Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *

1049 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2009 - 08:48

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Backup-funktionen i FRESH verkar lite skum!

Det finns ingen knapp för "Ta ny backup" längre i "Backup & återställ" menyn? Är jag blind eller?
Det finns bara "återställa" & "uppdatera backup" (på en befintlig backup-slot).

Är det "uppdatera backup" som gäller nu för tiden eller?

PS. Full version av Q3-09 fungerar nu att dra ner och installera -Norge-kartan verkar patchad & klar.

Redigerat av osvanberg, 01 September 2009 - 08:57.

Postad 01 September 2009 - 19:48

StorMio
  • StorMio
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ingen som kan skicka mig backupfilen till 2110 max då min hängde sig och orkar inte skicka tillbaka den? snälla.

finns på msn [email protected]

Postad 03 September 2009 - 07:32

Robbis76
  • Robbis76
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Har försökt å försökt att få till det med nya Q3 2009 fick till slut ge mig iväg å köpa ett större minneskort(4Gb) då gick det bättre. Så ni som sitter med ett 2Gb kort å försöker å det inte går,fixa ett större så lär det gå.

Postad 03 September 2009 - 17:53

Goran2
  • Goran2
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande bara orginalkortet (2 Gb) i min 2110Max.
När jag försökte ladda ner Q3 fick jag ett meddelande om att dessa inte skulle få plats, så jag tog bort alla .map-filer och försökte på nytt.
Resultat: Inga problem alls, så än så länge räcker det med 2GB kort. Det finns till och med 80.84 Mb ledigt :)

Postad 03 September 2009 - 20:45

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Kuenring: Vi har tidigare pratat om Navigons kommande Navigatorer i tråden. Jag tillhör en av dom som har varit väldigt nöjd med min 2110max. Nu när en hel del nya har kommit så undrar vad ditt stalltips är för att ersätta 2110:an?

http://www.navigon.c...rchive/2009/584

Postad 04 September 2009 - 01:52

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
8 nya modeller dom spar inte på krutet när det gäller att spotta fram nytt, synd bara att det inte märks eller görs någon förbättring av deras support men tydligen är det någonstans som det skall sparas pengarna på!

Postad 04 September 2009 - 09:09

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Kuenring: Vi har tidigare pratat om Navigons kommande Navigatorer i tråden. Jag tillhör en av dom som har varit väldigt nöjd med min 2110max. Nu när en hel del nya har kommit så undrar vad ditt stalltips är för att ersätta 2110:an?

http://www.navigon.c...rchive/2009/584

Det är alldeles för tidigt att kunna säga någonting om dessa nya modeller.
Än så länge finns bara fina bilder. Jag väntar gärna på ett ingående test.
Vilka finesser behöver man egentligen?

Nya 24-serien kan vara intressant för många som nöjer sig med en 3.5" skärm i 4:3 format
och vill gärna ha en navigator som man också kan använda vid promenader.
Det blir intressant att se hur SIRF Atlas IV arbetar och om batteriet håller vad man lovar.

Om jag skulle köpa en ny Navigon idag, så valde jag en 4310max fastän den är redan
gammal efter sin korta tid på marknaden.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 04 September 2009 - 14:03.

Postad 06 September 2009 - 18:44

Björnås
  • Björnås
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej min 2110max är jag nöjd med, men tmc fungerar tydligen inte på min när jag kör så lyser triangeln orange hela tiden och ibland några sekunder lyser den vit jag har den inställd på automatisk och trots att det är trafikmeddelande så visas det inte, jag fick en ny kabel och testa den men det hjälpte inte vad kan man göra åt detta

Postad 07 September 2009 - 17:45

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej min 2110max är jag nöjd med, men tmc fungerar tydligen inte på min när jag kör så lyser triangeln orange hela tiden och ibland några sekunder lyser den vit jag har den inställd på automatisk och trots att det är trafikmeddelande så visas det inte, jag fick en ny kabel och testa den men det hjälpte inte vad kan man göra åt detta

Om jag jämför hur TMC fungerade med min gamla (nu sålda) 2110max och min nuvarande Tomtom 930T, så är det hands down för Tomtoms TMC. Så fort jag åkte utanför västra Blekinge, slutade trafikmeddelandemottagningen att fungera med 2110max och detta trots automatisk sökning. Tomtoms variant har fungerat hittills utan några som helst problem och det oavsett om jag lämnat västra Blekinge eller inte. ;-)

Kan bero på att Tomtoms antennkabel fästes mot vindrutan med sugproppar, medan Navigons variant handlar om en kabel som hänger längre in i bilen.

Postad 07 September 2009 - 18:23

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Det är alldeles för tidigt att kunna säga någonting om dessa nya modeller.
Än så länge finns bara fina bilder. Jag väntar gärna på ett ingående test.
Vilka finesser behöver man egentligen?
/Franz

Vad tror du om denna funktion i de kommande Navigonapparaterna "NAVIGON LIVE SERVICES"?

"THERE’S NO OTHER WAY TO BE MORE UP-TO-DATE.

As if functions such as Clever Parking and Weather Service were not already ground-breaking in the field of mobile navigation, now there is a further improvement: they’ve gone live! Thanks to continuous updates, you’ll always have the latest information, and be guaranteed to avoid any nasty surprises en route."

• Traffic Live
• Google Local Search
• Mobile Safety Camera Live
• Clever Parking Live
• Weather Live

Hur tillförlitligt tror du denna funktionen kommer att fungera i Sverige?
Eller är det bara hemmamarkanden som kommer att prioriteras.
Då jag inte är riktigt hemma på det tekniska hur kommer uppdateringarna speciellt på vädret att fungera och vilka kommer dom att samarbeta med (ex yr.no)?
Skall man plugga in den i datorn varje dag eller från vilken satellit kommer dessa uppdateringar?
Känns lite osäkert då vi vet hur Navigon fungerat i sina tidigare uppdateringar!
Vad kommer kalaset att kosta såg att dom första 3 månaderna skulle ingå men sedan?

Vad tror du Franz? :)

Redigerat av RedMarathon, 07 September 2009 - 18:34.

Postad 09 September 2009 - 14:33

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej min Navigon sitter med sugkoppsfäste inlägg #429,så kabelen ligger på inst.brädan(inte ikopplad på bilden) har aldrig något problem
Hade bra alla Navigonare
Börjar bli för mycket lull i dom senaste modellerna.

Postad 09 September 2009 - 19:26

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Vad tror du om denna funktion i de kommande Navigonapparaterna "NAVIGON LIVE SERVICES"?

"THERE’S NO OTHER WAY TO BE MORE UP-TO-DATE.

As if functions such as Clever Parking and Weather Service were not already ground-breaking in the field of mobile navigation, now there is a further improvement: they’ve gone live! Thanks to continuous updates, you’ll always have the latest information, and be guaranteed to avoid any nasty surprises en route."

• Traffic Live
• Google Local Search
• Mobile Safety Camera Live
• Clever Parking Live
• Weather Live

Hur tillförlitligt tror du denna funktionen kommer att fungera i Sverige?
Eller är det bara hemmamarkanden som kommer att prioriteras.
Då jag inte är riktigt hemma på det tekniska hur kommer uppdateringarna speciellt på vädret att fungera och vilka kommer dom att samarbeta med (ex yr.no)?
Skall man plugga in den i datorn varje dag eller från vilken satellit kommer dessa uppdateringar?
Känns lite osäkert då vi vet hur Navigon fungerat i sina tidigare uppdateringar!
Vad kommer kalaset att kosta såg att dom första 3 månaderna skulle ingå men sedan?

Vad tror du Franz? :)

Hej,

i det här fallet har jag ingen egen erfarenhet och det finns inga recensioner, men jag kan svara
på några av dina frågor.

Man får inte glömma att Tyskland är en stor och viktig marknad
där Traffic Live, Clever Parking Live och Mobile Safety Camera Live
kan bli en riktig hit om det hela fungerar tillfredsställande.
Jag kan inte uttala mig hur det kommer att fungera i Sverige.
Man kan gissa att det blir något sämre med undantag för stora städer
och E-vägarna.
Clever Parking Live finns för närvarande bara för Tyskland,
Schweiz och Luxemburg.
Men det finns alltid en möjlighet att uppgradera 6310 och 8410 i efterhand
med en modul om man inte vill köpa grisen i säcken.

Det sitter ett SIM-kort från tyska T-Mobile i navigatorns externa Live modul och
Informationen sänds från Navigon's informationscentralen direkt till modulen.
Har för närvarande ingen aning varifrån Navigon hämtar sin information
dvs vem man samarbetar med. T-Mobile är i alla fall involverad.

Efter tre månader kan man köpa ett 1-års (ca. 80 Euro) eller
2-års abonnemang (ca. 130 Euro)

Redigerat av Kuenring, 09 September 2009 - 19:50.

Postad 09 September 2009 - 22:08

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar Franz, jag hoppas att du kan återkomma i frågan när du har "mer kött på benen".

Har hela tiden förstått att det är den inhemska marknaden som gäller!
Att det sedan kostar 80 Euro och upp mot 130 Euro beroende på vilket abonemang man väljer så kan man ju tycka att det blir som att kasta pengarna i sjön med tanke på vilka resurser det skulle ta för Navigon att ha hela väst Europa uppdaterad och troligen så verkar det helt omöjligt att dom ens skulle komma i närheten av något som skulle kunna kallas för god services för dessa pengar då det gäller länderna utanför Tyskland!

Det skall bli intressant att följa fortsättningen på "NAVIGON LIVE SERVICES" och se om det blir succe eller kalkon av det! ;)

Redigerat av RedMarathon, 09 September 2009 - 22:16.

Postad 10 September 2009 - 20:10

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Hejsan!

Skulle uppdatera min burk men får numera bara ett felmeddelande som säger:

Ett fel har uppstått.
Kan inte hitta mappen för backup. (1003)

..och jo jag har backup och burken fungerar utmärkt annars.

Tips tas tacksamt emots!

Postad 10 September 2009 - 21:04

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hejsan!

Skulle uppdatera min burk men får numera bara ett felmeddelande som säger:

Ett fel har uppstått.
Kan inte hitta mappen för backup. (1003)

..och jo jag har backup och burken fungerar utmärkt annars.

Tips tas tacksamt emots!

Du kan försöka följande:
Gå till Fresh, välj Inställningar och titta på sökvägen till Säkerhetskopior.
Kolla sedan på din dator om din Navigon backup verkligen ligger in den angivna mappen.

Beträffande backup, så titta gärna på mitt inlägg #885

/Franz

Redigerat av Kuenring, 10 September 2009 - 21:08.

Postad 11 September 2009 - 18:22

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Du kan försöka följande:
Gå till Fresh, välj Inställningar och titta på sökvägen till Säkerhetskopior.
Kolla sedan på din dator om din Navigon backup verkligen ligger in den angivna mappen.

Beträffande backup, så titta gärna på mitt inlägg #885

/Franz

Hej Franz och tack för tips!
Dock får jag samma meddelande när jag försöker klicka på Inställningar. Kan i princip inte göra nånting i Fresh.
Jag har även installerat om Fresh men utan framgång.
Jag uppdaterade till Q2 för nån månad sedan utan problem.
Fast den dyker upp som USB masslagringsenhet i Vista som vanligt verkar det som Fresh inte hittar kortet länge?
Får testa att formatera kortet och lägga tillbaka en gammal backup.
Jag har även e-mailat Navigon och kanske får nått tips snart.

Edit: Omformattering av minneskortet och lägga på gammal backup hjälpte inte. Samma felmeddelande ändå.
Dock när jag installerade Fresh på en annan dator fungerade det plötsligt, lite märkligt men nu har jag fått ner Q3 i alla fall.

Redigerat av Izze, 11 September 2009 - 22:32.

Postad 11 September 2009 - 22:50

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Har du prova att sätta in minneskortet i minneskortsläsare på datorn och sedan öppna Fresh och uppdatera därifrån, fungerar oftast klandersfritt!
Då det oftast kan uppstår strul när man har kvar minneskortet i navigatorn vid uppdatering !

Redigerat av RedMarathon, 11 September 2009 - 22:53.

Postad 12 September 2009 - 08:07

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Har du prova att sätta in minneskortet i minneskortsläsare på datorn och sedan öppna Fresh och uppdatera därifrån, fungerar oftast klandersfritt!
Då det oftast kan uppstår strul när man har kvar minneskortet i navigatorn vid uppdatering !

Yes box, har testat det oxå men ingen framgång tyvärr. Samma felmeddelande och Fresh hittar inte navigatorn. Nåväl jag har ett par andra PC-burkar hemma som Fresh funkar på så det får gå i alla fall :P

Redigerat av Izze, 12 September 2009 - 11:59.

Postad 15 September 2009 - 19:03

Björnås
  • Björnås
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej jag har en 2110 max och har tmc inställd på automatsik sökning och på begäran. När jag t.e.x. kör på motorvägen och där är en hel del vägarbete på den sträckan så kommer det upp i displayen ett nytt fönster som berättar om att det är vägarbete längre fram. man kan då välja två saker som det står i fönstret att UNDVIK eller IGNORRERA, och då trycker jag på UNDVIK, skall det inte då innebära att den skall räkna om en ny körväg och alltså leda mig bort på alternativ väg så att jag slipper att köra in i vägarbetet, när jag klickat på UNDVIK så säger rösten räknar om pga trafikinformation, men ändå leder den mig in i vägarbetet, vad gör man åt detta.

Postad 21 September 2009 - 19:16

kimsan_86
  • kimsan_86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej! Jag är i stort behov av hjälp här...skulle fixa till svärfars 2110 Max med ny programvara o så..
Började så klart med att ta en backup på det gamla, o började sen ladda ner uppdateringen i fresh..

Mitt under installationen så krascha hårddisken så backupen är väck och mitt kort har inte alla filer så det funkar inte :)

Någon som har en backup som man skulle kunna få ta del av?!

Hade varit oerhört snällt..

Mvh Kim

Postad 23 September 2009 - 11:31

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Glömde min fullt funktionerande gps på taket och åkte iväg. Man kan säga att Navigon vs Autopista i Spanien så står det nu 0-1. Har nu grämt mig i ett dygn och har nästan kommit över det hela. Sneglar nu på ny GPS då navigon i min Iphone som fungerade så bra hemma i Sverige är helt obrukbar (!) i Spanien. Jag har enbart stängt av roaming men det skall inte påverka. Lite småsur för detta. Funderar på att åka till Mediamarkt och handla in en 7310. Eller skall man vänta på 6310? Franz, har du hört något mer om dom nya modellerna och när dom skall släppas?

Bifogad fil(er)

Postad 23 September 2009 - 17:23

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Glömde min fullt funktionerande gps på taket och åkte iväg. Man kan säga att Navigon vs Autopista i Spanien så står det nu 0-1. Har nu grämt mig i ett dygn och har nästan kommit över det hela. Sneglar nu på ny GPS då navigon i min Iphone som fungerade så bra hemma i Sverige är helt obrukbar (!) i Spanien. Jag har enbart stängt av roaming men det skall inte påverka. Lite småsur för detta. Funderar på att åka till Mediamarkt och handla in en 7310. Eller skall man vänta på 6310? Franz, har du hört något mer om dom nya modellerna och när dom skall släppas?

Synd, det är ingen vacker syn, men nu behöver du i alla fall inte fundera på OM du ska köpa något nytt
utan snarare vad och när.
Beträffande nya 63xx serien, så kan man förhandsbeställa 6310 (ej 6350) på Navigons tyska sida med en
preliminär leveranstermin oktober 2009. Jag kan tyvärr inte säga mycket mer om de nya modellerna.
Men en sak är klar, Navigon kommer att sälja en hel del fram till jul och efter nyår gäller det att
lösa alla problem :rolleyes:

/Franz

Postad 23 September 2009 - 17:34

kimsan_86
  • kimsan_86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ingen vänlig själv som vill dela med sig av sitt minneskort??

Hade varit guda snällt..har fortfarande inte fått igång GPS en :rolleyes:

Postad 23 September 2009 - 23:19

iceghost
  • iceghost
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag är extremt missnöjd både med min Navigon 2110 Max samt den support jag (inte) fått från Navigon. Enheten i sig är väldigt sober och snygg, och användargränssnittet är enkelt och intuitivt. Tyvärr verkar jag fått ett riktigt måndagsexemplar eftersom ni övriga användare verkar överlag nöjda. Jag köpte den för drygt 1,5 år sedan och har haft problem från början. Det tog enormt lång tid för enheten att hitta satelliterna. Oftast hade den inte hittat satelliterna förrän jag var framme vid destinationen. Dessutom så fick jag när jag matade in min destination ett röstmeddelande som sa något i stil med "din destination är utanför tillåtet område". Enheten skickades till Navigon i Tyskland på service och när den kom tillbaka så hittade den visserligen satellitera något snabbare, dock inte lika snabbt som TomTom eller Garmin, men röstmeddelandet försvann inte. Orkade inte tjafsa om detta utan körde på med den. Dock så blir det problem varje gång jag ska uppdatera kartmaterialet. Nu senast skulle jag uppdatera genom Fresh Maps till Q3-2009. Det gick inte! Det går heller inte att återställa back upen som jag tog i samband med detta. Tydligen fattas det några filer och jag kan varken återställa, uppdatera, kopiera eller radera. Navigon supporten har tydligen startat två supportärenden och jag får därmed olika svar på samma reklamation. Det ena supportärendet säger fortfarande att jag ska återställa och ladda ner på nytt, vilket jag försökt förklara i flera mail att det inte går. Det andra supportärendet har skickat ett nytt SD kort från Tyskland men den innehöll mjukvara för en äldre modell av Navigons sortiment och verkar inte kompatibel med 2110 Max. Det går att mata in adress men satelliterna hittas inte, i alla fall inte på en timme och sedan gav jag upp. Nu har jag hållt på tjafsat i knappt en månad med Navigon utan att felet är åtgärdat. Jag har behov av GPS både i tjänsten och privat och är innerligt trött på Navigon. Jag rekommenderar INTE denna enhet och inte heller Navigon som märke pga. de problem jag haft med hårdvara, uppdateringar och deras supportorganisation.
Mitt mission kommer nu att skriva inlägg på Pricerunner, DN Konsument och SVT PLus för att varna andra konsumenter.

Postad 02 October 2009 - 18:38

kimsan_86
  • kimsan_86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är här verkligen ingen snäll människa som vill dela med sig av sitt minneskort =(
Måste ha filerna för att få igång skiten! Gäller svärfars 2110 max...han börjar bli trött på att inte kunna använda den nu...

Det är ju snabbt gjort..bara att lägga upp det på rapidshare...snälla...nån......

Postad 03 October 2009 - 00:53

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Är här verkligen ingen snäll människa som vill dela med sig av sitt minneskort =(
Måste ha filerna för att få igång skiten! Gäller svärfars 2110 max...han börjar bli trött på att inte kunna använda den nu...

Det är ju snabbt gjort..bara att lägga upp det på rapidshare...snälla...nån......

Det är synd om dig och det finns säkert snälla människor,
men det här är fel plats om du letar efter en programkopia.
Det är nog bäst att du kontaktar Navigon support
som säkert kan hjälpa dig med ett nytt kort rätt så omgående.

/Franz

Postad 03 October 2009 - 22:01

Lagom Kräsen
  • Lagom Kräsen
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Fel forum tyckte någon ...
Det handlar knappast om crackade program, det handlar om förlorad programvara på minneskort som endast kan nyttjas på 2110:an så varför inte ge den hjälp som efterfrågas ?

Supporten är kanske ett sätt men knappast gratis om man klantat till det så varför djäklas..

Hör av dig till mig pr PM här om det fortfarande är aktuellt...

Postad 04 October 2009 - 07:33

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Fel forum tyckte någon ...
Det handlar knappast om crackade program, det handlar om förlorad programvara på minneskort som endast kan nyttjas på 2110:an så varför inte ge den hjälp som efterfrågas ?

Supporten är kanske ett sätt men knappast gratis om man klantat till det så varför djäklas..

Hör av dig till mig pr PM här om det fortfarande är aktuellt...

Det kan även handla om stulna :)
Enklaste sättet att förstöra för en tjuv är just att plocka ur minneskortet när den inte används
Har man köpt en gps utan att registrera sig och ta backup på minneskortet så får man nästan skylla sig själv
För det kostar ju inget att vara smart ;)
Hur kan någon av oss veta vad som är sant eller inte?

Postad 04 October 2009 - 08:14

kimsan_86
  • kimsan_86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Aja, här är iaf någon sjysst person på detta forumet..förstår inte mentaliteten här riktigt! Man kan väl inte utgå ifrån att alla ät tjuvar?

Nu lyckades jag lösa problemet själv, men jag tycker det verkar kasst att ingen är villig att hjälpa en annan person..Det hade jag gjort om nån hade varit i knipa...Tack "Lagom kräsen" Iaf för att du ställde upp!!!

Postad 06 October 2009 - 22:06

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Kan vi inte bara komma överens om att frågor om programkopior faktiskt inte hör hemma på detta forum oavsett dess syfte. Dels är det en gråzon på minhembios forumregler och dels känner sig flera här (inkl. mig själv) obekväma med dessa frågor.
Detta har varit uppe tidigare och skapar bara irritation. Förstår inte heller varför man ska klaga på att man inte får hjälp...här sitter helt vanliga människor och skriver bra saker på sin fritid, men man har väl ingen skyldighet att svara om man inte har lust.
end of story tack

Postad 07 October 2009 - 14:07

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Kan vi inte bara komma överens om att frågor om programkopior faktiskt inte hör hemma på detta forum oavsett dess syfte. Dels är det en gråzon på minhembios forumregler och dels känner sig flera här (inkl. mig själv) obekväma med dessa frågor.
Detta har varit uppe tidigare och skapar bara irritation. Förstår inte heller varför man ska klaga på att man inte får hjälp...här sitter helt vanliga människor och skriver bra saker på sin fritid, men man har väl ingen skyldighet att svara om man inte har lust.
end of story tack

Bra att enstaka reagerar.......
Det gör tyvärr inte moderatorerna, annars hade de
plockat bort inlägg med tveksamt innehåll.
Så gör man i de flesta utländska forum, men där
ligger också ribban högre.

/Franz

Postad 15 October 2009 - 20:43

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Bra att enstaka reagerar.......
Det gör tyvärr inte moderatorerna, annars hade de
plockat bort inlägg med tveksamt innehåll.
Så gör man i de flesta utländska forum, men där
ligger också ribban högre.

/Franz

Och Du vet hur man gör i DE FLESTA utländska forum? Det tvivlar jag på!

Vad jag vet är att där det är lågt i tak där skapas TYSTNAD.

Redigerat av lvpumpen, 15 October 2009 - 20:44.

Postad 16 October 2009 - 09:05

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Och Du vet hur man gör i DE FLESTA utländska forum? Det tvivlar jag på!

Vad jag vet är att där det är lågt i tak där skapas TYSTNAD.

Eftersom jag skrev inlägg i både engelska och tyska forum innan man började
diskutera GPS i Sverige, så borde jag veta hur det fungerar.
Nu talar jag endast om seriösa forum där även tillverkare av GPS relaterade produkter
hämtar information som konsumenterna så småningom kan dra nytta av.

Men det är ingen hemlighet att det finns många webbsidor, där man mestadels diskuterar
hur man kan fixa det ena och det andra.
Det är bra att var och en kan välja.....

/Franz

Postad 26 October 2009 - 19:49

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Bråka inte med vår flitigaste och bästa Franz nu ;)
Han har bidragit mest av alla här.

Det händer inte mkt på 2110 max fronten ;) Bara att konstatera att denna navigator nog får räknas som bortglömd av navigon. Den gick inte ens att uppgradera till MN 7.4.
Får hoppas de släpper kartuppdateringarna så länge man har abonnemanget kvar.

Postad 29 October 2009 - 12:40

tomtefadern
  • tomtefadern
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Klippt från IDG.se:

"Tomtom och Navigons mobilapplikationer har tuff konkurrens framför sig. Google släpper nämligen Google Maps Navigation.

De flesta av oss har hört talas om Google Maps. Nu kommer den uppdaterade varianten, Google Maps Navigation, som en gratis beta till Android. Det innebär att mobiltelefoner med operativsystemet Android förvandlas till bilnavigator närhelst användaren vill.

Gatuvy, talstyrning, trafikinformation, ja allt du kan tänkas behöva för att hitta fram har inkluderats. Bäst av allt är att varken tjänsten, kartorna eller andra uppdateringar kommer kosta pengar och kör du med Internetuppkoppling får du senaste kartorna automatiskt."

Bra! Då kan man snart förvänta sig att Navigon tar sitt förnuft till fånga och ger oss betalande Navigon-GPS-ägare åtgång till de uppdateringar som de, antingen vägrar att ge oss (dvs vi måste betala för en NY gps för att få de nya "godsakerna") eller så måste man ändå betala för extra-funktiner (fungerar bara för vissa gps:er).

För inte kommer man betala för en ny GPS (flera tusen) när Google fixar det gratis. Plus att man kan förvänta sig uppgraderingar + annat helt GRATIS!

/Hyfsat nöjd med min Navigon, men jag förväntar mig MER av företaget då jag ju faktiskt har betalat flera tusen för min gps.

Postad 30 October 2009 - 00:44

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Visst du får dina kartuppdateringar gratis från Google men hur färska kommer dom att vara den frågan är väl än obesvarad, gick in på ett vägbygge som varit klart i över 1 år med både rondell och bro över både vägen och järnväg och denna förändring har inte åtgärdats i Google/map (stad på 110 000 inv) så mycket återstår och oftast är det så att gratisversioner brukar vara väldigt begränsade!

Skall man har färska uppdateringar så kostar det pengar, tror knappast att du skulle ställa upp på ett ideelt arbete med vilka kostnader detta skulle medföra att utan ersättning tillhandahålla färska kartor!

Så lycka till med din Googles/map navigering! :P

Redigerat av RedMarathon, 30 October 2009 - 00:46.

Postad 30 October 2009 - 20:12

Unregistereddd7c1de7
  • Unregistereddd7c1de7
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har drabbats av ett konstigt problem. När jag startar navigeringen får jag "Varning! Minneskortet är skrivskyddat". ;) Det är det inte!! Jag har provat att byta minneskort. Hjäper inte.
Någon som har drabbats av detta tidigare? Någon som har en lösning på problemet?

Postad 31 October 2009 - 12:08

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej.

Jag har drabbats av ett konstigt problem. När jag startar navigeringen får jag "Varning! Minneskortet är skrivskyddat". ;) Det är det inte!! Jag har provat att byta minneskort. Hjäper inte.
Någon som har drabbats av detta tidigare? Någon som har en lösning på problemet?

Hur gammal är din 2110max?
Du får gärna skriva lite mera om kortet (2 Gb/4 Gb)
Satt kortet hela tiden i apparaten eller har du haft det
i PCn (kortläsare) innan du startade navigeringen?
Windows kan nämligen krångla till det om kortläsaren
inte är ok.
Du skriver att du har nu två identiska kort som inte fungerar.
Då kan du kanske kolla ett av dem i PCn om det verkligen är
skrivskyddat. Kör gärna också en Chkdsk.

På 8110 kunde det i enstaka fall hända att skrivskyddet aktiverades
mekaniskt när kortet hamnade lite snett i kortplatsen, men det vore
något nytt för 2110max.

Det bästa är nog att formatera om kortet och kopiera
över en fungerande backup inkl. tillhörande updateMe.exe - filen.
Gör också en reset.

/Franz

Postad 31 October 2009 - 16:21

Unregistereddd7c1de7
  • Unregistereddd7c1de7
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Jag är igång igen. Det var ett 2GB och ett 4GB som strulade på samma sätt. Inget av korten var skrivskyddade. Jag prövade att formatera om. Lägga tillbaka backup via Fresh. Samma fel. :P Till slut gav jag upp och kopierade tillbaka en kopia som jág gjort med utforskaren. Bingo det funkade. :D

Postad 31 October 2009 - 18:51

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Jag är igång igen. Det var ett 2GB och ett 4GB som strulade på samma sätt. Inget av korten var skrivskyddade. Jag prövade att formatera om. Lägga tillbaka backup via Fresh. Samma fel. :P Till slut gav jag upp och kopierade tillbaka en kopia som jág gjort med utforskaren. Bingo det funkade. :D

Bra att du fick ordning.
Lägg gärna på minnet att inte använda Fresh för backup.
Gör alltid backup med Explorer/utforskaren och kopiera då hela kortinnehållet
innan du startar din navigatorn, annars försvinner updateme.exe - filen.

/Franz

Postad 02 November 2009 - 15:14

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Visst du får dina kartuppdateringar gratis från Google men hur färska kommer dom att vara den frågan är väl än obesvarad, gick in på ett vägbygge som varit klart i över 1 år med både rondell och bro över både vägen och järnväg och denna förändring har inte åtgärdats i Google/map (stad på 110 000 inv) så mycket återstår och oftast är det så att gratisversioner brukar vara väldigt begränsade!

Skall man har färska uppdateringar så kostar det pengar, tror knappast att du skulle ställa upp på ett ideelt arbete med vilka kostnader detta skulle medföra att utan ersättning tillhandahålla färska kartor!

Så lycka till med din Googles/map navigering! :wub:

Min erfarenhet av google maps är att deras kartor uppdateras väldigt snabbt.
Du skrivver att Skall man har färska uppdateringar så kostar det pengar
Knappast hos Google, Google skapar intressanta produkter som är gratis för användarna, stålarna hämtar dom in via reklam

Redigerat av lvpumpen, 02 November 2009 - 15:16.

Postad 02 November 2009 - 15:39

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Klippt från IDG.se:

"Tomtom och Navigons mobilapplikationer har tuff konkurrens framför sig. Google släpper nämligen Google Maps Navigation.

De flesta av oss har hört talas om Google Maps. Nu kommer den uppdaterade varianten, Google Maps Navigation, som en gratis beta till Android. Det innebär att mobiltelefoner med operativsystemet Android förvandlas till bilnavigator närhelst användaren vill.

Gatuvy, talstyrning, trafikinformation, ja allt du kan tänkas behöva för att hitta fram har inkluderats. Bäst av allt är att varken tjänsten, kartorna eller andra uppdateringar kommer kosta pengar och kör du med Internetuppkoppling får du senaste kartorna automatiskt."

Bra! Då kan man snart förvänta sig att Navigon tar sitt förnuft till fånga och ger oss betalande Navigon-GPS-ägare åtgång till de uppdateringar som de, antingen vägrar att ge oss (dvs vi måste betala för en NY gps för att få de nya "godsakerna") eller så måste man ändå betala för extra-funktiner (fungerar bara för vissa gps:er).

För inte kommer man betala för en ny GPS (flera tusen) när Google fixar det gratis. Plus att man kan förvänta sig uppgraderingar + annat helt GRATIS!

/Hyfsat nöjd med min Navigon, men jag förväntar mig MER av företaget då jag ju faktiskt har betalat flera tusen för min gps.

Tack för informationen detta har jag väntat på länge. Har använt google maps i flera år kartorna mest up to date av dom navigatorer jag prövat.
Även jag hyfsat nöjd med min navigon numera men den ligger mest i en byrålåda efter att jag kört Nokia Maps Updater på min mobiltelefon och laddat in OVI Maps.
Efter uppdatering till OVI maps är nu min nokiatelefon bland de vassaste navigatorer jag prövat
Fartkameravarnare samtiliga fartkameror jag känner till hittar och varnar den för.
När den upptäcker en fartkamera röstvarnar den och visar vilken hastighet som gäller vid fartkameran.
Displyen växlr över till rött och visar hur många meter bort fartkameran sitter
Den visar aktuell fart på den väg man åker på via en fartskylt som poppar upp först när man överstiger aktuell fart
och den beräknar ny rutt väldigt snabbt när man aviker från rutten
Är Helnöjd och rekommenderar alla som har nokiatelefoner att testa den, men OBS vissa modeller bland annat Nokia n 82 går nya maps inte ladda in ännu på grund av en bugg i programvaran.
Och bäst av allt med navigatorn i telefonen är ju att den alltid finns med i fickan när man råkar behöva den

Postad 02 November 2009 - 16:39

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Klippt från IDG.se:

"Tomtom och Navigons mobilapplikationer har tuff konkurrens framför sig. Google släpper nämligen Google Maps Navigation. ...........................

Jag anser också att Google är ett företag med intressanta produkter
som gör snabba ryck när de väl sätter igång med något nytt och
dessutom har de resurser.
Både Garmin's och TT's aktier har reagerat på direkten.
Navigon är en mindre aktör i det här sammanhanget. Tyvärr har man
tagit fram alldeles för många nya modeller på kort tid och supporten
har svårt att hänga med.
Google kommer säkert att hitta en viss kundkrets och tillverkare av
ren navigationsutrustning ska fresta oss med mera avancerade produkter.

Det är bra när det finns flera alternativ.

/Franz

Postad 03 November 2009 - 08:34

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Min erfarenhet av google maps är att deras kartor uppdateras väldigt snabbt.

Vad du syftar på denna "min erfarenhet" förstår jag inte alls, för mig så ser det ut som det är hugget från luften! ;)
Det jag refererar till är ett existerande problem som dom inte har rättat till.

Har inga större förväntningar på Google, det dom satsar på är troligen på volymländer t.ex Spanien, Frankrike o Tyskland mm, tror inte Sverige tillhör deras prioritering.

Ett levande ex är Google live meny på städer t.ex Barcelona!

Postad 03 November 2009 - 17:13

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag syftar bland annat på en nybyggd rondell och en ny mindre väg där jag bor cirkus 35000 innevånare.

Goggle maps hittade den nya rondellen och även den nya vägen ganska så snart efter att dom var färdigställda och gissningsvis 6 månader innan Navitec.

På Tele Atlas kartorna tror jag att vägen o rondellen fortfarande lyser med sin frånvaro efter i vart fall 1,5 år.

Goggle Maps Mobil körs ju online och möjligen därför som nya nya kartor laddas in relativt snabbt. Säkert någon kunnig här på forumet som vet eller kan förklara varför.

Vad jag vet är att kartorna i Goggle Maps mobil är betydligt mer up to date än Google earts gratisversion.

I grannskapet byggde man ut en golfbana f ngt år sedan, även den gången var google maps först ut.

Jag har haft google maps i min mobiltelefon i flera år, minns innte när jag laddade in första versionen, men är inne på tredje eller 4 uppdaterade version och förbättringarna från version till version har varit ganska drastiska och därför har jag anat att man skulle släppa en röstnavigator.

Postad 03 November 2009 - 18:57

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Så det är 2 helt skilda saker Google maps som man kan använda sig av i sin dator och den version som Google tillhandahåller till sina GPS navigation, var nästan helt säker på att dessa två var samma men där ser man lvpumpen, då får man ställa sig till den skara som väntar på att dom kommer med en Navigator med utökad funktion!

Postad 06 November 2009 - 00:25

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Då gäller det bara att det kommer någon vettig GPS hårdvara med android stöd också.
För jag vill ha kvar min 4,3 tums skärm.

Nu ligger det ju WinCE i botten på de flesta burkar, men det borde nån kunna fixa. Kanske google själva?

Postad 13 November 2009 - 20:05

Björnås
  • Björnås
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej fick mail i kväll om att Q4 nu var klar för uppdatering till navigon 2110 max, har någon redan hunnit göra det och iså fall var det problemfritt mvh Bo

Postad 14 November 2009 - 01:34

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Har väl aldrig varit problemfritt förut? Men som sagt osvuret alltid bäst, men jag tvivlar.

Postad 14 November 2009 - 11:47

keb
  • keb
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Navigon har gjort stora framsteg!
Hela uppdateringen tog 50 min ink backup. Dagen efter släpp !!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.