV så kan man köpa en billig BD-spelare samt en TVIX/popcorn. Eller en bra kombispelare (som LG 390)...

Jag har dock inte avbokat min Oppo ännu, jag är väldigt velig för tillfället...

Ser 50% på BD och 50% på MKV. :lol:

Man kan bara konstatera att det finns inga helt perfekta BD-spelare ännu, alltid är det någon liten detalj som är fel...

Samma här, och jag anser att det funkar bra att se MKV på Oppon.
Har varit uppe tidigare att man lätt kan dela upp större mkv-filer till flera mindre sammanlänkade med mkvtoolnix, inga större problem!
Men visst vore det nice att få ntfs i en kommande firmware :P

Postad 09 December 2009 - 15:01

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Men går det inte att koppla en NAS och köra via nätverket till Oppo:n? Den är ju NTSF formaterad men kan ses av både Mac och Linux så det skall ju funka om Oppo:n har nätverksfunktion.
Kör min WD TV Live på det sättet mot en WD My Book World NAS och det går galant hela vägen upp till 1080p utan hack.

Redigerat av perri, 09 December 2009 - 15:02.

Postad 09 December 2009 - 15:11

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Men går det inte att koppla en NAS och köra via nätverket till Oppo:n?

Nej, det går inte. De har hintat om DLNA, men hittils finns inget sådant.

Postad 09 December 2009 - 15:17

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Ajo, BD spelarna är mycket bra nu
Men återigen, är man ute efter en blu ray spelare som dessutom fungerar som mediaspelare
så har du ju rätt. Sedan kan man alltid hitta detaljer som man skulle vilja ha annorlunda
men det gör du även på DVD spelare som kostar 60.000 kr trots att de funnits i så många år

Postad 09 December 2009 - 18:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Japp, det är helt sant... Men förutom avsaknaden av NTFS-stöd så verkar 83:an vara en helt otrolig maskin.

Postad 09 December 2009 - 18:38

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Om man lägger in stöd för mkv, divx, mp3, sacd, dvd-audio, bluray, dvd, usb, nätverk m.m. så är det inte direkt bara en blurayspelare det rör sig om. Dessutom har man gjort specialvarianter för ljuduppspelning. Det här är en multimaskin på alla sätt och vis. De lär vända sig till ett brett spektra av potentiella köpare. Kanske främst de som inte vill ha en dvd-spelare, en tvix, en blureayspelare, något för multikanalsaudio utan en maskin.
Jag är intresserad av den främst för att det är (eller i alla fall var...) den enda någorlunda, i mina ögon, rimligt prissatta spelaren som klarade sacd, dvd-audio och bluray. Men det vore ett jätteplus om man kunde köra mkv "utan strul" också. Typsikt sådant som kan få en att svälja prishöjningen den får på färden över Atlanten...
När det gäller köpgrupper är nog de som vill ha regfri i första hand inte att förakta heller...

Postad 10 December 2009 - 09:42

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Vet någon om det går att spela upp MKV-filer innehållandes HD-ljud (typ Dolby True HD och DTS Master HD) på Oppon?

Testade igår med en mkv innehållande dolby digital, lpcm och dts hd. Det enda som funkade var dolby digital :unsure:

Det indikeras i displayen ja.

Om man lägger in stöd för mkv, divx, mp3, sacd, dvd-audio, bluray, dvd, usb, nätverk m.m. så är det inte direkt bara en blurayspelare det rör sig om. Dessutom har man gjort specialvarianter för ljuduppspelning. Det här är en multimaskin på alla sätt och vis. De lär vända sig till ett brett spektra av potentiella köpare. Kanske främst de som inte vill ha en dvd-spelare, en tvix, en blureayspelare, något för multikanalsaudio utan en maskin.
Jag är intresserad av den främst för att det är (eller i alla fall var...) den enda någorlunda, i mina ögon, rimligt prissatta spelaren som klarade sacd, dvd-audio och bluray. Men det vore ett jätteplus om man kunde köra mkv "utan strul" också. Typsikt sådant som kan få en att svälja prishöjningen den får på färden över Atlanten...
När det gäller köpgrupper är nog de som vill ha regfri i första hand inte att förakta heller...

Instämmer helt, det är just att den är en multimaskin som gjorde valet lätt för mig, film och musik i alla utotningshotade entusiastformat i högsta klass, plus att den funkar dugligt som mediaspelare. För min egen del kan jag lätt svälja att den inte hur funktionalitet som en fullfjädrad mediaspelare.

Postad 10 December 2009 - 12:58

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Då har man varit och hämtat ut Oppon! ;) Fick inget mail om att den skickats utan fick ett sms i mobilen. Står på paketet att den skickats den 7 Dec så fler som beställt borde få sina snart. ;)

Postad 10 December 2009 - 15:26

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jag har tänkt om lite; Jag kommer att köpa Oppo BDP-83 SE trots allt. Jag har ju redan en TVIX så varför ska jag begära att även BD-spelaren klarar NTFS-diskar?

Det viktigaste för mig är ju att få en maskin som klarar CD, HDCD, DVD, BD, DVD-A och SACD. Samt att bygg-, bild- och ljudkvaliteten ligger i toppklass...

Postad 10 December 2009 - 15:28

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Audiovector

Vi är helt överens du och jag ;)

Sitter och väntar på min oppo och börjar bli lite otålig. Hade varit rena drömmen om den dykt upp innan helgen.
Då hade man ju visst vad man skulle göra ;)

Redigerat av cedergren, 10 December 2009 - 15:31.

Postad 10 December 2009 - 15:48

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Har du fått något leveransdatum? Ringde HBB förut och de väntar in sin leverans vilken dag som helst nu. Så i början av nästa vecka har man en grym spelare i bänken... ;)

Jag har nog inte varit så här nyfiken på en produkt någon gång tidigare!

Postad 10 December 2009 - 16:45

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Nej, jag har också fått veta att den kommer "snart"
Bara att hoppas på att snart är detsamma som snart ;)

Postad 10 December 2009 - 18:14

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Då har man varit och hämtat ut Oppon! ;) Fick inget mail om att den skickats utan fick ett sms i mobilen. Står på paketet att den skickats den 7 Dec så fler som beställt borde få sina snart. ;)

Stämmer, har också fått SMS och ska gå och hämta ut den imorgon. Eller jag antar att det är den i alla fall, står ingen avsändare på varken SMS eller DHL siten...

Postad 10 December 2009 - 18:59

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

En annan grej spm kan bli ett problem är att man måste gå in i setuppen och växla mellan analog 7.1 och HDMI audio varje gång man vill ändra ljudutdata. Kommer att vilja köra bitstream när jag ser på film för lipsyncens skull, och analogt när jag lyssnar på musik för ljudkvalitetens skull...

Nu blir jag lite osäker hur jag ska tolka detta!
Först säger du att jag ska köra digitalt, sen säger du att du ska köra analogt för ljudkvalitetens skull. Hm!
Har du sämre försteg än mig så att det blir bättre för dig att använda DACen i Oppon, eller är analoga överföringen trots allt att föredra när man lyssnar på musik?
Jag kommer att använda Oppon som musik spelare också så jag vill få klarhet i detta.
Kan du reda ut det här för en gammal förvirrad hjärna? ;)

Postad 10 December 2009 - 19:30

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

...
Jag kommer att använda Oppon som musik spelare också så jag vill få klarhet i detta.
Kan du reda ut det här för en gammal förvirrad hjärna? ;)

AV kommer köra SE-versionen viken har bra DAC för analog stereo output. Med din icke SE-version har du antagligen bättre DAC i din Onkyo.

Men jag är också nyfiken på hur DAC:en i Onkyo TX-NR5007/Onkyo PR-SC5507 står sig mot den i Oppos SE (stereoutputen).

edit: DACinfo
Onkyo: Burr-Brown PCM1795 (32 bit, 123dB dynamic range, 0.0005%/-?db thd).

vs

Oppos SE (avser stereoutgångarna): Sabre ES9016 (32 bit, 128dB dynamic range, 0.0003%/-110db thd).
*** För jämförelse; Analoga 7.1-utgångarna på oppos SE har följande dacspec: ES9006 (? bit, 120dB dynamic range, 0.000?%/-102db thd).

Redigerat av Rotelköpes, 10 December 2009 - 20:30.

Postad 10 December 2009 - 20:37

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

AV kommer köra SE-versionen viken har bra DAC för analog stereo output. Med din icke SE-version har du antagligen bättre DAC i din Onkyo.

Men jag är också nyfiken på hur DAC:en i Onkyo TX-NR5007/Onkyo PR-SC5507 står sig mot den i Oppos SE (stereoutputen).

edit: DACinfo
Onkyo Burr-Brown PCM1795 (32 bit, 123dB dynamic range, 0.0005% thd).

vs

Oppos SE (avser stereoutgångarna): Sabre ES9016 (32 bit, 128dB dynamic range, 0.0003% thd).

Det jag är lite nyfiken på är om det hade varit någon vinst att köpa den ganska så mycket dyrare SE modellen med dom sakerna jag har.
Är det en minimal skillnad så hör nog inte mina "gamla" verkstadsöron det iaf och då duger standard modellen åt mig.

En annan sak jag har svårt att få ur skallen är att jag har hört flera säga att dom föredrar dom analoga utgångarna på cd-spelare för värmen i ljudet.
Hur som helst så görs ju ljudet om i den ena eller andra apparaten så ska det påverka så mycket vilka utgångar man använder egentligen?
Detta måste jag testa sen när jag får igång allt.

Dom där värdena på DACarna säger mig inte så mycket tyvärr. Kan det vara någon skillnad på ljudet när det är så många decimaler i thd? Men det finns väl annat som avgör vilken DAC som är bäst antar jag.
DACar är en ny värld för mig så tekniska fakta säger mig inte mycket, föredrar när någon kan förklara skillnaden på ren svenska istället.

Postad 10 December 2009 - 20:47

Frisenbrink
  • Frisenbrink
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av vad DACarna gör för skillnad och varför dacen i SE versionen är så mycket bättre. DACen i den vanliga kan inte vara så dålig, läste i Hifi & musik att Marantz använder samma DAC i sin KI Pearl cd som sitter i standard Oppon.

Postad 10 December 2009 - 20:50

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Precis. Informationen från produktbladen säger egentligen ingenting om hur det faktiskt kommer låta från en färdig produkt. Möjligtvis ger det information om potentiell prestanda/funktion.

Om någon föredrar analog ut från en spelare så bör det vara på grund av preferenser till dacen i den spelaren jämfört med förstärkarens. Eller så har man redan tokdyra kablar och känner sig inte bekväm med att ersätta dem med en optiskt sladd för 59:- från Kjell.

Själv tycker jag att ljudet blir allra mjukast efter några glas whisky - betydligt bättre än sandpåsar på högtalarna osv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.