Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 oktober 2010 - 18:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Håller med dig Kronkan, Man behöver inte gilla alla plattor man har! :P

Underbart :D

Själv har jag nog gjort mig av med det mest obskyra jag hade. Blomman, Village People o Guru-Guru (UFO o Tango Fango) som jag kommer på just nu. Men Caramba har jag kvar :)
Bifogad fil  caramba.jpg   4,32K   0 Antal nerladdningar
http://www.youtube.c...h?v=r6qAEEJ1dgA
http://www.youtube.c...h?v=C8GLS5d_jec
http://www.youtube.c...h?v=0QWOV1IPSBU
http://www.youtube.c...h?v=EvyTkmT0AKU

Redigerat av tomano58, 05 oktober 2010 - 22:41.

Postad 05 oktober 2010 - 18:39

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Jag kontrar med denna, Nu har jag inget mer dansband.. Två räcker!
Postad bild

Tillbaka till livet.. Såg att ni pratade Clash, I senaste Uncut är det en Clashspecial på runt tio sidor.
( No. 161 October )

Postad 05 oktober 2010 - 21:59

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Jag kontrar med denna, Nu har jag inget mer dansband.. Två räcker!
Postad bild

Tillbaka till livet.. Såg att ni pratade Clash, I senaste Uncut är det en Clashspecial på runt tio sidor.
( No. 161 October )

Lite tips
Vad har du under blusen - Rut
http://www.youtube.c...h?v=vR3WrgKeddE

Har tidgare i tråden berättat att jag skänkte Stefan Rudéns skiva "JAg har funnit mig själv" till Erikshjälpen. Sedan ångrade jag mig och köpte den för 10 kr. Åter till hemmet så att säga.

Bifogad fil  stefan_ruden.JPG   66,69K   0 Antal nerladdningar

Svenska Wikipedia lämnar följande upplysningar om artisten
Jan Stefan Vilhelm Rüdén, född 11 juli 1947 i Nyköping, är en schlagersångare som hade framgång på svensktoppslistan med schlagern Sofia dansar go-go och Ave Maria.

Det är även Stefan Rüdén som sjunger på många av skivorna med Smurferna som gavs ut av Mariann Grammofon i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Smurflåtar som Det glömda landet, Det står ett träd i skogen och Astrosmurf har Rüden som ledsångare.

Stefan Rüdén blev relegerad från Björkviks läroverk efter att ha placerat en huggorm i en bandspelare. Han var mycket talför, sjöng som barn duett med Åke Grönberg, piggade upp sina skolkamrater i realskolan med roliga historier, "Tillys marsch över alperna". Ett genuint intresse för naturen gjorde att han fick resa med Jan Lindblad på en expedition. Båda var mycket sjuka när de återvände. Han gjorde misslyckade mattaffärer i Kvicksund. Stefan Rüden bor sedan 2009 i Kolbäck och uppträder ofta, till exempel sommaren 2006 på Borgholms camping, under årets Club Corvette-träff.

Hämtad från "http://sv.wikipedia....i/Stefan_Rüdén"
SMURFARNA!!
http://www.youtube.c...feature=related

Redigerat av Kronkan, 05 oktober 2010 - 22:05.

Postad 05 oktober 2010 - 22:13

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Har jag startat en dansbandsorkan på det här stället? :)

Tillbaka till ordningen, Postar en random 7" I REN SKRÄCK! :P

Postad bild

Redigerat av Sidelakebob, 05 oktober 2010 - 22:20.

Postad 05 oktober 2010 - 23:40

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Så det kan gå! Pink Floyd skivan ska jag söka rätt på lite senare. Blev en kanonkväll med Fatboy.
Postad bild

Nya skivan finns även på vinyl, Släpps om ett par dar tror jag.

Fatboy på nyhetsmorgon, Tv4 http://www.tv4play.s...deoId=1.1841130

Rätt skön musik.

Blir dock RIKTGT trött på all j***a 50-tal/rocka-billy stil som verkar/är poppis!! Hoppas det dör ut riktigt, riktigt snart, helst innan nästa sommar!!! (var bara tvungen att skriva av mig)

Postad 06 oktober 2010 - 00:06

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Håller med dig turbi! 50-tal/rockabilly är jordens avskräde. Tillsammans med hip-hop, jazz och country :)

Redigerat av Unregisterede10e9503, 06 oktober 2010 - 00:07.

Postad 06 oktober 2010 - 13:10

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Äntligen kom det första av 3 paket som jag väntar på B)

Bifogad fil  pgpfgi.jpg   135,58K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 oktober 2010 - 13:34

Dragool
  • Dragool
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Pink Floyd - Final Cut låter så himla bra på vinyl! Samt att det är en riktigt bra skiva det med. B)

Postad 06 oktober 2010 - 14:37

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Pink Floyd - Final Cut låter så himla bra på vinyl! Samt att det är en riktigt bra skiva det med. B)

Jupp, har suttit o njutit en stund nu B)

Postad 06 oktober 2010 - 19:03

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Min dagliga 7" Vinylpost får bli denna roliga Gillan singel som jag fick gräva riktigt djupt för att hitta rätt på.
Gillan - Long gone / Fiji ( 1982 )
Postad bild

Postad 06 oktober 2010 - 21:44

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Får väl kasta in den här då, en av de väldigt få singlar jag har:
Gillan - A: No laughing in heaven / One for the road B: Lucille / Bad news
Bifogad fil  gillan.jpg   63,25K   0 Antal nerladdningar

Postad 06 oktober 2010 - 22:10

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Ibland är frågan vad är det för skiva man har. Detta är nog den sista skivan som Yardbirds spelade in innan de byte namn till Led Zeppelin. Jag har ingen speciell känsla för musiken. Men har ägnat en stund för att ta reda på vad det är för skiva. Det är enligt uppgift den sällsyntaste av Yardbirds skivor eftersom den drogs tillbaka. Enligt Wikipedia detta efter att bandet reagerat genom att förläggaren mixtrat med skivan på ett sätt som bandet inte önskade. Men enligt alla bilder så är skivan färglagd och vårt ex är ju uppenbart i svartvitt. Men efter lite sökandes på nätet så säljs den svartvita som promo. Alltså en skiva använd för marknadsföring. Det är bra skick på den men som många amerikanska skivor har konvolutet problem. Speciellt amerikanska utgåvor kan ha dålig kvalitet på omslaget och drabbas därför av att "sömmen spricker och att det blir märken efter skivan m m. Se skivan avPattis Smith som helt spruckit trots försiktig använding.

Idag har jag gått över till att inte förvara någon skiva i konvolutet. Eftersom jag har plastfickor till alla skivor så lägger jag skivan separat i plastfickan.

The train kept a-rollin

Bifogad fil  yardbirds.JPG   78,08K   0 Antal nerladdningar

Johnny Burnettesversion av The train kept a-rollin

Redigerat av Kronkan, 06 oktober 2010 - 22:32.

Postad 07 oktober 2010 - 08:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Ibland är frågan vad är det för skiva man har. Detta är nog den sista skivan som Yardbirds spelade in innan de byte namn till Led Zeppelin. Jag har ingen speciell känsla för musiken. Men har ägnat en stund för att ta reda på vad det är för skiva. Det är enligt uppgift den sällsyntaste av Yardbirds skivor eftersom den drogs tillbaka. Enligt Wikipedia detta efter att bandet reagerat genom att förläggaren mixtrat med skivan på ett sätt som bandet inte önskade. Men enligt alla bilder så är skivan färglagd och vårt ex är ju uppenbart i svartvitt. Men efter lite sökandes på nätet så säljs den svartvita som promo. Alltså en skiva använd för marknadsföring. Det är bra skick på den men som många amerikanska skivor har konvolutet problem. Speciellt amerikanska utgåvor kan ha dålig kvalitet på omslaget och drabbas därför av att "sömmen spricker och att det blir märken efter skivan m m. Se skivan avPattis Smith som helt spruckit trots försiktig använding.

Intressant, du har säkert liknande historier om flera av dina skivor (gillar sånt). Jag sitter på bara lite drygt 300 LP varav endast en (som jag vet) har en historia bakom sig. Thin Lizzy's "Thunder and Lightning". Den jag har är en limiterad utgåva med en extra skiva innehållande 4 livelåtar.

Notering från Discogs:
Early pressings were released as a limited edition gatefold sleeve with an extra 12" featuring four tracks recorded live at Hammersmith Odeon on November 27, 1981. According to the book "Phil Lynott: THE ROCKER", written by Mark Putterford, Lynott insisted that it was released as a gatefold sleeve, but the record company didn't agree because of the high costs. This almost made Lynott leave the band, but later he accepted the limited edition idea.

Cat# of the extra live 12" is 'LIZLP 3'.

Scott Gorham's last name is misspelled on the labels as "Goreham".

Postad 07 oktober 2010 - 15:45

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Fick ett nytt paket idag. Lite Genesis och Peter Gabriel. :)

Bifogad fil  nytt.png   157,62K   0 Antal nerladdningar

Postad 07 oktober 2010 - 17:20

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Intressant, du har säkert liknande historier om flera av dina skivor (gillar sånt). Jag sitter på bara lite drygt 300 LP varav endast en (som jag vet) har en historia bakom sig. Thin Lizzy's "Thunder and Lightning". Den jag har är en limiterad utgåva med en extra skiva innehållande 4 livelåtar.

Notering från Discogs:
Early pressings were released as a limited edition gatefold sleeve with an extra 12" featuring four tracks recorded live at Hammersmith Odeon on November 27, 1981. According to the book "Phil Lynott: THE ROCKER", written by Mark Putterford, Lynott insisted that it was released as a gatefold sleeve, but the record company didn't agree because of the high costs. This almost made Lynott leave the band, but later he accepted the limited edition idea.

Vi tar en bild på insidan för nyfikna som komplement.
Postad bild

Har köpt en liten samling om 47 Singlar, Här är några.
http://forumbilder.s.....g=50s Singlar

Duane Eddy, Elvis, Dorsey Burnette, Everly Brothers, Roy Orbison, Ricky Nelson och lite annat.

Redigerat av Sidelakebob, 07 oktober 2010 - 17:22.

Postad 07 oktober 2010 - 19:45

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Kolla in denna killens samling av maiden-skivor :D ,för ett maiden-fan som jag är detta riktigt nice :)

http://www.recordner...mling-t870.html

Postad 07 oktober 2010 - 20:21

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Det var många Maiden! Själv har jag inte nån. ;)

Postad 07 oktober 2010 - 21:35

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Notering från Discogs:

Tack för att du uppskattar mina inlägg. Tycker också att det är stimulerande och roligt att följe er andra. Samlaren av Iron Maiden hade ju väldigt många varianter av samma skiva. Så samlar inte jag. Men principer är ju till för att brytas mot så därför gör jag undantag. Detta speciellt om det är intressanta varianter av omslaget. Yardbirds förvandlades som en fågel Fenix till Led Zeppelin. Därför mitt exempel blir deras mycket intressanta omslag till "In trough the out door". Det fanns 6 olika omslag med 6 olika perspektiv på samma scen. Skivorna levererades i omslagspapper så att köparen inte skulle veta vilket omslag som man köpte. Äger två av omslagen och om man får möjlighet så kanske det blir alla sex för att kunna berätta berättelsen till slut. I det högra övre hörnet är innerfodralet somskall ha den speciella egenskapen att färger framträder om pappret blir blött.

Bifogad fil  in_trough_the_out_door.JPG   41,9K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 07 oktober 2010 - 21:41.

Postad 07 oktober 2010 - 22:04

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Spännande! Jag vet att Stray cats även gjort detta med en singel, Kanske fick iden från Zep? Fler band som gjort liknande?

Postad 07 oktober 2010 - 22:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Kommer ihåg det där med papperspåsen. Brorsan hade ett ex av "In through the Outdoor", barvarianten. Men jag hade ingen aning om att det fanns olika varianter! Tyvärr föll den inte mig i smaken. Var inte det Zeppelin som jag gillade.

Apropå brorsan så har han lagt av med vinyl. Har varit på honom så vi får se om man kan komma över något. Måste stressa honom lite...

Edit: Hittade lite om omslaget till In through the out door.

About the sleeve:
"In Through The Out Door" was released in a 'brown paper bag' outer, over-stamped with Title & Tracks.
This bag contained one of six sleeve variants, each of which show a white-suited man in a typical 'juke-joint' bar, with a curved 'swipe mark' over sepia image (as though the 'grime' was being removed and color image is revealed). The views of the man are as seen by the six other occupants of the room.

The variants can be identified by an alpha code on the spine: 'a' to 'f'. Three have the man facing left, with the swipe convex to the left*. The other three have the man facing right, with swipe convex to the right**.
Versions, with spine code:
A. *Long shot, with barman
B. *Closer shot, with barman
C. *Close-up, no barman
D. **Barman on far right.
E. **Long shot, overturned chair & beer can in foreground.
F. **Closer shot, chair/can not visible

Redigerat av tomano58, 08 oktober 2010 - 15:36.

Postad 08 oktober 2010 - 19:55

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Spännande! Jag vet att Stray cats även gjort detta med en singel, Kanske fick iden från Zep? Fler band som gjort liknande?

Tomano - en bra beskrivning. Sidelakebob, nej jag känner inte till ett liknade exempel. Men har andra exempel där jag fler exempel av skiva på grund av omslaget. Jimi Hendrix "Electric Ladyland" är ur så många anledningar samlings värd. Första omslaget drogs tillbaka eftersom det ansågs provocerande. Har nog tidigare visat albumet i tråden.

Så här skriver Wikipedia
Electric Ladyland was first released in the U.S. in September 1968 and became a massive hit; it was Hendrix's only #1 album. The UK edition reached #6 on its release amid considerable controversy. A letter Hendrix wrote to Reprise described exactly what he wanted for the cover, but it was mostly ignored. He expressly asked for a color photo by Linda Eastman of the group sitting with children on a sculpture from Alice in Wonderland in Central Park, NY,[15] even drawing a picture of it for reference. The company instead used a blurred red & yellow photo of his head, taken by Karl Ferris. Track Records had its own art department, which produced a cover depicting 19 nude women lounging in front of a black background.[16] The original UK & German CD release from the 1980s features the UK artwork cover, while the Allan Douglas' re-master CD issue features the U.S. version by Ferris, which has since become the official worldwide cover of Electric Ladyland. The company Experience Hendrix, which owns the rights to the album and most of Hendrix's catalog, has stated that the original UK nudes cover will not be used any longer, since Hendrix himself did not like it; nonetheless Hendrix's own choice, the Eastman photo, is still ignored. A dispute nearly occurred over the album's title. In the final stages of production, a studio technician renamed the album "Electric Landlady."[17] The album was almost released under this official title until Hendrix noticed the error, which upset him considerably. Kirsty MacColl later used this alternate title for an album of her own.

In 2005 Q magazine readers voted Electric Ladyland the 38th greatest album of all time; in 2003 the TV network VH1 placed it at number 72. In 2003, Rolling Stone declared it the 54th greatest album of all time. The album is included in the book 1001 Albums You Must Hear Before You Die. Also, The Source magazine ranked it #40 on their Critics Top 100 Black Music Albums of All Time list in 2006.[1

Rainy day dream away

Bifogad fil  Ladyland.JPG   28,95K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 08 oktober 2010 - 20:01.

Postad 08 oktober 2010 - 20:12

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Håller med dig Kronkan, Man behöver inte gilla alla plattor man har! :D
Postad bild

Humor :P

Postad 08 oktober 2010 - 20:31

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Svänzåns repade två hus från mej när jag var liten, Har även en gul solkeps med texten Svänzåns Såklart! i rött :D
Tillbaka till skivor i brun papp, Denna är ju lite rolig.
Postad bild

Redigerat av Sidelakebob, 08 oktober 2010 - 20:31.

Postad 08 oktober 2010 - 21:35

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Svänzåns repade två hus från mej när jag var liten, Har även en gul solkeps med texten Svänzåns Såklart! i rött :D
Tillbaka till skivor i brun papp, Denna är ju lite rolig.
Postad bild

Ingen skiva somjag någonsin haft i handen men minns svagt bilden av deras nakenhet. Och när man läser på om omslaget tycker jag att John Lennons kommentar passar mig själv idag. Han påstod att upprördheten inte berodde på deras nakenhet utan på att de inte var några unga vackra människor längre. Ett klart intressant omslag som jag inte skulle tveka till att köpa för omslagets skull. Och då med det bruna omslaget som ju skulle skyla deras kroppar.

Åsså har vi detta med att ha två skivor. Men stopp, det är ju två identiska skivor. Detär Popsnöret som har ena exet. Det var en skiva som vår son ammades till. Så Popsnöret köper den för säkerhets skull om hon ser den. Så det kan bli. Den blå skivan är nog "rare". Men saknar tyvärr almanackan som en gång fanns i den.

Bifogad fil  Yoko_Ono.jpg   61,81K   0 Antal nerladdningar

Låten Popsnöret sjöng - Beatiful Boy
http://www.youtube.c...h?v=Uldu_1-JCJE

John Lennon mördades några veckor efter att vår son föddes. Popsnöret minns att hon byte blöjor när beskedet om dådet meddelades via radio.

Redigerat av Kronkan, 08 oktober 2010 - 21:44.

Postad 09 oktober 2010 - 19:57

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
På tal om indragna skivor är denna lite spännande då både text på låten och omslag byttes ut. City boy ska även ha turnerat en del i landet på -80 talet, Nån som såg dom?
Postad bild

LP Jag har i samlingen.
Postad bild

Singlar.
Postad bild

http://www.youtube.c...U...&playnext=1

Postad 10 oktober 2010 - 21:20

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

På tal om indragna skivor är denna lite spännande då både text på låten och omslag byttes ut. City boy ska även ha turnerat en del i landet på -80 talet, Nån som såg dom?
Postad bild

LP Jag har i samlingen.
Postad bild

Singlar.
Postad bild

http://www.youtube.c...U...&playnext=1

Du är mästare på singlar. Såg denna bok på Bengans idag.Kostade 99 kr. Varit en späckad helg med olika uppdrag men passerade ändå Bengans idag för att köpa en ny skiva.
Bifogad fil  Singlar.JPG   45,81K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 10 oktober 2010 - 21:23.

Postad 11 oktober 2010 - 16:45

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Jag köper mycket böcker men den där har jag missat! Tack för tipset.

Postad 12 oktober 2010 - 14:53

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Äntligen kom Sword-skivorna från CDWOW. Tog ca 10 dagar (från Australien). Hittade också ett par begagnade.
Bifogad fil  last.jpg   202,89K   0 Antal nerladdningar
Slog till på en back (ca 80 cm) skivor osett idag för 500:-. Plockade det jag tyckte var intressant och gick med resten till Banana Moon och fick 500:- i bytespengar (en bra dag). Lämnade resten till Myrorna. En raritet(?) var det med. En bildsingel med Simple Minds som iaf går för dyra pengar på Discogs. Har lite svårare att hitta den på Musicmaker.

Om någon är intresserad av den så droppa ett PM
Bifogad fil  simple.jpg   607,14K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 oktober 2010 - 15:29

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
En till lite udda skiva var det med också. Taskigt skick men ändå. Jethro Tull's "Thick as a brick", gjord som en tidning med flera sidor.
Bifogad fil  brick.jpg   508,34K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 oktober 2010 - 16:59

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Ser ut som att du gjort en bra affär Tomano! Här är en skiva som kanske platsar i avdelningen udda omslag. Någon form av konstskinn, Behöver nog ingen vidare presentation.

Postad bild

Redigerat av Sidelakebob, 12 oktober 2010 - 17:49.

Postad 12 oktober 2010 - 18:38

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Tomano! Här är ett ex av Simple minds skivan som nyligen sålts på ebay.
http://www.popsike.c...0535740183.html

Postad 12 oktober 2010 - 18:48

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Tomano! Här är ett ex av Simple minds skivan som nyligen sålts på ebay.
http://www.popsike.c...0535740183.html

Hoppsan! den ska man nog sitta på ett tag :) Satt en prislapp på plastfodralet, 40 kr.....

Redigerat av tomano58, 12 oktober 2010 - 18:50.

Postad 13 oktober 2010 - 20:47

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Dagens 7" Vinyl. Avdelningen lite udda skivor. Eurythmics " Pop out sleve" singel.
Postad bild

Postad bild

http://www.youtube.c...h?v=zILzkYHeWT8

Postad 14 oktober 2010 - 10:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Har börjat rota igenom den bunt skivor jag behöll av de 80 cm jag köpte. Tyvärr är de flesta omslagen väldigt slitna, speciellt ryggarna men jag får väl byta ut dem allt eftersom man hittar fräschare exemplar.

Uriah Heep - Look at yourself (1971). Deras bästa album enligt mig. Komplett med "riktig" spegel men lite slitet fodral. Skivan i ok skick.
Bifogad fil  look.jpg   3,26K   0 Antal nerladdningar

Ellen Foley - Spirit of St. Louis (1981). I toppskick då omslagsplasten satt kvar. Inte lika bra som hennes första, Nightout, men intressant då samtliga medlemmar i The Clash medverkar. Joe Strumner och Mick Jones har dessutom skrivit flera av låtarna
Bifogad fil  stlouis.jpg   3,02K   0 Antal nerladdningar

Ellen Foley har även jobbat i hop med detta band, dock inte på denna skiva:
Iron City Houserockers - Love's so tough (1979). Deras debutalbum i gott skick. Mastrat av Bob Ludwig
Bifogad fil  ironcity.jpg   6,83K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av tomano58, 14 oktober 2010 - 11:29.

Postad 14 oktober 2010 - 18:36

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Bläddrade bland mina skivor från -80 -talet ( Händer inte ofta ) och hittade några roliga utgåvor, Man bör ha i åtanke att många " Limited ed " skivor från denna tid släpptes i mycket stora upplagor vilket inte var så lätt att ha koll på när det begav sig.

Big Country - Wonderland
Postad bild

http://www.youtube.c...h?v=VwclXK7DoJs

Pogues - Fairlytale of New York
Postad bild

Om nån missat... Hendrix special i senaste Record collector. Inget för mej men kanske för er! :lol: :P
Postad bild

Redigerat av Sidelakebob, 14 oktober 2010 - 20:14.

Postad 14 oktober 2010 - 21:45

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Om nån missat... Hendrix special i senaste Record collector. Inget för mej men kanske för er! :lol: :P
Postad bild[/quote]
Tack för upplysningen. HArinte orkat skriva något men följer tråden dagligen. Sedan som du redan vet pysslat med förutsättningarna för vinylen - att signalen måste förstärkas.

Får då och då lite skivor folk inte vill ha. Idag mycket dansband och en soulskiva jag redan har. Given till dottern. Åsså Beatles vita album i bra skick men utbiven i Tyskland. Sparar några dansband.Några fick kvinnan som kommer med internfakturor.

I helgen hade ICA ställt fram ett special nummer om John Lennon. Åkte ner i matkassen. Här med ett par rörmonoblock somskall integreras i anläggningen.
Bifogad fil  lennon.JPG   69,39K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 14 oktober 2010 - 21:46.

Postad 15 oktober 2010 - 10:27

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Genomgången fortgår. Här är 3 st skivor med Dag Vag, Palsternacka komplett med ett 4-sidigt seriehäfte. Och så Thin Lizzy's "Black Rose (a Rock Legend)". Grymt bra skiva.
Bifogad fil  nytt.jpg   447,44K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 oktober 2010 - 10:44

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Frank Zappa and the Mothers of Invention - One size fits all. Zappa är normalt inte min grej men den här skivan är faktiskt riktigt bra.
Bifogad fil  osfa.jpg   10,46K   0 Antal nerladdningar

Kuriosa: det är en tidig US-press som är komplett med de fel som beskrivs på Wikipedia.

Early U.S. LP pressings of One Size Fits All are particularly notable, for two reasons:
  • Many early copies contain a skip during "Inca Roads" at approximately 4:40 into the track. This error was a manufacturing defect not caught during the test pressing stage. The album was recalled after the mistake was caught, but a significant number had already been sold. The highly complex nature of the music made it difficult to recognize the error without comparing it to the correct version.
  • Some copies also have the catalog number "BS 2879" inscribed - and crossed out - in the runoff matrix, indicating that at one point One Size Fits All was (perhaps mistakenly) planned to be released on Warner Bros. Records, whose Reprise Records subsidiary distributed Zappa's DiscReet Records label. The album was ultimately released on DiscReet with a catalog number in Reprise's sequence, DS 2216. Warner Bros. did not reassign the number BS 2879 to another album.

Postad 15 oktober 2010 - 10:47

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0

Och så Thin Lizzy's "Black Rose (a Rock Legend)". Grymt bra skiva.

Håller verkligen med!

Nyinförskaffat hos mig (vinyl)

Jim Jones Revue - Burning down your house
Jim Jones Revue - s/t
Captain Beefheart - safe as milk, denna skivan svänger riktigt fint. INNAN det spårade ur totalt och blev superflum.

Postad 15 oktober 2010 - 18:20

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Idag anlände två nya skivor till (den lilla men ständigt växande) samlingen och jag har följande att konstatera:

1. Är det verkligen så här musik ska avnjutas?
Bifogad fil  DSC03457.JPG   187,47K   0 Antal nerladdningar
Reagerade över detta när jag tog ut The Cure's Disintegration ur dess konvolut.
Personligen uppskattar jag att ha volymen på en ganska så låg nivå; tillräckligt högt för att musiken ska blomstra, men samtidigt tillräckligt lågt för att man ska ha möjlighet att koncentrera sig på annat än bara musiken (och samtidigt värna om grannskapet). Åsikter?

2. Vinyl > CD!.
Hade bara hört cd-versionen av Porcupine Tree's In Absentia tidigare, men redan efter en genomlyssning märker man att vinylen har en klar fördel när det gäller detaljrikedom och rymd. Trodde faktiskt inte att skillnaden kunde vara så pass stor...

Skivan (eller skivorna närmare bestämt) är av den marmorerade typen vilket skapar ångest hos en som har tenta i Teknisk Geologi till veckan (hur var det nu man okulärt kunde skilja marmor från kvartsit?). Personligen föredrar jag svart alla dagar i veckan.

(Måste få bifoga en bild på skönheten med skivan snurrandes)
Bifogad fil  DSC03465.JPG   200,12K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 oktober 2010 - 18:40

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Frank Zappa and the Mothers of Invention - One size fits all. Zappa är normalt inte min grej men den här skivan är faktiskt riktigt bra.
Bifogad fil  osfa.jpg   10,46K   0 Antal nerladdningar

Kuriosa: det är en tidig US-press som är komplett med de fel som beskrivs på Wikipedia.

Early U.S. LP pressings of One Size Fits All are particularly notable, for two reasons:

• Many early copies contain a skip during "Inca Roads" at approximately 4:40 into the track. This error was a manufacturing defect not caught during the test pressing stage. The album was recalled after the mistake was caught, but a significant number had already been sold. The highly complex nature of the music made it difficult to recognize the error without comparing it to the correct version.
  • Some copies also have the catalog number "BS 2879" inscribed - and crossed out - in the runoff matrix, indicating that at one point One Size Fits All was (perhaps mistakenly) planned to be released on Warner Bros. Records, whose Reprise Records subsidiary distributed Zappa's DiscReet Records label. The album was ultimately released on DiscReet with a catalog number in Reprise's sequence, DS 2216. Warner Bros. did not reassign the number BS 2879 to another album.

En riktig guldsamling du har hittat! Ett och annat fynd gör inte ont. Jag har inget spännande att redovisa, Bara dessa nya vinyl, Vi får se hur Fatboy skivan står sig mot utgåvan på CD.
Postad bild

Postad 15 oktober 2010 - 18:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Idag anlände två nya skivor till (den lilla men ständigt växande) samlingen och jag har följande att konstatera:

1. Är det verkligen så här musik ska avnjutas?
Reagerade över detta när jag tog ut The Cure's Disintegration ur dess konvolut.
Personligen uppskattar jag att ha volymen på en ganska så låg nivå; tillräckligt högt för att musiken ska blomstra, men samtidigt tillräckligt lågt för att man ska ha möjlighet att koncentrera sig på annat än bara musiken (och samtidigt värna om grannskapet). Åsikter?

Högt eller lågt, det beror mycket på sinnelaget. Ibland är det skönt att bara ha lite "bakgrundsmusik". Lyssna men kunna koncentrera sig på annat. Ibland är det riktigt härligt att fläska på lite rock på hög volym.

2. Vinyl > CD!.
Skivan (eller skivorna närmare bestämt) är av den marmorerade typen vilket skapar ångest hos en som har tenta i Teknisk Geologi till veckan (hur var det nu man okulärt kunde skilja marmor från kvartsit?). Personligen föredrar jag svart alla dagar i veckan.

(Måste få bifoga en bild på skönheten med skivan snurrandes)
Bifogad fil  DSC03465.JPG   200,12K   0 Antal nerladdningar

Tycker det är charmigt med lite olika färg på vinylen.

Postad 15 oktober 2010 - 19:15

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
På tal om Led Zepp. Tidigare i tråden, Såg just att Robert Plant är gäst hos Skavlan ikväll!
http://www.tv.nu/p/1...22002300svt1--p

Postad 15 oktober 2010 - 20:11

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

På tal om Led Zepp. Tidigare i tråden, Såg just att Robert Plant är gäst hos Skavlan ikväll!
http://www.tv.nu/p/1...22002300svt1--p

Ingen av er som bor i/i närheten av Stockholm som såg honom på Annexet igår? Fick grymt bra recension i AB.

Postad 17 oktober 2010 - 18:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Så det kan gå! Pink Floyd skivan ska jag söka rätt på lite senare. Blev en kanonkväll med Fatboy.
Postad bild

Nya skivan finns även på vinyl, Släpps om ett par dar tror jag.

Fatboy på nyhetsmorgon, Tv4 http://www.tv4play.s...deoId=1.1841130

Ledsen Sidelakebob... Fatboy fick en helsida i AB idag (17/10) så nu är dom att räkna som mainstream :(

Vet inte om det är puckot till journalist som satt rubrik eller någon rubriksättare men Alf Östlund uttalar sig om Baseballs i artiklen, "De är jättetrevliga, men de vet ju om att det de håller på med är lite larvigt" vilket omgående renderar att artikelrubriken sätts till "BASEBALLS ÄR LARVIGA" :)

Postad 17 oktober 2010 - 18:55

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Det är mer regel än undantag att vanliga musikjornalister inte har någon koll alls på den här typen av musik. Vad dom skriver kan man bortse ifrån med några få undantag.

Dagens 7" Vinyl får bli denna Povel Ramel från 1956 ( norsk press )
Postad bild
Fyndad på antikaffär i Filipstad igår, 20 Spänn och då ingick en kopp kaffe.

Redigerat av Sidelakebob, 17 oktober 2010 - 18:56.

Postad 18 oktober 2010 - 10:43

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Så där. Då hittade man en pärla till med lite historia bakom sig.

Lynyrd Skynyrd - Street Survivors. Skivan jag har är en förstautgåva med bandet insvepta i flammor.
Bifogad fil  ls_flames.jpg   15,45K   0 Antal nerladdningar

Skivan är den sista med de två originalmedlemmarna Ronnie Van Zant and Allen Collins och den enda med gitarristen Steve Gaines. 3 dagar efter skivan gavs ut (20/10 -77) omkom Van Zant och Gaines i en flygkrasch ("populärt" rocköde). Av hänsyn till de omkomna drogs förstautgåvans omslag in och ersattes av ett utan flammor på senare utgåvor.
Bifogad fil  ls_noflames.jpg   14,86K   0 Antal nerladdningar

30 år senare gavs albumet ut på nytt med det ursprungliga omslaget och det alternativa som baksida

[Ref: Wikipedia]

Edit: Kom just på att Kronkan redan dragit detta. Nåja... får väl bli en flashback (e ju min skiva nu) :)

Redigerat av tomano58, 18 oktober 2010 - 10:43.

Postad 18 oktober 2010 - 11:05

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Så där. Då hittade man en pärla till med lite historia bakom sig.

Lynyrd Skynyrd - Street Survivors. Skivan jag har är en förstautgåva med bandet insvepta i flammor.
Bifogad fil  ls_flames.jpg   15,45K   0 Antal nerladdningar

Skivan är den sista med de två originalmedlemmarna Ronnie Van Zant and Allen Collins och den enda med gitarristen Steve Gaines. 3 dagar efter skivan gavs ut (20/10 -77) omkom Van Zant och Gaines i en flygkrasch ("populärt" rocköde). Av hänsyn till de omkomna drogs förstautgåvans omslag in och ersattes av ett utan flammor på senare utgåvor.
Bifogad fil  ls_noflames.jpg   14,86K   0 Antal nerladdningar

30 år senare gavs albumet ut på nytt med det ursprungliga omslaget och det alternativa som baksida

[Ref: Wikipedia]

Edit: Kom just på att Kronkan redan dragit detta. Nåja... får väl bli en flashback (e ju min skiva nu) :)

Hej!
Har tyvärr bara skivan med flammorna. Hittar jag ett bra ex utan flammor så köper jag den direkt. Detta till min lilla samling av censurerade omslag. Spelade Rolling Stones Beggars Banquet igår på mina nya slutsteg. Valde att spela exet med bild av toaletten. Har också båda omslagen av J Hendrix Electric Ladyland. Den är jag också sugen att spela på de nya slutstegen.

Följer tråden med stor intresse men har inte tid och ork att göra något mera arbetat inlägg.

Postad 18 oktober 2010 - 13:57

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Hej!
Har tyvärr bara skivan med flammorna. Hittar jag ett bra ex utan flammor så köper jag den direkt. Detta till min lilla samling av censurerade omslag. Spelade Rolling Stones Beggars Banquet igår på mina nya slutsteg. Valde att spela exet med bild av toaletten. Har också båda omslagen av J Hendrix Electric Ladyland. Den är jag också sugen att spela på de nya slutstegen.

Följer tråden med stor intresse men har inte tid och ork att göra något mera arbetat inlägg.

"Tyvärr"? Det är väl den mer sällsynta av de två varianterna :) Samma här, snubblar jag över den andra så köps den men inget jag kommer jaga efter. I övrigt har jag nog inget spektakulärt. En re-issue av Stones "Sticky Fingers" (på blå vinyl) med det Spanska omslaget men den räknas knappt.

Postad 18 oktober 2010 - 16:54

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Här är två plattor jag har med bandet, Inget jag samlar men jäkligt bra ändå! :)
Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.