HRT Stage
1784 svar till detta ämne
Postad 16 August 2013 - 18:35
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Göran, nu har vi passerat mitten augusti. Vad händer?
Frågan är ställd i fel media. Vill Du veta ringer eller mailar Du Göran i stället. Jag kan inte föreställa mig att Göran sitter på kammaren och väntar på att någon skall adressera honom genom en forumstråd.
Postad 16 August 2013 - 18:49
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Frågan är ställd i fel media. Vill Du veta ringer eller mailar Du Göran i stället. Jag kan inte föreställa mig att Göran sitter på kammaren och väntar på att någon skall adressera honom genom en forumstråd.
Och ändå har man valt att kommunicera via detta forum.
Postad 17 August 2013 - 17:45
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Såja, lite rensat.
Höj nivån för diskussionerna. Danke.
Postad 17 August 2013 - 18:08
jbl l65a
-
jbl l65a
-
Användare
-
-
110 inlägg
Ser med viss oro på hur detta utvecklar sig, ovissheten verkar vara tilltagande om HRT Stage levereras eller inte.
Sen har distributören inte hört av sig på nästan 3 veckor, han borde väl rimligtvis läsa detta forum som aktiv deltagare
eller? Jag är som tidigare nämnts väldigt nyfiken på hur Stage presterar, denna fördröjning gynnar knappast varu-
märket.
Postad 17 August 2013 - 18:18
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ser med viss oro på hur detta utvecklar sig, ovissheten verkar vara tilltagande om HRT Stage levereras eller inte. Sen har distributören inte hört av sig på nästan 3 veckor, han borde väl rimligtvis läsa detta forum som aktiv deltagare eller? Jag är som tidigare nämnts väldigt nyfiken på hur Stage presterar, denna fördröjning gynnar knappast varu- märket.
Som sagt, den som lever får se.......
Postad 18 August 2013 - 08:35
jbl l65a
-
jbl l65a
-
Användare
-
-
110 inlägg
Här är ytterligare tre återförsäljare, Lars Bengtsson, Telemekano och Hembiobutiken. Ingen av dessa har Stage
i lager men Hembiobutiken har åtminstone lovat att leverera Stage senast den 3 september, (fan tro`t).
Postad 18 August 2013 - 10:04
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Egentligen kanske inte fel att ta emot förbeställningar av en prototyp som eventuellt, kanske, kommer att levereras någon gång i framtiden. Bara man gjort intressenterna medvetna om premisserna.
Postad 18 August 2013 - 20:41
jbl l65a
-
jbl l65a
-
Användare
-
-
110 inlägg
Egentligen kanske inte fel att ta emot förbeställningar av en prototyp som eventuellt, kanske, kommer att levereras någon gång i framtiden. Bara man gjort intressenterna medvetna om premisserna. 
Det kan du ha rätt i,
Postad 19 August 2013 - 11:22
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej! Tyvärr har ytterligare ett par veckors försening uppstått då leveranser av det nya chassit till Stages huvudenhet försenats ytterligare från leverantör.  Vi räknar med att de första systemen skall kunna börja nå butiker i mitten av september.
M.V.H
Göran , Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.
Postad 19 August 2013 - 12:41
keenan
-
keenan
-
Användare
-
-
131 inlägg
Tja, snacka om vargen kommer... Jag kan villigt erkänna att min välvilja mot htr minskat. Orsak är den aura av icke seriös som jag sett här.
Postad 19 August 2013 - 18:09
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Hej! Tyvärr har ytterligare ett par veckors försening uppstått då leveranser av det nya chassit till Stages huvudenhet försenats ytterligare från leverantör. Vi räknar med att de första systemen skall kunna börja nå butiker i mitten av september. M.V.H Göran , Runt Ljud Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.
Låt oss nu hoppas att detta håller!  Tja, snacka om vargen kommer... Jag kan villigt erkänna att min välvilja mot htr minskat. Orsak är den aura av icke seriös som jag sett här.
Intressant. Så din välvilja har minskat mot ett fabrikat för att en stor snackis till kommande produkt åkt på förseningsscenarion (vilket väl inte är första gången i hifi-historien)? Och var ser du en aura av "icke seriös som jag sett här" i denna tråd?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 August 2013 - 18:10.
Postad 19 August 2013 - 19:08
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Låt oss nu hoppas att detta håller! 
Intressant. Så din välvilja har minskat mot ett fabrikat för att en stor snackis till kommande produkt åkt på förseningsscenarion (vilket väl inte är första gången i hifi-historien)? Och var ser du en aura av "icke seriös som jag sett här" i denna tråd?
Hördudu din luring. Hade du inte köpt både fina subben och ännu finare Svenska högtalaren, och istället enbart suttit och väntat otåligt på Stage, vore nog du också lite sur.
Postad 19 August 2013 - 19:22
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Hej! Tyvärr har ytterligare ett par veckors försening uppstått då leveranser av det nya chassit till Stages huvudenhet försenats ytterligare från leverantör. Vi räknar med att de första systemen skall kunna börja nå butiker i mitten av september. M.V.H Göran , Runt Ljud Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.
Hur går det ihop med att kartongerna var packade med en beräknad ankomst i mitten av augusti (som uttrycktes i ditt förra inlägg)? Och var ser du en aura av "icke seriös som jag sett här" i denna tråd?
Menar du verkligen att du glömt bort de många inlägg som tidigare t.ex. pekat på mer eller mindre seriösa inlägg i denna tråd (främst misstänkt marknadsföring på icke tillåten plats / forumsdel)? Du har ju gått i försvarsställning varje gång något sådant kommit upp så det vore mycket märkligt om du inte minns...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 August 2013 - 19:29.
Postad 19 August 2013 - 19:52
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Hördudu din luring. Hade du inte köpt både fina subben och ännu finare Svenska högtalaren, och istället enbart suttit och väntat otåligt på Stage, vore nog du också lite sur. 
Jag hör på just detta mitt system ikväll, och funderar på hur nära Stage kommer komma. Japp, det finns kvaliteter i Stage som sätter rejäla myror i huvudet på mig gällande hur de lyckats. Iofs ett annat rum och ett annat system sist jag hörde, men skall bli mycket, mycket intressant. Stage mot ett line-source system för runt 50.000:-.
Redigerat av AlexanderE, 21 August 2013 - 08:00.
Postad 19 August 2013 - 21:20
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag hör på just detta mitt system ikväll, och funderar på hur nära Stage kommer komma. Japp, det finns kvaliteter i Stage som sätter rejäla myror i huvudet på mig gällande hur de lyckats. Iofs ett annat rum och ett annat system sist jag hörde, men skall bli mycket, mycket intressant. Stage mot ett line-source system för runt 50.000:-.
Jodå, jag minns. Och du har belägg för att dessa varit rätt, korrekt och väl underbyggda? Jag kommer alltid gå i försvarsställning för det jag tycker är rätt med rätt argument och sakframställan. Kommer du göra detsamma, eller bara fortsätta spekulera/konspirera?
Du får ursäkta, nu spekulerar jag igen. Men Stage kommer naturligtvis inte konkurrera med din nya tolvtumssub och dina rejält resliga golvhögtalare. Fysikens lagar är naturligtvis just det, fysikens lagar. Att de kommer att kunna konkurrera ur vissa aspekter håller jag dock inte alls för osannolikt. Detsamma gäller väldigt många mindre och billigare högtalare jämfört med större och dyrare system.
Postad 19 August 2013 - 22:10
jbl l65a
-
jbl l65a
-
Användare
-
-
110 inlägg
Något allvarligt måste ha hänt i produktions/distributionsledet för HRT Stage, detta ursäktar inte den obefintliga
info varför leveranstiden dragit ut på snart ett halvår. Bygga upp ett helt nytt varumärke är känsligast initialt,
därför måste det finnas en tydlig dialog med återförsäljarna om var som har hänt, min tolkning är att så inte har
skett i någon större utsträckning.
Postad 19 August 2013 - 22:21
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Något allvarligt måste ha hänt i produktions/distributionsledet för HRT Stage, detta ursäktar inte den obefintliga info varför leveranstiden dragit ut på snart ett halvår. Bygga upp ett helt nytt varumärke är känsligast initialt, därför måste det finnas en tydlig dialog med återförsäljarna om var som har hänt, min tolkning är att så inte har skett i någon större utsträckning. 
Om detta kan vi bara spekulera. Vi vet ju de facto inte hur dialogen sett och ser ut mellan distributör och återförsäljare.
Postad 19 August 2013 - 23:24
jbl l65a
-
jbl l65a
-
Användare
-
-
110 inlägg
Om detta kan vi bara spekulera. Vi vet ju de facto inte hur dialogen sett och ser ut mellan distributör och återförsäljare.
Givetvis är det enbart min tolkning(spekulation), men har dialogen stannat mellan distributör och återförsäljare (också spekulation) så tror jag inte att det är en vågad tolkning att detta skadar samtliga tre parter.
Postad 20 August 2013 - 08:10
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Utan tvekan är Stage en snackis. Återstår att se om den lever upp till de milt uttryckt runda löftena. För de flesta av oss har ju förseningarna egentligen ingen betydelse. Men taskigt för dem som väntar på sina redan beställda exempar. En rimlig åtgärd vore ju att dessa får ett bättre pris som plåster på såren.
Postad 20 August 2013 - 10:13
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hur går det ihop med att kartongerna var packade med en beräknad ankomst i mitten av augusti (som uttrycktes i ditt förra inlägg)? Hej! Detta inlägg postades baserat på att jag fått veta att Stagehögtalarna var färdiga att skeppas, vilket är korrekt, men själva basenheten var inte klar för leverans än. Beklagar de missförstånd/förseningar som uppstått på vägen, men nu håller vi tummarna att Stage når Sverige i mitten på September, och det känns verkligen som helt möjligt. Det har varit en lång och lite brokig väg för Stage från en tämligen klar produkt/utveckling vad gäller vad den skall prestera och konkurrera emot, till en praktisk marknadslansering. Är helt övertygad om att HRT tagit lärdom av detta, men också sett till att man nu levererar en produkt som så nära som det bara är möjligt träffar de förväntningar de har i förhållande till prislappen.M.V.HGöran , Runt LjudDistributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker , Anthony Gallo m.m.
Postad 21 August 2013 - 08:05
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Att det ska vara så svårt att hålla sig till trådens ämne utan att det ska spåra ur? Vi gör såhär, antingen skärper ni er och håller er till trådens ämne. Detta gäller ALLA! Eller så låser vi tråden fram tills dess att Stage släpps, om den nu släpps. Vad sägs?
Postad 25 August 2013 - 11:23
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Inte illa för en produkt som ännu inte släppts
https://www.prisjakt...tegori.php?k=25
Redigerat av mcmike, 25 August 2013 - 11:25.
Postad 25 August 2013 - 11:44
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
 Hur funkar den där rankingen, hur kan en produkt som inte finns att köpa vara rankad 1? Sen är väl Högtalare fel kategori, borde ligga i Stereoanläggningar.
Postad 25 August 2013 - 20:15
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Hur funkar den där rankingen, hur kan en produkt som inte finns att köpa vara rankad 1?
Ja det skulle vara intressant att veta hur det där har gått till...
Postad 28 August 2013 - 07:15
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Sådär då, trots flera tillsägelser så spårar tråden ur. Jag låser tråden och den öppnas igen när produkten finns tillgänglig. G Chatall, d.v.s Göran, skickar mig ett PM när produkten finns tillgänglig.Öppnas en ny tråd kommer jag personligen se till att den användaren får en lång semester. EDIT: Eftersom högtalarna nu enligt Göran ska finnas ute, så öppnar jag tråden igen. Håll er till ämnet och reglerna så slipper vi hänglås.
Redigerat av Falcy, 10 September 2013 - 12:05.
Postad 10 September 2013 - 12:19
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Fick i slutet på förra veckan vet att det första produktionsexemplaret av Stage nu landat i Sverige och visst finns för beskådan hos Lars Bengtsson i Stockholm som första butik, så ni som är i Stockholm kan nu höra det där, och intryck emotses.
Volymleveranser skall visst börja komma in nästa vecka, så förhoppningsvis får man sitt par inom kort.
2013-09-10 13-07-16.jpg 155.1K
20 Antal nerladdningar
Stativen är redan inköpta och sandfyllda.
2013-09-10 13-16-56.jpg 52.46K
9 Antal nerladdningar
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 September 2013 - 12:47.
Postad 10 September 2013 - 12:39
jbl l65a
-
jbl l65a
-
Användare
-
-
110 inlägg
Ser fram med spänning på hur detta kommer att låta.
Postad 10 September 2013 - 13:18
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
fan, det är ju bara ett stenkast från jobbet. kanske drar dit under någon lunch och lyssnar. undrar om dem presterar bättre än det mediokra som dem presterade med den där tillfälliga lösningen under sthlm mässan. det borde dem ju göra tycker man
Postad 10 September 2013 - 13:31
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
fan, det är ju bara ett stenkast från jobbet. kanske drar dit under någon lunch och lyssnar. undrar om dem presterar bättre än det mediokra som dem presterade med den där tillfälliga lösningen under sthlm mässan. det borde dem ju göra tycker man 
Gör så. Är verkligen nyfiken på att höra fler intryck. Enligt distributören så skall den slutliga versionen låta "lugnare" i ljudet, och huvudenheten är tydligen också mindre.
Postad 11 September 2013 - 09:34
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej. Hoppas alla har haft möjlighet att njuta av det underbara vädret.
HRT är glada för all feedback som ni forumläsare kan dela med er av för mjukvaruuppgraderingar och hårdvarutillägg för Stage.
Här kommer info om några av plattformarna som Stage fungerar med.
Windows XP, Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, Windows RT.
Mac som kör OSX.
Samsung Chromebook som kör Chrome OS.
iPad (via en HMA-1 för 1:a, 2:a och 3:e generation. iPad /4:a generationen iPad via en Lightning to USB Camera Adapter och strömförsörjd USB 2.0 hub till alla generationer)
Synology NAS.
Samsung Galaxy S III (via en OTG värd läge kabel körandes USB Audio Player Pro)
Nexus 7 (via en OTG värd läge kabel körandes USB Audio Player Pro)
Logitech Squeezebox touch (via strömförsörjd USB 2.0 hub)
Priset för HMA-1 från HRT är ca 200 kr (se bifogade länk för bild på trådlös överföring från iPad till Stage)
HRT USB wireless master with iPad.jpg 1.93MB
2 Antal nerladdningar
FRÅGA:
Vilka andra enheter/plattformar kan vara av intresse än ovan nämnda ?
Det finns många andra möjligheter, men det har inte funnits tid att skaffa och prova dem, men det är ju bättre att kolla direkt med er användare där ute, än att sitta på utvecklingsavdelningen och gissa eller lägga tid och resurser på att prova alla tänkbara varianter där är.
M.V.H
Göran , Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.
Redigerat av G Chatall, 11 September 2013 - 10:33.
Postad 11 September 2013 - 09:41
ljungberg_sthlm
-
ljungberg_sthlm
-
Användare
-
-
170 inlägg
Android och Ios är ju de vanligaste plattformarna som folk använder sig av med tanke på tabs och mobiler.
Redigerat av ljungberg_sthlm, 11 September 2013 - 09:43.
Postad 11 September 2013 - 11:39
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Så där ja, nu har jag varit på Lars Bengtsson och lyssnat på HRT Stage... och ja, det lät betydligt bättre än det gjorde på sthlm mässan med den där tillfälliga enheten Men jag kan säga redan nu att detta inte är en produkt för mig. om jag ska lägga minst 10k på en komplett stereolösning hade jag nog lagt lite mer pengar och valt ut dem produkterna som passar just mig. ska man endå lägga 10k kan man ju lika gärna lägga några tusenlappar till och få det man vill ha?
med det sagt så tycker jag att systemet presterar riktigt bra för sin peng. ljudet var väldigt detaljerat, transparent och med bra separation. en ganska stor ljudbild för storleken presterade dem också. tyvärr saknades det botten och jag saknade mellanregistret jag är van med med mina Kef LS50. desutom var det lite för mycket detalj i diskanten vilket jag inte gillar. lite vasst och det blir jobbigt att lyssna på i längden. kanske blir bättre med mer inspelning om man tror på sånt
kan tillägga att jag inte kunde lyssna så jättehögt då dem hade tagit bort dörren till lyssningsrummet pga renovering.
men helt klart en prisvärd produkt om man gillar dess karaktär. dessutom var dem lite snyggare än jag kom ihåg dem och betydligt snyggare än på bild.
Bifogad fil(er)
-
hrt.JPG 537.83K
11 Antal nerladdningar
Postad 11 September 2013 - 14:37
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Så där ja, nu har jag varit på Lars Bengtsson och lyssnat på HRT Stage... och ja, det lät betydligt bättre än det gjorde på sthlm mässan med den där tillfälliga enheten Men jag kan säga redan nu att detta inte är en produkt för mig. om jag ska lägga minst 10k på en komplett stereolösning hade jag nog lagt lite mer pengar och valt ut dem produkterna som passar just mig. ska man endå lägga 10k kan man ju lika gärna lägga några tusenlappar till och få det man vill ha?
Låter ju helt vettigt. tyvärr saknades det botten
Lite det jag upplevde med hemms hos mig. Fast då hade jag ett ganska stort utrymme och dryga 50 cm från bakre väggen. och jag saknade mellanregistret jag är van med med mina Kef LS50.
Inte hört Kefn, men den kostar ju lika mycket som hela Stagesystemet. Vad drev du Kefn med? desutom var det lite för mycket detalj i diskanten vilket jag inte gillar. lite vasst och det blir jobbigt att lyssna på i längden. kanske blir bättre med mer inspelning om man tror på sånt 
För mycket detalj? Kan man få för mycket detaljer, om de är av god kvalitet, och finns i källan, eller hur menar du/vad jämför du med här? Kan ju vara att systemet skall spelas in med. Skall i alla fall bli spännande att få höra det igen inom kort.
Postad 11 September 2013 - 17:02
jbl l65a
-
jbl l65a
-
Användare
-
-
110 inlägg
Kanon med ett första omdöme, måste själv lyssna när Stage börjar närma sig mina hemtrakter (Småland).
Postad 12 September 2013 - 12:01
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Låter ju helt vettigt.
Lite det jag upplevde med hemms hos mig. Fast då hade jag ett ganska stort utrymme och dryga 50 cm från bakre väggen.
Inte hört Kefn, men den kostar ju lika mycket som hela Stagesystemet. Vad drev du Kefn med?
För mycket detalj? Kan man få för mycket detaljer, om de är av god kvalitet, och finns i källan, eller hur menar du/vad jämför du med här? Kan ju vara att systemet skall spelas in med.
Skall i alla fall bli spännande att få höra det igen inom kort. 
jag driver mina Kef med en Marantz SR6006 som försteg och ett Sherbourn slutsteg PA 2-250 (2x250W i 4Ohm  ) så självklart kan jag inte jämföra på samma nivå Men det skrev jag inte heller utan bara att jag saknade något från Stage som jag har med mina kef. Jag tycker definitivt att något kan vara för detaljerat. det är lite som att jämföra med en TV som man har skruvat upp brightness på tok för mycket. det framträder betydligt mer detaljer i mörka scener Men själva bilden, trycket och svärtan blir ju sämre. det viktigaste är att hitta en bra balans och det tyckte jag inte att Stage gjorde. iaf inte för min smak. alla har ju olika smaker. nu är det ju, som du säger, så att mina Kef LS50 kostar lika mycket som hela det här systemet så jag passade på att prova mina kef i mitt sovrum där jag har en liten digital förstärkare från NuForce som heter Dia (2x24W i 4Ohm). den kostar 1500kr. Har 3st digitala ingångar och inbyggd DAC... alltså så kostar den kombinationen 1500kr mer än Stage och för mig lät LS50/Dia bättre. (kan ifs ha att göra med att akustiken i mitt sovrum är väldigt bra). jag fick betydligt bättre botten och en lenare diskant och bättre mellanregister. nu tror jag ifs att HRT Stage kan spela högre än denna kombination om det nu är viktigt. dessutom är mina prylar inspelade vilket inte Stage var på Lars Bengtsson.
Postad 12 September 2013 - 14:17
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag tycker definitivt att något kan vara för detaljerat. det är lite som att jämföra med en TV som man har skruvat upp brightness på tok för mycket. det framträder betydligt mer detaljer i mörka scener Men själva bilden, trycket och svärtan blir ju sämre. det viktigaste är att hitta en bra balans och det tyckte jag inte att Stage gjorde. iaf inte för min smak. alla har ju olika smaker.
Igen intressant feedback baserad på en reell jämförelse med Stage. Dock förstår jag inte hur något kan vara för detaljerat. Om källan tillåter det, så vill man ju höra så mycket som möjligt utan distortion eller förvrängning. Däremot brukar ju riktigt bra högtalare hänsynslöst avslöja dåliga källor eller inspelningar. Att jämföra med att ha brightness för högt ställt är ju lite som att lyssna med loudnessknappen på och/eller diskanten på max t ex. Ett kalt rum blir ju ofta ”studsigare” och ”kallare” i ljudet, ett mindre, dämpat rum med kanske lite mattor och gardiner kommer ju få ljudbilden lite mer på plats och man får just känslan av ”rummet” i inspelningen. Det tyckte jag Stage gjorde ypperligt i det prototypsystem jag hörde i början på året.
Postad 12 September 2013 - 14:59
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Igen intressant feedback baserad på en reell jämförelse med Stage. Dock förstår jag inte hur något kan vara för detaljerat. Om källan tillåter det, så vill man ju höra så mycket som möjligt utan distortion eller förvrängning..
jag tror vi tolkar detalj lite olika. vad jag menar är att högtalarna låter ljusa när dem framhäver så mycket i de högre registren men inte lika mycket i de andra registren. blir lite obalanserat. men gillar man ljusa högtalare med en mycket detaljerad diskant så är Stage ett roligt alternativ.
Postad 12 September 2013 - 15:52
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
jag tror vi tolkar detalj lite olika. vad jag menar är att högtalarna låter ljusa när dem framhäver så mycket i de högre registren men inte lika mycket i de andra registren. blir lite obalanserat. men gillar man ljusa högtalare med en mycket detaljerad diskant så är Stage ett roligt alternativ.
Skulle vara intressant att se hur frekvensgången ser ut i den lokalen med dessa högtalare.
Postad 12 September 2013 - 16:43
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Man får väl ta andras intryck för vad de är värda utan att försöka bortförklara dem oavsett om lyssnaren är kritisk eller ej. Dessa kommer att avlyssnas i många olika rum och ofta av personer med olika preferenser och referenser.
Postad 12 September 2013 - 20:05
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Man får väl ta andras intryck för vad de är värda utan att försöka bortförklara dem oavsett om lyssnaren är kritisk eller ej. Dessa kommer att avlyssnas i många olika rum och ofta av personer med olika preferenser och referenser.
Ursäkta om minnet sviker. Hur var det nu? Hade du hört (det senaste) systemet?
Postad 12 September 2013 - 21:11
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Skall bli intressant att se om det kommer fler lika översvallande positiva omdömen som Fredriks och Hifi&Musiks.
Själv la jag mina pengar på något annat av enastående kvalitet, men hoppas att få höra Stage på Hifimässan i Malmö nu i Oktober.
Postad 13 September 2013 - 08:48
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Efter din kommentar om diskanten och mellanregistret (även om mycket säkert beror på att systemet inte hunnits spelas in), så var jag tvungen att maila din input till mannen bakom HRT Stage, d v s Kevin Halverson i egen hög person. Och här är hans svar, och kan inte säga annt än att hans svar indikerar att varenda tänkbar påverkbar parameter har varit med i utvecklingen av detta system. Läs och njut. Thank you for the forward of the comment. I am happy to provide my impressions of this and please feel free to edit or share any as you see fit.
There are two factors that I can extract from this translation. The first is an important observation that is difficult for some to understand, but tonal balance, while very easy to hear, is ultimately much less important than virtually any other factor in an audio system. The reason is simple; humans are adaptive in terms of this type of stimulus. We quickly adapt to differences in visual and audible spectral balance due to the normalization that our sensory systems perform. Just as we don't 'see' human faces as having a green cast to them when illuminated by low CRI lighting (such as fluorescent) we also don't have an absolute reference to audible tonal balance. We adapt quickly to what is perceived to be normal. The sound of our own voice the tonality of a familiar face, all these are compensated for by the eye/brain and ear/brain system. I find that listeners that ascribe differences in tonal balance as an important issue fail to understand that it is their local reference that allows them to contrast that of a different tonal balance and placing virtually any importance on this is misguided as one will quickly become used to a somewhat different tonal balance. This is not to state that gross differences are acceptable, but small ones will disappear rather quickly.
The second and likely more salient observation is that the tonal balance of STAGE is accurate, therefore if a listener finds it different when contrasted to another system, then it is safe to conclude that the other system is inaccurate. This is very often the case in speaker systems that have higher distortion components; it is much easier to 'hide' the flaws of a poor tweeter design by dropping it relative level, than it is to design a low distortion tweeter. STAGE uses a type of magnetic structure that is rarely employed in any speaker system except for the most expensive, namely it uses what is known as an underhung structure. This and the magnetic modulation controls (shorting rings) lowers the distortion by a considerable factor. I too suffered from the overly exaggerated midrange presentation when I was a young listener. This is so 'HiFi' to hide the flaws that one can become used to the character and give the adaptively of humans, this becomes the new norm. Listen to live music, sounds in the real world, they never have that rolled off, overly warm sound. Again, given a bit of time, one can unlearn the bad habits caused by a shifted frame of reference.
When one combines these two factors, it is easy to understand the comment of this listener. I would strongly encourage this person and any other to go into any listening session with an open mind. Don't be too quick to use simplistic comparison as a criteria of performance. Rather, the more trained listener will use other, more objective factors such as articulation, fatigue, specificity, imagery and realism to make their judgments of quality. For a less trained listener, this might take a bit of time to observe (and this is why there is the long held belief in break in which is most often the listener not the object which changes over time).
I do not wish to engage in combative exchanges and I hope my comments do not come across as such, rather I rely upon my long experience and back it up with engineering aided by proper measurements, it is just that I so often read of and discuss tonal balance and it always comes from the least experienced listeners as this is the easiest to hear and often one of the least important (in the long run) factors.
Thank you again for the forward and I hope that the translation was adequate.
Best,
Kevin Halverson CTO High Resolution Technologies, LLCFör mig som också varit i bildbranschen innan, så är det i princip omöjligt att gå in och kika på ett urval av TV-apparater uppställda mot den demovägg på nån av elektronikladorna, då jag vet att minst 80% av dom förmodligen står i "demoläge" (vilket numera också kommer som ett standardläge på många fabrikat) med förhöjd kontrast och boostade färger. En kalibrerad TV ser i regel rätt trist ut bredvid en okalibrerad eller dåligt inställd sådan, dock är den i längden den mest korrekta återgivningen av en bild, och en korrekt reflektion av källan så som den var menad att upplevas av artisten. I takt med att det blir fler och fler som slåss om kundernas gunst på butiksgolvet, så kommer det nog kräva mer och mer av oss konsumenter att vi verkligen vet vad vi skall lyssna och titta efter som ett korrekt köpbeslutsunderlag.
Postad 13 September 2013 - 09:45
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
hehe skönt svar där 
jag vet att jag inte har en 100% korrekt ljudåtergivning i min anläggning MEN det kan jag till 100% säkerhet säga att Stage inte heller är. Dem må vara det i ett perfekt ljudkontrollerat rum men dem kommer inte prestera en korrekt återgivning i mitt vardagsrum, eller i ditt eller Lars Bengtssons lyssningsrum. Men jag kan kalibrera mitt system efter mina omständigheter om jag så vill. kan man göra det med Stage? (det är en fråga, inte ett påstående  )
förresten så är jag helt medveten om att det är jag som påverkas mest av inspelning och inte själva prylarna
ps: jag är alltid opartisk och öppen när jag lyssnar på saker och ting. men jag är även väldigt kritisk och litar inte på något jag läst på forum
Postad 13 September 2013 - 11:09
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Postad 13 September 2013 - 11:31
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Alltså, gillar du inte Stage är allt du behöver göra att vänja dig av med dina förutfattade meningar om hur det egentligen skall låta. För du har nämligen fel, och Stage (Herr Halverson) har rätt. Och inte bara har du fel, du tillhör dessutom de allra mest oerfarna. Hoppas verkligen att jag kommer att gilla dem. 
hehe ja inte direkt "kunden har alltid rätt" mentalitet där inte
Postad 14 September 2013 - 00:34
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det är därför jag alltid (som jag skrivit tidigare) nästan aldrig använder ett annat system som referens utan jag använder så ofta jag kan ursprungsrösten / instrumentet (osv..) och mina egna öron som referens.
Vilket är, enligt mig, lika "illa" såvida du inte har inspelningar som du själv gjort under totalt kontrollerade former.
Postad 14 September 2013 - 00:42
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Det finns ingen rigg i världen som kan återge exakt ursprunget....dock kan det bli ganska nära.
Jag personligen använder: hur "äkta" känns detta för mig och det räcker rätt långt för min egna del.
Redigerat av robert293, 14 September 2013 - 00:43.
Postad 14 September 2013 - 08:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Vi har nog alla olika preferenser. Jag förstår varför beat gillar sinankef-stativare, dessa låter otroligt bra även fast dom kanske inte är helt korrekta. Själv så har jag varit i flera rum där jag upplevt att basen är extremt fattig, enbart för att den i mina öron spelats för lågt. Har man, istället för en jämn frekvensgång dragit upp basen en 10db eller så så tycker jag att det låter mycket mycket bättre. Basen är för mig det utan tvekan viktigaste registret, och när jag hörde ett par toppar för 1500 så lär dom fantastiskt bra när man höjde basen från subbarna
Postad 16 September 2013 - 08:51
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Hur går det, Falcy och Herr Karlsson, får ni några högtalare för test? Jag är ytterst intresserad av vad ni har att säga om produkten.
Postad 16 September 2013 - 15:56
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Varför skulle det vara illa att jämföra med originalinstrument? Det är ju så det låter till 100%?
Nej. För valet av mick, positionen, inspelningsprylar, EQ, etc etc påverkar ljudet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|