Funkar fantastiskt! Man saknar den där " liknande artister.." funktionen. Det är nog enda skillnaden, men visst, den är ju trevlig. I min familj kör vi både Iphone, Android-phone och PC. Allt funkar lika smidigt. Ljudet är också riktigt bra, redan utan separat dac. Jämfört med pc till förstärkare via 3,5 mm. plugg är skillnaden milsvid.Tjenare,
Funderar på att köpa en Sonos Connect för att streama Spotify och ha iPad/Android lur som fjärr. Hur funkar Spotify på denna? är den som i datorn eller är det en super nedbantad version? Är det bättre att ha kvar Spotify på datorn och köra med remoteless appen? Tycker annars att den verkar smidig och att man skulle slippa att ha datorn på hela tiden
Tacksam för svar
//Micke
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
92:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
7 799:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
2 549:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
5 140:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
7 790:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
2 549:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
6 290:- |
Postad 28 december 2011 - 17:09
Postad 28 december 2011 - 18:10
Om dеt skulle visa sig att avståndet är för långt, (d.v.s. väääldigt långt) så är det ju bara att sätta upp en liten spelare till mellan routern och ZP90 så bygger den på räckvidden.Tackar för svaren !
Siktar nog på en bridge vid routern med sladd och håller sen tummarna för att trådlösa signalen till en ZP90 räcker
Hälsningar
fuppen
Postad 28 december 2011 - 18:36
Funkar fantastiskt! Man saknar den där " liknande artister.." funktionen. Det är nog enda skillnaden, men visst, den är ju trevlig. I min familj kör vi både Iphone, Android-phone och PC. Allt funkar lika smidigt. Ljudet är också riktigt bra, redan utan separat dac. Jämfört med pc till förstärkare via 3,5 mm. plugg är skillnaden milsvid.
saknar "liknande artister" saknar också att kunna "share" till facebook, twitter osv .. annars grymt nöjd och ersätter totalt Spotify på datorn
//Mike
Postad 28 december 2011 - 18:54
Inställningar > Hantera tjänster > Sociala nätverkstjänster > Tillgängliga tjänster > Twitter.
Postad 28 december 2011 - 19:05
Ja, det jag saknar är "liknande artister", årtal och "5-mest spelade" med just det bandet. Kanske skulle skriva om det på sonos forumet för se om de kan ändra på det i framtiden. Annars håller jag med, jäkligt smidigt.saknar "liknande artister" saknar också att kunna "share" till facebook, twitter osv .. annars grymt nöjd och ersätter totalt Spotify på datorn
//Mike
Postad 28 december 2011 - 19:06
Twitter går väl?! har inte använt den iofs men det finns ju där...
Inställningar > Hantera tjänster > Sociala nätverkstjänster > Tillgängliga tjänster > Twitter.
ja se där

//Mike
Postad 28 december 2011 - 19:43

Postad 28 december 2011 - 19:58
Om dеt skulle visa sig att avståndet är för långt, (d.v.s. väääldigt långt) så är det ju bara att sätta upp en liten spelare till mellan routern och ZP90 så bygger den på räckvidden.
Det räcker att ha en "brygga" i mellan, så förlänger den räckvidden
Funderar på en Sonos Connect, är det någon som vet om man kan koppla den till en D-Link DAP-1522 brygga som sen pratar trådlöst med routern. Eller måste Sonos absolut kopplas med kabel till routern alternativt att en Sonosbrygga kopplas med kabel till routern?
![]()
Man måste ha en Sonos-pryl kopplad med nätverkskabel, det spelar ingen roll vilken
Postad 28 december 2011 - 20:10
Man måste ha en Sonos-pryl kopplad med nätverkskabel, det spelar ingen roll vilken
Ok, tack för snabbt svar. Då fattar allså inte Sonos att den är kopplad till en trådlös D-Linkbrygga utan tror den är kopplad till min router. Det var ju bra då slipper jag köpa en Sonosbrygga...
Postad 28 december 2011 - 20:24
Det räcker att ha en "brygga" i mellan, så förlänger den räckvidden
Sant, tänkte mer att om man har såna avstånd så låter det som att det är dags för en extra musik zon

Redigerat av Unregistered04df7d78, 28 december 2011 - 20:24.
Postad 28 december 2011 - 20:29
Ok, tack för snabbt svar. Då fattar allså inte Sonos att den är kopplad till en trådlös D-Linkbrygga utan tror den är kopplad till min router. Det var ju bra då slipper jag köpa en Sonosbrygga...
Jag tror hela grejen är att den vill ha ett IP-nummer av din router och det spelar ingen roll hur, bara den är "kablad" och det är ju också routern som man kopplar upp sig mot om man kör men någon annan kontroll är Sonos egna.
Postad 28 december 2011 - 21:30
Antar Airport Express endast kör allt trådlöst därav man bara får 160kbs?
Postad 29 december 2011 - 13:31
Var inne på HiFi klubben och tänkte köpa en Play 5 för att ha som köksradio ihop med det övriga Sonos systemet.
Blev faktiskt rätt besviken på vad den presterade i ljudkvalité. Inte HiFi direkt utan mer typ transistorradio med mycket bra ljud. Hade väntat mig mer efter att ha läst alla positiva recensioner både här och på andra sidor.
Åkte hem med ytterligare en Sonos ZP90 istället med tanken på att när nu
mina Swans H5 högtalare trivdes så bra ihop med en ZP90 så varför inte köpa ett par Swans
M10 också. Kostar ju bara ett par hundringar mer totalt än en Play 5.
Beställde och o yes, bästa köpet jag gjort på länge.
Helfin design och finish samt ett makalöst ljud (efter 25 timmars inspelningstid) som inte hörde till kategorin datorhögtalare utan var av ren HiFi klass!
Förstår nu varför det har ropats hurra på div. testsidor och forum över dessa högtalare sen ett par år nu. Kan inte annat än sälla mig till den hyllningskören.
Detta är marknadens bästa datorhögtalare som i sin design och ljudkvalité kan passa till mycket annat.
Som i mitt kök till exempel:
http://www.mychifi.se/
Det där ser ju kanon ut minst sagt men tyvärr är ju M10:orna slutsålda och kommer in i mars

H5:orna såg även dem riktigt fina ut och skulle passa perfekt i vardagsrummet när jag skickar ner stora bioljudet till min blivande biosalong.
Denna pryldjävul man har inom sig är farlig minst sagt.
Det enda jag undrar är som någon annan undrade, basen i H5? Jag lirar mycket elektronisk musik, gärna på hög volym.
Postad 29 december 2011 - 14:05
Beställde ytterligare en uppsättning M10 för att ha till datorerna i samband med att jag publicerade bilden. Tänkte att det var bäst så...Det där ser ju kanon ut minst sagt men tyvärr är ju M10:orna slutsålda och kommer in i mars
. Men det blir nog ändå ett köp till datorrummet, vill ha ett system till köket också sen
.
H5:orna såg även dem riktigt fina ut och skulle passa perfekt i vardagsrummet när jag skickar ner stora bioljudet till min blivande biosalong.
Denna pryldjävul man har inom sig är farlig minst sagt.
Det enda jag undrar är som någon annan undrade, basen i H5? Jag lirar mycket elektronisk musik, gärna på hög volym.

Spelar själv mycket elektroniskt och som jag skrev tidigare så är basen helt ok för sovrummet. Men skall du spela högt i vardagsrummet så är nog en sub ett bra komplement. Subben H10 finns inte inne nu men vad jag förstått så skall den väl också dyka upp i lagerlistan hos MYC HiFi så småningom.
Postad 29 december 2011 - 15:39
Beställde ytterligare en uppsättning M10 för att ha till datorerna i samband med att jag publicerade bilden. Tänkte att det var bäst så...
Spelar själv mycket elektroniskt och som jag skrev tidigare så är basen helt ok för sovrummet. Men skall du spela högt i vardagsrummet så är nog en sub ett bra komplement. Subben H10 finns inte inne nu men vad jag förstått så skall den väl också dyka upp i lagerlistan hos MYC HiFi så småningom.
Jag ska lägga en beställning på M10 nu iaf, 1079:- skulle jag få dem för. Efter årsskiftet hamnar de troligtvis på 1479:- men med en rabatt på 20% vilket blir 1183:-.
För att inte gå helt off-topic så kan jag även meddela att jag köpt min första sonospryl nu, har dock inte packat upp den än då det är en födelsedagspresent till frugan. Hon ville ha en tivoliradio men jag vill ha sonos så man får ju inte va dum utan köpa det man själv vill ha

Så det blev en Play:3 med tillhörande bridge. Sen får vi utöka vad det lider.
Postad 29 december 2011 - 22:27
Med det i minnet var jag idag och köpte en Cambridge DacMagic hos HiFi-Klubben till mellandagspriset 1998:-.
Men med i mitt lilla projekt är också en Behringer Ultra Curve Pro DEQ2496 digital equalizer. En ren studiopryl som har en analytisk monitor-DAC avsedd för just monitorer. Monitorer är ju inte avsedda för HiFi utan är ett arbetsredskap för mixning och ljudkorrigering. Så den DAC:en gör ingen sann HiFi vän speciellt glad utan jag har mest använt equalizern till mätningar och tester.
Tanken är att koppla ihop ZP90 med equalizern som sen går vidare till DacMagic för att avsluta med mina Swans H5.
Har inte kommit så långt utan här kommer det häftiga.
När jag kom hem kopplade jag ihop DacMagic med en ZP90 och Swans H5 högtalarna mest för att kolla om den var hel och utan några större förväntningar.
Tappade nästan hakan över vad som kom ut genom högtalarna. Ett fantastiskt mjukt ljud med en otrolig detaljrikedom. Detta var ingen liten skillnad utan en enorm skillnad!
Så varför blev ljudet så mycket bättre för mig? Ja, det slutliga ljudet i en anläggning är alltid dess svagaste länk. I det här fallet ZP90:s DAC. Med den utbytt fick högtalarna chansen att visa vad de verkligen kunde och wow vilka högtalare Swans H5 är!
Skall börja ställa in equalizerns ljudkurva efter rummet med en mätmikrofon i morgon så får vi se vad som händer. Rafflande fortsättning!

Postad 30 december 2011 - 11:27
Kan vi sluta spamma om dessa högtalare i Sonos-tråden nu och göra det i den officiella Swan-tråden?[perri goes on and on igen om hans högtalare]
Tack.
Postad 30 december 2011 - 13:04
Postad 30 december 2011 - 13:09

Postad 30 december 2011 - 13:10
Förtydligande - dockan gör alltså all musik på den aktuella ipod/iphone tillgänglig i sonos vanliga styrprogram, har aldrig försökt använda den på något annat sätt.
Redigerat av -Q-, 30 december 2011 - 13:13.
Postad 30 december 2011 - 13:41
Kan vi sluta spamma om dessa högtalare i Sonos-tråden nu och göra det i den officiella Swan-tråden?
Tack.
Spamma?
Vad jag nu skrev här sist var att DAC:en i ZP90 trots allt inte visar sig vara så speciellt bra med rätt utrustning.
Tidigare pekade jag på de ljudmässiga fördelarna att skippa förstärkaren och koppla aktiva högtalare direkt till ZP90.
Dvs helt relevanta diskussionsämnen för den här tråden.
Att det sen råkade bli Swans och inte andra aktiva högtalare beror ju på att det är dessa jag har köpt.
Postad 30 december 2011 - 16:39
Dockan är till för att kunna spela musiken du har på den aktuella ipod/iphone som du sätter i dockan. Grymt smidigt om man har polare över som har låtar på en lista som inte finns spotify men man vill kunna spela upp dem i valfri zon. Om du bara vill köra spotify finns det inbyggd klient i Sonos-spelarna (du loggar bara in med ditt konto, sen kör man).
Förtydligande - dockan gör alltså all musik på den aktuella ipod/iphone tillgänglig i sonos vanliga styrprogram, har aldrig försökt använda den på något annat sätt.
Den inbyggda Spotify klienten finns då bara på de dyrare maskinerna? Som t.ex Sonos Connect har inbyggd Spotify som streamar direkt till Receiver och sedan styr du bara allt ifrån Sonos appen ink Spotify igenom det. På detta vis så går man alltid ut optimal ljudkvalité (320kbps) ifrån Spotify eftersom trådlöst streaming är begränsat till 160kbps i Spotify.
De borde väl finns något annat system som har inbyggd Spotify klient som sedan kopplas till receiver, och sedan låter en styra Spotify igenom en app fast betydligt billigare?
Redigerat av Haziza, 30 december 2011 - 16:42.
Postad 30 december 2011 - 18:41
Postad 30 december 2011 - 19:04
Spamma?
Vad jag nu skrev här sist var att DAC:en i ZP90 trots allt inte visar sig vara så speciellt bra med rätt utrustning.
Tidigare pekade jag på de ljudmässiga fördelarna att skippa förstärkaren och koppla aktiva högtalare direkt till ZP90.
Dvs helt relevanta diskussionsämnen för den här tråden.
Att det sen råkade bli Swans och inte andra aktiva högtalare beror ju på att det är dessa jag har köpt.
Håller för all del med!
Det här är väl jättebra information för oss Sonos användare, lösningar som passar bra ihop med Sonos, det som är mindre bra och kan förbättras.
Jättebra arbete Perri!
Slog nyss till på ett par H5, smidig lösning som jag har stora förhoppningar på

Tyvärr verkar dacmagic vara slut, går inte att beställa via deras sida

Postad 30 december 2011 - 20:53
Håller för all del med!
Det här är väl jättebra information för oss Sonos användare, lösningar som passar bra ihop med Sonos, det som är mindre bra och kan förbättras.
Jättebra arbete Perri!
Slog nyss till på ett par H5, smidig lösning som jag har stora förhoppningar på
Tyvärr verkar dacmagic vara slut, går inte att beställa via deras sida
Jo, det gäller ju att ta tillfället i flykten s.a.s.
Om du inte har möjlighet att ta dig till en butik så finns det en annan DAC som är strået vassare än DacMagic och som jag själv funderade på innan HiFi klubben sänkte priset.
Den har det potenta namnet Musical Fidelity M1 DAC och är just nu prissänkt med en tusenlapp till 3990:- hos Reference Audio.
Visst, dubbla priset, men vad gör man inte för lite välljud!

Postad 31 december 2011 - 09:25
Postad 01 januari 2012 - 23:14
Liten beskrivning av den funktionalitet som finns i Sonos iPad app relaterat till Wimp.
I iPad appen för Sonos går det att markera både album och låtar som favoriter (det går också att avmarkara dom). Det finns också ett antal listor så som ”Rekomenderade Albums, - Tracks och playlists. Även några som heter Wimp Top 40 Album och Nya Album. Dom här listorna gör det enklare att ”botanisera” bland låtar och album inifrån Sonos Appen på iPad (eller annan Sonos kontroller)
Jag såg i några tidigare inlägg att det är många som saknar ”Related artists” från PC pplikationen för Spotify i Sonos. Den funktionen finns inte heller med i Wimps integration med Sonos men växlar men över till Wimps iPad app så hittar man den, dock lite lurigt att hitta. För att komma till ”Similar artists” som det heter i Wimp, så markerar man ett album och håller kvar fingret några sekunder. Då får man upp en meny där man kan välja ”Show artist”. När man kickat på det menyalternativet så får man upp en sida med en beskrivning av artisten av samma typ som finns på Last.fn och en rad med ”Similar artists”. Här kan man också välja att markera artisten som favorit.
Den här funktionaliteten finns alltså i iPad appen för Wimp och inte i Sonos appen.
Vad det gäller ljudkvaliten så har jag inte lyckats höra någon skillnad mellan Spotify och Wimp. Vore roligt att höra om någon annan märkt någon av någon skillnad i ljudkvalite mellan dessa streamingtjänster.
Redigerat av Arngrim, 01 januari 2012 - 23:18.
Postad 03 januari 2012 - 16:31
Naturligtvis jättekul att du fått ett sånt lyft. Men SÅ dålig upplever jag nog inte att den inbyggda är. Kan ju ha något med matchningen att göra, något i kedjan har kanske inte trivts med sonosdacens egenskaper.Det har varit mycket diskussioner på olika forum om ZP90:s DAC är bra eller inte, eller om man skulle köra med en separat DAC. Rätt många har blivit besvikna då de inte har hört någon skillnad. Andra har märkt en mindre skillnad och några få en större skillnad till det bättre.
Med det i minnet var jag idag och köpte en Cambridge DacMagic hos HiFi-Klubben till mellandagspriset 1998:-.
Men med i mitt lilla projekt är också en Behringer Ultra Curve Pro DEQ2496 digital equalizer. En ren studiopryl som har en analytisk monitor-DAC avsedd för just monitorer. Monitorer är ju inte avsedda för HiFi utan är ett arbetsredskap för mixning och ljudkorrigering. Så den DAC:en gör ingen sann HiFi vän speciellt glad utan jag har mest använt equalizern till mätningar och tester.
Tanken är att koppla ihop ZP90 med equalizern som sen går vidare till DacMagic för att avsluta med mina Swans H5.
Har inte kommit så långt utan här kommer det häftiga.
När jag kom hem kopplade jag ihop DacMagic med en ZP90 och Swans H5 högtalarna mest för att kolla om den var hel och utan några större förväntningar.
Tappade nästan hakan över vad som kom ut genom högtalarna. Ett fantastiskt mjukt ljud med en otrolig detaljrikedom. Detta var ingen liten skillnad utan en enorm skillnad!
Så varför blev ljudet så mycket bättre för mig? Ja, det slutliga ljudet i en anläggning är alltid dess svagaste länk. I det här fallet ZP90:s DAC. Med den utbytt fick högtalarna chansen att visa vad de verkligen kunde och wow vilka högtalare Swans H5 är!
Skall börja ställa in equalizerns ljudkurva efter rummet med en mätmikrofon i morgon så får vi se vad som händer. Rafflande fortsättning!
Postad 03 januari 2012 - 20:04
Efter att surfat en del på Sonos forum så verkar det finnas en liten undangömd funktion i Sonos som jag
funderat över.
Det verkar som man kan "utöka" sitt trådlösa nät genom att ansluta en trådlös produkt trådat till sin Sonos produkt?!
Låter skumt i mina öron ... någon som provat?
mvh
agron
Postad 03 januari 2012 - 20:14
Postad 03 januari 2012 - 21:10
Naturligtvis jättekul att du fått ett sånt lyft. Men SÅ dålig upplever jag nog inte att den inbyggda är. Kan ju ha något med matchningen att göra, något i kedjan har kanske inte trivts med sonosdacens egenskaper.
Kanske uttryckte mig lite luddigt där.
DAC:en som sitter i Sonos är inte dålig, mera typ medelgod, som jag numera förstår...

Men som redan sagts, en anläggnings prestanda är aldrig bättre än dess svagaste länk.
Har man en del i sin anläggning som visar sig vara av bra mycket högre kvalité och sen byter ut den sämre delen så blir ju lyftet desto större.
Den enda matchningen som kan vara riktigt kritisk är mellan förstärkare och högtalare där det kan gå rätt mycket på tok. Högtalarna kan vara trögdrivna, impedanskurvan märklig, förstärkaren för svag, felaktig dämpfaktor i slutsteget m.m. m.m.
Allt det där slipper man om man köper aktiva högtalare av högre kvalité då slutsteg och högtalarelement är helt anpassade till varandra.
Den anpassningen togs ytterligare ett varv på Swans H5 då den är uppbyggd med elektroniskt delningsfilter och dubbla slutsteg för resp. högtalarelement.
Bättre DAC:ar konkurrerar egentligen bara med högre detaljrikedom i ljudet som då oftast upplevs som luftigt, mjukt, etc.
Kombinationen Sonos ZP90 - DacMagic - Swans H5 är som jag ser det den perfekta kombination om man vill ha något mindre men ändå befinna sig i high-end segmentet.
Postad 03 januari 2012 - 21:17
Postad 03 januari 2012 - 22:39
Enligt mig så är det knappast en DAC som är svagaste länken i de flesta systemen, utan rummet. Har man inte gjort seriösa akustiska ingrepp så kommer den påverka ljudet enormt mycket mer än den sämsta dacen på marknaden.Men som redan sagts, en anläggnings prestanda är aldrig bättre än dess svagaste länk.
Har man en del i sin anläggning som visar sig vara av bra mycket högre kvalité och sen byter ut den sämre delen så blir ju lyftet desto större.
Det är min åsikt (som gjort något åt rummet och inte brytt mig det minsta om DACar).
Postad 03 januari 2012 - 23:18
Enligt mig så är det knappast en DAC som är svagaste länken i de flesta systemen, utan rummet. Har man inte gjort seriösa akustiska ingrepp så kommer den påverka ljudet enormt mycket mer än den sämsta dacen på marknaden.
Det är min åsikt (som gjort något åt rummet och inte brytt mig det minsta om DACar).
Visst är det så om man ser till den totala ljudbilden.
Men dämpning och reflektioner har rätt lite med detaljåtergivningen av ljudet att göra såvida man nu inte befinner sig i ett stort kalt rum med massor av ekon och ståendevågor som stör ljudet.
Annars spelar det mindre roll om rummet inte är optimerat då man ändå hör detaljer bättre med en bra DAC även om det för övrigt inte låter perfekt.
Eller tvärtom, du kan aldrig få ett optimalt ljud i ditt perfekta rum utan bra komponenter.
Så varför då stolt deklarera att du inte bryr dig det minsta om DAC:ar istället för att eventuellt optimera allt?
Redigerat av perri, 03 januari 2012 - 23:34.
Postad 04 januari 2012 - 00:13
Det har ALLT med detaljåtergivning att göra! När man fått bort efterklangen och de störande första reflexerna så får man en detaljåtergivning som man aldrig trodde kunde vara sann. Sådana skillnader får du inte ens mellan en trasig DAC och den bästa på marknaden.Men dämpning och reflektioner har rätt lite med detaljåtergivningen av ljudet att göra såvida man nu inte befinner sig i ett stort kalt rum med massor av ekon och ståendevågor som stör ljudet.
Nja, eftersom skillnaden mellan vanliga DACar idag är mellan icke hörbara till kanske hörbara under rätt extrema förhållande så känns det inte, för mig, som något viktig punkt att lägga energi på.Eller tvärtom, du kan aldrig få ett optimalt ljud i ditt perfekta rum utan bra komponenter.
Därför att det mesta (nästan all?) skillnad som folk upplever mellan olika DACar beror på olika ljudnivå eller inbillning.Så varför då stolt deklarera att du inte bryr dig det minsta om DAC:ar istället för att eventuellt optimera allt?
Postad 04 januari 2012 - 02:19
Det har ALLT med detaljåtergivning att göra! När man fått bort efterklangen och de störande första reflexerna så får man en detaljåtergivning som man aldrig trodde kunde vara sann. Sådana skillnader får du inte ens mellan en trasig DAC och den bästa på marknaden.
Nja, eftersom skillnaden mellan vanliga DACar idag är mellan icke hörbara till kanske hörbara under rätt extrema förhållande så känns det inte, för mig, som något viktig punkt att lägga energi på.
Därför att det mesta (nästan all?) skillnad som folk upplever mellan olika DACar beror på olika ljudnivå eller inbillning.
Det var värst vad du vill bråka då...

Postad 04 januari 2012 - 02:31

Av egen efarenhet skulle jag vilja säga att i de lägre prisklasserna är det inga problem att höra skillnader på DACar.
Däremot när vi börjar tala lite dyrare varianter, säg.. över 10k kan det vara hårfina skillnader, kanske en smaksak i slutändan.
Rummet egenskaper gör mycket för slutresultatet men man kan med enkla medel komma långt.
Varför dissar du att Perri hör väldigt stor skillnad i sitt rum med sin kringutrustning, du har ju ingen aning om hans rums egenskaper.
NU KRAMAS VI ISTÄLLET

Postad 04 januari 2012 - 07:18
Det var värst vad du vill bråka då...

Fanns inget bråk alls i det inlägget, bara en återberättning av vår fysiska värld och mina åsikter om skillnader.
Postad 04 januari 2012 - 10:09
Hej hej,Hej!
Efter att surfat en del på Sonos forum så verkar det finnas en liten undangömd funktion i Sonos som jag
funderat över.
Det verkar som man kan "utöka" sitt trådlösa nät genom att ansluta en trådlös produkt trådat till sin Sonos produkt?!
mvh
agron
Läs ett par av mina gamla inlägg här i tråden så kanske bilden klarna lite

Börja här och följ diskussionen nedåt ett antal poster.
Postad 04 januari 2012 - 13:25
Jag kör en sådan lösning hemma.Hej!
funderat över.
mvh
agron
I arbetsrummet: Router med inkopplad ZoneBridge
I vardagsrummet: ZP90 - till denna har jag kopplat min Xbox 360 samt HTPC som via Sonos-nätet streamar saker från NAS'en som står i arbetsrummet.
Fungerar prima upp till 720p(mkv) om man inte samtidigt spelar musik på alla Sonos-enheterna.
Det är dock inte en utökning av det trådlösa utan snarare en brygga.
Redigerat av mr.keyser, 04 januari 2012 - 13:26.
Postad 04 januari 2012 - 13:27
Håller också med om att en bra dac förbättrar ljudkvaliteten i Sonos tydligt, har själv en Arcam RDac. Blev bara lite förvånad över att lyftet blev såpass stort.Håller helt med om att en bra DAC förbättrar ljudkvaliten i Sonos. Den dac som sitter i Sonos spelaren är inte särskilt bra men det kanske krävs en del av övrig utrustning för att det ska höras tydligt.
Postad 04 januari 2012 - 14:27
Håller med dig i det mesta. Tycker dock att dacen kan göra skillnad i annat än upplösning. Min Rdac tillförde rätt mycket mer kraft också. Låter konstigt, jag vet, men har sett att många andra också upplever sin Rdac så.Kanske uttryckte mig lite luddigt där.
DAC:en som sitter i Sonos är inte dålig, mera typ medelgod, som jag numera förstår...
Men som redan sagts, en anläggnings prestanda är aldrig bättre än dess svagaste länk.
Den enda matchningen som kan vara riktigt kritisk är mellan förstärkare och högtalare där det kan gå rätt mycket på tok. Högtalarna kan vara trögdrivna, impedanskurvan märklig, förstärkaren för svag, felaktig dämpfaktor i slutsteget m.m. m.m.
Allt det där slipper man om man köper aktiva högtalare av högre kvalité då slutsteg och högtalarelement är helt anpassade till varandra.
Den anpassningen togs ytterligare ett varv på Swans H5 då den är uppbyggd med elektroniskt delningsfilter och dubbla slutsteg för resp. högtalarelement.
Bättre DAC:ar konkurrerar egentligen bara med högre detaljrikedom i ljudet som då oftast upplevs som luftigt, mjukt, etc.
Kombinationen Sonos ZP90 - DacMagic - Swans H5 är som jag ser det den perfekta kombination om man vill ha något mindre men ändå befinna sig i high-end segmentet.
Har själv funnit nära nog total harmoni i System Audio Aura 60, Sugden A21A och Sonos/Rdac. Men visst tusan skulle ett par Ranger master sitta fint. Allt kan bli bättre...

Skulle för övrigt vara kul om folk berättade om sina anläggningar. Hur de ser ut och vilka uppgraderingar man gjort osv. Skulle vara en intressant tråd att följa.
Redigerat av laddie15, 04 januari 2012 - 14:36.
Postad 04 januari 2012 - 16:16
Vet inte om du är sarkastisk Perri men är gärna med och hyllar Dac, en fantastisk pryl!Jaaaa!! Gruppkram med DAC!

Postad 04 januari 2012 - 16:41
Ö vadå? Har du inte läst mina tidigare hurra inlägg?Vet inte om du är sarkastisk Perri men är gärna med och hyllar Dac, en fantastisk pryl!

Postad 04 januari 2012 - 17:21
Håller med dig i det mesta. Tycker dock att dacen kan göra skillnad i annat än upplösning. Min Rdac tillförde rätt mycket mer kraft också. Låter konstigt, jag vet, men har sett att många andra också upplever sin Rdac så.
Har själv funnit nära nog total harmoni i System Audio Aura 60, Sugden A21A och Sonos/Rdac. Men visst tusan skulle ett par Ranger master sitta fint. Allt kan bli bättre...
Skulle för övrigt vara kul om folk berättade om sina anläggningar. Hur de ser ut och vilka uppgraderingar man gjort osv. Skulle vara en intressant tråd att följa.
Själv kör jag med tre ZP90 i kåken varav en är till surroundanläggningen/stereon i vardagsrummet. Har en automatisk omkoppling mellan systemen.
Till stereon kör jag med en XTZ 100 D3 som har en väldigt bra DAC inbyggd från Analog Devices, AD1955, så där behövs ingen extern DAC till ZP90.
Stärkaren är kopplad till ett par Swans Diva 5.2 plus en gammal Audio Pro B2-50 HiFi sub.
Låter helt underbart men är trots det sugen på ett par Swans 2.2 i framtiden. Mycket vill ju som bekant alltid ha mer...

Postad 04 januari 2012 - 18:21
Nej, förlåt!Ö vadå? Har du inte läst mina tidigare hurra inlägg?

Postad 04 januari 2012 - 21:42
Rummet egenskaper gör mycket för slutresultatet men man kan med enkla medel komma långt.
Varför dissar du att Perri hör väldigt stor skillnad i sitt rum med sin kringutrustning, du har ju ingen aning om hans rums egenskaper.
Helt riktigt. Tre meter i takhöjd och hundra år gamla furuväggar med torvisolering piffar faktiskt upp det mesta i högtalarväg. Behövdes bara lite mätning samt gardiner och mattor på strategiska ställen för att det skulle bli komplett.
Postad 05 januari 2012 - 07:26
Nej, rummets egenskaper gör enormt mycket för slutresultatet.Rummet egenskaper gör mycket för slutresultatet men man kan med enkla medel komma långt.
Jag dissar inte hans upplevelse, jag ifrågasätter bara vad den beror på eftersom empirin talar åt ett håll.
Postad 05 januari 2012 - 09:07
Håller helt med. Finns ju faktiskt rum som fungerar ganska bra i sig själv. Har själv ett gammalt hus med massiva 70 mm. träväggar, invändigt klädda med 16 mm. tretex(de där mjuka skivorna som finns än idag). En tjock matta och lite gardiner är allt som har behövts för mig.Helt riktigt. Tre meter i takhöjd och hundra år gamla furuväggar med torvisolering piffar faktiskt upp det mesta i högtalarväg. Behövdes bara lite mätning samt gardiner och mattor på strategiska ställen för att det skulle bli komplett.

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar