Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter verkligen cd-spelare så olika?

905 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 August 2009 - 18:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Om du bränner hårddisken så funkar den inte så bra :)

Att rippa en skiva i t ex Itunes tar bara ett par minuter, och det blir bitkorrekt (om inte läsaren e helkass då).

Jag kör den mesta av min musik i Itunes, bitkorrekt ut via toslink till förstärkaren. Har också ett 16GB USB-minne i förstärkaren med ett antal album på (i wav-format).

Ok kanske jag ska prova,då får jag köpa en Squeezebox eller DacMagic.
Jag har nämligen inte lyckats hitta en 15 meter 3.5 - digital kabel då kan jag dra direkt till recivern,men verkar inte finnas.

Postad 02 June 2010 - 23:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Pet, pet...

:D

Postad 04 June 2010 - 14:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Pet, pet...

:D

Jag tror att det mesta redan har tagits upp i tråden. Det som eventuellt kommer att tillföras är samma sorts åsikter fast från nya användare.

Postad 25 July 2012 - 19:42

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
har läst lite i denna tråd och undrar om någon kan reda ut följande;

När man pratar om skillnader mellan olika spelare, pratar men då om detta under förutsättning att man kör D/A-omvandling i CD-spelaren?

Jag förstår nämligen inte annars hur den digitala signalen på nått sätt kan vara olika när den lämnar CD-spelaren för D/A-omvandling i förstärkaren. Läser inte CD-spelaren bara av 1or och 0or i det läget? Om så är fallet så fattar jag inte hur en spelare kan läsa "bättre" eller "sämre". När man pratar binärt så är det väl rätt eller fel och inget annat?

Vill någon hjälpa till att reda ut detta för mig?

Postad 25 July 2012 - 21:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Du har rätt. För det mesta är det ingen skillnad på digitalutgången. CD-formatet använder extra data på skivan till felkorrigering, för att säkerställa att den avlästa datan är bitkorrekt. Det går med andra ord ofta att läsa en repig skiva helt utan kvalitetsförlust, och om man gör en kopia på den repade skivan blir man av med "felen", dvs en ny uppsättning data för felkorrigering skapas.

De gånger det verkligen skiljer på digitaltutgången är spelaren antingen defekt, eller så resamplar mjukvaran signalen, eller processar den på annat sätt (mycket ovanligt).

Ett enkelt sätt att testa om en spelare är bitkorrekt, är att ansluta den till en hembioförstärkare (coax eller toslink spelar ingen roll) och spela upp ett av DTS-klippen härifrån (de kan brännas som en helt vanlig Audio CD på datorn):
http://sverigesradio...?programid=2445
http://sverigesradio...&artikel=739973

Filerna innehåller en DTS-dataström även om de heter .wav. När förstärkaren tar emot rätt signal kan den avkodas och det blir ljud (DTS-indikatorn i förstärkarens display tänds). Om spelaren inte är bitkorrekt blir det bara brus.

OBS: Sänk volymen första gången du testar.

edit: Den som vill ha lite kul läsning kan börja från första sidan i tråden. Får väl skylla på att det trots allt är 7 år sedan jag skrev det inlägget :rolleyes:

Redigerat av Ageve, 25 July 2012 - 21:22.

Postad 25 July 2012 - 21:39

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
ok, utifrån ditt svar så räcker det bra att att satsa på en riktigt bra förstärkare, skicka signalen digitalt från CD och låta förstärkaren avgöra resultatet och förutsättningarna för dina högtalare? Jag använder idag min ps3 till att läsa mina CD skivor. Skickar signalen till min H/K avr255 som sköter D/A-omvandlingen.

..... nu får jag flytta fokus till att reda ut huruvida min H/K 255 eller monitor audio RS är det som med störst fördel ska uppgraderas när det kommer till 2-kanal musik. (kan väl även tillägga att jag har hängt på ett Rotel BB-1070 för att driva mina frontar.....)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.