Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 mars 2014 - 12:55

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Det är verkligen synd att Viaplay inte ingår när man abonnerar på Viasat-paket hos ComHem. Viaplay ingår hos bl a Sappa, Telia och Tele2 men alltså inte hos ComHem. Priset på tillvalspaketen hos ComHem är dock samma som hos de andra där Viaplay (och ytterligare HD-kanaler) ingår. :(

Ja åtkomst till Viasat-kanalerna är det jag saknar nu.
Under OS hade det varit bra att ha och nu när F1-säsongen drar igång hade jag velat ha möjligheten.

Då måste det va fel på min box, när man bläddrar lite halvsnabbt stannar den absolut inte där den borde, låser sig ibland, synkningen i ljudet är larvigt dålig på en del kanaler, program.

Ja ljudsynken är inte bra på vissa kanaler men den var inte helt hundra förut heller när jag körde med Humax HD-boxen.

Postad 06 mars 2014 - 12:59

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Då måste det va fel på min box, när man bläddrar lite halvsnabbt stannar den absolut inte där den borde, låser sig ibland, synkningen i ljudet är larvigt dålig på en del kanaler, program.

Kör du via IP eller via koax/fiber? Jag vet att det fungerar betydligt sämre om man kör med de nyare (i regel) som kör över internet.
Fick möjligheten köra den senare, men i mitt stadsnät körs tv även via fiber som man plockar ut i fiberkonvertern (mediaboxen med Com Hem vokabulär) så det blir koax till boxen.

Postad 06 mars 2014 - 13:02

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Kör du via IP eller via koax/fiber? Jag vet att det fungerar betydligt sämre om man kör med de nyare (i regel) som kör över internet.
Fick möjligheten köra den senare, men i mitt stadsnät körs tv även via fiber som man plockar ut i fiberkonvertern (mediaboxen med Com Hem vokabulär) så det blir koax till boxen.

Kör med den där datakabeln eller vad det är, inte internet eller vanlig antenn

Postad 06 mars 2014 - 13:48

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Vi har inga sådana problem alls. Har du felanmält? Inga recievers eller så inkopplade som kan spöka? Med tanke på ljudsynkproblem? Det hade vi också till vår soundbar, tills jag ändrade i TiVo från Dolby till PCM. Då funkade allt som det skulle igen.

Redigerat av Dockland, 06 mars 2014 - 13:48.

Postad 06 mars 2014 - 16:28

Unregisteredf4a1db42
  • Unregisteredf4a1db42
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Vet inte om jag är ensam om det men jag tycker Tivo är kanon.
Jag gillar speciellt sökfunktionen. Allt som hittas med mina sökord spelas in.
TiVoToGo är också riktigt bra. Jag saknar dock Viasat-kanalerna i TiVoToGo.
Skulle vara grymt att tex kunna se Formel 1 vart jag än är.
Man kan ju hoppas att det kommer till slut.

Jag tycker också att TiVo är kanon. Väsentligt bättre än alla andra mottagare jag haft.
Vill man hitta fel så kan man givetvis göra det, men för mig är det kanon.

Va roligt att det är fler som är nöjda, man hör bara de som är missnöjda, själv är jag också supernöjd med TiVo.
Själva boxen är bra mycket stabilare än de 2 andra jag haft, den här har bara hängt sig 1 eller 2 gånger sen September.

TivoToGo är riktigt bra, har inget behov att kolla live utan spelar in precis allt jag kollar på, kollar aldrig live, inte ens via boxen.
Så det jag skulle vilja ha är att kunna kolla på inspelat material i TivoToGo.

Sen kanske Tv3 och lite Viasat-kanaler kommer till TivoToGo nu när OS är över.

Postad 06 mars 2014 - 17:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Tänk vad toleranta vi har blivit gentemot digitalboxar. Skulle man kunna säga samma sak om en ny bil...?

"Den har bara fått motorstopp två gånger på ett halvår" :P

Våra båda Samsung SMT-C7160 hemma hänger sig ungefär en gång i månaden... och det är betydligt bättre än de Motorolaboxar vi hade under UPC-tiden. De hängde sig var och varannan dag.

Jag kanske borde satsa på en TiVo. Om den bara hänger sig var tredje månad så är det ju riktigt finbajs till box. :)

Postad 06 mars 2014 - 17:59

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Mina två boxar - bägge inspelningsbara varav en med uppgraderad 2TB hårddisk - har hittills inte hängt sig någon gång på de två år jag haft dem. Det är en Motorola VIP1963C och en Humax HDPVR-1000C.
TiVo är inte bara en digitalbox, Det är ett helt system med betydligt större möjligheter att saker hänger sig och skruvar till sig. Påminner en del om hur en PC brukade uppföra sig när det var Windows 95 och Windows 98 som gällde. Har själv inte TiVo (än?) för jag tycker att det är alltför många som har problem. För min del blir det inte aktuellt med någon TiVo förrän möjligen till hösten. Räknar med att det behövs ett år efter lanseringen för att TiVo ska ha blivit av med de värsta barnsjukdomarna. :)

Postad 06 mars 2014 - 21:12

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Inte hela världen att den hänger sig, förutom de 5-10 min det tar att få igång den :)

Postad 06 mars 2014 - 22:11

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Inte hela världen att den hänger sig, förutom de 5-10 min det tar att få igång den :)

Ja, det är ohyggligt märkligt. Vad fasen är det som tar sådan tid???

Nu stänger jag aldrig av boxen och vem fasen orkar det med tanke på uppstartstiden.

Min box har aldrig hängt sig sedan i höstas, men jag har fått starta om den tre gånger för något sync-problem med HDMI som gör att en ruta dyker upp på skärmen. Tydligen en bugg.

Redigerat av Unregistered706504e9, 06 mars 2014 - 22:12.

Postad 06 mars 2014 - 22:13

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Va roligt att det är fler som är nöjda, man hör bara de som är missnöjda, själv är jag också supernöjd med TiVo.
Själva boxen är bra mycket stabilare än de 2 andra jag haft, den här har bara hängt sig 1 eller 2 gånger sen September.

TivoToGo är riktigt bra, har inget behov att kolla live utan spelar in precis allt jag kollar på, kollar aldrig live, inte ens via boxen.
Så det jag skulle vilja ha är att kunna kolla på inspelat material i TivoToGo.

Sen kanske Tv3 och lite Viasat-kanaler kommer till TivoToGo nu när OS är över.

Också rätt nöjd med min tivo box, det enda jag saknar är att ställa in egna favoritkanaler i rätt ordning. Men bästa boxen comhem har haft någonsin är gamla hederliga Humax HDPVR-1000c. :)

Redigerat av Unregistered4bb67943, 06 mars 2014 - 22:14.

Postad 07 mars 2014 - 07:07

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 1
TiVo-boxen ska aldrig stängas av. Den ska ständigt vara påslagen för att kunna pula med sina bakgrundsaktiviteter 24/7. Man ska tydligen t o m låta den stå på om man åker iväg på ett par veckors semester. När man kommer hem kan man sen se på 1TB inspelat material...
Och eftersom den uppenbarligen behöver rebootas ibland så gör det inget att den i övrigt aldrig stängs av. En del tycker tydligen boxen stör genom ljud men det beror förmodligen på var den står. Viktigt också med bra ventilation om utrustning står på dygnet runt.

Postad 07 mars 2014 - 12:27

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Mina två boxar - bägge inspelningsbara varav en med uppgraderad 2TB hårddisk - har hittills inte hängt sig någon gång på de två år jag haft dem. Det är en Motorola VIP1963C och en Humax HDPVR-1000C.
TiVo är inte bara en digitalbox, Det är ett helt system med betydligt större möjligheter att saker hänger sig och skruvar till sig. Påminner en del om hur en PC brukade uppföra sig när det var Windows 95 och Windows 98 som gällde. Har själv inte TiVo (än?) för jag tycker att det är alltför många som har problem. För min del blir det inte aktuellt med någon TiVo förrän möjligen till hösten. Räknar med att det behövs ett år efter lanseringen för att TiVo ska ha blivit av med de värsta barnsjukdomarna. :)

Du vet att Tivo lanserades nån gång runt 1999 i USA? De har med andra ord haft många år på sig att få till mjukvaran. Jag skulle nog inte räkna med några större förbättringar i Tivo... De gjorde sig väl av med de flesta ingenjörer och utvecklare nyligen. Märkligt att Cmhem kör in ålderdomlig teknik och lanserar det med reklam som får de att framstå som guds gåva till mänskligheten...men visst, är man en vanlig svensson som merparten av comhemkunderna och tivoköparna är så förmodligen vet man tyvärr inte mycket bättre.

/S

Postad 07 mars 2014 - 13:25

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Du vet att Tivo lanserades nån gång runt 1999 i USA? De har med andra ord haft många år på sig att få till mjukvaran. Jag skulle nog inte räkna med några större förbättringar i Tivo... De gjorde sig väl av med de flesta ingenjörer och utvecklare nyligen. Märkligt att Cmhem kör in ålderdomlig teknik och lanserar det med reklam som får de att framstå som guds gåva till mänskligheten...men visst, är man en vanlig svensson som merparten av comhemkunderna och tivoköparna är så förmodligen vet man tyvärr inte mycket bättre.

/S

TiVo skall upp i "molnet" TiVo-boxarna försvinner helt på sikt.

Postad 07 mars 2014 - 15:53

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Märkligt att Cmhem kör in ålderdomlig teknik och lanserar det med reklam som får de att framstå som guds gåva till mänskligheten

Jag skulle nog snarare säga att det omvända vore märkligt :D

Postad 07 mars 2014 - 16:22

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

/S

Du vet att tv-apparater lanserades för över sextio år sedan. Jämförelsen är lika relevant.

När det gäller appar så är det ComHem som har utvecklat dem och jag tror även att de driver utvecklingen på den tivo de har. Det känns mer som att de köpt namnet och mjuk- och hårdvara som den var då.

Postad 07 mars 2014 - 17:16

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

TiVo skall upp i "molnet" TiVo-boxarna försvinner helt på sikt.

Jo, i USA är det på g:
http://www.engadget....-exit-hardware/
Där har man ju redan också ett TiVo Anywhere som är mer kapabelt än TiVoToGo.
Dock verkar det lättare att i USA få loss rättigheter för att hantera material via molnet än i Europa.
TiVoToGo fungerar ju inte med alla kanaler (bl a är Viasat utanför) och man kan inte komma åt inspelat material med andra enheter än TiVo-boxen själv.

Postad 07 mars 2014 - 19:53

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
bra Com Hem .. erbjudandet som jag fick via mail existerar inte ;-) så nu vill de ha en massa aktiveringsavgifter på nästan 1000 kr .. tjäna .. det går jag inte på!

Postad 08 mars 2014 - 16:01

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Måste man göra nått speciellt för att få TivoToGo att funka?
Får bara ett felmeddelande att mitt konto inte är anslutet till en TiVo box när jag försöker logga in på paddan.

Postad 08 mars 2014 - 16:12

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Du måste tillåta det från tivo boxen...

Postad 08 mars 2014 - 16:28

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Gjorde en omstart och nu funkar det.

Postad 08 mars 2014 - 16:47

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

TiVo-boxen ska aldrig stängas av. Den ska ständigt vara påslagen för att kunna pula med sina bakgrundsaktiviteter 24/7. Man ska tydligen t o m låta den stå på om man åker iväg på ett par veckors semester. När man kommer hem kan man sen se på 1TB inspelat material...
Och eftersom den uppenbarligen behöver rebootas ibland så gör det inget att den i övrigt aldrig stängs av. En del tycker tydligen boxen stör genom ljud men det beror förmodligen på var den står. Viktigt också med bra ventilation om utrustning står på dygnet runt.

Det som gör att den låter är nog för att den ALLTID spelar in, det låter om de flesta boxar när dom spelar in

Postad 08 mars 2014 - 17:07

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Det som gör att den låter är nog för att den ALLTID spelar in, det låter om de flesta boxar när dom spelar in

Ja så är det nog. Jag misstänker att TiVo-boxen har en "grön hårddisk" dvs att den varvar upp när den jobbar och i övrigt ligger den på lågvarv.
Beroende på hur mycket man utnyttjar TiVo-tips och serieinspelning så jobbar boxen mer eller mindre. Dessa är bakgrundsaktiviteter som kan tänkas pågå vid vilken tid som helst på dygnet.

Postad 09 mars 2014 - 12:29

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Det går ju att stänga av TiVO-tips funktionen helt.
Vilket jag har gjort så min box är helt tyst när den inte ska spela in något jag schemalagt.

Postad 09 mars 2014 - 12:44

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Vilket jag har gjort så min box är helt tyst när den inte ska spela in något jag schemalagt.

Även med den avstängd spelar den väl in oavsett vilken kanal jag tittar på, ser jag på svt1 nu så spelar den in så att jag kan spola tillbaks mm, därav kluckar den hela tiden?

Postad 09 mars 2014 - 13:47

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Om man stänger av Tivo i Tivo, vad återstår då? Är det inte lite som en religion utan Gud? :)

Postad 09 mars 2014 - 13:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Även med den avstängd spelar den väl in oavsett vilken kanal jag tittar på, ser jag på svt1 nu så spelar den in så att jag kan spola tillbaks mm, därav kluckar den hela tiden?

Det finns en 30-minuters cache på den aktiva kanalen så det skrivs kontinuerligt till hårddisken när man tittar på en kanal. Men det är sekventiell skrivning så ljudet som hörs är rimligen mest surret från motorn i hårddisken och inte ljudet av ständiga förflyttningar av läs- och skrivhuvudena.

Postad 09 mars 2014 - 13:49

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Det finns en 30-minuters cache på den aktiva kanalen så det skrivs kontinuerligt till hårddisken när man tittar på en kanal. Men det är sekventiell skrivning så ljudet som hörs är rimligen mest surret från motorn i hårddisken och inte ljudet av ständiga förflyttningar av läs- och skrivhuvudena.

Men det (sekventiell skrivning) bygger väl på att disken inte är fragmenterad, vilket den borde vara efter ett tag med tanke på hur pigg Tivo verkar vara på att spela in. Eller har boxen stöd för defragmentering (vilket isf skulle kunna förklara det ständiga arbetandet)?

Postad 09 mars 2014 - 22:01

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Men det (sekventiell skrivning) bygger väl på att disken inte är fragmenterad, vilket den borde vara efter ett tag med tanke på hur pigg Tivo verkar vara på att spela in. Eller har boxen stöd för defragmentering (vilket isf skulle kunna förklara det ständiga arbetandet)?

Linux filsystem ext3 som används i de flesta DVR blir inte fragmenterade eftersom de inte placerar filer efter varandra så nära hårddiskens början på det sätt som FAT och NTFS gör. I ett Linux-baserat system behöver man inte bekymra sig om fragmentering och följaktligen inte heller om defragmentering.

Postad 09 mars 2014 - 22:23

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0
Ext3 fragmenteras det också, bara inte lika mycket som NTFS, och det är väl under just sådana förhållanden som är i en inspelningsbox som man riskerar att råka ut för värre fragmentering med ext3.

Postad 10 mars 2014 - 07:41

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Ext3 fragmenteras det också, bara inte lika mycket som NTFS, och det är väl under just sådana förhållanden som är i en inspelningsbox som man riskerar att råka ut för värre fragmentering med ext3.

Visst, ext3 är inte imunt mot fragmentering i synnerhet när hårddisken börjar bli full. Därför är det bra att ha gott om outnyttjad plats på hårddiskar i ett Linux-system. Ext4 som Ubuntu använder är f ö ytterligare optimerat mot fragmentering.
"Svenska" TiVo har bara 1TB hårddisk (till skillnad från TiVo Roamio Pro i USA som finns med 3TB) och mht till det sätt som TiVo är tänkt att jobba med mycket bakgrundsinspelning finns naturligtvis risken att hårddisken nästan alltid är full. (1TB motsvarar faktiskt bara ca 150 timmar inspelat HD-material).
Fast ext3 förefaller väl ändå vara det bästa filsystem som finns för konsumentprodukter som TiVo och andra DVR. Vore problemet med fragmentering stort borde förmodligen ett defragmenteringsverktyg vara inkluderat i dessa boxar men man har väl inte velat komplicera livet ytterligare för användarna. Med TiVo i Com hems version har de fullt upp ändå.

Postad 11 mars 2014 - 00:50

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0
Men borde inte ext4 vara bättre än ext3 för TiVo?
Dels med förbättringarna för att minska fragmentation men det finns ju även ett kommando för defragmentation som saknas i ext3

Postad 11 mars 2014 - 13:54

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

...
men man har väl inte velat komplicera livet ytterligare för användarna. Med TiVo i Com hems version har de fullt upp ändå.

Nu jobbar jag själv inte på ComHem, men det låter på bekanta som om det inte särskilt mycket support på själva TiVo.
Vad som är problem är att folk inte klarar av att koppla in rätt uttag i väggen, alla nya områden där man inte fått ordning, alla oerhört gamla områden (värdelöst kablage inne i kåkarna), de som kör TiVo via IP tv (IP TV är skit jämfört med alternativet), samt kanske framförallt områden där en stadsnätsoperatör driftar själva nätet.
Användarsupport på specifikt TiVo-boxen verkar vara väldigt ovanligt jämfört med de andra sakerna.

Postad 11 mars 2014 - 15:02

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Nu jobbar jag själv inte på ComHem, men det låter på bekanta som om det inte särskilt mycket support på själva TiVo.
Vad som är problem är att folk inte klarar av att koppla in rätt uttag i väggen, alla nya områden där man inte fått ordning, alla oerhört gamla områden (värdelöst kablage inne i kåkarna), de som kör TiVo via IP tv (IP TV är skit jämfört med alternativet), samt kanske framförallt områden där en stadsnätsoperatör driftar själva nätet.
Användarsupport på specifikt TiVo-boxen verkar vara väldigt ovanligt jämfört med de andra sakerna.

Jag följer Com hems Facebook och de reaktioner från kunderna som rör TiVo gäller mycket riktigt vad som verkar vara i första hand problem med nätet/uppkopplingen och tjänster i TiVo som inte fungerar som de ska men detta kan förmodligen också ofta hänföras till brister i nätet och i kontakten med Com hems servers.
Rena handhavandefrågor verkar inte vara så många och inte heller frågor som rör själva boxen och dess funktion. Men om man har problem att över huvud taget få igång TiVo och behålla kontakten med Com hem så är det svårt att veta om boxen fungerar ok eller inte. Men det finns säkert ingen anledning att tro att TiVo-boxen skulle vara mindre driftsäker än andra DVR. TiVo är ett system, inte i första hand en box.
Verkar på Facebook som kunder med Fiber-LAN har mer problem med TiVo än kunder med Fiber-Koax. Samma för bredbandstjänster. Mycket problem nu i Göteborg där allmännyttan gått över till iTUX genom Framtidens bredband.

Postad 11 mars 2014 - 16:53

Pjanoo
  • Pjanoo
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag följer Com hems Facebook och de reaktioner från kunderna som rör TiVo gäller mycket riktigt vad som verkar vara i första hand problem med nätet/uppkopplingen och tjänster i TiVo som inte fungerar som de ska men detta kan förmodligen också ofta hänföras till brister i nätet och i kontakten med Com hems servers.
Rena handhavandefrågor verkar inte vara så många och inte heller frågor som rör själva boxen och dess funktion. Men om man har problem att över huvud taget få igång TiVo och behålla kontakten med Com hem så är det svårt att veta om boxen fungerar ok eller inte. Men det finns säkert ingen anledning att tro att TiVo-boxen skulle vara mindre driftsäker än andra DVR. TiVo är ett system, inte i första hand en box.
Verkar på Facebook som kunder med Fiber-LAN har mer problem med TiVo än kunder med Fiber-Koax. Samma för bredbandstjänster. Mycket problem nu i Göteborg där allmännyttan gått över till iTUX genom Framtidens bredband.

Kan bara tala för mig men jag har inte haft något problem alls ( i snart 2 år med TV och bredband ) med iTUX / Framtidens bredband här, däremot har jag inte Com Hem. Hör ofta att grannarna har långsamt internet / bortfall av kanaler, och då har dom inte haft TiVo så länge. Samma sak på flera ställen i stan.

Postad 11 mars 2014 - 17:53

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Typ, IP TV eller tv via koax alltså. I den senare så distribueras typ kanalerna på olika frekvenser i fibern, för att sedan i mediaboxen omvandlas till en vanlig koax-kabel. Den är ohyggligt mycket driftsäkrare, men tyvärr verkar det som om nästan alla nya nät ska distribueras via IP.

Postad 13 mars 2014 - 11:36

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 247 inlägg
  • 0

När det gäller appar så är det ComHem som har utvecklat dem och jag tror även att de driver utvecklingen på den tivo de har. Det känns mer som att de köpt namnet och mjuk- och hårdvara som den var då.

Nope - ComHems tivo är utvecklad av tivo. Och frågar du tivo är det fortfarande 1999 och de är världsledande så helt irrelevant är inte hänvisningen till att det var ett tag sedan den lanserades i staterna...

Redigerat av letmefly, 13 mars 2014 - 11:53.

Postad 13 mars 2014 - 12:19

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Nope - ComHems tivo är utvecklad av tivo. Och frågar du tivo är det fortfarande 1999 och de är världsledande så helt irrelevant är inte hänvisningen till att det var ett tag sedan den lanserades i staterna...

Är det inte så att ComHems Tivo bygger på Virgin Medias Tivo, som väl i sin tur bygger på USA Tivo? Hur mkt av orignal-Tivo som finns kvar i ComHems Tivo vet jag dock inte, jag vet bara nog för att inte själv använda Tivo eller ComHem :)

Postad 13 mars 2014 - 14:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Mycket gissningar i denna tråd...
Fakta finns dock en hel del av här:
http://www.tivopedia...ivo-history.php

Postad 13 mars 2014 - 15:05

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Mycket gissningar i denna tråd...
Fakta finns dock en hel del av här:
http://www.tivopedia...ivo-history.php

Ytterligare:
http://www.tivo.com/...history-of-tivo
Januari 2011 lanserade Virgin Media TiVo och det är där Com hems version tar sin början. Hur mycket som är specifikt för Virgin Medias TiVo i förhållande till versionen i USA vet jag inte. Obs att TiVos timeline i länken ovan slutar i augusti 2013 dvs man har inte med Com hems lansering. Kanske ingen milstolpe? :)

Postad 13 mars 2014 - 18:07

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Ytterligare:
http://www.tivo.com/...history-of-tivo
Januari 2011 lanserade Virgin Media TiVo och det är där Com hems version tar sin början. Hur mycket som är specifikt för Virgin Medias TiVo i förhållande till versionen i USA vet jag inte. Obs att TiVos timeline i länken ovan slutar i augusti 2013 dvs man har inte med Com hems lansering. Kanske ingen milstolpe? :)

Och säkert ingen ledig dag för de anställda heller (se första länken) :)

Postad 14 mars 2014 - 00:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
TiVo-boxen är väl hårdvarumässigt inte unik för TiVo, utan bara bestyckad på ett sätt som Virgin Media och TiVo tyckte var lämpligt.

TiVo är egentligen en tillämpning på boxen, ovanpå API:er och Linux eller liknande. Chipsetet från Broadcom finns säkert även i andra boxar. Vem som utvecklat gränssnittet och TiVo-arkitekturen är en annan sak, men troligtvis är det en Europaspecifik variant som till stor del kan ha utvecklats av något europeiskt mjukvaruföretag, kanske med en del kod och API:er från amerikanska TiVo.

Eftersom vi har DVB och amerikanerna ATSC så var det nog billigare att bygga en Europaspecifik box än att DVB-anpassa en av de amerikanska modellerna.

Postad 14 mars 2014 - 08:32

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Jag menade att ComHem köpte "TiVo" och det var givetvis den version (en av de versionerna) som körs i USA. Sedan har ComHem själva gjort en del anpassningar. Givetvis är apparna och webgränssnittet en stor del, men jag tror alltså att man även givit sig på själva boxens mjukvara.

Misstänker för övrigt att HBO kommer att komma in senare och att frågan är bara när.

Postad 14 mars 2014 - 08:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Misstänker för övrigt att HBO kommer att komma in senare och att frågan är bara när.

HBO har ju avtal med Telia, så det skulle jag inte tro.

Postad 14 mars 2014 - 09:03

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
Hur gör jag en serieinspelning på en serie som sänds två gånger per dygn utan att få med den "andra" sändningen? Lite olika tider den sänds, men det är samma avsnitt en gång på kvällen och en gång på natten. Båda avsnitten är markerade som repriser (den har sänts ett antal varv på kanalen tidigare). Som det är nu spelar den in samma avsnitt två gånger varje dag och jag får manuellt ta bort det ena var gång jag skall kika på serien.

Redigerat av Dockland, 14 mars 2014 - 09:04.

Postad 14 mars 2014 - 12:02

maarw
  • maarw
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hur gör jag en serieinspelning på en serie som sänds två gånger per dygn utan att få med den "andra" sändningen? Lite olika tider den sänds, men det är samma avsnitt en gång på kvällen och en gång på natten. Båda avsnitten är markerade som repriser (den har sänts ett antal varv på kanalen tidigare). Som det är nu spelar den in samma avsnitt två gånger varje dag och jag får manuellt ta bort det ena var gång jag skall kika på serien.

Välkommen till TiVo !:-)

Postad 14 mars 2014 - 14:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Välkommen till TiVo !:-)

Ja, där verkar den ju inte vara mycket bättre än en vanlig dum PVR. Serieinspelning funkar bäst om man manuellt programmerar veckovis inspelning vissa klockslag, men det kanske inte går att göra en sådan enkel operation med Tivo? ;)

Redigerat av agpath, 14 mars 2014 - 14:04.

Postad 14 mars 2014 - 14:33

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Ja, där verkar den ju inte vara mycket bättre än en vanlig dum PVR. Serieinspelning funkar bäst om man manuellt programmerar veckovis inspelning vissa klockslag, men det kanske inte går att göra en sådan enkel operation med Tivo? ;)

Visst går det att göra manuell inspelning på TiVo i likhet med vad man kan göra på andra DVR.
Serieinspelning är naturligtvis en intressant finess men blir aldrig bättre än de metadata som styr inspelningen. Särskilt markeringen av "nytt avsnitt" verkar fallera. Den som använder serieinspelning vill ju inte ha mer än ett exemplar av ett nytt avsnitt inspelat, inte repriser av nya avsnitt som brukar sändas dygnen efteråt eller repriser av tidigare säsonger som också kan sändas parallellt med nya avsnitt.

Postad 14 mars 2014 - 16:36

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Visst går det att göra manuell inspelning på TiVo i likhet med vad man kan göra på andra DVR.
Serieinspelning är naturligtvis en intressant finess men blir aldrig bättre än de metadata som styr inspelningen. Särskilt markeringen av "nytt avsnitt" verkar fallera. Den som använder serieinspelning vill ju inte ha mer än ett exemplar av ett nytt avsnitt inspelat, inte repriser av nya avsnitt som brukar sändas dygnen efteråt eller repriser av tidigare säsonger som också kan sändas parallellt med nya avsnitt.

Vill minnas att det var ett av de potentiella problem jag förutsåg för ett par månader sedan, som iof inte specifikt handlar om just Tivo ska sägas utan gäller generellt för hela "inspelningsproblematiken". Ett av skälen till att jag själv gav upp egna inspelningar, för mkt bök helt i onödan.

Postad 14 mars 2014 - 21:21

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Hur är bildkvaliteten jämfört med VIP-1920 boxen? Den boxen suger hårt med icke fungerande kanallistor (inget jätteproblem för mig men för familjen), går inte att köra hdmi - stärkare - bildkälla vilket gör att jag tvingas köra progressiv component == rätt usel bild på projektorn.

Är det problem med ljudsynk om man kör via optisk ut till stärkaren på vissa kanaler?

Förövrigt är comhems sida ytterst märklig. Om jag loggar in så kan jag bara se abbonnemangsformer som är "bättre" än jag har idag.

Jag är kanske snål men tycker max nivån är sjuukt dyr. Jag kör comhem 8 favoriter idag och känner mig fett blåst varje månad, dålig bild och bara skit att se på.

Postad 15 mars 2014 - 18:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Hur är bildkvaliteten jämfört med VIP-1920 boxen? Den boxen suger hårt med icke fungerande kanallistor (inget jätteproblem för mig men för familjen), går inte att köra hdmi - stärkare - bildkälla vilket gör att jag tvingas köra progressiv component == rätt usel bild på projektorn.

Är det problem med ljudsynk om man kör via optisk ut till stärkaren på vissa kanaler?

Förövrigt är comhems sida ytterst märklig. Om jag loggar in så kan jag bara se abbonnemangsformer som är "bättre" än jag har idag.

Jag är kanske snål men tycker max nivån är sjuukt dyr. Jag kör comhem 8 favoriter idag och känner mig fett blåst varje månad, dålig bild och bara skit att se på.

Haft min ett dygn nu :-) kommer också från Motorola 1920 (tror jag) den började strula med att vara seg som fan, inga kanallistor osv, dock fungerade hdmi klockrent och hade bra bild.

Men det finns väll inget att klaga på igentligen förutom att boxen är stor som ett PS3. Hade älskat en Netflix knapp på fjärrisen. Har inte testat eller sett vad TiVo kan göra ännu eftersom det mesta som går på svensk tv är ju repriser. Tycker bilden är bra även på kanaler som inte är i HD, så den verkar göra ett skapligt jobb i alla fall.

Hur som helst. so far so good

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.