Tele2vision Digital TV Box
2306 svar till detta ämne
Postad 12 November 2007 - 19:32
Hexxia
-
Hexxia
-
Amatör
-
-
56 inlägg
2 dagar innan? Jag visste om att Canal+ skulle göra om kanalerna 2-3 mån innan ungefär... nog måste Tele2 ha vetat om det men haft dålig information till dom på kundtjänst om det... sen låter det ju lite som bs då Tele2 redan har avtal med Canal+... står dessutom på Canal+ egen sida att Tele2 ska ha alla kanalerna...
det underliga i detta är att vet också att canal+ säger detta. och det är det svaret man får från deras kuse. men det är så att förhandlingar pågår. Fick besked att Ktj i somras att det ska komma upp till 120 kanaler i omgångar detta år - alla svenska kanaler bl.a.. Hittills har bara kommit nåra kanaler - 9an främst. Vore intressant att veta om någon fått mer än de som nämnts. Hade de fått Golf i Lund?
Golf det var länge sen vi hade upp den kanalen här i forumet. kan ju bara skriva det att den finns överallt. och kostar 99:-/mån men för att få teckna den. Måste man ha tv1000 eller viasat sport pkt.
Postad 12 November 2007 - 22:48
proban
-
proban
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Är Led-fönstret på framsidan av Humax boxen bara en dekoration? eller kan den visa kanal nr och klocka?
Det finns plats för en LED -display på kretskortet. IR-dioden är bara 5mm stor och sitter till vänster i "displayen". Lyser man med en ficklampa så ser man hur det ser ut.
Postad 14 November 2007 - 12:52
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Tele2-faktura: friDiscovery upphör november. Julerbjudanden. Jag har inte fått nya kanaler. Display: 72-åring vägrar ha kabel-tv – vräks . . PlattTV nuökat/ändrat Kanalutbud, med dessa 70 kanaler, och ska komma upptill 50st till för att matcha Comhem ( CanalDig). kanal 9 Nöje-pack 69:-. National Geographic Doku-pack 59:-. Al-Jazira Fakta-pack. Viasat Golf 99:- tillägg i Viasat Sport-pack / Säsongskort Sport 229:-. Silver i Film-pack+3st 49kr=billigt! Musik-pack 5st 49:-. Barn-pack 6st 59:-. GODchannel 39:-. Playboy 29:-. PlanetaSport.ru 19:-. TVfinland 19:-. RTL/ZDF/ Rai Uno 19:-. TVchile 149:-...osv KOMMANDE KANALER:
Redigerat av toler, 15 November 2007 - 14:16.
Postad 15 November 2007 - 10:00
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag har problem med "aspect ration" sen jag började använda Humax istället för Tele2-orginal. Om jag väljer "full" i boxens meny så får jag inte med hela bilden. Höger och vänster ytterkanter försvinner. Väljer jag istället det andra läget som boxen erbjuder, "Pillar box", så får jag svarta kanter höger och vänster om bilden. TV:n är inställd på 16/9. Boxen också. Väljer jag 4/3 så ser jag att det finns mer till höger om bilden än jag får fram i 16/9 läget, bilden är alltså inte nerklipp vid utsändningen. Jag använder fyran i högra övre hörnet som referens. I 16/9 så slutar bilden precis höger om fyran och 4/3 då der jag lika mycket på sidan om fyran som fyran med ringen är bred.
Någon som har något tips på vad jag missat?? Boxens mjukvara är senaste version.
Postad 15 November 2007 - 11:05
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
så är det väl på gamla boxen med? Jag ser minst 5% mer av bilden på boxen jag själv fixat än orginalboxen....
Postad 15 November 2007 - 11:05
Wakamuru
-
Wakamuru
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej!
Någon mer med bildproblem i Göteborg??
Postad 15 November 2007 - 11:19
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
så är det väl på gamla boxen med? Jag ser minst 5% mer av bilden på boxen jag själv fixat än orginalboxen....
Jag kan inte påminna mig om att det var så mycket på gamla boxen. Nu märker man det väldigt tydligt när det är textremsor i bild, t.ex. med nummer man ska ringa för att rösta liknande. Syns också tydligt på kanalloggorna. Nu är det stort avstånd från t.ex. ringen med fyran och ovankant men den är nästan ute vid högra kanten.
Postad 15 November 2007 - 11:26
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
hur är det på vänstra kanten då? kanske är så att bilden är längre åt höger på nya boxen? jag har ungefär samma avstånd uppifrån till logon som logon till vänstra kanten....
Redigerat av Leatherface, 15 November 2007 - 11:31.
Postad 16 November 2007 - 12:41
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
hur är det på vänstra kanten då? kanske är så att bilden är längre åt höger på nya boxen? jag har ungefär samma avstånd uppifrån till logon som logon till vänstra kanten....
Det är svårt att se om det fattas nåt på vänstra kanten eftersom den mesta grafiken brukar försvinna ut åt höger. Jag kan inte påminna mig om att det fattats textgrafik på vänstra sida. Jag upptäckte problemet när jag såg ett program med telefonnummer man skulle ringa in för att tävla, typ äntligen hemma, och sista siffran i telenumret var utanför bild på högra sidan.
Postad 16 November 2007 - 13:14
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Är det så här ni menar.
Tele2 analog kabel tv
IMAG0174.JPG 1.19MB
18 Antal nerladdningar
Inspelning från viasats digitala satelitte tv den 01/03/2006
IMAG0181.JPG 1.66MB
16 Antal nerladdningar
Redigerat av 91robe, 16 November 2007 - 13:28.
Postad 17 November 2007 - 23:52
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Postad 18 November 2007 - 08:27
Benedict
-
Benedict
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Hexxia, känner du till om det finns problem med darrande/fladdrande bild på Humaxboxen? Jag tycker bilden åker höger-vänster fram och tillbaka ganska snabbt hela tiden.
Fler som har detta problem?
Jag hade det problemet (tror jag). Bilden åkte någon pixel fram och tillbaka,vilket var otroligt jobbigt. Då jag hade en dyr kabel så visste jag att det inte var den som var problemet. Trots detta påpekande insisterade Tele2 att det var kabelns fel. Så jag köpte en ny kabel med samma resultat. Tyckte de var väldigt oförskämda i kontakten med mig och satte allt ansvar och fel på mig. De hade lite förståelse till att jag inte hade några problem alls med kabeln med min gamla enhet. Jag menar, hur kan en kabel bli urusel bara för att man byter box? Oavsett så testade jag i slutändan att byta ut den Scart-kabel man fick med Humax-boxen och det var ju den som var boven i dramat. Verkar som att det är allt annat än kvalitetsvaror på de sladdar som följer med boxen. Så testa att byta ut SCART-sladden mellan boxen och TVn. Någon ursäkt och förklaring har jag fortfarande inte fått.
Postad 18 November 2007 - 08:30
Benedict
-
Benedict
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Fortfarande total fail på Tele2visions utbud då varken BBC Prime eller BBC Food finns i urvalet...
Postad 18 November 2007 - 20:05
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
VAR INTE SNÅL/ARROGANT/ENVIS/DOGMATISK - SE TILL ATT HA BRA KABLAR I FLERA UPPSÄTTNINGAR & LÄNGDER - DET ÄR DIN BÄSTA TEKNIK-INVESTERING!
Humaxboxen är mer avancerad och behöver därför bättre signal - när den får det så ger den bättre bild. En scart kan du dra ut lite på ena eller andra änden och därmed mista ljud eller bild. Benedicts sladdspökeri visar att man ska se till att ha bra kablar hemma i dublett minst och olika längd & färg. Att snåla på kablarna är vansinne. Billiga kablar är lätta/plastiga/smala/oskärmade/sämre ledningsmaterial. Sådana kablar medföljer ofta produkten - och är inte optimerade för produkten - utan för priset. Byt alltså ut till en gedigen kabel (men spara originalkabeln i förpackningen - som du bör behålla för garanti & transport). Om inte annat - så finns Kjells blå Clicktronic som är snygg hi-end, de har även svarta HQ (med fult vitt tryck på sladden) som är nästan lika bra. Att en kabel funkar till en enhet betyder inte att den funkar till annan. Kabeln kan oxå lägga av plötsligt. Sådant är förrädiskt och för att ha bästa signal så bör du alltså ha flera kablar, som du alla testat. Om det blir problem så byt alla kablar, gå gärna två ggr. Först då kan du med säkerhet säga att det inte är fel på kablarna. Kablar är viktiga och känsliga. Idag kostar en bra kabal några hundra, en hdmi (mycket känslig) kostar några hundra mer. Jag har själv slösat tid med att envisas ha billiga kablar och hålla fast vid att den ska funka i alla lägen, vilket gett mig onödiga problem.
Så vad jag råder alla är att era AV-grejer köpa billiga lyxkablar till, metallkontakter, guldpläterade, syrefria å dubbelskärmade (Clicktronic). Pröva om bättre kablar ger bättre bild. Lyxkablar är tjockare/styvare pga skärmningen; och bör ha ferriter- som är en järnkärna på sladden 5-10 cm från kontakten - som tar bort störningar. Om du ändå vill använda billiga kablar så har du lyxkabel som backup. När du då får störningar så kan du byta kablar både en och två ggr och slipper ljuga för supporten att du har gjort det. Somsagt, din utrustning kan börja strula utan att du rört den. Saker försämras/gårsönder osynligt och kvalitet lönar sig. Slipp en massa besvär - var inte som Jag var - det är inte tufft att hålla fast vid gamla grejer utan att byta dem. Det enda du behöver göra vid signalproblem är att testa med andra kablar och uttag. Det västa är glappkablar som funkar ibland - då tror du det är fel på signalen. Allt det löser du med att byta kabel - och se till att ha samma sort i olika längd och minst två märken (standard/lyx). Använd inte kablar som är opålitliga. Se högen med kablar du ej använder som en försäkring när det blir problem; då har du köpt alla kablar till bästa pris. En kabel som är dubbelskärmad kan knappast störa andra kablar. Även elkabel kan du köpa som lyxkabel - till de känsligaste grejerna. Skärmningen i elkabeln (induktionsfält) funkar bara om den är kopplad i en jordad kedja. Om du har kopplat till ojordat över i kedjan så funkar inte jordade uttag. Anledningen till att jag inte gjort det är: att jag inte har problem med mina kablar eller signal - och att det inte säljs i Norrköping. Men jag kommer vid tillfälle när jag beställer från nätbutik köpa en sådan för högst 500kr. Då har jag även möjlighet att pröva el-kabeln om det gör någon skillnad. Störst fördel med lyx-nätkabel är att de skärmar elens strålning - det är nämligen elkabeln som strålar mest och kan störa andra kablar. Håll därför elkabeln borta från andra kablar. Kjell säljer vanlig 5m elkabel. Det är bra att ha en längre elkabel istället för att förlänga med adapter och ytterligare kabel - såna avvikelser i signalen ger alltid en försämring och ökar fel-möjlighet. Dock kan vissa längre kabalar (fiber/usb/hdmi) behöva signalförstärkning på vägen, då är det bra med avvikelser i kedjan. När du drar kabel så se till du har marginal på lägden så att det inte finns risk att kabelfästena utsätts för dragning som kan ge glapp. Se till att kablarna inte utsätts för tryck eller böjs extremt. När du förvara kablar så se till att inte kontakterna slits mot varandra och repar. När du drar kabel så undvik att den exponeras för slitage. Det finns kabelsamlare som runda plastband man lätt drar in och ut kabel med en öppnare. Och en mjuk golvkanal samla kablarna på golvet så det är snyggt och platt och kan trampas på, eller kabellist vid väggen (Clas). En CAT-kabel klarar långa längder medan en antennkabel klarar sig sämre (och är tjockare). Det finns platta antennsladdadapters fär att kunna klämma igenom kabeln (Kjell). Ska du splitta en kabel så behöver du adapter - se till att ha det hemma. En antennsplitter ger lätt försämring/smitta av signalen - köp då en riktig antennförstärkar-splitter (Kjell). Var noga med att hålla kabel-kontakterna rena. Skada/slitna kablar ska bytas ut. En kabel som inte är riktigt dyr - är inget att hålla kärt - köp nytt och släng gammalt. När det gåller digitalbox så är det högst sannolikt att du får bäst signal om du använder TVns inbyggda box - får då går signalen rent digitalt in i TVn, så får oxå en box/fjärr mindre och därmed mer plats. Behåll alla kvitton på alla grejer du köper (oavsett pris) - då kan du få kabeln utbytt. Förvara kvittona på samma ställe i tidsordning. På samma sätt ska du se till att ha batterier hemma så du alltid kan använda allt du vill. Både vanliga och uppladningsbara. När det är möjligt att något funkar sämre pga batteri - så byt till ett nytt. Tänk speciellt på batteriet när din fjärrkontroll strullar - det kan oxå vara glapp. Spara batterier som inte är fulla - för sig och använd dem vid behov. Undvik gamla batterier då de lättare kan läcka. Ladda inte vanliga batterier i batteriladdare - de spricker och läcker. Batterier är billiga eller kan laddas upp - köp det starkaste. Se till att ha tillräckligt med elkablar med multipla uttag och adapters. Elkablar för utomhusbruk kostar mera. En vanlig el-sladd klarar sig bra utomhus - men kontakterna måste skyddas mot väta. El-prylar du ofta bryter strömmen på - bör anslutas till adapter med on/off-knapp (MM, Jula, Kjell). Master/slave-uttag gör att t.ex när TVn stängs så stängs el-ansluten kringutrustning med. Med en dimmer kan du variera strömstyrkan - villket främst kan minska lampans ljus. Det finns adapters som kan programmeras och fjärrstyras och mäta strömstyrkan. Guldkontakter är bättre än silver. Kontakter som finns bakom skåp och lösa ska man vara försiktig så de inte skadas - speciellt när man ska flytta skåpet eller grejen. RCA AV-kabel finns i två sorter Audio L/R 50ohm och Video CVBS/Komponent/ digital-audio SPDIF 75ohm. Du kan använda kablarna för andra sorten med dock - skillnaden är liten. Köp gärna multikablar som sitter ihop.
Redigerat av toler, 18 November 2007 - 23:23.
Postad 18 November 2007 - 22:14
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Är det så här ni menar. Tele2 analog kabel tv
IMAG0174.JPG 1.19MB
18 Antal nerladdningar
Inspelning från viasats digitala satelitte tv den 01/03/2006
IMAG0181.JPG 1.66MB
16 Antal nerladdningar
Precis det där jag menar! Fast i mitt fall uppstår det fastän jag ser via digitalboxen. I mitt fall Humax.
Postad 18 November 2007 - 23:01
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
20071118179.jpg 350.96K
4 Antal nerladdningar
så ser det ut hos mig iaf med en HQ Scart->Component kabel...
Det är inte så att du har valt 4:3 PS ? isf så klipper den av bilden till vänster och höger just bredvid logon...
Redigerat av Leatherface, 19 November 2007 - 08:59.
Postad 19 November 2007 - 16:39
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Det är inte så att du har valt 4:3 PS ? isf så klipper den av bilden till vänster och höger just bredvid logon...
Nej jag kör inte med pan&Scan. jag har inte blivid digitaliserad så det verkar vara tele2s fel.
Postad 25 November 2007 - 19:16
Unregistered133265d5
-
Unregistered133265d5
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Är det någon som vet om denna box fungerar med tele2vision, Samsung DCB-P850Z 160GB ??
Tacksam för svar.
Postad 26 November 2007 - 10:05
svanjr
-
svanjr
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hejsan! Jag har köpt en Sony LCD D2710 eller vad den nu heter, och jag undrar vad jag behöver köpa för CAmodul för att få Tele2Vision att funka. Är det detta jag ska köpa? DVB-C CA modul Conax . Eller är det något annat? Jag vill verkligen undvika att använda boxen. Det löjliga är ju att jag får in alla kanaler som jag behöver förutom kanal 5 utan box, men för att få in 5an måste jag använda boxen. Men lite tips om vilken CA modul jag ska ha skulle uppsakattas.
Postad 26 November 2007 - 12:53
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
japp en conax modul är det du ska ha... se bara till att ta på öppet köp eller nåt för vissa TV's är kinkiga med CA moduler... men funkar CA modulen med TVn så ska vilken som helst funka...
Redigerat av Leatherface, 26 November 2007 - 12:54.
Postad 26 November 2007 - 16:33
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
I X3000-tråden finns allt svar mot slutet...onoff /DVB_MAN
Postad 27 November 2007 - 11:00
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Nu är jag jävligt less på Tele2.
Då jag visste att de höll på att byta ut boxarna så ringde jag till dom o sa att jag ville ha en ny box snarast. Det de sa till mig då var att min box inte tillhörde den serie som gick sönder, men nog fan gick den sönder så jag fick ringa igen å säga att jag ville ha en ny box.
Den nya boxen kom igår och var av precis samma märke och modell som den gamla... "fyfan" tänkte jag men kopplade ändå in den. Nu visade det sig att den nya boxen inte heller funkade utan den var helt död... "#¤%¤#¤%/¤%#"¤%#¤#¤¤ skitgrejer! De hade alltså skickat EN BOX SOM VAR TRASIG till mig. Ringde supporten... efter 25min kom jag fram och bad om att få en ny box för 3:e gången.
Vi får hoppas att den fungerar...
Redigerat av shelter, 27 November 2007 - 11:01.
Postad 27 November 2007 - 11:30
svanjr
-
svanjr
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hejsan! Nu har jag tänkt att köpa en CA modul av en butik här i uppsala, men jag skulle uppskatta lite hjälp. Jag postar en länk till butiken, och skulle vilja veta vilken jag ska köpa. Den är till Tele2vision och ska sitta i en Sony LCD D2710. Länken: http://www.elektroni.....20/Digital TvBerätta gärna om det är överpriser eller om det är ok pris. Tackar på förhand, vore trevligt o skicka boxen åt skogen. MvH Svan
Postad 27 November 2007 - 12:15
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
du är exempel på den som struntar i fakta....vad jag skriver. Tråkigt ni är så många. pärlor åt s
Postad 27 November 2007 - 12:20
svanjr
-
svanjr
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
sorry. Lyckades missa ditt inlägg...ska kolla
Postad 28 November 2007 - 17:04
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
"vi Tele2 ska satsa på HDTV under första halvåret 2008 över hela landet."Tele2:s huvudkontor mailsvar: att det lanseras HDTV under början av nästa år och
att Tele2 har under hela hösten testat en del boxar för att se att dom fungerar bra. ^Pitebos hyresgäster utan hdtv^ . . ( Stort intresse, men få kan se hdtv) . . Halmstad Allmännytta väljer Tele2 nyuppskjutna Sirius4 kommer sända 120 HD-kanaler och är anledningen till att Viasat & Tele2 ska införa HDTV. I höst har vi fått: Kanal9, AlJazeera, National Geographic, Viasat Golf. .Star! kommer inte. Canal+ Hits förhandlas. Orter (de är nyanslutna) som har Tele2s utbud av c:a 120 kanaler/24mbit bredband (matchar Comhem): Flen (mellan Stockholm & Norrköping), Siegtuna, Kungsängen (nordväst om), Täby, Märsta (norr om Stockholm). Finns ingen offentlig plan för resten av Sverige - men jag tror utbudet kommer införas med HDTV nästa år och Boxar med twintuner pvr.C mHem polisanmäls för tv-sab tageTre bostadsrättsföreningar i Täby polisanmäler Com Hem för vad man kallar medvetet sabotage av utrustning för kabel-tv. Enligt anmälan ska det ha skett i samband med att föreningarna, med drygt 1700 lägenheter, bytte till konkurrenten Tele2. "En miss i arbetet"  säger ComHem. På Com Hem förnekar man bestämt att kabeln medvetet skulle ha slitits ur Tele2s utrustning, men bekräftar att företagets tekniker fanns på plats när det inträffade. Felet var snart avhjälpt sedan tekniker från Tele2 kommit till platsen. Men då hade redan en mängd boende anmält felet till den nya operatören Tele2, och styrelsernas beslut att byta operatör ifrågasattes Pressat Comhem satsar på mer tv
Redigerat av toler, 17 December 2007 - 17:52.
Postad 01 December 2007 - 19:53
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
Talade med SONYs kundservice. De skall släppa en inspelningsbar DVD som klarar kabel-TV!
Kan ju vara något, eller hur!
MVH
JOEKO
Postad 12 December 2007 - 09:53
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Det är svårt att se om det fattas nåt på vänstra kanten eftersom den mesta grafiken brukar försvinna ut åt höger. Jag kan inte påminna mig om att det fattats textgrafik på vänstra sida. Jag upptäckte problemet när jag såg ett program med telefonnummer man skulle ringa in för att tävla, typ äntligen hemma, och sista siffran i telenumret var utanför bild på högra sidan.
Jag var uppe i gryningen häromdagen och råkade se testbild i 16:9-format. Fotade för att kunna visa hur problemet artar sig. Det underliga är att bilden är "croppad" även när jag väljer 4:3 på tv:n. Man skulle kunna tro att det är något med utsändningen. Dock så är bilden hel på TV i sovrummet, alltså den är ej kapad på höger sida när jag kollar samma testbild. Det borde således inte vara utsändningen som är problemet. Det som är ännu underligare är att jag har samma problem vare sig jag använder Humaxboxen eller "Tele2-orginal". Kan problemet vara TV:n? Kan det vara pga. overscan eller liknande? Fast då är det underligt att det bara är ena sidan som är kapad... Någon som har någon bra idé? TV:n är en LG plasma 42PC1R. Digital 16:9 - Observera den kapade högersidan
digi_16_9.JPG 981.54K
6 Antal nerladdningarDigital 4:3 - Observera den kapade högersidan
digi_4_3.JPG 1.11MB
2 Antal nerladdningarAnalog 16:19 - Ej kapad högersida.
analog_16_9.JPG 915.8K
3 Antal nerladdningarAnalog 4:3 - Ej kapad högersida.
analog_4_3.JPG 880.42K
3 Antal nerladdningar
Postad 12 December 2007 - 12:20
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
det blir sådär på vissa tv apparater... vissa boxar kan justera RGB bilden så den blir mer centrerad...
Postad 20 December 2007 - 22:33
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Köp ingen box från Kjaerulff... det är dom boxarna Tele2 har fast andra modeller som har stora problem att dom slutar funkar efter ett tag och massa andra problem... håll er borta från dom...
Visserligen pajja min Tele2box efter ett år, men det tog två veckor få ny box då, så jag fick kolla analogt. Men i övrigt har boxen funkat bra, trots en del frysningar några månader efter digitaliseringen. Är nöjd med signal och boxen. Nya Huxaxboxen kanske är snabbare i byten med fler möjligheter, men den varkar vara känsligare med. Är då nöjd med min box, har dessutom fuskat mig en extrabox och har nu skaffat D3000 IDTV som är minst lika bra (sammantaget) förutom jag har den i TVn. Tack Kjerulf. Har sedan arbete i nätet för en månad sedan förlorat min freerider Canal+. Pajdegen dags. (kunde inte posta i Gothnet-tråden - så jag tar det här!)
Postad 20 December 2007 - 23:11
Unregistered9fb1623e
-
Unregistered9fb1623e
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Angående HDTV så har jag legat på för att få mer detaljer. Först så fick jag svaret att HDTV ej var planerat, men idag fick jag nytt besked: Tele2 har beslutat att påbörja utbyggnaden för HDTV i vårt kabelTV nät. Arbetet har påbörjats och lansering kommer att ske under första halvåret 2008.
Tillgången av HDTV kanaler för enskilda kunder är kopplad till vilken kapacitet fastighetsnätet, som kunden bor i, har.
De kunder som bor i ett fastighetsnät där bredband via TV-uttaget kan tecknas kommer att kunna få HDTV.
I fastighetsnät där kunden inte kan teckna bredband via TV-uttaget kan vi i dagsläget inte garantera tillgång till HDTV. Fastighetsnäten ägs av de enskilda fastighetsägarna och kapciteten i dessa styrs av fastighetsägaren, inte Tele2.
Vilka kanaler som kommer ingå kan vi inte säga idag, då förhandlingar pågår med programbolagsleverantörer.
Hälsningar Karolina Berg Produktspecialist Tele2 TV
Känns ju himla kul, är lite förvånad att Tele2 hoppde på så pass "tidigt"! Jag har tre hål i väggen! /Per
Postad 21 December 2007 - 00:24
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
 ja då är det bekräftat - hoppas HDTVn inte kommer ha såna problem som startade denna tråd om Digitaliseringen (var tog alla klagomål vägen?), och inte såna problem som Comhem har med sin box. toppen - nu får ni som läser fylla på här om detta! Tele2 är ju nära förbunden med Viasat (trots sambandet dols) och vi kan då vänta oss HD-kanaler från Sirius-satelliten (nu 3st) ...fast Viasat har många SD-kanaler inte Tele2 har ännu. Och så finns de kanaler CanalDigital sänder (4st). Och SVT HD! I norrköping finns stor utbredning av Tele2-fiber så vi ligger bra till för HDTVn; som antagligen kommer med de nya kanalerna & 24mbit. Tråkigt detta med parning av kort+box, vill kunna ha det i TVn, finns Sony,Sharp,Loewe som har HD-tuner. Hoppas Tele2 kommer med en private-HDkanal; då hoppar jag på direkt. Box med pvr? Fan snart behöver man inte skämmas för att ha Tele2. Kom ijjen å skriv.
Redigerat av toler, 21 December 2007 - 01:03.
Postad 22 December 2007 - 01:13
Hexxia
-
Hexxia
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Box med pvr? Fan snart behöver man inte skämmas för att ha Tele2. Kom ijjen å skriv.
box med pvr finns nu i lager PVR-box Bindningstid: Pris: 0 mån 3990:- 12 mån 1990:- och denna är en humax box med 160Gb disk http://www.tele2.se/...tvavgifter.html
Postad 22 December 2007 - 21:46
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Kanal-sidan nu på Tele2. Trevligt, saknas bara om HDTV då. . . tv1000 i 12mån för 119kr/mån = Betala för 7ord.mån.
Emitor Box smart30 verkar vara standard. smart230 är nog med TwinTuner. .Humax PVR TT saknar Hdmi.
T2_TV_Kanalmeny_dec08.jpg 159.59K
7 Antal nerladdningar
T2_TV_Kanalmeny_dec08.pdf 64.98K
6 Antal nerladdningar
Redigerat av toler, 22 December 2007 - 22:16.
Postad 03 January 2008 - 20:18
ndjr
-
ndjr
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Box med pvr? Fan snart behöver man inte skämmas för att ha Tele2. Kom ijjen å skriv.
box med pvr finns nu i lager PVR-box Bindningstid: Pris: 0 mån 3990:- 12 mån 1990:-
och denna är en humax box med 160Gb disk
http://www.tele2.se/...tvavgifter.html
Vet någon vilken humax box det är? någon som har fått en? bilder? spec?
Postad 03 January 2008 - 20:27
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Du hittar mer info om boxen här: http://www.tele2.se/...tal-tv-box.html , länkar längst ner men det kanske kan vara klokt att vänta eftersom det verkar som Tele2 kommer att köra HD i de nät som är ombyggda till 862MHz till vår/sommaren och då kanske det kommer någon kombibox med både HDD och HD
Postad 04 January 2008 - 18:26
ZireX
-
ZireX
-
Rookie
-
2 inlägg
Har T2V vilken conax ca modul funkar till en sony KDL-40W3000
Postad 04 January 2008 - 18:47
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
fråga nån tv handlare det är samma som comhem använder...
Postad 04 January 2008 - 19:14
ZireX
-
ZireX
-
Rookie
-
2 inlägg
om ja köper den här Conax 5.0 Canal Digital (ComHem, DVB-C) så bör de funka eller?
Postad 05 January 2008 - 14:53
ndjr
-
ndjr
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Någon som vet om Humax PVR-9200C boxen kan spela in Text-Tv ?
Postad 05 January 2008 - 15:23
Benedict
-
Benedict
-
Lärjunge
-
-
257 inlägg
Har sedan arbete i nätet för en månad sedan förlorat min freerider Canal+. Pajdegen dags.
(kunde inte posta i Gothnet-tråden - så jag tar det här!)
Förstår inte meningen. förstår inte ett enda ord. blir bara förvirrad. Någon som vet förresten om Tele2 kommer att ta sig i kragen snart och börja erbjuda BBC Prime och FOOD? edit: ser att Prime finns på analoga kanallistan... varför inte digital..
Redigerat av Benedict, 05 January 2008 - 15:39.
Postad 05 January 2008 - 16:05
miwa60
-
miwa60
-
Användare
-
-
109 inlägg
Kul för er att ni kan få HDTV. Vi andra sitter fortfarande med det analoga systemet på TELE2. De har inte uppdaterat här i Västervik, och de vet int eom de ska heller. Så kul..
Ungefär som att ha svartvit tv och bara tv1 och tv2.
Postad 06 January 2008 - 12:28
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Har det fixat DD 5.1 på SVT och Canal+ än?
Sitter fortfarande med marknätet i lägenheten, men funderar på att byta till Tele2 för att slippa antennen.
Postad 06 January 2008 - 14:11
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
bara SVT1 och 2 av Canal+ kanlelrna har fungerande dd5.1 ljud för mig... SVT2 och Canal+ Comedy har ac3 ljudspår men är helt tyst och Canal+ Drama har inte ens ett tyst ljudspår...
Postad 06 January 2008 - 14:14
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Om den spelar in hela strömmen som den kommer in i boxen som min box t.ex gör så kommer texttv med...
Postad 06 January 2008 - 14:26
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
om ja köper den här Conax 5.0 Canal Digital (ComHem, DVB-C) så bör de funka eller?
Själva CA modulen kommer säkert funka men om den funkar ihop med Sony's TV apparater kan jag inte svara på så fråga i nån Sony tråd eller hör med TV handlare...
Postad 06 January 2008 - 18:12
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
ja då är det bekräftat - hoppas HDTVn inte kommer ha såna problem som startade denna tråd om Digitaliseringen (var tog alla klagomål vägen?), och inte såna problem som Comhem har med sin box. toppen - nu får ni som läser fylla på här om detta! Tele2 är ju nära förbunden med Viasat (trots sambandet dols) och vi kan då vänta oss HD-kanaler från Sirius-satelliten (nu 3st) ...fast Viasat har många SD-kanaler inte Tele2 har ännu. Och så finns de kanaler CanalDigital sänder (4st). Och SVT HD!
I norrköping finns stor utbredning av Tele2-fiber så vi ligger bra till för HDTVn; som antagligen kommer med de nya kanalerna & 24mbit. Tråkigt detta med parning av kort+box, vill kunna ha det i TVn, finns Sony,Sharp,Loewe som har HD-tuner. Hoppas Tele2 kommer med en private-HDkanal; då hoppar jag på direkt. Box med pvr? Fan snart behöver man inte skämmas för att ha Tele2. Kom ijjen å skriv.
Menar du att man måste köpa en box av Tele2? Kommer jag inte kunna se på Tele2-kanalerna via min HTPC t.ex.?
Postad 06 January 2008 - 18:52
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
ja du kan se i HTPC sålänge det är SD kanaler....
Postad 06 January 2008 - 19:16
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
ja du kan se i HTPC sålänge det är SD kanaler....
Det är ju det man vill kunna dra nytta av i framtiden....äsch länge leve Boxer! http://tystpc.nu/for...opic.php?t=3180Tror jag behåller det ändå.
Redigerat av Sardaukar, 06 January 2008 - 19:19.
Postad 06 January 2008 - 20:33
ndjr
-
ndjr
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Om den spelar in hela strömmen som den kommer in i boxen som min box t.ex gör så kommer texttv med...
Enligt ljud och bild (elektronikvärlden) så klarar inte PVR-9200T versionen att spela in Text-Tv, men det kanske inte är samma spec i den som är gjord för cable?
Redigerat av ndjr, 06 January 2008 - 20:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|