Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - Antec Fusion **

1389 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SilverStone Nightjar ST30NF 300W (Nätaggregat) 1 9,4 (14) Inga priser
Antec NSK2400 (Silver/Svart) (Chassin) 4 8,67 (8) Inga priser
Antec Fusion (Silver/Svart) (Chassin) 2 9,06 (30) Inga priser
Antec Fusion Black 430 (Svart) (Chassin) 3 8,78 (22) Inga priser
Antec Fusion 430 V2 (Silver/Svart) (Chassin) 3 8,61 (35) 1 798:-
Antec NSK2480 380W (Silver/Svart) (Chassin) 4 8,56 (26) Inga priser
Antec Fusion Remote (Silver/Svart) (Chassin) 5 8,15 (12) 1 690:-
Antec Fusion Remote Max (Svart) (Chassin) 5 7,25 (11) Inga priser
24 relaterade trådar
atx kort i antec fusion, gjort bortmig (5 inlägg) 13 år sedan
HTPC bygge - Bör jag ändra på något? (21 inlägg) 14 år sedan
Antec black LCD +Mediaportal (28 inlägg) 15 år sedan
Omvandla en Antec Fusion till Full ATX! (16 inlägg) 15 år sedan
Kommentarer till Tyst HTPC Quad core av demoniak (2 inlägg) 16 år sedan
Kommentarer till Tyst HTPC Quad core av demoniak (3 inlägg) 16 år sedan
Plockat ihop en HTPC, något som fattas? (21 inlägg) 16 år sedan
Antec NSK1480 vs Antec NSK2480 (9 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Antec Fusion 430 (4 inlägg) 16 år sedan
Nätdel i Antec 2480 (4 inlägg) 16 år sedan
Vad för HTPC`/Cube chassie? (7 inlägg) 16 år sedan
Antec Fusion v2 eller OrigenAE H6 (Silver) ? (5 inlägg) 16 år sedan
Passiv kylning till XFX GEFORCE 8800GT 512MB ? (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC-bygge - Trasiga delar? :-/ (9 inlägg) 16 år sedan
5.1 utan förstärkare (1 inlägg) 16 år sedan
Klarar jag mig med 300W? (20 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på setup sökes (13 inlägg) 17 år sedan
Mitt inte så unika HTPC projekt.... (6 inlägg) 17 år sedan
Nätverket på min HTPC (3 inlägg) 17 år sedan
Antec fusion plats på sidan? (2 inlägg) 17 år sedan
HD HTPC för ca: 10.000 SEK (11 inlägg) 17 år sedan
HTPC (11 inlägg) 17 år sedan
Ersätta Boxer-box (4 inlägg) 17 år sedan
HTPC-burk (11 inlägg) 18 år sedan

Postad 04 januari 2008 - 18:03

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Tjena.

Jag har nyss köpt en Nitrogon NT01 V2.0

Undrar bara vilken cputemp ni fått med den? Vet att många kör den tillsammans med fusion chassifläktarna. Jag undrar om det innebär någon temperatursänkning om jag byter till NT01?

Just nu kör jag Minininjan och har en temp på 38 -42. Kör min cpu överklockad från 1,8 ghz till 2,3Ghz.

En NT01 kyler sämre än den boxade originalfläkten. Mini-ninjan lirar i en helt annan division än NT01.

Postad 04 januari 2008 - 23:21

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Nån som har den som vill kommentera temperaturer i samband med Antec fusion?
NT01 ligger tätare mot fläktarna vilket ökar luftflödet genom den. Jag undrar bara om det är värt det så att jag kan ta bort en fläkt till.

/Feducci

Postad 04 januari 2008 - 23:29

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Min HTPC är ett Gigabyte moderkort med en E6750. Jag kör processorn i originalhastighet med endast mini-ninjan UTAN fläkt, men med två chassifläktar. Ninjan behöver alltså inte fläktas nämnvärt. CPU temp vid 1080p avspelning (ffdshow med en dell lullull inställt) ligger på strax under 36 grader.

Postad 05 januari 2008 - 11:18

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Min HTPC är ett Gigabyte moderkort med en E6750. Jag kör processorn i originalhastighet med endast mini-ninjan UTAN fläkt, men med två chassifläktar. Ninjan behöver alltså inte fläktas nämnvärt. CPU temp vid 1080p avspelning (ffdshow med en dell lullull inställt) ligger på strax under 36 grader.

Schyssta temps måste jag säga! Själv ligger jag nu på ca 36-36-38-36 på min Q6600 och då med fläkt på ninja och original chassie fläktarna på max. Ingen höjdare alltså. När jag körde chassiet i tvbänken och fläktarna på Medel så låg den på 44-44-46-44 på ett ungefär och med stockkylaren 50+ på cpun. Testade även prime 95 med mini ninjan ca 1h då hade jag 67grader i temp och med stockkylaren 72+. Är det bara jag eller går min välfigt varm jämfört med andras, har iaf fått den uppfattningen.

Kör med följande: Antec Fusion V2, Asus P5E-VM HDMI, Intel Core 2 Quad Q6600 ,DDR2 PC6400 2048MB, Sparkle GF8800GT 512mb

Sammanfattat:

Stockkylare i tvbänk idle 50+ load 72+ Inte allt för länge i Prime95 vart nog så varmt (Fläktar på max)
Ninja i tvbänk idle ca 45 load 67 efter 1h Prime95(Fläktar på Medel)
Utanför tvbänk idle ca 38 load 56-56-54-52 efter ca 15 min Prime 95 (Fläktar på medel)
Utanför tvbänk idle ca 36 load 52-52-50-49 efter ca 15 min Prime 95(Fläktar på max)

Testade att montera om stockkylaren när jag körde med den dock ingen skillnad i temp. Sen ska väl även kylpastan "brännas in" ett tag och ska väl ge några få grader mindre temp efter ca 200h eller vad det var. Men jag är tveksam.
Man ska ju igentligen köra prime95 längre men men. Visar ju lite iaf vilka temp jag har.

Redigerat av zalsson, 05 januari 2008 - 11:23.

Postad 05 januari 2008 - 17:07

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hej, allihopa!

Äntligen har jag fått fart på min fjärr + Fusion v2!

Köpte en Origen MCE (150:-) som funkar klockrent nu! Det jag har gjort är att installera dom senaste Antec VFD drivisarna som postades här i tråden..

Tänkte dela med mig lite kom hur man gör för att datorn att starta från avstängt läge med fjärren:

All cred ska gå oavkortat till "Danne" här på forumet, hur han lyckades klura ut detta ska jag låta vara osagt men..

Börja med att skruva isär frontpanelen (3 skruv samt tre plasthakar), skruva sedan loss den svarta plastkåpan som sitter för displayen (4 skruv). Här har du två stift som inte används. Ta sladden som heter PWR/SW som sitter på moderkortet och sätt denna här, sen tar du dom två som heter PWR/MB samt GND och sätter på moderkortet ist. (PWR/MB samt GND kommer redan från displayen)

Jag fick modda plastkåpan som sitter för displayen så att den långa PWR/SW stiften fick plats..

Sen är det bara att skruva ihop allt igen!

Tack Danne!

Postad 06 januari 2008 - 00:29

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Hej, allihopa!

Köpte en Origen MCE (150:-) som funkar klockrent nu! Det jag har gjort är att installera dom senaste Antec VFD drivisarna som postades här i tråden..

Tänkte dela med mig lite kom hur man gör för att datorn att starta från avstängt läge med fjärren:

All cred ska gå oavkortat till "Danne" här på forumet, hur han lyckades klura ut detta ska jag låta vara osagt men..

Börja med att skruva isär frontpanelen (3 skruv samt tre plasthakar), skruva sedan loss den svarta plastkåpan som sitter för displayen (4 skruv). Här har du två stift som inte används. Ta sladden som heter PWR/SW som sitter på moderkortet och sätt denna här, sen tar du dom två som heter PWR/MB samt GND och sätter på moderkortet ist. (PWR/MB samt GND kommer redan från displayen)

Jag fick modda plastkåpan som sitter för displayen så att den långa PWR/SW stiften fick plats..

Tack Danne!

Måste bara säga att det där lösningen kan man inte bara kommit på där på engång direkt B) Men väldigt bra gjort!

Postad 06 januari 2008 - 10:07

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Kan detta fungera på windows MCE kontroll?

Postad 07 januari 2008 - 08:43

rockis
  • rockis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej, allihopa!

Tack Danne!

Har själv haft samma problem men inte kommit tillrätta med det. Vad kör du för MCE och har du fått alla funktioner att fungera på fjärren?
När du säger att du installerat de drivisar som postats här, vilka menar du då? Har för mig att det finns många inlägg om detta. Kan du vara mer specifik tack.

Postad 07 januari 2008 - 09:58

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Tja,

http://www.antec.com...aqDownload.html, denna tror jag att det är. Innan jag slängde in denna så var displayen bara konstant blå. Efter så kan amn styra typsnitt och massa mer.. Den började även svara på min fjärr efter. Jag kör XP Pro. Jag kan byta låt i winamp (om winamp är markerat) Men jag har inte fått kläm på hur man skapar kortkommandon med den än.. Många av knapparna står det bara "not defined" ¨på dislpalyen när jag trycker på dom..

Postad 07 januari 2008 - 14:22

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Nu ni ska ni få höra!

Skit i Antecs drivrutiner, kör imons istället! Med imon funkar min random noname MCE fjärr klockrent + att jag kan lätt programmera kortkommandon osv. Helt klockrent! Interfacet ser ut som Antecs men det finns mycket mer kul!

Så bort med Antecs och in med Imon 7.0 (Viktigt att det är 7.0) finsn på

http://www.soundgrap...p;searchString=

Mvh Marcus

Postad 07 januari 2008 - 16:43

henric123
  • henric123
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej !

ingen som fått iordning på displayen på Fusion V2:an så att den inte lyser med blå bakgrund?
Samt någon som har någon lösning angående tidigare diskuterat med att den hängersig om man tar i chassit?
Jag har ett annat moderkort än den tidigare postaren, så det måste vara chassit....

Mvh
Henric Johansson

Postad 07 januari 2008 - 22:04

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
"Samt någon som har någon lösning angående tidigare diskuterat med att den hängersig om man tar i chassit?"

Vadå, hänger den sig om man TAR i chassit? Låter ju märkligt..

Postad 07 januari 2008 - 23:22

xrobx
  • xrobx
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hallå! Vad tror ni om följande konfig:

Låda: Antec Fusion MCE (silver)
Moderkort: Gigabyte GA-G33M-S2H
Grafikkrets (inbyggd på moderkort): Intel GMA 3100 (nej... jag ska inte spela spel)
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz
Hårddisk: 750GB Seagate Barracuda 7200.10 (SATA)
Minne: 2048MB DDR2/667 PC5300 Samsung original (2 st. tot 4GB minne)
TV-kort: Hauppauge WinTV NOVA T 500 (2xDVB-T)

Skall inhandla detta hade jag tänkt men det vore nice om någon mer insatt person kunde säga hur konfen ser ut =)

Mvh
/Robban

Postad 08 januari 2008 - 17:47

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Har installerat iMon på min dator, körs med 64-bits Vista. Funkar INTE. Men har läst på deras sida att fel med att VFDn inte stängs av vid standby, kan bero på att skärmen ligger an mot chassit, och kortsluter något.. Ska forska i detta, dvs öppna upp och kika, och skriver igen när detta har testats.

//Viktor

Postad 09 januari 2008 - 20:28

marwah
  • marwah
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,

Lite off topic kanske men iaf en Antec Fusion fråga:

Ni som bytt original tricool fläktarna till Noctuas, kör ni NFS-12 800 (8dba) eller NFS-12 1200 (17dba)?

Vilken blir bäst, räcker 800:an för att kyla om man kör en Silverstone Nitrogon NT01 v2?

Tack för ett bra forum

//Marcus

Glömde säga att jag tänker köra Asus P5E VM HDMI och antingen en 6550 eller en 6750 cpu. Inga externa grafikkort eller något sådant.

Redigerat av marwah, 09 januari 2008 - 20:31.

Postad 09 januari 2008 - 20:40

TVPC
  • TVPC
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Hej,

Ni som bytt original tricool fläktarna till Noctuas, kör ni NFS-12 800 (8dba) eller NFS-12 1200 (17dba)?

Vilken blir bäst, räcker 800:an för att kyla om man kör en Silverstone Nitrogon NT01 v2?

Tack för ett bra forum

//Marcus

Glömde säga att jag tänker köra Asus P5E VM HDMI och antingen en 6550 eller en 6750 cpu. Inga externa grafikkort eller något sådant.

Inga problem att kyla intel med 800 fläkten.

Postad 09 januari 2008 - 22:11

Unregistered81a95d6d
  • Unregistered81a95d6d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Anledningen till att displayen lyser vid standby är att strömmen till den är kopplad via 5vstanby.
Tanken är väl att programmet ska släcka den, men det går ju itne så bra.

Jag har kopplat om den så att den går till en vanlig 5v istället så nu släcks den när datorn stängs av.

Postad 10 januari 2008 - 08:15

henric123
  • henric123
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej !

Hur hittar du var koppla den på "vanlig 5v"? Vilken sladd är det fårn displayen?
Stör mig mycket på att den är igång hela tiden..

Mvh
Henric

Postad 10 januari 2008 - 11:46

marwah
  • marwah
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

Tack för ett bra forum

//Marcus

Inga problem att kyla intel med 800 fläkten.

Ok, vad tror ni om detta:

Antec Fusion V2
Asus P5E VM HDMI
Intel 6550 Core 2 Duo
Silverstone NT01 V2 Passiv cpu kylning
Noctua NFS 12 800 Chassifläkt
Crucial XMS2 6400 800 mhz 2048 MB
Samsung 500GB SATA II

Då återstår frågan: Windows Vista 32 eller 64 bitars?

//Marcus

Postad 10 januari 2008 - 12:12

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Anledningen till att displayen lyser vid standby är att strömmen till den är kopplad via 5vstanby.
Tanken är väl att programmet ska släcka den, men det går ju itne så bra.

Jag har kopplat om den så att den går till en vanlig 5v istället så nu släcks den när datorn stängs av.

Mycket intressant. Har du lust att förklara hur detta görs?
Vore underbart att bli av med problemet!

64 bitars is the future

Postad 10 januari 2008 - 14:54

Bumpa Berra
  • Bumpa Berra
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Ok, vad tror ni om detta:

Antec Fusion V2
Asus P5E VM HDMI
Intel 6550 Core 2 Duo
Silverstone NT01 V2 Passiv cpu kylning
Noctua NFS 12 800 Chassifläkt
Crucial XMS2 6400 800 mhz 2048 MB
Samsung 500GB SATA II

//Marcus

Hej !
Kör den setupen men orginal fläktar o kylare då jag ändå hör lite illa :)
CPU C2D6750 men spela roll då....
Provade först med Vista32 men tusan vad illa det gick.
1. Bedrövligt segt konstigt med sharen från en XP
2. Låsningar och annat mystiskt
3. Displayen sjukt labil

Med XP löste sig allt utom displayen som fortfarande blir disconnectad och bluescreen på :-)

Postad 10 januari 2008 - 20:26

marwah
  • marwah
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag kör Vista 32 idag på en gammal häck och har fått det stabilt. Dock står jag i valet och kvalet att gå över till 64 nu när man får lite mer hw för det.

Ingen annan som har någon åsikt/rekommendation angående Vista 32 eller 64 bit?

MVH
Marcus

Edit:

Såg just på webhallen att andra corsair minnen kanske passar bättre,
någon som vet vad skillnaden på latency 5-5-5-18 och 5-5-5-12 är? Vilket är bäst, det högre eller det lägre? det första har bättre kylegenskaper och det skiljer typ 30 spänn mellan dem.

http://www.webhallen...od.php?id=74945
http://www.webhallen...od.php?id=56921

Redigerat av marwah, 10 januari 2008 - 21:36.

Postad 10 januari 2008 - 23:45

Unregistered81a95d6d
  • Unregistered81a95d6d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hej !

Hur hittar du var koppla den på "vanlig 5v"? Vilken sladd är det fårn displayen?

Mvh
Henric

Det är den lila kabeln som ska kopplas till valfri röd kabel från nätagget.

Postad 11 januari 2008 - 07:34

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Jag kör Vista 32 idag på en gammal häck och har fått det stabilt. Dock står jag i valet och kvalet att gå över till 64 nu när man får lite mer hw för det.

Ingen annan som har någon åsikt/rekommendation angående Vista 32 eller 64 bit?

MVH
Marcus

Edit:

Såg just på webhallen att andra corsair minnen kanske passar bättre,
någon som vet vad skillnaden på latency 5-5-5-18 och 5-5-5-12 är? Vilket är bäst, det högre eller det lägre? det första har bättre kylegenskaper och det skiljer typ 30 spänn mellan dem.

http://www.webhallen...od.php?id=74945
http://www.webhallen...od.php?id=56921

x-x-x-xx är latency eller timings. Siffrorna säger hur länge minnena ska vänta med att behandla information den får från CPU. Rätta min någon om jag har fel, men jag tror att det sista talet inte gör så mycket i det hela stora, men då lägre är snabbare, och den ena körs stabilt på 12, skulle man kanske satsa på det.

Den med 18 har ju också kylflänsar. Kan ju vara positivt/negativt beroende på chassi osv.. Tror dock att de bör få plats i chassit, men jag kör utan och temperaturen är inte för hög här. Behövs nog bara om du ska klocka CPUn och då även snabba upp minnena.

//Viktor

Postad 11 januari 2008 - 17:14

rasunda
  • rasunda
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag fick min Fusion låda i dag har efter att ha installerat programvaran till lådan så får jag bara fram en massa olika kostiga tecken. vad beror det på?

/S

Postad 12 januari 2008 - 09:50

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Hej !

Mvh
Henric

Det är den lila kabeln som ska kopplas till valfri röd kabel från nätagget.

Så här står det dock iManualen:
"Note: This power supply does not provide a –5V line as no modern motherboards
compliant with the ATX12V v2.0 standard and above require –5V power. Please
be forewarned that if your motherboard requires -5V power that this power supply
might not be compatible."

Är det verkligen 5v då? Men om det funkar för dig så...

**EDIT**
Följde skidtrixarns beskrivning om hur man gör för att kunna sätta på datorn med fjärrkontroll. Fastnade dock ganska snabbt, men det löste sig med hjälp av Antecs hemsida.

Steg1: Skruva loss frontpanelen med tre skruvar som sitter på ovankant innanför chassit och haka loss på nederkant.

2: Skruva loss plastkåpan som sitter på fronten bakom displayen. Fyra skruvar sitter på denna.

3: Du kan nu ta loss displayen och dess kretskort från plastkåpan genom att skruva loss ännu 4 skruvar.

När detta är gjort kan en 2-pins kontakt ses på vänster sida (min var dold under några sladdar, så såg inte först).

4: Hit kopplar du den svart/vita PWR SW sladden som kommer från på-knappen fram på chassit. Jag satte kontakten så att texten (PWR SW) var riktad mot kontakten precis bredvid (Bort ifrån IR-mottagaren som sitter på andra änden).
Nu är på-knappen kopplad till IR-mottagaren och displayen. När du slår på datorn måste denna leda vidare till moderkortet.

5: Från displayen går en röd/svart sladd med två 1-pins kontakter. Ena heter GND och den andra M/B PWR. Dessa har du förhoppningsvis ännu inte kopplat. Dessa ska kopplas dit PWR SW gick förut. Jag satte dem på så sätt som sladdarna gick så att säga. Svårt att veta vilken som ska sitta var, men funkade för mig..

6: För att få på plastkåpan igen måste man göra hål i denna eftersom PWR SW sitter i vägen. Jag använde en borr och skruvade med handen, och sen använde jag en fil. Drog sladden utifrån och direkt in i kontakten via hålet.

7: Sätt ihop och Voilà!

Vet inte hur det är med LCDn, om den stänger av sig och så, men läste någonstans att den inte stänger av sig pga Graphic Equalizer är aktiverat. Denna ska visa alla ljud, och väntar tydligen då på att ljud kommer...
Ska testa att slå av och se vad som händer..

Så! Äntligen!
LCDn ville fortfarande inte stänga av sig på rätt sätt och så, jag läste vidare lite på forum, och kom fram till att installation av Antecs driver kanske kunde hjälpa. Det gjorde det, och nu funkar displayen kanon, och jag kan dessutom starta datorn med fjärrkontrollen, och binda andra funktioner till knappar som innan har varit "Not Defined"

Hoppas detta kan hjälpa er andra också!

//Viktor

Redigerat av mefi, 12 januari 2008 - 16:44.

Postad 12 januari 2008 - 18:29

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
För er som har problem med att datorn startar/stänger av sig vid beröring så har antec en jord-kabel som man använder för att jorda fronten. Denna bör vara gratis.

Problemet beror på att s###### fronten är ojordad. Jag kom på det i förrgår, provade att jorda fronten med en liten kabel och den har varit problemfri sedan dess ;)

Den lilla jordkabeln som sitter till fronten jordar bara elektroniken i fronten, inte metallfronten...

Postad 13 januari 2008 - 18:16

TaubermaN
  • TaubermaN
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Och hur jordar man den då?

Postad 13 januari 2008 - 23:11

burtil
  • burtil
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hur ska displayen egentligen fungera. Min börjar lysa blått så fort jag slår
på kraften till nätaggregatet. Jag tog kontakt men Antec angående detta och
de sa att den var felaktig och behövde bytas ut. Men efter andras beskrivningar
så verkar det som den ska fungera så ? Eller är det ett programfel i dsplayen som
gör att de vill byta ut den ?
Ni som har fått den att fungera. Hur beter den sig om ni stänger av kraften helt
och drar ur sladden och sedan sätter i sladden och slår på aggregatet. I min så
lyser den blått nu.

Om man kopplar om displayen från 5v stanby så går det väl inte att slå på kraften
med fjärrkontrollen ?

Postad 14 januari 2008 - 01:56

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

så verkar det som den ska fungera så ? Eller är det ett programfel i dsplayen som
Ni som har fått den att fungera. Hur beter den sig om ni stänger av kraften helt
lyser den blått nu.

Om man kopplar om displayen från 5v stanby så går det väl inte att slå på kraften
med fjärrkontrollen ?

Den ska stängas av när du stänger av datorn (om du inte vill att den ska lysa, vilket du kan välja i programmet).
Jag hade samma problem, och det har med att göra attprogrammet inte stänger av den på rätt sätt. Läste även nånstans att det kan ha med Graphic Equalizer att göra, och att denna bör stängas av för att se om det blir ngn skillnad.
Hjälpte dock inte för mig. Jag installerade iMON och kör på det istället. Fungerar klockrent, och det har även fler funktioner än VFD.
Dessutom kopplade jag om, så att datorn kan sättas på med fjärrkontroll.

Läs mitt inlägg jag postade tidigare i denna tråd och sida.

Antagligen kan man väl dra vidare den jordkabeln som sitter på innersidan av chassit mot fronten (sitter fast med en skruv). Alltså, skarva där på skruven med en ny sladd, och dra fram till ngn metalldel innanför fronten. Kanske?

//Viktor

Redigerat av mefi, 14 januari 2008 - 02:01.

Postad 14 januari 2008 - 15:11

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

det är rätt enkelt :D

Lossa fronten med dom 3 skruvarna.

Lossa en av dom små skruvarna som håller metallfronten på plats, dom som sitter längst ut. Ta en liten kabel, typ 20-30 cm. Skala ändarna. Stoppa ner kabeln i hålet, skruva i en skruv. Dra ut den andra änden genon hålet där dom andra kablarna går igenom. Sätt tillbaka fronten. Fäst kabeln under kabelskon son jordar elektroniken i fronten. Tyvärr går det inte att använda en ny kabelsko till denna, skruven till fronten är för kort... Ett annat alternativ är ju såklart att löda ihop den nya kabeln med elektronikens jordkabel...

Postad 14 januari 2008 - 19:14

mcdermott
  • mcdermott
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta dilemma.

När jag ska bootar upp kärran och tänkt hoppa in i BIOS får jag får jag Chassis intruded Fatal Error... System Halted. Därefter är det precis som det låter system halt. Hur lösa detta? Anar att jag kan disabla detta i BIOS men då jag inte hinner komma in dit innan systemet hänger så blir det lite moment 22.

Hittar inte min förbenade manual.. :D

Antec fusion
Asus P5E-VM mobo

Postad 14 januari 2008 - 19:18

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta dilemma.

När jag ska bootar upp kärran och tänkt hoppa in i BIOS får jag får jag Chassis intruded Fatal Error... System Halted. Därefter är det precis som det låter system halt. Hur lösa detta? Anar att jag kan disabla detta i BIOS men då jag inte hinner komma in dit innan systemet hänger så blir det lite moment 22.

Hittar inte min förbenade manual.. :D

Antec fusion
Asus P5E-VM mobo

Sök på google efter manual :wacko:
Låter som om du behöver göra en reset av CMOS minnet... Ett alternativ är att du tar loss batteriet och låter den stå avstängd en timme eller så, så ska den tappa alla inställningar, förutom bios-lösenord...

Postad 14 januari 2008 - 20:40

Jonne90
  • Jonne90
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag använder mig av detta chassi och kör Windows Vista Ultimate x64, men jag kan inte lyckas få min VFD att fungera :wacko:

Var exakt ska denna 4-pin connector placeras och sedan när jag installerar programvaran för VFD displayen, är det något som måste fixas då?

Är tacksam för hjälp :D

Mitt moderkort:

Postad bild

Redigerat av Jonne90, 14 januari 2008 - 20:45.

Postad 14 januari 2008 - 23:22

burtil
  • burtil
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

lyser den blått nu.

med fjärrkontrollen ?

Den ska stängas av när du stänger av datorn (om du inte vill att den ska lysa, vilket du kan välja i programmet).
Jag hade samma problem, och det har med att göra attprogrammet inte stänger av den på rätt sätt. Läste även nånstans att det kan ha med Graphic Equalizer att göra, och att denna bör stängas av för att se om det blir ngn skillnad.
Hjälpte dock inte för mig. Jag installerade iMON och kör på det istället. Fungerar klockrent, och det har även fler funktioner än VFD.
Dessutom kopplade jag om, så att datorn kan sättas på med fjärrkontroll.

Läs mitt inlägg jag postade tidigare i denna tråd och sida.

Antagligen kan man väl dra vidare den jordkabeln som sitter på innersidan av chassit mot fronten (sitter fast med en skruv). Alltså, skarva där på skruven med en ny sladd, och dra fram till ngn metalldel innanför fronten. Kanske?

//Viktor

Tack för infon men jag undrar fortfarande hur displayen beter sig vid uppstart. När den stängs ner så kan
ju programvara stänga av displayen. Men hur beter den sig vid uppstart innan programvaran har startat.
Ska den börja lysa blått av sig själv när man slår på kraften bak på kraftaggregatet eller ska det krävas
att någon progamvara aktiverar displayen när CPU:n väl har kommit igång ?

Postad 15 januari 2008 - 00:25

Berlina
  • Berlina
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Byggde ihop min HTPC för en vecka sedan.
Är mycket nöjd med den, men det finns lite saker att tweaka.

Setup:

(Inbyggt WiFi)

(Idiotsvår att montera, men ooooh va den kyler.)
(Helt ljudlös.)

(Skitdålig räckvidd. Ska bytas mot Blåtand.)
(Styr Media Center som en dans via inbyggda IR-mottagaren)

Vista Home Premium 64bit (Halvsegt emellanåt. Ska testa med MCE 2005)

Vidareutvecklingsplaner:
Letar nu efter en schysst touchscreen som ska få bli en "Media Kiosk". Meningen är att den ska sitta på väggen jämte TV:n och att HTPC:n ska autostarta någon praktisk mediaspelare på den skärmen. Då slipper man dra igång Stor-TV:n bara för att kunna spela musik. Som screensaver kan man köra semesterbilder. Då får man liksom en fotoram på köpet.

Redigerat av Berlina, 20 januari 2008 - 21:56.

Postad 15 januari 2008 - 14:49

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Tack för infon men jag undrar fortfarande hur displayen beter sig vid uppstart. När den stängs ner så kan
ju programvara stänga av displayen. Men hur beter den sig vid uppstart innan programvaran har startat.
Ska den börja lysa blått av sig själv när man slår på kraften bak på kraftaggregatet eller ska det krävas
att någon progamvara aktiverar displayen när CPU:n väl har kommit igång ?

Jag vet faktiskt inte hur det är när man slår på strömbrytaren, men jag tror att dne inte ska lysa blått om den stängts ner på rätt sätt.
När jag slår på datorn (numera med fjärrkontrollen :) ) blir displayen blå, sedan står tiden (som visar 20 minuter fel av någon anledning) tills själva programmet sätts igång, och normal visning påbörjas..

Om du slår på strömbrytaren för första gången tror jag nog att skärmen ska lysa blått.

//Viktor

Postad 18 januari 2008 - 01:43

Unregistered155de118
  • Unregistered155de118
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Vilka fjärrkontroller har ni fått att fungera med Antec V2? Vore inte så dumt om man kunde få exempelvis xbox 360 media remote (den stora) att fungera...

Postad 18 januari 2008 - 12:29

Who2
  • Who2
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har problem med Terratecs usb fjärr..
Finns inga drivisar till Vista..
Nån som fått den att funka på nått vis..?
//Who2

Postad 18 januari 2008 - 21:31

SkyPix
  • SkyPix
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej. Är det någon som vet hur man kopplar ur irmottagaren på min Antec Fusion Silver. Displayen flippar nämligen ur så fort jag använder fjärrkontrollen till min dvdspleare.

Postad 19 januari 2008 - 00:48

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Hej. Är det någon som vet hur man kopplar ur irmottagaren på min Antec Fusion Silver. Displayen flippar nämligen ur så fort jag använder fjärrkontrollen till min dvdspleare.

det du kan göra är att du lossar fronten, lossar displayen och tejpar för hålet i fronten för ir-mottagaren med eltejp... Funkar prima :)

Postad 21 januari 2008 - 14:23

Jofamannen
  • Jofamannen
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej!

Har en liten fråga angående prestanda. Har funderat på en Antec låda men undrar nu om min gamla setup duger för att spela H264 material?

Jag har en Intel Pentium 4 3,0GHz Socket 478 FSB800 Box och 1 Gb minne.

Skulle detta funka?

/Jofamannen

Postad 21 januari 2008 - 17:46

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Hej!

Har en liten fråga angående prestanda. Har funderat på en Antec låda men undrar nu om min gamla setup duger för att spela H264 material?

Skulle detta funka?

/Jofamannen

tveksamt, men prova vettja :)

Postad 21 januari 2008 - 18:27

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Eller passa på att uppgradera med ett Nvidia 8600GT Silent. Då får du en tys grafikkort som hanterar h264 decoding i HW.

/Peter

Postad 22 januari 2008 - 08:33

Jofamannen
  • Jofamannen
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tyvärr blir jag väldigt styrd av grafikortet iom att det skall vara AGP.
Har hittat detta men det verkar vara för högt för Fusion V2. MSI Radeon RX2600PRO-T2D256Z/D2
Någon som har ett bra förslag på en shysst låda?

/J

Postad 22 januari 2008 - 10:26

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Tyvärr blir jag väldigt styrd av grafikortet iom att det skall vara AGP.
Har hittat detta men det verkar vara för högt för Fusion V2. MSI Radeon RX2600PRO-T2D256Z/D2
Någon som har ett bra förslag på en shysst låda?

/J

Om moderkortet är så pass gammalt att det bara har agp så skulle det väl vara bättre att lägga pengarna på ett nytt mobo, cpu och minne? Går ju att köpa bra amd prylar för runt 2000. Du kan ju använda din befintliga hårddisk och dvd för att spara nån tusing...

Och du behöver inte nödvändigtvis använda ett externt grafikkort, till en htpc fungerar det alldeles utmärkt med ett internt, och ger ju åtminstonde 3 fördelar.

1: Mindre kort

2: Mindre fläktar

3: Tystare dator ;)

Postad 22 januari 2008 - 13:13

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Hej!

Skulle detta funka?

/Jofamannen

jag har samma setup och det fungerar skitbra. De gamla p4orna är bra faktiskt rätt snabba men det största problemet de dras med är ju värmeutveckling. Såfort det är programvaror som är optimerade för 2 kärnor så halkar den ju såklart efter men till VLC o.s.v. så kan jag även spela 1080p.

// Uffe

Postad 25 januari 2008 - 00:41

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Sista researchen gjord, besluten tagna (äntligen va?!) :)

Några sista frågor och Antec Fusion Black som blev mitt val:

Får ett Silverstone Nightjar nätagg plats i den?

Vilka fjärrar är kompatibla med dess inbyggda IR-öga?

Blir bygge så fort Asus moderkortet med 780g chipsettet kommer (med bl.a. Avivo HD med UVD+ osv) vilket är inom några veckor.

Någon var sugen på touchscreen skärm? Jag har en Lillput 10" 809 touchscreen till salu (legat helt oanvänd i kartong, helt i nyskick) PM:a mig vid intresse..

Sedan undrar jag lite varför ni som anger att ni "inte ska spela" väljer så dyra/snabba/strömkrävande/svårkylda CPU:s... Med Avivo HD (som i nya HD3450 grafikkorten och i 780g chipset) så har man ju en average CPU load på 1080p blu-ray film på max 5% på en AMD X2 4000+ (se reviews på atis hemsida)

Själv skall jag köra en passivt kyld 45 watts BE-2300 ;)

Postad 26 januari 2008 - 00:29

Berlina
  • Berlina
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Mascot. Du har PM.

Postad 28 januari 2008 - 10:43

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som kör antec fusion black tillsamamns med vista 32 samt microsofts fjärrkontroll? Jag byggde ihop en media center pc till honom igår, och vi fick inte alla knapparna att fungera. Exempelvis fungerar inte mute, volumknapparna, standbyknappen. Det funkar att navigera och trycka på ok-knappen samt (i) knappen men inte så mycket mera. Installerade de drivrutiner som hängde med i lådan för fusion black. tryckte in mottagaren som hängde med fjärrisen och då fungera allting plötsligt helt perfekt. :blush: Men vill ju använda den inbyggda!!!

MVH
Henrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.