Behöver man ställa om pickupen då ?
Denon DP-47F
(Skivspelare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 17 July 2010 - 19:32
Postad 17 July 2010 - 23:27
Det kan tänkas att du måste ändra VTA, dvs höja armen 5 mm. Förutsatt att pickuptillverkaren har koll på VTA så skall armen ligga parallellt med skivan under spelning. Men... lyssna, och hör du ingen skillnad och pickupen inte tar i i bakkant så låt det vara.Om man lägger en antistat filt mellan tallriken och skivan som är ca 0,5 cm
Postad 19 July 2010 - 18:46
Ibland när jag lyssnar på vinyl, oftast är det mycket tydligare med vissa vinyler, så börjar konerna i högtalarna svänga riktigt ordentligt. Tydliga, stora konutslag. Så klart mer när jag höjer volymen, men det är även på måttliga nivåer. Jag har någon vinyl där en kraftig konsvängning börjar redan i de tysta spåren innan första låten. Don McLeans "American Pie" är en sådan platta av någon anledning.
Någon som kan ge en förklaring till detta?
Med de flesta vinyler märks inte detta fenomen alls.
Med CD inträffar detta aldrig!!!
Kör med Rega P3/Ortofon 2M Blue/Pro-Ject Phono Box SE II till ett par Monitor Audio RX6. Jag märkte också detta väldigt tydligt i ett par RX1 jag tidigare hade, däremot har jag nog inte uppmärksammat det på tidigare högtalare jag ägt.
Redigerat av Unregistered7b85be38, 19 July 2010 - 18:47.
Postad 19 July 2010 - 20:15
ett kraftigt transientsvar, men jag vet inte vad det skulle bero på?
Postad 19 July 2010 - 21:09
subsoniskt filter i grammfonsteget och fenomenet som kallas för "rumble"
"Frequencies below 20Hz are usually not able to be reproduced, and with the exception of synthesisers and pipe organs, are not a wanted part of the audio spectrum. This is especially troublesome with phono systems, since many of the vinyl discs you treasure (or wish to transcribe to CD) will be warped to some degree. Any warp in a vinyl disc will cause large outputs in the subsonic region, typically well below 20Hz.
For example, a 33 1/3 RPM album with a single warped section will create a signal in the pickup at 0.55 Hz (33.3 RPM / 60 = 0.555 Hz). This is a signal that will cause significant cone movement, but is undesirable in the extreme. Not only will vented subs be completely unable to handle such a signal linearly, but sealed subs will also be stressed. Large amounts of available power will be wasted trying to reproduce a signal that was never intended to be there in the first place."
Postad 19 July 2010 - 21:24
EDIT: Eftersom jag inte hade något bättre för mig testade jag det direkt, och mycket riktigt löste det i princip problemet. Lite lätta konutslag gav det ändå i tysta spår på riktigt hög volym, men på låg volym fungerar det helt pefekt. Jag antar att det inte är helt enkelt att fullkomligt elliminera problemet?
Redigerat av Unregistered7b85be38, 19 July 2010 - 21:40.
Postad 19 July 2010 - 23:01
Postad 20 July 2010 - 12:48
Bifogad fil(er)
Postad 20 July 2010 - 16:49
Vinyl från 60-70 talet
Ja, jag menar så klart Beatles nya Mono och Stereobox
Jag har redan tidigare jämfört de äldre CD skivorna med dessa och det var i de flesta fall stor skilnad till remasterns fördel.
Men nu blev jag helt ställd.
Vinylen från 60-70 talet PISKAR SKITEN av Abbeyroads remaster 2009 på CD
Då skall ni veta att jag har en värsting cdspelare
Inte en CD blir köpt om musiken finns på Vinyl från och med NU
Redigerat av Schweppes, 20 July 2010 - 17:10.
Postad 20 July 2010 - 22:54
Tomano har redan gett dig ett enkelt och tror jag bra svar. Jag vill minnas att balansen mellan bas, mellanregister och diskant ändras om nåler är framåt- eller tillbakalutad. Tror att du höjer basen något om du höjer PU utan att justera armens vinkel mot tallriken. Säkert dock levbart om man inte kan justera vinkeln.Om man lägger en antistat filt mellan tallriken och skivan som är ca 0,5 cm
Men man tror spontant inte att nåltrycket ändras om du höjer PU utan att justera vinkeln. Men även nåltrycket ändras om du lägger på en matta utan att göra några justeringar. Har kontrollmätt för längesedan och fann att det var så. Förlorade en diskussion med hjälp av denna mätning.
Trots (eller tack vare) svajande bandspelare och rör lyckades de göra fantastiska inspelningar, bra musik på 60 och 70talet men också på rena monoinpelningar från 50-talet.
Postad 21 July 2010 - 05:31
Fast på ett vårdjobb över sommaren.
Det är bara några veckor kvar av arbete för mig innan skolan börjar, sedan kommer retroaktiva lönen sammanfalla medstudiemedel och då blir det förmodligen lite shoppning. Det har varit lite för varmt i Stockholm för min del och jag längtar efter regn. Efter den 22/8 kommer jag att lämna jobbet, åka hem och lägga mig i soffan och låta min Rega sköta resten.
Känner mig lite off faktiskt, har inte varit ledig på hur länge som helst och vill bara tagga ned en stund. Jag gissar att det finns flera i tråden som jobbar hårt och kan relatera till känslan av att vara lite seg av arbete.
Jag kommer att kolla in Vinylbutiken ytterligare och första inköpen blir nog mest lite: borstar, vinyltvätt - lite omvårdnad av ens spelare.
Det är tidigt på morgonen (06.25) och jag sitter här med min morgonkaffe och njuter av min morgonritual: kaffe och att spendera lite tid i den fina tråden. Ända sedan tråden starades har jag lärt mig massor av vinyl, och så är det fortfarande. Vi får hela tiden nya följeslagare och medlemmar som börjar prioriterar tvåkanal framför hembio.
Visst är hembio fint, men det är ändå någonting speciellt med vanlig stereo och vinylskivor.
Hoppas att alla får en fin dag, och för de som sitter i samma sits som jag (fast på en depraverande timanställning över sommaren) säger jag bara:
- Bit ihop, åk hem efter jobbet tag fram din favoritdryck tillsammans med en svart-plätt och koppla av, för att det går över.
Tassen
Redigerat av Glidtassen, 21 July 2010 - 05:32.
Postad 21 July 2010 - 11:40
Sedan undrar jag vilka skivbutiker som är bäst i Stockholm. Mickes Skivor i Hornstull minns jag som väldigt bra på vinyl. Nostalgipalatset på St Eriksgatan har stort utbud men tar väl också rätt bra betalt för skivorna. Skivaffären upp mot Mosebacke har väl också ett stort vinylutbud i det inre rummet. Vilka butiker bruka ni besöka och vilka är bäst? Min musiksmak handlar snarare om pop/rock/indie än electro/hiphop.
Edit: Sorry, fel tråd här för detta inlägg. Bortse eller ta bort den som vill/kan. Tänkte att Glidtassen m.fl. kanske inte skulle läsa om jag skrev på annat ställe. Och det skulle vara kul att höra om just era favoritbutiker.
Edit 2: Fick denna länk skickad till mig med bra lista på butiker: http://www.recordner...ockholm-t3.html
Redigerat av egoBen, 21 July 2010 - 12:08.
Postad 21 July 2010 - 12:11
Den gör det man vill för ett relativt attraktivt pris.
Redigerat av Unregistered0b8c7f7c, 22 July 2010 - 15:35.
Postad 21 July 2010 - 16:01
Deep Purple - Made in Japan / äntligen
Deep Purple - Machine Head (dubblett)
Bob Dylan - Blood on the tracks
Bob Dylan - Slow train coming
Pink Floyd - The Wall (dubblett)
Pink Floyd - Animals
Snowy White - White flames
Atlanta Rythm Section - Quinella
Jimi Hendrix Experience - Smash Hits
Wishbone Ash - Live Dates
Steely Dan - The Royal Scam
300:- för alla. Jag är iaf nöjd
Edit: Hittade just en "Gaucho" instoppad med "The royal scam"...
Redigerat av tomano58, 21 July 2010 - 16:04.
Postad 21 July 2010 - 18:00
Made in Japan, efter att ha hört den hemma hos Svensk Roger
här på forumet. Grym platta!!! Varför Usa/Uk press?
Well, det är en av mina många nörderier
(Gaucho är en av mina vinylreferenser. Hittade en half speed master
för 50 kr förra året)
Postad 21 July 2010 - 18:43
Det här är "tyvärr" en Tysk pressning, de flesta äldre DP jag har annars är mest UK (In Rock, Machine head, Fireball, Woman from Tokyo - mycket bra ljud). Måste få ihop spelaren nu så man kan börja lyssna igen... Har några dagar kvar hemma innan man drar ut i ödemarken på semester.Häftigt köp. Tomano. Letat efter en UK eller USA press av
Made in Japan, efter att ha hört den hemma hos Svensk Roger
här på forumet. Grym platta!!! Varför Usa/Uk press?
Well, det är en av mina många nörderier![]()
(Gaucho är en av mina vinylreferenser. Hittade en half speed master
för 50 kr förra året)
Bara lite nördigt
Made in Japan köpte jag ny en gång i tiden, utan tvekan världens bästa live-album för de som gillar musiken, använde den sen att betala en kompis som drog in telejack i mitt rum nån gång på 70-talet. Den dumheten har plågat mig länge...
Postad 22 July 2010 - 05:09
Har även kollat in skivaffären på Mosebacke förra veckan, men många av skivorna anser jag är löjligt dyra.
Det finns även Stadsmissionen i Liljeholmen, men där är det sällan som man gör egentliga fynd. Men jag skall kolla över listan och börja kolla in fler skivbutiker i Stockholm.
Postad 22 July 2010 - 06:50
Hot Records
Onsdag - Fredag 11.00 - 18.00
Lördag 11.00 - 15.00
Solna Skivbörs
Onsdag 12.00 -15.00
Lördag 12.00-15.00
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered0b8c7f7c, 22 July 2010 - 06:53.
Postad 22 July 2010 - 11:54
Fin samling tomano! Er selv Purple fan, og Made in Japan på vinyl en favorit, Fant en gammel Uk-press som som øvergår Tysk pressen klart, om man nu er lagd såKöpte ett paket LP enbart för att komma över DP's Made in Japan som jag saknat sen ett idiotbyte i tonåren
Deep Purple - Made in Japan / äntligen
Deep Purple - Machine Head (dubblett)
Bob Dylan - Blood on the tracks
Bob Dylan - Slow train coming
Pink Floyd - The Wall (dubblett)
Pink Floyd - Animals
Snowy White - White flames
Atlanta Rythm Section - Quinella
Jimi Hendrix Experience - Smash Hits
Wishbone Ash - Live Dates
Steely Dan - The Royal Scam
300:- för alla. Jag är iaf nöjd
Edit: Hittade just en "Gaucho" instoppad med "The royal scam"...
Annars kan jag rek deras mindre kjente "Who do we think we are" kanon platta med riktigt bra ljud også, lagd rett før splittring ,med en grinig Blackmore som river av sansløsa solon.
Postad 22 July 2010 - 12:20
Skall hålla ögonen öppna efter en UK-pressning av Made in Japan! Som jag nämnde tidigare så har jag In Rock, Machine Head, Fireball och Woman from Tokyo alla på UK press med mycket bra ljud och samtliga inköpta nya på tiden det begav sig. Dom har hängt med några årFin samling tomano! Er selv Purple fan, og Made in Japan på vinyl en favorit, Fant en gammel Uk-press som som øvergår Tysk pressen klart, om man nu er lagd så
![]()
Annars kan jag rek deras mindre kjente "Who do we think we are" kanon platta med riktigt bra ljud også, lagd rett før splittring ,med en grinig Blackmore som river av sansløsa solon.
Postad 22 July 2010 - 13:08
att ha sett ett program om 70-talsmusik på SVT, så ska jag
köpa på mig albumet före Machine Head tex. Och så nåt band som
hette "Love" verkar också intressanta.
Men man hinner. En av fördelarna med vinyl - man kan beta av
olika tidsepoker och genrer för småpengar. Tvättar upp några
plattor jag köpte på loppis i detta nu. Bla, Black Crowes "Shake
your Money Maker. Inplastat USAex för 30kr - ett fynd i mina ögon.
Postad 22 July 2010 - 16:59
Postad 22 July 2010 - 18:26
"Vinylspelare". Jag skulle säga att intresset för vinyl blivit så pass stort och tar upp så mycket plats i kategorin
"Ljuduppspelning" så att vinylen förtjänar sin egen kategori.
Postad 22 July 2010 - 18:38
+1Jag tog nu initiativet till att skriva till moderator och för att be honom hjälpa till att skapa en separat kategori
"Vinylspelare". Jag skulle säga att intresset för vinyl blivit så pass stort och tar upp så mycket plats i kategorin
"Ljuduppspelning" så att vinylen förtjänar sin egen kategori.
Postad 23 July 2010 - 17:02
Mina kommer från Banana Moon i Örebro. Tror det är enda stället(?). Kolla in Recordnerds, www.recordnerds.se. Där finns mycket info att hitta.Var gör ni era fynd ?
Redigerat av tomano58, 23 July 2010 - 17:26.
Postad 23 July 2010 - 17:34
om jag nu skulle behöva ett riaa vad ska jag köpa? vill nog inte lägga så mycket på det.
skivan jag spelade var möntley crew - theatre of pain.
mvh
Postad 23 July 2010 - 17:47
Musical Fidelity V-LPS
https://www.referenc...-riaa-steg.aspx
Redigerat av Schweppes, 23 July 2010 - 17:48.
Postad 23 July 2010 - 17:50
http://www.netonnet....ER/103170.3177/
Postad 23 July 2010 - 17:54
På tal om hårdrock från den era ni just nu diskuterar så kan jag varmt rekommendera en platta med bandet DUST som heter "Hard Attack" (1971). Ett amerikanskt band där den framtida trummisen i Ramones huserade i början av 70-talet. Det är en av de vinyler jag håller mest kär och spelar regelbundet, år efter år.
Grymt tips! Måste dock säga att debuten (Dust från 71) är snäppet bättre.
Har dock inte dessa på vinyl tyvärr.
Postad 23 July 2010 - 17:59
Om du ej vill köpa begagnat, och vill ha billigt och nytt, skulle jag kolla på TC-750, som kostar under en femhundring.
TC-750 på Prisjakt
Redigerat av WinstonSmith, 23 July 2010 - 18:02.
Postad 23 July 2010 - 18:10
o herre######r va dyrtKan rekommendera dig detta, som de flesta klarar sig med för vinylspelare under 10.000 kr
Musical Fidelity V-LPS
https://www.referenc...-riaa-steg.aspx
de va lite bättre puhDu behöver ett separat riaa-steg till den spelare,den har inget inbyggt.Köpte själv detta för ett tag sen och tycker det var ett bra köp,iaf om man ser till vad det kostar.
http://www.netonnet....ER/103170.3177/
nu blev de lite jobbigt köper järna begat om jag kommer ännu lägre i pris men hittar inget (har kollat både blocket och tradera) nu har ja fått 2 tips och har även läst någonstans att kjells också är bra vilket är best med ett pris tak på 500 kr då? över 1000 kr betalar ja alldrig då slänger jag heldre ut skiten genom fönstretOm du ej har ett inbyggt Riaa i stärkaren, eller i skivspelaren, vilket din spelare ej verkar ha. Så skulle jag tippa på att avsaknaden av Riaa förklarar att det låter apa, förutsatt att det ej är ngn annan problematik med själva spelaren, nål, kabel, mekanik etc.
Om du ej vill köpa begagnat, och vill ha billigt och nytt, skulle jag kolla på TC-750, som kostar under en femhundring.
TC-750 på Prisjakt
Postad 23 July 2010 - 19:38
Jag har haft det RIAAT själv och det låter bra för att vara ett budgetalternativ.
Untitled_1.jpg 58.71K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 23 July 2010 - 19:41.
Postad 23 July 2010 - 20:09
TC-750 som nämnts är samma som Kjell säljer (499:-). Lär vara mycket bra för priset.o herre######r va dyrt
de va lite bättre puh
nu blev de lite jobbigt köper järna begat om jag kommer ännu lägre i pris men hittar inget (har kollat både blocket och tradera) nu har ja fått 2 tips och har även läst någonstans att kjells också är bra vilket är best med ett pris tak på 500 kr då? över 1000 kr betalar ja alldrig då slänger jag heldre ut skiten genom fönstret
Postad 23 July 2010 - 20:36
Edit: Fanns dock ingen där för tillfället. Kollade just upp det! Men där är det värt att kika in varje dag!
Redigerat av Unregistered7b85be38, 23 July 2010 - 20:39.
Postad 23 July 2010 - 20:37
Men sedan finns alltid Vincents PHO-111 som kostar kring 890:-
Jag har haft det RIAAT själv och det låter bra för att vara ett budgetalternativ.Untitled_1.jpg 58.71K 0 Antal nerladdningar
jo men 900 är inte mycket till budgett i mina öron.
ja söker typ fynd o begat har jag inget emot men men de får la bli det på net on net 450 kan ja leva med bara ja får lira lite mötley crue o skid row mm
Postad 23 July 2010 - 20:42
Ang skivor.jo men 900 är inte mycket till budgett i mina öron.
ja söker typ fynd o begat har jag inget emot men men de får la bli det på net on net 450 kan ja leva med bara ja får lira lite mötley crue o skid row mmhar ni några tips förutom tradera där man kan hitta skivor till ett bra pris?
www.musicstack.com (nästan som ebay, fasta priser dock)
www.harvest.nu
Postad 23 July 2010 - 20:53
Det var det billigaste värt att koppla in i en anläggningo herre######r va dyrt
Det kostar att ligga på topp och lyssna på Vinyl
Det är ingen billig hobby
Postad 23 July 2010 - 21:04
Kolla efter: NAD, Cambridge, Vincent.
Postad 23 July 2010 - 22:19
Kan jämföras med sin mycket dyrare storebror, då allt är plockat från den.
Vad gäller att hitta bra vinyl från 70-80 talet, har jag köpt delar ov olika samlingar
och gjort riktigt bra fynd. Vinyl som är som ny och fantastisk musik.
Det är att rekommendera att ni letar efter de som tröttnat eller som pga ålder säljer
ut sina vinylsamlingar
Jag har än så länge köpt upp två och skall nu nalla på en tredje
Redigerat av Schweppes, 23 July 2010 - 22:23.
Postad 24 July 2010 - 11:39
Det var det billigaste värt att koppla in i en anläggning
Det kostar att ligga på topp och lyssna på Vinyl
Det är ingen billig hobby
den första meningen fattade jag inte
sen att det kostar, det gör de säkert om man ska ha top of the line men ja har inte råd med top of the line o hoppas att ni respekterar att alla inte badar i pengar
nu va jag iaf iväg och köpte riaa steget på kjell tc 750 o är riktigt nöjd
oj vad mycket ja frågar hehe
Postad 24 July 2010 - 12:18
När brusar det? När du spelar eller när systemet är påslaget utan att du spelar? Om det brusar när du spelar så kan det bero på skivan eller nålen. Ny nål hittar du till de flesta pickuper hos svalander.se. RIAA-steget som sådant bör inte brusa så mycket då det har ett ganska högt S/N-värde på 85 dB (tex är min HK980 specad till 75 dB på phonoingången)den första meningen fattade jag inte
![]()
sen att det kostar, det gör de säkert om man ska ha top of the line men ja har inte råd med top of the line o hoppas att ni respekterar att alla inte badar i pengar![]()
nu va jag iaf iväg och köpte riaa steget på kjell tc 750 o är riktigt nöjdförutam att de e en ###### massa brus har det med nålen att göra eller? vart köper jag isåfall en sådan?
Redigerat av tomano58, 24 July 2010 - 12:26.
Postad 24 July 2010 - 12:24
den första meningen fattade jag inte
![]()
sen att det kostar, det gör de säkert om man ska ha top of the line men ja har inte råd med top of the line o hoppas att ni respekterar att alla inte badar i pengar![]()
nu va jag iaf iväg och köpte riaa steget på kjell tc 750 o är riktigt nöjdförutam att de e en ###### massa brus har det med nålen att göra eller? vart köper jag isåfall en sådan?
Jag tror jag vet vilket RIAA du har.
Du måste jorda skivspelarens jord-kabel i någongting. Jordkablens ena ände kan du fästa i en möbel med en bit tejp, då kommer det att bli bättre.
Redigerat av Glidtassen, 24 July 2010 - 12:25.
Postad 24 July 2010 - 13:08
Räcker det inte att jorda i RIAA-steget? Som det visas på denna bild. Det är ju brus, inte brum han har problem med.Jag tror jag vet vilket RIAA du har.
Du måste jorda skivspelarens jord-kabel i någongting. Jordkablens ena ände kan du fästa i en möbel med en bit tejp, då kommer det att bli bättre.
Postad 24 July 2010 - 13:23
Räcker det inte att jorda i RIAA-steget? Som det visas på denna bild. Det är ju brus, inte brum han har problem med.
Så klart man skall jorda i RIAAT om det går, det finns oftas en skruv avsedd för ändamålet.
Men jag vet inte om han jordat sin spelare eller inte?
Redigerat av Glidtassen, 24 July 2010 - 13:26.
Postad 24 July 2010 - 13:26
Handlar detta om deciliter?
7 delar destillerat vatten
1 del Isopropolalkohol
1 droppe YES diskmedel.
Det låter som om det skulle vara det med tanke på mängden diskmedel? Har någon annan tips på blandningar som man kan göra själv?
Redigerat av Glidtassen, 24 July 2010 - 13:27.
Postad 24 July 2010 - 13:59
o herre######r va dyrt
de va lite bättre puh
nu blev de lite jobbigt köper järna begat om jag kommer ännu lägre i pris men hittar inget (har kollat både blocket och tradera) nu har ja fått 2 tips och har även läst någonstans att kjells också är bra vilket är best med ett pris tak på 500 kr då? över 1000 kr betalar ja alldrig då slänger jag heldre ut skiten genom fönstret
I stället för att köpa ett nytt uselt RIAA-steg skulle jag föreslå att Du köper en begagnad förstärkare från slutet av åttiotalet som oftast har klart bättre RIAA-steg än nya och billiga dito. Du hittar en bra förstärkare från denna tid för ett par hundralappar. På nya förstärkare som har RIAA-ingång är det många gånger tvärt om, ett nytt billigt är många gånger bättre än inbyggt.
MVH
IMPROVED audio
Redigerat av Unregistered53a69b62, 24 July 2010 - 14:06.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
34 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?