* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 03 February 2009 - 17:49
n@bboR
-
n@bboR
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej alla,
Jag rekomenderar att Ni vänder Er till vår support om Ni har problem med en enhet. Detta är ett forum och ingen direkt länk till NAVIGON.
Vad gäller "dålig" rutthantering, så skall man nog inte räkna med att problemet som man upplever åtgärdas om man skriver på ett forum att " en rutt som är 50km blir 75km"... Konstruktiv kritik direkt till tillverkarens support är det man kan göra som användare. Med detaljerad information om det upplevda problemet.
Att bara sitta och skriva att en sak är dålig och förvänta sig en förbättring är ju en aning naivt. Får man som tillverkare in direkt information om exakt var/när problemet kan man ju knappast åtgärda det.
Så, till Er få som upplevt att enheten har ett problem, skriv ett detaljerat mail till supporten och gör en felanmälan, så får NAVIGON en chans att utvärdera problemet och eventuellt åtgärda det.
Och till Er som mixtrar med SD-korten och filer till höger och vänster vill jag bara rekomendera att undvika detta. Gör en säkerhetskpia på Ert SD-kort, och använda sedan NAVIGON Fresh. Det fungerar utmärkt. Och minsta lilla avikelse i SD kortet pga av yttre påverkan gör att Fresh ej kan hantera uppdateringarna. Ibland kan det vara överbelastning på våra servrar pga av massiva nedladdningar. Att då börja radera filer m.m m.m är förödande. Vänta en stund, proba igen osv osv. Glömt inte att så fort en ny kartuppdatering släpps börjar hundratusentals användare över hela Europa att anropa NAVIGON Fresh och tanka ned nära 2GB var.
Med förhoppning om att Ni verkligen får ordning på Era maskiner.
PS, Varför inte utnyttja vår utomordentliga Service? 2 års Hämta / lämna garanti i Ert hem. Är enheten felaktig, be att få den åtgärdad eller utbytt om det inte löser sig. Det är bara ett samtal/mail bort.
Lycka till
Mvh
Navigon Sverige
Njae, riktigt så enkelt är det inte. Jag tror att många med mig skriver om bekymren i detta forum dels för att kolla om man är ensam med sina bekymmer, dels för att få hjälp med tips å trix. Jag kan helt klart säga att det inte blir en Navigon nästa gång, man blir tvungen att byta till ett större minneskort, favoriter försvinner, tjaa, det strular mest hela tiden. Men i.a.f. att lämna in den på garanti e ju inte heller nån höjdare, då skulle det i.s.f. vara bytes ut på direkten, man har ju inte lust att vara utan sin navigator i 2-10 veckor, man har den ju av en anledning. Du borde ju som Navigonanställd hitta ett bra underlag här att ta upp med den tekniska avdelningen...? Till ytan är denna maskin en "Top of the line" men börjar man titta under skalet är den ganska bristfällig i sina funktioner och felberäkningar plus allt trassel vid uppdateringar. Jag har varit nöjd med VDO Dayton och Garmins navigatorer, jag ångrar mitt köp av Navigon, jag trodde man betalade dyrt för att SLIPPA en massa strul, se så fel man kan ha... Dom här 30 sidorna med inlägg från användare e väl inte direkt nån positiv reklam för det företag du jobbar åt? Mvh. Robban
Postad 04 February 2009 - 09:17
jonas9000
-
jonas9000
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej
Fick min navigon 8110 igår och uppdaterat till senaste version (efter många om och men!!) och även laddat ner senaste kartorna 2008 Q4, men jag kan välja på: Q4 Europe, Q4 West Europe, Q4 Central Europe ?? Jag laddade ner Q4 Europe och antar att jag fått samtliga kartor efetrsom denna fil var störst, dessutom när jag installerat Europe Q4 kartor, borde inte dessa försvinna som alternativ för ner laddning om man kör en check vad som finns att uppdatera med eftersom dessa ligger på mitt SD kort ??
Postad 04 February 2009 - 15:30
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Hej Fick min navigon 8110 igår och uppdaterat till senaste version (efter många om och men!!) och även laddat ner senaste kartorna 2008 Q4, men jag kan välja på: Q4 Europe, Q4 West Europe, Q4 Central Europe ?? Jag laddade ner Q4 Europe och antar att jag fått samtliga kartor efetrsom denna fil var störst, dessutom när jag installerat Europe Q4 kartor, borde inte dessa försvinna som alternativ för ner laddning om man kör en check vad som finns att uppdatera med eftersom dessa ligger på mitt SD kort ??
Jo, de borde döljas så man slipper se dem, men det gör de inte  Fresh är inte så fresh som det låter.
Redigerat av shapic, 04 February 2009 - 15:31.
Postad 04 February 2009 - 15:40
jonas9000
-
jonas9000
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jo, de borde döljas så man slipper se dem, men det gör de inte Fresh är inte så fresh som det låter.
Men genom att ladda ner "bara" Europa Q4 innebär att jag inte behöver ladda ner cental europa eller väst europa, eller ?
Postad 05 February 2009 - 11:30
jonas9000
-
jonas9000
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har inte läst igenom alla forum inlägg men jag har stora bekymmer med FM sändaren och uppspelning av mp3, i både ensamt läge men även i samband med navigering. För det första verkar det som att fm sändaren är helt enkelt ganska dålig, pågrund av brus som hörs konstant vid musik vid låga partier, detta hörs ej när samtliga instrumment + sång spelas. Jag har tidigare använt fm sändare till min Ipod som är 2-3 år gammal och fungerar helt klockrent utan brus i samma bil + radio. Nästa problem är att man ofta skickas tilbaka tilll start meny efter t.ex byte av låt eller om man väljer låt genom att trycka "mapp" och välja låt. Om man går in i musikspelaren direkt efter uppstart av gps´n får man hålla på ett par gånger innan den fungerar riktigt. Men det mest jobbiga är att man ofta kastas ut till meny av vanligt "hoppa" fram en låt. Detta kan fungera tidvis men väldigt ofta skickas man som sagt till start meny. Har även lyssnat på mp3 och startat upp navigeringen, då försvinner allt mp3 ljud, och efter 3-4 min meckande kan man få spelaren att fungera igen. Det som gör mig orolig är att denna apparat (Navigon 8110) har funnits ute såpass länge att alla dessa buggar + många andra (uppdatering dator + navigator m.m.) detta var en av anledningarna att man väntat ett tag för att slippa dessa barnsjukdomar, men ack så fel.
Postad 06 February 2009 - 09:21
jaycswe
-
jaycswe
-
Rookie
-
4 inlägg
hej hej...
jag vet att en del (kanske alla) som haft problem varit i kontakt med Navigons support. Jag ringde idag deras svenska nummer och en engelsktalande tjej svarade, hel ok för mig. Har nämnligen haft problem med min TMC fr start men för nån vecka sen så får jag inte in nånting alls på TMC och ja det ska funka, det har gjort det tidigare i sotckholm city...
Hon lyssnade på mitt problem och hade 2 lösningar:
1. De skickar en lös TMC-antenn (utan kostnad)
2. De fixar in min GPS på service (utan kostnad)
Jag valde 1 t.o.b.m vilket jag hoppas (fingers crossed) ska ge mig mottaging överallt där det finns TMC-sändningar...
Så jag är jättenöjd med deras kundtjänst, än så länge, men blir 100% helnöjd om/när externa TMC-antennen kommer...
/j
Postad 07 February 2009 - 08:47
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Njae, riktigt så enkelt är det inte. Jag tror att många med mig skriver om bekymren i detta forum dels för att kolla om man är ensam med sina bekymmer, dels för att få hjälp med tips å trix.
Jag kan helt klart säga att det inte blir en Navigon nästa gång, man blir tvungen att byta till ett större minneskort, favoriter försvinner, tjaa, det strular mest hela tiden.
Men i.a.f. att lämna in den på garanti e ju inte heller nån höjdare, då skulle det i.s.f. vara bytes ut på direkten, man har ju inte lust att vara utan sin navigator i 2-10 veckor, man har den ju av en anledning.
Du borde ju som Navigonanställd hitta ett bra underlag här att ta upp med den tekniska avdelningen...?
Till ytan är denna maskin en "Top of the line" men börjar man titta under skalet är den ganska bristfällig i sina funktioner och felberäkningar plus allt trassel vid uppdateringar.
Jag har varit nöjd med VDO Dayton och Garmins navigatorer, jag ångrar mitt köp av Navigon, jag trodde man betalade dyrt för att SLIPPA en massa strul, se så fel man kan ha...
Dom här 30 sidorna med inlägg från användare e väl inte direkt nån positiv reklam för det företag du jobbar åt?
Mvh. Robban
Hej Robban, Att en tråd har 30 sidor beror till stor del att 8110an är en mycket avancerad produkt med mycket funktioner. Den tilltalat personer med intresse för teknikprylar. Och dessa personer har en tendens att skriva på forum i en högre grad. Sedan är det ju naturligtvis tråkigt när det diskuteras problem. Men Vi får inte glömma att 8110:an är en extremt populär GPS som har sålts i stora mängder över hela Europa. Och framför allt i Sverige. Naturligtvis finns det enheter som har felaktigheter. Och en del av dessa användare skriver på detta forum. Vilket ger en tråkig bild av produkten. Men jag vet samtidigt att det kör omkring tusentals jättenöjda kunder på vägarna med en NAVIGON GPS. Och framför allt med 8110an. Många "fel" på detta forum vet jag är handhavande fel. Eller tex nedladdningsfel. Detta beror i väldigt många fall på användarens internetuppkoppling. Men naturligtvis även på felaktigheter som åtgärdats i NAVIGON Fresh så snart de uppdagats. Att du personligen inte tycker att det är en bra lösning att NAVIGON tar sitt ansvar och erbjuder att en budbil kommer hem till dig och hämtar den felaktiga enheten för att sedan returnera den lagad eller utbytt inom 10 arbetsdagar, det får stå för dig. Personligen kan jag inte nämna många GPS tillverkare som har en sådan kundvänlig service hantering. Och desstuom har du som NAVIGON kund 14 dagards DOA, som ger dig rätt att då produkten utbytt i butik om den är felaktig inom 14 dagar från ditt köp. Allt för att du som kund inte skall få en dålig upplevelse. Jag beklagar att du fått en dålig upplevelse, men återigen, om produkten är felaktig så kommer Vi hem till dig och hämtar upp den för åtgärd. Och förhoppningsvis har Vi ytterligare en mycket nöjd NAVIGON användare. Ang. minneskortet som du inte tycker att man skall behöva byta ut. Kartorna växer för varje kvartal som går. Det är en omöjlighet att undvika detta. Det är inget Vi kan påverka. Vi är ensamma på marknaden att erbjuda 2 års kartuppdateringar på köpet. Jag personligen tycker det är extremt kundvänligt. Och om man nu inte vill köpa ett nytt SD-kort när kartan har växt ur kortet så har vi skapat flera alternativ för kunden. 1. Full Europa. (Hur många behöver detta? Hur många kör från Öst-Europa till Portugal? och samtidigt måste ha Sverige installerat? ) En del, och de får en gratis uppdatering men kan då behöva köpa ett lite större SD-kort. 2.Väst-Europa. Får plats på det befintliga SD-kortet utan problem. Alla länder inkluderat utan Öst-Europa. Denna lösning passar förmodligen ca 99% av alla användare i Sverige. 3. Central Europa. Passar på befintligt SD-kort. Här med Öst-europa smat övriga länder. Norden exkluderat. Alla tre alternativ kan laddas hem hur man vill, hur ofta man vill. Totalt ingår 8 kvartalsuppdateringar i 8110an. Trevlig helg! Mvh Navigon Sverige
Redigerat av NAVIGON Sverige, 07 February 2009 - 08:58.
Postad 07 February 2009 - 23:50
c-mannen
-
c-mannen
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nåja NAVIGON Sverigedu har rätt i en hel del av det då säger. 8110 är, på papperet, en alldeles utmärkt GPS.Ni har ett alldeles utmärkt supportåtagande. Men det är en viktig sak som den saknar. Det är att inge förtroende till mig att den rutt som den har valt är den bästa. Dvs den allra mest fundamentala funktionen hos en GPS. Flera gånger har den nu misslyckats med detta fundamentala åtagande. Jag kan nämna två fall.
1. Rutt från Linköping till Broby (Skåne) ditresan blev helt annorlunda än återresan. Jag är osäker på avståndet men det diffade ca 45 min i tid. Trafiken var inte något hinder.
2. Rutt från Ljungsbro till en plats utanför Stjärnorp. Rutten ledde mig på en cykelväg för att avslutas i ett villaområde i Ljungsbro åkandes i en loop dvs runt runt runt. Allt enligt GPS:ens instruktioner. det fanns helt enkelt ingen väg ut.
Detta är påtalat för Er support och de skapade ett ärende. Det var för över en månad sedan och de har inte hört av sig.
Men till dess försvar så måste jag säga att den hittar rätt i bland också. Men tyvärr så är förtroendet förverkat. När jag inte vet vart jag ska så tar jag hälre fram kartan.
Jag tror inte att det här rör sig om någon reparation som kan administreras av att ett bud kommer och hämtar min 8110:a. Det här luktar SW uppgradering lång väg.
På tal om uppgradering jag uppgraderade till 2008q4. Jag följde instruktionerna till fullo, resultatet var ett totalt fiasko. Jag var tvungen att ta bort de gamla kartfilerna för att få rum med de nya. Detta tack vare hjälp från detta forum ej er support.
Många här på forumet har klagat på att det är något skumt med ruttplaneraren det vore dumt att avfärda detta. I stället för att utnämna oss till gnällspikar så kanske ni skulle utnyttja oss som testare. Vi är inte alla idioter. Eller är vi det? Vi köper en GPS för över 4000kr som inte fungerar som den ska. Välj du.....
Postad 10 February 2009 - 10:17
jonas9000
-
jonas9000
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har ett stort problem med min 8110 när jag kör mp3 via FM sändaren. Jag har bytt mitt 2GB SD kort till ett 16GB SD och kopierat över samtliga filer ifrån 2GB - 16GB. Jag har gjort en återställning till fabriksinställning ifrån mitt 16GB och så långt verkar allt ok. Sedan har jag gjort en mapp som heter MP3 som jag skickar över filer till lite då och då, har kanske 150 låtar nu. När jag sedan kör mina mp3:or ifrån Navigonen spelar den ett antal låtar, men vid byte av låt kastar den ut mig i start menyn !! jag trycker då musik och sätter på igen, och så håller det på hela tiden ??? Verkar som om den helst vill ha 2 GB så ändast några låtar får plats. Låter som någon minnes bugg som måste korrigeras.
Postad 12 February 2009 - 06:13
No1Viking
-
No1Viking
-
Rookie
-
3 inlägg
Navigon Sverige!
Varför kan du inte samla ihop allt vad vi tycker och själv gå med det till supporten och sedan återkomma till oss? Det är beklämmande att en representant för nämnda företag ska hänvisa oss vidare till supporten, speciellt när de inte ger oss en lösning på problemen. Du är väl en kontaktyta för Sverige, eller?
Det du säger är att vi skall lämna bort våra navigatorer, vänta på dem i flera veckor och sedan återfå dem med samma fel. Jag förstår inte hur du tänker!?!?
Som någon annan skrev. Använd oss som betatestare i stället. Låt oss testa nya programvaror och nya kartor som är på G. Uppenbarligen behöver ni testa de releaser ni gör på ett bättre sätt eftersom så många, inklusive mig, har haft problem att installera den senaste kartan.
Ta chansen!
En missnöjd kund, dessvärre.
Postad 12 February 2009 - 09:31
Old Painless
-
Old Painless
-
Användare
-
-
111 inlägg
Nåja NAVIGON Sverigedu har rätt i en hel del av det då säger. 8110 är, på papperet, en alldeles utmärkt GPS.Ni har ett alldeles utmärkt supportåtagande. Men det är en viktig sak som den saknar. Det är att inge förtroende till mig att den rutt som den har valt är den bästa. Dvs den allra mest fundamentala funktionen hos en GPS. Flera gånger har den nu misslyckats med detta fundamentala åtagande. Jag kan nämna två fall.
1. Rutt från Linköping till Broby (Skåne) ditresan blev helt annorlunda än återresan. Jag är osäker på avståndet men det diffade ca 45 min i tid. Trafiken var inte något hinder. 2. Rutt från Ljungsbro till en plats utanför Stjärnorp. Rutten ledde mig på en cykelväg för att avslutas i ett villaområde i Ljungsbro åkandes i en loop dvs runt runt runt. Allt enligt GPS:ens instruktioner. det fanns helt enkelt ingen väg ut.
Detta är påtalat för Er support och de skapade ett ärende. Det var för över en månad sedan och de har inte hört av sig.
Men till dess försvar så måste jag säga att den hittar rätt i bland också. Men tyvärr så är förtroendet förverkat. När jag inte vet vart jag ska så tar jag hälre fram kartan.
Jag tror inte att det här rör sig om någon reparation som kan administreras av att ett bud kommer och hämtar min 8110:a. Det här luktar SW uppgradering lång väg.
På tal om uppgradering jag uppgraderade till 2008q4. Jag följde instruktionerna till fullo, resultatet var ett totalt fiasko. Jag var tvungen att ta bort de gamla kartfilerna för att få rum med de nya. Detta tack vare hjälp från detta forum ej er support.
Många här på forumet har klagat på att det är något skumt med ruttplaneraren det vore dumt att avfärda detta. I stället för att utnämna oss till gnällspikar så kanske ni skulle utnyttja oss som testare. Vi är inte alla idioter. Eller är vi det? Vi köper en GPS för över 4000kr som inte fungerar som den ska. Välj du.....
Ja ruttberäkningen lär inte funka bättre av att jag skickar min GPS till verkstan. Det är dags att programvaran fixas till.
Postad 13 February 2009 - 14:29
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Till alla:
Då min närvaro här numera ej tycks skapa annat än missnöje meddelar jag härmed att jag ej kommer att fortsätta delta i Era diskussioner. Min målsättning var att kunna bistå med lite tips och tricks och vara behjälplig vid vid de tillfällen jag har haft tid.
Det hela har utvecklats till att det ställs krav om svar, lösningar osv osv. Vilket är helt fel på ett forum. Jag har från Dag 1 gjort klart för alla att jag svarar i mån om tid. Och de flesta har uppskattat detta. Ställer man krav på att få svar skall man vända sig till en tillverkares officiella kommunkations kanal, vilket oftast är i form av en support. Min närvara här har varit frivillig, och inget annat. Precis som sig bör på ett forum.
Som ett sista litet inlägg till Er som upplever problem med Er enhet och dess ruttkalkylering. Jag kör hundratals mil i månaden med min 8110a. Den har inga problem med sin ruttkalkylering. Jag kommer alltid fram i tid och till rätt adress. Likaså när jag använder min 2110max, 1200, 2200 samt 7210. Alla maskiner använder samma ruttberäkning.
Om Ni upplever fel på Er maskin, så kan det vara så mycket mer än mjukvaran som det är fel på. Även om några få av Er är säkra på detta. Det kan vara en ROM uppdatering som krävs, detta kan endast göras av våra tekniker i Tyskland. Det kan vara felaktigheter i kartmaterialet osv.
Som en sista hjälp innan jag avlsutar min närvaro här på forumet:
Då jag vet att Ni är en handfulla användare som skriver och har synpunkter om 8110an så tar jag med glädje på mig att personligen föra vidare Era synpunkter på rutthanteringen. Dessa kan Ni skicka i detalj som PM till mig.
Observera: PM som ej är fullständiga kommer ej att vidarebefordras för analys.
Fullständigt PM skall vara utformat på nedan vis:
Mjukvaruversion: Ligger under alternativ, produkt info. Version 7.x.x (build xxxx)
Rom version: Gör en reset med pennan och läs av i övre vänstra hörnet. Tec 1.0707.0409
Från: Stad, Gata, husnummer
Till: Stad, Gata, husnummer
Resvägsprofil: Snabb, Kort, Bäst osv osv
Felbeskrivning: Tex: Föreslagna rutt är fel därför att... Och den korrekta rutten skall vara....
Jag kommer att återkomma med svar så snart PMen har blivit analyserade.
Vill också passa på att tacka alla för feedback, positiv som negativ här på forumet.
Mvh
NAVIGON Sverige
Postad 16 February 2009 - 22:11
mazoxas
-
mazoxas
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har haft min 8110 i 7 månader, och har läst allt som har skrivits i detta forum. Har inte haft ett enda bekymmer med min gps allt har funkat klanderfritt hela tiden, ok jag har fått starta om nån gång för att den har låst sig, men det gör väl alla tekniska grejer eller? Uppskattar verkligen navigons närvaro här i forumet och hoppas han stannar kvar. Tack för en kanonprodukt
ps finn ju en sak som jag inte tycker om,,,on off knappen som inte har en fördröjning
Redigerat av mazoxas, 16 February 2009 - 22:13.
Postad 17 February 2009 - 08:49
jonas9000
-
jonas9000
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har fortfarande stora problem med FM sändaren + MP3. Jag har 16GB SD kort, men den vill nog bara ha 2GB eftersom jag bara kan spela typ max 10 låtar, sedan kickar den ut mig till menyn och vägrar spela någon annan låt än de som den redan spelat ?? Måste vara någon minnes bugg som måste udersökas. Finns det ingen annan med 16GB SD kort ?? Eftersom man har valt att lägga med en FM sändare förstår inte jag varför man har ett 2 GB kort med kartmaterial som tar 1,8 GB.
Postad 17 February 2009 - 22:33
bjoerklund
-
bjoerklund
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
har du testat och resetta gpsen? Jag har en mapp under root-mappen som heter music och den har fungerat hittills med större mängd låtar. Dock behöver jag resetta den ibland för att den ska känna av nya låtar. Jag har oxå 16 GB minneskort.
Postad 18 February 2009 - 09:20
jonas9000
-
jonas9000
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
har du testat och resetta gpsen? Jag har en mapp under root-mappen som heter music och den har fungerat hittills med större mängd låtar. Dock behöver jag resetta den ibland för att den ska känna av nya låtar. Jag har oxå 16 GB minneskort.
Min mapp heter MP3, borde inte spela någon roll men jag skall döpa om mappen. När du säger resetta menar du bara trycka in reset knappen nere på undersidan av Navigonen enbart eller måste man göra någon annan typ av reset ?
Postad 18 February 2009 - 21:09
bjoerklund
-
bjoerklund
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Min mapp heter MP3, borde inte spela någon roll men jag skall döpa om mappen. När du säger resetta menar du bara trycka in reset knappen nere på undersidan av Navigonen enbart eller måste man göra någon annan typ av reset ?
Japp, endast reset-knappen på undersidan. Jag fick följande svar från navigon när jag fråga just om mp3 "Ang. inläggning av nya, man behöver alltid göra en reset efter man lagt in nya saker på sd-kortet för att "ställa in" den nya ordningen (gäller även vid uppdatering av programvara och kartor)." pete
Postad 19 February 2009 - 16:46
jonas9000
-
jonas9000
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Japp, endast reset-knappen på undersidan. Jag fick följande svar från navigon när jag fråga just om mp3
"Ang. inläggning av nya, man behöver alltid göra en reset efter man lagt in nya saker på sd-kortet för att "ställa in" den nya ordningen (gäller även vid uppdatering av programvara och kartor)."
pete
Börjar hitta lösningar för problemet nu. Navigonen verkar inte vilja ha låtar med samma nr ändelse., så om du har 10st album så har du 10st låtar med 01 namn....10 st låtar med 02 namn..... detta fixar den inte så om jag döper om alla typ 200 låtar och tar bort 01, 02 , 03 o.s.v. verkar det som om att det fungerar bättre. Den läser id taggen eftersom artist,album, namn lyckas den få fram riktigt, men den fysiska filen får inte börja på samma nr serie. Kan någon som har större SD kort som jag se om denna teori stämmer. Mitt bekymmer är att vilken 100 kr mp spelare som helst klarar av detta utan bekymmer och har så gjort i 5 år, men som mannen ifrån Navigon säger "8110 är en avancerad produkt" .... ?? Undrar också varför man inte använder "cover flow" som alla seriösa mp3 lyssnare har till sina ipod´s för att visa omslag på spelad skiva, man har ju bildvisning i Navigonen, så det kan väl inte vara några bekymmer att lägga med denna funktion vid en framtida uppdatering.
Postad 25 February 2009 - 19:54
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Någon som hört om Q1 2009? Börjar väl bli dags nu....
Postad 25 February 2009 - 20:10
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Någon som hört om Q1 2009? Börjar väl bli dags nu....
... Q1/2009 finns för nedladdning - även för 2110max - men det är nog bäst att vänta någon dag tills servern har lugnat sig. Om någon undrar: Antalet Poi's i Sverige har ökat med ca. 1500 i förhållande till Q4/2008. Antalet vägkilometer med ca. 600. /Franz
Redigerat av Kuenring, 25 February 2009 - 20:51.
Postad 26 February 2009 - 15:01
LeoSnd
-
LeoSnd
-
Rookie
-
3 inlägg
Fick min Navigon 8110 i början på hösten 08. Min första GPS. Totalt överraskad av hur skicklig den är, dock får man ha lite sunt förnuft när det gäller vilka vägar den väljer. Den ändrar sig sekundsnabbt när man visar egen vilja.
Jag har inte uppdaterat den förrän nu, 26/2-09, inför årets resor. Begärde Europe Q1/2009. Då krävde programmet att 7.0.7 skulle uppdateras till 7.0.8, vars nedladdning tog 90 minuter !!. Sedan gick uppackning och installation i 8110-an snabbt. Vid kontroll visar det sig att alla kartor i enheten fortfarande är Q2-2008.
Skall jag köra om alltihop igen för att få kartorna uppdaterade?
Postad 26 February 2009 - 17:06
Sam1
-
Sam1
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
@ Leo
hehe! Då var det ett tag sedan du uppdaterade din 8110aa förstår jag Nu när du gjort uppdateringen till 7.08, skall du göra en till. Till 7.0.9 Denna släpptes i slutet av 2008 om jag inte glömt...
När du väl har 7.09 så skall du gå till "Download Kartor och tjänster" Där kan du välja Väst europa eller central europa. Och har du tillgång till ett 4GB kort kan du tom ladda ned Full Europa.
Själv håller jag på att tanka hem Q1-2009 Väst-europa till min 8110a nu... Och Kuenring har rätt... Det är många som tankar kartor just nu i Europa... Det taaaar en stund att ladda hem dessa nästan 2GB.
Hej svejs!
/S
Redigerat av Sam1, 26 February 2009 - 17:12.
Postad 26 February 2009 - 17:42
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
@ Leo
hehe! Då var det ett tag sedan du uppdaterade din 8110aa förstår jag Nu när du gjort uppdateringen till 7.08, skall du göra en till. Till 7.0.9 Denna släpptes i slutet av 2008 om jag inte glömt...
När du väl har 7.09 så skall du gå till "Download Kartor och tjänster" Där kan du välja Väst europa eller central europa. Och har du tillgång till ett 4GB kort kan du tom ladda ned Full Europa.
Själv håller jag på att tanka hem Q1-2009 Väst-europa till min 8110a nu... Och Kuenring har rätt... Det är många som tankar kartor just nu i Europa... Det taaaar en stund att ladda hem dessa nästan 2GB.
Hej svejs!
/S
Hej Sam, Jag tänkte just svara Leond, men du lämnade ju ett perfekt svar. /Franz
Postad 26 February 2009 - 18:33
zamolxes
-
zamolxes
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
Upgraderingen har ställt till på min, då prog. käner inte någon enhet ansluten och flera länder inte fins kvar i menyn. Pratat me d navigon hjälp desk och de käner väll till problemet. jag måste skicka in den till de... för andra gången. är lite besviken på 8110. Hoppades på en betydligt bättre produkt.
Postad 26 February 2009 - 20:37
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Upgraderingen har ställt till på min, då prog. käner inte någon enhet ansluten och flera länder inte fins kvar i menyn. Pratat me d navigon hjälp desk och de käner väll till problemet. jag måste skicka in den till de... för andra gången. är lite besviken på 8110. Hoppades på en betydligt bättre produkt.
Har du ingen backup som du bara kan lägga in då?
Postad 26 February 2009 - 22:04
bjoerklund
-
bjoerklund
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
jag hade problem med att fresh inte kände av min gps och det berodde på att version.xml var trasig. Jag lyckades till slut få in en gammal från en back-up och då funkade det igen.
Postad 26 February 2009 - 22:14
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Jaha...så fortsätter problemen. Jag håller på att försöka uppgradera till Q1-09 kartorna men som vanligt med denna skräpmaskin så strular det.
Först gick det inte att lägga in kartorna för att det fanns för lite plats på kortet. Jag använder inget extra på kortet då jag varken kör musik eller telefon via navigatorn, det har jag andra grejer till, utan det är endast filer som Navigon Fresh lägger in. Ok, så jag kan alltså inte använda mig av kartan för hela Europa, trots att ett av säljargumenten för 8110:an var HELA Europa och två års gratis uppdateringar!! Det sas ingenting om att uppdateringarna skulle kräva att jag själv köper ett större kort!! När uppdateringarna växer ur korten under de garanterade två åren borde Navigon skicka ut nya kort till sina kunder! Minneskort är så pass billiga nuförtiden att den kostnaden inte borde svida lika hårt som den "badwill" som dessa problem genererar.
Nåja, jag fick nöja mig med att installera Western Europe och det fungerade...tills jag skulle starta navigeringen. Trycker på stora "Navigering"-knappen, startskärmen drar igång med de gula fartstrecken över globen...och sen går den tillbaka till knappskärmen!!! Testar igen med samma resultat...in med kortet i kortläsaren igen och starta Navigon Fresh för att göra om proceduren. Då får jag upp att det inte finns några filer på kortet!!Edit: Strax efter att jag skrivit ovanstående inlägg blev jag kontaktad av Navigon (de har haft mitt ärende hos sig väldigt länge) och meddelade att de nu bestämt sig för att skicka ut en ny maskin till mig! Efter två dagar ringde det på dörren och där stod UPS-killen med ett paket! Så nu hoppas jag verkligen att jag kan sälla mig till den stora skara som INTE har några problem med sin navigator. Jag gillar ju verkligen maskinen i sig (när den fungerar) och jag håller inte alls med dem som tycker att ruttval och saknade korsningar gör den till en dålig navigator! Navigatorn ÄR BRA, sen att kartmaterialet inte alltid är 100%-igt kan man inte skylla på Navigon! Det skulle vara som att skylla på Dell eller HP när Windows inte gör precis som man själv vill! Nu hoppas jag verkligen att mitt nästa inlägg här blir om några månader och att jag då kan skriva om ett helt problemfritt användande av denna maskin! Mvh /Fred //
Redigerat av Flintstone, 04 March 2009 - 18:03.
Postad 27 February 2009 - 14:05
Sam1
-
Sam1
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Min uppdatering har fungerat bra. Nedladdningen pågick förvisso ett bra tag, men fungerade gjorde det utan anmärkning.
/S
Postad 27 February 2009 - 14:48
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jaha...så fortsätter problemen. Jag håller på att försöka uppgradera till Q1-09 kartorna men som vanligt med denna skräpmaskin så strular det.
Först gick det inte att lägga in kartorna för att det fanns för lite plats på kortet. Jag använder inget extra på kortet då jag varken kör musik eller telefon via navigatorn, det har jag andra grejer till, utan det är endast filer som Navigon Fresh lägger in. Ok, så jag kan alltså inte använda mig av kartan för hela Europa, trots att ett av säljargumenten för 8110:an var HELA Europa och två års gratis uppdateringar!! Det sas ingenting om att uppdateringarna skulle kräva att jag själv köper ett större kort!! När uppdateringarna växer ur korten under de garanterade två åren borde Navigon skicka ut nya kort till sina kunder! Minneskort är så pass billiga nuförtiden att den kostnaden inte borde svida lika hårt som den "badwill" som dessa problem genererar.
Nåja, jag fick nöja mig med att installera Western Europe och det fungerade...tills jag skulle starta navigeringen. Trycker på stora "Navigering"-knappen, startskärmen drar igång med de gula fartstrecken över globen...och sen går den tillbaka till knappskärmen!!! Va-f*n!! Testar igen med samma resultat...in med kortet i kortläsaren igen och starta Navigon Fresh för att göra om proceduren. Då får jag upp att det inte finns några filer på kortet!!
Det här är för d###### dåligt!!! Ska man behöva vara rädd att skiten ska haverera varje gång man gör något med den?!!
Det är nästan så att jag hoppas på att den här skräpprylen blir stulen så jag slipper strulet och jag kan köpa en Garmin eller TomTom eller nåt!!
Ni som läser det här för att ni funderar på att köpa en Navigon 8110 vill jag bara säga: Sluta fundera och köp något annat märke!!!!!!!!!!!!! Visst den är snygg, både på utsidan och i gränssnittet...men som de säger i USA: "You can put lipstick on a pig...but it is still a pig!"
//
jag kan förstå att du är frustrerad och det hjälper inte mycket om jag räkna upp alla möjliga orsaker varför uppdateringen inte fungerar, eller varför Navigon föredrar att erbjuda 3 olika kartpaket i stället för att bifoga ett större kort. Det finns gott om inlägg den här och 2110max-tråden som kan hjälpa. Enklast är att göra följande: Du har väl en komplett backup (inkl. updateme.exe) av den tidigare versionen. Formatera ditt kort och spela tillbaka backupen. Vänta tills det är lite lugnare på Navigons server och försök igen. /Franz
Postad 27 February 2009 - 14:53
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Fungerade bara bra för mig också att uppdatera, tog väl 2,5 timme.. Många som skulle tanka hem...
Har aldrig haft problem att uppdatera, har väl haft tur helt enkelt.
Postad 27 February 2009 - 19:50
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
Samma här. Jag har aldrig haft problem med vare sig programuppdatering eller kartuppdatering. Jag har gjort det ett antal gånger från det att jag köpte min maskin i juni föra året.
Synd att Navigon Sverige inte finns kvar här. Tack för den info du hann ge iaf.
Jag använder maskinen lite då och då och tycker att den fungerar bra. Visst, det finns några störningsmoment, men i huvudsak fungerar maskinen jättebra. Jag har då aldrig varit med om någon större felkalkyl i ruttidberäkningen utan har noterat skillnader på några minuter ibland. Dessutom omvärderar enheten tiden kontinuerligt, vilket givetvis ger en större och större nogrannhet ju närmare målet man kommer.
Detsamma gäller ruttberäkningen. Man kan få mindre fel i vissa rutter, men jag har då aldrig sett några helkonstiga rutter.
Man kan ju oxå nämna att de som är nöjda med enheten har inte samma motivation att skriva positiva inlägg här än de personer som upplever problem har att skriva negativa. Därför tenderar forumet att väga över med negativa synpunkter.
mvh Martin
Postad 28 February 2009 - 04:06
furir1
-
furir1
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hejsan, jag har nog gjort bort mig totalt, jag har nämligen formaterat SD-kortet (av misstag ska tilläggas) och jag har inte gjort någon backup till min 8110'a. Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få tillbaka kartorna på kortet igen och få navigatorn att fungera?
Postad 28 February 2009 - 07:43
Northkingen
-
Northkingen
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Har problem med min 8110 efter det jag uppdaterade mitt navigon program till 7.0.9 samt uppdaterade kartan till centraleuropa Q1/2009.
Problemen började när jag skulle lägga in den nya kartan då kom det upp en ruta om att det fanns för lite plats på minneskortet..... så då tog jag först bort alla bilder som fanns på minneskortet vilket var dom som var förinstallerade men tyvärr så räckte inte det så då tog jag bort alla kartor över samtliga länder så det enda som fanns kvar på minneskortet när jag kollade på "min navigon enhet" var då realityview @ zenrin europe gmbh 2008 version 1.0.0 overmap edition version 2.8.4 poiwarner version 2.8.2 premium tmc-uk @ traffic master 2008 version 1.0.0 premium tmc-fr@v-trafic 2008 version 1.0.0 premium tmc-ger@ tmcpro 2008 version 1.0.0 premium tmc-fin@destia traffic 2008 version 1.0.0 Kan tillägga att samtliga av dessa var ej raderbara.
Så när jag raderat kartorna över länderna så laddade jag hem kartan centraleuropa Q1/2009 för det var den enda kartan som fick plats på minneskortet. Startade upp navigatorn men nu finns ingen karta över Sverige med???? och ingen backup hade jag gjort....... någon som har tips på vad jag skall göra nu? Tar tagit en backup på det som finns på minneskortet nu men det är man ju inte mkt hjälpt av då kartan över Sverige saknas......funderar på att formatera kortet men hur får man då igen alla dessa poiwarner osv som finns på kortet?
Postad 28 February 2009 - 14:21
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej!
....... någon som har tips på vad jag skall göra nu? Tar tagit en backup på det som finns på minneskortet nu men det är man ju inte mkt hjälpt av då kartan över Sverige saknas......funderar på att formatera kortet men hur får man då igen alla dessa poiwarner osv som finns på kortet?
Hej, om du formaterar kortet - utan att ha en komplett backup - är du illa ute. Förresten får du bara plocka bort *.map-filer. I map-foldern finns även andra filer som du inte bör röra. De förinstallerade bilderna tar endast lite plats men behövs inte. Du förlorar ingenting om du försöker hämta uppdateringen en gång till. Använd kortläsare och koppla upp dig när det är mindre trafik på Navigons server. Kolla först att du har minst 4Gb ledigt utrymme på den partition i din PC var Temp-foldern ligger. Annars får du kontakta Navigon's support. Antagligen får du skicka in kortet för nyinstallation. Ingen aning vad det kostar. Köp ett 4 Gb-kort, så slipper du framtida uppdateringsproblem. En säkerhetskopiering av hela kortet är det första du skall göra efter en uppdatering - alltså INNAN du startar navigatorn. /Franz
Postad 01 March 2009 - 17:07
Northkingen
-
Northkingen
-
Rookie
-
2 inlägg
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna maila mig en backup till Navigon 8110? Eller går det att använda någon annans backup? Har testat flera ggr att ladda hem nya kartmatrialet men det funkar tyvärr inte så det enda som återstår är nog att formatera kortet och lägga in en ny backup som är korrekt om det nu går att göra så?
//Krister
Postad 02 March 2009 - 10:01
Sam1
-
Sam1
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej!
Har problem med min 8110 efter det jag uppdaterade mitt navigon program till 7.0.9 samt uppdaterade kartan till centraleuropa Q1/2009.
Problemen började när jag skulle lägga in den nya kartan då kom det upp en ruta om att det fanns för lite plats på minneskortet..... så då tog jag först bort alla bilder som fanns på minneskortet vilket var dom som var förinstallerade men tyvärr så räckte inte det så då tog jag bort alla kartor över samtliga länder så det enda som fanns kvar på minneskortet när jag kollade på "min navigon enhet" var då realityview @ zenrin europe gmbh 2008 version 1.0.0 overmap edition version 2.8.4 poiwarner version 2.8.2 premium tmc-uk @ traffic master 2008 version 1.0.0 premium tmc-fr@v-trafic 2008 version 1.0.0 premium tmc-ger@ tmcpro 2008 version 1.0.0 premium tmc-fin@destia traffic 2008 version 1.0.0 Kan tillägga att samtliga av dessa var ej raderbara. Så när jag raderat kartorna över länderna så laddade jag hem kartan centraleuropa Q1/2009 för det var den enda kartan som fick plats på minneskortet. Startade upp navigatorn men nu finns ingen karta över Sverige med???? och ingen backup hade jag gjort....... någon som har tips på vad jag skall göra nu? Tar tagit en backup på det som finns på minneskortet nu men det är man ju inte mkt hjälpt av då kartan över Sverige saknas......funderar på att formatera kortet men hur får man då igen alla dessa poiwarner osv som finns på kortet?
Om du startar Fresh och ber om att få ladda hem Western-Europe så ligger Sverige med. Och WE får helt klart plats på 2GB kortet. Jag har själv laddat hem den kartan. Den är nog 1,5 eller 1,6 GB. Så det är inget konstigt. Och det gör inget att du har Central EU på kortet nu, dessa kartor tar Fresh bort under installationen av WE kartorna. Det ärbara ett klick bort på NAVIGON Fresh. Men som Kuenring säger, ta absolut inte bort annat än .map filer... Då blir det dumt. Fast det behöver du inte göra heller. NAVIGON Fresh sköter allt åt dig. /S
Postad 02 March 2009 - 10:07
Sam1
-
Sam1
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hejsan, jag har nog gjort bort mig totalt, jag har nämligen formaterat SD-kortet (av misstag ska tilläggas) och jag har inte gjort någon backup till min 8110'a. Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få tillbaka kartorna på kortet igen och få navigatorn att fungera?
Det går bra tt göra en kopia av en annan maskins SD-kort (8110a) Så, om du har någon bekant så kopiera bara SD-kortet. Om inte, gå till någon butik som säljer 8110. Och fråga om du kan göra en kopia. Det finns ju risk iofs att de tror att du stulit maskinen eller köpt den ur bagageluckan på en mörk parkering. Nästa steg är att du får nog be NAVIGON om att de hjälper dig. Du kan säkert stoppa SD-kortet i ett kuvert och få allt installerat igen. Men det kräver garanterat någon form av kvittens...  /S
Postad 02 March 2009 - 13:56
LeoSnd
-
LeoSnd
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag följde Sam1's råd. Många tack. Anskaffade ett 4-GB-kort. Skyfflade mappar och kartor fram och tillbaks. Fick slutligen efter 2 sega timmar ner Västra Europa 1Q-09. Vid 100% verkade Fresh gå i loop, det kurrade och kurrade i datorn utan att något hände. Efter 10-15 minuter stängde jag av med aktivitetshanteraren. Återstartade Fresh som genast återtog sitt kurrande. Upprepade detta ytterligare 2 gånger. Samma resultat. Startade slutligen om datorn. Fresh återtog sitt kurrande. Sedan jag suttit och stirrat på skärmen ytterligare några 10-tal minuter utan att veta vad jag skulle ta mig till och dessutom nickat till av trötthet - och två glas vin till goda middagen - vaknade plötsligt Fresh till, började packa upp och ladda in kartorna på 8110-an. Någon som begriper vad detta oändliga 'kurrande' var för något? Nu har kartorna inget kvartalsorienterat namn längre. Hur skall man då veta vilken version man har inne? Vid bakup-körningen av denna sista uppdatering stannade Fresh på 99% och kom inte längre. Det 'kurrade' till i datorn var 15nde sekund. Efter 15 minuter avbröt jag. Har jämfört backup-en på datorn med kortet i 8110 och de verkar vara helt lika. Vad är det för underligheter som Fresh håller på med? Har varit ute med GPSen i en personbil idag och 8110 är lika perfekt och härligt överdådig som tidigare. /Leo
Postad 02 March 2009 - 21:20
Prexos
-
Prexos
-
Rookie
-
5 inlägg
Någon som kan göra en backup eller bara kopiera filerna i sin 8110 via utforskaren i windows?, min uppdatering gick fel och när jag skulle köra backupen så var den korrupt...så nu är jag helt låst.
Sitter på 100 lina så jag hämtar filen rätt fort om någon kan lägga upp den och har bra lina, men är tacksam för all ev. hjälp jag kan få.
/Prexos
Postad 02 March 2009 - 21:58
bjoerklund
-
bjoerklund
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag följde Sam1's råd. Många tack. Anskaffade ett 4-GB-kort. Skyfflade mappar och kartor fram och tillbaks.
Fick slutligen efter 2 sega timmar ner Västra Europa 1Q-09. Vid 100% verkade Fresh gå i loop, det kurrade och kurrade i datorn utan att något hände. Efter 10-15 minuter stängde jag av med aktivitetshanteraren. Återstartade Fresh som genast återtog sitt kurrande. Upprepade detta ytterligare 2 gånger. Samma resultat. Startade slutligen om datorn. Fresh återtog sitt kurrande. Sedan jag suttit och stirrat på skärmen ytterligare några 10-tal minuter utan att veta vad jag skulle ta mig till och dessutom nickat till av trötthet - och två glas vin till goda middagen - vaknade plötsligt Fresh till, började packa upp och ladda in kartorna på 8110-an.
Någon som begriper vad detta oändliga 'kurrande' var för något?
Nu har kartorna inget kvartalsorienterat namn längre. Hur skall man då veta vilken version man har inne?
/Leo
Min karta heter EU Q1 2009, är du säker på att den inte heter något med Q1?
Postad 02 March 2009 - 22:16
Prexos
-
Prexos
-
Rookie
-
5 inlägg
Kartan heter EU Q1 2009, men förut hette filerna med endelsen .map t.ex. Q4 vilket de inte gör nu.
Har för övrigt lyckat trasla igång min, men den är inte helt hundra så har någon en backupp så tar jag gärna emot den.
/Prexos
Postad 03 March 2009 - 12:25
jonas9000
-
jonas9000
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Japp, endast reset-knappen på undersidan. Jag fick följande svar från navigon när jag fråga just om mp3
"Ang. inläggning av nya, man behöver alltid göra en reset efter man lagt in nya saker på sd-kortet för att "ställa in" den nya ordningen (gäller även vid uppdatering av programvara och kartor)."
pete
Jag har provat allt men samma bekymmer hoppar ut till huvud menyn efter några låtar. Ringde supporten, rena skämtet, skulle vara förvånad om de har överhuvud tagit sett en Navigon produkt. De flesta vet förmodligen inte varför de sitter där alls. De försökte hjälpa mig att navigera på deras hemsida för att ladda ner manualen !!! Smarta killar. Har aldrig fattat varför man trycker ihop en bunt idioter någonstans i världen, som absolut inte vet något förutom att de har en usel lön, sitter och läser efter manus samma sak gång på gång. Du vet ju redan innan vad de ska säga, nollor ! Tog typ 2 minuter innan de lykades ta min mailadress, produkten är ju registrerad så all info finns ju gratis för dom.l
Postad 04 March 2009 - 14:18
n@bboR
-
n@bboR
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Nu e det som vanligt igen...
Förberedelse blev klar, download blev klar, uppackning blev klar, installationen blev.... INTE KLAR!
Nu har den stått i EN TIMME på 99%, det e tamejfan så man kan SPY...
Ska man ALDRIG lyckas med ens det enklaste? BORDE det inte en endaste gång bara funka som det SKA FUNKA?!?!
Fy faan va sne jag blir på denna pissmojäng...
Har dessutom ett 8gb minneskort som jag fick införskaffa till Q4-08 så utrymme saknas inte.
EDIT:
Tydligen... FÖRHOPPNINGSVIS...
Så VERKAR det som om det funkar ändå, TROTS att den stod still på 99% i 1 timme å 20 minuter.
Den startar upp som den ska så jag har startat en backup nu så får jag se om även den fungerar... OJ, medans jag skrev detta så blev backup'en klar!
Så det e bara att hålla tummarna nu, orkar inte med nåt mer strul med min 8110'a
Redigerat av n@bboR, 04 March 2009 - 15:13.
Postad 04 March 2009 - 20:41
Old Painless
-
Old Painless
-
Användare
-
-
111 inlägg
Lade in Q1 och senaste programuppdateringen igår och provkörde den till Jönköping idag (bor i Tranås), och hör-och-häpna. Den föreslog inte någon "genväg" över vare sig Nässjö eller Mjölby (vilket innebär omvägar på sisådär fem mil när jag har 72km till Jönköping). Det verkar som de har skruvat på ruttberäkningen äntligen  . Är det någon annan som kan bekräfta eller dementera om den verkar föreslå vettigare rutter?
Postad 04 March 2009 - 21:55
Unregistered8ef55401
-
Unregistered8ef55401
-
Rookie
-
6 inlägg
Lade in Q1 och senaste programuppdateringen igår och provkörde den till Jönköping idag (bor i Tranås), och hör-och-häpna. Den föreslog inte någon "genväg" över vare sig Nässjö eller Mjölby (vilket innebär omvägar på sisådär fem mil när jag har 72km till Jönköping). Det verkar som de har skruvat på ruttberäkningen äntligen . Är det någon annan som kan bekräfta eller dementera om den verkar föreslå vettigare rutter?
Testade på min 8110. har senaste uppdateringen. Normalt fordon snabb resväg 118 km 1 tim 15 min. Väljer vägen över Mjölby Ödeshög. Absolut inte snabbast! Vad visar din för väg?
Postad 05 March 2009 - 23:05
Old Painless
-
Old Painless
-
Användare
-
-
111 inlägg
Testade på min 8110. har senaste uppdateringen. Normalt fordon snabb resväg 118 km 1 tim 15 min. Väljer vägen över Mjölby Ödeshög. Absolut inte snabbast! Vad visar din för väg?
Den visar helt korrekt över Gränna, både dit och hem. Innan brukade den föreslå mjölby ödeshög dit och över Nässjö hem Skall ut och åka lite mer nästa vecka och test, men jag hoppas det funkar nu eftersom jag tycker att gps'en i övrigt är den absolut bästa jag haft.
Postad 06 March 2009 - 07:20
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Den visar helt korrekt över Gränna, både dit och hem. Innan brukade den föreslå mjölby ödeshög dit och över Nässjö hem Skall ut och åka lite mer nästa vecka och test, men jag hoppas det funkar nu eftersom jag tycker att gps'en i övrigt är den absolut bästa jag haft.
Det beror väl på om ni har samma sätt att beräkna? Dvs har ni båda snabb resväg eller kort resväg eller något av de andra alternativen. En annan sak. Har själv en 2110max. Samma mjukvara som 8110. De som köpte en 7210 verkar vara vinnarna i mjukvarulotteriet när det gäller kommande uppdateringar. http://www.navigon.c...ebit09#features
Postad 06 March 2009 - 10:31
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
De som köpte en 7210 verkar vara vinnarna i mjukvarulotteriet när det gäller kommande uppdateringar. http://www.navigon.c...ebit09#features
Det är ju väldigt synd att inte alla dessa funktioner finns att tillgå till 8110:an! Många av dem är ju riktigt fina, speciellt möjligheten att lägga in destination via koordinat som vi ju länge efterfrågat! Det känns ju lite konstigt att vi som köpte 8110:an i tron att det var Navigons "flaggskepp" nu blir så radikalt omsprugna av den "lägre" modellen 7210...en modell som är runt tusenlappen billigare än "flaggskeppet"! Är det idé att hålla tummarna för att 8110:an kommer få några likande trevliga uppdateringar, eller sitter vi på Svarte Petter tro? Mvh /Fred Edit: Jag har skickat ett mail till Navigon med frågor om detta. Jag frågade hur deras affärstrategi ser ut egentligen. Det känns verkligen märkligt att ett företag ger ut så avancerade upgrades till en modell som inte är "top of the line". Hur ska man kunna veta vilken modell man ska köpa av Navigon nästa gång man ska köpa en navigator? Om man vill ha den mest avancerade modellen så borde det ju vara den dyraste! Jag kunde förstå om det var så att 8110:an utgått ur sortimentet, utvecklingen av den här typen av produkter är ju alltid så att det kommer billigare modeller som är bättre än föregångarna, men 8110:an säljs ju fortfarande och den är 1000 spänn dyrare än 7210:an!! Jag kan jämföra med när jag köpte min Canon digitala systemkamera. Jag slog till på EOS 350D och två månader senare släptes 400D. Denna var bättre och kostade ungefär lika mycket men Canon slutade ju då sälja 350:an! Visst var det lite surt, men jag fattar att utvecklingen går framåt. I fallet med 8110:an är det ju tvärt om, Navigon fortsätter sälja den som sin dyraste produkt men släpper uppdateringar till de lägre produkterna så att de blir bättre... Har Navigon släppt 8110:an och satsar bara på att göra de andra modellerna bättre? Har vi som köpte 8110:an verkligen dragit nitlotten? Jag hoppas verkligen inte det...
Redigerat av Flintstone, 06 March 2009 - 11:27.
Postad 06 March 2009 - 21:24
Old Painless
-
Old Painless
-
Användare
-
-
111 inlägg
Det beror väl på om ni har samma sätt att beräkna? Dvs har ni båda snabb resväg eller kort resväg eller något av de andra alternativen.
En annan sak. Har själv en 2110max. Samma mjukvara som 8110. De som köpte en 7210 verkar vara vinnarna i mjukvarulotteriet när det gäller kommande uppdateringar. http://www.navigon.c...ebit09#features
Tro mig, jag har provat alla sätt att beräkna och den har föreslagit konstigheter vad jag än valt....
Postad 07 March 2009 - 11:17
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Det beror väl på om ni har samma sätt att beräkna? Dvs har ni båda snabb resväg eller kort resväg eller något av de andra alternativen.
En annan sak. Har själv en 2110max. Samma mjukvara som 8110. De som köpte en 7210 verkar vara vinnarna i mjukvarulotteriet när det gäller kommande uppdateringar. http://www.navigon.c...ebit09#features
Är det nån som lyckats lista ut om denna uppgradering finns tillgänglig nu, eller om den först blir det i maj? Tyskar och engelska är som bekant ingen given succe
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|