Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 januari 2011 - 22:07

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Jag kan rekommendera Canal Digitals vanliga HD-box.Förutom att den har några år på nacken,fungerar den i ur och skur.Denna box har varit min räddning,under alla vedermödor med PVR-boxen

+1 efter många vedermödor på den, så funkar den nu riktigt bra...

Postad 13 januari 2011 - 20:01

Frallan78
  • Frallan78
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har efter länge "tjuvläst" denna tråd registrerat mig för att skriva av mig ang. ****sboxen.

Har haft min något år nu. Den fungerade bra i början tycker jag men efter första uppdatering blev jag vansinnig på den otydliga menyn. Den var då inkopplad en gammal 32" LCD som saknade HDMI. Jag körde då med komponent istället för att kunna se HD-kanalerna.

Efter de andra uppdateringarna startar den om sig lite när som helst, hänger sig lite när som helst

Eftersom många har fått ny nätdel skickade till sig så mejlade jag CD och fick en ny med strömbrytare på.
Den har väl inte gjort någon större skillnad.

Har som fler här även mejlat SVT att de ska ta upp de problem alla Vi har med denna box.

Har även Boxers motsvarighet på box, som är identisk förutom LNB-ingångarna. Den EPG är fan så mycket behagligare att använda och den har aldrig hängt sig , startar om sig, startat i nåt Muteläge under 2 år som jag använt den och där är t o m USB-ingången aktiv. har väl testat att föra över nåt inspelat och kört in på Morsan och Farsans box.

Har haft Boxer i 6 år men efter att ha köpt den motsvarighet av box för 1500:- och 24 mån bindn. och förutsatt att den MPEG4 box skulle vara den som gällde i framtiden blivit förbannad på Boxer och då gått över till CD som jag tycker ha varit populärast och prisvärt.

Har även mellan -99 och typ -07 sålt mestadels Boxer, CD och lite Viasatpaket aldrig hört talas om detta stora problem som bolagen ger oss. Det jag kan minnas som problem var väl när Boxer tog bort en massa kanaler bl a TV3 tror jag det var. De blev det ett ###### liv på kunderna.

Har även testat VOD-funktionen. Problemet för mig var att jag har ju som de flesta knappast routern i samma rum som Digitalboxen och ville inte köpa en 30m nätverksbel bara för att se om det var något vettigt (Läs se filmer gratis)

Så jag hade en dator inkopplat med trådlöst internet och ett nätverkskort som jag bryggade ihop med det trådlösa.
Det Fungerade faktiskt men nån gratisfilm har jag då inte hittat bland de 827 filmerna.

Jag tackar för mig för tillfället och inväntar en ny uppdatering för lösningar av mina problem.

/Frallan

Redigerat av Frallan78, 13 januari 2011 - 20:05.

Postad 13 januari 2011 - 21:58

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Just nu har jag ingen bild på 1, 2, 4, 6. Men på 3 och 5.
Det händer lite då och då, men det fungerade bra med den gamla mjukvaran.

Postad 14 januari 2011 - 08:53

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hade nått liknande i höstas och då var det något strul med huvudet på parabolen. Fick inhandla ett nytt så funkade det.

//Jonas

Postad 14 januari 2011 - 09:24

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Det har hänt mig oxå ett par gånger med nya FW, förmodligen en bugg det oxå. :blink:

Postad 14 januari 2011 - 10:27

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag uppmanar alla att göra som jag, skriv en rad om mjukvarufelen till plus och CD's ovilja att lösa detta.

Jag har ringt dem och mailat CD och får bara standardsvaren återställning formatering ny nätadapter.
Eftersom jag inte kommer längre där går jag vidare på andra sätt. Gör likadant ni med!

Om tillräckligt många försöker uppmärksamma tex plus om detta så är jag ganska säker på att det kommer hända någonting.

http://svt.se/2.146628/kontakta_oss

Nu så har jag också mailat Plus.

Postad 14 januari 2011 - 13:51

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Ni som har mejlat Plus, har någon av er refererat till denna tråden?

Postad 14 januari 2011 - 14:21

Frallan78
  • Frallan78
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag har.

Postad 14 januari 2011 - 18:11

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Jag har.

Bra! Så de kan se omfånget av det hela...

Postad 14 januari 2011 - 18:49

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Nu har jag också mejlat Plus!

Postad 14 januari 2011 - 20:04

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Fan ta Canal Digital och deras saatans skitbox!

Redigerat av what17ever, 14 januari 2011 - 20:04.

Postad 14 januari 2011 - 21:44

Unregistereda7aa74d3
  • Unregistereda7aa74d3
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Har fått ett nytt problem som jag inte haft tidigare.
Jag får inte någon bild på flera av HD-kanalerna, får då upp ett meddelande med "Problem med att ta emot signalen". Har normalt ca 66% i signalstyrka och har de på alla andra kanaler. När jag kollar signalstyrkan när jag står på en HD-kanal där jag inte får bild så kommer det upp ingen signalstyrka på en av antenningångarna och 66% på den andra. Slår jag över till en kanal där jag har bild så har jag 66% signalstyrka på bägge antenningångarna.
SVT HD, Canal+HD, MTV HD och några till HD-kanaler fungerar, men de flesta av de övriga fungerar inte. Har inga problem med någon av SD-kanalerna.
Finns det någon som vet vad problemet kan vara och vad man kan göra åt det?
Har varit i kontakt med CD kundtjänst och de skickade ut en ny strömadapter, fick den idag och men det blev ingen skillnad. Så hoppas jag att någon av experterna här på forumet kan hjälpa mig.

Postad 14 januari 2011 - 22:36

skiffervag
  • skiffervag
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag får inte någon bild på flera av HD-kanalerna, får då upp ett meddelande med "Problem med att ta emot signalen". Har normalt ca 66% i signalstyrka och har de på alla andra kanaler. När jag kollar signalstyrkan när jag står på en HD-kanal där jag inte får bild så kommer det upp ingen signalstyrka på en av antenningångarna och 66% på den andra. Slår jag över till en kanal där jag har bild så har jag 66% signalstyrka på bägge antenningångarna.
SVT HD, Canal+HD, MTV HD och några till HD-kanaler fungerar, men de flesta av de övriga fungerar inte. Har inga problem med någon av SD-kanalerna.
Har varit i kontakt med CD kundtjänst och de skickade ut en ny strömadapter, fick den idag och men det blev ingen skillnad. Så hoppas jag att någon av experterna här på forumet kan hjälpa mig.

Exakt så började mina problem,några dagar före jul.Efter kontakt med kundtjänst Canal digital,skickade dom också över en ny kabel.Naturligtvis ingen förbättring!Då fick jag som sagt rådet att bära över boxen till en granne....
Nu gjorde jag inte det utan jag gjorde en fabriksåterställning,och då försvann fenomenet,med dålig signalstyrka,och det oranga felmeddelandet.Efter detta,som jag gjorde i början på januari,har jag inte stängt av boxen en enda gång,och peppar peppar...,boxen lever och fungerar nu som den skall,förutom att hårddisken har fyllt sig till 100%,och alla inspelningsmöjligheter är borta :) ;)

Postad 14 januari 2011 - 22:44

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Denna tråden loopar sig själv. Titta själv 10, 20, 30 osv sidor bak så är det samma frågeställningar.

Boxen hårdvarumässigt kanske är ok, men dess firmware är kasst - vi vet det baklänges framlänges och på tvären. Vi vet att CD skickar ut nytt nätaggregat vid varje obestämbart fel (jag vet, jag har fått en själv).

Jag tänker lägga ner denna box, visst den funkar också när den inte krånglar, men jag har tröttnat. Jag vill kunna köra Viasat på den vid sidan av CD, köra fria kanaler från Astra/Hotbird och streama som jag vill till och från datorn.

Skall bara välja annan fri Linuxbaserd box, sen är detta trams över.

Redigerat av kenta2, 14 januari 2011 - 22:45.

Postad 14 januari 2011 - 22:49

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Yes

Postad 15 januari 2011 - 01:35

ritekrules
  • ritekrules
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har också varit i kontakt med CD många gånger.

Kan ingen av er som är duktig på att skriva och författa, starta en Facebook-grupp?
Så får vi veta hur många som har problem. Kan bli riktigt bra. Jag joinar direkt.

Postad 15 januari 2011 - 08:54

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Blev uppringd av CD igår. Dem ville sälja multiabonnemang å bjuda på en box värd (enligt dem själva 1495 kr). Jag sa att dem istället borde fixa till pvr-boxen istället. Kommentaren blev "Öhhh, jaha". Jag var tydlig och sa att jag inte kommer lägga ut en spänn till på deras tjänster innan dem fixad boxen och det är där dem skall lägga krutet, inte å kränga multiabonnemang mm. Samtalet avslutades då med att säljaren säger "jaa...ok...jag förstår". Han lade inte ens fram nåt argument eller stod på sig att jag skulle nappa på erbjudandet. Fick en klar känsla av att han var väl medveten om problemen med boxen...

Postad 15 januari 2011 - 09:32

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Har också varit i kontakt med CD många gånger.

Kan ingen av er som är duktig på att skriva och författa, starta en Facebook-grupp?
Så får vi veta hur många som har problem. Kan bli riktigt bra. Jag joinar direkt.

Det finns en norsk Facebook grupp med 2500 medlemmar
http://www.facebook....9...9570&v=wall

Postad 15 januari 2011 - 10:29

Unregistereda7aa74d3
  • Unregistereda7aa74d3
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Citera(Skvätten @ Jan 14 2011, 21:44 )

Exakt så började mina problem,några dagar före jul.Efter kontakt med kundtjänst Canal digital,skickade dom också över en ny kabel.Naturligtvis ingen förbättring!Då fick jag som sagt rådet att bära över boxen till en granne....
Nu gjorde jag inte det utan jag gjorde en fabriksåterställning,och då försvann fenomenet,med dålig signalstyrka,och det oranga felmeddelandet.Efter detta,som jag gjorde i början på januari,har jag inte stängt av boxen en enda gång,och peppar peppar...,boxen lever och fungerar nu som den skall,förutom att hårddisken har fyllt sig till 100%,och alla inspelningsmöjligheter är borta ;) :)

Jag ha testat med fabriksåterställning, men det hjälper inte. Tror ni att felet är kopplat till uppdateringen?

Redigerat av Unregistereda7aa74d3, 15 januari 2011 - 10:42.

Postad 15 januari 2011 - 10:54

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Det låter faktiskt som att det kan vara problem med signalen. Kanalerna sänder från olika transpondrar som har olika styrka. Vid dåligt väder faller de bort i ordningen du beskrev. Feljusterad parabol eller skymmande träd/snö gör också så att signalen blir svag.

Postad 15 januari 2011 - 12:09

embees4ever
  • embees4ever
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Problemen som radas upp här i denna tråd har varit min trogna följeslagare sedan oktober. Vi är på vår tredje box nu. I denna veckan fick vi dessutom konstaterat att det inte är fel på våra kablar eller på parabolen då en montör ansluten till CANT.se http://www.cant.se/ var här och mätte vår utrustning.
Jag tog även boxen till en återförsäljare (till CD) som konstaterade att den betedde sig likadant där som hemma hos oss. Alltså felet ligger i boxen dvs mjukvaran.
Nu har jag etablerat en kontakt med en av tjejerna som sitter hos CD och det senaste är att jag ska formatera hårddisken i boxen.
Men först ska min man och jag titta på det som jag har spelat in, för det kommer ju att vara förlorat vid en omformatering. Jag återkommer med resultatet någon gång i morgonkväll.

Postad 15 januari 2011 - 13:02

embees4ever
  • embees4ever
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag har nu följt den här tråden några månader i mitt intresse att skaffa en satellitbox. Problemen med denna box verkar vara så stora att jag tvekar att ta beslutet att göra det.
Finns det nån annan kanske enklare box man kan skaffa i stället, gärna utan hårddisk?

Boxen tror jag egentligen inte det är några problem med. Felet finns i mjukvaran som uppenbarligen innehåller många buggar ff.
Har kört med en sådan här HD-box sedan julen 2008 utan problem. Problemen uppstod i höstas när vi beslöt oss för att använda oss av VOD (video on demand) och bytte kort. Tillsammans med ny mjukvara kraschade boxen vi hade då och som hade fungerat perfekt i två år.
Nu är vi på vår tredje box !

Postad 15 januari 2011 - 15:23

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Ringde CD idag och pratade med deras tekniska support...

sa att jag ville reklamera boxen på grund av att den aldrig fungerat fullt ut. personen där ville skicka ut en ny ström adapter men jag frågade om det skulle lösa mute problemet och det gjorde det inte.

jag sa att jag ville reklamera boxen och ville antingen ha en fullt fungerande box eller pengarna tillbaka då jag betalat full-pris för boxen. personen skulle gå iväg och fråga någon, 5minuter senare så gjorde dom upp ett reklamationsärende och någon ifrån reklamationsavdelningen skulle ringa upp inom 48h...

jag kommer inte att ge mig en tum, jag ska ha en ny fullt fungerande box eller pengarna tillbaka.

jag har fullt stöd för detta enligt svensk konsumentlag då boxen faktiskt inte fungerat tillfreds-ställande under hela tiden jag ägt den, CD har hela tiden sagt att det varit ett mjukvarofel och en uppdatering kommer, detta håller inte då hårdvara och mjukvara är samma sak i detta fallet då där är inget jag kan göra själv för att förbättra mjukvaran, jag kan inte själv uppdatera den med en bättre ifrån en annan tillverkare, därav att är det ett mjukvarofel så är det fel på boxen i sig.

jag sa till personen på CD att om denne köper en bil och den stannar på vägen ibland och du måste ut och dra ut sladden till batteriet sätta tillbaka den och sen starta bilen så är det ett fel på bilen oavsett om tillverkaren hävdar att det är ett mjukvarofel. ...

Postad 15 januari 2011 - 15:36

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
jokim
Lycka till och jag följer med spänning upplösningen. Enda som jag kan tänka hindrar dig i din reklamation är strofen "reklamation ska ske inom rimlig tid efter skada" (på ett ungefär). Dvs du kan inte använda en produkt i ett år och sedan komma och säga att du vill ha köpet hävt eftersom den inte fungerat sedan första dagen. Det skulle du kommit med inom en snar framtid efter att felet visat sig. Däremot kan en reklamation ske, en reklamation där säljaren har en rätt att dra av för den nytta du haft av produkten.

Med det sagt, om CD säger att du får häva abbet och de tar tillbaka boxen samt ersätter dig till 70% eller liknade av vad du betalade för boxen bör du ta det.

Postad 15 januari 2011 - 15:37

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Boxen tror jag egentligen inte det är några problem med. Felet finns i mjukvaran som uppenbarligen innehåller många buggar ff.

Felen ligger inte enbart i mjukvaran. Är inne på min tredje box. Första gav upp efter ca ett år ("init" i displayen, vägrade svara), andra gav upp ca två veckor efter leverans (överhettad) men den tredje lever än så länge (men alla ljud från fläkt och hårddisk går mig på nerverna).

Utöver detta tillkommer de vanliga mjukvaruproblemen iform av "mute" och emellanåt osynkat ljud (främst vid inspelningar).

VOD har jag inte vågat mig på att testa; vågar inte heller för den delen...

Postad 15 januari 2011 - 15:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Felen ligger inte enbart i mjukvaran. Är inne på min tredje box. Första gav upp efter ca ett år ("init" i displayen, vägrade svara), andra gav upp ca två veckor efter leverans (överhettad) men den tredje lever än så länge (men alla ljud från fläkt och hårddisk går mig på nerverna).

Utöver detta tillkommer de vanliga mjukvaruproblemen iform av "mute" och emellanåt osynkat ljud (främst vid inspelningar).

VOD har jag inte vågat mig på att testa; vågar inte heller för den delen...

Helt klart bevisat att nätagget är av bristande kvalité. För många har bytts ut för att man ska kunna säga något annat.
Givet är att fläkten är dumt fastsatt och kan gå sönder eller ge resonanser i hela lådan.
Likaså kan hårddiskar krascha. Det gäller inte bara i en digitalbox, även den du har i datorn kan krascha.

Men - processor, minne och övriga integrerade kretsar de tror jag nog är som de ska. Nu ska det bara till att de får till en mjukvara som inte försöker göra saker hårdvaran inte klarar.

Min spontana bedömning av dina boxar är att första dog hårddisken på, andra fläkten och din tredje lever än.

Om man bara satte in allt i ett bättre chassi skulle det kunna vara en bra box. Är min tro.

Postad 15 januari 2011 - 16:12

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Helt klart bevisat att nätagget är av bristande kvalité. För många har bytts ut för att man ska kunna säga något annat.
Givet är att fläkten är dumt fastsatt och kan gå sönder eller ge resonanser i hela lådan.
Likaså kan hårddiskar krascha. Det gäller inte bara i en digitalbox, även den du har i datorn kan krascha
...

Svaret "att det är nog nätagget som det är fel på" från kundtjänsten har jag tröttnat på. Jag tror inte jag är ensam om att vara beredd att betala lite extra för en box som är ordentligt ihopskruvad och med bra komponenter (och som samtidigt håller måttet). Den som finns att tillgå nu är katastrofal.

När det gäller hårddiskar så är jag allergisk mot allt vad detta heter. Gillar skarpt att utvecklingen går mot ssd-enheter (som har betydligt bättre livssäkerhet /livsslängd än hårddiskar). Har en ssd i datorn hemma, och speglar allt jag har mot en nas som kör raid 1.

Efter två döda boxar känns det rätt tråkigt att man inte kan föra över inspelningar (kvittar om det är krypterat eller inte) till en usb-disk. Känns som en någorlunda grundläggande funktion för en så pass "avancerad" box.

Postad 15 januari 2011 - 18:20

plask49
  • plask49
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
[quote name='embees4ever' date='Jan 15 2011, 13:02 ' post='3162966']
Personligen tror jag att det är både och.
Fick igår ett brev från CD (det har ni nog alla fått) om nästa uppgradering som lär komma på måndag. Enligt brevet är "anledningen [ ]program- och distributionsbolagens ökade krav på digitala kopieringsskydd (HDCP).
Det verkar oroande, låter som en brasklapp (man skyller på någon annan om det skulle gå åt h-e). Hur som helst andas brevet en ny betatest, man vill ha "din hjälp för att kunna testa detta fullt ut" (det står just så, din med liten bokstav och allt)
Vad tror ni?

Postad 15 januari 2011 - 18:54

Santa_Claus
  • Santa_Claus
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
De kanske stänger av komponentutgången som ju går att använda för att kopiera utsändningarna och inspelat material till externt media (t.ex via Hauppauge HD PVR), visserligen bara i realtid, men i alla fall. Detta har hittills varit det enda sättet att ta en kopia av boxens disk med bibehållen HD-kvalitet eftersom den speglar vad som sänds via HDMI-signalen.

Säkert ett gäng amerikanska och svenska advokater och upphovsrättsorganisationer bakom. Dom är alltid förutsägbara. Synd bara att alla viker sig för deras ensidiga krav <_<

Edit: Det kan också betyda att kraven på handskakning mellan boxen och ansluten HDMI-utrustning (olika TV-apparater) på att de uppfyller HDCP-kraven ökar, vilket kan ge till upphov att vi får ännu mer krångel med kompatibilitet. T.ex. att kommunikationen med ännu fler TV-apparater krånglar. Det är ingen åtgärd som underlättar för oss konsumenter i alla fall.

Redigerat av Santa_Claus, 15 januari 2011 - 19:06.

Postad 15 januari 2011 - 19:30

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

För slö processor eller för klent arbetsminne, men det är ju billigt! :)

Som en parantes har jag försökt att få min VU+ att hänga sig. Jag har bläddrat skitfort hit & dit, men den hängde sig inte. :P

Har jag lyckats med <_<

Tja, snart är det dags för kortpairing och CI+. Någon med boxen som provatt testkanalen med CI+ eller får man inte in den med originalboxen?
När Paringen slås på säger jag upp mitt Canal Digital abonnemang och gråter en skvätt över att gå miste om Allsvenska fotbollen om inte Canal Digital nästan skänker bort den nya boxen som komma ska. Eller förresten, jag har blivit bortskämd med att kunna sätta inspelningar i min fulbox från webbläsaren så tackar nog för mig ändå. En sådan finess kommer aldrig komma på en dyr operatörlåst box.

Santa_Claus

Vem vill göra sig besväret och fildela gamla filmer från Canal+ som redan olagligt varit ute på nätet minst ett år? Men du kanske har rätt. Vi som betalar för oss ska straffas om det så gäller film eller köpa datorspel.

Redigerat av ruva, 15 januari 2011 - 19:36.

Postad 15 januari 2011 - 20:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Det finns en text på Canal Digitals hemsida:

Test av HDCP
Mellan den 18-25 januari kommer några utvalda kunder att få testa HDCP. HDCP är ett kopieringsskydd som höjer säkerhetsnivån på våra sändningar. En höjd säkerhetsnivå är något som flera programleverantörer kräver för att vi skall få tillgång till nytt programinnehåll på våra On Demand tjänster.

Får se vad det innebär...
Jag är inte en av dessa, av vad jag vet. Inget brev om detta i min låda.

Redigerat av Monshi, 16 januari 2011 - 09:21.

Postad 15 januari 2011 - 21:50

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Man prioriterar alltså att lägga till HDCP som inte kan tillföra något positivt bara mera strul före att fixa buggar.
Idag glömde min box just bort att jag lagt in en massa program som skulle spelas in, blir till att lägga in alla igen, kul

Postad 15 januari 2011 - 22:02

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Test av HDCP... hm.

Nu ryker 720p/1080i via komponentutgång. Troligtvis bara 576i där i fortsättningen, samt en flod av handskakningsproblem med olika TV via HDMI.

Redigerat av kenta2, 15 januari 2011 - 22:03.

Postad 15 januari 2011 - 22:08

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Varför lägga på HDCP när det finns HD fury som tar bort det?
http://www.rejoy.se/...o-rgb-converter

Jag har en sån till CRT projen. In med HDMI och ut kommer RGBHV upp till 1080P.

Postad 15 januari 2011 - 22:32

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Hej,

Test av HDCP... hm.

Nu ryker 720p/1080i via komponentutgång. Troligtvis bara 576i där i fortsättningen, samt en flod av handskakningsproblem med olika TV via HDMI.

Tror att de kommer att helt stänga av komponentutgången såsom Telia har valt att göra på sina boxar...

Varför lägga på HDCP när det finns HD fury som tar bort det?
http://www.rejoy.se/...o-rgb-converter

Jag har en sån till CRT projen. In med HDMI och ut kommer RGBHV upp till 1080P.

Den skulle alltså fungera tillsammans med Hauppauge HD PVR som har komponentingång? Någon som testat?

Eller är det månne denna?
HDfury III

Redigerat av echotuva, 15 januari 2011 - 22:36.

Postad 15 januari 2011 - 22:40

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

....Den skulle alltså fungera tillsammans med Hauppauge HD PVR som har komponentingång? Någon som testat?.....

Den här bör väl funka.
http://www.rejoy.se/...dapters/hdfury2

Postad 15 januari 2011 - 22:42

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

jokim
Lycka till och jag följer med spänning upplösningen. Enda som jag kan tänka hindrar dig i din reklamation är strofen "reklamation ska ske inom rimlig tid efter skada" (på ett ungefär). Dvs du kan inte använda en produkt i ett år och sedan komma och säga att du vill ha köpet hävt eftersom den inte fungerat sedan första dagen. Det skulle du kommit med inom en snar framtid efter att felet visat sig. Däremot kan en reklamation ske, en reklamation där säljaren har en rätt att dra av för den nytta du haft av produkten.

Med det sagt, om CD säger att du får häva abbet och de tar tillbaka boxen samt ersätter dig till 70% eller liknade av vad du betalade för boxen bör du ta det.

det är där CD har sketet i det blå skåpet...

CD har hela tiden sagt att boxen ska fungera fullt ut med deras uppdaterade mjukvara, men boxen har blivet sämre. . . grejen är att jag vill ha kvar abonnemanget men har en fungerande box...

Postad 16 januari 2011 - 08:15

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
... som inte heter Canal Digital HD PVR 101-ST och är bl a den du ska använda om du ska följa avtalet du frivilligt skrivit under för att få rätten att vara kund hos operatören.

Postad 16 januari 2011 - 10:49

Kabukiman
  • Kabukiman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Nu har Tv guiden börjat strula för mig på MTVHD.
Program ordningen stämmer inte för den verkliga starten av programmen.
Så nu får jag titta på Mtvs hemsida vilken tid dom verkligen börjar sända och sedan knappa in manuell inspelning av det jag vill ha inspelat.

Problemet blir då att i My tv så står det fel namn på inspelningen.
Kan man ändra det och skriva in vad man vill där istället?

Vet att det fungerat med den förra programvaran, men kan inte hitta det någonstans nu....

Postad 16 januari 2011 - 11:32

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Kan man ersätta CDs mjukvara med någon annan som gör att boxen visserligen inte fungerar med CD men som en helt vanlig satellitmottagare för att se fria kanaler i Europa med disecq? Funderar på att gå över till boxer om deras Humax box verkar bli bra och använda Sagemen till fria tyska kanaler (flera sänder i HD).

Postad 16 januari 2011 - 11:59

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Det finns en text på Canal Digitals hemsida:

Får se vad det innebär...
Jag är inte en av dessa, av vad jag vet. Inget brev om detta i min låda.

Jaha, då kanske svt play etc kommer till canal digital oxå framöver. Viasat kör med HDCP, så vore trevligt om vi kunde få dessa play kanaler hit oxå.

Postad 16 januari 2011 - 12:30

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Visst vore det trevligt med play kanaler men inte på bekostnad på att boxhelv...tet inte fungerar som den borde!!!!!

Postad 16 januari 2011 - 14:19

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Det finns olika firmware för denna box beroende på marknader/operatörer. Vad jag tror har nämnts bla tidigare i denna tråd är att det finns en "vanilla" firmware från Sagem för denna box med tex multi LNB kapacitet. Samtliga lär väl vara låsta/stängda operativ.

En långsökt tanke vore kanske att anpassa ett öppet Linux OS till boxen med softcams för den enda kortplatsen. Den har ju usb så det finns ju möjligheter för externa diskar och externa kortläsare/CAM-moduler med rätt firmware i boxen.

Jag har inte bilden av hur långsökt det är eller om det ens är möjligt pga diverse HW förutsättningaroch annat att porta tex Enigma 2 operativ till denna box.

Postad 16 januari 2011 - 16:19

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Jaha, då kanske svt play etc kommer till canal digital oxå framöver. Viasat kör med HDCP, så vore trevligt om vi kunde få dessa play kanaler hit oxå.

SvtPlay försvinner från både Telia och Viasat den sista denna månad. Jämfört med webbversionen har den dessutom varit ett skämt. Nästan ett tomt arkiv att ösa ur, hur kul är det?

Postad 16 januari 2011 - 18:41

voyager
  • voyager
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

SvtPlay försvinner från både Telia och Viasat den sista denna månad. Jämfört med webbversionen har den dessutom varit ett skämt. Nästan ett tomt arkiv att ösa ur, hur kul är det?

Ah okej, men det finns ju andra play kanaler som vore kul att få, ex canal+ play skulle vara bra att få :(

Postad 16 januari 2011 - 19:12

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Nu kom den nya fw, åtminstone här i den stora staden Trollhättan. Är det någon som har laddat in den i sin box ännu ?

/Bosse

Postad 16 januari 2011 - 19:50

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Nu kom den nya fw, åtminstone här i den stora staden Trollhättan. Är det någon som har laddat in den i sin box ännu ?

/Bosse

vilket versionsnummer har du på den FW?

Postad 16 januari 2011 - 22:21

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Har dykt upp en ny variant av felet på våran förra box (som jag för övrigt inte hunnit skicka tillbaka än). Vid uppspelning av inspelat program så börjar ljudet hacka för att tillslut försvinna. Spolar man tillbaka lite och kollar om fungerar det igen... På boxen som ligger i hallen så var det samma fel, fast ljudet försvann aldrig helt. Man kanske ska byta tillbaka den?
Fast iofs, CD kundtjänst hade ju aaaaaldrig hört talas om det felet så det måste ju vara fel på hårdisken... är väl fel på den nya hårdisken också då?

Förresten så har den börjat tappa signal också. Men efter att ha dragit ur strömsladden och startat om den så är den klockren.

Får bli ett mail till idioterna igen och se om jag ska formatera, systemåterställa eller skicka in boxen igen...

Postad 16 januari 2011 - 22:40

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Alla ni som skickar tillbaka boxar, ni begär väl en returfraktsedel? Det är ju inte meningen att ni ska betala frakten för en defekt produkt.

Postad 17 januari 2011 - 06:36

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Alla ni som skickar tillbaka boxar, ni begär väl en returfraktsedel? Det är ju inte meningen att ni ska betala frakten för en defekt produkt.

Ja det följer med men kan vara lätt att missa att det ligger med i kartongen!!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.