Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
9578 svar till detta ämne
Postad 02 januari 2024 - 21:43
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Fick felmeddelande om att det varför många som använde allenteappen trots att vi var två som var inloggade. Har man ändrat på något? Det märkligaste är att bara SVT 1 och hockeyn som får felmeddelande.
Redigerat av Huddingebo, 02 januari 2024 - 22:05.
Postad 07 januari 2024 - 11:35
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Är det någon som vet om det går att snabbspola med bild på Allente 1 boxen? Med knapparna på orginal-fjärrkontrollen så hoppar man en minut framåt eller 30 sekunder bakåt. Jag skulle vilja spela upp med 1.5x, 4x hastigheten. Detta har gått på de tidigare boxarna.
Postad 07 januari 2024 - 13:56
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Joakim99: Inte vad jag kan se, när du Spelar in o spelar upp finns det bara en tidslinje som du kan "gå längs" samma gäller vid "pausning". Sen är det ju upp till de olika innehållsleverantörena (SVT, Viaplay, Netflix osv) vilka funktioner som finns i deras respektive app.
Postad 07 januari 2024 - 14:48
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Joakim99: Inte vad jag kan se, när du Spelar in o spelar upp finns det bara en tidslinje som du kan "gå längs" samma gäller vid "pausning". Sen är det ju upp till de olika innehållsleverantörena (SVT, Viaplay, Netflix osv) vilka funktioner som finns i deras respektive app.
Det är väl allentes boxar som styr de linjära kanalerna via satellit och vilka val man har?
Postad 07 januari 2024 - 15:42
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Ingen aning, menar du att man kan byta "default spelare" o köra med nåt annat? 🤔
Men det är väl så att Allente Appen på boxen har väl sin spelare o där har du "förutsättningarna"? Det jag syftar på är parabol o inspelning.
Redigerat av Kanelbulle, 07 januari 2024 - 15:47.
Postad 07 januari 2024 - 15:59
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Jag menar det som man har spelat in. Inte program via olika streaming-appar. Skall man t ex titta på en hockey-match så kan det ibland vara skönt att kunna se den i lite snabbare tempo om man har ont om tid. Detta har som sagt fungerat fin på tidigare canal digital boxar.
Postad 07 januari 2024 - 16:24
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Jag menar det som man har spelat in. Inte program via olika streaming-appar. Skall man t ex titta på en hockey-match så kan det ibland vara skönt att kunna se den i lite snabbare tempo om man har ont om tid. Detta har som sagt fungerat fin på tidigare canal digital boxar.
Jodå. Min 500 gb har möjlighet att välja 30 sek - 5 min framåt och 10 sek - 5 min bakåt, medan min One place enbart har en minut fram och 30 sek bakåt. Har haft tidigare boxar där man kunde välja upp till 16 ggr hasighet. Utvecklingen styrs av tekniker och inte användare på allente och då missar man något som fungerat på tidigare boxar. Det är därför jag behåller min 500gb-box trots sina brister.
Postad 14 januari 2024 - 00:20
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Ser att man kan kogga in på BBC Nordic plus via Allente Norge. Kommer det till Sverige och vad visas där?
Postad 15 januari 2024 - 17:10
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Ny uppdatering för Allente 1 idag.
Allente får gärna bidra med lite detaljer kring innehållet.
Postad 15 januari 2024 - 17:36
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Ny uppdatering för Allente 1 idag.
Allente får gärna bidra med lite detaljer kring innehållet.
Hej
Kort sammanfattat så är innehåller TV-App 2.38.2 mjukvaran
- Problemet med dolby inte fungerar på tex SVT-kanalerna är löst.
- Det fungerar nu att ansluta till routrar som kör WPA3.
- QR koder i vissa felmeddelanden och förbättrade felmeddelanden.
Och en del andra viktiga systemuppdateringar.
Mvh
Niklas
Postad 15 januari 2024 - 18:06
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Ser att man kan kogga in på BBC Nordic plus via Allente Norge. Kommer det till Sverige och vad visas där?
Hej
Du kan inte logga in på BBC Nordic plus, men innehållet finns i Allente-appen.
Vet inte om det är några planer på det för Sverige, ska kolla upp saken.
Mvh
Niklas
Postad 18 januari 2024 - 07:10
jasifil
-
jasifil
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hur länge då? det finns favoritfilmer som man vill ha kvar i flera år.
Enligt allente.se så är inspelat material endast tillgängligt under ett år. Därefter får man själv radera innehållet på hårddisken. Jag har ju Oneplace med hårddisk och såvitt jag märkt så finns det ingen ettårsgräns på den. Märkligt är det hur som helst. Det som spelats in ska man väl ändå kunna se hur länge som helst kan man tycka.
Postad 21 januari 2024 - 15:59
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Någon som vet vilka deep links som skall användas om man vill starta tv-kanaler ”remote” över adb på en Android tv med Allente appen ?
Postad 25 januari 2024 - 01:22
angelsevov
-
angelsevov
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Allente kommer byta frekvens på många av sina kanaler mellan 4:e mars - 3:e april. 46 kanaler!! 
https://www.telenors...coming-changes/
Redigerat av angelsevov, 25 januari 2024 - 01:22.
Postad 04 februari 2024 - 22:00
Krickab
-
Krickab
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej. Sitter fortfarande med Oneplaceboxen och skall beställa en ny . Vilken skall jag beställa enligt er? Allente 1 eller Prime 680 boxen? Har parabol och internet framdraget.Skall även ta med Hd om det inte går med vilken helst? Har nämligen en skapligt nyinköpt 1Tb disk.
Postad 05 februari 2024 - 09:21
pelkon
-
pelkon
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Säljer en Allente 1
800 kr plus frakt
Postad 05 februari 2024 - 20:21
Bertilis
-
Bertilis
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej. Sitter fortfarande med Oneplaceboxen och skall beställa en ny . Vilken skall jag beställa enligt er? Allente 1 eller Prime 680 boxen? Har parabol och internet framdraget.Skall även ta med Hd om det inte går med vilken helst? Har nämligen en skapligt nyinköpt 1Tb disk.
Tänk på att du inte kan använda vilken hårddisk du vill, Till Allente1 måste du köpa ett USB-minne från dem, inget annat fungerar.
Postad 05 februari 2024 - 20:24
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Tänk på att du inte kan använda vilken hårddisk du vill, Till Allente1 måste du köpa ett USB-minne från dem, inget annat fungerar.
Hej
Det finns en 1 TB hårddisk till Allente 1.
Mvh
Niklas
Postad 05 februari 2024 - 20:32
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
@niklas om man beställer Telia sport total får man då in kanalerna via parabol och Allente appen till Apple TV eller måste man då använda TV4 appen ?
Postad 05 februari 2024 - 20:39
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
@niklas om man beställer Telia sport total får man då in kanalerna via parabol och Allente appen till Apple TV eller måste man då använda TV4 appen ?
Hej
Alla kanaler finns på satellit, och alla sportkanaler i appen, filmkanalerna finns inte som linjära kanaler via streaming eftersom filmer och serier finns i vår app. Om någon match inte går på någon av de linjära kanalerna, då behöver man se via TV4 Play-appen.
Mvh
Niklas
Postad 08 februari 2024 - 17:48
bengtfalke
-
bengtfalke
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Vi har haft Oneplace och varit relativt nöjda. Men de senaste veckorna har något hänt... det är otroligt segt att öppna exempelvis apparna för TV4 eller SVTPlay och tiden är flera minuter för att komma in till nyheterna på TV4Play. Samtidigt har inspelningarna börjat krångla och misslyckas lika ofta som de lyckas. Vi har mer än 35% ledigt på hårddisken och vi har 500 Mbit fiber med bra prestanda enligt Bredbandskollen. Oneplace är ansluten via RJ45 till nätet och vi har även ställt in WiFi så att boxen hittar det. Är det dags att skrota Oneplace och gå över till någon annan lösning eller annan leverantör. Lite trist eftersom vi varit kunder i många år och har varit nöjda.... man vet ju aldrig vad man får.
Redigerat av bengtfalke, 28 februari 2024 - 21:59.
Postad 10 februari 2024 - 11:24
Vispen74
-
Vispen74
-
Användare
-
-
230 inlägg
Har en Digibit R1 sat till IP server till salu om någon behöver då vi flyttar till bostadsrätt tyvärr. Har tänkt mig 800 kr. Svara med PM vid intresse.
Postad 28 februari 2024 - 19:12
jonajg
-
jonajg
-
Rookie
-
2 inlägg
Postad 28 februari 2024 - 19:24
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Sex kanaler försvinner och tre försvinner.
Postad 28 februari 2024 - 20:15
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 305 inlägg
Ha ha de nya kanalerna är extremt mycket sämre än de som försvinner. Denna gången är jag 100% säker på att avsluta Allente efter uppemot 25 år.
Postad 28 februari 2024 - 23:31
PH2000
-
PH2000
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Det där var en nedgradering som man inte kan skoja bort...
Hyggliga kanaler som ersätts med ren skit!
Får jag inte en riktigt fet deal när bindningstiden löper ut om ca ett halvår så är det bye bye Allente.
Postad 29 februari 2024 - 00:08
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
Jösses, håller bara med.
40+ rader om de fantastiska nya kanalerna.. "Deras program är fyllda av sång och skratt.."
Själv har jag nyttjat både History o Discovery Science väldigt mycket.
Moonbug låter iofs som en dedikerad kanal för "den fejkade månlandningen" , ett ämne som dyker upp bland de kanaler som tas bort.
Men antar att de har rätt att göra såhär. Men inte mot mig, så kulorna hamnar hos nån annan asap. Ser att Tele2 har History 1 & 2 bl.a.
Postad 29 februari 2024 - 00:39
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 746 inlägg
”Vi vill ha innehåll som våra kunder verkligen efterfrågar och tittar på i vårt utbud.” Menar dom verkligen att vi kunder bett om att släcka discovery och history channels mot moonbug?
Postad 29 februari 2024 - 06:39
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Men va f-n!
Science och History-kanalerna är ju riktiga tungviktare, de kan man ju inte bara ta bort hur som helst och ersätta med flams. Riktigt dåligt!
Postad 29 februari 2024 - 14:56
angelsevov
-
angelsevov
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Ha ha de nya kanalerna är extremt mycket sämre än de som försvinner. Denna gången är jag 100% säker på att avsluta Allente efter uppemot 25 år.
Det där var en nedgradering som man inte kan skoja bort...
Hyggliga kanaler som ersätts med ren skit!
Får jag inte en riktigt fet deal när bindningstiden löper ut om ca ett halvår så är det bye bye Allente.
Det är ju en smak grej. Jag är för min del glad över att Mezzo kommer till platformen men det borde komma som en HD-kanal!
Mezzo kommer inte ersätta de kanaler som försvinner och moonbug är en bilig variant av andra barn kanaler, Allentes sätt att spara pengar...
Det är helt sjukt att totalt 7 kanaler försvinner.
France24, Discovery Science, Animal Planet, Cartoonito, Motorvision, History1 och 2.
test 7510 är för moonbug
test 7172 är för Mezzo

Källa:
https://www.satellit...com/DVB/log.php
Redigerat av angelsevov, 29 februari 2024 - 14:57.
Postad 29 februari 2024 - 20:29
Dragnet
-
Dragnet
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Den gamla boxen bråkade så jag har bytt den mot en Allente-1 med hårddisk.
Men hur tusan får jag den att mata ut surround ljud?
Har kollat med supporten men de hade inte direkt koll på detta
Ljud ut står på auto.
Postad 29 februari 2024 - 21:50
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 979 inlägg
Efter att ha läst dom 10 senaste inläggen i denna tråd kan jag inte annat än att vara enormt glad att inte sitta i Allente båten.
Valet att välja bort detta företag är nog bland det bästa jag gjort när det kommer till TV världen.
Postad 02 mars 2024 - 07:24
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 305 inlägg
För mig blir det nog Boxer/Tele2 som får ersätta.
Postad 03 mars 2024 - 09:51
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Skulle se Mission Impossible: Dead Reckoning igår.
Börjar streama den på Allente1-boxen.
Bilden fryser till i 1 sekund ungefär en gång per minut. Ibland börjar bilden hacka/rycka till.
Håller ut i 15 minuter.
Byter då till Allente-appen som finns till webOS i min LG-tv för att se om streamen funkar bättre.
Jepp, 100% frys/hack/ryck-fritt och även snäppet skarpare bild.
Har faktiskt aldrig lyckats stream:a nått felfritt med Allente1-boxen. Ser bara parabolsändningarna med boxen, som funkar felfritt.
Så, kontentan är boxen är undermålig som streamingenhet, eller att min är trasig.
Ps. Netflix, Prime, HBO Max, Discovery, TV4Play, Svt, Viaplay är övriga appar jag använder i webOS på samma TV. Alla funkar 100% felfritt (själva strömningen).
Vet inte hur Allente ska kunna konkurrera i framtiden. 😵💫
Är dock jättenöjd med mitt paketpris med fiber och parabol.
Postad 03 mars 2024 - 15:11
Dragnet
-
Dragnet
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Jag har hittills bara kollat på Viasat History och CNN, både via satellit och streamat (från veckoarkivet). I alla fallen bra bild och ingen ryckighet alls. Kabel till nätverket, ej WiFi. Men surroundljud vill inte alls.
Inget jätteproblem för mig, "seriös" streaming gör jag från min AppleTV med sin "match frame rate" mm. Annars BD/UHD med "source direct".
Postad 03 mars 2024 - 17:37
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Jag har hittills bara kollat på Viasat History och CNN, både via satellit och streamat (från veckoarkivet). I alla fallen bra bild och ingen ryckighet alls. Kabel till nätverket, ej WiFi. Men surroundljud vill inte alls.
Inget jätteproblem för mig, "seriös" streaming gör jag från min AppleTV med sin "match frame rate" mm. Annars BD/UHD med "source direct".
Ah, jag kör wifi till Allente1-boxen. (Åven till TV:n). Kan ju vara mitt wifi som inte är helt i harmoni med Allente1-boxen.
Postad 04 mars 2024 - 20:51
Krickab
-
Krickab
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Gjorde mig av med min Oneplacebox för några veckor sedan, ställde frågan här och ringde även Allente och frågade vilken box som fungerar bäst av Allentes boxar och det skulle vara allente1 boxen. Jag fick problem direkt med boxen så jag var tvungen att ringa support.Det var hd som krånglade men efter några omstarter osv så fick jag igång den med olika ljudnivåer på alla kanaler bla.Krashar varje dag så omstart av box minst 1 Gång om dagen. Tv4 appen verkar som den inte gillar samt svt play.Osynkat ljud
när man streamar bla. Har haft Nvidia Shield i ett antal år och inte ett problem i annat rum.Någon med liknande problem?
Redigerat av Krickab, 04 mars 2024 - 20:54.
Postad 04 mars 2024 - 21:49
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Gjorde mig av med min Oneplacebox för några veckor sedan, ställde frågan här och ringde även Allente och frågade vilken box som fungerar bäst av Allentes boxar och det skulle vara allente1 boxen. Jag fick problem direkt med boxen så jag var tvungen att ringa support.Det var hd som krånglade men efter några omstarter osv så fick jag igång den med olika ljudnivåer på alla kanaler bla.Krashar varje dag så omstart av box minst 1 Gång om dagen. Tv4 appen verkar som den inte gillar samt svt play.Osynkat ljud
när man streamar bla. Har haft Nvidia Shield i ett antal år och inte ett problem i annat rum.Någon med liknande problem?
Min Allente1-box kraschar när jag bläddrar i kanalguiden. Den fryser när jag bläddrar uppåt/nedåt.. sen blir det svart, Allente-loggan och vips, tillbaka i kanalguiden. Antar det är en krasch/omstart. Händer kanske varannan dag i genomsnitt. Går dock hyffsat fort, så har vant mig.
Postad 04 mars 2024 - 22:13
angelsevov
-
angelsevov
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Bit-rate värden på SVTs HD kanaler (via satellit) har nästan halverats idag, från ca 8-11 Mbps till ca 4-7 Mbps. Det blev sämre bild 
Kanaler försvinner, priset går upp + konstiga nya “hitta på” avgifter… Det känns som att det inte går så bra för Allente.
Redigerat av angelsevov, 04 mars 2024 - 23:37.
Postad 04 mars 2024 - 22:55
Krickab
-
Krickab
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
.
Redigerat av Krickab, 04 mars 2024 - 22:59.
Postad 05 mars 2024 - 08:32
ABSiNSANE
-
ABSiNSANE
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
@allente - när kommer stöd för flerkanalsljud i er app för Apple TV? Trist att se filmer och serier i enkelt stereoljud… Vill minst ha 5.1 ljud men stöd för Dolby Atmos vore ännu bättre
@allente, har inte fått någon återkoppling på denna fråga.
Ett naturlig följdfråga är även när ni kommer sända i bättre kvalite via streaming?
Postad 05 mars 2024 - 12:22
Dragnet
-
Dragnet
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Nu fick jag lite klarhet om surroundljud och fick det även att fungera under vissa betingelser ;-)
Det finns bara via satellit/kabel och givetvis bara om kanalen och programmet har det. Det funkade på SVT och Viasat Ultra HD. Funkade med via inspelning.
https://www.allente....vanliga-fragor/
Postad 05 mars 2024 - 13:07
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Bit-rate värden på SVTs HD kanaler (via satellit) har nästan halverats idag, från ca 8-11 Mbps till ca 4-7 Mbps. Det blev sämre bild 
Kanaler försvinner, priset går upp + konstiga nya “hitta på” avgifter… Det känns som att det inte går så bra för Allente.
Hm, är det temporärt eller fortsatt så? Mäter du själv eller finns det någon hemsida att få den informationen ifrån?
Hela anledningen för mig att ha valt parabol är att slippa sönderkomprimerat bild och ljud...
Första F1 sändningen på Viasat UHD kändes inte särskilt högupplöst.
Postad 05 mars 2024 - 17:55
angelsevov
-
angelsevov
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Hm, är det temporärt eller fortsatt så? Mäter du själv eller finns det någon hemsida att få den informationen ifrån?
Hela anledningen för mig att ha valt parabol är att slippa sönderkomprimerat bild och ljud...
Första F1 sändningen på Viasat UHD kändes inte särskilt högupplöst.
Det är fortsatt/permanent.
En av mina mottagare har funktionen och visar värden för både bild och ljud i realtid.
Redigerat av angelsevov, 05 mars 2024 - 17:58.
Postad 05 mars 2024 - 18:41
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Det är fortsatt/permanent. En av mina mottagare har funktionen och visar värden för både bild och ljud i realtid.
Tack! Ajaj, inte bra.
Postad 05 mars 2024 - 22:20
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 854 inlägg
Pengar har Allente gott om, tydligen har ni betalat in alldeles för mycket till dem
" Viaplay Group och Telenor får 100 miljoner kr var i en extra vinstutdelning från samägda Allente, enligt anmälan till Bolagsverket. Det skriver Telekomnyheterna."
Postad 06 mars 2024 - 11:37
angelsevov
-
angelsevov
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Pengar har Allente gott om, tydligen har ni betalat in alldeles för mycket till dem 
" Viaplay Group och Telenor får 100 miljoner kr var i en extra vinstutdelning från samägda Allente, enligt anmälan till Bolagsverket. Det skriver Telekomnyheterna."
j*vlar Det ser ut som de har mjölkat oss ordentligt.
Det handlar bara om mer och mer vinst och mer pengar som går till delägarna. Det sker ingen produktutveckling och det finns lite eller kanske inga pengar för R&D. Det är därför man ska inte vara lojal mot sin tv-distributör, mobiloperatör, bolånebank...
Redigerat av angelsevov, 06 mars 2024 - 11:37.
Postad 06 mars 2024 - 15:35
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
I en utopi hade Sveriges enda(?) kvarvarande satellit-tv leverantör förbättrat ljud och bild samt levererat hårdvara och mjukvara i toppklass kontra tidigare år.
Uttrycket "fat and happy" ligger nära tillhands.
Redigerat av Iwarsson, 06 mars 2024 - 16:35.
Postad 06 mars 2024 - 15:46
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Jag noterade också häromdagen en dålig bild på svt1, trodde jag råkat få på den lokala svt1.
Läste sen här om låg bitrate vilket låter oroande.
Vad säger @niklas om det?
Postad 06 mars 2024 - 16:41
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 305 inlägg
Bättre att streama gratis i SVT-apparna
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
-
-
Baslåda nr5
Anton
2025-06-02 13:28:15
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|