Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 26 december 2009 - 16:33

Anjin-san
  • Anjin-san
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag är bara nyfiken på hur resonemanget går egentligen... :D

För mig är det tämligen enkelt. Det är Telia som jag har abonnemang hos och betalar till så det är Telia som är ansvarig mot mig som kund så att allt fungerar, oavsett tjänsteleverantör.

Redigerat av Anjin-san, 26 december 2009 - 18:54.

Postad 26 december 2009 - 16:35

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Men snälla du sluta nu. Ja det fungerar utan min förstärkare, men min förstärkare SKA vara kompatibel enligt spec men det fungerar ju inte iaf.

En av de största faktorerna till att jag skaffade boxen var ju att jag kollade så att det skulle gå att andvända boxen via förstärkaren för att få bild både till tv/projektor och att få 5.1 ljud. Hade jag vetat att det inte skulle fungera så skulle jag inte köpt det.

Vart i mitt förra inlägg skrev jag om en bättre och billigare konkurent? Läs ordentligt innan du hugger tack.

Välkommen till verkligheten =) Att saker _ska_ vara kompatibla innebär tyvärr inte alltid att så är fallet. =( Men är det en 1963 du har och inte har testat med en längre hdmi-kabel så gör gärna det. En 5m bör lösa problemen, såvida det inte är svart även med en 1910, då är det kanske något annat problem som inte löses med längre kabel.

5.1 ljud kan man ju alltid få genom att koppla optiskt eller koaxialt till förstärkaren om det fortfarande inte funkar med hdmi.

Postad 26 december 2009 - 20:48

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Välkommen till verkligheten =) Att saker _ska_ vara kompatibla innebär tyvärr inte alltid att så är fallet. =( Men är det en 1963 du har och inte har testat med en längre hdmi-kabel så gör gärna det. En 5m bör lösa problemen, såvida det inte är svart även med en 1910, då är det kanske något annat problem som inte löses med längre kabel.

5.1 ljud kan man ju alltid få genom att koppla optiskt eller koaxialt till förstärkaren om det fortfarande inte funkar med hdmi.

Jag har prövat med olika kablar, dock ingen över 5 meter så jag ska testa det med tack för tipset. I grund och botten är nog det som gör mig arg HDMIstandarden eller rättare sagt bristen på standard. Har haft problem med kopplingen mellan projektorn och förstärkaren med får trixa som tusan för att få det att fungera ibland och ibland fungerar det klockrent. Tydligen är det inte mina prylar det är fel på utan enligt HIFIpunktenär det att tillverkare har sina egna dimensioner och uppfattningar om hur kopplingarna ska vara osv vilket gör att det är en enda lång glapphistoria.

Summan av detta är ju att det lämmnar minimalt med felmarginal hos boxtillverkare och leverantörer av tjänster som t ex telia för att det ska funka. Förövrigt är jag väldigt nöjd med boxen, inspelningar fungerar hittils utan problem och det är ett smidigt gränssnitt som går tillfredställande snabbt. Dock får jag nog bygga en ljuddämpande box runt boxen för Hddljuden som ibland är något irriterande höga.

Postad 26 december 2009 - 20:51

EmilHemma
  • EmilHemma
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jag har ingen som helst avsikt att gå i polemik om detta, men jag tycker att det nu börjar det bli en liten intressant filosofisk aspekt på det hela vad gäller Telias ansvar kontra innehållsleverantörens ansvar.

Om vi jämför med Telia tjänst för bredbandsaccess, hur mycket kan Telia stå till svars för att enskilda innehållsleverantörer (t ex webbsajter) har korrekt information eller inte? Jag tror ingen här kan tycka att det är rimligt att Telia (eller någon annan bredbandsleverantör heller) ska stå till svars för detta.

Gör man jämförelsen att Telia tillhandhahåller en "TV-access", hur mycket kan då Telia stå till svars för att enskilda innehållsleverantörer (t ex TV-kanaler och EPG information) har korrekt information eller inte?

Den för mig intressanta frågan är var gränsen går för vad Telia (eller andra operatörer som tillhandahåller "TV-access") kan anses ansvara för? Visst, rent filosofiskt kanske man inte kan inte jämföra en bredbandsaccess med en "TV-access", men var menar ni som anser att det är Telias ansvar vad gäller EPG-informationen att gränsen går mellan bredbands-access och "TV-access"? Vad är det som särskiljer tjänsterna åt så pass att man ställer högre krav på detta vad gäller "TV-accessen"?

/Peter Cigéhn

Jag anser nog att Telia har ett ganska stort ansvar. Nu vet inte jag exakt hur tekniken funkar, men om det finns möjlighet att i Telias digitalbox att i EPG välja att spela in ett program, ska EPG stämma. Om den inte gör det är det upp till Telia att se var bristerna finns så att det inte händer igen, EPG tillhandahålls i Telias utrustning så det är deras ansvar. Särskilt när Telia lanserar inspelningsbar box.
Samma sak gäller att exempelvis Bredbands-Switcharna är slut hos leverantör, det är upp till Telia att välja en leverantör som håller den standard att det inte blir brist, alla förseningar är Telias ansvar. Att Telia sedan i sin tur kanske kräver sin leverantör på Vite eller straff-avgift är en annan sak. Kunden har bara Telia att vända sig mot.

/Emil

Postad 26 december 2009 - 21:38

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0
Just nu visar TV4 nån tecknad film med svart ram runtom alla 4 sidor. Men jag antar att det är likadant hos alla eftersom logga och text ligger delvis i det svarta fältet. Men voffö gö´ di på detta viset?

Edit: Det var visst bara den animerade delen av filmen som var på detta sätt, för nu är det riktiga skådespelare och då är det "rätt".

Redigerat av Bopper, 26 december 2009 - 21:41.

Postad 26 december 2009 - 22:41

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Vill bara meddela att min gnällparad är officiellt över för tillfället och vill även be lite om ursäkt till Telia då jag känner att min kritik till stor del varit missvisande. Dock tycker jag inte att jag ska behöva vänta en och en halv månad på en tjänst efter den aktiverats.

Inser nu att problemet mer och mer ligger i HDMIstandarden och jag skulle vilja träffa på stjärnskotten som kommersialiserade HDMI på marknaden. När jag lägger hundra papp på hemmabioutrustning förutsätter jag att det inte är några pengakåta kapitalistclowner som utvecklat skiten utan någon med yrkesstolthet och ryggrad!

Fick igång VIP 1963 boxen med min Marantz SR6003 hemmabioförstärkare med HDbild och dolbyljud nu när jag testade med en 15 meters HDMIkabel ist för alla dom kortare kablar jag testat med innan. Så alla ni med samma problem testa med en längre kabel!, kan inte skrivas nog många gånger.

Tack du på forumet som gav mig teliaswitchen i julklapp, du räddade min julledighet :D Tack även du som tipsade mig om den längre kabeln då jag missade just den lilla viktiga informationen i den här 300 sidor långa tråden.

God jul och god fortsättning!

Postad 26 december 2009 - 23:49

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

@ Telia Kundservice

Tack för återkopplingen Markus! Det är den här typen av information som behövs. Det är lättare att ha överseende med de problem som finns om vi kunder vet att ni jobbar på att lösa dem. I det stora hela så fungerar det mycket bättre nu än för några veckor sedan. Återkommer om EPG frågan imorgon då jag vet vilka TV operatörer som lyckades spela in Gladiator på TV3 ikväll. Dock så vet jag resultatet redan nu då jag också vet EPG informationen hos både Boxer och ComHem...

Postad 26 december 2009 - 23:56

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

/Peter Cigéhn

Antagligen så är mina kommentarer helt överflödiga men... :P

Juridiskt så är Telia helt och hållet ansvariga för de produkter och tjänster som säljs till privat kunder. Vad Telia sedan har för avtal gentemot sina underleverantörer har ingen som helst betydelse för oss konsumenter.

Jämförelsen mellan bredbands och TV abonnemang haltar lite eftersom det är lite olika tjänster. Så därför måste definitionen och omfattningen av tjänsterna beskrivas för att kunna jämföras på ett korrekt sätt.

Vad är ett bredbands abonnemang? Jo det är en anslutning till internet i en viss hastighet. Sedan finns det krav på tillgänglighet, kvalitet, DNS tjänster, osv. Tjänsten innebär endast tillgång till internet under förutsättning att vi inte bryter mot några lagar. Telia har alltså inget som helst ansvar för de tjänster som finns på internet (förutom sina egna förstås). Dock så har man fullt ansvar för hastigheten, tillgänglighet, kvalitet, DNS tjänster, osv. Telia har också fullt ansvar för de ADSL modem och bredbandsrouter som de säljer.

Vad är då ett TV abonnemang och en inspelningsbar digitalbox? Jo det är tillgång till att se de TV kanaler som man har i sitt abonnemang plus möjligheten att spela in de program som går på dessa TV kanaler. Samma krav gäller även här avseende tillgänglighet, kvalitet, program guide, osv. Utan en korrekt elektronisk program guide så fungerar inte inspelningen på digitalboxen. Fungerar en internet anslutning utan en korrekt DNS tjänst? Det är Telias ansvar att informationen i DNS servrar och EPG är korrekt annars fungerar inte tjänsten.

Ja jag vet att man kan använda någon annan DNS server och spela in manuellt men Telia säljer faktiskt en fullständig tjänst. Samma jämförelse kan också göras om kvaliteten på TV program och hastigheten på internet anslutningen. Varför skall vi acceptera lägre kvalitet och sämre upplösning på vissa TV kanaler? Det är upp till Telia att ställa krav om kvalitet och upplösning på sina underleverantörer som t ex Viasat. Skulle inte förvåna mig om vi snart kommer att få samma debatt om vad en HD och SD sändning ska fylla för kvalitet på samma sätt vi haft om hastighet på internet abonnemang.

Redigerat av Unregistered29650, 26 december 2009 - 23:58.

Postad 27 december 2009 - 00:24

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Nej, det fungerar bra hos mig. Jag började tidigare ikväll att titta på "På spåret" via SVT Play (ca 10 minuter efter programmets ordinarie starttid). Kl 21 började inspelningen av "Stenhuggaren" medan vi tittade klart på "På spåret". Ca 15 minuter efter ordinarie start av "Stenhuggaren" började vi titta på den inspelningen i HD-kvalitet medan inspelningen fortfarande pågick. Hackfritt och utan andra störningar.

/A

När vi försöker titta på inspelningen av Stenhuggaren som är i HD samtidigt som en annan inspelning pågår så hackar uppspelningen av Stenhuggaren och ljudet försvinner ibland. Ska kolla senare om den pågående inspelningen har störts på något sätt. Om man hoppar tillbaks någon minut och börjar om igen så fungerar det igen så jag antar att något cache minne blir fyllt eller att hårddisken inte hinner både skriva och läsa samtidigt? (Boxen är kopplad med ethernet kabel till 100 Mbit/s fiberlan via bredbands switchen.)

Redigerat av Unregistered29650, 27 december 2009 - 00:39.

Postad 27 december 2009 - 00:35

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Inser nu att problemet mer och mer ligger i HDMIstandarden och jag skulle vilja träffa på stjärnskotten som kommersialiserade HDMI på marknaden. När jag lägger hundra papp på hemmabioutrustning förutsätter jag att det inte är några pengakåta kapitalistclowner som utvecklat skiten utan någon med yrkesstolthet och ryggrad!

Nja, problemet är nog snarare timing i HDCP kommunikationen mellan Motorola boxen och TV mottagaren via AV receivern. Frågan är vad som händer i kommunikationen mellan dem och om det kanske fungerar med en kort kabel i högre kvalitet? Jag har ibland problem med HDMI kabel direkt till en Samsung LCD (mode not supported) om boxen redan är på men oftast fungerar det vid andra försöket att slå på TV:n igen.

Redigerat av Unregistered29650, 27 december 2009 - 01:07.

Postad 27 december 2009 - 01:37

Jontzohr
  • Jontzohr
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Köpte en ny TV idag, en 42 tums Panasonic Viera. Full HD. Har digital-TV via ADSL från Telia, har funkat bra i min gamla tjock-TV men när jag kopplade in den med HDMI-sladden i min nya TV så stannar den på tredje punkten när den laddar. Hela bilden hänger sig och boxen måste startas om. Ibland hänger sig den tidigare, på 1:a eller andra punkten. Ibland klarar den alla stegen och sen hänger den sig.

Jag har testat att gå in i digitalboxens meny och ändra Video Output Selection. Testat alla olika lägen, 1080i, 720p, Off, 576p. Också testat göra en fabriksåterställning på digtalboxen. Startat om modem och digitalbox hundratals gånger i brist på andra lösningar. Med mera.

Inget funkar. Någon här som vet hur man åtgärdar det?

Postad 27 december 2009 - 10:52

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Nja, problemet är nog snarare timing i HDCP kommunikationen mellan Motorola boxen och TV mottagaren via AV receivern. Frågan är vad som händer i kommunikationen mellan dem och om det kanske fungerar med en kort kabel i högre kvalitet? Jag har ibland problem med HDMI kabel direkt till en Samsung LCD (mode not supported) om boxen redan är på men oftast fungerar det vid andra försöket att slå på TV:n igen.

Jag prövade med flera korta kablar i hög kvalite. Det som funkade var den billigaste 15m kabeln som finns på marknaden. Så jag tror inte kvalite har nått med saken att göra tyvärr. 15m kabeln är den enda kabeln jag haft problem med förut, har ju den till projektorn. Kör jag en kort kabel mellan projektorn och förstärkaren så är det inga problem så jag trodde ju det var just längden som krånglade. Men nu är ju den kabeln den enda som fungerar med boxen och fungerar dessutom klockrent så jag vet inte längre.

Redigerat av Original_Rex, 27 december 2009 - 11:32.

Postad 27 december 2009 - 12:02

Anjin-san
  • Anjin-san
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
I dag ligger textningen före talet på samtliga kanaler, någon mer som har det så?

Edit: Bor på västkusten och har fiber.

Redigerat av Anjin-san, 27 december 2009 - 12:04.

Postad 27 december 2009 - 12:13

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Köpte en ny TV idag, en 42 tums Panasonic Viera. Full HD. Har digital-TV via ADSL från Telia, har funkat bra i min gamla tjock-TV men när jag kopplade in den med HDMI-sladden i min nya TV så stannar den på tredje punkten när den laddar. Hela bilden hänger sig och boxen måste startas om. Ibland hänger sig den tidigare, på 1:a eller andra punkten. Ibland klarar den alla stegen och sen hänger den sig.

Du får nog skriva upp dig på listan, vi är ett antal som har problem med 1963:an men det var länge sen det var någon som uttalat hade problem med 1910:an (den funkar fint för mig). Skadar inte att ringa in o anmäla det också...

Jag prövade med flera korta kablar i hög kvalite. Det som funkade var den billigaste 15m kabeln som finns på marknaden. Så jag tror inte kvalite har nått med saken att göra tyvärr. 15m kabeln är den enda kabeln jag haft problem med förut, har ju den till projektorn. Kör jag en kort kabel mellan projektorn och förstärkaren så är det inga problem så jag trodde ju det var just längden som krånglade. Men nu är ju den kabeln den enda som fungerar med boxen och fungerar dessutom klockrent så jag vet inte längre.

Det var länge sen jag höll på med hårdvarunära programmering, men nog får jag ett intryck av att någon klantat till en faktor i koden (eller i någon tabelliserad parameterlista) och en längre kabel får till en fördröjning som hjälper. Tittar man på specifikationen så är det rätt mycket timing som måste bli rätt för att allt skall funka, vid något tillfälle får t.ex. inte boxen läsa ett visst värde förrän minst 100ms passerat... Men state-diagrammen som skall följas är rätt avancerade (än mer så när en eller flera repeaters är inblandade) så det kan förstås vara mer som är fel med tanke på kvaliten hos dagens programmerare.

Postad 27 december 2009 - 12:56

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0

Återkommer om EPG frågan imorgon då jag vet vilka TV operatörer som lyckades spela in Gladiator på TV3 ikväll. Dock så vet jag resultatet redan nu då jag också vet EPG informationen hos både Boxer och ComHem...

Såg någon gång efter midnatt när jag zappade runt att man fick "inget program pågår" när man kom till Gladiator även om det var över en halvtimme kvar på filmen, kollade då TV3s texttv sid 601 som är "visas just nu" och den visade samma sak.
Min personliga teori är att Viasat har någon bugg i sina system när programmen passerar midnatt för jag har sett det tidigare men det har ju då mer vart ett kosmetiskt fel, nu när det ska styra inspelningar så är det ju en vital information som måste stämma.

Postad 27 december 2009 - 12:57

sweden-mn
  • sweden-mn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nu är jag besviken. Hade spelat in 8 mile i natt och det spelade bara in 1:45 av 2:15. Skapligt besviken man blir att inte hela filmen kom med.
Nåt som haft detta problem?

Postad 27 december 2009 - 13:04

EmilHemma
  • EmilHemma
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Nu är jag besviken. Hade spelat in 8 mile i natt och det spelade bara in 1:45 av 2:15. Skapligt besviken man blir att inte hela filmen kom med.

Finns flera som har påpekat att om man väljer inspelning via EPG stämmer inte tiderna ordentligt.
FInns inlägg om det de senaste sidorna.

Postad 27 december 2009 - 13:20

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
Ser att flera skriver om EPG här, och tycks tro att EPG på något vis skulle vara detsamma som det som fanns på Analoga tiden, nämligen VPS (Video Programming System) eller PDC (Programme Delivery Control), som används för att styra start och varaktighet för en TV-kanalsinspelning.

Om ett TV-program startar tidigare eller slutar senare än planerat startas och stoppas inspelaren vid rätt tider automatiskt.

Men detta funkade ju aldrig i Sverige, eftersom Svt aldrig införde det, utan bara provade under nåt år innan den Digitala Tidräkningen började. Däremot fanns det ju på många Video-apparater de sista åren sådana såldes.

Men detta gäller alltså INTE när man använder EPG, som BARA är en Electronic Programme Guide, och inget annat!

Efter att ni programmerat inspelning med EPG, gå alltså in manuellt i Timern och ställ Starttid på 1 minut innan, och sluttid på vad ni av erfarenhet vet att just den kanalen brukar dra över tiden med!

Att Telias EPG-uppgifter på något vis skulle skilja sig från de EPG-uppgifter t ex Boxer eller Comhem har, tror jag definitivt inte, utan den EPG-fil som skickas ut från TV-Kanalerna till alla TV-Leverantörer är ju naturligtvis densamma.

Redigerat av anderswillhelmsson, 27 december 2009 - 13:23.

Postad 27 december 2009 - 13:29

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Det var länge sen jag höll på med hårdvarunära programmering, men nog får jag ett intryck av att någon klantat till en faktor i koden (eller i någon tabelliserad parameterlista) och en längre kabel får till en fördröjning som hjälper. Tittar man på specifikationen så är det rätt mycket timing som måste bli rätt för att allt skall funka, vid något tillfälle får t.ex. inte boxen läsa ett visst värde förrän minst 100ms passerat... Men state-diagrammen som skall följas är rätt avancerade (än mer så när en eller flera repeaters är inblandade) så det kan förstås vara mer som är fel med tanke på kvaliten hos dagens programmerare.

Nja, eventuella timingproblem ligger nog inte i millisekundklassen om det hjälper att förlänga kabeln några få meter, då handlar det om nanosekunder eller rent av picosekunder. Min tanke är att det ligger på elektrisk nivå, kanske dålig impedansanpassning i kontaktdon vilket ger reflektioner som förstör informationen. Med längre kabel hamnar störningarna så att de inte stör signalomslag. Fast man får hoppas att det inte är så, för i så fall kan det bli knepigt att lösa med ny mjukvara.

Postad 27 december 2009 - 13:38

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Nu har jag inte Comhem längre så kan inte kontrollera, men så mycket fel som man ser med Telias EPG hade de definitivt inte, Framförallt verkar det vara sluttiden som strular eftersom man kan hitta både att inget program pågår (även om det faktiskt gör så) och ännu intressantare, att flera program pågår samtidigt. Nu snackar vi då inte om fördröjningar i när programmet faktiskt startar utan enbart vad EPG:n listar.

Postad 27 december 2009 - 15:10

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Nu har jag inte Comhem längre så kan inte kontrollera, men så mycket fel som man ser med Telias EPG hade de definitivt inte, Framförallt verkar det vara sluttiden som strular eftersom man kan hitta både att inget program pågår (även om det faktiskt gör så) och ännu intressantare, att flera program pågår samtidigt. Nu snackar vi då inte om fördröjningar i när programmet faktiskt startar utan enbart vad EPG:n listar.

Att flera program pågår samtidigt har jag sett när det kommer sena ändringar i tablån, ofta nån sportsändning. Då försvinner inte de gamla tiderna, dvs. de program som egentligen skulle visats innan man kom på att slänga in nån sen ändring, ligger kvar varvat med de nya programmen. Har sett det mest på TV4 och TV4 Sport.

Jag vet inte om det är TV4 som gör nåt fel eller om det är nån bugg hos Telia?

Redigerat av Bopper, 27 december 2009 - 15:11.

Postad 27 december 2009 - 15:37

Anjin-san
  • Anjin-san
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Även jag råkade ut för detta. Spelade in 8 Mile samt två andra filmer under natten och samtliga är "avklippta" i slutet p.g.a. fel i EPG:n. Jag har även problem med att textningen ligger före.

Postad 27 december 2009 - 16:42

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Finns ju några som listat de de saknar, jag uppdaterade min lista (utan prioritering) och insåg att Telia jobbat rätt bra då jag kunde stryka mer än 50%. Jag vet att det finns andra akuta problem, men dessa berörs inte jag av ...

- Buggen (skalning) vad gäller mkt låg bildkvaliten över Scart/RGB vid HD sändningar
- Start/Lagom till Lagom/Stor, Individuellt tillägg till kollektiva abonemang, (även med flera boxar)
- Ljudnivån från boxen, önskas ej reducerad (inställbart)
- HDMI aktiverar inte Porten på TVn (Likt Scart) vid påslag
- Flytande kanalpaket/extrakanaler mellan boxar i samma hushåll, flexibelt istf extrakort etc
- Alternativ riktigt StandBy (strömbesparande, stängd HD etc) istf att dra ur strömmen (startar något snabbare), idag stängs bara bildkortet
- val 576i för att kunna köra signalen orörd (SD) genom boxen
- val 1080i för att inte behöva bildbehandla i TVn oxå
- LED vid inspelning utanpå boxen aktiverad
- Spela in fler än 1 kanal samtigt (2 räcker, kan tillfälligt stänga Time-Shift)
- Kanalguidens gränssnitt med bättre överblickav senare program
- Komponentanslutningar avaktiverade (för äldre utrustning utan HDMI)
- Lösning där det är möjligt att se inspelningar på valbar box i hushållet
- Lösning där det är möjligt att starta inspelningar på valbar box i hushållet
- Lösning där Time-Shift möjliggör inspelning från start av programmet trots att man startar den efter en stunds tittande!
- Saknar möjlighet att ändra inspelning till repeterad d:o
- Saknar funktion som gör att inspelning startar/stoppar vid egentligt start/slut och inte tid, dvs klarar sändningsändringar
- Magert innehåll i Telias variant av SVTPlay
- HTPC ...

Att vi till Jul fick HD, inspelningsbar box och möjlighet att göra inspelningar via "mina sidor" va fina julklappar!

@Telia
Såg att jag missade buggen (skalning)? vad gäller mkt låg bildkvaliten över Scart/RGB vid HD sändningar, ändring på gång?

Redigerat av kentrj, 29 december 2009 - 22:40.

Postad 27 december 2009 - 18:45

Micke t
  • Micke t
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag har Comhems HD pvr och har inte märkt något problem med felaktiga sluttider.
Micke

Postad 27 december 2009 - 21:51

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Från Kentrj.s lista:

Vore en dröm och jag har svårt att se varför man inte kan prioritera detta. Har varit med i Telia-tråden sen länge.
Nu är jag inte så insatt i hur bildbehandlingen fungerar i en box men att skicka iväg en signal obehandlad torde väl inte kräva NASA-insatser från Motorola?

Postad 27 december 2009 - 21:51

Unregistereddddca627
  • Unregistereddddca627
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har fått ett problem som kundtjänsten inte hört talas om men som jag vill kolla av med er om ni känner till.

Om jag lämnar boxen så kommer följande upp på skärmen efter ett tag (se bilden).

Jag har inte sett exakt när det sker så jag kan inte säga om den gör omstart.

Som ni ser lägger sig bollarna på bilden. Bilden fryser och det kommer inte längre än till boll 4 som blinkar oavbrutet.

Det gäller ny 1963-boxen.

Jag har gjort fabriksåterställning efter chat med kundtjänst, men problemet återkommer.

Bifogad fil  bild.jpg   121,71K   3 Antal nerladdningar

Postad 27 december 2009 - 22:27

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Även jag råkade ut för detta. Spelade in 8 Mile samt två andra filmer under natten och samtliga är "avklippta" i slutet p.g.a. fel i EPG:n. Jag har även problem med att textningen ligger före.

Samma sak hos mig dessvärre med "8 mile" filmen.

En annan sak som jag uppmärksammade är då jag spelade in två filmer efter varandra från Canal+. Båda filmerna finns nu under fliken inspelningar och det konstiga är att om jag väljer att spela film 2 så hoppar filmen till slutet av film 1, så man får se slutet på film 1, sen reklam och annat och sen börjar film 2.

Det verkar som att EPG har spårat ut helt.

Postad 27 december 2009 - 23:08

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Jag har fått ett problem som kundtjänsten inte hört talas om men som jag vill kolla av med er om ni känner till.

Om jag lämnar boxen så kommer följande upp på skärmen efter ett tag (se bilden).

Jag har inte sett exakt när det sker så jag kan inte säga om den gör omstart.

Som ni ser lägger sig bollarna på bilden. Bilden fryser och det kommer inte längre än till boll 4 som blinkar oavbrutet.

Det gäller ny 1963-boxen.

Kan väl börja med att säga att det där var något nytt. Förutom det ni sagt här känner jag till några konstigheter med boxarna men den där var helt ny.

Om jag såg rätt så blev det alltså 4 stycken vita prickar ovanpå bilden?
Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar innan det händer.
Blir det samma fel med en annan TV?
Använder du någon reciver?
Vad har du för TV modell?

Du får gärna skicka ett PM till mig med ditt personnummer så ska jag be någon titta lite vidare på om vi kan se vad som händer.

Samma sak hos mig dessvärre med "8 mile" filmen.

En annan sak som jag uppmärksammade är då jag spelade in två filmer efter varandra från Canal+. Båda filmerna finns nu under fliken inspelningar och det konstiga är att om jag väljer att spela film 2 så hoppar filmen till slutet av film 1, så man får se slutet på film 1, sen reklam och annat och sen börjar film 2.

Det verkar som att EPG har spårat ut helt.

Jag kan se lite olika möjligheter till varför det blev problem.
Det kan vara fel på EPG uppgifterna vi får från leverantören.
Programmet kan ha börjat senare än det var tänkt.
Klockan i boxen kan gå fel

Hur mycket har du sagt till boxen att inspelningen ska börja tidigare?

Jag tror inte EPG.n har spårat ur, det är nog bara problem med informationen vi får.

Jag vet att det förut har varit problem med viasat kanalernas EPG, men har inte hört att det skulle vara problem på ett tag.

Vilka kanaler kan ni se att det är fel på EPG uppgifterna?

Att flera program pågår samtidigt har jag sett när det kommer sena ändringar i tablån, ofta nån sportsändning. Då försvinner inte de gamla tiderna, dvs. de program som egentligen skulle visats innan man kom på att slänga in nån sen ändring, ligger kvar varvat med de nya programmen. Har sett det mest på TV4 och TV4 Sport.

Jag vet inte om det är TV4 som gör nåt fel eller om det är nån bugg hos Telia?

Det har varit uppe tidigare att uppdateringar av EPG laddas ner när man startar upp boxen och på nätterna för ca 3-4 dygn framåt. Om du har fel på någon kanal på grund av en sen ändring, kan du prova att rycka strömmen och starta om boxen och se om problemet kvarstår på aktuell kanal?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 27 december 2009 - 23:11.

Postad 27 december 2009 - 23:14

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Kan väl börja med att säga att det där var något nytt. Förutom det ni sagt här känner jag till några konstigheter med boxarna men den där var helt ny.

Du får gärna skicka ett PM till mig med ditt personnummer så ska jag be någon titta lite vidare på om vi kan se vad som händer.

Jag tror inte EPG.n har spårat ur, det är nog bara problem med informationen vi får.

Jag vet att det förut har varit problem med viasat kanalernas EPG, men har inte hört att det skulle vara problem på ett tag.

Det har varit uppe tidigare att uppdateringar av EPG laddas ner när man startar upp boxen och på nätterna för ca 3-4 dygn framåt. Om du har fel på någon kanal på grund av en sen ändring, kan du prova att rycka strömmen och starta om boxen och se om problemet kvarstår på aktuell kanal?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Alldeles nyss när jag bytte från 9 till 3 stod det att "Inget program pågår" trots att filmen "Bröllopsfixaren" fortfarande pågick

Redigerat av tomano58, 27 december 2009 - 23:14.

Postad 27 december 2009 - 23:28

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Återkommer om EPG frågan imorgon då jag vet vilka TV operatörer som lyckades spela in Gladiator på TV3 ikväll. Dock så vet jag resultatet redan nu då jag också vet EPG informationen hos både Boxer och ComHem...

@ Telia Kundservice

Ni får nog ta och kolla upp det här lite närmare. Gladiator som gick på TV3 igår mellan 21.25 och 00.35 hade korrekta start och stopp tider i både Boxer och ComHem EPG men i Telia EPG så var stopp tiden 00.09. Så min inspelning saknar alltså slutet medans mina kompisar med Boxer och ComHem har hela filmen inspelade. Jag har nu spelat in ca 10 st program där slutet saknas på grund av fel tider i Telia EPG så det är ett verkligt problem vilket övriga inlägg också visar. Under de senaste dagarna så har Harry Potter, Gladiator, Resident Evil, 8 Mile och Bröllopsfixaren (alla på TV3) haft fel stopp tid i Telias EPG. Jag har även spelat in program på andra kanaler tidigare med samma problem men jag kommer tyvärr inte ihåg vilka eftersom jag har tagit bort dem. En annan intressant sak är att Gladiator gick inte att spela in via Min TV på Mina Sidor utan man fick felmeddelandet Inspelningen misslyckades hela tiden dock så var det inga problem via MIni Guiden eller TV Guiden i boxen.

Redigerat av Unregistered29650, 27 december 2009 - 23:31.

Postad 27 december 2009 - 23:29

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Angående EPG, bootade just boxen och ser på Comedy Central. EPG säger "3rd rock from the sun" men visas gör "King of Queens".

Och varför måste man starta om boxen för att uppdatera EPG? Varför inte lägga in möjligheten att uppdatera EPG i menysystemet? Så var det på min gamla CD-box...

Edit: Kan bara hålla med alla andra att EPG visar fel oftare än någonsin sen jag startade i Juni.

Redigerat av tomano58, 27 december 2009 - 23:30.

Postad 27 december 2009 - 23:33

luma67
  • luma67
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Från Kentrj.s lista:

Vore en dröm och jag har svårt att se varför man inte kan prioritera detta. Har varit med i Telia-tråden sen länge.
Nu är jag inte så insatt i hur bildbehandlingen fungerar i en box men att skicka iväg en signal obehandlad torde väl inte kräva NASA-insatser från Motorola?

Jo, har själv lagt in detta önskemål tidigare, och med lite mer tjat så...
Dock ser jag hellre en "native"-inställning istället för specifika upplösningar så inte det blir en massa
fipplande med fjärren när man (i framtiden, sitter ju med ADSL...) skiftar mellan SD / HD - kanaler.
Kravet, att som idag tvinga användaren att ställa in 720p i boxen för att titta på en HD-kanal, är för övrigt "B" om man för SD-kanaler vill få ut 576i.
"
1. Tryck "menu" på fjärrkontrollen.
2. Välj "Inställningar".
3. Välj alternativet "Bild".
4. Välj alternativet "Upplösning".
5. Välj alternativet "720p".
6. Digitalboxen uppdateras med den nya upplösningen, sen är det klart."

Ett "native"-val skulle sitta fint.

/M

Postad 27 december 2009 - 23:39

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Ni får nog ta och kolla upp det här lite närmare. Gladiator som gick på TV3 igår mellan 21.25 och 00.35 hade korrekta start och stopp tider i både Boxer och ComHem EPG men i Telia EPG så var stopp tiden 00.09. Så min inspelning saknar alltså slutet medans mina kompisar med Boxer och ComHem har hela filmen inspelade. Jag har nu spelat in ca 10 st program där slutet saknas på grund av fel tider i Telia EPG så det är ett verkligt problem vilket övriga inlägg också visar. Under de senaste dagarna så har Harry Potter, Gladiator, Resident Evil, 8 Mile och Bröllopsfixaren (alla på TV3) haft fel stopp tid i Telias EPG.

Någon av er här som kan säga om det var ok via satellit?

Det är programmet var alltså 190minuter långt i själva verket när den visade 164 minuter, undra om vi kan se något samband med det...?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 27 december 2009 - 23:52

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Någon av er här som kan säga om det var ok via satellit?

Det är programmet var alltså 190minuter långt i själva verket när den visade 164 minuter, undra om vi kan se något samband med det...?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Kan inte se det just nu för det är försent men nu på satellit visas Trauma med start tid 23.05-0.00

Angående EPG, bootade just boxen och ser på Comedy Central. EPG säger "3rd rock from the sun" men visas gör "King of Queens".

På satellit visas King of Queens med start tid 23.35-0.05

Postad 28 december 2009 - 00:03

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Det är rätt på http://noje.telia.se/tv/tabla och de sidorna ska bygga på samma källa har jag för mig. Ska kolla upp det vidare när jag är på jobbet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 28 december 2009 - 00:21

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

00:05 Everybody loves ..
00:35 According to Jim

men 00:20 börjar According to Jim...

Redigerat av tomano58, 28 december 2009 - 00:25.

Postad 28 december 2009 - 01:18

hagoran
  • hagoran
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har under helgen spelat in flera avsnitt av Columbo på TV4 Guld genom EPG. Samtliga avsnitt har slutat c:a 5 minuter innan slutet! Tråkigt att inte få se slutet på en deckare!

EPG:n verkar inte vara något att lita på. Man kan ju inte heller välja under verktyg att starta innan och efter programmet har börjat / slutat för då går det inte att spela in ett program direkt efter. Verkar vara en ganska simpel box vi "fått" för 1800:-! När kommer inspelning via Mina Sidor att fungera?

Telia har också stängt av möjligheten att framför synpunkter och klagomål via e-post. Det gick för några veckor sedan, men nu står det att tjänsten skall komma under 2010! Kom det för många frågor / Klagomål?

/Hans

Postad 28 december 2009 - 02:53

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Ang. Comedy Central så visas samtliga deras program - åtminstone alla som går efter typ midnatt - alltid fel tid, enligt både Tv-Tidnings tablåer och EPG, så just den kanalen är ALDRIG nåt att gå efter om man ska döma ut EPGn.

Ibland slutar t.o.m. Sändaren att sända innan programmen är slut ...

Händer ofta att man 'slipper' se slutet på t ex King of Queens, som är utannonserat 02:45 - 03:10, för 03:10 slås sändaren av automatiskt!

=====

I övrigt förstår jag inte riktigt; menar ni att ni sitter och läser BARA den info som EPGn har, när ni programmerar era inspelningar?

Är det inte enklare att först läsa en tv-tidning, pricka för det man vill spela in, och sen sätta sig och programmera inspelaren, via EPG och Timer?

=====

Och eftersom Text-Tv-klockan ALLTID går ca. 3-5 sekunder fel numera efter den "Digitala Revolutionen", dvs EFTER - så ser man ju till att gå in in i Timern manuellt, och ändra Starttid till en minut innan.
Och Stopptiden ställer man efter sin egen erfarenhet av om kanalerna drar över eller inte.

Svt har ju t ex 99,99% korrekta stopptider, vilket t ex inte Kanal5 har på nätterna, då de ofta drar över tiden.
Samma med Tv3.

Postad 28 december 2009 - 04:50

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Ang. Comedy Central så visas samtliga deras program - åtminstone alla som går efter typ midnatt - alltid fel tid, enligt både Tv-Tidnings tablåer och EPG, så just den kanalen är ALDRIG nåt att gå efter om man ska döma ut EPGn.

Ibland slutar t.o.m. Sändaren att sända innan programmen är slut ...

Händer ofta att man 'slipper' se slutet på t ex King of Queens, som är utannonserat 02:45 - 03:10, för 03:10 slås sändaren av automatiskt!

=====

I övrigt förstår jag inte riktigt; menar ni att ni sitter och läser BARA den info som EPGn har, när ni programmerar era inspelningar?

Är det inte enklare att först läsa en tv-tidning, pricka för det man vill spela in, och sen sätta sig och programmera inspelaren, via EPG och Timer?

=====

Och eftersom Text-Tv-klockan ALLTID går ca. 3-5 sekunder fel numera efter den "Digitala Revolutionen", dvs EFTER - så ser man ju till att gå in in i Timern manuellt, och ändra Starttid till en minut innan.
Och Stopptiden ställer man efter sin egen erfarenhet av om kanalerna drar över eller inte.

Svt har ju t ex 99,99% korrekta stopptider, vilket t ex inte Kanal5 har på nätterna, då de ofta drar över tiden.
Samma med Tv3.

Om man ska vara tvungen att dubbelkolla tider kan man ju tycka att det vore lika bra att ta bort EPG då den verkar medföra fler problem än vad den avhjälper.

Postad 28 december 2009 - 08:48

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Idag 8:10 och 8:39 frös Svt1. Att byta till annan kanal och gå tillbaka till Svt1 hjälpte inte.
När jag växlade till SvtHD så fungerade programet. (vip-1910)

Uppdatering:
svt1 frös även nu vid 09:10 växlade till svthd där fungerade programmet. Växlade tillbaka fortfarande frusen bild.

Redigerat av defiant, 28 december 2009 - 09:16.

Postad 28 december 2009 - 09:25

perosb
  • perosb
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
hej,

ska det vara så att kanallistan innehåller kanaler man inte abonnerar på?

det är omöjligt att få bort TV4 Film bland annat från sin egna kanallista.
försöker man välja den så säger den att man inte abonnerar på den så byter den till hela kanallistan.

hade för mig att kanalutbudet bara ska visa det man har access till...?

Postad 28 december 2009 - 09:59

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

ska det vara så att kanallistan innehåller kanaler man inte abonnerar på?
det är omöjligt att få bort TV4 Film bland annat från sin egna kanallista.

Du skapade den där listan när Tv4Film fanns med i ditt utbud, kanske direkt när du kopplade in boxen.

Radera listan, och skapa en ny, så försvinner Tv4Film.

Postad 28 december 2009 - 10:48

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jo, har själv lagt in detta önskemål tidigare, och med lite mer tjat så...
Dock ser jag hellre en "native"-inställning istället för specifika upplösningar så inte det blir en massa
fipplande med fjärren när man (i framtiden, sitter ju med ADSL...) skiftar mellan SD / HD - kanaler.
Kravet, att som idag tvinga användaren att ställa in 720p i boxen för att titta på en HD-kanal, är för övrigt "B" om man för SD-kanaler vill få ut 576i.
"
1. Tryck "menu" på fjärrkontrollen.
2. Välj "Inställningar".
3. Välj alternativet "Bild".
4. Välj alternativet "Upplösning".
5. Välj alternativet "720p".
6. Digitalboxen uppdateras med den nya upplösningen, sen är det klart."

Ett "native"-val skulle sitta fint.

/M

Bra förslag!

Postad 28 december 2009 - 12:02

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

Jag har skrivit tidigare nånstans på tråden om att jag misstänker att tiden (klockan) nånstans i kedjan verkar inte stämma och därför tror jag är problem med EPG och inspelningar.

Filmen "8 mile" slutade efter 1:45 minuter. Slutet av filmen saknas.

Filmen "Fira med Ferris" och "Wayns World 2" gick på TV400 efter varandra. Jag la in inspelningen via fjärren för dessa filmer. Först på "Fira med Ferris" och sen på "Wayns world 2". Det blev två filmer under fliken inspelningar, med korrekt namn och övrig information. Problemet är att när jag ska se filmen "Wayns world 2" så börjar filmen med att visa slutet av "Fira med Ferris" sen kommer reklam och sen börjar "Wayns world 2".

Jag vet naturligtvis att Telia inte kan styra när tv-kanaler visar sina filmer men Telia kan påpeka att deras tider eller deras EPG verkar inte stämma riktigt och därför blir det fel för oss kunder.

Jag antar (hoppas) att tv-kanaler taggar sina filmer, så det bör inte vara svårt att inspelningen börjar och slutar enligt tagg-infot och inte enligt tiden.

Postad 28 december 2009 - 12:07

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

ag antar (hoppas) att tv-kanaler taggar sina filmer, så det bör inte vara svårt att inspelningen börjar och slutar enligt tagg-infot och inte enligt tiden.

Vad är det för "taggar" du pratar om och vart tänker du dig att de sparas respektive distribueras och hur synkroniseras de med dataströmmen?

Redigerat av Unregistered1402, 28 december 2009 - 12:12.

Postad 28 december 2009 - 12:21

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Vad är det för "taggar" du pratar om och vart tänker du dig att de sparas respektive distribuerqs och hur synkroniseras de med dataströmmen?

Jag antar att en film som börjar klockan 14:00 har en "tagg" eller information om filmen. Reklam har också sina "taggar", Siba-reklamen har egen, sko-reklamen egen, o.s.v.
Då borde inspelningen börjar när film-"taggen" skickas och inspelningen håller på så länge som film-"taggen" pågår. När film-"taggen" bryts av annan "tagg" så bryts även inspelningen. Detta gör att även om filmen är försenad så gör det inget.

Jag såg nämligen en tv-program på hur Canal+ i norden styrs och där visade de att allting som skicka ut har en "tagg", "kod" och denna innehåll information på vad det var i filen.
En reklam "tagg" hade info att visas ex, 10 gånger under 14 dagar period på bestämda tider, etc, etc enligt avtal, etc. På samma sätt, med "taggar" (kod) styde de även textningen av filmen beroende till vilket land som filmen skulle visas. En del filmer gick på samtliga länder (SE, NO, DK) samtidigt men undertexten styrdes av dessa "taggar".

Sen hur det synkas med dataströmmen har jag ingen anning om.

Postad 28 december 2009 - 12:31

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Sen hur det synkas med dataströmmen har jag ingen anning om.

Synd. Är det någon annan som vet ifall de "taggar" FlashM pratar om är något som finns i transportströmmen eller om det är något som ingår i Canal+ interna system för datadistribution?

Finns det i transportströmmen borde det inte var några som helst problem för Telia/Motorola att implementera en inspelningsfunktion som utnyttjar den informationen för att starta och stoppa en inspelning exakt vid rätt tidpunkt.

Postad 28 december 2009 - 13:57

sweden-mn
  • sweden-mn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nu blev tjejen inte speciellt glad när även Dagissnuten vi spelade in slutade långt i förväg. Även denna film, lika 8 mile, höll på exakt en timme o 45 minuter.

Tre filmer har vi nu spelat in. 2 slutade i förväg och den tredje var textningen helt fucked up, hehe.

Skumt att det ska vara såna problem. När jag hade Boxer med inspelning hände detta problem inte en enda gång för mig.

Ni pratade även lite om problem med tider osv att det beror på när filmen sänds? Men den startar ju exakt när den ska? är bara just filmen som gillar att vara 1.45.

Postad 28 december 2009 - 14:29

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Än så länge har jag inte upplevt detta problem med att slutet inte kommit med på Inspelningarna.
Spelade in både på Julafton och Annandagen och båda dessa inspelningar börjar o slutar som
dom ska. Filmerna var på 4:an och 5:an

Det är ju ett ganska irriterande fel om man missar slutet på sina inspelningar :lol:

Postad 28 december 2009 - 14:42

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Stämmer det att för de av er som haft problem så har det varit vid inspelning från 3'an?

Där ser jag ofta, trots att film/program pågår, texten "Inget program pågår". Suger ju om man för varje inlagd inspelning skall behöva gå in och kolla och eventuell manuellt ändra stopptid.

Redigerat av tomano58, 28 december 2009 - 14:49.

5 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

jonserik
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • JBL 708i Surround + Surround Back
    Anton
    2025-05-21 19:42:26
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.