Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N97 *

1176 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia N97 128MB RAM 32GB (Mobiltelefoner) 6 7.156248 (31) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 28 October 2009 - 16:46

Larentius
  • Larentius
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Helt korrekt, alla kan inte uppdatera (iaf inte jag).

Gå till den här sidan:
http://europe.nokia....te/can-i-update

Skriv in koden som du hittar bakom batteriet på telefonen, för min N97 står det "Version: 12.0.026" som den senaste tillgängliga för just min enhet.

Jag har en RM-505, köpt olåst på Dustin och har Telia. Får inte heller något annat än 12.0.026.
Vad har ni som kunnat uppdatera? Det tog plus en vecka vid förra uppdateringen

/Lars

Postad 28 October 2009 - 17:16

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Telenor

Postad 28 October 2009 - 17:40

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Jag har problem med det och med extremt dålig mottagning med GPS och FM-sändare i förhållande till en Nokia N85. Jag har tänkt att lämna in telefonen för att ev. få detta fixat. Det är bara det att det är så tråkigt att vara utan telefonen för det är verkligen underbar.

jag har inga problem med fm-sändaren, däremot är gps-en så dålig att den inte är användbar. På 17 mils körning blev den galen vid kanske 40 tillfällen och ville då att jag skulle "ta till vänster nu" på flera kilometer långa raksträckor längs E4-an. Den hann också tappa kontakten med satelliten fem sex gånger. Men det är inte så konstigt - precisionen ligger och pendlar mellan 25 och 350 meter. Oftast runt 170 meter.

Skall invänta 2.0 innan jag kontaktar felanmälan. Någon spm sett någon förbättring, vad gäller gps, med 2.0?

Postad 28 October 2009 - 18:19

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Faen, det verkar ju va rena budgetluren det där. Hoppas att inte problemen är så stora som ni skriver, funderar ju på att köpa en sådan där då jag vill ha en kombination av e75 och 5800..

Postad 28 October 2009 - 18:35

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Faen, det verkar ju va rena budgetluren det där. Hoppas att inte problemen är så stora som ni skriver, funderar ju på att köpa en sådan där då jag vill ha en kombination av e75 och 5800..

Det är bara att du går in på ett annat forum och läser om vilken annan telefon som helst så kommer du se att alla telefoner i dag är budgettelefoner i bemärkelsen att dom är ofärdiga när dom kommer ut, att produktutvecklingen går för fort, att dom inte hinner felkontrollera dom i den utsträckning dom borde. Det gäller egentligen all hemelektronik, och mycket annat också...

N97-an är i mitt tycke mycket bra. Jag hade inte kunnat köpa en bättre telefon, inte för mina behov i alla fall. Sedan så utgår jag ifrån att dom kommer att ordna gps-funktionen ifall jag reklammerar den.

Postad 28 October 2009 - 18:47

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Okej tack, hur är skärmen, är den ömtålig, lättrepad? Fungerar den bra med ngn form av skyddsplast? Sations skärm fungerar inget vidare med skyddsplast t ex.

Ang gps, det är navigeringen du menar då? Jag använder endast gps till att se var jag är, hitta adresser och tracka träningsrundor och på den N82 jag har nu så fungerar gps:en riktigt bra för just det ändamålet :).

Fungerar kompassen bra också?

Postad 28 October 2009 - 21:15

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
gällande gps:en=

ska inte ropa hej ännu, men ver.20 verkar ha gjort underverk. Från att ha varit helt obrukbar med saknad täckning och "beräknar ny rutt" så fungerade det helt klanderfritt idag. Provade sträckan ängelholm - burlöv vilket är ca 6,5 mil och det funkade kanon. Enligt de gröna staplarna hade jag dessutom ett par pinnar mer än vad jag tidigare haft. Vi får väl se, får bli lite mer testkörning!

Postad 28 October 2009 - 21:46

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Fattar inte detta, nu när jag kollade min meddelanden i telefonen så säger telefonen att jag har 250st (fel) meddelanden.. Förut idag sa den 525st (rätt). Fattar inte vad som är fel. Jag körde in backupen och valde att bara återställa mina meddelanden, och då fick jag tillbaka allt.

Fast nu när jag försöker öppna ett gammalt SMS, så får jag ett grafikfel på meddelande appen och tja...Jag blir matt, trött och lite förbannad.

Är det bara jag som har dessa problem?

Sen en annan grej som va lite mysko.. Min backup var 8 dagar gammal.. men när jag körde in den nu så kan jag ändå se meddelanden ifrån förut idag, som saknades innan jag återställde backupen. Det ska ju inte vara möjligt? Det står ju att den skriver över och raderar alla meddelanden när man återställer.. Något är rätt galet här.

Redigerat av radx, 28 October 2009 - 21:53.

Postad 29 October 2009 - 11:03

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Okej tack, hur är skärmen, är den ömtålig, lättrepad? Fungerar den bra med ngn form av skyddsplast? Sations skärm fungerar inget vidare med skyddsplast t ex.

Ang gps, det är navigeringen du menar då? Jag använder endast gps till att se var jag är, hitta adresser och tracka träningsrundor och på den N82 jag har nu så fungerar gps:en riktigt bra för just det ändamålet :).

Fungerar kompassen bra också?

Den stora fördelen med telefonen är tgb, vilket är suveränt, och d-paden, så jag skulle tro att jag användet skärmen i högst 10% av fallen. Men skärmen fungerar utmärkt med originalplasten, och fungerar i övrigt utmärkt.

Gps-n: innan 2.0 /å är problemet, tror jag, att den är inexakt, på grund av att precisionen i den är så dålig. Men, visst hittar den, det är bara att röststyrning kommer sent och är felaktig och beräknar ny rutt hela tiden, och det tar ohyggligt mycket längre tid än det ska. Löprundorna blir lidande eftersom det diffar trots att jag springer samma runda varje gång - diffar på några hundra meter... Kompassen vet jag inte.

Men jag ska invänta 2.0 så får vi se. Annars kommer jag lämna in den på rep.

Postad 29 October 2009 - 12:03

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Hello

Vad gör man om man har Pc suite som bara gnäller att telefonen ej är i rätt anslutningsläge? Fast den står i PcSuite läge i mobilen?

Postad 29 October 2009 - 12:47

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Saker jag märkt som har blivit bättre med 2,0:

Knapp/skärmlåset fungerar bättre och låser/öppnar snabbare.
Håll in å/ä/ö på tangentbordet 1 sekund så kommer å/ä/ö fram, utan att man behöver använda specialtangenten.
Telefonen känns allmänt snabbare och stabilare, t.ex vid öppning och stängning av program.
Upplever att Accuweather fungerar bättre programmässigt.
GPS'en är bättre, antagligen på grund av bättre mottagning. Google maps fungerar sjukt bra och exakt nu!
Kinetic scroll, en kul grej som jag klarat mig bra utan men som man ändå är glad att det kom.
Foton, alltså bildvisningen, flyter på mycket bättre och laddar bilderna snabbare i mappen.
Webbläsaren känns snabbare.
FB-appen och widgeten stabilare.
Musikspelaren är snabbare och mer lättnavigerad.

Detta är några saker som jag uppmärksammat, finns säkert fler som man upptäcker allt eftersom. Det enda negativa jag sett är att nästan alla låtar i musikbiblioteket försvann, samt alla spellistor utom en. Låtarna finns ju kvar i massminnet så det var bara att göra en uppdatering i biblioteket för att få tillbaka dessa, men spellistorna måste göras om :)

Redigerat av Murre R, 29 October 2009 - 12:50.

Postad 29 October 2009 - 13:21

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Saker jag märkt som har blivit bättre med 2,0:

Knapp/skärmlåset fungerar bättre och låser/öppnar snabbare.
Håll in å/ä/ö på tangentbordet 1 sekund så kommer å/ä/ö fram, utan att man behöver använda specialtangenten.
Telefonen känns allmänt snabbare och stabilare, t.ex vid öppning och stängning av program.
Upplever att Accuweather fungerar bättre programmässigt.
GPS'en är bättre, antagligen på grund av bättre mottagning. Google maps fungerar sjukt bra och exakt nu!
Kinetic scroll, en kul grej som jag klarat mig bra utan men som man ändå är glad att det kom.
Foton, alltså bildvisningen, flyter på mycket bättre och laddar bilderna snabbare i mappen.
Webbläsaren känns snabbare.
FB-appen och widgeten stabilare.
Musikspelaren är snabbare och mer lättnavigerad.

Fi fan va kul o höra, det där med å ä ö var nästan det bästa! Men..om jag köper telefonen i butik nu, måste/kan jag göra uppdateringen direkt då eller inte? Det var ju visst vissa telefoner som inte fungerade att uppdatera och jag antar att de inte säljer luren med sådana uppdateringar eller ?

Jag vill ju gärna ha de där uppdateringarna/funktionerna om jag köper en sådan där telefon :)!

Postad 29 October 2009 - 14:37

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Fi fan va kul o höra, det där med å ä ö var nästan det bästa! Men..om jag köper telefonen i butik nu, måste/kan jag göra uppdateringen direkt då eller inte? Det var ju visst vissa telefoner som inte fungerade att uppdatera och jag antar att de inte säljer luren med sådana uppdateringar eller ?

Jag vill ju gärna ha de där uppdateringarna/funktionerna om jag köper en sådan där telefon :)!

Risken finns ju att den inte har den nyaste programvaran om man köper den nu direkt. Det beror nog på vart man köper den ifrån samt vilken policy denna åf har för dessa saker. Lättast är ju att maila och fråga respektive åf om telefonen kommer med den nya programvaran eller inte. Att vissa telefoner inte går att uppdatera måste ju bero på att dom är avsedda för andra marknader men att dom ändå såldes i Sverige. Om så är fallet lär det dock inte dröja länge innan alla andra får updateringen, kanske nån vecka hit eller dit, vad vet jag.

Kruxet är ju om du köper en operatörslåst mobil, då är det operatören som håller i tyglarna för när du ska kunna uppdatera. Det är olika från operatör till operatör så det är samma sak där, ring eller maila och fråga.

Postad 29 October 2009 - 18:16

frågetecknet
  • frågetecknet
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Blir knasig snart. Vill uppdatera min enhet med senaste update. Men efter ca 2 minuter, så bryts usb:kopplingen och det står att mobilen inte längre är ansluten.

Vad händer? Har inte haft problem med att uppdatera de tidigare fw.

Tacksam för hjälp !!!

Postad 29 October 2009 - 18:35

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Och du väntar tills uppdateringen är klar ändå????

Fick samma meddelande, men lät installationen fortsätta och det gick alldeles utmärkt trots att min dator ansåg att den inte var ansluten längre....

Redigerat av boltis, 29 October 2009 - 18:35.

Postad 29 October 2009 - 18:54

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall man kan deleta cookies på telefonen? Gärna ifall det fanns möjlighet att ta bort dom individuellt?

Postad 29 October 2009 - 19:21

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Fick samma meddelande, men lät installationen fortsätta och det gick alldeles utmärkt trots att min dator ansåg att den inte var ansluten längre....

Samma sak hände mig, sen stod det att ta ur usb kabeln från enheten, gjorde det men den hitta aldrig luren igen. så jag starta den igen. då sa den att jag har den redan, men jag körde den igen och då gick det fort som fan och hela vägen som den ska.
BTW så är jag super nöjd med luren, gps problemen har jag inte märkt nåt av. Gillar nya FW luren är ju rappare nu.
Har inte låst sig nån gång för mig på 1 mån,
En sak värt att veta, snackade med Nokia support idag, ang turbo surf. Jag har inte turbo surf i abbonemanget enligt telenor ringde dom innan Nokia. Men när jag surfar så visar luren i övre vänstra hörnet att man surfar i 3,5G nätet, jag trodde att det va turbo 3G, det står ju så! men den är strypt från opperatören(telenor) man använder bara det nätet,,,?? Ska fixa turbo 3g imorgon och testa den 1mån och se vilken skillnad det blir, kostar ju bara 119kr/mån istället för 59 som jag har nu. Återkommer med mina intryck sen.

Vet nån en bra convert program till datorn, tycker det borde gå snabbare att fixa till avi filmer?

Någon som vet ifall man kan deleta cookies på telefonen? Gärna ifall det fanns möjlighet att ta bort dom individuellt?

opera 5 mini beta har den funktionen. kanske inte inviduellt, vet ej

Redigerat av passan1, 29 October 2009 - 19:22.

Postad 29 October 2009 - 19:46

frågetecknet
  • frågetecknet
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Nej, den blir ju aldrig färdig.

Det som händer är alltså att det efter ca 2 minuter slutar uppdatera. Istället står det "Återställning av enhet - ta ut batteriet, laddaren och usb:n.." osv, för att den inte hitter telefonen. Nederst står det "Försök igen" eller "Avbryt". Jag har tagit "Försök igen", men samma sak händer gång på gång.

Postad 29 October 2009 - 19:53

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Det låter ju faktiskt lite märkligt. Jag hade samma "fenomen" men lät det fortskrida ändå och det fungerade fint.

Prova göra en hardreset och sedan på det igen då?

Postad 29 October 2009 - 20:49

frågetecknet
  • frågetecknet
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Det låter ju faktiskt lite märkligt. Jag hade samma "fenomen" men lät det fortskrida ändå och det fungerade fint.

Prova göra en hardreset och sedan på det igen då?

Å, vill inte helst. Tror jag avvaktar lite.

Postad 29 October 2009 - 21:22

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Så nu har jag uppdaterat min också. Och det första man märkte? Wooooow vilken annan telefon det faktiskt vart. Känns mer direkt med allt, verkligen ALLT.
Detta hade man verkligen väntat på.

Postad 29 October 2009 - 21:55

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Uppdaterade min igår och det känns fantastiskt att ha en sådan telefon.
Även mer minne på telefonminnet nu.
Jag tänkte höra, vilka fler ändringar är det förutom scrollen, skärmförbättringen och mer ledigt minne på telefonen.
Alltså jag vet vilka ändringarna är, men är det några andra direkta skillnader som ni kan se utöver de tre som jag nämnde.
//Mobilproffs

Postad 30 October 2009 - 00:06

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Uppdaterade min igår och det känns fantastiskt att ha en sådan telefon.
Även mer minne på telefonminnet nu.
Jag tänkte höra, vilka fler ändringar är det förutom scrollen, skärmförbättringen och mer ledigt minne på telefonen.
Alltså jag vet vilka ändringarna är, men är det några andra direkta skillnader som ni kan se utöver de tre som jag nämnde.
//Mobilproffs

Läs tidigare inlägg.

Postad 30 October 2009 - 14:38

krister02
  • krister02
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har uppdaterat min N97 utan hard reset eller något
ingen backup
allt gammalt blev kvar i luren sms, mm
spellistor försvann

men telefonen är fortfarande inte bugg fri, den hänger sig som innan, minst 1 gång om dagen i samband med att jag använder blåtands hands free mkt, svarar spelar musik mm.
startar och stänger program, kallender, mm

ska/bör man göra hard reset för att till fullo utnyttja uppdateringen?
hur gör man hard reset (*#7370#) eller?

Postad 30 October 2009 - 15:36

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
då skriver jag detta igen då:

enklaste sättet att göra en hardreset:

stäng av telefonen

håll inne shift (pil upp), mellanslag samt backspace (vänsterpil) samtidigt som du startar telegonen igen. Håll inne tills frågan om pinkod kommer upp.

Ett tips till alla användare är att läsa hela tråden som många av oss andra gjort, eller ivarjefall söka inom tråden så att samma frågor slipper komma upp hela tiden. Eller rättare sagt, riskerna att samma fråga kommer upp igen minskar.

Postad 31 October 2009 - 18:09

Falken01
  • Falken01
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Nån som vet hur man enkelt signar sina .sis filer själv?

Postad 03 November 2009 - 13:12

Unregistered2ca3654a
  • Unregistered2ca3654a
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hur mycket ledigt minne har ni på era n97:or? Jag har 60 Mb använt och 12 Mb ledigt. Det skulle betyda att telefonminnet är 72 Mb stort men jag har för mig att jag har läst att det ska ligga runt 100 Mb...

Postad 03 November 2009 - 14:50

kincop
  • kincop
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej alla!
Jag köpte min n97 från Katshing, olåst, men med 24månaders Tele2 ab. Finns det nån här som uppdaterat till v2.0 med liknande förutsättningar eller är det koda om till europeisk version som gäller? Vill gärna slippa vänta x antal veckor på att den släpps. Nåt annat sätt att påskynda släppet av "vår" version? Maila/ringa Tele2.etc..?
Jag har v12.0.026
Anpassad version 11.0.021.253.01 (vad menas med detta?)
Typ RM-505

/Otålig finne

Postad 03 November 2009 - 15:00

kincop
  • kincop
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hur avinstallerar jag ex. programmet Boingo från n97?
Hittar ej programmet i Programhanteraren.
I n73 kunde man markera programmet och trycka på C (eller avsluta knappen/den röda, minns ej) då gick det ta bort "bakvägen".. Men hur göra i n97?

Postad 03 November 2009 - 19:10

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Hur avinstallerar jag ex. programmet Boingo från n97?
Hittar ej programmet i Programhanteraren.
I n73 kunde man markera programmet och trycka på C (eller avsluta knappen/den röda, minns ej) då gick det ta bort "bakvägen".. Men hur göra i n97?

provade det också nyss, men det gick ju inte.
Nån som vet?
Jag har bara 5,5MB ledigt på C verkar lite. har uppdaterat till 2.0

Postad 03 November 2009 - 20:13

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Som standard verkar Youtube appen vara installerad på C:. Så jag avinstallerade youtube appen direkt efter upgraden. Sedan gick jag till OVI och laddade ner den igen, fast då fick jag frågan var den skulle installeras och då valde jag mass memory så klart. Så där fick jag 2 meg till :)

Kan vara värt att gå igenom appsen som hänger med. Det räcker ju att avinstallera och sedan installera på nytt.

Postad 03 November 2009 - 22:20

matte723
  • matte723
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Men varför i ¤%¤#""#¤%¤&/ ska det behöva ta ytterligare veckor innan alla kan uppdatera sina telefoner.
Jag har baske mej betalat över 6000 för min telefon och borde då ha samma förutsättningar som andra att få uppdateringen samtidigt.
Nä Nokia varför denna orättvisa för?

Postad 03 November 2009 - 23:10

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Men varför i ¤%¤#""#¤%¤&/ ska det behöva ta ytterligare veckor innan alla kan uppdatera sina telefoner.
Jag har baske mej betalat över 6000 för min telefon och borde då ha samma förutsättningar som andra att få uppdateringen samtidigt.
Nä Nokia varför denna orättvisa för?

Det är inte nokia som är slö nödvändigtvis. De släpper mjukvaran och sedan är det upp till din operatör att släppa den vidare till dig (godkänna den). Det tar ju tid och detta är också nackdelen då man köper en operatörsbrandad/låst telefon. Som inte att betala ett överpris i form av avbetalning var nog typ :)

Postad 04 November 2009 - 07:20

reknyl
  • reknyl
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Det är inte nokia som är slö nödvändigtvis. De släpper mjukvaran och sedan är det upp till din operatör att släppa den vidare till dig (godkänna den). Det tar ju tid och detta är också nackdelen då man köper en operatörsbrandad/låst telefon. Som inte att betala ett överpris i form av avbetalning var nog typ :)

Jag har en icke operatörsbrandad/låst telefon (0588336) och uppdateringen är inte släppt till denna. Så att telefonen är låst eller icke är inte anledningen utan tydligen att Nokia inte vill ha för stor belastning på sina linor eller bara för att jäklas ned oss stackars kunder som tydligen mest är till besvär.

Postad 04 November 2009 - 07:24

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag har en icke operatörsbrandad/låst telefon (0588336) och uppdateringen är inte släppt till denna. Så att telefonen är låst eller icke är inte anledningen utan tydligen att Nokia inte vill ha för stor belastning på sina linor eller bara för att jäklas ned oss stackars kunder som tydligen mest är till besvär.

Fan va surt. Jag tog förgivet att det var en bunden telefon. Hoppas de löser sig snart. Inte för jag tycker att 2.0:an är gudsgudagåva till mänskligheten men den är ju iaf ett steg i rätt riktning.

Postad 04 November 2009 - 07:24

matte723
  • matte723
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Men det är bara det att telefonen inte op låst jag gick in på mediamarkt o köpte den rakt av utan ab eller nånting o nu ska jag bvehöva sitta o vänta som nått /&¤%¤# fån utan nån som helst anledning. bara för att dom ska vara stöddiga o dela upp utrullningen av firmwaren för att nått välbetalt arsle på nokia har fått nån konstig idé

Postad 04 November 2009 - 15:27

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

provade det också nyss, men det gick ju inte.
Nån som vet?
Jag har bara 5,5MB ledigt på C verkar lite. har uppdaterat till 2.0

Jag har vid några tillfällen, på andra forum, sett dom som sagt att det ska gå att få bort dom men ingen som sagt hur...

Någon som har erfarenhet av olika sd-kort till N97:an? Är det så att Nokia bara supportar 16gb men att det fungerar även med 32 gb?

Postad 04 November 2009 - 17:08

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Men det är bara det att telefonen inte op låst jag gick in på mediamarkt o köpte den rakt av utan ab eller nånting o nu ska jag bvehöva sitta o vänta som nått /&¤%¤# fån utan nån som helst anledning. bara för att dom ska vara stöddiga o dela upp utrullningen av firmwaren för att nått välbetalt arsle på nokia har fått nån konstig idé

Sökhjälp.nu?

Allvarligt talat, det låter som att din värld håller på att gå under. Antagligen så finns det en anledning till att Nokia gör på detta viset.

Postad 04 November 2009 - 17:53

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Tjenare, jag är ganska sugen på en n97. Det enda som talar emot ett köp just nu är att linsskyddet orsakar repor på kameralinsen, ngt jag läst är ett problem för rätt så många. Jag tittade på en kollegas n97:a och han var nöjd med luren men hade också fått repor på kameralinsen.

Hur många är det av er här som har fått repor på kameralinsen pga linsskyddet? Är det ngt man kallt får räkna med ifall men köper en n97:a? Kanske i så fall läge o vänta in n97 mini istället så att man slipper det problemet då eller vad säger n97-expertisen :unsure:?

Postad 05 November 2009 - 10:02

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Jag förstår dig, tycker samma sak själv.
Har aldrig sett någon bra "förklaring" från Nokia varför de håller på som de gör.

Måste också påpeka att det där snacket om opertörlåst telefon är rent nys i och med dessa nyaste smartphones.
Uppgraderingen skall ju laddas ner direkt från internet (via trådlöst lan eller via usb kabeln ansluten till en dator som sitter på internet) så operatören kan inte på något sätt "blockera" en uppgradering.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 05 November 2009 - 10:03.

Postad 05 November 2009 - 13:58

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0

Jag förstår dig, tycker samma sak själv.
Har aldrig sett någon bra "förklaring" från Nokia varför de håller på som de gör.

Måste också påpeka att det där snacket om opertörlåst telefon är rent nys i och med dessa nyaste smartphones.
Uppgraderingen skall ju laddas ner direkt från internet (via trådlöst lan eller via usb kabeln ansluten till en dator som sitter på internet) så operatören kan inte på något sätt "blockera" en uppgradering.

Säkert så vill de nog sprida ut releasen lite så att inte alla i hela världen med en n97 tankar ner nya programvaran samtidigt. Kanske inte finns kapacitet för det i deras system.

OP-låsta telefoner har ju egna "produktkoder" så till de lurarna släpper Nokia inga uppdateringar förräns t.e.x tre har godkänt dom. Så visst finns det skillnad. Det kan ta en evig tid ibland innan du får din uppdatering som redan släppts till en "olåst" lur.

Dock tror jag mer och mer att operatörerna släpper detta då de säkert blir helt bombade med arga kunder som vill ha senaste uppdateringarna eftersom de flesta telefoner säljs halvfärdiga idag. Så jag tror de slipper mkt problem om de släpper "spärrarna" och låter tillverkarna själva ha problemen :)

Redigerat av Micke prylgalen, 05 November 2009 - 14:01.

Postad 08 November 2009 - 14:44

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Har rensat lite i lurens på C har jag nu 18MB ledigt, tog bort massa appar och alla kartor la till 3.0 kartorna
som e jäkligt mycke bättre. Gillar luren mer o mer för varje vecka.
Har inte hunnit testa turbo 3G mot 3G surf.
Finns det nån speedtest typ TP test till N97 ??

Postad 08 November 2009 - 17:04

Fibostop
  • Fibostop
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Har gett upp vänta på N900, är N97:an det bästa idag köpa?

Postad 08 November 2009 - 17:59

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Har gett upp vänta på N900, är N97:an det bästa idag köpa?

N97 mini enligt denna review (endast hårdvara iofs) :
http://www.allabouts...he_Hardware.php

citat
"in summary, looking at design, build quality and internals, the Nokia N97 mini has the edge over its larger sister device. Provided you can live without the N97's larger screen, 32GB mass memory, larger battery and FM transmitter, then the N97 mini makes for a more pocketable, more streamlined, higher quality piece of hardware that works a lot better as an overall product. I've been struggling to recommend the N97 to all and sundry since its launch, with all its hardware and software issues. Now that the v20 firmware is established, the N97 is undoubtedly better, but most people will be far happier at the end of the day with the N97 mini - I know I am."

N97 mini dyker upp väl upp i Sverige om ca 10 dar kanske :(..

Postad 08 November 2009 - 20:06

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Har rensat lite i lurens på C har jag nu 18MB ledigt, tog bort massa appar och alla kartor la till 3.0 kartorna
som e jäkligt mycke bättre. Gillar luren mer o mer för varje vecka.
Har inte hunnit testa turbo 3G mot 3G surf.
Finns det nån speedtest typ TP test till N97 ??

Hur gör du för att rensa bort "apparna"? Och vilka har du rensat bort?

Postad 08 November 2009 - 20:14

JohanJ
  • JohanJ
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

N97 mini enligt denna review (endast hårdvara iofs) :
http://www.allabouts...he_Hardware.php

citat
"in summary, looking at design, build quality and internals, the Nokia N97 mini has the edge over its larger sister device. Provided you can live without the N97's larger screen, 32GB mass memory, larger battery and FM transmitter, then the N97 mini makes for a more pocketable, more streamlined, higher quality piece of hardware that works a lot better as an overall product. I've been struggling to recommend the N97 to all and sundry since its launch, with all its hardware and software issues. Now that the v20 firmware is established, the N97 is undoubtedly better, but most people will be far happier at the end of the day with the N97 mini - I know I am."

N97 mini dyker upp väl upp i Sverige om ca 10 dar kanske :(..

Vi är ju alla olika men jag måste ändå säga att jag inte förstår hur recensenter resonerar - tre av dom fyra saker han räknar upp (batteritiden, minnet, och skärmen) är ju precis det som är så oerhört bra med den... Jag kan inte riktigt se varför man skulle vilja köpa en mini, när den inte har något extra... Det känns spontant som att det måste finnas en mängd små telefoner att välja bland, i så fall...

Postad 09 November 2009 - 10:50

grabbengrus
  • grabbengrus
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Vi är ju alla olika men jag måste ändå säga att jag inte förstår hur recensenter resonerar - tre av dom fyra saker han räknar upp (batteritiden, minnet, och skärmen) är ju precis det som är så oerhört bra med den... Jag kan inte riktigt se varför man skulle vilja köpa en mini, när den inte har något extra... Det känns spontant som att det måste finnas en mängd små telefoner att välja bland, i så fall...

Ja, fast det är kanske inte riktigt där problemet ligger. N97:an har, om man läser reviews, varit drabbad av rätt mkt buggar och problem och då inte bara programvarurelaterade utan även problemet med repor på kameralins och dålig gps-antenn. Det man hoppas på är att man ska slippa deta med N97 mini (som ej har linsskydd) och har gps-antennen mer skyddad. Just kamera och gps är för mig ngt av det viktigast på en smartphone och gärna ihop med nokia maps vilket gör att just nokia är enda alternativet..tyvärr.

Postad 09 November 2009 - 15:52

fredrik6633
  • fredrik6633
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag läste på lite om nya features för den nya firmwaren. Bland annat hittade jag en riktigt snygg features som innebär att om man har markerat en text och håller ner shift-tangentent så kan man kopiera den markerade texten genom trycka på en av telefonens snabbvalsknappar. Likväl kan man hålla ner shift och få upp valet att klistra in text. Men, varken med den nya firmwaren eller den gamla har jag lyckats att kopiera en text för att sedan klistra in den i ett fält i min webbläsare. På min 95:a gjorde jag alltid som så att när jag missat ett okänt nummer kopierade jag det, öppnade hitta.se och klistrade in numret där. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att lyckas med det när jag använder n97:an. Någon som har några förslag?

Redigerat av fredrik6633, 09 November 2009 - 15:53.

Postad 09 November 2009 - 16:01

Unregisteredbae68764
  • Unregisteredbae68764
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Tjena, n97 mini har altså ingen radio sändare?? Har för mig att jag läste nånstans att den skulle ha det...

Postad 09 November 2009 - 16:09

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Tjena, n97 mini har altså ingen radio sändare?? Har för mig att jag läste nånstans att den skulle ha det...

Alla mobiltelefoner har radiosändare... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.