* Officiell tråd - Oppo BDP-83 *
1564 svar till detta ämne
Postad 10 December 2009 - 21:26
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jag tror ju knappast att de stoppat in en på pappert bättre dac och sagt
- Bra, nu kan vi ta mer betalt för denna för den skall låta bättre
De har så klart testat sig fram och kommit fram till att den låter bättre.
Sen är det inte bara en bättre dac de stoppat i
Det är 4 st DAC per kanal i Stereo ( standard 1st på pappert sämre )
Samt bättre strömresurser.
På frågan om de DAC som sitter i 5507, så är det också en bra DAC men den når inte
upp till oppo SE vad gäller stereo, men gott och väl när det gäller flerkanal
(på pappert)
Hur 5507 låter ?
Mycket mycket mycket bra i flerkanal och mycket bra i stereo ( direct )
Redigerat av cedergren, 10 December 2009 - 21:29.
Postad 10 December 2009 - 21:35
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
Jag tror ju knappast att de stoppat in en på pappert bättre dac och sagt - Bra, nu kan vi ta mer betalt för denna för den skall låta bättre De har så klart testat sig fram och kommit fram till att den låter bättre. Sen är det inte bara en bättre dac de stoppat i Det är 4 st DAC per kanal i Stereo ( standard 1st på pappert sämre ) Samt bättre strömresurser.
De har verkligen stoppat in bl.a. en på pappret bättre dac som du säger men därmed inte sagt att jag måste tycka det låter bättre. Jag är själv nyfiken på SE-versionen - mest för att jag tycker att det är lika bra att köpa "ordentligt" på en gång och slippa en ev. uppgradering senare (skillnaden i pris är försumbar i det här fallet). Därmed inte sagt att jag ens skulle höra skillnad på vanliga mot SE. Det vet jag först efter att ha provlyssnat (även om jag är tveksam till att skillnaden är som natt o dag i mina öron). edit: vad jag funderat en del på vid ev. köp av SE är hurpass enkelt det skulle vara att skifta mellan film via HDMI till onkyon och analog ut vid vanlig musik till en ren förstärkare. Förhoppningsvis är analog stereo output aktiv hela tiden så man enkelt kan skifta mellan film/musik. edit igen! ... Sen är det inte bara en bättre dac de stoppat i Det är 4 st DAC per kanal i Stereo ( standard 1st på pappert sämre )
Nu är det kanske lite irrelevant i det stora hela (dessutom vet jag inte hur man vanligtvis designar dessa) men enligt produktbladet för dacen har den 8 kanaler, alltså en dac, 8ch/2 = 4. Alltså inte 8 separata chip som jag ser det, vad det nu har för betydelse. Enligt manualen som jag naturligtvis redan har läst så är den det ...
Phew! Tack för det!  Nu kan jag fortsätta spekulera om SE:n  Kvarstående för min del som talar lite emot Oppon (oavsett version) är det premium man betalar för bl.a. SACD, DVD-A mot t.ex. Marantz BD7004 eller annan hygglig BD-spelare. Känns som jag måste handla en hel del SACD:s för att motivera oppon!  ...sen har vi ju Nuforce edition också...
Redigerat av Rotelköpes, 10 December 2009 - 22:11.
Postad 10 December 2009 - 22:06
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Förhoppningsvis är analog stereo output aktiv hela tiden så man enkelt kan skifta mellan film/musik.
Enligt manualen som jag naturligtvis redan har läst  så är den det Vad gäller om du hör skillnad eller ej, betyder ju inte att det finns eller inte finns någon skillnad i dina eller någon annans öron. Vi alla hör så olika att man alltid måste tala om förbättringar i teorin. Men det som är bra i teorin, har oftast goda förutsättningar att även vara bra i verkligheten. Personligen är jag mycket tveksam till allt hokus pokus som försekommer inom elektronikbranschen. Men när skillnaden på pappert är så stor som den är mellan standard och SE modellen, hoppas jag verkligen att den även är så i verkligheten. Man får helt enkelt chansa, om man vill köpa den ohörd och antingen ta vinsten eller förlusten. enligt produktbladet för dacen har den 8 kanaler, alltså en dac, 8ch/2 = 4. Alltså inte 8 separata chip som jag ser det, vad det nu har för betydelse. 
Det har ingen betydelse, då varje dac jobbar för sig, tillsammans med de andra Man har helt enkelt fläskat på med en flerkanalsdac även i stereoläget och nyttjar hela dess kapacitet för enbart två kanaler. En flerkanalsdac är ju designad att jobba separat med varje kanal, så därför kan du räkna det som fyra separata dac per kanal.
Redigerat av cedergren, 10 December 2009 - 22:10.
Postad 10 December 2009 - 22:21
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Jag tror ju knappast att de stoppat in en på pappert bättre dac och sagt - Bra, nu kan vi ta mer betalt för denna för den skall låta bättre De har så klart testat sig fram och kommit fram till att den låter bättre. Sen är det inte bara en bättre dac de stoppat i Det är 4 st DAC per kanal i Stereo ( standard 1st på pappert sämre ) Samt bättre strömresurser.
På frågan om de DAC som sitter i 5507, så är det också en bra DAC men den når inte upp till oppo SE vad gäller stereo, men gott och väl när det gäller flerkanal (på pappert)
Hur 5507 låter ? Mycket mycket mycket bra i flerkanal och mycket bra i stereo ( direct )
Det låter trevligt, synd bara att det inte var tvärtom för jag föredrar det bästa ljudet till musik. (Undrar var min 5507 tagit vägen, borde haft den för flera dagar sedan.) Man får väl ta sin snikna Oppo och stoppa ner den i sin fräsiga Oppohandväska och åka iväg till någon som har en SE variant för att döda sin nyfikenhet! Eller så får jag övertyga mig själv om att det inte är någon skillnad på dom i mina öron och att jag sparat in 4500:- till annat, t.ex. en halv xpa-2 Det borde inte dröja länge innan det finns någon STD vs. SE test ute på nätet för det är nog rätt många som är nyfikna på just detta!
Postad 10 December 2009 - 23:06
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Det låter trevligt, synd bara att det inte var tvärtom för jag föredrar det bästa ljudet till musik.
Då skall jag lugna dig med att den är så förbannat bra i flerkanal att 2 kanal kommer i skymundan Men om jag jämför den med andra dyrare och större flerkanalare jag haft, låter onkýo 5507 mycket mycket bättre. Men sedan betyder det naturligtvis väldigt mycket vad för slutsteg du väljer för 2 kanal Jag rekomenderar dig att lägga pengarna på ett bra slutsteg om du inte redan har ett. Om du väljer att köpa nytt, så kan du alltid använda det som blir över till två andra kanaler. Du kan ju sätta upp ett 9:2 system
Postad 10 December 2009 - 23:25
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Detta låter ju lovande men än så länge är det UPP TILL BEVIS för SE-modellen!
Ännu har ingen kommit med några lyssningsintryck... Och förväntningarna är SKYHÖGA, minst sagt!
Postad 10 December 2009 - 23:30
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Och förväntningarna är SKYHÖGA, minst sagt!
Nja, jag förväntar mig bara att den skall låta bättre i 2 kanal än en vanlig DVD spelare och de cd spelare man kan köpa för 10-12.000 kr. Det kommer den säkert att gör, då det inte är något fuskverk och som jag tidigare har sagt. Nuforce skulle aldrig ha valt att bygga vidare på SE modellen och sätta sitt namn på apparaten och den inte hade låtit förbannat bra.
Postad 10 December 2009 - 23:41
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Nja, jag förväntar mig bara att den skall låta bättre i 2 kanal än en vanlig DVD spelare och de cd spelare man kan köpa för 10-12.000 kr. Det kommer den säkert att gör, då det inte är något fuskverk och som jag tidigare har sagt. Nuforce skulle aldrig ha valt att bygga vidare på SE modellen och sätta sitt namn på apparaten och den inte hade låtit förbannat bra.
Hoppas att du har rätt. Jag är bara lite orolig att den ska vara sämre i 2-kanal än min grymma Denon 3930! Egentligen borde jag sitta nöjd med den, man vet ju vad man har men inte vad man får i detta fallet. Dock så behöver jag en bra spelare i mitt andra rum så sämsta spelaren får flytta 20 meter...
Postad 11 December 2009 - 00:11
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Steget från Standard till SE är mäktigt, säger de som vet. Och om man kollar pappret. Nuforce edition verkar dock vara en riktig dräpare. Den jämförs med standalone CD-spelare i 15000:- klassen. Så om allt stämmer, är denna helt underbar för pengarna. Då även video hanteringen i den verkar vara utöver det vanliga. Ser verkligen fram emot en review på denna. Jämför man Standard med nuforce edition så bleknar standard rätt fort... När får du din ceder?
Redigerat av Falcy, 11 December 2009 - 00:12.
Postad 11 December 2009 - 00:19
Frisenbrink
-
Frisenbrink
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
En liten test: John Sunier (Audiophile Audition) Dec 5th, 2009 Oppo BDP-83SE Universal
Blu-ray Disc Player, Special Edition http://www.audaud.co...?ArticleID=6705
Postad 11 December 2009 - 00:25
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jo, den har vi läst tidigare Men här kommer en annan röst i natten http://www.hometheat...se-reviews.html
Postad 11 December 2009 - 03:05
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Själv tycker jag att ljudet blir allra mjukast efter några glas whisky - betydligt bättre än sandpåsar på högtalarna osv.
Jovisst, lite avslappning öppnar upp för ljudintrycken. Glädjen över en nyinköpta dyr ljudpryl har samma effekt oavsett om prylen ifråga egentligen tillför något då ett positivt humör alltid skärper upp sinnena. Fast det som mest behövs i varje HiFi-nörds utrustning är Revaxör. Finns på apoteket och gör oftast underverk i lyssnandets ädla konst. Bör användas en gång per år för att hålla HiFi-pryltarmens galenskaper någorlunda i schack!
Postad 11 December 2009 - 03:46
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Nej, det går inte. De har hintat om DLNA, men hittils finns inget sådant.
Bra! Har Hela tiden snurrat om jag verkligen gjorde rätt i att köpa LG BD-390 trots den fina bild och ljudupplevelsen. Men ingen DLNA... som till och med LG:n har... Smakar milt sagt lite stenålder och flintastek här. Så nu är jag trygg och nöjd igen. Köpet var definitivt helt rätt!
Redigerat av perri, 11 December 2009 - 03:50.
Postad 11 December 2009 - 09:33
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Bra! Har Hela tiden snurrat om jag verkligen gjorde rätt i att köpa LG BD-390 trots den fina bild och ljudupplevelsen. Men ingen DLNA... som till och med LG:n har... Smakar milt sagt lite stenålder och flintastek här. Så nu är jag trygg och nöjd igen. Köpet var definitivt helt rätt! 
Jag tror det är lite fel att jämföra LG's 390 mot Oppo's SE eller nuforce edition. För det första så riktar sig spelarna till helt olika typer av personer. För det andra är Oppo'n 3-4-5 gånger så dyr, redan där faller hela jämförelsen. Bildmässigt tror jag det är små skillnader mellan olika spelare, men det finns skillnader. Titta bara på PS3 som fortfarande är en riktigt bra spelare i sig. Det som skiljer mellan LG's 390 och Oppo's SE / nuforce edition är framför allt "the DACs". Och ljuddynamiken som denna spelare lär leverera som CD-spelare går inte att likna med någon LG, tror jag. Nu har jag inte hört Oppon lira än men på "pappret" ser det verkligen bra ut... Man måste ha en viss nivå på sin utrustning också och en bra akustik i sitt rum för att Oppo'n ska komma till sin rätt, det finns ju en anledning till att nuforce edition riktar sig till riktiga high-end. Man hör nog ingen större skillnad mellan en LG 390 mot en Oppo SE eller nuforce om man förövrigt använder sig av t.ex en Yamaha 465 och ett par Dynavoice högtalare... Det är som vanligt, inget blir bättre än den svagaste länken, vare sig det ligger i förstärkaren, rummets akustik eller högtalarens förmåga att leverera. HiFi är inget man bara löser med en omgång Revaxör...
Redigerat av Falcy, 11 December 2009 - 09:37.
Postad 11 December 2009 - 10:28
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Fast det som mest behövs i varje HiFi-nörds utrustning är Revaxör.
Använd inte förmycket bara, för då kanske du hör att det fattas något i din anläggning  Bra! Har Hela tiden snurrat om jag verkligen gjorde rätt i att köpa LG BD-390 Köpet var definitivt helt rätt! 
Det är bra att du är nöjd. Vi har alla olika krav och för mig går bild och ljudkvalte före Lull Lull Då fortsätter vi andra Oppoägare diskussionen  Men sedan kan jag tillägga. Är det bara uppspelning av blu ray som är viktig och man tar ut allt ljud digitalt till en bättre förstärkare. Då är Sony 760 en enormt bra maskin. Förmodligen den bästa under 5000 kr. Jag har en hemma och så här tycker denna blaskan http://whathifi.com/.../Sony-BDP-S760/Jag köper Oppo av en enda anledning. Dess analogaljudutgångar och DAC för CD avspelning. samt att den förmodligen är lika bra eller bättre på Blu Ray som sony 760.
Redigerat av cedergren, 11 December 2009 - 10:35.
Postad 11 December 2009 - 11:01
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Nån som vet varför SE versionen bara finns en kort tid att beställa? Kanske uppgraderingen går att göra senare ändå?
Funderar skarpt på denna nu, frågan är bara om man ska köra på en standard......tror mina AudioVector hade gillat SE versionen, men plånboken och frugan lär säga stopp. Ja ja vi får se, tror jag blir nöjd oavsett.
Postad 11 December 2009 - 11:12
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Använd inte förmycket bara, för då kanske du hör att det fattas något i din anläggning 
Det är bra att du är nöjd. Vi har alla olika krav och för mig går bild och ljudkvalte före Lull Lull
Då fortsätter vi andra Oppoägare diskussionen 
Men sedan kan jag tillägga. Är det bara uppspelning av blu ray som är viktig och man tar ut allt ljud digitalt till en bättre förstärkare. Då är Sony 760 en enormt bra maskin. Förmodligen den bästa under 5000 kr. Jag har en hemma och så här tycker denna blaskan http://whathifi.com/.../Sony-BDP-S760/
Jag köper Oppo av en enda anledning. Dess analogaljudutgångar och DAC för CD avspelning. samt att den förmodligen är lika bra eller bättre på Blu Ray som sony 760.
Då har du beställt en SE alltså?
Postad 11 December 2009 - 12:27
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Då har du beställt en SE alltså?
Det verkar så ja och har vi tur kanske han får den idag med lite bilder och review?  Sitter och väntar på min oppo och börjar bli lite otålig. Hade varit rena drömmen om den dykt upp innan helgen. Då hade man ju visst vad man skulle göra 
Postad 11 December 2009 - 12:32
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Nån som vet varför SE versionen bara finns en kort tid att beställa? Kanske uppgraderingen går att göra senare ändå?
Så har inte jag uppfattat det. SE versionen kommer att finnas hela tiden, men det är uppgraderingen för de som köpt standard innan SE modellen kom, som är tidsbegränsad. Då har du beställt en SE alltså?
Så klart jag har, det är ju därför jag har argumenterat för SE modellen hela tiden Jag kommer dock inte få den idag, vilket gör mig lite besviken
Postad 11 December 2009 - 12:39
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Jag vet inte om ni sett den redan, men jag tyckte Audioholics jämförelse mellan BDP-83 och BDP-83SE var intressant läsning.
Postad 11 December 2009 - 12:57
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
var intressant läsning.
Vad drog du för slutsats av det du läste ?
Postad 11 December 2009 - 13:21
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Vad drog du för slutsats av det du läste ?
Jag drog inga direkta slutsatser, utan tyckte mest det var intressant att se skillnaderna. Jag tror inte man ska dra för stora växlar på bristerna de kunde uppmäta. Som de skriver, det är inte säkert att man uppfattar dem. Och går de att uppfatta är chanserna stora att Oppo rättar till dem. Att bashanteringen inte heller är i klass med 40000kr Denon DVD-A1UD tycker jag också är förlåtligt.  Tipsen de gav på slutet var också bra.
Postad 11 December 2009 - 13:32
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Okey, då såg vi det på samma sätt.
Alltid kul att höra, hur andra tolkar samma text
Postad 11 December 2009 - 14:06
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Till alla er som väntat på möjligheten att flytta på undertexter. Nu har det kommit en beta-firmware till Oppo BDP-83 med "Experimental subtitle shift feature". Så nu verkar det vara på gång.
Postad 11 December 2009 - 14:18
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
SE-modellen har alldeles för mycket distortion i subwooferkanalen enligt länken!
"What was perplexing however was the outrageously high distortion from the subwoofer channel of the BDP-83SE. We double checked this with the built in digital Oscilloscope feature of the Audio Precision and could see visible clipping of the test signal. The output signal level was 2.7Vrms so we knocked the subwoofer trim down -10dB figuring the opamps were hitting the rails causing it to clip, and retested. The sub output level dropped to around 1Vrms but was still clipping hard. We retested using a -20dBFS test signal and boosted the subwoofer level to +10dB which would give us about the same 1Vrms output level that clipped the subwoofer channel before. This time the distortion levels were similar to the other channels (< 0.05% THD + N). What this told us was that the BDP-83SE was not properly handling 0dBFS digital output levels when recombining into the subwoofer channel. "
Postad 11 December 2009 - 15:56
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Vet inte om detta har varit upp i tråden innan, men jag skrev till OppoShop och fårgade om de inte hade tänkt att ta in BD-spelaren. Idag har de bara DVD-spelare. Fick en länk till ett märkligt svar: http://www.oppostore.co.uk/
Postad 11 December 2009 - 16:05
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Fick en länk till ett märkligt svar: http://www.oppostore.co.uk/
Ja, det har varit en följetång sedan i somras. BDP-83 är den amerikanska modellen. BDP-831 skulle bli en europeisk modell, men den skulle inte säljas av OppoShop.com utan av OppoStore.co.uk. Varför förstod vi aldrig riktigt. Recensionsex av BDP-831 började gå ut till tidningar, etc. Sedan en vacker dag beslutade man sig för skjuta på lanseringen av BDP-831 på obestämd framtid. Så där är vi nu. Den enda blu-ray-spelaren från Oppo som spelar region B-skivor är en modifierad amerikansk modell. Och av naturliga skäl kan inte OppoShop.com sälja en inofficiell moddad version. Jag kan inte annat än att tycka lite synd om grabbarna på OppoShop. De kan bara sitta och titta på när andra företag gör pengar på en Oppo-produkt de inte själva kan sälja.
Redigerat av voz, 11 December 2009 - 16:06.
Postad 11 December 2009 - 16:09
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Fasiken vad irriterande.....tur i oturen för mig, hade inte tänkt att invester i spelaren förrän lite längre fram i Feb/mar. Kan ju hoppas nått har hänt då. Eller att det kommer en efterföljare även för den Europeiska marknaden.
Postad 11 December 2009 - 16:16
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Man måste ha en viss nivå på sin utrustning också och en bra akustik i sitt rum för att Oppo'n ska komma till sin rätt, det finns ju en anledning till att nuforce edition riktar sig till riktiga high-end. Man hör nog ingen större skillnad mellan en LG 390 mot en Oppo SE eller nuforce om man förövrigt använder sig av t.ex en Yamaha 465 och ett par Dynavoice högtalare...
Det är som vanligt, inget blir bättre än den svagaste länken, vare sig det ligger i förstärkaren, rummets akustik eller högtalarens förmåga att leverera.
Nåja, nu är jag ju inte direkt någon duvunge när det gäller HiFi... Har varit med sen anno datzumal och mitt nuvarande system innehåller bl.a. några mycket kompetenta Svans högtalare som spelar skjortan av det mesta. Rummet, som ju är den mest kritiska parametern har dessutom tre meter i takhöjd vilket effektivt tar bort det mesta i ståendevågor. Ena väggen har jag dessutom bytt ut gipsskivorna på mot byggmasonit samt isolerat mellanrummet och efter lite smart ommöblering mäter det här rummet mycket bra numera. Men vad jag egentligen vill säga med det här är att förhållandet ljud kontra pris inte automatiskt behöver betyda att ljudet följer prisstegringen. Snarare är det så att kurvan planar ut över en viss nivå och inköpet övergår i potensjakt. Eller uttryckt på ett annat sätt: "Eftersom jag har råd med den här prylen, som inte du har, är jag en mycket bättre och mycket mer potent människa än vad du är." Jag drogs själv med i den jakten en gång i tiden och hade en av Stockholms häftigaste anläggningar och visst det lät bra, men prisvärt? Nej knappast. Men det var ju heller inte meningen. Jag skulle ju vara bäst... Så numera letar jag ljudupplevelser utan potensbehov. Sen har vi den största faktorn som alla tycks förbise och som jag var inne på här lite tidigare och det är människans förmåga att ta till sig intryck. Vi kan t.ex. tänka oss nissen som just kommer hem med sitt nya Krell slutsteg och är liksom tjuren Ferdinand såå lycklig. Han är med andra ord i ett euforiskt tillstånd vilket gör att hans förmåga att tillgodogöra sig nya intryck står på vid gavel och slutsteget låter såå ljuvligt. Det är den principen som gör att det går att kränga en nätkabel för 54.000:- till herr HiFi-idiot, som en viss butik på Kungsholmen gör, utan att för den skull åka fast för bedrägeri. Lite komiskt i det här sammanhanget är alla dessa självutnämnda "guldöron" som blir helt koleriska av någon mer eller mindre upplevd ljudskavank som gör att de får krypningar i kroppen och bangar ur fullständigt. Detta tillstånd är den absoluta motsatsen till ett öppet sinne så man undrar ju vad de egentligen har för förmåga att verkligen lyssna. Själv går jag alltid in i ett avslappnat meditativt tillstånd när jag lyssnar på musik. Mycket bättre så och framförallt billigare då jag slipper köpa det där Krell slutsteget för att komma in i samma tillstånd. Det var dagens ordbajseri bara för att tala om varför jag är nöjd med min LG...
Postad 11 December 2009 - 16:26
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Hehehe, det var väl valda ord Perri! Ja visst ligger det mycket sanning i dem... Särskilt när en produkt blivit så HYPAD som denna. Det är ju trendigt att köpa dessa just nu. Lite konstigt eftersom det finns så få som fått hem sina maskiner. Många, inklusive jag själv, köper ju "grisen i säcken". Hoppas bara att det är en välmående Krav-gris man köper.
Postad 11 December 2009 - 16:34
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Massa väl valda ord av perri
Jag kan bara instämma! Det lät dock som du ville göra jämförelsen LG 390 v Oppo 83SE/nuforce. Jag kommer själv aldrig lägga sådana summor på en BD/CD-spelare, även om jag kunde. Har inte det behovet. Men, och jag citerar väl svenska wikipedia igen  " Audiofil, person som hyser ett starkt (ibland närmast sjukligt) intresse för ljudteknik. "
Redigerat av Falcy, 11 December 2009 - 16:35.
Postad 11 December 2009 - 17:46
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Jag kan bara instämma! Det lät dock som du ville göra jämförelsen LG 390 v Oppo 83SE/nuforce.
Jag kommer själv aldrig lägga sådana summor på en BD/CD-spelare, även om jag kunde. Har inte det behovet. Men, och jag citerar väl svenska wikipedia igen  " Audiofil, person som hyser ett starkt (ibland närmast sjukligt) intresse för ljudteknik. "
Klart jag ville jämföra för att se om prisskillnaden verkligen var motiverad för att sen bestämma mig. Men efter allt strulande hit och dit om leveranser och Europa lansering så bidde det av den anledningen en LG. Sen finns det ju en faktor till och det är ju att Blue-Ray knappast är färdigutvecklad än så därför kan det vara motiverat att köpa en billigare men bra maskin först för att sen efter några år köpa något mycket mycket bättre. Gjorde så själv när DVD:n kom och började med en enkel maskin för att senare tömma plånboken på en Pioneer DV-737.
Postad 11 December 2009 - 18:30
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Det var dagens ordbajseri bara för att tala om varför jag är nöjd med min LG... 
Hehehe, det var väl valda ord Perri! Ja visst ligger det mycket sanning i dem... Särskilt när en produkt blivit så HYPAD som denna. Det är ju trendigt att köpa dessa just nu. Lite konstigt eftersom det finns så få som fått hem sina maskiner. Många, inklusive jag själv, köper ju "grisen i säcken". Hoppas bara att det är en välmående Krav-gris man köper. 
Men kanske fel tråd för denna sortens diskussioner Man kan väl inte ge sig på dom som köper en oppo för fattiga 11.000 kr och påstå att de köper något som skulle kosta mer än det smakar. Hade jag velat köpa "ljud för pengarna" och jag trott att jag fått det, då hade jag slängt upp 100.000 för en cd spelare. För att jag kan ! Men jag vill inte  Jag köpte en helt ny komplett hembio för 100.000 istället
Redigerat av cedergren, 11 December 2009 - 18:31.
Postad 11 December 2009 - 18:50
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Nu fick jag hem min Oppo som legat en vecka hos närmaste postombud då jag inte haft tid att hämta den
Gillar fjärren med dess bakgrundsbelysning som kommer väl till pass i mitt mörklagda hemmabio-rum. Funktionen att kunna släcka ner bilden är också bra, när man som mig är rädd för inbränning på bildrören. Nätsladden är mycket rejäl o ser ut som den är tänkt för en apparat med stor strömförbrukning. Medföljande väskan är lustig men när bär man omkring på den ?
Den är inte riktigt så snabb som jag väntat mig, men bra mycket snabbare än min gamla Samsung-spelare. Återstår att testa välja region, men jag har inga region B blu-ray ännu, bara A eller ABC.
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 11 December 2009 - 18:52.
Postad 11 December 2009 - 23:19
Molok
-
Molok
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Nu fick jag hem min Oppo som legat en vecka hos närmaste postombud då jag inte haft tid att hämta den
Gillar fjärren med dess bakgrundsbelysning som kommer väl till pass i mitt mörklagda hemmabio-rum. Funktionen att kunna släcka ner bilden är också bra, när man som mig är rädd för inbränning på bildrören. Nätsladden är mycket rejäl o ser ut som den är tänkt för en apparat med stor strömförbrukning. Medföljande väskan är lustig men när bär man omkring på den ?
Den är inte riktigt så snabb som jag väntat mig, men bra mycket snabbare än min gamla Samsung-spelare. Återstår att testa välja region, men jag har inga region B blu-ray ännu, bara A eller ABC.
Jag fick hem min för några dagar sen. Och jag är helnöjd med det mesta. Men det är en sak jag undrar över. Det är hur man ska uppdatera firmwaren. Jag går in i Setup->Device Steup->Firmgrade Upgrade (via Network) och får då beskedet "Firmware is not upgrade". Hur går man vidare därifrån? Jag är connectad till Internet via bredband. Någon?
Postad 11 December 2009 - 23:32
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Jag fick hem min för några dagar sen. Och jag är helnöjd med det mesta. Men det är en sak jag undrar över. Det är hur man ska uppdatera firmwaren. Jag går in i Setup->Device Steup->Firmgrade Upgrade (via Network) och får då beskedet "Firmware is not upgrade". Hur går man vidare därifrån? Jag är connectad till Internet via bredband. Någon?
Den uppdaterar sig automatiskt vid uppstart,detta väljer du i setup. Och japp det funkar,min har gjort det flertalet ggr.Ja just det..min e hårdvarumoddad.
Postad 11 December 2009 - 23:38
Molok
-
Molok
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Den uppdaterar sig automatiskt vid uppstart,detta väljer du i setup. Och japp det funkar,min har gjort det flertalet ggr.Ja just det..min e hårdvarumoddad.
Jag har den också inställd på att uppdatera automatiskt. Men då borde den ju tala om för mig att jag har senaste firmwaren?
Postad 12 December 2009 - 02:01
Yocke
-
Yocke
-
Forumräv
-
-
688 inlägg
Jag har den också inställd på att uppdatera automatiskt. Men då borde den ju tala om för mig att jag har senaste firmwaren?
Kör du genom en router?
Postad 12 December 2009 - 08:40
Molok
-
Molok
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Kör du genom en router?
Yes! Kan det vara problemet?
Postad 12 December 2009 - 08:52
Molok
-
Molok
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Yes! Kan det vara problemet?
När jag går in på www.oppodigital.com för eventuellt därifrån hämta hem senaste firmware-versionen (för att uppgradera via USB-sticka), ser jag att den versionen jag har på Oppon är den senaste! Den är från 30 september. Versionen heter BDP83-40-0925. Mysko!
Postad 12 December 2009 - 10:43
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Då är ju allt som det skall
Postad 12 December 2009 - 10:54
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
När jag går in på www.oppodigital.com för eventuellt därifrån hämta hem senaste firmware-versionen (för att uppgradera via USB-sticka), ser jag att den versionen jag har på Oppon är den senaste! Den är från 30 september. Versionen heter BDP83-40-0925. Mysko!
Du har ju den senaste firmware. Det finns beta versioner att tillgå också ,men om allt snurrar som det ska så kör på den du har.
Postad 12 December 2009 - 11:16
Molok
-
Molok
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Du har ju den senaste firmware. Det finns beta versioner att tillgå också ,men om allt snurrar som det ska så kör på den du har.
Ja, jag har insett det nu. Problemet är min router. När jag kör nätverkssladden direkt in i väggen, funkar kommunikationen med Oppon. Så det blir antingen att köpa en ny och snabbare router eller att endast koppla in nätverket när jag ser att det kommit en ny version på www.oppodigital.com.
Postad 12 December 2009 - 17:39
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Ja, jag har insett det nu. Problemet är min router. När jag kör nätverkssladden direkt in i väggen, funkar kommunikationen med Oppon. Så det blir antingen att köpa en ny och snabbare router eller att endast koppla in nätverket när jag ser att det kommit en ny version på www.oppodigital.com.
Eller konfigurera din befintliga router så det fungerar... Det hänger inte på hastigheten. Det är någon regel i routern som spärrar för Oppon.
Postad 12 December 2009 - 21:03
Meffy
-
Meffy
-
Rookie
-
9 inlägg
För dem som har införskaffat sig oppo BDP-83 (Som mig) här får ni en länk till den senaste beta Firmware http://www.oppodigit...e-47-1125b.aspxHar själv uppdaterat och det fungerar klockrent med "subtitles shift"
Redigerat av Meffy, 12 December 2009 - 21:04.
Postad 12 December 2009 - 21:27
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3103 inlägg
Fixar även problem med EU releasen av Terminator Salvation. Väntar på officiellt släpp av firmwaren.
Ser just nu på Band of Brothers samt Blade Runner och bilden är helt makalös. Är väldigt nöjd!
Redigerat av Zerox_no1, 12 December 2009 - 21:28.
Postad 12 December 2009 - 21:46
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Ser just nu på Band of Brothers samt Blade Runner och bilden är helt makalös. Är väldigt nöjd!
Har du två spelare och kör bild i bild Låter bra att bilden är bra. Vad har du att jämföra med ?
Postad 12 December 2009 - 22:28
Molok
-
Molok
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Eller konfigurera din befintliga router så det fungerar... Det hänger inte på hastigheten. Det är någon regel i routern som spärrar för Oppon.
Tack för tipset. Ska vid tillfälle in och konsultera min lokala dataleverantör. Men tills vidare kan jag leva med detta inte alltför stora problem.
Postad 12 December 2009 - 23:58
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3103 inlägg
Har du två spelare och kör bild i bild
Låter bra att bilden är bra. Vad har du att jämföra med ?
Javisst, slog till på två st.  DVD, haha! xD
Postad 13 December 2009 - 00:54
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Jag har en förstärkare som inte har dekoder för de nya högupplösta ljudformaten. Oppon dekodar väl det och kör det till förstärkarens analoga 5.1/7.1 ingång.
Redigerat av Peter B, 13 December 2009 - 00:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|