Har man tur som sagt så dimper det ner några filmer.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 14 februari 2008 - 22:53
Har man tur som sagt så dimper det ner några filmer.
Postad 15 februari 2008 - 00:03

Köpte min på hifiklubben.
Postad 15 februari 2008 - 00:23
Ett frimärke kan man ju alltid avvara.Dunkade in min lapp i alla fall, i värsta fall gjorde jag av med ett frimärke, i bästa fall så får jag 5 filmer
Så där. Filmerna valda och kuvertet utskrivet. Postas imorgon...
Skall bli intressant att se om det kommer något på posten så småningom.

Köpte min också på HiFi-klubben.
Redigerat av Tompa123, 15 februari 2008 - 02:09.
Postad 15 februari 2008 - 07:25
Ett frimärke kan man ju alltid avvara.Dunkade in min lapp i alla fall, i värsta fall gjorde jag av med ett frimärke, i bästa fall så får jag 5 filmer
Så där. Filmerna valda och kuvertet utskrivet. Postas imorgon...
Skall bli intressant att se om det kommer något på posten så småningom.
Köpte min också på HiFi-klubben.
Samma här köpte min också på HiFi klubben man mäste ju prova går det så går det.
Postad 15 februari 2008 - 11:15

ska nu skicka in lappen så jag får mina filmer men vart står serienummret?

Redigerat av erik_83, 15 februari 2008 - 11:30.
Postad 15 februari 2008 - 11:35
gött då kan man vänta sig filmerna nästa vecka kanske!!
Postad 15 februari 2008 - 11:38
Postad 15 februari 2008 - 11:49
Har precis pratat i telefon med komplett, dom har gjort en deal med Toshiba så erbjudanet om filmerna gäller hela februari oavsett när man köpte spelaren
Gött att höra! Hoppas på att få mina filmer i nästa vecka!

Postad 15 februari 2008 - 12:09
Varför måste man ha säljmöte fredag-lördag en helg när man har nya leksaker på G hem?

Postad 15 februari 2008 - 12:37
Redigerat av Tompa123, 15 februari 2008 - 12:41.
Postad 15 februari 2008 - 14:19
Postad 15 februari 2008 - 14:30
Kolla bak på spelaren.Har precis pratat i telefon med komplett, dom har gjort en deal med Toshiba så erbjudanet om filmerna gäller hela februari oavsett när man köpte spelaren
Postad 15 februari 2008 - 14:35
Jag tror att det kommer att bli svårt för Toshiba att förklara för oss, som har köpt spelaren på HiFi-klubben, att vi inte kommer att få några filmer. Även om det är en "specialdeal" *Komplett har med dem. De kommer bara att förlora på det...
Kompletts HD DVDspelare och "specialdeal" kommer från toshiba norge och om hifiklubben m.fl köper via svenska kanaler så kan det ju även vara av denna anledning så kampanjerna skiljer, dock så verkar ju informationsflödet inom toshiba vara helt värdelöst, man kan tro att infon från HQ i England går med flaskpost till Norge, sen skickar de brevduvor därifrån till sina svenska motsvarigheter, maken till trögare informationsflöde har jag nog inte stött på än det inom toshiba, som flera påpekat så verkar ju bl.a Henrik på toshiba sverige vara helt ointresserad av att svara på mail, oavsett om det är från ev. kunder eller återförsäljare, funkar det så här inom hela "toshiba-imperiet" så kan jag förstå att återförsäljare av den anledningen överger formatet och satsar på blu-ray istället.
Postad 15 februari 2008 - 15:19
Jag tror att det kommer att bli svårt för Toshiba att förklara för oss, som har köpt spelaren på HiFi-klubben, att vi inte kommer att få några filmer. Även om det är en "specialdeal" *Komplett har med dem. De kommer bara att förlora på det...
Kompletts HD DVDspelare och "specialdeal" kommer från toshiba norge och om hifiklubben m.fl köper via svenska kanaler så kan det ju även vara av denna anledning så kampanjerna skiljer, dock så verkar ju informationsflödet inom toshiba vara helt värdelöst, man kan tro att infon från HQ i England går med flaskpost till Norge, sen skickar de brevduvor därifrån till sina svenska motsvarigheter, maken till trögare informationsflöde har jag nog inte stött på än det inom toshiba, som flera påpekat så verkar ju bl.a Henrik på toshiba sverige vara helt ointresserad av att svara på mail, oavsett om det är från ev. kunder eller återförsäljare, funkar det så här inom hela "toshiba-imperiet" så kan jag förstå att återförsäljare av den anledningen överger formatet och satsar på blu-ray istället.

Håller med till 100%. Mitt förtroende för Toshiba har sjunkit som en sten på sistone...
Postad 15 februari 2008 - 15:23
Verkar vara samma problem som drabbade E1 och XE1-modellerna vid deras Firmware 2.8...
http://www.avsforum....ad.php?t=993465
Redigerat av ajzman, 15 februari 2008 - 15:29.
Postad 16 februari 2008 - 11:30
Kort tips: om ni kör era filmer med 1080p/24Hz (och har kompatibel display, såklart) - uppdatera inte till Firmware 2.0!! Den skapar tydligen "jaggies", som inte fanns tidigare (Firmware 1.3)!
Verkar vara samma problem som drabbade E1 och XE1-modellerna vid deras Firmware 2.8...
Fast samtidigt kan man läsa:
http://www.avforums....p;postcount=128
Postad 16 februari 2008 - 12:40
Kort tips: om ni kör era filmer med 1080p/24Hz (och har kompatibel display, såklart) - uppdatera inte till Firmware 2.0!! Den skapar tydligen "jaggies", som inte fanns tidigare (Firmware 1.3)!
Vore ju perfa om ngn, som äger en EP35 samt 1080p/24Hz display, kunde testa och rapportera resultatet här i tråden? Den tydligaste scenen att upptäcka "jaggies" är "kapitel 5" i Transformers ("BumbleBee grill and hood"), som, enligt rapporter (gällande A35 ägare), ser förjäklig ut med nya firmware 2.0 i läget 1080/24...
http://www.avsforum....72#post13126672
Postad 16 februari 2008 - 13:49
Själv ska jag hämta min spelare på måndag men som jag skrev tidigare om Toshiban från HiFi klubben så har dom t.om skrivit med i specarna under spelaren att 5 filmer ingår så HiFi klubben borde iaf ge något men det gjorde dom ju till personen som fick ett presentkort på 500 kr så det löser väl sig...
Postad 16 februari 2008 - 14:19
Jag har förvisso en projektor som klarar 1080p24 men jag tror nog att jag avvaktar att lägga in 2.0 firmwaret. Min spelare fungerar för alla filmer som jag testat så jag ligger nog kvar på version 1.3 ett tag.Vore ju perfa om ngn, som äger en EP35 samt 1080p/24Hz display, kunde testa och rapportera resultatet här i tråden?
Postad 16 februari 2008 - 14:27
Vore ju perfa om ngn, som äger en EP35 samt 1080p/24Hz display, kunde testa och rapportera resultatet här i tråden? Den tydligaste scenen att upptäcka "jaggies" är "kapitel 5" i Transformers ("BumbleBee grill and hood"), som, enligt rapporter (gällande A35 ägare), ser förjäklig ut med nya firmware 2.0 i läget 1080/24...
http://www.avsforum....72#post13126672
Jag kan tyvärr inte prova 1080p24hz för spelaren och projekorn har kommit överens om att den frekvensen ska dom inte köra. Däremot så får jag ut fin 1080p24hz från min BDspelare så jag tror inte projektorn är boven utan HDDVDspelaren. Eller så har BDspelaren forced 24hz vilken EP-35 faktiskt INTE har, även med 2.0 firmwaren. Jag tycker mig iaf se att bilden faktiskt ser lite bättre ut. Svårt att sätta ord på det, men jag tycker den ser lite skarpare ut, samt aningen mjukare i panoreringar (även om jag kör 1080p60hz).
Postad 16 februari 2008 - 14:49
men jag har bara hunnit prova en film än så länge.
Postad 16 februari 2008 - 18:17
Trots allt strul är jag nöjd med hur Andreas på hifi- klubben Linköping skött det!
Lite frågor
hur fungera detta med bokmärken, jag kan lägga till men inte hitta hur jag spelar därifrån?
Resume funktionen verkar inte fungera alls, något jobbigt när man sitter och ställer in spelaren.
Postad 16 februari 2008 - 18:51
Bokmärkena hittar du i "scene selections", eller något liknande i filmens pop-up meny.Jag fick en 35a istället för 30 för 2200:-
Trots allt strul är jag nöjd med hur Andreas på hifi- klubben Linköping skött det!
Lite frågor
hur fungera detta med bokmärken, jag kan lägga till men inte hitta hur jag spelar därifrån?
Resume funktionen verkar inte fungera alls, något jobbigt när man sitter och ställer in spelaren.
Redigerat av Tompa123, 16 februari 2008 - 18:53.
Postad 17 februari 2008 - 13:52

http://www.avforums....d=1#post6442233
"
Quote:
Originally Posted by ajzman View Post
OK, so can anyone tell me whats the deal here with the new firmware 2.0 and its problems with "jaggies" for 1080p/24hz?? Is it just the american version (A30, A35) who got this or is it the european version (EP30, Ep35) aswell??
.
Hi ajzman
It's just the US firmware.
EU firmware does not cause jaggies with 1080p/24...........confirmed. "
Redigerat av ajzman, 17 februari 2008 - 13:52.
Postad 17 februari 2008 - 14:28
Postad 17 februari 2008 - 19:34
Redigerat av Tompa123, 17 februari 2008 - 22:05.
Postad 18 februari 2008 - 07:10
Postad 18 februari 2008 - 09:51
http://www.thedvdfor...r...1342&page=2
"Anyone holding out on updating their firmware because they have no problems might want to think about updating to 2.0.
I played a few discs now and have found the image quality has been improved a fair bit. On grain particularly. Before I needed to keep the sharpness down around 30% otherwise the grain would clump together and be blocky and nasty looking. With the fine detail improvements from this new firmware I can put the sharpness up just under 50% without any nastyness.
Most impressive.
I checked out 300 (uber grain test) and it looks a lot better than before. Looks as sharp on the EP30 as it does on the PC now."
Blir att testa med 300 ikväll!!

Redigerat av ajzman, 18 februari 2008 - 09:52.
Postad 18 februari 2008 - 14:55
Först dom fem jag valde ut och två dagar senare samma fem filmer igen

Jag köpte min på hifiklubben i december
Postad 18 februari 2008 - 17:19
Grattis.angående filmer, jag har fått hem tio (!) filmer
Först dom fem jag valde ut och två dagar senare samma fem filmer igen![]()
Jag köpte min på hifiklubben i december

...och jag fick precis presentkortet på de 500 riksdaler, som är HIFI-klubbens ersättnig för dessa fem filmer, för oss som nyligen köpte apparaten...
Redigerat av Tompa123, 18 februari 2008 - 17:20.
Postad 18 februari 2008 - 17:21
Bara att ringa dem/gå dit och "kräva". De hade skickat ett meddelande till alla butiker om detta, sade iaf han som jag paratade med...Hur gör man för att få denna ersättning från hifiklubben?
Redigerat av Tompa123, 18 februari 2008 - 18:36.
Postad 18 februari 2008 - 17:51
Hoppas du återkommer med en liten rapport dåHittade en annan intressant åsikt angående firmware 2.0 uppdateringen:
"Anyone holding out on updating their firmware because they have no problems might want to think about updating to 2.0.
I played a few discs now and have found the image quality has been improved a fair bit. On grain particularly. Before I needed to keep the sharpness down around 30% otherwise the grain would clump together and be blocky and nasty looking. With the fine detail improvements from this new firmware I can put the sharpness up just under 50% without any nastyness.
Most impressive.
I checked out 300 (uber grain test) and it looks a lot better than before. Looks as sharp on the EP30 as it does on the PC now."

Postad 18 februari 2008 - 18:07
Okej, det låter fint, får väl gå dit med kvittot då och prova.Bara att ringa dem/går dit och "kräva". De hade skickat ett meddelande till alla butiker om detta, sade iaf han som jag paratade med...Hur gör man för att få denna ersättning från hifiklubben?
Postad 18 februari 2008 - 18:15
Tänkte skriva ut erbjundandet om filmerna imorgon och testa om man får dom.
Jag sitter här lite som ett frågetecken, jag var hundra på att spelaren hade en "vanlig" digital utgång för ljudet.
Jag har ju ett sex år gammal H/K Signature försteg som inte har HDMI eller sådant så jag vet inte riktigt hur jag ska koppla ljudet för att få ut det bästa.
Postad 18 februari 2008 - 18:25
Första gången jag använder optiskt ngnsin, får väl se om jag får rätt på det

Men hur ska jag koppla för att det ska bli bäst, ni skrev ngt om true dolby hd osv
Antar att spelaren har en egen inbyggd dekoder för detta så den fixar allt åt stereon om jag använder de sex analoga utgångarna?
Redigerat av Unregistered33cc6995, 18 februari 2008 - 18:26.
Postad 18 februari 2008 - 18:27
Postad 18 februari 2008 - 18:34
Glömde att skriva att presentkortet "bara" gäller i HIFI-klubbens butiker...Okej, det låter fint, får väl gå dit med kvittot då och prova.Bara att ringa dem/går dit och "kräva". De hade skickat ett meddelande till alla butiker om detta, sade iaf han som jag paratade med...Hur gör man för att få denna ersättning från hifiklubben?
Redigerat av Tompa123, 18 februari 2008 - 18:37.
Postad 18 februari 2008 - 21:38
För en HD-DVD lär väl ljudet kunna skickas okomprimerat via analoga kablar vilket borde ge en märkbar ljudskillnad men är det någon skillnad på en vanlig DVD-skiva? Finns det någon förklaring, förutom rent hårdvarumässiga aspekter, till skillnaden?
Postad 18 februari 2008 - 22:08
Uppskalningen föll inte testarna på läppen, i övrigt får den gott betyg.
Vad tycker testarna?
Det som glädjer testarna mest med Toshiba HD-EP30 är det låga priset. Prestationsmässigt så anses spelaren göra hd-formatet rättvisa. I jämförelse med flera andra produkter är dock inte skärpan lika bra. För de pengar som läggs ut så är det dock mer än godkänt menar testarna. Men vad de flesta har svårare att smälta är att uppskalningen av dvd-skivor inte alls imponerar.
Postad 18 februari 2008 - 22:15
Och en av testarna utnämnde också Sony BDP-S300 till bäst i testHD-EP30 i testsammanfattning hos Smartson. http://www.smartson....iba-hd-ep30.htm
Uppskalningen föll inte testarna på läppen, i övrigt får den gott betyg.Vad tycker testarna?
Det som glädjer testarna mest med Toshiba HD-EP30 är det låga priset. Prestationsmässigt så anses spelaren göra hd-formatet rättvisa. I jämförelse med flera andra produkter är dock inte skärpan lika bra. För de pengar som läggs ut så är det dock mer än godkänt menar testarna. Men vad de flesta har svårare att smälta är att uppskalningen av dvd-skivor inte alls imponerar.

Postad 18 februari 2008 - 22:35
Postad 19 februari 2008 - 08:13
Håller fullständigt med.Tja, jag har ju inte testat EP30 själv men jag är klart imponerad av EP35. Den uppvisar definitivt den bästa uppskalade dvd-bild jag sett och då hade jag till nyligen en dvd-spelare som var erkänt duktig på just uppskalning (Panasonic S97). LOTR har nästan HD-känsla med EP35. Det finns säkert spelare som ger ytterligare något bättre bildkvalitet men med tanke på priset tycker jag att den är prisvärd som ren dvd-spelare (åtminstone för de ca 3.000:- jag betalade). Att den dessutom hanterar HD-DVD blir en väldigt trevlig bonus när jag väl fått mina HD-DVD-filmer.

Redigerat av Tompa123, 19 februari 2008 - 08:15.
Postad 19 februari 2008 - 11:17
Håller fullständigt med.Tja, jag har ju inte testat EP30 själv men jag är klart imponerad av EP35. Den uppvisar definitivt den bästa uppskalade dvd-bild jag sett och då hade jag till nyligen en dvd-spelare som var erkänt duktig på just uppskalning (Panasonic S97). LOTR har nästan HD-känsla med EP35. Det finns säkert spelare som ger ytterligare något bättre bildkvalitet men med tanke på priset tycker jag att den är prisvärd som ren dvd-spelare (åtminstone för de ca 3.000:- jag betalade). Att den dessutom hanterar HD-DVD blir en väldigt trevlig bonus när jag väl fått mina HD-DVD-filmer.
+1

Körde LOTR igår och bilden såg riktigt bra ut!

Postad 19 februari 2008 - 11:30
Hoppas du återkommer med en liten rapport dåHittade en annan intressant åsikt angående firmware 2.0 uppdateringen:
Most impressive.
Hann inte igår, men tänkte göra ett test ikväll! Osäker på hur mkt man kommer ihåg sen förut dock (dvs exakt hur mkt grain som fanns i filmen med gamla firmware 1.3 VS nuvarande firmware 2.0), men det kanske visar sig!
Postad 19 februari 2008 - 23:47
Redigerat av Tompa123, 19 februari 2008 - 23:53.
Postad 20 februari 2008 - 06:59
Jag har en liten fundering som någon mer kunnig än jag kanske kan reda ut. Jag har precis skaffat mig en EP35 och den är kopplad till en hyffsad receiver även om den börjar bli lite till åren nu (Yamaha RX-V1400). Jag har kopplat både analogt och digitalt men HDMI kan inte recievern hantera. Normalt sett så känns det rimligt att en digital överföring till receivern borde ge bäst bio-ljud och så har det varit med de spelare jag haft hittills men med EP-35:an tycker jag nog snarare att det känns tvärtom. Bortsett från en lätt fördröjning av ljudet och en något basfattigare (men kanske naturligare) klang så känns det öppnare och mer detaljerat än när man låter receivern sköta avkodningen. Receiver-ljudet (som jag hittills varit nöjd med) känns nästan lite burkigt i jämförelse. Nu till funderingen...
För en HD-DVD lär väl ljudet kunna skickas okomprimerat via analoga kablar vilket borde ge en märkbar ljudskillnad men är det någon skillnad på en vanlig DVD-skiva? Finns det någon förklaring, förutom rent hårdvarumässiga aspekter, till skillnaden?
Hmmmm...
Efter att ha tittat på andra halvan av första LOTR-filmen är jag ännu mer förvirrad. I denna del av filmen finns det lite fler stämningsfulla ljudkulisser, som tex scenerna i Moria. Här var det digitala receiver-ljudet överlägset bäst på att förmedla stämningskänslan, delvis pga att det analoga ljudet kändes väldigt tunnt och basfattigt. Många detaljer i ljudet försvann eftersom de krävde mer bas för att märkas. Det här bådar inte gott........jag blir nog tvungen att köpa mig en ny receiver som kan hantera HDMI och de nya ljudformaten digitalt. Problemet är väl att jag inte riktigt har stålarna just nu. En vettig receiver (tex Onkyo TX-SR875E) kostar ju trots allt uppåt 15kkr och det är inget man snyter ur näsan varje dag direkt.
Postad 20 februari 2008 - 10:12
Mvh
Fredrik
Postad 20 februari 2008 - 10:16
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar