Den TIVO boxen ska jag inte betala en spänn för!!!!
Vem väljer de u till unersökningen tro? De som har minst klagomål i deras databas?

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
Startad av
Unregistered5eeb5689
, okt 07 2007 20:49
12255 svar till detta ämne
11 relaterade trådar
Postad 15 december 2010 - 11:23 Den TIVO boxen ska jag inte betala en spänn för!!!! Vem väljer de u till unersökningen tro? De som har minst klagomål i deras databas? ![]() Postad 15 december 2010 - 17:52 Nej jag var ju med!! Dom sa att det var hemligt vad man svarade, men jag sa att dom gärna kan få veta vem jag är. Att CD inte kör ut en undersökning via mail, dom bör ju ha mail adress till dom flesta av sina kunder. Postad 15 december 2010 - 18:06 Och där var jag diskvalificerad att vara med i undersökningen. För övrigt drabbades jag av en för mig en ny bugg. När jag tryckte på "tv guide" stängdes boxen av och jag fick starta boxen igen, givetvis två gånger med MUTE första gången. Postad 15 december 2010 - 21:14
Inte "Mute" utan "Nute"!!!!! ![]() Redigerat av decahb, 15 december 2010 - 21:17. Postad 15 december 2010 - 21:36 Postad 15 december 2010 - 21:57 Postad 16 december 2010 - 09:18 Postad 16 december 2010 - 09:24 Jag är på ! Eller som kedjebrev, skicka till mig privat så skriver jag på och skickar vidare till nästa sörjande, sen till AnalDigital. Redigerat av what17ever, 16 december 2010 - 09:25. Postad 16 december 2010 - 09:58 Det där är väl egentligen två buggar. Rätta mig om jag har fel men: NUTE - Boxen startar upp med texten "NUTE" i displayen. Ingen bild visas på tv'n. MUTE - Boxen startar upp med bild men utan ljud och mute-ikonen visas på tv'n. EDIT: Stavfel Redigerat av MiWa, 16 december 2010 - 09:58. Postad 16 december 2010 - 10:00 Redigerat av what17ever, 16 december 2010 - 10:01. Postad 16 december 2010 - 11:01 Ja det är två buggar men det står NUTE i displayen vid båda buggarna Postad 16 december 2010 - 11:27 När man skickar "power off" från fjärren så börjar den röda dioden i displayen blinka (som den ska), men istället för att stänga av efter några sekunder så fortsätter den att blinka och hårddisken är igång hela tiden. En gång lät jag den stå med förhoppningen att avstängningen bara tog lite längre tid, men när jag kom hem några timmar senare var läget oförändrat. "Lösningen" har varit att hålla power-knappen på boxen intryckt till den ger en reset och boxen startar om och visar först init, sedan Nute för att efter det stänga av sig. Efter detta hänt kan jag starta som vanligt igen och (oftast) är mina programmerade inspelningar kvar. Jag har också sett att boxen inte alltid svarar på tilltal efter att de lokala nyheterna på svt1 östnytt sänts och jag får ta till ovan nämnda lösning för att stänga av. Jag har inte fått Nute-buggen under uppstart på ett tag nu... Någon mer som sett denna typ av beteende (det verkar som Nute-buggen är lite olika för olika maskiner)? Postad 16 december 2010 - 12:05 Min bugglista ser ut som följer: - Datorn hänger sig när man stänger av den (röd lysdiod slutar inte blinka och den svarar inte på fjärr) - Vid zappande i guiden kan boxen helt plötsligt starta om sig (händer ganska ofta) - Missade programmerade inspelningar (minst någon gång per vecka) - Vid zappande i guiden hänger sig boxen (hänt någon gång per veckan) - Hänger sig vid för myckert zappande mellan kanaler (någon gång per vecka) Som summering kan man säga att det händer minst 1 oförklarlig sak varje dag, väldigt stabilt? Ovanstående problem verkar stämma med flera inlägg, men jag har inte haft m(n)ute problemet mer än 1 gång efter FW uppdaterineg. Testat ovanstående sedan senaste uppdatering (ca 3 veckor) och det borde inte vara några temp bekymmer så det är FWn det beror på. Det är ju bedrövligt, övriga i familjen kan inte använda boxen eftersom den strular så förbannat mycket. Jag har inte skrivit på något avtal ännu (CD missade skicka med detta) så jag funderar på att skita i CD men då får jag jobbet med att skruva ner parabolen igen ![]() Postad 16 december 2010 - 12:12 Tror att om vi får ihop ett bra antal namn så kan det ge bra slagkraft. Postad 16 december 2010 - 12:18 Fan det är det enda roliga med boxen just nu, alla Ni som inte tycker det är roligt får ursäkta ! men visst stod det "MUTE" på displayen innan sista uppdateringen eller kommer jag ihåg fel ? Nog om detta för min del.... Jag är ganska uppgiven, vill inte ha skiten längre men CD har bäst utbud "by far". Skall man fortsätta att ringa och klaga till ingen nytta, eller helt sonika tiga tills det kommer en ny box ?? Kan inte tänka mig att CD komemr att kompensera oss med stora problem, ,men en ny box gratis när den väl kommer. Man får väl vackert hosta upp ny skattade stålar och inhandla en sådan då... Fick oxå samtal från Synovate ang marknadsundersökning, och jag har ringt CD massor av gånger, både varit riktigt förbannad och normalt trevlig. Man kan ju säga att CD fick ju inte direkt några rosor i undersökningen. Redigerat av decahb, 16 december 2010 - 12:19. Postad 16 december 2010 - 14:49
Snacka med "QUE"...han är den med mest kunskap ! Postad 16 december 2010 - 15:07
Det händer ganska ofta för mig att min box står och blinkar och vägrar stanna. Har även den andra Nute buggen. Postad 16 december 2010 - 18:29 Samma här. Postad 16 december 2010 - 21:56 Är det någon som vet en lösning på om detta går att fixa till? Jag har medlemmar i familjen som hör lite dåligt och gärna vill ha text på svenska filmer mm. Detta innebär att jag alltsom oftast får slå över över till "vanliga" ettan eller fyran. Det känns lite fel att inte kunna utnyttja HD-kanalerna fullt ut. mvh Micke Postad 16 december 2010 - 22:19 Jag har inte kört någon fabriksreset än och anser att det borde inte behövas, det skulle i sådana fall ske automatiskt vid uppdatering, min box är snart 2-år. // Janne Postad 16 december 2010 - 22:38
Det du beskriver hjälpte inte mig när jag gjorde fabriksreset. Min box fick tokspel efter senaste fw-uppdateringen. Massor av uppstarter hängde sig och inte en enda inspelning lyckades. Detta blev mycket bättre med en fabriksreset men övriga problem kvarstår. Postad 17 december 2010 - 08:56 Har läst lite i tråden, och funderar lite på det ni skriver om Nute/Mute buggen. På min box står det Nute i displayen vid en sekvens under uppstarten, men sedan hoppar den förbi det och boxen startar som vanligt. Det är inte det som ni avser när ni diskuterar denna bugg antar jag? Dom problem jag har upptäckt (har nyaste uppdateringen och har kört factory reset efter uppgraderingen) är att den ibland startar om när man skall in i guiden och att den fastnar och den röda LED'en inte slutar bilnka när man stänger av den. Dock har jag inte gett mig in på inspelningar ännu (förutom att spola tillbaks lite i live-sändning) och med tanke på vad jag läst här så drar jag mig lite för att börja spela in. Det jag dock tycker är mest irriterande och måste fråga om det verkligen skall vara så, är den otroligt långa uppstarstiden. Från standby-läge tills att man får bild på tv'n tar det ju nästan en minut vilket känns väldigt omotiverat. Har alla andra samma sak där? Mvh Henric Postad 17 december 2010 - 09:14 Boxen är kopplad via optisk kabel in i förstärkaren samt hdmi till tv:n. För att få bort högtalarikonen så höjer jag volymen, och då tystnar boxen, precis som att den då "fattar" att den ska vara mutad, ljudet kommer så klart tillbaks när man höjer upp det. Mycket märkligt... //Ronnie Postad 17 december 2010 - 09:21 Det finns ingen TextTV på HD-kanalerna (via satellit) än. SVT HD via marknätet ska ha TextTv i signalen enligt SVT. Skicka ett brev till SVT och fråga hur de tänkt lösa detta. Babou Uppstarten kan jag svara på, den kan du snabba upp genom att koppla bort nätverkskabeln. Då går det lite snabbare. Mute/Nute, din variant har jag inte hört tidigare. Mute-problemet är traditionellt att boxen startar upp som vanligt men med texten i displayen och volymen på noll. Spela in, det klarar boxen bra (även om min box tappade inspelningslistan häromdagen) Box som aldrig stängs av? Har hänt mig ibland, osäker på orsak. Om det händer varje gång, på en helt ny box, då skulle jag ringa CD och reklamera boxen. Med andra ord babou, ring. Det ska inte heller flasha förbi mute/nute i displayen, kan vara del av den långsamma uppstarten. Postad 17 december 2010 - 09:44 Är det den gamla eller den nya programvaran i de som komme nu för tiden? Postad 17 december 2010 - 09:46 Man undrar när dom ska ge upp patch:andet och släppa en ny box i stället... Postad 17 december 2010 - 10:11 Det är på gång, kommer en ny box under nästa år (dock ej ännu bekräftat av CD om/när ska sägas). Finns en tråd om detta. Redigerat av Monshi, 17 december 2010 - 10:18. Postad 17 december 2010 - 10:36 Blev igår uppringd av en säljare från CD som ville sälja filmpaket till "enormt förmånligt pris". Han frågade också hur det fungerade och jag passade på att gnälla lite om HD boxen. Säljaren började då babbla på om hur mycket man jobbade med att lösa problemen och han sa då också att det var ytterligare en nya programvara på gång redan till den kommande helgen. Jag misstänker ju att det bara är säljarsnack eller är det någon annan som fått liknande indikationer? Postad 17 december 2010 - 10:46 Intresant! Jag som var säker på att det var du "crimsonidol" som var Canal Digitals kundtjänst med tanke på ditt inlägg 7282 den 10 September i denna tråd. Jag trodde att det var då på morgonen 10/9 CD gav upp denna box inofficielt. Postad 17 december 2010 - 11:12 Nu orkar jag snart inte mer med denna j...a boxen!! Senaste problemet med min box är att såfort man är inne i EPG och bläddrar upp eller ner bland kanalerna så låser sig box fanskapet och man måste dra ur sladden och göra den strömlös!!! Detta hände mig 2ggr igår, samt som alla andra klagar på att den startar i mute läge varenda j...a gång!! Finns det inget vi kan göra gemensamt alla vi som tröttnat på boxen och ställa CD till svars? boxen har ju varit sunkig ( men med bra bild ) fram tills dom började fippla med nya FW då den blivit mer eller mindre oanvändbar!!! Alla rykten om nya boxar Tivo och allt vad man läst skulle vara en rimlig kompensation för oss som sitter med svarte Petter hemma i tvrummet!!!. Det känns ju som att om mankan titta på tv en hel kväll utan något strul så har man ju nästan samma glädje som efter en tipsvinst!!!! Nej nu får det vara nog!!! Chrille kock Postad 17 december 2010 - 13:53
Jag fick min box fre 19 nov 2010 och den hade gamla programvaran (den utan VOD alltså) men det är nog inget man kan räkna med generellt. Dumt nog uppgraderade jag den nästan direkt vilket jag naturligtvis ångrar bittert. /Jonas Postad 17 december 2010 - 15:28 Postad 17 december 2010 - 20:11
Yes, det stämmer bra. Jag sitter med en ny box som ej är uppdaterad. Tror man skulle kunna få rätt bra för en sån. ![]() Postad 17 december 2010 - 22:34 Har haft denna typ av box i kanske 3 år och varit här lite då och då för att hålla mig uppdaterad, men aldrig bidragit med något då jag varit väldigt förskonad från problem och mest använder boxen för "vanligt" tvtittande, använder sällan epg eller spelar in och har dessutom en Harmony one. Nute, halv bild (hdmi-problem) och lite annat smått och gott förekommer. Har visserligen fått boxen utbytt 1 gång, men herregud, det är ju knappast något att bråka om med tanke på vilka problem somliga har haft. MEN - nu har det tydligen hänt något med boxen, eller? Saknar helt signalstyrka idag, helt dött. Har gjort fabriksåterställning vilket verkar vara en populär standardåtgärd här på forumet, men fortfarande ingen signal. Jag har kontrollerat antennkablarna, båda sitter väl fastkruvade. Har inte varit uppe på taket än, och ärligt talat vet jag inte vad jag ska titta efter, dessutom är det mörkt, kallt och snö. Vet dock att parabolen inte har blåst bort :-) Någon av er kloka och luttrade som har något bra tips? Postad 18 december 2010 - 02:24 Postad 18 december 2010 - 09:25 Tittade på CD Film HD i går samtidigt som vi spelar in på CD Action, box fan hänger sig helt plötsligt och vi får starta om på knappen, funkar fint. Ser klart filmen och ska se vad som hände med inspelningen, döm av min förvåning när boxen enligt lista spelat in 1 min i taget sedan 21,30 tills filmen är slut. Nu har jag två sidor med 1 min inspelningar kul INTE!!! Försöker radera dessa men det går inte att ta bort trots att jag gör enligt anvisning på skärmen. Nehej inte det du box från hin håles avgrund, stänger av boxen igen i tron att det ska gå att ta bort skiten efter omstart. Nu loopar box uslingen istället och vägrar att starta upp, loop sekvensen ser ut som följande: 8888 blinkande röd lampa samtidigt som init lyser svagt och hårdisk surrar till svagt, sekvens upprepar sig åter igen osv osv.Har inte fått i gång skräpet ännu och ungarna vill se på Tv, fin Lördagsmorgon hehe. Nu till saken att jag har ett mycket kraftigare nät agg för mitt gick sönder för 1,5 år sedan så strömmen ska inte vara något problem. Senaste Fw har jag med. Jag har suttit tyst(tyvärr) och väntat i förhoppning att problemen med boxen ska lösa sig men jag har insett att det kommer de aldrig att göra. Så nu ska även CD få känna av min och min familjs vrede över en box som är så instabil att den borde ha avlivats för länge sedan pga humanitära skäl!!! (mot oss som äger den). Kommer sedan CD med en ny box med bättre hårdvara som fungerar och inte byter ut våra försökskaniner gratis då kommer det att ta hus i ****, det kan de vara säkra på. Det här med en grupptalan mot CD vore kanske det ända rätta för att få dem att förstå att de i sin tur har blivit lurade av Sagem. /Falukorv Postad 18 december 2010 - 09:27 Håller med ingen försämring. Tittar på LCD 40 tum. Är mycket "Kräsen" när det gäller bild o. ljud Postad 18 december 2010 - 09:34 Skulle hur som helst få ett nytt nätagg i veckan. Jag har låga förväntningar. Redigerat av Unregistered1573, 18 december 2010 - 09:34. Postad 18 december 2010 - 11:51 Postad 18 december 2010 - 12:06 Det här med en grupptalan mot CD vore kanske det ända rätta för att få dem att förstå att de i sin tur har blivit lurade av Sagem." Falukorv: Om vi inte får byta rakt av till den nya boxen (när nu den kommer) så tror jag att en grupptalan mot CD är den rätta vägen för att lära CD en läxa dom inte glömmer. Postad 18 december 2010 - 12:18 För det andra och OT, hade en Dilog 655 tidigare, i somras f*ckade en firmwareuppgradering upp ljudet via HDMI för många och nu har man väntat 6 månader på en lösning som aldrig verkar komma. Dilog som jag ändå tyckte var ett seriöst företag (@DILOG_CREW). Postad 18 december 2010 - 13:04 En sak e säker iaf,efter att använt miracleboxen ett tag nu, så framstår cds box som rena skämtet. Postad 18 december 2010 - 15:56 behöver formateras om. Felyttring t.ex. Hårddisken full ( med flera inspelningsproblem ) Att skriva en bra instruktion är inte helt lätt, men för att inte alla skall behöva sitta i timmar i telefonkö till supporten eller prova alla olika beskrivningar som kan gogglas fram, skall jag försöka få till en bättre beskrivning än de jag hittat: Se på någon valfri kanal. ( Gå ej till Meny som några beskrivningar säger ) ( Om det inte fungerar efter ett antal försök, så byt till annan kanal t.ex. TV4 HD ) Tryck röd knapp (bredvid gröna) + 353 + texttv + 2 för formatering. Det ska gå riktigt snabbt för att det ska fungera. Boxen stängs av och formateras sedan när det lyckas, så vänta inte på annat svar utan tryck ovanstående sekvens flera gånger i snabb följd tills boxen stängs av. Alla inspelningar försvinner och nyinstallation av språk, kanaler, favoriter & inställningar behöver göras om. Om bara fabriksreset önskas så gör som ovan men byt 2 mot 1 PS Hoppas verkligen att canaldigital snarast lyckas få till bättre fungerande softvara till denna box. Tycker också att de borde lägga ut felsöknings info på nätet isf att man skall behöva sitta timmar i telefonkö. Eller finns det redan någonstans? Postad 18 december 2010 - 18:21 Prova att köra en fabriksåterställning på tyckte de, mm visst på en box som loopar i uppstarts läget jomen visst. Fick till så att nån typ av chef ringer upp å det snaraste, och han lär få sina fiskar varma han med. Tydligen så kommer den nya boxen snart ut på marknaden för de väntar in den på lager. Intressant!!! Postad 18 december 2010 - 18:51 Min box är inte uppgraderad och funkar riktigt bra. Det finns ett par buggar men inga konstigheter. Startar alltid med bild och ljud och spelar in alla programmerade inspelning utom på ett par datum. Jag kan inte se någon förbättring av bilden vare sig på SD- eller HD-kanaler med gamla mjukvaran. Postad 18 december 2010 - 23:52 men uppdaterar inte boxen av sig själv ....eller påminner hela tiden då?? Postad 19 december 2010 - 09:08 VOD fungerar inte alls vilket känns lite ambivalent. Lite roligt att CD:s egna hjärtebarn inte funkar samtidigt som det alltid är otillfredställande med saker som inte fungerar. I vilket fall så får boxen IP-adresser osv men säger ändå "Autentifiering misslyckades... prova igen?" när man försöker starta VOD. Är dessa problem något någon stött på tidigare och har en nödlösning för? Postad 19 december 2010 - 12:09 "Autentifiering misslyckades... prova igen?" Det känner jag igen, trodde det var något strul med min trådlösa brygga... Postad 19 december 2010 - 12:13 Skriv gärna vad den där chefen hade att komma med när du snackat med honom 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |