* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *
1089 svar till detta ämne
Postad 29 October 2008 - 09:39
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Kör "small" och delning vid 80hz. Värderna/inställningarna är nog samma om jag väljer spkr A eller B. Har läst dina inlägga om audyssey och THX, och jag har som sagt inte THX aktiverat. Tycker också det är skumt med min sub. Har lite problem med rumsakustiken, har dålig bas vid lyssningspossitionen (hade inte det med förra systemet). Men även utanför lyssningspossitionen så finns inte den där "punchen" i subben. Kan tyvärr inte flytta subben. Har hört att min sub skall vara bra så jag tror inte det är någon skit-sub jag har. Man hoppas ju på att allt skall bli bättre när nya spelaren kommer in bilden men det är nog ett önsketänkade. Annars får det bli en sväng till reference audio (där jag köpte allt) och syna deras sub/ljud som står uppställd. Är det skillnad så får jag be någon därifrån komma hem till mig, får väl pröjsa dem för ett hembesök om dom ni gör sådant...bor ju på söder. Dom säger sälva att 7002 o 3005SE kan vara den bästa combon. Antingen är något knas eller så funkar inte mitt rum med 7002+3005SE....eller så har jag missat något vad gäller inställningarna.
Så du är inte nöjd med subben även gällande multichannel? Trist... Hoppas det löser sig iaf!
Postad 29 October 2008 - 10:02
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Gällande multichannel är jag nöjd, där mullrar den på bra. Gillar även att röster mm kommer ur subben vilken bidrar till det där mysiga, varma, bioljudet. Enda jag saknar är snärtig "punch" vilket man vill ha när man lyssnar på musik. Om man tar en "techo-bas" tex så skall den låta BAM-BAM-BAM, stället låter det mer BOFF-BOFF-BOFF, dvs ganska dovt/instängt ( hoppas ni förstår min förklaring  )
Sedan känns det som subben är några db mindre vi cd-lyssnig jämnfört med dvd. Men det kanske löser sig med en ny Blu-ray då min budget dvd har flera år på nacken. Återkommer med en nu utförlig rapport när jag testat med Blu-ray spelaren.
Postad 30 October 2008 - 13:48
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Gällande multichannel är jag nöjd, där mullrar den på bra. Gillar även att röster mm kommer ur subben vilken bidrar till det där mysiga, varma, bioljudet. Enda jag saknar är snärtig "punch" vilket man vill ha när man lyssnar på musik. Om man tar en "techo-bas" tex så skall den låta BAM-BAM-BAM, stället låter det mer BOFF-BOFF-BOFF, dvs ganska dovt/instängt ( hoppas ni förstår min förklaring ) Sedan känns det som subben är några db mindre vi cd-lyssnig jämnfört med dvd. Men det kanske löser sig med en ny Blu-ray då min budget dvd har flera år på nacken. Återkommer med en nu utförlig rapport när jag testat med Blu-ray spelaren.
OK, förstår vad du menar, men kan tyvärr inte bidra med ytterligare hjälp eftersom min sub låter finfint, även vid 2-kanalsljud. Men du kanske kan testa med en dedikerad CD-spelare också, i st f att köra dina CD-skivor på DVD/Blu-ray spelare (border iofs fungera minst lika bra, men man vet aldrig...)? När får du Pannan föresten?
Redigerat av ajzman, 30 October 2008 - 13:49.
Postad 30 October 2008 - 13:57
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Fick min panna igår. MUMS! Riktigt trevlig sak med grym bild och ljud. Testade bitstream först och det var helt ok, testade sedan PCM så jag kunde använda mig av EQ-lägena. OJ OJ OJ vilket trevligt ljud det blev. Svårt att förklara med ord men det blev mycket mer dynamiskt och varmare. Nu låter det nog bättre än det gjorde när jag satt på reference audio och blev impad av 7002+KEF 3005SE!
Känns som att 7002'a kommer till sin rätt nu med en Blu-ray istället för en gammal dvd som på den tiden var budget. It takes two to tango
Hann inte testa cd igår. Får bli på fredag.
Redigerat av DennisA, 30 October 2008 - 13:57.
Postad 30 October 2008 - 14:23
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Fick min panna igår. MUMS! Riktigt trevlig sak med grym bild och ljud. Testade bitstream först och det var helt ok, testade sedan PCM så jag kunde använda mig av EQ-lägena. OJ OJ OJ vilket trevligt ljud det blev. Svårt att förklara med ord men det blev mycket mer dynamiskt och varmare. Nu låter det nog bättre än det gjorde när jag satt på reference audio och blev impad av 7002+KEF 3005SE! Känns som att 7002'a kommer till sin rätt nu med en Blu-ray istället för en gammal dvd som på den tiden var budget. It takes two to tango 
Hann inte testa cd igår. Får bli på fredag.
Yep, det blir helt klart en annan "mer öppen" ljudbild med EQ, mkt mer dynamisk på ngt sätt. Synd bara att Audyssey lägena inte fungerar i mitt system, eftersom de blir alldeles för skarpa/diskantiga. Får satsa på nya högtalare efter nyår, som fixar biffen istället!
Redigerat av ajzman, 30 October 2008 - 14:23.
Postad 31 October 2008 - 08:35
mocus
-
mocus
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Hej
Jag har haft min 7002 ett bra tag nu men jag stör mig på en sak som man borde kunna ställa in. Vet dock inte vart.
På vissa förstärkare så kan man ställa in volym som den alltid har när man startar. Som det är nu så mins min stärkare vilken volym den har innan jag stängde av den. Jag vill kunna ställa in så att den alltid startar på en viss volym. Går det?
Sen en sak till. Eftersom jag har kopplat in allt i stärkaren dator, xbox, tvix så vill jag ibland ha ljudet från dator men bilden från xboxen. Finns det något enkelt sätt att ändra sånt lr måste man in i menyerna och ändra siffrorna?
Postad 31 October 2008 - 12:30
Fredrik4xxxx
-
Fredrik4xxxx
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Efter de senaste diskussionerna om Sub-ljudet vid multi-channel resp stereo, passar jag på att kasta ut en fråga på nytt.
Finns det någon som vet om man kan aktivera subben vid "pure direct" läget (tänker då på när man lyssnar på CD)??
Ang Dennis As fråga om THX avstängning: Det är bara att trycka på AUTO surround så stängs THX läget ner.
Postad 31 October 2008 - 13:37
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Efter de senaste diskussionerna om Sub-ljudet vid multi-channel resp stereo, passar jag på att kasta ut en fråga på nytt.
Finns det någon som vet om man kan aktivera subben vid "pure direct" läget (tänker då på när man lyssnar på CD)??
Verkar som det inte funkar med 2.1 ljud när man väljer "pure direct". Mailade Refrence Audio ang 2.1 och dom sade föjande: Kör Source direkt (inte pure direct) om du vill ha bra ljud på front (IQ7) med bas. Detta ger fullrange dvs inte small.Men min sub kickar inte igång i "source direct". Tror dom menar att frontarnas bas kickar igång, dvs dom blir LARGE. Det var inte det jag frågade dock, frågan gälde ju 2.1...... Jag kör AUTO och EQ OFF vilket jag ett bra ljud ur mina fronta och subben går igång (dock vill jag har mer punch ur subben) Ang Dennis As fråga om THX avstängning: Det är bara att trycka på AUTO surround så stängs THX läget ner.
Tack för den infon.
Postad 31 October 2008 - 14:04
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Det går ju att koppla högnivå.
Postad 01 November 2008 - 11:13
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Någon som vet (eller kan testa) om det står Dolby Digital i fönstert på 7002 när ni kör DD True HD via PCM? Har för mig att det stod första gången jag kollade på film men inte längre, kanske inbilning?? Får upp 5.1 högtalare i fönstret på receivern men ingen röd DD skylt.
Postad 01 November 2008 - 22:33
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Någon som vet (eller kan testa) om det står Dolby Digital i fönstert på 7002 när ni kör DD True HD via PCM? Har för mig att det stod första gången jag kollade på film men inte längre, kanske inbilning?? Får upp 5.1 högtalare i fönstret på receivern men ingen röd DD skylt.
Det kommer definitivt inte stå DD då du kör PCM, informationen är ju redan dekodad då förstärkaren får den i PCM. Däremot så borde det kanske indikera PCM, det gör det på min Yama iaf.
Postad 02 November 2008 - 08:46
Unregistered6134983f
-
Unregistered6134983f
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Verkar som det inte funkar med 2.1 ljud när man väljer "pure direct". Mailade Refrence Audio ang 2.1 och dom sade föjande: Kör Source direkt (inte pure direct) om du vill ha bra ljud på front (IQ7) med bas. Detta ger fullrange dvs inte small. Men min sub kickar inte igång i "source direct". Tror dom menar att frontarnas bas kickar igång, dvs dom blir LARGE. Det var inte det jag frågade dock, frågan gälde ju 2.1......
Jag kör AUTO och EQ OFF vilket jag ett bra ljud ur mina fronta och subben går igång (dock vill jag har mer punch ur subben)
Tack för den infon.
Om jag kopplar subben till lågnivåutgången för höger eller vänster fronthögtalare, istället för "SW" så spelar basen även i "pure direct"-läget. Fast det blir ju ett jefvla kopplande om man både kollar film och lyssnar på musik.
Redigerat av Unregistered6134983f, 02 November 2008 - 08:47.
Postad 03 November 2008 - 18:24
jimpa_84
-
jimpa_84
-
Användare
-
-
243 inlägg
Körde audyssey för första gången idag då jag ganska nyligen hade min förstärkare inne för uppdatering, sitter nu med v.38. Har precis som DENNISA samma högtalare och förstärkare och tycker heller aldrig att jag riktigt fått basen till att bli som jag vill, vet inte om det beror på mina kala betongväggar, basen känns bäst ut mot hallen vilket är lite tråkigt då jag oftast infinner mig i vardagsrummet.
Fick ett värde på -8.0db på sub, har ni fått liknande värde?
Hur skiljde sig sub resultatet före och efter uppdateringen?
Nu i efterhand ångrar jag att man inte gjorde en mätning innan uppdatering också.
Undra om jag fick behålla buggen ändå=).
Postad 03 November 2008 - 20:25
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Körde audyssey för första gången idag då jag ganska nyligen hade min förstärkare inne för uppdatering, sitter nu med v.38. Har precis som DENNISA samma högtalare och förstärkare och tycker heller aldrig att jag riktigt fått basen till att bli som jag vill, vet inte om det beror på mina kala betongväggar, basen känns bäst ut mot hallen vilket är lite tråkigt då jag oftast infinner mig i vardagsrummet.
Fick ett värde på -8.0db på sub, har ni fått liknande värde? Hur skiljde sig sub resultatet före och efter uppdateringen? Nu i efterhand ångrar jag att man inte gjorde en mätning innan uppdatering också. Undra om jag fick behålla buggen ändå=).
V38! Vad är det för skillnader i den mot V35? Då är man inte ensam om problemet då, konstigt att vi båda har detta probelm. Upplevde du inte detta problem med basen innan du körde Audyssey? Jag har dock grymt ljud vad gäller film just nu i min lyssningspossition, men det låter mer bas i hallen (där det är för mycket bumlig bas). Vid musik finns knappt nån bas i lyssningspositionen. Mysko! Hade ju inte detta problem med förra utrustningen. Vart har du din bas? Framme vid frontarna eller bak?
Postad 03 November 2008 - 23:09
jimpa_84
-
jimpa_84
-
Användare
-
-
243 inlägg
V38! Vad är det för skillnader i den mot V35? Då är man inte ensam om problemet då, konstigt att vi båda har detta probelm. Upplevde du inte detta problem med basen innan du körde Audyssey? Jag har dock grymt ljud vad gäller film just nu i min lyssningspossition, men det låter mer bas i hallen (där det är för mycket bumlig bas). Vid musik finns knappt nån bas i lyssningspositionen. Mysko! Hade ju inte detta problem med förra utrustningen. Vart har du din bas? Framme vid frontarna eller bak?
Vet faktiskt inte vad som skiljer de olika versionerna åt. Jag hade problem redan innan med basen, kan tyvärr inte säga så mycket om filmaspekten då jag knappt kollat på någon film med anläggningen och har det väl varit en film så har det varit komedi/drama och annat där basen inte ens är aktiverad under filmen. Jag har min bas framme vid frontarna, själv då? Har du din ståendes eller liggandes? Själv står min upp, vet inte om det spelar någon roll. Vad fick du för värde efter kalibreringen? Har du testat att öka upp subben? Blev det bättre resultat då? Ska själv leka lite med inställningarna i veckan och se om det blir bättre, tyvärr är mina placeringsmöjligheter för suben ganska begränsade då kabeln inte är så många meter. 3005se har ju fått bättre omdöme tack vare förbättringarna på basen så den kan ju inte va dålig. Frågan är vad man kan göra för att inte basen ska vara som kraftigast ute i hallen?
Postad 04 November 2008 - 10:02
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Vad är den stora skillnaden mellan SR7002 och deras nya 6003? Har fått ett bra pris på 6003, 8k, är det värt det extra för att få en 7002?
Postad 04 November 2008 - 10:36
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Vet faktiskt inte vad som skiljer de olika versionerna åt. Jag hade problem redan innan med basen, kan tyvärr inte säga så mycket om filmaspekten då jag knappt kollat på någon film med anläggningen och har det väl varit en film så har det varit komedi/drama och annat där basen inte ens är aktiverad under filmen. Jag har min bas framme vid frontarna, själv då? Har du din ståendes eller liggandes? Själv står min upp, vet inte om det spelar någon roll. Vad fick du för värde efter kalibreringen? Har du testat att öka upp subben? Blev det bättre resultat då? Ska själv leka lite med inställningarna i veckan och se om det blir bättre, tyvärr är mina placeringsmöjligheter för suben ganska begränsade då kabeln inte är så många meter. 3005se har ju fått bättre omdöme tack vare förbättringarna på basen så den kan ju inte va dålig.
Frågan är vad man kan göra för att inte basen ska vara som kraftigast ute i hallen?
Jag har min sub bak, bredvid soffan och den är stående. Efter Audyssey fick jag ett värde på -3db har jag för mig, den har jag höjt upp ett par db efter detta. Har också läst att subben (HTB2) skall vara bra men även läst att den kan vara placeringskänslig. Vill också veta vad man skall göra för att basen inte skall vara som kraftigast i hallen..
Postad 04 November 2008 - 11:05
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Vad är den stora skillnaden mellan SR7002 och deras nya 6003? Har fått ett bra pris på 6003, 8k, är det värt det extra för att få en 7002?
6003 kan skala up bilden medan 7002 skickar bilden oförändrad igenom . 7002 har bättre ljud än 6003 . Jag stod oxå & valde mellan dessa & jag valde 7002 .
Postad 05 November 2008 - 13:36
mocus
-
mocus
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Hej Jag har haft min 7002 ett bra tag nu men jag stör mig på en sak som man borde kunna ställa in. Vet dock inte vart.
På vissa förstärkare så kan man ställa in volym som den alltid har när man startar. Som det är nu så mins min stärkare vilken volym den har innan jag stängde av den. Jag vill kunna ställa in så att den alltid startar på en viss volym. Går det?
Sen en sak till. Eftersom jag har kopplat in allt i stärkaren dator, xbox, tvix så vill jag ibland ha ljudet från dator men bilden från xboxen. Finns det något enkelt sätt att ändra sånt lr måste man in i menyerna och ändra siffrorna?
Ingen som har en aning om detta? Går det att ställa ljudet så att den alltid startar på en viss volym? Går det att växla bildkälla oberoende utav ljud på ett smidigare sätt än siffrorna i menyerna?
Postad 05 November 2008 - 14:40
Fredrik4xxxx
-
Fredrik4xxxx
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag har v35 på mjukvaran i min 8002. I denna version skall subbas-buggen vara fixad. Efter Audyssey inställningar landade min sub på - 4 db. Detta blev dock för svagt i mitt rum. Har fått höja upp den till +1 db (samma som frontarna är inställda på). Har även höjt brytpunkt för htz till 80 från 60 (100 eller 120 ger en ännu starkare baseffekt på min anläggning). Vid dessa jusering har jag en riktigt bra bas vid filmtittande. När jag lyssnar på musikkoncerter på DVD är dock basen betydligt svagare, men det beror säkert på att materialet inte innehåller lika mycket lågbas.
Om man annars vill få bättre effekt på basen (DennisA) samt att basen skall höras bra fr lyssningspositionen, så tror jag att placeringen av subben, tyvärr, är väldigt viktig. Min subb står nästan mitt framför lyssningspositionen. En allmän rekommendation som brukar lämnas är att, om det går, ställa subben i lyssningspostion. Därefter förflytta sig runt i rummet o lyssna var basen hörs mest. Den punkten är där man skall ställa subben för bästa effekt. Det är även möjligt att du kan förbättra akustiken med absorbenter på rätt ställen, men då börjar det bli komplicerat och kräver troligtvis experthjälp.
Himla synd att man inte kan köra 2.1 ljud vid source eller pure direkt på ett enkelt sätt!! Denna möjlighet saknar jag.
Redigerat av Fredrik4xxxx, 05 November 2008 - 14:45.
Postad 05 November 2008 - 15:03
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Ingen som har en aning om detta? Går det att ställa ljudet så att den alltid startar på en viss volym?
Det skulle jag gissa på, då många recievers klarar detta. Ladda ner manualen från Marantz hemsida om du inte får svar i tråden.
Postad 06 November 2008 - 15:26
Unregistered50afef8d
-
Unregistered50afef8d
-
Användare
-
-
205 inlägg
Det skulle jag gissa på, då många recievers klarar detta. Ladda ner manualen från Marantz hemsida om du inte får svar i tråden.
Tyvärr, jag har också saknat denna funktion och mig veterligen saknas den. Hittar den i alla fall inte. "även solen har fläckar" som bekant.....
Postad 06 November 2008 - 20:09
Unregistered43c9c403
-
Unregistered43c9c403
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nån som vet om det går att få tag på orginalemballage till 7002:an?
Lite bökigt att skicka in receivern på service utan orginalkartongen...
Postad 23 November 2008 - 12:45
pontann
-
pontann
-
Rookie
-
2 inlägg
Halloj. Jag ska byta ut min nuvarande onkyo stärkare mot en ny prestanda modell. Jag kör ett 5.1 system (Focal Hib) och ett 2.0 (Chario Pegasus Constellation). Jag funderar på Pio Lx71/81 eller Marantz 8002. Stärkaren måste vara likvärdig på båda mina system och såklart leverera bra surround.
Mitt problem nu är att när jag studerar anslutningsmöjligheterna på Pio så ser jag inte någon möjlighet till 2.0 vid sidan av 5.1. Eller jag kan använda mig av de sista två surroundkanalerna och där köra stereo?
På Marantzen är det tydligt att det finns Front A och B. Det ser ut som om anslutningsmöjligheterna är betydligt större på Marantzen?????
Alla tips och förtydliganden är hjärtligt välkomna. Tack på förhand.
Postad 24 November 2008 - 03:30
roverman
-
roverman
-
Rookie
-
1 inlägg
Hejsan, blir första posten här, har smygit runt ett tag men aldrig skrivit nått.
Hursomhelst, är ganska sugen på både 7002 och 8002, ska bygga upp första hemmabio'n så jag har i princip ett tomt rum för tillfället. Jag har så gott som bestämt mig för en Pioneer-plasma:
Har en XBox360, gamla modellen med endast komponent ut, samt en Dreambox 7025 som bara har scart men möjlighet att få ut komponentsignal även på den. Förutom det så har jag ett gäng med gamla spelkonsoller, Nintendo 8-bit, Sega Master och Mega Drive.
Sedan har jag tänkt bygga ut med en Blåspelare och eventuellt en dedikerad cd- sacd- hd audio-spelare (förslag mottages gärna  ).
Har ju malt igenom hela den här tråden på två sessioner så man är ju lite virrig nu
Jag förstår att det inte finns uppskalning på de här förstärkarna, men det jag undrar är hur jag får ut signalerna till TV'n om jag skulle köpa en sån här. Kan jag köra HDMI ut från XBoxen och Dreamboxen eller är det komponent som gäller då, och hur är det med dom källorna som bara har som bäst s-video?
Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att få lite klarhet i alla dessa frågor.
Postad 06 December 2008 - 00:24
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Hej roverman,
Tycker du valt ut 2st helt suveräna produkter! Kopplnngsmässigt kör du HDMI och Komponent som första prioritet. Och ja, uppskalning kommer att göras, men låt gärna Pioneer skärmen göra detta jobbet då jag menar att den gör detta gallant. De källor som du har som bäst S-video på går ju också att koppla in och få ut i HDMI då SR-7002 har uppkonvertering av samtliga insignaler.
PS. Håll koll på våran julkalender idag. Jag tror du kommer få ett unikt tillfäller att slå till :-)
Redigerat av Reference audio, 06 December 2008 - 00:25.
Postad 06 December 2008 - 21:23
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Kan 8002:an köra Audyssey, EQ när den får en pcm signal via hdmi?
Thomas
Postad 08 December 2008 - 09:35
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Kan 8002:an köra Audyssey, EQ när den får en pcm signal via hdmi?
Thomas
Ja det borde den. Jag har 7002 och kör Audyssey EQ och skickar pcm från min blu-ray.
Postad 11 December 2008 - 22:24
frederik
-
frederik
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hej, har en fråga: jag bi-ampar med sr8002, råkade komma åt speaker knappen på fjärren! dum fråga kanske men det ska väl stå på A+B?
Ni pratade om ny mjukvara? är det något nytt på den fronten? jag har aldrig uppdaterat min (ca 6mån) borde jag det?
Postad 12 December 2008 - 20:38
yeah-sus
-
yeah-sus
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hej
Nu får jag väl ta risken att bli idiotförklarad men kan nån förklara för mig om och isf hur man gör för att få upp att det skickas tex dolby true-hd på marantzens display?
Jag har ställt in min BD spelare (panasonic BD35) på att skicka bitstream via hdmi och har stängt av secondary audio.
På filmerna jag har testat (NT2,transformers,iron man och big fish och casino royal)har jag gått in i setup menyerna och aktivt valt olika ljudspår,förstärkaren (marantz sr 7002)har stått i auto läge och det blir ett ###### tryck men den enda loggan som kommer upp i displayen är DTS eller Dolby digital ska det vara så?
Jag är jättenöjd med ljudet men blir ändå konfunderad om jag missat nåt då det inte heller tas upp nånstans i instruktionsboken att det ska komma upp.
HJÄLP jag har I-lands problem
Postad 13 December 2008 - 11:39
yeah-sus
-
yeah-sus
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hej Nu får jag väl ta risken att bli idiotförklarad men kan nån förklara för mig om och isf hur man gör för att få upp att det skickas tex dolby true-hd på marantzens display? Jag har ställt in min BD spelare (panasonic BD35) på att skicka bitstream via hdmi och har stängt av secondary audio. På filmerna jag har testat (NT2,transformers,iron man och big fish och casino royal)har jag gått in i setup menyerna och aktivt valt olika ljudspår,förstärkaren (marantz sr 7002)har stått i auto läge och det blir ett ###### tryck men den enda loggan som kommer upp i displayen är DTS eller Dolby digital ska det vara så? Jag är jättenöjd med ljudet men blir ändå konfunderad om jag missat nåt då det inte heller tas upp nånstans i instruktionsboken att det ska komma upp. HJÄLP jag har I-lands problem
Finns det ingen på forumet som har kopplat en blu-ray spelare till sin sr7002 ?????
Postad 13 December 2008 - 12:04
Unregistered8282627d
-
Unregistered8282627d
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Det är DTS och Dolby loggan som visas, men tryck på display knappen så visas de nya HD ljuden i text på displayen.
Postad 13 December 2008 - 15:42
memis
-
memis
-
Amatör
-
-
77 inlägg
yeah-sus: ditt fenomen förklaras föredömligt i senaste numret av hemmabiotidningen. Som vanligt är svaret att det beror på vad du kopplat ihop och hur du kopplat ihop det och inte minst vad du spelar upp. Köp tidningen eller läs den på bibblan (sid 112).
Postad 13 December 2008 - 22:55
yeah-sus
-
yeah-sus
-
Användare
-
-
189 inlägg
Det är DTS och Dolby loggan som visas, men tryck på display knappen så visas de nya HD ljuden i text på displayen.
tack som fan det ska testas på stört =)
Postad 16 December 2008 - 15:33
Aspeboda
-
Aspeboda
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tjena! Har nu kört min nya 7002 i en vecka med senaste firmware.
Har fått lite konstiga värden på subben med Audyssey .
Efter att läst genom tråden i 2 timmar inser jag att jag inte varit ensam
Min subb fick värdet -9 db och ett avstånd som var betydligt längre än i verkligheten.
Resten av högtalarna tyckte jag blev bra.
Efter att provat ett antal mätningar och korrigeringar har jag kommit fram till att min subba funkar bäst med högnivå!
Betydligt bättre på låg volym, mera kropp... Detta kan naturligtvis bero på mitt steg i subban.
I vilket fall som helst är jag nu riktigt nöjd med ljudet och en annan fördel är ju att i 2 Ch läge, kan man köra Pure Direct och SW funkar . Har kopplat SW på Channel B... enkelt & funktionellt. Någon som ser någon nackdel med att köra högnivå till SW?
//Peter
Postad 16 December 2008 - 17:04
Unregistered50afef8d
-
Unregistered50afef8d
-
Användare
-
-
205 inlägg
Jag har nämnt detta fenomen förr men jag undrar verkligen om ingen annan lagt märke till det också! Vad? Jo, när jag kör mina bildkällor genom SR8002 ( DV7001, Canal Digital HD box, PS2 samt Panasonic BD35) så blir bilden kraftigt sämre än om jag kör dem direkt upptill plasman (Pana PV50). Möjligtvis med undantag för BD35 där jag inte märker någon skillnad....Sitter nu och funderar på att köra 7001 med component ( vilket borde vara precis lika bra som med HDMI, faktiskt, baserat på erfarenhet av tidigare Marre DVD via dessa kablar) samt CD direkt till teven och sedan endast låta BD35 gå igenom . Men VARFÖR blir bilden så mycket grynigare genom SR8002, den har ju inga videokretsar alls, den skalar inte upp och skall ju bara låta signalen passera. Kör senaste firmware os.v. Och fina kablar. Ingen annan som råkat ut för detta, eller är det så att ingen provat?
Postad 16 December 2008 - 18:15
Unregistered85528044
-
Unregistered85528044
-
Användare
-
-
217 inlägg
Hej!
Är på väg att skaffa nya leksaker och funderar på 7002/8002 eller 6003. Om mina drömmar uppfylls kommer den driva Amphion Prio 520 och dess center 520C plus ett par gamla baksurrar. Kommer även skaffa en förstärkare, Hegel H1 MK4, som kommer agera slutsteg i hembion och själv hantera allt ljud i 2-kanal. Det jag funderar på är hur effekten och kraften fördelas i Marantzen i detta fallet. Jag antar att centern och bakisarna får mer kraft att leka med eftersom Hegeln hjälper till med frontarna, är det rätt tänkt?
Det där med watten i dessa bio-förstärkare verkar inte skilja så mycket men hur är det med amperen? Läste i det för dagen nya numret av Hemmabio att 6003:an hade strax över 40A men har för mig att när jag läste om 8002:an i ett tidigare nummer av samma tidning så stod det att den hade runt 18A eller något sådant. Kan ni dementera eller bekräfta detta och vad har det för betydelse och hur kan det vara så att den ganska mycket dyrare 8002:an i så fall har så mycket lägre ampere? Det kanske inte ens är något att bry sig om när man ska driva tillsammans med ett "slutsteg"?
Varför jag funderar är därför att jag vill ha en subba till frontarna då de saknar lite lite bas och när jag spelar viss musik så kan det vara kul med lite extra bas och eftersom jag inte orkar hålla på med att byta kablar och greja tänkte jag spela den typen av musik genom Marantzen. Subban ska alltså vara kopplad till Marantzen och inte till både Hegeln och Marantzen. Hehe, känns som om jag skriver lika sluddrigt som tankarna flyger runt i huvudet men jag hoppas ni förstår och jag hoppas jag befinner mig i rätt tråd.
Mvh Nandayo.
Postad 30 December 2008 - 13:00
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Funderar på att byta upp mig från en Onkyo SR606 till en SR7002 som första steget till nya hemmabion.
Satt och funderade på en sak och verkar inte hitta något svar så tänkte kolla här om någon vet;
Om man vill Bi-ampa sina frontar så kopplar man ju in Front L/R med Surr Back L/R och flippar den där knappen back på förstärkaren till "On" så vitt jag förstår enligt manualen, men om man istället vill köra Bi-Amp via ett slutsteg och dra ut signalerna från Front L/R med Surr Back L/R via Pre-Out jacken, kommer det att fungera då?
Tänkte mest för enligt knappens placering vid Speaker Output så kan man tänka sig att det endast fungerar om man drar ut ljudet via de vanliga ljudutgångarna, verkar ju inte finnas någon inställning man skall köra i Setup för att det ska bli Bi-Amp.
// Fredrik
Postad 31 December 2008 - 22:32
Unregistered50afef8d
-
Unregistered50afef8d
-
Användare
-
-
205 inlägg
Det är ju samma signal ut oavsett om du kör med pre-out ( fast lågnivå, då förståss) som du får ut på de vanliga högtalarkontakterna så egentligen tycker inte jag att du skall ändra på switchen..det är ju inte så att signalen delas eller nått. Bara mata ut preouten till steget och kör detta till basen ( antar jag..) och låt Marren stärka upp mellanregister&diskant..delningen sker ju i högtalaren via delningsfilter där... men skall du "tri-ampa" ( finns ju högtalare som tillåter det..) så måste du flippa switchen...typ...
Postad 02 January 2009 - 08:29
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det är ju samma signal ut oavsett om du kör med pre-out ( fast lågnivå, då förståss) som du får ut på de vanliga högtalarkontakterna så egentligen tycker inte jag att du skall ändra på switchen..det är ju inte så att signalen delas eller nått. Bara mata ut preouten till steget och kör detta till basen ( antar jag..) och låt Marren stärka upp mellanregister&diskant..delningen sker ju i högtalaren via delningsfilter där... men skall du "tri-ampa" ( finns ju högtalare som tillåter det..) så måste du flippa switchen...typ...
Okej, tänkte mest på att man skickar ju signalen till "Tweetern och Woffer" separat, ena signalen kommer från Front L/R och den andra från Back Surround L/R, men för att recivern ska förstå att man vill skicka diskanten genom Back Surround L/R så måste man ju ställa in detta, då är frågan om detta även gäller för Pre-out utgångarna.
Postad 05 January 2009 - 22:38
handsomedevil
-
handsomedevil
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Min SR7002 tillåter audysseylägen att användas vid avkodning av hd-ljud i bitstream. Innan jag hade den på service så kunde jag inte ens välja ett audyssey läge när jag matade den med hd ljud i bitstream
Ngn mer som haft sin på uppdatering senaste två månaderna och kan bekräfta att det är så på alla efter det?
Siffrorna jag fick ut ur serviceläget nu är:
V080603 1N
MZ814002006
B110805081
B220803131
HDMI Ver.H38
Postad 06 January 2009 - 15:37
Unregistered50afef8d
-
Unregistered50afef8d
-
Användare
-
-
205 inlägg
Okej, tänkte mest på att man skickar ju signalen till "Tweetern och Woffer" separat, ena signalen kommer från Front L/R och den andra från Back Surround L/R, men för att recivern ska förstå att man vill skicka diskanten genom Back Surround L/R så måste man ju ställa in detta, då är frågan om detta även gäller för Pre-out utgångarna.
Njae...om jag förstår dig rätt så tror du att signalen delas i recievern..men det gör den inte...alltså... du får samma signal ut från preout som från front L/R och SBR L/R ( den sistnämnda när du "flippat" switchen...) delningen sker i högtalaren! Hoppas detta klargör det hela...
Postad 06 January 2009 - 17:16
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Min SR7002 tillåter audysseylägen att användas vid avkodning av hd-ljud i bitstream. Innan jag hade den på service så kunde jag inte ens välja ett audyssey läge när jag matade den med hd ljud i bitstream
Ngn mer som haft sin på uppdatering senaste två månaderna och kan bekräfta att det är så på alla efter det?
V080603 1N MZ814002006 B110805081 B220803131 HDMI Ver.H38
Är detta sant så betyder det att amn får lämna in förstärkaren igen! (om det nu inte går på min också, kan inte testa för att jag inte har någon bluray-spelare än)
Postad 11 January 2009 - 23:06
Unregistered4f83064c
-
Unregistered4f83064c
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Har en fråga ang. SR8002. Vet inte om det har tagits upp innan i denna tråden men jag är för trött för att leta
Har försökt få igång subbasen tillsammans med CD kanalen men det verkar som jag går bet. Någon som kan förklara hur man gör om det ens går?
Postad 12 January 2009 - 09:57
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Jag kör samma läge som när jag kollar film, dvs "AUTO". Får 2-kanal och sub.
Postad 16 January 2009 - 12:47
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
V080603 1N MZ814002006 B110805081 B220803131 HDMI Ver.H38
Är du verkligen HELT säker på att detta fungerar? Manualen säger nämligen något annat... "ACOUSTIC EQ MODEs are not used during playback of Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, or DTS-HD signals." http://us.marantz.co...2_final_eng.pdf (Sid 59) (jag vet dock att Preset-läget fungerar på bitstreamat HD ljud, det har jag testat själv, men jag har aldrig fått t ex Flat EQ att fungera på bitstreamat Dolby True HD, firmware H35)
Redigerat av ajzman, 16 January 2009 - 12:48.
Postad 16 January 2009 - 13:39
Unregistered8282627d
-
Unregistered8282627d
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Audysseylägena funkar inte med bitstremat HD-ljud, man kan dock ändra EQ-läge utan att något händer.
Postad 16 January 2009 - 14:36
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Audysseylägena funkar inte med bitstremat HD-ljud, man kan dock ändra EQ-läge utan att något händer.
Precis, det var därför jag blev så konfunderad över handsomedevils inlägg ovan... För jag har som sagt aldrig fått Audyssey-EQ-lägena att fungera på bitstreamat HD-ljud, det finns väl inte tillräcklig med processorkraft i Marantzen för att fixa detta?
Redigerat av ajzman, 16 January 2009 - 14:36.
Postad 17 January 2009 - 11:09
handsomedevil
-
handsomedevil
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Är du verkligen HELT säker på att detta fungerar? Manualen säger nämligen något annat... "ACOUSTIC EQ MODEs are not used during playback of Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, or DTS-HD signals." http://us.marantz.co...2_final_eng.pdf (Sid 59)
(jag vet dock att Preset-läget fungerar på bitstreamat HD ljud, det har jag testat själv, men jag har aldrig fått t ex Flat EQ att fungera på bitstreamat Dolby True HD, firmware H35)
Jag ska testa grundligare ikväll (läs lyssningstest) Den skillnad jag redan nu kan konstatera är att med min gamla FW så kunde jag endast välja preset och off bland eq lägena och med nya så är alla lägena tillgängliga. Vad har du för Firmware? Audysseylägena funkar inte med bitstremat HD-ljud, man kan dock ändra EQ-läge utan att något händer.
Vad har du för firmware? Kan du växla bland Alla eq lägen under bitstream av hd-ljud eller endast preset och off?
Postad 17 January 2009 - 11:20
Unregistered8282627d
-
Unregistered8282627d
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|