* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 17 september 2004 - 12:58

Postad 17 september 2004 - 13:43
Jag vet inte vad ni andra tycker men det är lite svårt att tyda Webhallen.
De säger en sak men gör något helt annat. De påstår att ingen som beställt efter 20/8 får sin projektor i denna veckas leverans. Hur kommer det sig då att Micke pioneer som beställde 30/8 redan fått sin???? Ingen skugga över dig Micke pioneer, du ska bara vara glad, men hur fxn lyckades du?
Postad 17 september 2004 - 15:16
Jag tänkte försöka blåsa bort "dust blobs" utan att ta av höljet.
Man kanske når panelerna om man tar bort filtret en stund...
Postad 17 september 2004 - 15:19
Postad 17 september 2004 - 20:50

Postad 17 september 2004 - 20:54

Ingen död eller fast pixel vad jag kan se, och jag har ännu inte upptäckt någon VB.

Det är riktigt kul med projje!!!!
Postad 17 september 2004 - 23:52
Vad har ni för inställningar gällande brightness kontrast på hitachi tx100?.
Jag får bättre bild med vga genom x-card en med dvi, till och med component ser bättre ut vad har jag gjort för fel, jag är inte världens bästa på att ställa in saker på projektorn.
Hdtv ser dock mycket bra ut, men allt annat imponerar inte på mig som när jag såg projektorn in action i affären då körde de stationär dvd spelare denon 29 nånting kommer inte ihåg namnet,
efter den demonstrationen var jag helt övertygad men nu två veckor av inställningar i HTPC
ändring av allt möjligt börjar jag tröttna hur jag än försöker så ser det helt enkelt inte bra ut.
Det största problemet är att filmen blir oehört mörk i scener där det är mörkt jag ska försöka förklara bättre, om någon har svarta kläder så smälter de ihop, inga detaljer, jag har ställt in projektorn efter anvisningar här på forumet. det hjälpte lite men inte mycket, allså bilden i sig är bra i ljusa scener men om jag ändrar brightness kontrast så blir bilden för ljus hur jag en gör så blir det fel.
Fråga 2 jag fick med en extra metal lins med nån röd plast monterad i, jag beställde projektorn med kalibrering, är detta färg filter eller uv ljus skydd, jag frågar eftersom de jag bestälde från inte givigt mig någon information om detta, när jag fråga i mejlen så sa han att vi skickar inte med nått färg filter.
Jag hoppas att jag kan lösa detta. kanske det har med Powerstripp att göra?
Just nu är jag inte nöjd i alla fall.
Är det någon annan som har nått liknande problem.
kanske man ska köpa en stationär DVD spelare.
Postad 18 september 2004 - 04:20
-Kalle
Postad 18 september 2004 - 10:07

En fråga: Insåg nu efter mkt om och men att jag måste takmontera projjen... funkar
detta då med tillhörande takstativ?? Det borde det väl eftersom det är rörliga leder på den.. eller hur?
/ThaiZo
Postad 18 september 2004 - 10:22

Angående takstativ. det borde fungera, det står ju att den passar till alla nya takstativ. själv köpte jag en tv hylla på IKEA för 89 KR detta fungerar väldigt bra
Postad 18 september 2004 - 11:14
Har testat Power Dvd Win dvd sonic cineplayer ingen av dem ger bra bild med dvd filmer. undantag Dator animerade filmer ser fantastiska ut.
Postad 18 september 2004 - 23:23
Mr Ebola: Jag kör manuella iris-inställningar, och ändrar från film till film och beroende hur ljust det är i rummet. Har du provat köra DVD från en vanlig stationär DVD-spelare? Har du samma problem där? Jag kör mest HDTV från min dator men jag testade lite med min Panasonic-spelare och det såg bra ut.har ni Deep black, natural eller off inställd på eran på tx100an?
Jag har redan fått en damm-blobb. Den syns när det är helt svart över hela bildytan. Projjen verkar verkligen vara dammkänslig men sammtidigt får jag nog skylla mig själv lite för jag har verkligen dammigt i mitt rum. Det får nog bli ett extra-filter precis som någon annan här på forumet har gjort.
Har även upptäckt en fast lysande pixel. Tråkigt, men som tur är syns den bara om man verkligen letar efter den och endast i ett par speciella färgnyanser.
Det roliga är att jag nu inte tycker det är så farligt med detta som jag innan jag hade köpt en projje trodde jag skulle göra.

Postad 19 september 2004 - 01:37
en annan sak en kompis har lyckats nysa så att det har blivit en liten fläck på linsen hur gör jag för att rengöra?
Postad 19 september 2004 - 14:19

Postad 19 september 2004 - 14:26
Jag har bara mätt den vertikala lens-shiften eftersom den horisontella knappt behövs..
Jag har i mina mätningar använt ett avstånd projektorns lins->projektionsyta på 300 cm, men har även kollat och fått ungefär samma värden vid andra avstånd.
Lite fakta:
1) Linsens mitt sitter på höjden 9cm över golvet när projektorn står normalt på golvet.
2) Utan Lensshift är toppen på bilden belägen 57 cm över golvet.
3) Med maximal lensshift är toppen på bilden 154 cm över golvet och botten på bilden 33,5 cm över golvet.
Fakta 3) ger oss att bildhöjden med mina zoominställningar varit 120,5 cm.
Detta i kombination med 1) ger oss att i det shift-neutrala läget (dvs när man inte använder lens-shift) så skjuts ungefär lika mycket av bilden uppåt som nedåt från projektorns lins.
Summa summarum:
Max offset som kan uppnås med lensshift på Hitachi PJ-TX100 är alltså ca 20,33% av bildens höjd. (33,5-9)/120,5.
Det betyder alltså, åter igen, att skall man takmontera och använder lensshift maximalt, kan man placera projektorn så att mitten på linsen hamnar 20,33% av bildens höjd ovanför bildens överkant!
Postad 19 september 2004 - 14:37
Aaaaaaah.. tackar ska kolla genast.. *doh*Thaizo>> Du måste ändra från RGB till Component i PS2:ans setup-meny.
Edit: Fan.. funkar fortfarande inte

Redigerat av ThaiZo, 19 september 2004 - 14:54.
Postad 19 september 2004 - 16:16
Det finns en speciell rengöringstrasa för optik, kostar ca 40:- å finns på dom flesta expertbutiker.en annan sak en kompis har lyckats nysa så att det har blivit en liten fläck på linsen hur gör jag för att rengöra?
Postad 19 september 2004 - 20:17
Kolla även i foto affärer, e bara att flåsa lite på linsen och torka av, kör sånna till min digi kamera.Det finns en speciell rengöringstrasa för optik, kostar ca 40:- å finns på dom flesta expertbutiker.en annan sak en kompis har lyckats nysa så att det har blivit en liten fläck på linsen hur gör jag för att rengöra?
Postad 20 september 2004 - 20:08
Jag öppnade filterluckan, tog bort filtret och blåste ganska rejält på lite olika ställen inuti. Blåste också en del runt själva optiken och i mellanrummen där man kan justera lens shift. Jag tog alltså inte bort något som påverkar garantin.

Postad 21 september 2004 - 13:31
jag ska bli pappa den 6:e oktober är det tänkt, och hur rolig är en projje då?!

Postad 21 september 2004 - 15:07
Tack för tipset. Ska också prova det.Köpte mig en Kenair Air Duster Kit, en ordentlig flaska med luft och metallpipa att blåsa rent projektorn med. Hittade denna hos den lokale fotohandlaren för 285:-. Tror att ClasOhlson funkar bra med.
Jag öppnade filterluckan, tog bort filtret och blåste ganska rejält på lite olika ställen inuti. Blåste också en del runt själva optiken och i mellanrummen där man kan justera lens shift. Jag tog alltså inte bort något som påverkar garantin.
Hör o häpna! Inga dust blobs längre!
Postad 23 september 2004 - 13:25

Postad 24 september 2004 - 08:01
Postad 24 september 2004 - 11:49
Om det är någon som bor i Skåne (eller någon som vill åka långt) så har Datapryl en Hitachi PJ-TX100 kvar för avhämtning. Pris: 15.500kr.
Anledningen till att jag vet detta är att jag själv brukar handla av Datapryl och brukar prata med Jonas över msn. Jag köpte min projektor av honom, en BenQ PE7800 som jag är väldigt nöjd med.
Ha det bra.
/Snowbiz.
Postad 24 september 2004 - 11:51
En liten fråga, ni som fått era projjar nyligen vad har ni för serienummer?
Hur många har de tillverkat? Jag fick min projje ganska tidigt och har projje nr 139. Står det tillverkningsdatum på era projjar?
Postad 24 september 2004 - 13:53
Jag har beställt från webbhallen och skall hämta den efter kl:15:00 idag. Blev en av dom som beställde före den 20 augusti så jag fick min med första leveransen. Jag är väldigt förväntansfullen dag kvar? var har du beställt den, och finns det fler för snabb leverans?

Postad 24 september 2004 - 21:40
För ett par dagar sedan tittade jag även på en Panasonic PT-AE500 och tyckte att deras smooth-screen var riktigt schysst. Det gav en ganska "filmlik" bild som var helt jämn, men kanske inte lika skarp om nån förstår vad jag menar.
Nu står jag mest i valet mellan Hitachin och AE700:an, eftersom jag tycker att smooth-screen kanske är nåt att ha.
Överdriver jag känsligheten mot screen door? Man kan ju skymta screen door i snabba scener från 3 m på en 100" duk på Hitachin. På Panasonicen var jag tvungen att gå nästan helt fram till duken för att se det.
Postad 25 september 2004 - 10:12
Jag har hållit mig borta ett tag då inte velat bli påmind om de problem man kan få med våra kära TX100.
Jag har tråkigt nog följande problem efter ca 120 timmar:
* Dammblobbar (3 st, varav en tydlig)
* Tydlig blå missfärgning 1/4 in från höger kant som nästan är lika hög som dukens höjd! Mot vit bakgrund är det tydligt blålila. Mot svart så är det grönsvart.

* Hade tidigare varierande "ljusstyrka". När det var som värst så skiftade den var 3:e sekund. Detta verkar nästan helt fursvunnit nu men det gör mig orolig. Det verkar dock finnas kvar att när man startat projektorn så efter ca 1 minut så går den ner ett snäpp i ljusstyrka och "fastnar" där. MItt tidigare problem var kanske att den pendlade mellan dessa två. Gah!
Arioch: hur har det gått med ditt blåa område?
Postad 25 september 2004 - 10:15
Finns det någon som pillat i den och sedan skickat in den på garantiservice? Jag vill inte pilla med den om det är möjligt att bli av med garantin. Kan de dock inte se att man varit inne där annnat än på värdena där så vill jag gärna pilla

Någon som vet?
Postad 25 september 2004 - 11:30
Igår så blev det extremt ljust/vitt i scener med dagsljus, har inte upplevt detta tidigare, men har haft projjen på service å fått duken utbytt (det var några tryckmärken i duken) kan hända att det är nå fel på den nya duken åxå, att den är för glansig eller nåt. Duken är en SMS Aero frame HiDefGrey. Uhh jobbigt att spänna upp den gamla duken igen å provköra, kanske är mina ögon som blivit för känsliga? Ska testköra mer ikväll
Kan tilllägga att filmerna jag kikade på var Minorityreport vilket är en väldigt ljusstark film, sen tyckte jag att scenerna i speed när dom är i bussen och själva utsikten från fönstren blev lite irriterande. Ska kika vidare på tv´n åxå
Redigerat av Unregistered00068bcf, 25 september 2004 - 11:59.
Postad 25 september 2004 - 13:11
Postad 25 september 2004 - 14:30
Redigerat av Unregistered00068bcf, 25 september 2004 - 14:40.
Postad 25 september 2004 - 16:37
Postad 25 september 2004 - 17:41

Postad 27 september 2004 - 10:21

Redigerat av Esox Lucius, 27 september 2004 - 10:22.
Postad 27 september 2004 - 11:40
Det tål att sägas igen att annan skärpa än 3 ger digital behandling av bilden och kan ge upphov till artefakter av olika slag. På VGA och DVI bör man definitivt undvika det som jag ser det.
Postad 27 september 2004 - 12:09
Postad 27 september 2004 - 14:36
Postad 27 september 2004 - 19:24
Och jag som precis skulle ställa denna fråga. Jag älskar verkligen detta forum, ni har koll på allt.Det tål att sägas igen att annan skärpa än 3 ger digital behandling av bilden och kan ge upphov till artefakter av olika slag. På VGA och DVI bör man definitivt undvika det som jag ser det.

Redigerat av Fredrik, 27 september 2004 - 19:35.
Postad 28 september 2004 - 12:36
Var också på samma ställe i går och jämförde z2 med px100..Jag såg Hitachin demad idag på Tele Hå i Göteborg. Vi gjorde en side-by-side jämförelse med Sanyo Z2 och jag kan bara instämma med vad många andra verkar tycka om Hitachin. Den ger en verkligt bra bild alltså! Vi körde DVI från en Pioneer 868 till båda projektorerna.
För ett par dagar sedan tittade jag även på en Panasonic PT-AE500 och tyckte att deras smooth-screen var riktigt schysst. Det gav en ganska "filmlik" bild som var helt jämn, men kanske inte lika skarp om nån förstår vad jag menar.
Nu står jag mest i valet mellan Hitachin och AE700:an, eftersom jag tycker att smooth-screen kanske är nåt att ha.
Överdriver jag känsligheten mot screen door? Man kan ju skymta screen door i snabba scener från 3 m på en 100" duk på Hitachin. På Panasonicen var jag tvungen att gå nästan helt fram till duken för att se det.
han övertygade mig att hitachin var bätttre, bättre svärt och mer 3d bild tyckte han..
dom säljer inte Panasonnic för att dom tyckte deras garantier var så dåliga..
Men för mig blir det Z2 el Hitachin nu,.. bara välja duk med,, som jag inte vet riktigt vad jag ska ha , 114*200 men vilken sort?
Postad 28 september 2004 - 19:34
Har börjat med att fixa hylla. I en vilopaus så läste jag lite i instruktionsboken och såg att man skulle ha ett jordat uttag för projektorn! brukar inte jordade uttag bara finnas i kök och badrum! Har ingen lust att dra en lång jordad strömkabel från köket.
Hur har ni andra gjort med strömförsörjningen? jordat eller ojordat?
Postad 28 september 2004 - 20:35

Hur ska man se ut när man får den?

Redigerat av SteNo, 17 oktober 2004 - 09:06.
Postad 28 september 2004 - 22:09
Ojordat funkar lika bra. Det är "de däringa amrikanarna" som ska försäkra sig om allting bara.Fick min projektor idag med bud. Verkligen bra hanterat av Datapryl. Dom fick pengarna i måndags och leverans alltså en vecka senare.
Har börjat med att fixa hylla. I en vilopaus så läste jag lite i instruktionsboken och såg att man skulle ha ett jordat uttag för projektorn! brukar inte jordade uttag bara finnas i kök och badrum! Har ingen lust att dra en lång jordad strömkabel från köket.
Hur har ni andra gjort med strömförsörjningen? jordat eller ojordat?
Postad 29 september 2004 - 17:40
Postad 29 september 2004 - 19:32
Eller någon annan som vet?
Det börjar nästan bli lite komiskt det här

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar