Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VU+ Satellitmottagare

3303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vu+ Duo (Digitalboxar) 3 8,71 (16) Inga priser
Vu+ Solo (Digitalboxar) 2 8 (2) Inga priser
Vu+ Uno (Digitalboxar) 2 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Uno C/T (Digitalboxar) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Vu+ Ultimo (Digitalboxar) 2 6 (1) Inga priser
GigaBlue Quad HD 2xS2 (Digitalboxar) 1 (0) 4 290:-
Vu+ Solo2 (Digitalboxar) 3 8,89 (18) Inga priser
Vu+ Duo2 (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo2 2xS2 (Digitalboxar) 2 8,86 (6) Inga priser
Vu+ Zero (Digitalboxar) 4 8 (2) 528:-
Vu+ Solo SE V2 2xS2 (Digitalboxar) 4 7 (1) Inga priser
Vu+ Solo 4K 2xS2 (Digitalboxar) 3 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Duo 4K (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
7 relaterade trådar

Postad 03 december 2010 - 21:37

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Varför tycker många här att PLi är stabilare? Ser ingen fördel med att köra PLi just idag, snarare tvärt om. Men det kan ju också bero på vad man vänjer sig vid.

Jag finner Pli som mycket mer ostabil än Blackhole, det verkar som Pli inte pallar med mitt system.

Tex så grönkraschar Pli ganska ofta nu när jag kör med motorn mellan satelliter, efter ett tag så orkar inte Pli med det och grönkraschar, tappar signal på tunern så man får även starta om boxen.

Ingen av dessa problem finns med Blackhole, det verkar som koden i Pli inte är lika stabil.

Jag går tillbaka till Blackhole nu för det går ju inte ha det som en gammal Windows95 maskin i stabilitet.

Redigerat av BGPv4, 03 december 2010 - 21:38.

Postad 03 december 2010 - 21:43

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Hej, det är jag med Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB som inte verkar vara helt kompis med denna box.

Hmmm, WD EARS diskarna har väl den nya större sektorstorleken på 2kbyte (trorjag) i stället för 512 Byte.....
Jag hade grymma problem med WD EARS 2TByte diskarna pga detta, googla på WD EARS sectorsize.

Man kan strappa diskarna så att de emulerar den gamla sektorstorleken. Kanske kan vara något ?

Postad 03 december 2010 - 22:45

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Intressant. 4 kb ska fungera bra i Vista och Windows 7 men kanske inte i Linux?

Postad 03 december 2010 - 23:02

nilsskytte
  • nilsskytte
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Om jag har PLI i flash och tänkte prova lite andra img vilken meoboot funkar bäst?

Postad 03 december 2010 - 23:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Intressant. 4 kb ska fungera bra i Vista och Windows 7 men kanske inte i Linux?

Funkar alldeles utmärkt i både Linux & DM8000.

Redigerat av Leatherface, 03 december 2010 - 23:27.

Postad 04 december 2010 - 09:26

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Jag finner Pli som mycket mer ostabil än Blackhole, det verkar som Pli inte pallar med mitt system.

Tex så grönkraschar Pli ganska ofta nu när jag kör med motorn mellan satelliter, efter ett tag så orkar inte Pli med det och grönkraschar, tappar signal på tunern så man får även starta om boxen.

Ingen av dessa problem finns med Blackhole, det verkar som koden i Pli inte är lika stabil.

Jag går tillbaka till Blackhole nu för det går ju inte ha det som en gammal Windows95 maskin i stabilitet.

Händer aldrig här att den grönkraschar vid satbyte på motor, tappar ej heller signal.
Jag spelar in ganska mycket och hoppar ofta mellan olika positioner.
Ser PLi som otroligt stabil, hade flera grönkrasch i BH eftersom den image jag testade var inte färdig och saknade en del av det jag ville ha.

Postad 04 december 2010 - 11:17

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Hej igen, det är jag med Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB.

Vet inte om de beror på att boxen läste det Läderansiktet skrev eller att disken kört in sig?
Nu har det inte hackat till på två dagar. Inget stort problem annars för det är ju bara att backa några sekunder men ändå glad när det fungerar problemfritt.

Påminner er som vill köra hårddisk i BlackHole. Blå knapp - extra settings (eller blå knapp igen) - devices manager - välj din hårddisk i listan och välj montera som hda/media. Då slipper man köra filkontroll vid varje omstart av boxen (eller hård avstängning). Detta gäller även usb eller e-sata diskar om man inte vill öppna boxen och fast jag letat på jädrans varenda VU+ forum har ingen kunnat ge ett svar på detta men kom på det själv.

Problem med att usb stickan går i read usb läge efter omstart: Sätt i 2 st usb stickor och montera dem som ovan (fast usb/media och usb2/media). Jag tror att man ska dra ut den ena om man vill flasha.

Sammandrag om mina åsikter om denna box allmänt och Imagen Black Hole:

+ Man kan köra vissa usb stickor med DVB-T/C i Black Hole och Boxerkort fungerar utmärkt om man vill lägga ner lite tid.
+ Canal Digital fungerar om man orkar lägga ner lite tid.
+ Skönt att man kan sätta boxen i viloläge och starta den på någon sekund.
+ Kopiera eller streama inspelat material till datorn och även se från boxen LIVE om någon anna vill se annan kanal på boxen.
+ Man kan radera eller lägga till inspelning från datorn. Går i BlackHole och nog i PLi också.
+ Allt nödvändigt man vill veta finns i denna tråd tack vare hjälpsamma människor som bryr sig.
+ Lätt att komma igång med om man nöjer sig med det grundläggande.

- Inga större saker just idag som stör mig. Vill man laborera kan man göra det och det tar tid men så är det med allt.

Att jag tycker det är viktigt att kunna streama till datorn i spelrummet kanske ni förstår om ni tittar på detta:

Postad bild
Min sambo gillar inte sitta här då hon inte gillar sladdar. Men ta en sväng med Wii går bra.

Redigerat av ruva, 04 december 2010 - 11:42.

Postad 04 december 2010 - 11:54

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Händer aldrig här att den grönkraschar vid satbyte på motor, tappar ej heller signal.
Jag spelar in ganska mycket och hoppar ofta mellan olika positioner.
Ser PLi som otroligt stabil, hade flera grönkrasch i BH eftersom den image jag testade var inte färdig och saknade en del av det jag ville ha.

Kör du med riktig 36v motor då?

jag kör BH nu igen och det är helt stabil så koden är inte stabil med Pli

Postad 04 december 2010 - 12:23

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Kör du med riktig 36v motor då?

jag kör BH nu igen och det är helt stabil så koden är inte stabil med Pli

Nej det gör jag iofs inte, kör med DiSEqC USALS.Inte helt lätt att få fatt på riktiga PM och 36V aktuator,Lamninas slutade att ha med det i sitt sortiment strax efter jag beställde min Laminas 120cm disk.Chris på Laminas har lovat att höra av sig om dom tar upp PM i sortimentet igen.

Mycket märkligt att du får krasch då du kör mot typ en V-box , den skickar ju bara DiSEqC kommandot till en enhet. Vu vet ju inte vad som sitter i andra ändan när man kör DiSEqC 1.2 ,hade man däremot kört DiSEqC 2.x har enheterna kommunikation åt båda håll om dom är kompatibla med varandra

Redigerat av Hakon, 04 december 2010 - 12:32.

Postad 04 december 2010 - 14:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Hej igen, det är jag med Western Digital Caviar Green WD10EARS 64MB 1TB.

Vet inte om de beror på att boxen läste det Läderansiktet skrev eller att disken kört in sig?
Nu har det inte hackat till på två dagar. Inget stort problem annars för det är ju bara att backa några sekunder men ändå glad när det fungerar problemfritt.

Möjligt eller så är det helt enkelt så att den har problem med 4K sectors som disken har.
Men det beror inte på Linux iaf som sagt.

Redigerat av Leatherface, 04 december 2010 - 14:55.

Postad 04 december 2010 - 15:11

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Tog bort Enigmanoid från telefonen då den gjorde att andra viktigare apps på Samsung Galaxy S kraschade.

Försöker dock nu göra som jag gör i slutet av detta inlägg från arbetet just nu men går varken med dyn dsn eller direkt med ip nummret:80 eller utan :80. Kan bero på att jag har 3G från Telenor?

Har nu lyckats att få igång fjärrmanövrering över 3G nätet med Androidappen Dreamdroid :)
Går numera alldeles utmärkt att starta inspelningar osv var man än befinner sig ;)
Har inte installerat fullversionen av Enigmanoid och gratisvarianten stödjer inte fjärranslutning.
Har Telia ADSL samt använder Dyndns.com gratistjänst.

Postad 04 december 2010 - 20:18

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Har nu lyckats att få igång fjärrmanövrering över 3G nätet med Androidappen Dreamdroid
Har Telia ADSL samt använder Dyndns.com gratistjänst.

Ångrar mig för var dag jag bytte ADSL mot skräpet mobilt bredband.

Vad jag forskat i kan det bero på APN internet.telenor.se.
internet.telenor.se har publikt IP, men portarna är stängda.

Redigerat av ruva, 04 december 2010 - 20:21.

Postad 04 december 2010 - 20:39

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Nej det gör jag iofs inte, kör med DiSEqC USALS.Inte helt lätt att få fatt på riktiga PM och 36V aktuator,Lamninas slutade att ha med det i sitt sortiment strax efter jag beställde min Laminas 120cm disk.Chris på Laminas har lovat att höra av sig om dom tar upp PM i sortimentet igen.

Mycket märkligt att du får krasch då du kör mot typ en V-box , den skickar ju bara DiSEqC kommandot till en enhet. Vu vet ju inte vad som sitter i andra ändan när man kör DiSEqC 1.2 ,hade man däremot kört DiSEqC 2.x har enheterna kommunikation åt båda håll om dom är kompatibla med varandra

Jag vet verkligen inte vad det orsakas av, men jag ska fixa kraschloggarna och lägga upp dom på Pli forumet.

Postad 05 december 2010 - 09:32

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
http://www.vuplus-co...-supported.937/

Support for AF9015-based devices

Dear friends and users,

We are very proud to announce that for the BH images is now available to support USB-based tuner chip AF9015.

The image of BH is the first (and only) to support these tuners natively on OE 1.6!

At the time the drivers will be published for Duo and will be published in the coming hours also the Solo.

Det är Ministick USB de skriver om och det skulle ju betyda att detta kan komma i Vu+ som standard?
------------------------------------------------------
Fast jag körde dagsfärska betan av PLi idag med drivarna och fungerande inte till H-Ministick. Jag fick heller inte in Canal+ HD över satellit, hur många gånger jag än sökte men med Black Hole fungerar det fint.

Redigerat av ruva, 05 december 2010 - 20:52.

Postad 05 december 2010 - 20:55

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

http://www.vuplus-co...-supported.937/

Det är Ministick USB de skriver om och det skulle ju betyda att detta kan komma i Vu+ som standard?
------------------------------------------------------
Fast jag körde dagsfärska betan av PLi idag med drivarna och fungerande inte till H-Ministick. Jag fick heller inte in Canal+ HD över satellit, hur många gånger jag än sökte men med Black Hole fungerar det fint.

Var står det att det kan komma till Vu+ som standard ???

Postad 05 december 2010 - 21:06

beppo
  • beppo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har problem med ljudet som jag undrar om någon upplevt.Jag min Vu kopplad direkt till Tv:n via HDMI och det funkar utan problem,men om jag vill ha ljudet till min reciever(Pioneer VSX 917x) via RCA eller Toslink direkt från mottagaren får jag en fördröjning på ljudet , om jag tar ut ljudet från Tv:n till recievern funkar det utan fördröjning.
Hoppas någon kan tala om för mig vad som är fel. Kör med senaste PLI.

/Lasse

Postad 05 december 2010 - 21:16

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Jag fick heller inte in Canal+ HD över satellit, hur många gånger jag än sökte men med Black Hole fungerar det fint.

Funkar självklart med PLi också , måste vara skit bakom spakarna :)

Jag har problem med ljudet som jag undrar om någon upplevt.Jag min Vu kopplad direkt till Tv:n via HDMI och det funkar utan problem,men om jag vill ha ljudet till min reciever(Pioneer VSX 917x) via RCA eller Toslink direkt från mottagaren får jag en fördröjning på ljudet , om jag tar ut ljudet från Tv:n till recievern funkar det utan fördröjning.
Hoppas någon kan tala om för mig vad som är fel. Kör med senaste PLI.

/Lasse

Konstigt jag kör ljudet via toslink och har ingen fördröjning.
Varför vill du köra ljudet via ex toslink om du har HDMI,för min egen del är det av lathet har inte orkat plugga i HDMI i stärkaren.

Redigerat av Hakon, 05 december 2010 - 21:18.

Postad 05 december 2010 - 21:36

beppo
  • beppo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Konstigt jag kör ljudet via toslink och har ingen fördröjning.
Varför vill du köra ljudet via ex toslink om du har HDMI,för min egen del är det av lathet har inte orkat plugga i HDMI i stärkaren.
[/quote]
Jag har HDMI mellan Tv:n och boxen,har sällan stärkaren på vid vanligt tv-tittande,när jag vill ha ljudet via stärkaren får jag fördröjning om jag kopplar Rca el. Toslink direkt från boxen (om man jämför ljudet direkt ur tv:n , alltså det ljud som kommer från HDMI:n.Har ingen HDMI mellan box och stärkare.
Tar jag däremot ut ljudet via rca på tv:n till stärkaren funkar det normalt utan störande läpposync.
/Lasse

Postad 05 december 2010 - 21:37

nilsskytte
  • nilsskytte
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Använder pli och kör bild via hdmi och ljud via toslink.Men det knäppte till varje gång jag zappade kanal.
Så jag kopplad om till vanlig stereo via rca och nu är det inge knäpp eller andra konstigheter.
Har inte haft problem med osynk i ljudet.
Har fortfarande inte fått igång komponent utgången med pli.Men i VIX images funkar den utgången klockrent?

Postad 05 december 2010 - 22:27

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Har fortfarande inte fått igång komponent utgången med pli.Men i VIX images funkar den utgången klockrent?

Kan bara bekräfta att vid test här så fick jag mest rosa bild med komponent ut,ställ frågan på PLi forumet.

Edit: Hittade lösningen och det funkar med komponet ut med PLi.
Du skall sätta AV settings i läge Scart, längre ner kommer ett nytt val RGB som du kan ändra till YPbPr
Det var ju inte så svårt, den som söker finner :)
http://www.pli-image...486#post_168486

Redigerat av Hakon, 05 december 2010 - 22:38.

Postad 06 december 2010 - 14:19

nilsskytte
  • nilsskytte
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Tusen tack.
Lovar att söka bättre nästa gång.

Postad 06 december 2010 - 18:49

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Tusen tack.
Lovar att söka bättre nästa gång.

Ingen fara, vi ska ju hjälpa varandra speciellt då det lackar mot jul.

Postad 06 december 2010 - 19:04

ricki75
  • ricki75
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Är det någon som har provat Sundtek MediaTV Pro USB-Tuner, i så fall hur går installationen till, jag lyckas inte få igång tunern.

Postad 06 december 2010 - 21:29

99kalle
  • 99kalle
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej

Undrar hur man går till väga att sätta upp en hemma server och två klienter hemma har skaffat 3 st vu+ har bägge kanalpaketen som funkar med cccam softcam i den mottagaren i tv rummet

tv rummet blir server och två sovrum får en varsin box

lämpligt serverprogram till server och klient program till de andra läst lite om olika lösningar men inget verkar vara lätt hoppas nån kan hjälpa mig på traven med att komma igång

//

Postad 06 december 2010 - 22:46

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Kan bekräfta att CCcam214 fungerar också med boxer kontantkort och Hauppauge WinTV-MiniStick HD (modell 1254)

CCcam214 fungerar inte längre hos mig med Boxer. Har de uppdaterat sin kryptering och kortet ite uppdaterar sig själv i Vu+. I så fall får jag leta efter någon med en orginal box.

Postad 07 december 2010 - 05:37

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Boxer fungerar inte heller med CCcam220. Uppdateras krypteringen i boxen eller inte eller måste man köpa en Viacces modul?

Postad 07 december 2010 - 06:14

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0

lämpligt serverprogram till server och klient program till de andra läst lite om olika lösningar men inget verkar vara lätt hoppas nån kan hjälpa mig på traven med att komma igång

Serverprogram ?
Det är inget du behöver ..

Läs i CCcam config, där står precis hur du skall göra

C lines är mottagare och de har man i klienterna
F lines är sändare och de har man i "serverboxen"

Ex

C: 192.168.0.199 12000 tvrum xyz123
( C: "ip nummer på servern" "server listen port user" "user" "lösenord" )

F: tvrum xyz 2 0 0

Det är bara att skapa dessa lines i ccccam config och ge varje box en unik listenport
genom att skriva en rad " SERVER LISTEN PORT : 12XXX"

Öppna upp portar i din router osv osv

Men som sagt, lär själv i configfilen, då du helst skall lära dig det själv för att ha kolla på vad du gör

Maveric ;)

CCcam214 fungerar inte längre hos mig med Boxer. Har de uppdaterat sin kryptering och kortet ite uppdaterar sig själv i Vu+. I så fall får jag leta efter någon med en orginal box.

Jag använder inte boxer, men boxen uppdatarar normalt alla kort
Kan vara så att du måste ändra i config filen speciellt för boxer och att du därför inte fått uppdaterat ditt
kort som det skall. Det är nog anledningen och inte att cccam inte fungerar ..

Boxer fungerar inte heller med CCcam220. Uppdateras krypteringen i boxen eller inte eller måste man köpa en Viacces modul?

Samma svar här ..

Maveric :P

Redigerat av Unregistered1939, 07 december 2010 - 09:59.

Postad 07 december 2010 - 07:31

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Tack för svaret om Boxer. Får väll ge mig ut och söka efter vad det nu är man ska söka efter ;)

Postad 07 december 2010 - 10:05

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Nu är detta bara en gissning ..

Men jag tror att Pli i dagarna är på gång att släppa 2.0 och därmed OE 1.6

Varför jag tror det, beror på att man inte gjort vissa uppdateringar till nuvarande IMG
sista tiden och att man inte gjort något alls sista dagarna.
Man har lagt allt krut på den nya IMG

Bara att hoppas att jag gissar rätt ;)

Maveric :P

Postad 07 december 2010 - 12:12

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Nu är detta bara en gissning ..

Men jag tror att Pli i dagarna är på gång att släppa 2.0 och därmed OE 1.6

Varför jag tror det, beror på att man inte gjort vissa uppdateringar till nuvarande IMG
sista tiden och att man inte gjort något alls sista dagarna.
Man har lagt allt krut på den nya IMG

Bara att hoppas att jag gissar rätt ;)

Maveric B)

Skönt man kör med Blackhole som redan har det senaste sen flera veckor tillbaks och är hyperstabil. :P

Inte haft en grön krasch med BH och med min motorparabol, med Pli kraschade den ofta när jag körde motorn.

Postad 07 december 2010 - 12:55

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Har för mig att Håkan kör både motorparbol och T90 "extra allt" med Pli

Maveric :)

Postad 07 december 2010 - 14:18

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Har för mig att Håkan kör både motorparbol och T90 "extra allt" med Pli

Diseqc motor kör han med :) '

Jag kör gammal hederlig 36 voltare.

Postad 07 december 2010 - 14:42

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Så mina vänner .. Nu ligger Pli 2.0 Beta ute för nerladdning :)

http://www.pli-image...w...&dir=/vuduo

Hoppas alla testar idag och återkommer med era intryck ikväll ..

EDIT

OBS : VÄNTA

De får nog jobba lite med detta först. Det går inte att installera en enda plugin/skin och inte ens CCcam ...

OpenPLi-2.0-BETA: do NOT use them yet!
As you can see in our OpenPLi BETA downloads we have also our OpenPli 2.0 BETA images.
Please do NOT use them yet, they are heavily under development until you read in the newssection it is "safe" to use the 2.0 BETA images!

It's a creation from our new improved buildenvironment

http://www.pli-images.org/index.php

Redigerat av Unregistered1939, 07 december 2010 - 15:14.

Postad 07 december 2010 - 15:12

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Å andra sidan, om man inte orkar leva "on the bleeding edge", från PLi frontpage news:

OpenPLi-2.0-BETA: do NOT use them yet!
As you can see in our OpenPLi BETA downloads we have also our OpenPli 2.0 BETA images.
Please do NOT use them yet, they are heavily under development until you read in the newssection it is "safe" to use the 2.0 BETA images!

Postad 07 december 2010 - 15:15

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Så jäkla korkat att lägga ut en IMG som man inte kan använda :)

Postad 07 december 2010 - 15:48

cliff666
  • cliff666
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en VU+ Duo men är det mycket man behöver installera och "tweaka" innan den lever upp till mina förväntningar?

Som jag har förstått det så ska man ladda hem en blackhole eller PLI .IMG som är någon form av custom firmware?

Kan jag köpa en "Hauppauge WinTV NOVA-T Stick" https://www.prisjakt...ukt.php?p=90988 och bara plugga in så fungerar det som CanalDigital HD boxen? Eller är det bara vissa DVB-T stickor som fungerar?

Jag har även en annan fundering, jag funderar på att köpa en till likadan box eller någon billig dreambox för att ha i sovrummet. Går det att streama bilden ifrån vardagsrummet till sovrummet och göra kanalbyten om jag kör med nätverkskabel imellan boxarna? Jag har tyvärr ingen möjlighet att dra kablar ifrån parabolen till sovrummet så det skulle vara smutt om det gick att streama över det trådade nätverket som redan finns där.

Edit: är det någonting som VU+ boxen är sämre på än CanalDigitals HD box?

Redigerat av cliff666, 07 december 2010 - 15:49.

Postad 07 december 2010 - 16:14

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa en VU+ Duo men är det mycket man behöver installera och "tweaka" innan den lever upp till mina förväntningar?

Som jag har förstått det så ska man ladda hem en blackhole eller PLI .IMG som är någon form av custom firmware?

Kan jag köpa en "Hauppauge WinTV NOVA-T Stick" https://www.prisjakt...ukt.php?p=90988 och bara plugga in så fungerar det som CanalDigital HD boxen? Eller är det bara vissa DVB-T stickor som fungerar?

Jag har även en annan fundering, jag funderar på att köpa en till likadan box eller någon billig dreambox för att ha i sovrummet. Går det att streama bilden ifrån vardagsrummet till sovrummet och göra kanalbyten om jag kör med nätverkskabel imellan boxarna? Jag har tyvärr ingen möjlighet att dra kablar ifrån parabolen till sovrummet så det skulle vara smutt om det gick att streama över det trådade nätverket som redan finns där.

Edit: är det någonting som VU+ boxen är sämre på än CanalDigitals HD box?

Det beror väl lite på vad du har för förväntningar. ;)

Japp, du bör installera en s k custom firmware. Blackhole och PLi som du nämner är två vanliga sådana, men det finns fler att välja på för de lite äventyrslystna.

Vad gäller USB-T-stickor, är det bara Blackhole som har ett ordentligt brett stöd för dessa i dagsläget, bl.a. den du nämner. PLi och Vix klarar endast av Sundtek-stickor (som är rätt så dyra).

Det går bra att strömma till t.ex. en dator. Då kan du se på en kanal på TV, medan någon annan kikar på en annan kanal på datorn.
Du kan inom hemmet också även använda en box som kortserver, medan andra boxar agerar som klienter, dvs. du delar på kortet på det viset, men du måste fortfarande dra satellit-kablage till varje box.

Jag förmodar att du menar CD:s HD PVR? :) Det enda jag kan komma på är VoD, fast jag vet inte om det är någon större förlust i dagsläget. :) Är lite osäker på hur det är med möjligheter med inställning av avancerad inspelning för serier och repriser av serier; har för mig att jag har hört att det var en rätt ok feature på CD:s box, men är lite osäker på om det i så fall finns motsvarande möjligheter på VU+.

Postad 07 december 2010 - 17:16

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Fast det verkar lite konstigt med boxer Mix kontentkort. Fungerade strålande första 2 veckorna med CCcam när det var fri visning på alla kanaler men efter detta är det svart på de kodade jag betalt för.

Jag använder Hauppauge WinTV-MiniStick HD för 400 kr och det fungerar i Black Hole.

Postad 07 december 2010 - 17:19

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0

Fast det verkar lite konstigt med boxer Mix kontentkort. Fungerade strålande första 2 veckorna med CCcam när det var fri visning på alla kanaler men efter detta är det svart på de kodade jag betalt för.

Jag använder Hauppauge WinTV-MiniStick HD för 400 kr och det fungerar i Black Hole.

Testa att uppdatera det i en originalbox

Postad 07 december 2010 - 17:45

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Kanske för att det var fritt just de första två veckorna som att det funkade.

Postad 07 december 2010 - 17:51

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Ni skånedrängar måste få in mycket DVB-T hos er från Danmark och kanske Tyskland med rätt antenn? :)

Redigerat av BGPv4, 07 december 2010 - 17:51.

Postad 07 december 2010 - 17:55

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Ni skånedrängar måste få in mycket DVB-T hos er från Danmark och kanske Tyskland med rätt antenn? :)

Finns ju på sat, så ingen mening med stenåldersteknik, har inte ens någon terrest antenn längre.
Sist jag pulade hemma hos mina föräldrar fick vi in Tysk DVB-T, det var nästan lite fräckt men detta funkar bara under vissa väderförhållanden.

Postad 07 december 2010 - 17:58

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Man tar ju hela europa på satellit så varför kladda med en antenn som skyms av träden .

Dessutom finns det många många gånger fler kanaler på satellit än vad som finns i marknäten

Men det som retar mig, är att vi kan plocka ner spanska satelliter utan problem
men vi kan inte ta ner Thor och Sirius i Spanien ..

Redigerat av Unregistered1939, 07 december 2010 - 18:02.

Postad 07 december 2010 - 19:15

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Finns ju på sat, så ingen mening med stenåldersteknik, har inte ens någon terrest antenn längre.

DVB-T är en nyare tekink än vad DVB-S2 är så du är lite fel ute, många vill inte ha eller kan ha parabol så det så.

Postad 07 december 2010 - 19:22

cliff666
  • cliff666
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Det beror väl lite på vad du har för förväntningar. ;)

Japp, du bör installera en s k custom firmware. Blackhole och PLi som du nämner är två vanliga sådana, men det finns fler att välja på för de lite äventyrslystna.

Vad gäller USB-T-stickor, är det bara Blackhole som har ett ordentligt brett stöd för dessa i dagsläget, bl.a. den du nämner. PLi och Vix klarar endast av Sundtek-stickor (som är rätt så dyra).

Det går bra att strömma till t.ex. en dator. Då kan du se på en kanal på TV, medan någon annan kikar på en annan kanal på datorn.
Du kan inom hemmet också även använda en box som kortserver, medan andra boxar agerar som klienter, dvs. du delar på kortet på det viset, men du måste fortfarande dra satellit-kablage till varje box.

Jag förmodar att du menar CD:s HD PVR? :) Det enda jag kan komma på är VoD, fast jag vet inte om det är någon större förlust i dagsläget. :) Är lite osäker på hur det är med möjligheter med inställning av avancerad inspelning för serier och repriser av serier; har för mig att jag har hört att det var en rätt ok feature på CD:s box, men är lite osäker på om det i så fall finns motsvarande möjligheter på VU+.

Ok, men har lite mer frågor ang. streamning. Det funkar altså att köpa en billig dreambox till sovrummet och köra med den som en vanlig box även fast bilden streamas?

Undrar även om någon vet om D-links Boxee box skulle kunna fungera då jag ändå tänkt köpa en sådan? Eller måste någon i Boxee teamet skriva en plugin för att det ska funka?

Skickar VU+ boxen ut en vanlig .TS ström vid streamning eller hur funkar det?

Postad 07 december 2010 - 21:47

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

DVB-T är en nyare tekink än vad DVB-S2 är så du är lite fel ute, många vill inte ha eller kan ha parabol så det så.

Mjaaa.....
Så här skrivs det i Wiki:
DVB-T
Startade sina sändningar i ex England 1997 (Sverige 1999)

DVB-S2
Digital Video Broadcasting - Satellite - Second Generation (DVB-S2) är utformad som en efterträdare till den populära DVB-S (1996) digital TV-sändning som standard, och har utvecklats under 2003 och ratificerades av ETSI (EN 302.307) i mars 2005

Nu var det inte det jag tänkte på med stenåldersteknik utan antennen i sig.

Redigerat av Hakon, 07 december 2010 - 21:56.

Postad 07 december 2010 - 22:22

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Mjaaa.....
Så här skrivs det i Wiki:
DVB-T
Startade sina sändningar i ex England 1997 (Sverige 1999)

DVB-S2
Digital Video Broadcasting - Satellite - Second Generation (DVB-S2) är utformad som en efterträdare till den populära DVB-S (1996) digital TV-sändning som standard, och har utvecklats under 2003 och ratificerades av ETSI (EN 302.307) i mars 2005

Wikipedia har en hel del fel som vanligt i sin information, DVB-S var färdig 1993 som standard och i drift 1994 från ett flertal operatörer, själv ETSI standarden satts 1997

Redigerat av BGPv4, 07 december 2010 - 22:24.

Postad 07 december 2010 - 22:43

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Ok, men har lite mer frågor ang. streamning. Det funkar altså att köpa en billig dreambox till sovrummet och köra med den som en vanlig box även fast bilden streamas?

Njae... som jag försökte förklara... antingen streama till dator eller köra med kortserver/klient-lösning med flera boxar. I alla fall vet jag inget sätt att streama live-sändningar mellan boxar... fast jag kan ju ha fel där... kanske någon med detta udda behov som gjort någon spännande plugin. :)

Postad 08 december 2010 - 06:17

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Wikipedia har en hel del fel som vanligt i sin information, DVB-S var färdig 1993 som standard och i drift 1994 från ett flertal operatörer, själv ETSI standarden satts 1997

Möjligt men du skrev att det var DVB-S2 som var äldre än DVB-T, vad jag fick fram så stämde nog inte det ?

Postad 08 december 2010 - 06:43

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1 045 inlägg
  • 0
Oavsett när tekniken kom för respektive, så är det inte optimalt att köra DVB - T på en Duo

Duo är först och främst en satbox och hela meningen med boxen är att man skall använda parabol
Att ta emot marksändningar är bara en bonus man får

I denna tråden bör det vara parabol och VU+ som vi ägnar mesta tiden till och detta oavsett om
alla inte kan ha parabol av olika orsaker

Men en sak kan man konstatera utan att någon kan ifrågasätta detta

Parbol är den mottagning som ger flest kanaler, störst valfrihet och bäst kvalité så sändningen

6 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.