Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 July 2011 - 21:18

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Men det kommer ju vara precis som Bagarn skriver. Det kommer inte att spela någon roll vilka högtalare du har, om du sitter vid skrivbordet och har högtalarna på den platsen du har på ritningen. Ljudbilden kommer att vara obefintlig tyvärr.

Däremot så kan ju tonkurvan skilja på olika högtalare.

Ungefär hur lång tid kommer det att ta innan du får ett nytt rum tror du?

När jag "finlyssnar" brukar jag ligga i sängen. Så då kommer jag lite längre iväg ifrån topparna.
Jadu, jag gissar nog att jag kommer bo kvar här i alla fall 5år till.

Postad 11 July 2011 - 22:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

När jag "finlyssnar" brukar jag ligga i sängen. Så då kommer jag lite längre iväg ifrån topparna.
Jadu, jag gissar nog att jag kommer bo kvar här i alla fall 5år till.

Om du kommer bo kvar så länge som i fem år är du dum om du skaffar något annat än något som i varje fall funkar hyfsat just nu. Det alternativet inkluderar varken pi60 eller i28...
Sen är du bara 20 år nu va ? Om fem år kommer förmodligen din ekonomiska situation se lite annorlunda ut än nu också.
Förmodligen till det bättre.

Postad 11 July 2011 - 22:21

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Om du kommer bo kvar så länge som i fem år är du dum om du skaffar något annat än något som i varje fall funkar hyfsat just nu. Det alternativet inkluderar varken pi60 eller i28...
Sen är du bara 20 år nu va ? Om fem år kommer förmodligen din ekonomiska situation se lite annorlunda ut än nu också.
Förmodligen till det bättre.

+1

Det är inte bara den ekonomiska situationen som lär ändras, man kan ju ändra tycke och smak om det mesta. Det kanske inte alls är Ino som gäller för Svenne när han väl ska flytta.

Eftersom det ändå verkar vara ljudtryck som prioriteras så skulle jag inte kompromissa allt för mycket på den punkten när han ändå ska leva med skiten i typ 5år. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 11 July 2011 - 22:33.

Postad 11 July 2011 - 22:22

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Annars så kan du lägga en slant på ett par bra hörlurar och spara resten. På så vis får du pengar till nytt boende och en riktigt bra anläggning till den. :)

Postad 12 July 2011 - 06:32

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Alla ni har många sunda svar och råd. Men det är bara jag som är dum nog och "håller för öronen". Jag vill inte inse att jag inte kan skaffa mig i28 eller liknande just nu och få till det bra. Det stämmer att jag är 20år, ung och dum med andra ord :lol:

Om 5år tror jag faktiskt inte min ekonomi är så mycket bättre, tanken är ju som sagt att börja studera nu till hösten. Vilket då innebär 3år med konstant sparande för att inte behöva ta studielån. Förhoppningsvis kommer jag ha sommarjobb alla åren, vilket kommer bidra att risken för studielån blir ännu mindre. Tanken är även att bo hemma medan jag pluggar, bara för att dra ner på utgifterna.

Då hade jag tänkt att jag skulle skaffa mig en anläggning som jag kan glädjas av medan jag studerar. När jag har studerat färdigt så är planen att skaffa jobb så fort som möjligt och sen ta sikte på att bygga eget hus. Efter att ha studerat i 3år och sen ska börja bygga hus så fort som möjligt finns det inga pengar över till att lägga på elektronik. MEN, har jag redan elektroniken så är ju det problemet löst :)

Det är väl så som jag tänker. Sen vet man aldrig, det kan sluta med att jag inte får ett jobb på länge och sen behöver jag sälja allt jag äger för att få ihop det. Ett annat scenario är att jag får ett välbetalt jobb, vilket gör att jag både kan bygga hus och skaffa mig ett stort system.
Man kan ju aldrig veta vad som kommer hända i framtiden tyvärr :/

Redigerat av Svenn3SaataN, 12 July 2011 - 06:34.

Postad 12 July 2011 - 10:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Med tanke på din ekonomi/studier och rummet så vore det dumt att INTE köpa pip/ip med ett par små basmoduler.
Stor mening att lägga massa pengar, som du inte har, på något som inte kommer fungera bra.
Det finns ju en anledning varför jag själv inte köpt i64s, jag har inte ett rum som det kommer funka i.

Postad 12 July 2011 - 11:45

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Med tanke på din ekonomi/studier och rummet så vore det dumt att INTE köpa pip/ip med ett par små basmoduler.
Stor mening att lägga massa pengar, som du inte har, på något som inte kommer fungera bra.
Det finns ju en anledning varför jag själv inte köpt i64s, jag har inte ett rum som det kommer funka i.

Jag har pengar till att köpa det. Det är ju därför jag funderar på att köpa lite större grejer, just för att jag har pengarna just nu. Efter att ha studerat i 3år lär jag inte ha de pengarna. Men men, vi får se med tiden vad som händer.

Postad 12 July 2011 - 11:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Alla ni har många sunda svar och råd. Men det är bara jag som är dum nog och "håller för öronen". Jag vill inte inse att jag inte kan skaffa mig i28 eller liknande just nu och få till det bra. Det stämmer att jag är 20år, ung och dum med andra ord :lol:

Om 5år tror jag faktiskt inte min ekonomi är så mycket bättre, tanken är ju som sagt att börja studera nu till hösten. Vilket då innebär 3år med konstant sparande för att inte behöva ta studielån. Förhoppningsvis kommer jag ha sommarjobb alla åren, vilket kommer bidra att risken för studielån blir ännu mindre. Tanken är även att bo hemma medan jag pluggar, bara för att dra ner på utgifterna.

Då hade jag tänkt att jag skulle skaffa mig en anläggning som jag kan glädjas av medan jag studerar. När jag har studerat färdigt så är planen att skaffa jobb så fort som möjligt och sen ta sikte på att bygga eget hus. Efter att ha studerat i 3år och sen ska börja bygga hus så fort som möjligt finns det inga pengar över till att lägga på elektronik. MEN, har jag redan elektroniken så är ju det problemet löst :)

Det är väl så som jag tänker. Sen vet man aldrig, det kan sluta med att jag inte får ett jobb på länge och sen behöver jag sälja allt jag äger för att få ihop det. Ett annat scenario är att jag får ett välbetalt jobb, vilket gör att jag både kan bygga hus och skaffa mig ett stort system.
Man kan ju aldrig veta vad som kommer hända i framtiden tyvärr :/

Om du hade varit nere i Ingvars källare skulle du inse hur långt bara små piP räcker om dom står uppställda optimalt.. :lol:
Ett par piPare som delas av mot t.ex ett par SLS10 räcker LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT i ditt trånga lilla rum.
Det räcker nog t.o.m hyfsat långt i ett större rum om man inte har för stora krav på ljudtryck..

Sen när du flyttar hemifrån så köper du en större rigg. Du behåller då piP som schyssta kökshögtalare. :lol:

Postad 12 July 2011 - 11:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
+1 på det

Postad 12 July 2011 - 11:59

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Okej, men om jag skaffar piPs och 2st XXLS12" så ska det duga med andra ord. Om det inte gör det så kommer jag skyll allt på er och gråta :lol:
Men innan jag köper något så ska jag provlyssna i6, se om det kan vara en mellanväg :) De borde ju kunna spela lite starkare än piPs :lol:

Redigerat av Svenn3SaataN, 12 July 2011 - 12:03.

Postad 12 July 2011 - 13:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Okej, men om jag skaffar piPs och 2st XXLS12" så ska det duga med andra ord. Om det inte gör det så kommer jag skyll allt på er och gråta :lol:
Men innan jag köper något så ska jag provlyssna i6, se om det kan vara en mellanväg :) De borde ju kunna spela lite starkare än piPs :lol:

piPs är specade till 109 dB över 140 hz, och i6 till 112dB över 100hz. Ingen gigantisk skillnad.
Däremot är ju piPs totalt överlägsen i6 om den körs fullregister.
Allså i ditt fall är det enligt mej det helt självklara valet piPs eftersom dom går bättre ensamma, och kan därför användas utan subbor i t.ex köket när du köpt större rigg. :lol:
Sälja vidare dom små modellerna är enligt mej helt kasst om du har plockat ihop och lackat dom själv.
Dels är det nästan ingen väntetid på dom små, så då sjunker priset, och dels är DIY-Ino mindre värda än färdiga från Ingvar.

Postad 12 July 2011 - 13:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det som är lite spännande är att piPs är specade till att spela endast en dB starkare än piP över hela registret, fast då är även piPs specade med lite mera effekt...

Postad 12 July 2011 - 17:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
En granne stoppa mig förut och sa att jag spelade lite väl högt i fredags och lördags. :)
Hmmm...nog dax att planerar ny bostad i framtiden.

Postad 12 July 2011 - 18:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

En granne stoppa mig förut och sa att jag spelade lite väl högt i fredags och lördags. :)
Hmmm...nog dax att planerar ny bostad i framtiden.

Hus är det enda som duger när man har sådana intressen som oss.

Postad 13 July 2011 - 09:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Langenhagen, Germany 13.07.2011 7:56 Avgångsskanning
13.07.2011 0:01 Ankomstskanning
Berlin, Germany 12.07.2011 20:12 Avgångsskanning
12.07.2011 18:26 Ursprungsskanning
12.07.2011 14:28 Hämtningsskanning
Germany 12.07.2011 8:52 Order behandlad: Redo för UPS

Ååååh paket på gång :)

Postad 13 July 2011 - 09:58

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Vad har du köpt för snusk? :)

Postad 13 July 2011 - 10:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Vad har du köpt för snusk? :lol:

Lite skoj till bilen måste man ha, coilovers är det som är på G.
Tyvärr inte rätt stuk på fälgarna just num men man kan inte få allt på samma gång men tror mig ha hittat dom jag vill ha iaf.
BBS LM kopior, Orginalen vill man inte ens veta vad dom kostar :)
Postad bild

Sen lite stretch så det blir något liknade detta så är jag hemma sen.
Postad bild

Kikar även lite smått på en takbox, måla den svart och sen köra stuket alá målad bomb, inte riktigt rätt men lite åt detta hållet.
Postad bild

Postad 13 July 2011 - 10:33

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Är lite tveksam till om jag gillar "tyskstuket" med toksmala däck, polaren kör med 9,5" fälgar med 235 bredd på och jag tycker inte att det ser riktigt klokt ut.

Postad 13 July 2011 - 11:57

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Niklas, när ska du avslöja vad din polare hade köpt? :)

Postad 13 July 2011 - 15:53

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

Postad bild

Känner mig tvungen att länka till en liten video på den puffran som sitter i fronten på det flygplanet, samt en liten bild på skapelsen.

Man vill inte sitta i ett talibanfäste när det planet kommer.

A10 gatling gun

Postad bild

Postad 13 July 2011 - 17:15

Unregistered7f6431cf
  • Unregistered7f6431cf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej Niklas

Tänk på att det är fruktansvärt lätt att sabba fälgkanterna om du inte har lite skyddande gummi....

Postad 13 July 2011 - 19:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Niklas, när ska du avslöja vad din polare hade köpt? :)

Skall dit med kameran och ta lite kort på sakerna så skall du få se :D

Postad 13 July 2011 - 19:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Hej Niklas

Tänk på att det är fruktansvärt lätt att sabba fälgkanterna om du inte har lite skyddande gummi....

I know, ger man fan i att köra massa grusvägar så har man vunnit mycket.
Inget jag kommer göra imorgon, men kanske framöver.

Postad 13 July 2011 - 19:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
http://hifimagasinet...?annonsID=19511
Här då Svenne, kan inte det vara något för dig?

Postad 14 July 2011 - 09:03

Unregistered7f6431cf
  • Unregistered7f6431cf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag tänkte mer på trottoarkanter och liknande hemskheter.

Postad 14 July 2011 - 10:33

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag tänkte mer på trottoarkanter och liknande hemskheter.

Sånt djävulstyg håller jag mig långt ifrån redan nu med massor av gummi :)

Postad 14 July 2011 - 11:36

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

http://hifimagasinet...?annonsID=19511
Här då Svenne, kan inte det vara något för dig?

Nja, de ser rätt stora ut.
Sen är det roligare att bygga själv :)

Dagens lunch: Godisremmar ifrån hästveda marknad :D

Postad 14 July 2011 - 11:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
David säljer av lite Ino nu annars. Du verkar ju lika såld på dom som jag är på Svanås prylar

Postad 14 July 2011 - 12:09

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

David säljer av lite Ino nu annars. Du verkar ju lika såld på dom som jag är på Svanås prylar

Jag ser det. Vilket David är detta? Någon på forumet? =)
Nej, jag borde fan försöka fixa en demo hos Ingvar så jag får höra vad piP kan prestera :) Funderar på en tripp till Stockholm nu på semestern.

Redigerat av Svenn3SaataN, 14 July 2011 - 12:12.

Postad 14 July 2011 - 16:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej, jag borde fan försöka fixa en demo hos Ingvar så jag får höra vad piP kan prestera :) Funderar på en tripp till Stockholm nu på semestern.

Räkna inte med att få samma respons i ditt rum bara... :D

Postad 14 July 2011 - 17:30

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Jag heter David!

Postad 15 July 2011 - 00:35

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Saxar in en diskussion från en annan del utav forumet då jag tycker att det passar bättre att diskutera ämnet här. ;)

Det regnar inte direkt in förslag på extremt snabba transienter i film... :D

Jag har inte sett någon film på en ordentlig anläggning på ett tag. Ikväll blev det första rullen på länge, och valet föll på The Expendables. Här fanns det en del av vad som efterlystes av Bagarn. Till exempel vapnen, i synnerhet pistolerna, i slutstriderna av filmen är det rätt bra utstyrning och tempo på. Om inte det räcker så är scenen där dom vänder tillbaka planet mot ön igen väldigt häftig. :lol:

Blir säkert mer filmtittande till helgen. Jag återkommer om det finns några snabba transienter där med. Men oddsen lär väl vara rätt små om det bara är en film av hundra som har några snabba transienter. Eller hur Bagarn? ;) :lol:

Postad 15 July 2011 - 07:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Saxar in en diskussion från en annan del utav forumet då jag tycker att det passar bättre att diskutera ämnet här. ;)

Jag har inte sett någon film på en ordentlig anläggning på ett tag. Ikväll blev det första rullen på länge, och valet föll på The Expendables. Här fanns det en del av vad som efterlystes av Bagarn. Till exempel vapnen, i synnerhet pistolerna, i slutstriderna av filmen är det rätt bra utstyrning och tempo på. Om inte det räcker så är scenen där dom vänder tillbaka planet mot ön igen väldigt häftig. :lol:

Blir säkert mer filmtittande till helgen. Jag återkommer om det finns några snabba transienter där med. Men oddsen lär väl vara rätt små om det bara är en film av hundra som har några snabba transienter. Eller hur Bagarn? :D :lol:

The Expendables har jag givetvis sett, och den basen klarade mina toarullar av med bravur.
Du får hitta något snabbare.

Postad 15 July 2011 - 08:15

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

The Expendables har jag givetvis sett, och den basen klarade mina toarullar av med bravur.
Du får hitta något snabbare.

Du får gärna ge lite exempel på välproddad hårdrock med extremt snabba kaggar som samtidigt har lite tryck i sig. Så vi får något hum om hur snabba transienter vi snackar om.

Nämn ett par skivor som toarullarna inte fixar. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 15 July 2011 - 08:15.

Postad 15 July 2011 - 12:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag vill fortfarande hävda att det INTE är transienter som är problemet hos baker.

Postad 15 July 2011 - 12:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Du får gärna ge lite exempel på välproddad hårdrock med extremt snabba kaggar som samtidigt har lite tryck i sig. Så vi får något hum om hur snabba transienter vi snackar om.

Nämn ett par skivor som toarullarna inte fixar. ;)

När har jag sagt något om välproducerat...?
FINNS det välproducerad hårdrock...? :lol:

Jag vill fortfarande hävda att det INTE är transienter som är problemet hos baker.

Vad är problemet då ?

Postad 15 July 2011 - 13:30

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

Vad är problemet då ?

Det bör väl vara den raka motsatsen - att dina live dvds helt avsaknar transienter pga kraftig komprimering vilket gör att högtalarna inte får en uns "vila" vid höga volymer.

Redigerat av spuj, 15 July 2011 - 13:36.

Postad 15 July 2011 - 16:53

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

När har jag sagt något om välproducerat...?
FINNS det välproducerad hårdrock...? :D

Klart att det finns. ;)

Men om du uteslutande lyssnar på dåligt proddad hårdrock så kanske det inte är din anläggning som gör att det låter dåligt ibland utan just produktionerna som säger nej till högre volym? :lol:

Men skit i välproddat då, vad är det för skivor som ställer till bekymmer hos dig? :lol:

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 15 July 2011 - 17:02.

Postad 15 July 2011 - 17:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Parkway drive - Deep blue tycker jag funkar riktigt bra för att vara metal.

Postad 15 July 2011 - 17:43

TheTornado
  • TheTornado
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Klart att det finns. ;)

Men om du uteslutande lyssnar på dåligt proddad hårdrock så kanske det inte är din anläggning som gör att det låter dåligt ibland utan just produktionerna som säger nej till högre volym? :lol:

Men skit i välproddat då, vad är det för skivor som ställer till bekymmer hos dig? :lol:

Du får gärna tipsa om något album/artist, behöver pressa min nya hörlursstärkare lite.

Postad 15 July 2011 - 17:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Parkway drive - Deep blue tycker jag funkar riktigt bra för att vara metal.

Den fanns inte på spotify... ;)

@Brallson.

Orkar inte leta runt på spotify. Den här var den första jag kom att tänka på.
Nåt sånt här. Har betydligt snabbare kaggar på vissa låtar med vissa band.
Med lite volympådrag så att elementen börjar jobba.
I sovrummet funkar den här låten ypperligt med två 12" Aura, men inte i biorummet.
Så här "snabb" bas hittar man inte i någon film.
I alla fall inte med lite...(hittar inte ordet jag söker)...signalstyrka.

http://open.spotify....EiqK3odI5SQVbnd

Postad 15 July 2011 - 17:52

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Du får gärna tipsa om något album/artist, behöver pressa min nya hörlursstärkare lite.

Testadom jag nyss rekommenderade, tänk på öronen bara!

@ bagaren
Kommer en låt på msn om du vill ha?
( Det var dom vi fick Patrik ifrån kavena att spela på som s*tan på mässan, då ställets alla metalheads kom in och undrade vafan det var som pågick )

Redigerat av Evil Homer, 15 July 2011 - 18:01.

Postad 15 July 2011 - 18:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Skicka bara !! ;)

Postad 15 July 2011 - 18:16

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Den fanns inte på spotify... :lol:

@Brallson.

Orkar inte leta runt på spotify. Den här var den första jag kom att tänka på.
Nåt sånt här. Har betydligt snabbare kaggar på vissa låtar med vissa band.
Med lite volympådrag så att elementen börjar jobba.
I sovrummet funkar den här låten ypperligt med två 12" Aura, men inte i biorummet.
Så här "snabb" bas hittar man inte i någon film.
I alla fall inte med lite...(hittar inte ordet jag söker)...signalstyrka.

http://open.spotify....EiqK3odI5SQVbnd

Den finns på Spotify: Parkway Drive - Dark Blue

Spelar du ungefär lika starkt i dom två olika anläggningarna? När två Aura börjar röra på sig så går väl bara toarullarna på tomgång? Kan det inte vara rummet som börjar spöka när du drar på lite volym i bion?

Jag tycker inte att det var särskilt mycket energi i kaggarna på Sinbreed-skivan. Var rätt jämntjockt. Då upplevde jag nog kanonen i planet på Expendables som, kanske inte lika snabb som den snabbaste låten på Sinbreed skivan, men däremot mycket fetare och distinktare transienter. ;) Konstigt om du har problem med att få den skivan att låta bra i bion. =/

Parkway Drive skivan var nästan tvärtom mot Sinbreed. Otroligt feta kaggar, lite för mycket för min smak kanske. Men det är rätt häftigt iofs. :lol: Tråkigt att kompressorerna får jobba så hårt bara. Men så är det ju på nästan alla skivor nuförtiden. :D

Postad 15 July 2011 - 18:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Den finns på Spotify: Parkway Drive - Dark Blue

Spelar du ungefär lika starkt i dom två olika anläggningarna? När två Aura börjar röra på sig så går väl bara toarullarna på tomgång? Kan det inte vara rummet som börjar spöka när du drar på lite volym i bion?

Jag tycker inte att det var särskilt mycket energi i kaggarna på Sinbreed-skivan. Var rätt jämntjockt. Då upplevde jag nog kanonen i planet på Expendables som, kanske inte lika snabb som den snabbaste låten på Sinbreed skivan, men däremot mycket fetare och distinktare transienter. ;) Konstigt om du har problem med att få den skivan att låta bra i bion. =/

Parkway Drive skivan var nästan tvärtom mot Sinbreed. Otroligt feta kaggar, lite för mycket för min smak kanske. Men det är rätt häftigt iofs. :lol: Tråkigt att kompressorerna får jobba så hårt bara. Men så är det ju på nästan alla skivor nuförtiden. :lol:

Det behövs liksom inte så mycket i sovrummet på 14 kvadrat. Två tolvor fyller ut ganska bra.. :D

Det är ju just snabbheten som är problemet.
Brutalexplosioner, eller t.ex 50-kalibern i Hurt Locker är INGA problem.
Det är just när basen blir "snabb" som det grötar ihop sej.

RUSKIGT dåligt ljud på Parkway Drive...
BARA bas.

Postad 15 July 2011 - 19:08

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Misstänker att du har hissad bas i sovrummet med, för här är det verkligen inte BARA bas.
Sen om man tror att man kan lyssna på 160kb/s spöttify ( vilket det mesta visst är) så kan man ju inte räkna med superljud heller.

Men men flacfilen lät ju lite bättre än spotifyvarianten eller hur?

Postad 15 July 2011 - 19:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Nope.

EDIT: Eller jo. Men inte mycket. Fortfarande mest bas.

Redigerat av Bakerman, 15 July 2011 - 19:21.

Postad 16 July 2011 - 10:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad är problemet då ?

En gissning så är det en av dessa två anledningar eller båda ihop:

1. Grupplöptiden är hörbar och du får efter eftersläppande basljud som du kanske inte märker så mycket vid film, när det är explosioner mm som man inte har samma förankring till när dom ska ske.

2. Resonanser i rummet dras igång och när basen återkommer hela tiden, som vid trummor, så grötar allt ihop sig i en röra. I filmer är det nog oftare så att det kommer en smäll eller några med lite mer tid mellan dom.

Jag tror det kan vara båda två som tillsammans skapar dessa problem.

Postad 16 July 2011 - 11:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

En gissning så är det en av dessa två anledningar eller båda ihop:

1. Grupplöptiden är hörbar och du får efter eftersläppande basljud som du kanske inte märker så mycket vid film, när det är explosioner mm som man inte har samma förankring till när dom ska ske.

2. Resonanser i rummet dras igång och när basen återkommer hela tiden, som vid trummor, så grötar allt ihop sig i en röra. I filmer är det nog oftare så att det kommer en smäll eller några med lite mer tid mellan dom.

Jag tror det kan vara båda två som tillsammans skapar dessa problem.

Ja ? Det är ju det jag har sagt hela tiden...?
Inser du själv att du just nu skrev att det faktiskt är skillnad mellan musikbas och filmbas !!? ;)
Du som har varit en sån JÄVVLA motståndare mot det !! :lol:

Postad 16 July 2011 - 16:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Nej, det sa jag inte alls! Samma problem får du på film om du t ex har dom låtarna med på filmen, t ex.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.