ja vill du slippa server skall du nog välja nvidia över atv4.Ja min tanke är att slippa server helt och hållet. Koppla hårddiskar till Nvidia Shield och bara köra. Kör atv3 för tillfället och kastar genom iPad men har ju också tänkt på en atv4 och slippa iPad. Är en vardagstittare, så är inte ute efter Atmos eller 4K men tycker ändå att Nvidia Shield verkar som en vettig produkt.
nVidia Shield Pro Android TV 500GB
(Mediaspelare)
|
5
|
(11)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 500GB (2017)
(Mediaspelare)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017)
(Mediaspelare)
|
7
|
(38)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017) (Remote Only)
(Mediaspelare)
Rapporterad
|
5
|
(15)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 16GB (2019)
(Mediaspelare)
|
3
|
(94)
|
2 390:- |
Postad 27 December 2015 - 16:47
Postad 27 December 2015 - 17:05
Kodi med smb fungerar inget bra för mig heller. Vad har du för nätverk och anslutningar?
Jag kör cat5 kablar med nätverk 250/250 fiber. Varför jag kan utesluta är att jag kan streama till både infuse i sovrum Dune i sovrum samt Dune i stora rum utan problem.
Provade att köra 4k filmen direkt till shield och det verkar flyta på, det år antagligen SMB som är problemet! Vilket i sig är ganska stort problem då!
Då mina diskar kopplade till Dune inte fungerar i shield utan att behovs formatera om likaså att jag i dagsläget inte har någon server, sålde 2 st Qnap 669 PRO med 18TB vardera för ngt år sedan. Inte tänkt behöva köpa en ny igen. Frågan är om Shield och Kodi kan komma åt Dune diskarna utan smb
Postad 27 December 2015 - 17:23
Jag kör cat5 kablar med nätverk 250/250 fiber. Varför jag kan utesluta är att jag kan streama till både infuse i sovrum Dune i sovrum samt Dune i stora rum utan problem.
Provade att köra 4k filmen direkt till shield och det verkar flyta på, det år antagligen SMB som är problemet! Vilket i sig är ganska stort problem då!
Då mina diskar kopplade till Dune inte fungerar i shield utan att behovs formatera om likaså att jag i dagsläget inte har någon server, sålde 2 st Qnap 669 PRO med 18TB vardera för ngt år sedan. Inte tänkt behöva köpa en ny igen. Frågan är om Shield och Kodi kan komma åt Dune diskarna utan smb
Vad streamar du från då en Windows PC ? Finns enkla NFS servrar att sätta och se om det funkar bättre.
Postad 27 December 2015 - 17:26
Okej! vad har du för router ? bara nyfiken.
Postad 27 December 2015 - 17:40
Vad streamar du från då en Windows PC ? Finns enkla NFS servrar att sätta och se om det funkar bättre.
Nej jag har alla diskar kopplade till min Dune och de delas ut med smb så jag kommer åt diskarna från shield, Apple tv, datorn osv.
Då de är formaterade i Dune går de inte använda direkt till Shielden. Har inga problem att spela upp blu-ray filmer med Atmos via denna koppling men 4k kodade i avchd hackar
Postad 27 December 2015 - 17:50
Okej! vad har du för router ? bara nyfiken.
Apple extreme som fungerar klockrent för allt.
Bor i nybyggt hus där alla uttag i väggar är dragna till en central router Genexis DRG886
Postad 27 December 2015 - 18:10
Den där gatewayn är inte att rekommendera som en switch. En vanlig 300kr switch med 10Base-T är bättre, men kör du bara cat5 (utan e) så lär du aldrig komma upp i 100mbit/s throughput. Varför drog man cat5 i ett nybyggt hus?
Postad 27 December 2015 - 18:26
Har en fråga som ni kan eller har testat redan.
Hur många handkontroller stödjer shield tv sammtidigt ?
Tänkt spela lite retro spel med vänner.
Får min i början av januari så det finns tid att köpa en hk till
Redigerat av Wilma117481, 27 December 2015 - 18:26.
Postad 27 December 2015 - 18:31
Den där gatewayn är inte att rekommendera som en switch. En vanlig 300kr switch med 10Base-T är bättre, men kör du bara cat5 (utan e) så lär du aldrig komma upp i 100mbit/s throughput. Varför drog man cat5 i ett nybyggt hus?
Antar att det är en fiberdelare endast?
Kör en switch där allt går med kabel Netgear 8 portars, denna körs sedan genom Airport Extreme.
Mitt trådlösa nätverk mäter jag upp på min Macbook Pro via Wifi
Bifogad fil(er)
Postad 27 December 2015 - 19:11
Gjorde en snabböversikt hur jag kopplat mitt nätverk!
Får väl skaffa en Qnap Server igen, fungerade bra att ha diskar direkt till Dune men tyvärr är de inte kompatibla med Shielden. Shield kommer som sagt åt diskarna och de flyter på bra, förutom då UHD filer! Så antar att det är SMB som spökar.
Bifogad fil(er)
Postad 27 December 2015 - 20:26
Har du bara cat5 (utan e) mellan dina två uttag så bör länkhastigheten vara 100mbit/s och därmed vara flaskhalsen i ditt diagram. Lyser både gul och grön lampa för varje port på netgear routern?
Gå och kolla märkningen igen på kablarna, för det är något som är lite lurt i och med att du bara når upp till 100mbit/s på din upload, medan 250 i download. Borde ju vara en del packet loss om det bara är cat5.
Postad 27 December 2015 - 20:36
Postad 27 December 2015 - 20:45
Hejsan alla
Har en fråga som ni kan eller har testat redan.
Hur många handkontroller stödjer shield tv sammtidigt ?
Tänkt spela lite retro spel med vänner.
Får min i början av januari så det finns tid att köpa en hk till
Upp till 4st, om spelet stödjer det så klar ![]()
Postad 27 December 2015 - 21:02
Får väl skaffa en Qnap Server igen, fungerade bra att ha diskar direkt till Dune men tyvärr är de inte kompatibla med Shielden. Shield kommer som sagt åt diskarna och de flyter på bra, förutom då UHD filer! Så antar att det är SMB som spökar.
Ja det är nog dune Smb server som inte mäktar med.
Om det är en dune base 3d du har så var det väl lite sisådär med gigbit nätverksanslutningarna utan visade sig väl vara närmare 100mbit.
Postad 27 December 2015 - 21:42
Har du bara cat5 (utan e) mellan dina två uttag så bör länkhastigheten vara 100mbit/s och därmed vara flaskhalsen i ditt diagram. Lyser både gul och grön lampa för varje port på netgear routern?
Gå och kolla märkningen igen på kablarna, för det är något som är lite lurt i och med att du bara når upp till 100mbit/s på din upload, medan 250 i download. Borde ju vara en del packet loss om det bara är cat5.
Jag har bredband2 250/100 såg jag nu när jag loggade in, har ändrat ner det!
Postad 27 December 2015 - 21:45
Kablarna som är dragna i väggen är Cat6 såg jag nu när jag lyste med ficklampan ![]()
Är osäker på om alla kablar från switchen är Cat 6 dock! Skulle det vara flaskhalsen annars ?
Jag har som sagt inga problem att spela upp en 50GB fil med Atmos från Dune diskarna via Shield. Har inte lust att slänga 30.000 kr på en NAS igen, antingen får jag köpa en disk till Shield som enbart har 4k filmer och ha resterande till Dune, kommer ju åt de i samma bibliotek ändå. Eller så får man börja formatera om alla diskar och ha de direkt kopplade till Shielden. Men då den inte stödjer och kommer antagligen inte stödja 3D så känns det surt. Känns som Dune 4k skulle vara enklaste lösning för mig.
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 27 December 2015 - 21:49.
Postad 27 December 2015 - 21:50
Ja det är nog dune Smb server som inte mäktar med.
Om det är en dune base 3d du har så var det väl lite sisådär med gigbit nätverksanslutningarna utan visade sig väl vara närmare 100mbit.
Kan stämma, att föra över en film till Dune disken via nätverk tar ju rätt lång tid, således åt andra hållet också! har nog inte Gigabit aktiverat ens, skall testa
update: det var de gamla Dune man kunde aktivera Gigabit (test). Dune Base 3D har Gigabit tydligen.
Finns det inget sätt att se bitrate och datainfo pågående under en film i Shield som med Dune ?
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 27 December 2015 - 22:45.
Postad 27 December 2015 - 22:23
Intressant diskussion.
Funkar detta eureka så får du ta tillbaka din kommentar om att shielden är en "crap leksak" ![]()
Postad 27 December 2015 - 22:44
Intressant diskussion.
Funkar detta eureka så får du ta tillbaka din kommentar om att shielden är en "crap leksak"
Haha.. ja jag har dubbla känslor för Shield, den är ju helt okej men inget 3D stöd gör mig lite grinig. Vill ju ha 1 mediaspelare, inte flera!
Postad 27 December 2015 - 23:52
Haha.. ja jag har dubbla känslor för Shield, den är ju helt okej men inget 3D stöd gör mig lite grinig. Vill ju ha 1 mediaspelare, inte flera!
Jag förstår dig, ja har gjort mig av med nuc, ras pi, apple tv och kör exklusivt shield nu.
Men vänta ett tag, stöd för 3d lär ju komma inom snar framtid ![]()
Postad 27 December 2015 - 23:56
Jag förstår dig, ja har gjort mig av med nuc, ras pi, apple tv och kör exklusivt shield nu.
Men vänta ett tag, stöd för 3d lär ju komma inom snar framtid
Får hoppas på det! Kan man köra en USB hubb och flera diskar till Shield tro ?
Postad 28 December 2015 - 00:01
Får hoppas på det! Kan man köra en USB hubb och flera diskar till Shield tro ?
Kan man väl, men beror på chipet i hubben, och är det usb 2 hub eller 3 du ska ha ? Har Asmedia ASM1351 chip i min externa usb 3 kabinett, fungerar kalas.
Postad 28 December 2015 - 00:04
Kan man väl, men beror på chipet i hubben, och är det usb 2 hub eller 3 du ska ha ? Har Asmedia ASM1351 chip i min externa usb 3 kabinett, fungerar kalas.
Frågan är hur bra de skulle funka med 4k material.
Ja kör ju från min nas utan prob. Dock så har ja inte nån 4k tv ännu. Men nas är ju optimalt.
Dock så tycker jag Synology krossar Qnap ![]()
Postad 28 December 2015 - 06:18
Frågan är hur bra de skulle funka med 4k material.
Ja kör ju från min nas utan prob. Dock så har ja inte nån 4k tv ännu. Men nas är ju optimalt.
Dock så tycker jag Synology krossar Qnap
Krossar vet jag inte, tycker Qnap har rätt feta Nas. Är sugen på denna
https://www.qnap.com...odel.php?II=159
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 28 December 2015 - 07:11.
Postad 28 December 2015 - 07:27
Hej,
Har precis införskaffat mig en Shield Pro (500GB) som först och främst ska agera mediaspelare.
Vill föra över filmer till den interna hårddisken. Har dock inte hittat något sätt att komma åt den disken via min PC. Skulle vilja ha det så att den interna disken i Shielden skulle gå att mappa upp som typ en network share i windows så att man sedan kan föra över filer till den. Detta verkar dock inte gå. Hur gör ni för att föra över filer på ett enkelt sätt till Shieldens interna hårddisk?
Är inte riktigt övertygad om att denna enhet är optimal som mediaspelare. Android TV verkar ha en hel del kvar innan det är optimalt och helt användbart. Sen är ju många appar inte optimerade heller.
Får inte heller WiFi att fungera. Den hittar mina två wifi (2,4Ghz & 5Ghz) men den kan inte ansluta till något utav dom. Får bara fel som säger att det inte går att ansluta. Har Comhem och denna router: Compal CH7486E.
Redigerat av TomasL, 28 December 2015 - 07:32.
Postad 28 December 2015 - 08:22
Kablarna som är dragna i väggen är Cat6 såg jag nu när jag lyste med ficklampan
Är osäker på om alla kablar från switchen är Cat 6 dock! Skulle det vara flaskhalsen annars ?
Jag har som sagt inga problem att spela upp en 50GB fil med Atmos från Dune diskarna via Shield. Har inte lust att slänga 30.000 kr på en NAS igen, antingen får jag köpa en disk till Shield som enbart har 4k filmer och ha resterande till Dune, kommer ju åt de i samma bibliotek ändå. Eller så får man börja formatera om alla diskar och ha de direkt kopplade till Shielden. Men då den inte stödjer och kommer antagligen inte stödja 3D så känns det surt. Känns som Dune 4k skulle vara enklaste lösning för mig.
Tror inte att det är något fel på ditt kablage om det nu inte är taggtråd du använder. Har fått fina hastigheter med cat5. Du kan ju prova att kopiera en stor fil och se vad du får för hastighet. Vad har filmerna för bitrate ?
Postad 28 December 2015 - 08:28
Tror inte att det är något fel på ditt kablage om det nu inte är taggtråd du använder. Har fått fina hastigheter med cat5. Du kan ju prova att kopiera en stor fil och se vad du får för hastighet. Vad har filmerna för bitrate ?
De flesta filer ligger runt 40-50Mbps och dessa är inga problem att spela upp runt om i huset.
När det kommer till UHD filerna så har de 90Mbps, fungerar klockren från en slö 2,5" USB2 disk jag testade med direkt till Shield. Men hackar från nätverket via Dune! Skall tilläggas att dessa UHD är kodade med AVCHD. Vilket jag av erfarenhet haft problem med genom åren på andra system när det kommer till Sonys format. Kanske kan ligga ngt i det!
Har även ett par UHD filmer som är h.265 mkv AVC 77Mbps och dessa fungerar att streama med DTS-HD 7.1 dessutom.
Postad 28 December 2015 - 09:19
Testade att dela ut filmen via min Macbook Pro 2,5Ghz Quad I7 16GB Ram Mid 2015.
Med Ethernet till nätverket fungerar de perfekt att streama till Nvidia Shielden. Så då kan jag utesluta mitt nätverk! Det är alltså Dune SMB som inte pallar!
Delar nu med SMB via datorn och det verkar fungera!
Så nu blir det till att köpa en dedikerad dator med massa USB portar, hittar ingen Nas under 30.000 kr som passar mig, så en dedikerad dator fungerar för mina behov.
Blir nog en Win dator (Första Win datorn, i mitt liv) ![]()
Några tipps ? Behöver jag denna prestanda som Quad I7 ?
Tacksam för tipps
Postad 28 December 2015 - 09:37
Några tipps ? Behöver jag denna prestanda som Quad I7 ?
Tacksam för tipps
Du skulle nog kunna köpa en dator runt 5000 kr för det ändamålet. Det hänger mest på nätverkskortet och diskarna. Kan ju säga att jag historiskt har haft mycket strul med olika typer av NASAR. Så en dedikerad dator med windows eller Linux skulle jag rekommendera.
När det gäller AVCHD så har jag även en hel del problem med det...
Postad 28 December 2015 - 09:51
Det tror jag inte. Borde funka
Du skulle nog kunna köpa en dator runt 5000 kr för det ändamålet. Det hänger mest på nätverkskortet och diskarna. Kan ju säga att jag historiskt har haft mycket strul med olika typer av NASAR. Så en dedikerad dator med windows eller Linux skulle jag rekommendera.
När det gäller AVCHD så har jag även en hel del problem med det...
Testade för säkerhetskull att lägga filmen på ett slött USB minne kopplat till datorn och det flöt på lika bra. Så inte disken i MBP skulle vara anledningen till varför det flöt på såpass bra. Då dessa är extremt snabba. Med Black Magic Speed Test får jag write 1790 MB/s och Read 1950 MB/s
lite svårt att få tag i sådana diskar externt.
Lutar åt en Mac Mini Quad I7 2,5 med 4 USB portar.. Sålde precis en Mac Mini 2014 I5:a med SSD, hann aldrig testa detta, finns ju som sagt en del på Blocket för 6-7000 kr
Snygga och tar ingen plats och ljudlösa, så slipper jag få in Windows i hemmet också ![]()
Postad 28 December 2015 - 10:28
När det kommer till NAS så har jag det senaste suttit och jämfört olika märken mot varandra. Hårdvara kontra pris och garanti.
Den du länkar till är säkert hur bra som helst. Men du betalar för saker du egentligen inte behöver. "4K-videouppspelning och omkodningskapacitet" Du har redan en shield och kommer antagligen köpa din Dune. Du kommer ändå bara skicka media från nasen till dessa och behöver inte ha en nas med inbyggd hdmi och annat lull lull som du betalar för,
https://www.synology...roducts/DS1815
Denna kan uppgraderas med ytterligare 2 st 5 bays expantion 18 diskar totalt.
https://www.synology...roducts/DS2415
Denna kan du uppgradera med ytterligare 1 st 12 bays expantion 24 diskar totalt.
Dessa är billigare än den du länkade till. Sure dessa har ingen i5 eller i7 processor men Synology har motsvarigheter till dom också. Oavsett vad Synology har skrivit så kan dessa uppgraderas till 16 gb i ram. Inget dom officiellt har gått ut med. Men sök på youtube så kan man se att folk gör de
Ett tips bara som du säkert redan vet om. När det kommer till diskar, WD Red är gjorda för max 8 diskars nas medans deras Red+ är för 8 diskars och uppåt. Samma med Seagate Nas diskar upp till 5 diskars Nas och deras Enterprise för större lösningar.
Jag själv kommer vänta till våren då Synology eventuellt kommer presentera deras nästa lineup med NAS:ar
1816+ eller 2416+ ??? Bara att hålla tummarna.
Nu har jag flugit väldigt off topic här. Men va gör man inte för att få en värdig NAS till en Nvidia Shield ![]()
Postad 28 December 2015 - 10:45
Nu har jag flugit väldigt off topic här. Men va gör man inte för att få en värdig NAS till en Nvidia Shield
Tack för bra inlägg! Det är lite off topic men ämnet berör ju ändå Shielden ![]()
Som du säger så behöver man inte HDMI ut och 4k Transcoding, större anledning om man kör Plex PMS server kanske. Jag var ruskigt nöjd med min gamla Qnap 669+ och den finns idag för runt 5000 kr, betalade säkert 13000 för den. Hade inga som helst problem att köra tunga BD filer, så den skulle säkerligen klara 4k filer utan problem. Aldrig lärt mig riktigt hur man utläser hastigheten, men att överföra en stor fil från datorn i mitt fall Mac via AFP tog bara ngn minut eller två. Att göra detsamma mot Dune idag trådlöst tar 45-60 min.
Känner bara att när jag väl har en Nas så behöver man ytterligare en Nas för backup
Även om man kör Raid! Risken att 2 diskar fallerar är kanske inte så stor dock.
Men en Nas för 6000 kr och 6st 6TB diskar är vi uppe i 22.000 kr. Har köpt ny TV, Förstärkare, Atmos, ny dator! Så jag kan inte få med frugan på att lägga 22.000 kr, då skall hon ha kläder och smink för lika mkt
En Mac Mini med mina diskar jag har i nuläget st 4TB och 1 st 5TB blir billigaste alternativet känner jag. Så kan jag köpa en till disk istället. Mac Minin kan således agera både torrent och utdelare och den står på 24/7 tyst som en mus. Min bärbara blir istället bärbar och slipper göra skitjobbet ![]()
Postad 28 December 2015 - 10:56
Totalpris: 24 110:-
Som hittat, blir för dyrt med 6TB. 2 Diskar försvinner väl med redundans också ? 3*8 = 24TB - 6 = 18TB att använda
Köper man 6TB blir priset 31.300 kr 42TB varav 12 försvinner, återstår 30 TB. Man får alltså 12TB extra för 7000 kr (583 kr+ / TB vilket är rätt ok)
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 28 December 2015 - 10:57.
Postad 28 December 2015 - 11:10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+18 990:-
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+815 120:-
Totalpris: 24 110:-
Som hittat, blir för dyrt med 6TB. 2 Diskar försvinner väl med redundans också ? 3*8 = 24TB - 6 = 18TB att använda
Köper man 6TB blir priset 31.300 kr 42TB varav 12 försvinner, återstår 30 TB. Man får alltså 12TB extra för 7000 kr (583 kr+ / TB vilket är rätt ok)
Men du skall väl inte köra raid6 hoppas ja? Raid5 har bara 1 disk i redundans och räcker gott och väl.
Jag skaffade mig 2 st 6tb red för två dagar sen till min 214+ och bytte ut mina 2tb. Ja kommer vänta som sagt till våren. Det jag dock kommer göra är att köpa 1-2 st diskar i månaden och bara att poppa in dom.
Passa på att googla lite på Synology SSD Cache så kommer det säkert ställa till lite i dina planer hahah...!
Postad 28 December 2015 - 15:26
Eller så gör du en egen synalogy nas http://xpenology.me/ billig kraftfull och går att bygga ut har en själv med 12 diskar.
Postad 28 December 2015 - 17:23
Släng Netgear switchen! Nej men seriöst fixa något bättre. Du verkar ha lagt mycket pengar på din utrustning och den skulle jag bytt ut direkt och kollat hur det fungerar efter. Många kanske tycker att den ska klarat och det inte är en flaskhals. Men skulle inte kännas bra att ha den där iallafall, men det är vad jag tycker iallafall.
Redigerat av RobbeR011, 28 December 2015 - 17:32.
Postad 28 December 2015 - 17:56
Släng Netgear switchen! Nej men seriöst fixa något bättre. Du verkar ha lagt mycket pengar på din utrustning och den skulle jag bytt ut direkt och kollat hur det fungerar efter. Många kanske tycker att den ska klarat och det inte är en flaskhals. Men skulle inte kännas bra att ha den där iallafall, men det är vad jag tycker iallafall.
? Jag måste ju ha en switch har ju 8 enheter som måste kopplas genom. Eller menar du att Netgear Gigabit switchen i sig är dålig ? Vad skall jag ha istället då ??? ![]()
https://www.netonnet...CFcf7cgodCqoKiQ
Fungerar inte en sådan ?
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 28 December 2015 - 17:58.
Postad 28 December 2015 - 18:19
? Jag måste ju ha en switch har ju 8 enheter som måste kopplas genom. Eller menar du att Netgear Gigabit switchen i sig är dålig ? Vad skall jag ha istället då ???
Fungerar inte en sådan ?
jag hade en likadan switch som dig som ställde till en massa problem enheter som inte kom åt nätet ibland streama spel i steam gick uselt m.m.
Jag bytte till en sådan här har fungerat kanon det är en administrerad switch http://www.webhallen...l2_smart_switch
Postad 28 December 2015 - 19:21
jag hade en likadan switch som dig som ställde till en massa problem enheter som inte kom åt nätet ibland streama spel i steam gick uselt m.m.
Jag bytte till en sådan här har fungerat kanon det är en administrerad switch http://www.webhallen...l2_smart_switch
Ok tack för tipps, skall beställa en
Postad 28 December 2015 - 19:43
? Jag måste ju ha en switch har ju 8 enheter som måste kopplas genom. Eller menar du att Netgear Gigabit switchen i sig är dålig ? Vad skall jag ha istället då ???
Fungerar inte en sådan ?
Jag gillar Cisco =)
https://www.prisjakt...t.php?p=1198636
Den tex, jag har bra erfarenheter av Asus , Cisco och vissa D-link.
Redigerat av RobbeR011, 28 December 2015 - 19:48.
Postad 28 December 2015 - 21:37
Själklart men ändå en fråga... modem/router har Gigabit på LAN sidan?
Själv har jag telia VDSL 30mbit det modemet har endast 100mbit på LAN så jag har en router till med Gigabit på LAN.. inga problem att streama 100mbit UHD, även över 5GHz trådlöst till Shielden...
Redigerat av Biggles2002, 28 December 2015 - 21:40.
Postad 28 December 2015 - 21:48
Själklart men ändå en fråga... modem/router har Gigabit på LAN sidan?
Själv har jag telia VDSL 30mbit det modemet har endast 100mbit på LAN så jag har en router till med Gigabit på LAN.. inga problem att streama 100mbit UHD, även över 5GHz trådlöst till Shielden...
Men då stremar du det lokalt? Ditt VDSL modem är innan det lokala nätverket, och kopplat på wan till din router. Isåfall har det inte något med hastigheter på det lokala nätverket.
Redigerat av RobbeR011, 28 December 2015 - 21:53.
Postad 28 December 2015 - 21:53
Men då stremar du det lokalt?
Ja det var väl så i hans fall också? eller skulle han streama 100mbit UHD filmer över WAN?
Postad 28 December 2015 - 21:59
Ja det var väl så i hans fall också? eller skulle han streama 100mbit UHD filmer över WAN?
Alltså han delar ju från sin enhet med usb diskar och sedan till shielden och dom är i ett lokalt nätverk för att dom är kopplade till hans netgear switch.
Hade alla suttit i hans första switch hade den hängt på den. Och hade du inte haft din router hade det hängt på ditt VDSL modem. Men nu har du ett lokalt nätverk efter din VDSL router.
Men du kanske hängde med på det hela tiden, Men din router är förmodligen bättre än hans switch.
Redigerat av RobbeR011, 28 December 2015 - 22:01.
Postad 28 December 2015 - 22:03
Alltså han delar ju från sin enhet med usb diskar och sedan till shielden och dom är i ett lokalt nätverk för att dom är kopplade till hans netgear switch.
Hade alla suttit i hans första switch hade den hängt på den. Och hade du inte haft din router hade det hängt på ditt VDSL modem. Men nu har du ett lokalt nätverk efter din VDSL router.
Men du kanske hängde med på det hela tiden, Men din router är förmodligen bättre än hans switch.
Japp var liksom det som var frågan om hans modem/router var Gigabit på LAN om inte hjälper det inte med gigabitswitch.
Redigerat av Biggles2002, 28 December 2015 - 22:05.
Postad 28 December 2015 - 22:09
Japp var liksom det som var frågan om hans modem/router var Gigabit på LAN om inte hjälper det inte med gigabitswitch.
Jo men han streamar det materialet från sina usb diskar? Isåfall spelar det ingen roll om hans router har gigabit portar, kan sitta med shielden och enheten med diskarna i bara netgear switchen och dela. Hans netgear switch är ju gigabit portar på och hans första router /switch men bara för den har gigabit portar så är det inte garanterat problemfritt,hänger på prestandan på chip och mjukvara osv också.
Streamar du UHD material från internet ?
Redigerat av RobbeR011, 28 December 2015 - 22:12.
Postad 28 December 2015 - 22:36
Jo men han streamar det materialet från sina usb diskar? Isåfall spelar det ingen roll om hans router har gigabit portar, kan sitta med shielden och enheten med diskarna i bara netgear switchen och dela. Hans netgear switch är ju gigabit portar på och hans första router /switch men bara för den har gigabit portar så är det inte garanterat problemfritt,hänger på prestandan på chip och mjukvara osv också.
Med VDSL 30 knappast...
Då är det helt klart DUNE eller vad han nu har sina diskar kopplat till som är för klen att agera server och streama UHD.
Har testat att köra från den interna disken i PCH C200 men det går inget vidare när fler än en kör där ifrån.
Jag kör:
Telia VDSL Modem/router -->> ASUS RT-N66U-->
Synology NAs
4 Switchar
4 TV
1st PS3
1st XBOX360
2st Shield
1 st Popcorn Hour c200
1st NUC
1st Boxee box
samt 3 plattor och 5 telefoner
detta är kopplat till mitt nät:
Vi är 5 personer 2 vuxna och 3 barn alla över 20.
30 mbit är min begränsning från internet.
Internstreaming av film har jag inte hört att det klagats på från NAS.
Redigerat av Biggles2002, 28 December 2015 - 22:37.
Postad 28 December 2015 - 22:40
Stämmer bra att Netgear är Gigabit, Airporten är Gigabit. Det är Dune som får agera SMB utdelning och där är flaskhalsen med för hög bitrate. Så min lösning är enkel med antingen en Mac Mini som blir SMB och diskar kopplade till den. Alt en NAS som kopplas in via Airporten med Gigabit *2
Postad 28 December 2015 - 22:44
Stämmer bra att Netgear är Gigabit, Airporten är Gigabit. Det är Dune som får agera SMB utdelning och där är flaskhalsen med för hög bitrate. Så min lösning är enkel med antingen en Mac Mini som blir SMB och diskar kopplade till den. Alt en NAS som kopplas in via Airporten med Gigabit *2
Tycker du ska köpa ny switch och gå därifrån. Den där switchen är kass.
Med VDSL 30 knappast...
Då är det helt klart DUNE eller vad han nu har sina diskar kopplat till som är för klen att agera server och streama UHD.
Har testat att köra från den interna disken i PCH C200 men det går inget vidare när fler än en kör där ifrån.
Jag kör:
Telia VDSL Modem/router -->> ASUS RT-N66U-->
Synology NAs
4 Switchar
4 TV
1st PS3
1st XBOX360
2st Shield
1 st Popcorn Hour c200
1st NUC
1st Boxee box
samt 3 plattor och 5 telefoner
detta är kopplat till mitt nät:
Vi är 5 personer 2 vuxna och 3 barn alla över 20.
30 mbit är min begränsning från internet.
Internstreaming av film har jag inte hört att det klagats på från NAS.
Okej, kan vara så att hans Netgear switch suger också, har ingen erfarenhet av Dune men dåliga netgear switchar har jag det ![]()
Trodde du menade att det spela någon roll om hans Netgear var kopplad på gigabit port i hans router
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm.
2 bilder

22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?