30 kontrast 0 i ljusstyrka...
Du har ju uppenbarligen fel någonstans i bildkedjan, så här ser min 5090H ut med lite ströjlus.

5 relaterade trådar
Postad 28 januari 2011 - 00:08
Du har ju uppenbarligen fel någonstans i bildkedjan, så här ser min 5090H ut med lite ströjlus. ![]() Postad 28 januari 2011 - 08:30 Postad 28 januari 2011 - 12:21
Yep, det hade jag missat... Håller med om att just färgen röd kan kännas lite stark ibland, dock är jag personligen väldigt nöjd med Color +8 i ISF-lägena (sambon tycker dock det är snudd på för lite färg och att bilden ibland ser blek ut!), så jag har kalibrerat klart för denna gång... ![]() ![]()
Det som låter väldigt konstigt är fenomenet du upplever när du tänder en lampa vid TVn? Dvs att du i ett mörkt rum uppleverar svärtan som "grå" men att "det går att fixa genom att tända en lampa"? Vilket bildläge kör du på, User eller Pure eller...? Postad 28 januari 2011 - 12:39 Postad 28 januari 2011 - 12:58
Canon S5 Powershot med hyfsat lång slutartid. Bilden blev faktiskt ljusare än vad jag upplevde det "live".
Beror på hur lång slutartid och exponering man kör med. I autoläget blir det så klart ingen större skillnad. Redigerat av Tomanista, 28 januari 2011 - 13:06. Postad 28 januari 2011 - 14:02
Du kanske kan testa USER-läget med i stort sett samma värden (kontrast 30, ljusstyrka 0 osv)? Sen är det ju stor skillnad om du jämför bilden i dags- VS kvällsljus. Jag menar, om jag kollar på TV mitt i sommaren när vardagsrummet är helt upplyst så upplever jag inte heller svärtan som "kolsvart" (vilken TV fixar det liksom?). Men på kvällen, när det är mörkt och endast lite mysig dimmad belysning i rummet så är svärtan hur grym som helst och jag har personligen svårt att se skillnad på "widescreen-fälten" och själva TV-ramen. ![]() Men du, kom på en grej: om du kör på 4:3 letterbox läget på TVn så får du "per default" gråa ramar på höger och vänster sida om bilden, det är en standardinställning på Pioneer och har ingenting med själva bildkvaliten i övrigt att göra. Är det detta fenomen du syftar på? Isåfall kan du helt enkelt ändra bildläge till "Full1" eller liknande så att bilden täcker hela skärmen i stället. Om du å andra sidan tycker att "hela bilden känns grå", jaaa då vete tusan, då måste det nästan vara ngt fel på din skärm?? Postad 28 januari 2011 - 21:28 Redigerat av The 4 Rings, 28 januari 2011 - 21:38. Postad 29 januari 2011 - 00:19
Men vänta här nu. Kör du med automatfunktion? Det ska finnas någon slags mojäng som anpassar sig belysningen. Stäng av den i så fall. Postad 29 januari 2011 - 05:46 Postad 31 januari 2011 - 12:35 Postad 31 januari 2011 - 12:42 Postad 31 januari 2011 - 13:40
Jag hoppas du inser att 60-tummaren har lite sämre svärta än 500M? Postad 31 januari 2011 - 13:46 Aha - det hade jag faktiskt inte förstått. Är det en stor skillnad? Postad 31 januari 2011 - 14:06 Postad 31 januari 2011 - 14:41
Nej, i fråga om svärtan. Ja, ifråga om bildstorleken. ![]() Postad 03 februari 2011 - 06:28 En liten fråga,skulle man kunna få skicka bild på min Krp till nån,där nån kan jämföra min mot eran gällande svärta? Postad 03 februari 2011 - 12:49
Lägg upp bilden här i tråden bara.. Edit: Har du snackat med Pioneer eller? Redigerat av BennySlyden, 03 februari 2011 - 12:50. Postad 03 februari 2011 - 14:08 Postad 07 februari 2011 - 20:15
Hur går det med bilden? ![]() Postad 16 februari 2011 - 21:28 Postad 17 februari 2011 - 00:09 Postad 17 februari 2011 - 10:20 ![]() ![]() Postad 17 februari 2011 - 11:29 Men det är ju skillnad på objektiv rätt och subjektiv rätt och vill man att alla filmer ska se ut som den färggladaste Disney-film så ska man förstås köra Färgutrymme 1. ![]() Än så länge finns det ingen Gamut-polis som kommer hem och bankar sönder folk som kör "fel"... ![]() edit: Vet inte om det var i den här tråden men det var nån som "gilla mkt färger" och körde Färg högt som fasen men ändå Färgutrymme 2. Det är helt galet eftersom man klipper signalen så det står härliga till. Då är det bättre att köra 1:an och mer normalt ställd Färg. Mao, ska man göra fel så ska man göra fel på rätt sätt - tycker jag iaf. ![]() Redigerat av pacman, 17 februari 2011 - 11:33. Postad 17 februari 2011 - 21:24 ![]() Postad 18 februari 2011 - 09:18
Hmm, color space 1 och färg +10...? Det borde ju ge en lite väl färgglad bild? Eller? Själv brukade jag köra på color space 2 och färg +3 i User-läget, men efter att ha låst upp Isf-lägena och använt D-nices värden från denna tråd: http://www.controlca...hread.php?t=413 samt höjt färgen en aning (med 3 snäpp från +5 till +8 eftersom Isf-lägena inte alls är lika färgstarka som User-läget, +8 för Isf-day ser t ex inte lika "färgglatt" ut som +3 i User...) ser detta mycket trevligt ut. Måhända kan den röda färgen bli aningen stark i vissa Tv-sändningar, men för Bd ser det riktigt bra ut. Men vi får se, jag trixar fortfarande en del och kan mkt väl sänka färgen till D-nices ursprungsvärden igen. Såg dock att en annan controlcal användare lagt +9 på färgen och i stället sänkt Red tint med -3, hmm... Åas har han också angett brightness +4 vilket borde vara för högt (och säkert därför han klagar på att bilden känns "för ljus" också, i ett inlägg längre ned på sidan: http://www.controlca...read.php?t=381). Nåja, nog om Isf-lägena. Men du kanske kan testa User-läget med color space 2, färg +3 och återkomma med dina intryck? Postad 18 februari 2011 - 19:16
![]() Postad 19 februari 2011 - 11:51
Testade på skoj att ratta in dina värden i PURE-läget, Color space: 1 och Färg: +10 i går kväll, vilket gjorde bilden väldigt färgstark och även gav den en extrem "red-push", dvs var det ngn som hade en röd tröja på sig fullkomligt lös denna på skärmen, vilket inte såg speciellt bra eller naturligt ut (enligt mig). Skulle helt klart föreslå att du, om du nu fortsätter att köra på CS:1, sänker färgmättnaden till 0 eller -1 (fast egentligen borde du ju skifta över till CS:2 helt och hållet... ![]() Anyway, hoppas Pio-teknikern kan hjälpa dig med TVn, det var väl mer än svärtan som spökade för dig om jag inte minns fel (ryckiga panoreringar etc)? Postad 22 februari 2011 - 21:03 Postad 23 februari 2011 - 09:39 Skaffa det då. ![]() ![]() Då får du dessutom tv:n via HDMI vilket innebär att du kan garanterat köra snarlika inställningar på tv som med DVD vid HDMI (dvs ställ in bilden mha DVD DVE, om du inte orkar fippla så kör du med Drive Mode 2 hela tiden, och så använder du dessa inställningar till din box). Ja, nu är det i och för sig inte troligt att DVE kommer hinta om några CS:1 och Color+10 inställningar men principen är iaf att du kan använda samma för "HDMI-tv" som för "HDMI DVD". ![]() Redigerat av pacman, 23 februari 2011 - 09:41. Postad 23 februari 2011 - 11:02 O det sket sig direkt då inte Krp eller Pioneer överhuvudtaget finns med på listan hos Com Hem för Hd modul??? Redigerat av The 4 Rings, 23 februari 2011 - 11:05. Postad 23 februari 2011 - 11:11
Om du tittar på Com Hem digitaltv idag så gör du väl det via en extern digitalbox eftersom din TV inte har en DVB-C digitalmottagare... ? Du skulle juh kunna byta ut din nuvarande box mot en hd-box t. ex. Redigerat av BennySlyden, 23 februari 2011 - 11:12. Postad 23 februari 2011 - 12:00 Bra. Även om det förstås varierar med kvalitén på den sändning man för tillfället tittar på. Dessutom måste det ju inte vara HD-material som sänds (i en HD-kanal) för att man ska få en förbättring. Även vanligt SD-material blir klart bättre då det sänds via en HD-kanal. Med TV4HD går det ju faktiskt att titta på TV4...t.ex. Det är ju nästan fysiskt obehagligt med vanliga TV4. Som BennySlyden sa, därför man har en box - som du borde ha märkt vid det här laget. ![]() Postad 24 februari 2011 - 00:21 ![]() Postad 24 februari 2011 - 08:53
Det är väl inte speciellt jobbigt med en box? Och sorry, inte för att vara ngn besserwisser, men borde du inte kollat detta innan du köpte Tvn isåfall? Själv har jag comhems HD-Pvr box till min KRP och den fungerar ypperligt, väldigt bra bildkvalle på både Sd och Hd sändningar + att inspelningsfunktionen är grym. Och som Pacman skrev tidigare, du behöver ju inte flera olika inställningar bara för att titta på Tv? Jag kör i princip identiska inställningar för boxen som för min Blu-ray, med enda skillnaden att Drive mode:2 och Pure cinema: off för Tv och Drive mode:1 och Pure Cinema: advanced för Blu-ray... Inte svårare än så. Har du testat User-läget än föresten, du skulle väl återkomma med dina intryck gällande det? Postad 26 februari 2011 - 14:37 http://www.controlca...hread.php?t=381 eftersom jag tycker att D-nices org-värden drar lite för mycket åt det röda hållet, men känner mig lite konfunderad över denna rad: Tint: -3 red Menar han då att jag ska öka med 3 värden åt det gröna hållet...? Eller menar han helt enkelt 3 steg åt vänster (dvs åt det röda hållet)? Edit: tror han menade + 3 rött, tog en titt i Dve och det såg bättre ut. Dessa inställningar känns eventuellt snäppet bättre än D-nices som drog åt lite för mkt åt det röda hållet för min smak. Men jag sänkte naturligtvis ljusstyrkan från +4 till 0 annars blev det tokljus bild... Redigerat av ajzman, 26 februari 2011 - 20:34. Postad 26 februari 2011 - 21:15 Postad 26 februari 2011 - 22:15
Mjo sant, fast skiljer sig verkligen den amerikanska versionen av KRP 500-M så mkt från den europeiska? Har nämligen inte hittat några värden enbart för den europeiska versionen, verkar endast finnas för KRP-A och KRP 600-M (åas skiljer sig väl dessa inte så mkt åt heller...)? Reagerade dock på vissa värden för KRP 600-M från denna användare: http://www.controlca...hread.php?t=139 Color Temp : Manual Red High : 5 Green High : 0 Blue High : 17 Red Low : 0 Green Low : 1 Blue Low : -1 Blue high: 17 ? Känns aningen högt...? Postad 27 februari 2011 - 05:54 Postad 27 februari 2011 - 23:06
Hittade dessa värden i stället (för en KRP 600-M), också D-nice som kalibrerat och denna gång känns de riiiiktigt bra, kollade lite Blu-ray och HD DVD nyss och det var en ren fröjd.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |