Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K-7 *

1249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K-7 (Systemkameror) 4 8.249998 (3) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 7.5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR (Systemkameror) 1 8.75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 27 January 2010 - 23:38

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Hmm jag kom att tänka på en sak.. har inte tagit ens i närheten av 100 foton än men filnamnen slutar redan på 342, finns det risk att kameran inta var helt ny tro? kartongen såg även den ut att ha varit öppnad några gånger. Har inte märkt nått fel på kameran och allt finns med vad jag kan se, är kanonnöjd med den än så länge men känns ju lite trist om den skulle vara begagnad oavsett om den är i toppskick eller inte.

Postad 28 January 2010 - 01:11

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Hmm jag kom att tänka på en sak.. har inte tagit ens i närheten av 100 foton än men filnamnen slutar redan på 342, finns det risk att kameran inta var helt ny tro? kartongen såg även den ut att ha varit öppnad några gånger. Har inte märkt nått fel på kameran och allt finns med vad jag kan se, är kanonnöjd med den än så länge men känns ju lite trist om den skulle vara begagnad oavsett om den är i toppskick eller inte.

Du kan ju kolla hur många exponeringar kameran har gjort, bara att ladda ner photome.

Postad 28 January 2010 - 04:02

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Kan detta vara frukten av det låga priset som just nu är för K 7:an, att det krängs iväg tidigare retunerade K 7:or varav denna kampanj uppstått?

Vill inte låta som någon olycksängel men blir lite "nojjig" då jag läser ditt inlägg.

Fick du lägga in den nya firmwaren Mange eller var den redan inlagd?

Min förpackning var inplastad slim direkt mot förpackningen, inga tecken på att den skulle varit tidigare öppnad!
Lade in den nya firmwaren omgående då det var den ursprungliga version 1.0 i den.

Postad 28 January 2010 - 07:14

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Kan detta vara frukten av det låga priset som just nu är för K 7:an, att det krängs iväg tidigare retunerade K 7:or varav denna kampanj uppstått?

Vill inte låta som någon olycksängel men blir lite "nojjig" då jag läser ditt inlägg.

Fick du lägga in den nya firmwaren Mange eller var den redan inlagd?

Min förpackning var inplastad slim direkt mot förpackningen, inga tecken på att den skulle varit tidigare öppnad!
Lade in den nya firmwaren omgående då det var den ursprungliga version 1.0 i den.

Det är ingen fara. Alla K-7 testas med X antal exponeringar innan de packas. Helt normalt.

Detta görs säkert på alla kameror.

Min hade också ca 250 när jag fick den :D Likaså min andra K-7 när jag fick den.

Inget att nojja över!

Sen angående Pentax förpackning, så ÄR den billigare utförd än andra märken. Innehållet i tex Canons kartonger ser betydligt mer påkostat ut. Medans Pentax kartonger är färglösa och "o-designade" innuti.

Redigerat av Mikael_R, 28 January 2010 - 07:17.

Postad 28 January 2010 - 07:44

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Det är ingen fara. Alla K-7 testas med X antal exponeringar innan de packas. Helt normalt.

Detta görs säkert på alla kameror.

Min hade också ca 250 när jag fick den :D Likaså min andra K-7 när jag fick den.

Inget att nojja över!

Sen angående Pentax förpackning, så ÄR den billigare utförd än andra märken. Innehållet i tex Canons kartonger ser betydligt mer påkostat ut. Medans Pentax kartonger är färglösa och "o-designade" innuti.

Det låter ju fint Mikael, det enda tecknet på att den skulle vart öppnad är att den lilla flärpen man måste dra ut innan man kan öppna var lite tilltygad, annars såg jag inga tecken inuti på att nån skulle vart o rotat och kartongen var nog lika flashig och snygg som till dom flesta kameror, iallafall på utsidan kan ta lite foton sen när jag kommer hem från jobbet om nån e nyfiken, dock inge cellplats eller "formgjuten" kartong inuti som det brukar kunna vara annars.

Angående antal exponeringar så misstänker/hoppas jag iallafall att det är från Pentax egna tester precis som Mikael_R skriver, men låter mycket med 2-300 exponeringar ändå.
Har iallafall mailat butiken om det, uppdaterar er senare om svaret från dom :P
Oavsett om den är begagnad eller inte är det iallafall intressant att veta.

<edit> Har inte lagt i nya firmwaren eller ens kollat vilken som är i, får kolla det med när jag kommer hem.

Redigerat av Mange76, 28 January 2010 - 07:56.

Postad 28 January 2010 - 08:23

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

vadå..har du 2st K-7 !??! :P :P
/R

Postad 28 January 2010 - 09:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Det låter ju fint Mikael, det enda tecknet på att den skulle vart öppnad är att den lilla flärpen man måste dra ut innan man kan öppna var lite tilltygad, annars såg jag inga tecken inuti på att nån skulle vart o rotat och kartongen var nog lika flashig och snygg som till dom flesta kameror, iallafall på utsidan kan ta lite foton sen när jag kommer hem från jobbet om nån e nyfiken, dock inge cellplats eller "formgjuten" kartong inuti som det brukar kunna vara annars.

Angående antal exponeringar så misstänker/hoppas jag iallafall att det är från Pentax egna tester precis som Mikael_R skriver, men låter mycket med 2-300 exponeringar ändå.
Har iallafall mailat butiken om det, uppdaterar er senare om svaret från dom :D
Oavsett om den är begagnad eller inte är det iallafall intressant att veta.

<edit> Har inte lagt i nya firmwaren eller ens kollat vilken som är i, får kolla det med när jag kommer hem.

Det ÄR normalt. Många frågar om det nuförtiden även på PentaxForums och jag tror till och med att Ned Bunnel (en pantax anställd) kommenterat att det är en vanlig test procedur det handlar om, med ett bestämt antal exponeringar för att säkerställa slutare/spegel mm fungerar korrekt.

vadå..har du 2st K-7 !??! :P :P
/R

Nej....den första var det fel på. Fick en ny :P

Redigerat av Mikael_R, 28 January 2010 - 09:49.

Postad 28 January 2010 - 10:00

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Då kan man ju sova lugnt! :D

Postad 28 January 2010 - 10:36

jakerlund
  • jakerlund
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Har planerat att köpa en K7, och säljer då min K10D....

men nu till min fråga... är det värt att köpa "kit" med WR objektivet, jag har en Tamron 17-50/2.8 som jag räknar med att använda oftast, då jag är väldigt nöjd med den från min K10D..... kanske bättre att spara dom 1000kr som det handlar om till något mer objektiv.

Sen har jag ett Sigma 70-300 APO som jag funderar på att byta ut mot 55-300, någon som har testat bägge och kan säga om det är värt att uppgradera till 55-300?

/Janne

Postad 28 January 2010 - 11:18

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Nej....den första var det fel på. Fick en ny :blush:

Ahaa så det e din gamla jag fått då :P Haha nädå det är nog som det ska, och kameran är ju i toppskick, inga avtryck eller inställningar va gjorda på den innan jag började pilla.
Va värre med en mobil jag handlade förut som hade massa foton på en bebis i minnet + chokladavtryck på hela knappsatsen =S men fick såklart en ny + ordentlig kompensation i form av massa tillbehör när jag nämnde att tidningen Metro tyckte min historia lät intressant B)

Postad 28 January 2010 - 13:36

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

men nu till min fråga... är det värt att köpa "kit" med WR objektivet, jag har en Tamron 17-50/2.8 som jag räknar med att använda oftast, då jag är väldigt nöjd med den från min K10D..... kanske bättre att spara dom 1000kr som det handlar om till något mer objektiv.

Beror väl främst på hur vattentät du själv är. Om du kan tänka dig att vandra runt i ur och skur och ta bilder så är tätat objektiv guld värt även om det kanske inte är av DA*-kvalitet, å andra sidan om du helst sitter inomhus och myser då det stormar utanför fönstret så kan man gott skippa WR objektivet.

Själv intalade jag mig själv att den extra tusenlapp som Pentax ska ha för WR-objektivet då man köper det som kit var värt det. Känns i alla fall tryggt att kunna vandra runt i det fina "snöfall" vi har haft de senaste dagarna utan att behöva bekymra sig över kameran.

Postad bild

Sen har jag ett Sigma 70-300 APO som jag funderar på att byta ut mot 55-300, någon som har testat bägge och kan säga om det är värt att uppgradera till 55-300?

/Janne

Pentaxs 55-300 lär vara riktigt bra för priset, så om du ofta använder tele så kanske det är en uppgradering. Är väl som alltid bäst(? :P) att kolla på jämförelser först.

Postad 28 January 2010 - 21:19

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Fick samtal från butiken jag köpt kameran från tidigare idag och han menade på att eftersom jag använde ett minneskort som jag haft i en annan kamera tidigare så var det det som gjorde att K-7an började räkna på ca 250 istället för noll men minneskortet var formaterat, inte bara raderat så borde inte finnas spår kvar av gamla data på det och vore det så så har jag ju fotat flera tusen bilder med det kortet och inte bara 250st så det stämmer inte heller.
Tog upp teorin om att dom testat kameran med ca 250 exponeringar men det tyckte både han och jag lät väl mycket.
Däremot så bekräftade han att dom såklart öppnar kartongen o kollar att allt finns med och dessutom serienumret. Och han var helt 100 på att jag inte fått en returkamera för det hade dom visst bra rutiner för att inte kunna blanda ihop nya och returer/demon.
Fick ett nummer till en kille som server K-7or, han skulle troligtvis veta mera så ska höra med honom imorn tänkte jag även om allt med största sannolikhet är i sin ordning så är man ju nyfiken :)

Postad 29 January 2010 - 01:44

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

/Janne

Personligen tycker jag att 1000 kr för ett vädertätad objektiv är en strunt summa men gott att ha på kameran då det är riktig ruskväder och man inte än inhandlat dom dyrare DA* objektiven!

Mange 76 är det konspirationteorin som gnagar i bakhuvudet!(Tror att Mikael_R kan bekräfta serienumret på sin gamla inskickade kamera :blush: ) :)

Postad 29 January 2010 - 06:31

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0
Nu har inte jag någon K-7 men när jag köpte min K200D i somras så kollade jag upp shutter-count ganska omgående för nyfikenhetens skull och om jag inte minns fel så var det runt 250 exponeringar. Detta stämmer ju bra mot vad som sagts tidigare i den här tråden så du kan nog vara lugn :)

Postad 29 January 2010 - 07:48

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Mange 76 är det konspirationteorin som gnagar i bakhuvudet!(Tror att Mikael_R kan bekräfta serienumret på sin gamla inskickade kamera ;) ) :D

Hehe nejdå är mest bara nyfikenhet, kameran var ju i toppskick när jag öppnade kartongen och har inte märkt några fel på den heller :)
Men lägger ner min "utredning" nu, dyker ju upp fler o fler som haft ungefär 250 exponeringar när kemeran var ny både här och på pentaxfuroms.com så låter mer o mer normalt, och känns ju ganska bra dessutom att Pentax gör en såpass utförlig test av kamerorna innan dom skeppas iväg :blush:

Postad 29 January 2010 - 08:23

Knegarn
  • Knegarn
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Nu har inte jag någon K-7 men när jag köpte min K200D i somras så kollade jag upp shutter-count ganska omgående för nyfikenhetens skull och om jag inte minns fel så var det runt 250 exponeringar. Detta stämmer ju bra mot vad som sagts tidigare i den här tråden så du kan nog vara lugn :)

Hur hittar man Shutter-count ??
Mina kort började på Image001 men det kansek inte spelar nån roll??
/R

Redigerat av Knegarn, 29 January 2010 - 10:56.

Postad 29 January 2010 - 10:56

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Ett enkelt sätt är att ladda upp den senaste tagna bilden på denna webbsida och sen bläddra ner i exifdatan till du hittar "shutter count".
http://regex.info/exif.cgi/exif.cgi

Postad 29 January 2010 - 23:21

cofra
  • cofra
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hjälp! jag har stött på patrull.

Jag kom över ett FA 50mm f1.4 begagnat som jag köpte häromdagen. Skicket är som nytt. Autofokus funkar fint på kameran i alla lägen. Även bländaren synkar bra med kameran. Nu till problemet... jag kan inte avfyra kort i AF-S-läget (autoläge på fokus). Allt funkar men slutaren är knäpptyst och inget händer.

Byter jag till manuellt fokus så klickar det till direkt och kort tas. Byter tillbaks till AF-S och det är stopp. Samma sak i alla "modes", grön, M osv.

Jag hoppas verkligen att det är någon inställning och inga bekymmer. Har ni några förslag gott folk? Jag är ytterst tacksam för alla råd jag kan få.

/C

Postad 29 January 2010 - 23:24

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Då var nya kameran inskickad på service då :P
Skulle uppdatera till 1.02, hade nyladdat batteri, nyformaterat minneskort med endast uppdateringsfilen inlagd, uppdateringen startar men sen blir det inget mer, den står o matar 10 minuter utan nått resultat så jag ringer service som inte hört om felet förr och blir rådd att testa stänga av trots att det är det sista man ska göra, men inget annat verkar ju funka så testar det och efter det gick den såklart inte att få igång igen, stendöd, men dom lovade att fixa det på garantin iallafall.

Blää, gillar verkligen kameran men känns lite olustigt o nästan som man skulle valt en tråkig plastig (läs Nikon/Canon :( ) standardkamera istället fast nää skulle nog ångra mig flera ggr om faktiskt om jag skaffade en sån, så bara bita ihop o vänta på att få tillbaks ögonstenen som man trots allt gått o suktat efter minst ett halvår :(

Postad 30 January 2010 - 01:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att det är någon inställning och inga bekymmer. Har ni några förslag gott folk? Jag är ytterst tacksam för alla råd jag kan få.

/C

Tänds den gröna hexagonen som indikerar att fokus hittats? Om inte tas inga bilder i AF-S.
Har du provat att rengöra kontakterna på fattningen?

Tråkigt Mange76. Hoppas de fixar det snabbt :(

Postad 30 January 2010 - 03:36

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Mange 76 du har då verkligen otur! :(

Dom tråkiga plastiga standard kamerorna behövs också uppdateras ibland!

Instämmer med Supernaut 77!

Postad 30 January 2010 - 11:28

cofra
  • cofra
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Tänds den gröna hexagonen som indikerar att fokus hittats? Om inte tas inga bilder i AF-S.
Har du provat att rengöra kontakterna på fattningen?

Tråkigt Mange76. Hoppas de fixar det snabbt :(

Hej,

Efter att vara utvilad nu på morgonen så kom jag på det direkt. Jag tog med mig kameran till ett större och ljusare rum än mit hobbyrum och såg efter ett tags pillande orsaken, då jag märkte att fokus inte riktigt låg så bra i fokus som det såg ut igår...

Det motljusskydd som sitter på är i kraftigt gummi. Detta hade (troligtvis under transport) glidit över sitt infrästa spår i ytterkant på objektivet och lagt sig på den yta som löper in och ut ur objektivet vid fokusering. Anledningen till att kameran liksom vägrade ta kort var antagligen att den inte riktigt kunde ställa sig i det fokus den ville.

Lite pinsamt i slutändan men nu vet jag ju det för framtiden... hann ju inte lämna in det på service iaf. :P

Tack iaf.

Postad 30 January 2010 - 12:06

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Blää, gillar verkligen kameran men känns lite olustigt o nästan som man skulle valt en tråkig plastig (läs Nikon/Canon ;) ) standardkamera istället fast nää skulle nog ångra mig flera ggr om faktiskt om jag skaffade en sån, så bara bita ihop o vänta på att få tillbaks ögonstenen som man trots allt gått o suktat efter minst ett halvår :(

Trist med kameran är aldrig roligt när man skal vara utan sina leksaker. Tror inte du har haft händerne på några Nikon DSLR över D90 (min D200 och D700 är i alla fall inte plastiga :P) :(

Postad 30 January 2010 - 13:04

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Trist med kameran är aldrig roligt när man skal vara utan sina leksaker. Tror inte du har haft händerne på några Nikon DSLR över D90 (min D200 och D700 är i alla fall inte plastiga ^_^) :P

Var nog lite ironi i det inlägget från mig även om jag helt klart tycker Pentax känns klart mer robust per krona iallafall, såklart att det finns bra och oplastiga nikon med och kanske nån canon men då kostar dom väll betydligt mer :D

Postad 30 January 2010 - 13:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Något som Pentax erbjuder är dessutom ett litet format. C/N tvingar på en riktigt biffiga hus om man vill ha nåt mer kompentent än insteg.

Postad 30 January 2010 - 13:20

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Var nog lite ironi i det inlägget från mig även om jag helt klart tycker Pentax känns klart mer robust per krona iallafall, såklart att det finns bra och oplastiga nikon med och kanske nån canon men då kostar dom väll betydligt mer :D

Bara lugn jag förstod ironin ^_^, men kunne inte låta bli. Pentax gör riktigt bra kameran (lite avis är man väll på limiteds)

Redigerat av Hamsteren, 30 January 2010 - 13:22.

Postad 31 January 2010 - 13:25

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Spegeltele, är det nått o ha förutom pris och kompakthet?
Nån som testat och kanske har testbilder??

exempel:

Postad 31 January 2010 - 13:42

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Spegeltele, är det nått o ha förutom pris och kompakthet?
Nån som testat och kanske har testbilder??

exempel:

Är väl helt ok om man lär sig hantera dom och gillar boké-ringar. :) Finns en lång tråd på PentaxForums objektivavdelning med bilder från olika spegelobjektiv. Fördelen med spegelobjektiv är väl att det blir färre/inga brytningsfel om jag förstått saken rätt.

Edit: Den här frågan borde väl snarast lyftas över till "Pentax objektiv"-tråden. ;)

Redigerat av access, 31 January 2010 - 13:43.

Postad 31 January 2010 - 13:51

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0

Är väl helt ok om man lär sig hantera dom och gillar boké-ringar. :) Finns en lång tråd på PentaxForums objektivavdelning med bilder från olika spegelobjektiv. Fördelen med spegelobjektiv är väl att det blir färre/inga brytningsfel om jag förstått saken rätt.

Edit: Den här frågan borde väl snarast lyftas över till "Pentax objektiv"-tråden. ;)

f***n oxå jag var ju i pentax objektiv-tråden o tänkte posta den där men sen gluttade jag över hit o så, ehm ja ni ser vad som hände ;)

Postad 31 January 2010 - 14:22

Unregistered75723491
  • Unregistered75723491
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Spegeltelen är väl på sätt och vis som andra gluggar. Dom har för och nackdelar.
Jag har två, ett 5.6/300 som tecknar rätt mjukt och ett 8/500 som är helt ok under rätt förhållanden.
Upplösningen är ju oftast sämre än för ett bra fast tele men en glugg för 20000 bör ju ge lite valute
för pengarna jämfört med en som kostar bara 1/10. Det jag uppskattat är liten vikt och storlek.
Det jag saknar är möjlighet att blända ner ( och autofokus... )
Sen får man som sagt var försöka se upp med allt för dominerande oskarpa highlights.

Har faktisk haft funderingar på att skaffa ett till, ett MC Rubinar 4.5 300, som ser intressant ut.

Bifogar en häger från Amsterdam, ( K10D + 8/500 frihand)

Bifogad fil(er)

Postad 02 February 2010 - 14:53

jakerlund
  • jakerlund
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
var och handlade en K-7 på lunchen..... väntar bara på att batteriet ska ladda.... men enligt instruktionsboken ska den lysa rött medans den laddar och sen slockna när det är färdigladdat.... min laddare lyser grönt från början?

Några bra tips på vad man ska ställa in från början? (hade en K10D tidigare som jag provat mig fram till inställningar jag är nöjd med, men tips motages gärna!)

Försvann problemet med vertikala linjerna genom mjukvaru-uppdatering? kan man se hur ny kameran är? min har serienummer 3411***

någon som har förslag på var man kan köpa en skyddsplast till lcd-displayen?

mvh Janne

Postad 02 February 2010 - 15:13

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

var och handlade en K-7 på lunchen..... väntar bara på att batteriet ska ladda.... men enligt instruktionsboken ska den lysa rött medans den laddar och sen slockna när det är färdigladdat.... min laddare lyser grönt från början?

Några bra tips på vad man ska ställa in från början? (hade en K10D tidigare som jag provat mig fram till inställningar jag är nöjd med, men tips motages gärna!)

Försvann problemet med vertikala linjerna genom mjukvaru-uppdatering? kan man se hur ny kameran är? min har serienummer 3411***

mvh Janne

Den ska lysa grönt, och slockna när batteriet är laddat :blush: Det står tyvärr fel i manualen......

Det finns så mycket inställningar i den där saken så man blir alldeles vimsig...... :)

Jag kör med alla "förbättringar" avslagna......tex brusreducering och dynamicrange mm mm...

Brukar bara prova det sistnämda i krävande situationer...tex vinterbilder med mycket kontraster.

Slå på kameran samtidigt som du håller in meny knappen, då kommer det upp vad du har för FW. Om det står 1.02 så har du uppdaterad kamera.

Postad 02 February 2010 - 15:45

jakerlund
  • jakerlund
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Den ska lysa grönt, och slockna när batteriet är laddat :blush: Det står tyvärr fel i manualen......

Det finns så mycket inställningar i den där saken så man blir alldeles vimsig...... :)

Jag kör med alla "förbättringar" avslagna......tex brusreducering och dynamicrange mm mm...

Brukar bara prova det sistnämda i krävande situationer...tex vinterbilder med mycket kontraster.

Slå på kameran samtidigt som du håller in meny knappen, då kommer det upp vad du har för FW. Om det står 1.02 så har du uppdaterad kamera.

Tackar för snabbt svar, man blir ju lite nojjig när det inte stämmer med manualen..... lite intressant att dom fortfarande gör fel.... grönt när den laddar och sen slocknar......

Jag köpte den på Fotokungen (9990kr ink 18-55 WR), och så fort dom tog fram objektivet satte jag på ett UV-filter..... det hade inte killen i butiken varit med om tidigare, att någon kund satte på filter i butiken! är ju bara dumt att riskera en repa eller dylikt första gången man tar fram den.....

Redigerat av jakerlund, 02 February 2010 - 15:51.

Postad 02 February 2010 - 16:49

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

och så fort dom tog fram objektivet satte jag på ett UV-filter.....

Det går över.... :)

och linserna är tåligare än vad du tror. Torkar av min 18-55 med microduk hela tiden, inte en endaste repa än.

Postad 02 February 2010 - 17:09

jakerlund
  • jakerlund
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Det går över.... :)

och linserna är tåligare än vad du tror. Torkar av min 18-55 med microduk hela tiden, inte en endaste repa än.

jo, precis som bilen bara är ny tills man kommit hem ;-)

men det är lättare att sälja ett objektiv (när/om det blir aktuellt) som inte har minsta repa på front-linsen, UV filter är en billig försäkring.... jag har märkt att även om glaset klarar sig så har mitt gamla objektiv repor runt kanten (på utsidan av filtret.....)

Postad 04 February 2010 - 09:55

Unregistered75723491
  • Unregistered75723491
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

mvh Janne

Bara att gratulera! Har själv inte kommit till skott ännu, måste nog sälja min trostjänare K10:an först.
Har klämt på en K7:a på MediaMarkt och den känns väldigt bra.

mvh
Sören

Postad 04 February 2010 - 10:19

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

mvh Janne

Jag köpte detta http://www.cyberphot...le=ProTective30 170 pix för ett bra LCD skydd är inga stora pengar! :)

Postad 04 February 2010 - 11:39

jakerlund
  • jakerlund
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Bara att gratulera! Har själv inte kommit till skott ännu, måste nog sälja min trostjänare K10:an först.
Har klämt på en K7:a på MediaMarkt och den känns väldigt bra.

mvh
Sören

Precis mitt problem, men eftersom jag hittade en köpare till min K10D så fick jag köpa en ny....!

ett tips, om du ska handla på MediaMarkt, se till att använda deras prisgaranti, dom matchar lägsta priset från annan butik i samma område (och Stockholm räknas som ett område i det fallet!) Men man måste säga till och påpeka detta annars betalar du deras ordinare pris.....

Anledningen jag inte handlade där var för dom inte hade några på lager .....

mvh Janne

Postad 04 February 2010 - 13:08

LCDGuide
  • LCDGuide
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Är helnöjd med mitt Pentax K-7.
Skarpa bilder även med budget gluggar som jag prövat.

Men (rolig?) sak jag märkt när man nämner att man använder Pentax till annat fotofolk är att man nästan möts av förrakt av Nikon och Canon anhängare.
Nån annan som märkt detta?

Postad 04 February 2010 - 13:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Är helnöjd med mitt Pentax K-7.
Skarpa bilder även med budget gluggar som jag prövat.

Men (rolig?) sak jag märkt när man nämner att man använder Pentax till annat fotofolk är att man nästan möts av förrakt av Nikon och Canon anhängare.

Sen möts man av beundran från de Canon/Nikon användare som vet vad det handlar om! Det kom fram en (vad jag tror) seriös Canon fotograf till mig i somras och var jätte nyfiken på min K-7'a som hade ett manuellt objektiv monterat. Han var genuint intresserad och sa att det alltid är kul att se Pentax saker ute i verkligheten.

Det finns dom som vet med andra ord. Och det händer att man får uppskattande blickar.

Postad 04 February 2010 - 13:25

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Nope det har jag inte :S Tycker att dom är mer nyfikna på kameran, och eftersom jag är rätt så ung (90a) så har de flesta i mitt umgänge inte ens hört talats om Pentax :)

Postad 04 February 2010 - 13:37

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Nope, bara dem som tror att det är kameran som tar bra bilder :)

Postad 04 February 2010 - 19:32

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Äntligen har man fått hem kameran igen från service med ny elektronik, tycker nästan dom kunnat skicka en helt ny kamera istället eftersom den bara var några dagar gammal :blink: men är glad att ha tillbaks en fungerande kamera iallafall, och nu var det föresten inte ens 60 exponeringar apropå mina tidigare inlägg om det ;) men gäller ju bara elektroniken då, mekaniken borde det bli nästan 400 nu..
Imorn ska jag nog ut i snön o leka med kameran :)

Postad 05 February 2010 - 15:18

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Eftersom vi ändå höll på att diskutera detta i Overhards "köpa ny kamera/AF hastighet" tråd så tänkte jag visa detta.

Hur skruv AF har förbättrats i olika Pentax modeller. Skillnaden är ganska stor tycker jag.

Overhard: Ditt Tamron objektiv testas också.

http://www.youtube.c...h?v=4bibld_jSR0

Redigerat av Mikael_R, 05 February 2010 - 15:18.

Postad 05 February 2010 - 15:52

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Det är rätt häftigt att se (höra) hur mycket Pentax jobbat ned att få ner ljudet på K7.
Ljudet från skruv AF är inte så mycket att göra åt då det mestadels kommer från objektiven, men ljudet från nedbländningmekanismen är otroligt mycket tystare, likaså slutare och spegel.

Postad 05 February 2010 - 18:09

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jag har beställt en ny kamera, vilken får ni se tidigt nästa vecka :-).
Hint 1: Pentax
Hint 2: Vädertätad
Hint 3: Begagnad

Postad 05 February 2010 - 18:21

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Hmm, K7? :)

Postad 05 February 2010 - 19:22

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Jag har inga erfarenheter från tidigare modeller, men känslan i K-7 är härlig.

Skruv AF verkar ytterst individuell objektiven emellan, precis som du säger Fogel. Kitobjektivet är relativt tyst, men det som låter mest är när den slår stopp mot ändlägena.

Postad 05 February 2010 - 22:11

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Maximm hörde du gjort ett riktigt kap! :P
Det där med vädertätningen kan du vara lugn över, förra ägaren skickar med en tub silicon! :)

Postad bild

Redigerat av RedMarathon, 05 February 2010 - 22:16.

Postad 05 February 2010 - 22:15

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Wow, den är vacker som attans det. Och med inbyggd ljusmätare, WHOA!

Ni ska få se tidigt nästa vecka, då ska det visa sig om det var ett klipp eller ren idioti...

Redigerat av maximm, 05 February 2010 - 22:28.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.