HÖRDE jag skål?
/Mats
JAPP !!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 07 August 2011 - 18:40
Lyssnar faktiskt på teven. Sitter och funderar på om jag skulle slå på en film.. Har 155 blurays, men är inte sugen på någon... Konstigt det där... Postad 07 August 2011 - 18:45 Visst är det en guldlåt. /Mats Så var det för mig också när man hade projje och grejer slutade oftast med någon gamal motorhead dvd /Mats Postad 07 August 2011 - 19:01 Om du inte får tag i låten så vore det skoj om du tog en valfri låt som du tror att dom flesta här har hemma och testar att mäta lite dBA, fast. Posta sedan resultatet här. Jag tror att du kommer att uppleva 95dBA som rätt starkt. Postad 07 August 2011 - 19:07 Var med o skruvade i en Astro, helt ombyggd för ljudtryck, bla ett ton batterier Nu var det här ett antal år sedan men dryga 174dB var inga problem! Minns jag rätt så hade NIB en gammal folka bubbla där man med Orion grejer (tror jag) spelade MUSIK i svängarna runt 151 - 153dB och det fanns inte en tillstymmelse till att det var på väg att låta illa utan det fanns lite mer att ta av vid behov.. Postad 07 August 2011 - 19:09
Brallson du som är en jazz diggare, jag är endast en novis som gillar typ fourplay,Patricia Barber,Hanne Boel,E.S.T. mm
Har du några tips? /Mats Postad 07 August 2011 - 19:16
Fanns inte tillstymmelse till att det skulle börja låta illa...? Nae va...? Tror den mänskliga hörseln distar rätt så bra vid 150 dB, 20-20k Hz... Tror faktiskt att man får permanenta höselskador på några sekunder av musik vid 150 dBA... Postad 07 August 2011 - 19:42 Dina exempel drar ju rätt mycket åt pop hållet. Vill du ha tips som är lite mer "jazziga" eller nåt som liknar dina exempel? Här är lite av det senare iaf: Lee Ritenour Steps Ahead John Scofield (dom lite beatigare skivorna typ "überjam" Come Shine The Bad Plus Unni Wilhelmsen Magnus Öström Terrence Blanchard Steely Dan Dianne Reeves etc. Spotifylista med exempel Ska jag vara ärlig så är jag inte superinsatt i just den här "beat och pop-jazzen". Men nåt av förslagen kanske går hem iaf. Om nån vill ha lite mer "svår jazz-jazz" så gör jag gärna en till lista. Postad 07 August 2011 - 19:46 Tackar tar ett tag att kolla upp alla Det är så att jag är väldigt svag för kontrabas så har du några sådanna tips så blir jag så glad /Mats Spotify har jag inte och kommer inte skaffa Redigerat av Unregistered89a7be48, 07 August 2011 - 19:54. Postad 07 August 2011 - 19:47
äntligen klar med mina DIY 2-vägs stativare, nu vart det helt plötsligt trevligt att lyssna på musik igen!
Postad 07 August 2011 - 19:49 GRATTIS /Mats Postad 07 August 2011 - 19:59
Bagarn ska vi ta en wirre till eller är det go natt nu?
F*n smakar ju bra det här. (Kanske ska sluta att spamma din tråd nu /Mats Redigerat av Unregistered89a7be48, 07 August 2011 - 20:01. Postad 07 August 2011 - 20:12 Det finns ju hur mycket som helst med kontra! Kolla in: Hans Backenroth John Clayton Christian McBride Ron Carter Ray Brown Martin Sjöstedt Niels-Henning Ørsted Pedersen John Patitucci Mads Vinding Listan kan göras exakt hur lång som helst. Du får skylla dig själv som inte vill skaffa Spotify. Extremt bra verktyg för att finna ny bra musik. Jag lyssnar på Spotify, hittar jag nåt jag gillar köper jag skivorna. Lysande! Postad 07 August 2011 - 20:15 Tackar Christian McBride har jag en platta med resten får man kolla upp ska bli kul Tack igen. (är ju inte så många man känner som gillar denna musik tyvärr) Har hört Ray Brow Laurinda Almedia menden verkar svår att få tag på? Du är mer än välkommen hem till mig att lära mig mer om jazz jag står för biran /Mats Redigerat av Unregistered89a7be48, 07 August 2011 - 20:31. Postad 07 August 2011 - 20:30 DB-akutens Astro? Postad 07 August 2011 - 21:23 Jag kan bara mest svara för hur det lät precis utanför bilen, med öppen dörr, och någon hörbar distortion kan jag inte minnas (var in med huvudet bara som snabbast o hann konstarera att det var väldigt högt).. Det bestående minnet är dock att jag efter en stund började känna mig lite smått illamående. Utanför bilen var det såklart inga dryga 150dB men fullt tillräcklig. Att man inte skulle få någon form av hörselskada väldans fort vid dessa nivåer vore närmast märkligt, det är så sjukt höga nivåer... Näe, faktiskt MDS svarta Astro... Redigerat av nickeskbg, 07 August 2011 - 21:24. Postad 07 August 2011 - 21:36
Har tittat på "The Losers" nu. Sett den förut. Hyfsad film med mycket pangpang.. En rackabajsare till tycker jag att vi ska hinna med innan sängen...?
Vad bra att du inte kunde höra någon påtaglig dist utanför en bil med uppvevade rutor som spelade 150dB+... Postad 07 August 2011 - 22:03 Nu har sniffat för mycket lim, vem har sagt något om uppvevade rutor, dörren stod öppen på vid gavel... Postad 07 August 2011 - 22:30
Oavsett så borde det ha varit en del runt om som vibrarade och skakade lite om dom spelade 150 dB+... Postad 08 August 2011 - 07:35 Klart att det måste ha varit så. Hur väldämpad en bil än är så finns det alltid något som till slut börjar vibrera.. Vid det här tillfället så stod bilen utomhus och dörren eller dörrarna var öppna, vilket jag tror minskade lite utav vibrationerna på själva bilen i alla fall.. Det som slog en var att man uppfattade hur rent musiken lät, att det så att säga inte lät illa utan bara brutalt högt (nu pratar vi utanför, alldeles intill fordonet). Sen är det väl självklart möjligt det fanns en del distorsion om en skulle till o mätit lite, gör det ju alltid men det var inget man uppfattade bara sådär..ja det är så jag minns det hela i alla fall, det var ju inte igår direkt.. Det var på den tiden du höll dig till att sniffa trälim, alltså innan du kom på det där med Karlssons klister Postad 08 August 2011 - 09:48
JBL-mannen låter hälsa att det är mätt i både A och C i det intervallet.
Han ville gärna ha specar på dina i56( eller var det i64?) Postad 08 August 2011 - 11:38
Nu hänger jag inte med. Du skrev: "När jag mäter med dB mätare så har jag volymen nära klipping på förstärkarna i högtalarna och det ligger på 105-110 dB kontinuerligt och peakar upp till 130 dB vid lyssningspositionen." Snacka vi The way you make me feel? För hos mig, som inte har förhöjd bas, så ger dBC mer än dBA på den låten. Samtidigt som låten har ett crest på 17 dB så går det inte ihop med kontinuerligt på 105-110dB med 130dB peakar. Det bör vara dBC och med en rätt enorm rumsresonans som "hjälper" upp ljudtrycket vid en viss frekvens, gissningsvis vid 40-45 hz. Sen är jag rätt säker på att det icke är 130 dBA, då skulle han vara döv nu + antagligen ha ett par trasiga horn. Igen, jag vill påpeka att man bör vara försiktig med hörseln. Är det JBL 3731 han har? Rated Maxium SPL : 125 dB @ 1m (3.3 ft), 131 dB peak Redigerat av MKarlsson74, 08 August 2011 - 11:49. Postad 08 August 2011 - 11:55
Kul tråd att följa!
Har inget att tillföra. men var rädd om hörseln, ungdomar! Jag klarade mig i många många år, men sen sa det pang och piiiiiiip. Träligt om man inte fyllt 30år och få leva med det livet ut. Jag har ju ena foten i graven i och med att jag fyller 50 snart, så det är inte lika illa. Redigerat av Bongo_Mongo, 08 August 2011 - 11:55. Postad 08 August 2011 - 12:12
Bongo, kloka ord! Man har endast en hörsel. Den djupare basen är en grej, men att köra 110 dBA kommer förstöra hörseln. Knappast något som är tufft med det.
Postad 08 August 2011 - 12:31
Han har inte sagt vilken musik han testade med.
Fanns det några specar på bagarens högtalare vilken modell det nu är? Postad 08 August 2011 - 12:52
Namnl_s.jpg 112.43K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av -Palle-, 08 August 2011 - 12:54. Postad 08 August 2011 - 13:03
Thx!
20kw Öhman säger ju att det går, måste ju gå på garantin om det brinner då Postad 08 August 2011 - 13:17
Fast frågan är hur många som verkligen spelar 110 dBA. Det är extremt högt... Mer troligt är att de (som bilstereonissarna) mäter dBc och dessutom kör med rejält hissad bas. Då är det inte svårt att nå de siffrorna. 110 dBA kan ge hörselskador inom några sekunder om frekvensen är "rätt"... Postad 08 August 2011 - 13:58
Ahh, okej, då är jag med. Vi får hoppas det var dBC och mer "basig" musik han använde. Vet dom testa RS2000 hos David och lyckades klippa dom monsterstegen till hans i64s! Men då spelade man musik som var mer lämpligt att spela högt med. Postad 08 August 2011 - 14:25
En liten jämförelse här på några låtar.
Första Michael Jacksson - The way you make me feel (original CDn) ![]() Om vi jämföra runt 2khz (ungefär där hörseln är som känsligast) med dom två bas peakarna runt 90 och 40 hz så ser man att nivån runt 2khz ligger nästan 15 dB över dom baspeakarna. Tittar vi på en annan "testklassisker", Infected mushroom - Avartz ![]() Jämför vi 2khz med peaken runt 70 och 55 hz så ligger dom ungefär på samma nivå. Runt 35hz så ligger den ungefär 10dB under. Sen kollar vi på Trentemöller - Vamp Här ser vi något intressant. Jämför vi 2khz med 40 och 90 hz baspeaken så ligger 2khz 5-10 dB under peakarna! Vad betyder då detta? Att man kommer uppleva en rätt enorm skillnad att spela Jacksson låten i 90dBA mot att spela Vamp i 90dBA. Ungefär 20-25 dB högre bastryck från Vamp i jämförelse vid 2khz. Postad 08 August 2011 - 15:24
Postade den senast här om dagen, i tråden Redigerat av hampe90, 08 August 2011 - 15:26. Postad 08 August 2011 - 17:15
@ svennesatan
Fråga bagaren vad han tyckte om kabeln han fick av mig Går INTE att löda i, så du är tvingad att köra med kontakter som du skruvar dit. Vill du ändå ha så säg bara till så skickar jag över så mycket du vill ha. ( Inkorgen är full och jag surfar via mobilen, därför får du svaret här ) Postad 08 August 2011 - 18:03
Okej, vad synd Postad 08 August 2011 - 19:58
Så nu är alla 4 grundlackade (de som är uppmärksamma såg att det var 6 burkar på förra bilden, 2 ska polaren ha), imorgon blir det första strykningen med riktiga färgen.
Har även spacklat mina pr18 lådor som ska lämnas in på lack, kan nog bli en bra höst det här Har även 6st Mupps surround som ska slipas och grundmålas, men de är det lägre prio på.
IMG_0379__Small_.JPG 27.31K
0 Antal nerladdningarEpoxygrundlack för att få bra tålighet och att det ska suga så mycket färg. Postad 08 August 2011 - 22:29
För mig funkar både fredagen och lördagen utmärkt, så det är helt upp till dig och Brallsson när det passar er bäst.
Postad 08 August 2011 - 22:49
Kommer Palle söderifrån, och Brallson norrifrån, båda i var sin bil...?
Postad 08 August 2011 - 22:57
Jag kommer söderifrån, och plockar Brallsson på tågstationen i Jönköping och så kommer vi i samlad tropp därifrån iom att vi bägge ska tillbaka till Uppsala sen på söndagen.
Är det något speciellt vi ska ta med oss? Postad 08 August 2011 - 23:00
Ta med den musiken/filmen ni vill testa, samt ett glatt humör.
Vilken tid har ni tänkt att sammanstråla i jkpg ? 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |