Kameraexperten - prissänkningar men inga leveranser
1053 svar till detta ämne
Postad 20 december 2008 - 10:28
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Hade de bara kört förskottsbetalning hade vi också kunnat reagera.
Hade butiken även postförskott och/eller faktura betalning? Det är det enda som kan stoppa sådana här bedragare. Varför skulle man vilja ge bort pengarna innan man har fått varan, jag kan bara inte förstå det.
Postad 20 december 2008 - 10:40
Ö-kalix
-
Ö-kalix
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Du har helt rätt att Prisjakt "måste värna om sin produkt", om de listar bluff-företag så blir det värsta att man inte kan lita på priserna i listorna. Då kommer deras förtroende att bli lidande och blir det som du säger, ingen kommer att använda sig av dem.
Men mer ansvar än så har inte prisjakt. Man kan inte lägga över ansvaret av ett köp på dem. Där är det ALLTID du som konsument som har det yttersta ansvaret i vilket avtal du väljer att ingå.
Prisjakt är en gratistjänst, ingen myndighet.
Vore intressant att sammanställa Hur hittade alla drabbade till Kameraexpertens sida? var det via 1. Prisjakt 2. Pricerunner 3. Annat
Postad 20 december 2008 - 11:11
Nash_onlyone
-
Nash_onlyone
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det är du som inte förstår och jag tror inte du vill förstå. När du skriver att det är tragiskt att folk gråter i media är du respektlös enligt min mening och sammantaget med ditt sätt att skylla på individerna som litat på ett företag som sett seriöst ut, fram till början av december, blir det samma sak som att kalla dem för idioter även om ordet inte sägs direkt ut. Och det är väl nyanserat att du säger att allt jag säger inte har någon betydelse i sammanhanget, det visar på att du inte vill lyssna över huvud taget. Jag bortser inte från någonting, saluförandet av andra produkter än de salufört tidigare t ex - hur ska en kund som precis kommit på att de ska köpa en tv veta att företaget inte salufört denna tidigare? Och när får företag börja saluföra nya produkter enligt dig? Är julhandeln ett olämpligt tillfälle? (Nu vet jag inte hur just tv-apparaterna salufördes och vad de hade för priser, jag handlade innan dettta hände). Alla sitter inte och hänger på nätet i månader innan de handlar. Återigen: fram till början av december fanns inga tecken på fuffens och folk som handlat sista veckan i november och första veckan i december (innan folk började skriva negativt på omdömen) hade intrycket av en seriös firma som etablerat sig sedan en längre tid med nöjda kunder. Du gör det enkelt för dig och drar alla över en kam. Fantastiskt låga lockpriser fanns heller inte under samma period, de låg snäppet under de näst lägsta priserna och de i sin tur låg snäppet under nästa osv. Du kan också läsa på expressen att om det här är ett bedrägeri så är det INTE ett vanligt förfarande, så du kan lägga ned ditt korståg mot alla som handlat där. Citat: "Fallet med Kameraexperten är inget vanligt exempel på ett internetbedrägeri. Tvärtom." Länk: http://www.expressen...foretaget-vaxerHela den här härvan skadar näringslivet och e-handeln, som en person här skrev som såg ur den synvinkeln, och det är något som aktörerna på marknaden förstås intresserar sig för. Det är inte den lilla konsumenten som ska ta allt ansvar för marknadens funktionalitet. En liten konsument har sitt personliga ansvar som sträcker sig inom rimliga gränser. Du vill sätta allt ansvar på individen och inget på marknadens aktörer. Det finns t ex en konsumentköplag för att skydda konsumenten, vilket indikerar att konsumenten är den svagare parten. Men det spelar nog ingen roll vad jag skriver, för du har ju fastnat i dina hjulspår och det är inget jag mäktar med att ändra.  Ha det så bra! Jag vet inte hur mer tydlig jag ska behöva vara i det jag skriver, men jag skriver det väl en gång till då du inte tycks förstått något av det jag skrivit.
För det första har jag inte kallat någon för idiot, det får stå för dig. Däremot kan jag med all rätt tycka att många här har använt dåligt omdöme och bristande självrannsakan över det som hänt. Speciellt då man läser hur vissa här resonerar och vilka argument som används.
Inget av det du säger har någon egentlig betydelse i sammanhanget. Du bortser fortfarande från det grundläggande och uppenbara faktum att butiken oavsett sin tidigare historia eller andra omständigheter helt plötsligt börjar saluföra produkter de inte tidigare salufört. Detta till priser som ligger långt under i stort sett alla andras nivåer. Sen som grädde på moset har dom valt att enbart erbjuda betalning i förskott.
Om inte det är varningstecken nog för att tveka på köpknappen vet inte jag vad som är?
De mest klassiska och säkra tecknen på risken för att bli lurad som nånsin funnits.
Då spelar alla andra faktorer som du nämner ingen roll längre.
Så jag fortsätter gärna att hellre skylla på de indvivider som uppenbarligen gjort dåliga val och egna omdömen än att se dom skylla på Prisjakt eller bankerna som är utan skuld i denna soppa.
Som jag sagt tidigare, ta ert eget ansvar och sluta skyll på alla andra för era misstag så kanske det inte sker igen.
Lågt lockpris+förskottsbetalning= världens äldsta sätt att lura av folk pengar oavsett vart när eller hur.
När ska folk förstå denna enkla sanning?
Postad 20 december 2008 - 11:27
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Om jag förstått härvan rätt har följande hänt:
1. I begynnelsen (fram till december 2008) fanns Kameraexperten i Kävlinge. Detta företag sålde som namnet antyder kameror och tillbehör till dessa.
2. I december 2008 bytte företaget ägare och inriktning och istället för att vara "Kameraexpert" lades helt andra produkter såsom TV-apparater, PS3 o.dyl upp på sidan - till priser under inköpspris etc.
Innan steg 2 inträffade hade Kameraexperten "normala" priser, alltså inte under inköpspris.
Det går inte riktigt att skylla på att Kameraexperten "var seriöst" tidigare. Detta eftersom den oseriösa epoken inleddes med alldeles för låga priser på varor man inte tidigare sålt.
Det hade varit skillnad om företaget utåt fortsatt som innan, haft normala priser (ev något extrapris) och sedan hux flux försvunnit utan förvarning.
Men när ett företag plötsligt - i december - börjar storsatsa på (för företaget) nya produkter till omöjliga priser - och man inte reagerar på detta i kombination med förskott - då får man dessvärre skylla sig själv.
Gemensamt för de senaste årens bluffar är just att i samtliga fall har priserna varit alldeles för låga. Alltså utstickande låga jämfört med övriga företag. Plus att betalningsalternativet hetat förskott. När ett företag upphör med övriga betalningsalternativ och enbart kör förskott - då är det fara å färde.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 20 december 2008 - 11:29.
Postad 20 december 2008 - 11:37
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Vore intressant att sammanställa Hur hittade alla drabbade till Kameraexpertens sida? var det via 1. Prisjakt 2. Pricerunner 3. Annat
Förmodligen är det väl via alternativ 1 och 2 och det är ju tråkigt för prisjakt att de har listat en butik som visade sig vara en bluff. Sen är det tråkigt för kunderna att de har valt att ge bort pengarna innan de har fått varan. Jag skriver det igen, det är KUNDEN som väljer vilket avtal som man vill ingå. Tar man en risk så KAN man även förlora. När ett företag upphör med övriga betalningsalternativ och enbart kör förskott - då är det fara å färde.
Bra skrivet. Äntligen en människa här inne som har förstått vad det handlar om.
Postad 20 december 2008 - 11:39
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
1. I begynnelsen (fram till december 2008) fanns Kameraexperten i Kävlinge. Detta företag sålde som namnet antyder kameror och tillbehör till dessa.
2. I december 2008 bytte företaget ägare och inriktning och istället för att vara "Kameraexpert" lades helt andra produkter såsom TV-apparater, PS3 o.dyl upp på sidan - till priser under inköpspris etc.
Innan steg 2 inträffade hade Kameraexperten "normala" priser, alltså inte under inköpspris.
Det går inte riktigt att skylla på att Kameraexperten "var seriöst" tidigare. Detta eftersom den oseriösa epoken inleddes med alldeles för låga priser på varor man inte tidigare sålt.
Det hade varit skillnad om företaget utåt fortsatt som innan, haft normala priser (ev något extrapris) och sedan hux flux försvunnit utan förvarning.
Men när ett företag plötsligt - i december - börjar storsatsa på (för företaget) nya produkter till omöjliga priser - och man inte reagerar på detta i kombination med förskott - då får man dessvärre skylla sig själv.
Gemensamt för de senaste årens bluffar är just att i samtliga fall har priserna varit alldeles för låga. Alltså utstickande låga jämfört med övriga företag. Plus att betalningsalternativet hetat förskott. När ett företag upphör med övriga betalningsalternativ och enbart kör förskott - då är det fara å färde.
Det är ju det jag har försökt säga hela tiden, äntligen nån som förstått kärnan i budskapet. Men återigen, vill man inte förstå kommer man heller aldrig göra det. Det tråkiga i kråksången är att detta oavsett vad många vil hävda var enkelt att lista ut med tanke på de omständigheter som fanns och som också nämns i ditt inlägg. Varningstecknen lyste som en sol på en midnattshimmel. Sen spelar det ingen roll vilken tidigare historia butiken än har haft. Det är det som så många verkar haka upp sig på och skyller på som argument. Men det spelar ju ingen roll hur många ggr man upprepar dessa ord, dom blir inte mer relevanta trots det. Hade tex Onoff helt plötsligt börjat dumpa ut LCD-tvs inför jul för märkligt lägre priser än vad någon annan butik ens var i närheten av och samtidigt tagit bort alla andra betalningsmöjligheter än förskott hade jag aldrig vågat handla där heller. Oavsett hur många år dom än har funnits och vilken historia eller omdömen dom har.
Redigerat av masse70, 20 december 2008 - 11:41.
Postad 20 december 2008 - 11:48
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Du vill sätta allt ansvar på individen och inget på marknadens aktörer.
Ja självklart är det bara du som individ som kan ta ansvar för och besluta vad du väljer att göra med dina pengar. Eller tycker du det låter rimligt att nån annan gör det åt dig? Tycker du även att det är rimligt att nån annan ska få skulden för att du väljer att fatta ett dåligt beslut med vad du tänkt göra med dina pengar? För man kommer inte ifrån att de som nu drabbats av detta faktiskt tagit ett dåligt beslut när man väljer att ge bort sina pengar i förskott utan att ens ha fått en vara i handen först. Speciellt i kombination med de andra omständigheterna som rådde i övrigt. Här har vi själva huvudet på spiken i debatten.
Redigerat av masse70, 20 december 2008 - 11:49.
Postad 20 december 2008 - 11:51
Ucello
-
Ucello
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack och hej då, nu verkar denna tråd ha gått av.
Innan jag hoppar av tåget vill jag dock säga följande. Förmodligen har flera tusen människor blivit bedragna. Vissa blir med all rätt förbannade och ledsna men kan snart rycka på axlarna eftersom beloppet i sig inte är något som egentligen påverkar den egna köpkraften. Sedan har vi alla de som verkligen får sin jul förstörd eftersom pengarna som försvann slår hårt mot den egna ekonomin. Det finns ingen möjlighet att göra ett ersättningsköp och julklappen, till sig själv eller till en nära anhörig, blev bara en dröm.
Jag får uppriktigt sagt en dålig smak i munnen när jag läser inlägg som spyr galla över och förlöjligar dessa tusental människor. Alla är omdömeslösa och borde, innan de somnar på kvällen, rannsaka sig själva.
Jag har sagt det tidigare, tråden borde vända udden mot de parasiter som lurat så många. Att skriva inlägg som hånar och förlöjligar de som blivit lurade vittnar om att vederbörande har gått vilse. Denne någon kan dock fortsätta att skriva, men jag kommer inte att läsa det.
Postad 20 december 2008 - 12:00
Roger Gustavsson
-
Roger Gustavsson
-
Rookie
-
5 inlägg
Ser att det sägs att t.ex. postförskott skulle vara ett säkrare sätt än t.ex. förskottsbetalning. Det är ju inte riktigt sant! Du betalar även då innan du har öppnat försändelsen. Den kan innehålla vad som helst... Inte ens vid betalning mot faktura är man helskyddad utan kan få betalningskrav på sig. Innan jag hoppar av tåget vill jag dock säga följande. Förmodligen har flera tusen människor blivit bedragna. Vissa blir med all rätt förbannade och ledsna men kan snart rycka på axlarna eftersom beloppet i sig inte är något som egentligen påverkar den egna köpkraften.
Det handlar inte bara om småsummor för alla. En plasma-TV kostar!
Postad 20 december 2008 - 12:04
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Ser att det sägs att t.ex. postförskott skulle vara ett säkrare sätt än t.ex. förskottsbetalning. Det är ju inte riktigt sant! Du betalar även då innan du har öppnat försändelsen. Den kan innehålla vad som helst... Inte ens vid betalning mot faktura är man helskyddad utan kan få betalningskrav på sig.
Det handlar inte bara om småsummor för alla. En plasma-TV kostar!
Nä det är helt sant, men det är ju inte heller det jag och andra vill påstå. Det jag och andra däremot VILL påstå är att det luktar varning lång väg när en firma enbart erbjuder förskottsbetalning som ENDA alternativ. Sannolikehten för bedrägeri ökar och underlättas markant i det scenariot jämfört med det andra. Samt har historiskt i dessa sammanhang varit det många tycks föredra som metod.
Redigerat av masse70, 20 december 2008 - 12:07.
Postad 20 december 2008 - 12:09
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Det är ju det jag har försökt säga hela tiden, äntligen nån som förstått kärnan i budskapet. Men återigen, vill man inte förstå kommer man heller aldrig göra det. Det tråkiga i kråksången är att detta oavsett vad många vil hävda var enkelt att lista ut med tanke på de omständigheter som fanns och som också nämns i ditt inlägg. Varningstecknen lyste som en sol på en midnattshimmel. Sen spelar det ingen roll vilken tidigare historia butiken än har haft.
Det är det som så många verkar haka upp sig på och skyller på som argument. Men det spelar ju ingen roll hur många ggr man upprepar dessa ord, dom blir inte mer relevanta trots det.
Hade tex Onoff helt plötsligt börjat dumpa ut LCD-tvs inför jul för märkligt lägre priser än vad någon annan butik ens var i närheten av och samtidigt tagit bort alla andra betalningsmöjligheter än förskott hade jag aldrig vågat handla där heller. Oavsett hur många år dom än har funnits och vilken historia eller omdömen dom har.
Detta är ju förödande kritik mot PJ och PR, varningstecken lyste som en sol osv. Om inte dessa företag reagerade hur kan du då ge HELA skulden till konsumenten, Du verkar ju helt säker på denna bluff, varför är din första inlägg daterade den 18 dec. Du borde väl varnat köprana redan i början av december i så fall
Redigerat av Benkke, 20 december 2008 - 12:13.
Postad 20 december 2008 - 12:11
Husgurun
-
Husgurun
-
Rookie
-
1 inlägg
1. I begynnelsen (fram till december 2008) fanns Kameraexperten i Kävlinge. Detta företag sålde som namnet antyder kameror och tillbehör till dessa
Jag hörde av en bekant att företaget var registrerat i England när de enligt sidan fanns i Kävlinge. de var ganska aktiva ett tag för att sedan försvinna helt under ett antal månader och sedan kom de tillbaka med ett svenskregistrerat företag och nu den här pannakakan..hoppas polisen hittar asen i alla fall.
Postad 20 december 2008 - 12:18
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Detta är ju förödande kritik mot PJ och PR, varningstecken lyste som en sol osv. Om inte dessa företag reagerade hur kan du då ge HELA skulden till konsumenten, Du verkar ju helt säker på denna bluff, varför är din första inlägg daterade den 18 dec. Du borde väl varnat köprana redan i början av december i så fall
Du verkar ha lagt stor energi på att kontrollera tid och datum för mina inlägg. Istället kanske du borde lagt den energin på att faktiskt läsa vad jag skrev i dom, då hade dina frågor redan varit besvarade dessutom. Läser man dom och trots det inte förstår vad det är jag menar så kan jag tyvärr inget mer göra eller tillägga i ditt fall.
Postad 20 december 2008 - 12:37
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Det stämmer inte det du skriver om historien, men slutsatsen är rätt. 1) I Begynnelsen innan 2007 hette bolaget www.itsyourhome.se och hade sätet i Kävlinge, enligt hemsidan, men var visst reggat i England. Sedan bytte detta bolag namn till Kameraexperten.se, och hade sätet kvar i Kävlinge. Namnändringen gjordes strax efter att många kunder hade klagat på Itsyourhome.se som ett oseriöst företag, t o m skrivit om detta under butiksomdömen på Prisjakt. 2) 2007-10-25 förändrades bolaget ännu en gång genom att ett så kallat färdigt "lagerbolag" AB Grundstenen xxxx fasades in i verksamheten. Detta "lagerbolag" namnändrades till Kameraexperten i Sverige AB och verksamhetens säte flyttades till en postbox i Solna med co Tenstavägen i Spånga. Och det kan vara redan här som de "oseriösa" ägarna tog över kontrollen av företaget, för att bygga upp en webbshop med gott omdöme under en längre tid, för att sedan slå till i årets julhandel. 3) Sen kom så slutet av november i år, då KE helt plötsligt lade in massor med nya produkter till mkt låga priser. KE tog bort möjligheten att betala mot postförskott, och krävde förskott av alla, med en synnerligen underlig motivering - "vi kan inte ta beställningar mot postförskott under julen, för det är så många som beställer och inte hämtar ut sina paket, vilket innebär att vi i så fall inte skulle kunna hålla våra låga priser". Ofattbart nog accepterade många detta svar från KE, och beställningarna börjar välla in. 4) Redan 1-2 december började medlemmar på PJ i denna tråd att varna för KE, på grund av KE:s nya "stil" men då några av de som beställt fick kalla fötter och förståndigt valde att makulera sina beställningar faktiskt fick pengarna tillbaka verkade det som att det inte var helfejk ändå. Och folk fortsatte att ha förtroende för KE då de flesta fick svar på sina mejl. Men allteftersom levereranserna förhalades gång på gång valde allt fler att makulera sina köp och andelen som fick pengarna tillbaka minskade från dag till dag. 5) 16:e dec DAGEN D, då det helt plötsligt inte gick att komma i kontakt med KE överhuvudtaget. Det var då PJ äntligen gick ut med en officiell varning för KE, och många började polisanmäla KE för bedrägeri. Vad jag vet har det inte varit något ytterligare ägarbyte i november 2008, dvs strax före prissänkningskarusellen startade. Men jag har för mig att KE:s säta ändrades för bara någon vecka sedan, från Postboxen i Solna, till en postbox i Sundbyberg, där styrelsemedlemmen och den nu efterlyste 26-åringen även var skriven, och vid den postboxen i Sumpan slutar spåren. Och VAR är de tidigare ägarna? Det borde ju gå att komma i kontakt med dessa då de sålt sitt bolag till svindlarna. Mvh JB *** Avlägsnade några personnamn med hänvisning till våra regler (Tomas_D700)
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 december 2008 - 00:39.
Postad 20 december 2008 - 12:40
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Ser att det sägs att t.ex. postförskott skulle vara ett säkrare sätt än t.ex. förskottsbetalning. Det är ju inte riktigt sant! Du betalar även då innan du har öppnat försändelsen. Den kan innehålla vad som helst... Inte ens vid betalning mot faktura är man helskyddad utan kan få betalningskrav på sig.
Klart att postförskott är säkrare än förskottsbetalning, det kräver avsevärt mer av svindlaren i arbete att genomföra än att bara få in pengarna på kontot efter några klick på en sajt. Men visst det är absolut inte hundraprocentigt. Faktura däremot är i stort sett 100%. Jag skulle vilja se den svindlare som dyker upp i rätten för att tvista om kraven på en tegelsten han har skickat... LOL
Postad 20 december 2008 - 12:45
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Vilken monster tråd, verkligen tråkigt det som har hänt, lider mer dem som är drabbade
Postad 20 december 2008 - 12:50
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Japp, kan bara hålla med. Hoppas ni får lite julglädje ändå  .
/Genis
Postad 20 december 2008 - 12:53
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Det är du som inte förstår och jag tror inte du vill förstå. När du skriver att det är tragiskt att folk gråter i media är du respektlös enligt min mening och sammantaget med ditt sätt att skylla på individerna som litat på ett företag som sett seriöst ut, fram till början av december, blir det samma sak som att kalla dem för idioter även om ordet inte sägs direkt ut.
Och det är väl nyanserat att du säger att allt jag säger inte har någon betydelse i sammanhanget, det visar på att du inte vill lyssna över huvud taget. Jag bortser inte från någonting, saluförandet av andra produkter än de salufört tidigare t ex - hur ska en kund som precis kommit på att de ska köpa en tv veta att företaget inte salufört denna tidigare? Och när får företag börja saluföra nya produkter enligt dig? Är julhandeln ett olämpligt tillfälle? (Nu vet jag inte hur just tv-apparaterna salufördes och vad de hade för priser, jag handlade innan dettta hände). Alla sitter inte och hänger på nätet i månader innan de handlar.
Återigen: fram till början av december fanns inga tecken på fuffens och folk som handlat sista veckan i november och första veckan i december (innan folk började skriva negativt på omdömen) hade intrycket av en seriös firma som etablerat sig sedan en längre tid med nöjda kunder. Du gör det enkelt för dig och drar alla över en kam. Fantastiskt låga lockpriser fanns heller inte under samma period, de låg snäppet under de näst lägsta priserna och de i sin tur låg snäppet under nästa osv.
Du kan också läsa på expressen att om det här är ett bedrägeri så är det INTE ett vanligt förfarande, så du kan lägga ned ditt korståg mot alla som handlat där. Citat: "Fallet med Kameraexperten är inget vanligt exempel på ett internetbedrägeri. Tvärtom." Länk: http://www.expressen...foretaget-vaxer
Hela den här härvan skadar näringslivet och e-handeln, som en person här skrev som såg ur den synvinkeln, och det är något som aktörerna på marknaden förstås intresserar sig för. Det är inte den lilla konsumenten som ska ta allt ansvar för marknadens funktionalitet. En liten konsument har sitt personliga ansvar som sträcker sig inom rimliga gränser. Du vill sätta allt ansvar på individen och inget på marknadens aktörer. Det finns t ex en konsumentköplag för att skydda konsumenten, vilket indikerar att konsumenten är den svagare parten.
Men det spelar nog ingen roll vad jag skriver, för du har ju fastnat i dina hjulspår och det är inget jag mäktar med att ändra. 
Ha det så bra!
Bra skrivet Beställde en mobil från Kameraexperten den 29/11, jag hade ju ingen aning om att dom inte har salufört mobiler innan detta datum. Jag kollade upp företaget så gott jag kunde och allt såg bra ut (omdömen på vissa forum o så). Och när det gäller priset så var de lägre än te.x Elgiganten, men det fanns fler som hade samma eller t.o.m lägre pris. Jag makulerade min order och fick tillbaka min pengar som tur var. Har sagt innan i den här tråden att jag köpte min mobil till samma pris på Prispress.com. Och dom levererade
Redigerat av Mazak, 20 december 2008 - 12:54.
Postad 20 december 2008 - 12:56
Ö-kalix
-
Ö-kalix
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
När Polisen gått till botten med denna soppa kommer nästa fas och det är att betala skadestånd till alla oss som är drabbade.
Finns pengarna kvar då är det enkelt men om pengarna är borta då kommer den skyldige att utdömas på ett skadestånd på minst motsvarande belopp men när det inte finns något att ta ifrån vad händer då
Ersättning på grund av brott utgår efter rättegång. Om gärningsmannen inte kan betala, eller om gärningsmannen är okänd och om brottsoffret saknar försäkring kan den drabbade i vissa fall få brottsskadeersättning av Brottsoffermyndigheten. Detta måste gärningsmannen sedan betala tillbaka, detta blir då en skuld.
En fråga som då uppstår Skall man i samband med Polisanmälan yrka på skadestånd eller skall man söka detta hos brottsoffermyndigheten - lite att klura på -någon som vet.
Redigerat av Ö-kalix, 20 december 2008 - 12:57.
Postad 20 december 2008 - 12:57
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag tackar JB för bra summering av historien. Den har ju varit inlindad i många inlägg så bra med klargörande.
För min del har jag peppar peppar ta i trä - lyckats undvika att bli lurad på nätet. Detta då jag alltid följt regeln att kontrollera kundomdömen internationellt och i Sverige - samt undvika tveksamma betalningsalternativ som förskott eller onormala priser.
Går man in och kollar priser och ser att företagen A, B, C och D tar 4995-5195 kronor för produkten (och det är ett normalt pris) och företag E som enbart tar förskott säljer för 3495 kronor - då ringer alla varningsklockor hos mig.
Ett seriöst företag måste som jag ser det uppfylla följande krav:
1. Tydliga adressuppgifter. Enbart postbox är uteslutet.
2. Erbjuda betalningsalternativ med kort, Paypal, faktura eller postförskott. Kortbetalning och Paypal är absolut minimum för mig. Faktura och postförskott betraktar jag som "bonus", alltså inget fullständigt krav. Direktbetalning medelst banköverföring är big no-no.
3. Ha goda referenser över tiden, inga larmrapporter om leveransproblem o.dyl.
Om företaget uppfyller dessa krav kan köpet betraktas som tämligen säkert. 100% garantier finns aldrig men då är plötslig konkurs troligt. Dock brukar konkursrisk visa sig genom leveransproblem, trasslig kundtjänst o.dyl - d.v.s verksamheten avviker negativt från det normala.
Rädslan för kortbetalning och tron på banköverföring har jag svårt att förstå. Efter hundratals nätköp med kort har jag inte en enda gång råkat ut för problem. Hittills.
Att välja bort seriösa butiker p.g.a "att man inte vill lämna ut kortnumret" o.dyl motiveringar håller inte. Det är inte "farligt" att lämna ut sitt kortnummer via krypterad överföring. Det är farligare att betala med kortet på restauranten, i taxin eller på Toys R´ Us (skimmingen som skedde senast) än att betala på nätet.
Nej, man skall aldrig, aldrig, aldrig tro på misstänkt låga priser. Ingen kan sälja varor under inköpspris och en butik är aldrig någonsin generös och "skänker bort" varor. Är priset lågt finns alltid en hake. Alltifrån sämre kvalitet till bluff. Dyker det upp en butik som säljer varor långt billigare än konkurrenterna måste man se upp.
Postad 20 december 2008 - 13:06
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Genom åren har jag lärt mig att billigast butik är inte alltid bäst.
Lömska typer att mitt under den största finanskrisen på modern tid utnyttjar de folk som inte längre har råd med hjälp av en chock sänkning, då tar folket detta till sina hjärtan och tänker; en skänk från ovan, de handlar i god tro efter de produkter som de verkligen önskar sig att ha, fruktansvärt.
Postad 20 december 2008 - 13:07
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Jag tackar JB för bra summering av historien. Den har ju varit inlindad i många inlägg så bra med klargörande.
Nej, man skall aldrig, aldrig, aldrig tro på misstänkt låga priser. Ingen kan sälja varor under inköpspris och en butik är aldrig någonsin generös och "skänker bort" varor. Är priset lågt finns alltid en hake. Alltifrån sämre kvalitet till bluff. Dyker det upp en butik som säljer varor långt billigare än konkurrenterna måste man se upp.
Tackar AVR4000, men det som gör KE-historien extra svår att avslöja var att KE inte sålde tokbilligt som var fallet vid tidigare scamförsök, de flesta varor var bara någon 100-lapp billigare än övriga butiker, och på varor var KE inte ens billigast. Någon enstaka vara var dock KE extremt billig på, men det är inte ovanligt med "lockvaror" under inköpspris, men för ett bolag som KE ÄR det omöjligt och särskilt på svensksålda varor som KE lovade på hemsidan, och det är det tyvärr svårt för merparten av svenska folket att veta i förhand. För KE skriver faktiskt på sin sajt att deras produkter är svensksålda, om än med lite isärskrivningsfel. och det finns kunder på internet som långt före denna scam påtalat att detta inte är sant då de fått varor där svenska manualer saknats. * Svenska manualer och menyer Våra produkter är svensk sålda. Produkterna har därmed svenska manualer och menyer.Och de lovar även att alla varor där det finns en köpknapp synlig finns i lager, vilket är lika med alla produkter på hemsidan... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 13:36.
Postad 20 december 2008 - 13:12
Klingan1
-
Klingan1
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tycker du även att det är rimligt att nån annan ska få skulden för att du väljer att fatta ett dåligt beslut med vad du tänkt göra med dina pengar?
För man kommer inte ifrån att de som nu drabbats av detta faktiskt tagit ett dåligt beslut när man väljer att ge bort sina pengar i förskott utan att ens ha fått en vara i handen först. Speciellt i kombination med de andra omständigheterna som rådde i övrigt.
Här har vi själva huvudet på spiken i debatten.
En liten rättelse på sin plats... De flesta har betalat med kort och framförallt kreditkort. Pengarna plockas inte direkt från kontot eller kreditkortskonto och skickas till KE. Transaktionen mellan kortköp till KE ligge ett finansbolag som heter Teller(som jag har skrivit om tidigare) som står som garant för kortköpen samt KE bank(tror det är Swedbank) Teller i sin tur samlar ihop alla korttransaktiner och skickar en klumpsumma till KE med oftast en fördröjning på ca 2 veckor(om dom inte fryst utbetalningarna tidiagre). Kreditkortskunder som ex jag som handlade av KE den 3/12 och får en kortfaktura i sluter av månaden som jag självklar bestrider eftersom jag inte fått någon leverans. Eftersom det är Teller och Swedbank som står som garant för kortköpen så är det dom som får notan och inte jag. Så ditt resonemang att vi har gjort ett dåligt beslut genom att ge bort pengar i förskott stämmer inte.
Postad 20 december 2008 - 13:13
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Enligt vad jag förstått har Kameraexperten fallit hur man än vrider och vänder på det genom att enbart ha förskottsbetalning - samt en boxadress. Plus att de tvingades plocka bort varor till omöjliga priser. Till alla er som är rädda för kortbetalning: Se kortbetalning som en säkerhet. Ett oseriöst företag får knappast ett inlösenavtal för kort, de senaste årens bluffar har alla handlat om förskottsbetalning.Jag talar nu om de svenska blufföretagen. Även internationellt är förskott det normala för blufföretag. Jag har dock för mig att E-outlet försökte sig på kortinlösen men lyckades inte få igenom det. Edit: vissa har betalat med kort. En fråga, då jag inte hittat det på KEs hemsida: *Har de tagit kort på traditionellt vis? Då det hela tiden skrivs om "förskottsbetalning" har jag uppfattat det som banköverföring, alltså den tjänst som även kallas "direktbetalning" hos banken. Alltså inte traditionell kortbetalning som normala företag erbjuder. För mig är "förskottsbetalning" detsamma som överföring från banken, även om ett kortköp också kan dras direkt (men det är ett kortköp, inte direkt/förskottsbetalning).
Redigerat av Unregistered43b822d3, 20 december 2008 - 13:18.
Postad 20 december 2008 - 13:37
Melina
-
Melina
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag beställde den 8 eller 9 december och då var det fullt möjligt att beställa mot postförskott, det gjorde nämligen jag. Tog de bort det tillfälligt? Kan de ha återinfört möjligheten när de började ifrågasättas, för att ge sken av en seriös verksamhet så länge som möjligt?
Jag makulerade ändå beställningen inom ett par dagar, när de negativa omdömena dök upp och jag hittade bl.a. den här forumtråden. Hade inga problem att få snabb bekräftelse från Kameraexperten. De hade ju ingen anledning att förhala eftersom de inte behövde betala in några pengar....
Postad 20 december 2008 - 13:40
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Då det hela tiden skrivs om "förskottsbetalning" har jag uppfattat det som banköverföring, alltså den tjänst som även kallas "direktbetalning" hos banken. Alltså inte traditionell kortbetalning som normala företag erbjuder.
För mig är "förskottsbetalning" detsamma som överföring från banken, även om ett kortköp också kan dras direkt (men det är ett kortköp, inte direkt/förskottsbetalning).
För mig är förskottsbetalning alla betalningssätt som innebär att kunden betalar innan den får varan levererad. Och hos KE är det kunder som betalat i förskott både via kort och "online" då KE hade avtal med välkända företag som bistod dem med dessa tjänster. Mvh JB
Postad 20 december 2008 - 13:42
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Kan inte alla ni som kommit in i den här diskussionen EFTER att scamen uppdagades och förklarar vad ni fattade INNAN,hjälpa oss idioter som inte såg TECKNEN SOM LYSTE MED SOLENS INTENSITET?
Kan inte ni som ligger ute och sveper nätet 24-7 ha en tråd och varna oss vanliga människor så att det här inte händer igen,ni som vet vilka företag som byter ägare och produkter och vet vad som är OBEGRIPLIGT LÅGA PRISER. Kolla i eran kristallkula,
OCH VARNA OSS IDIOTER INNAN NÄSTA GÅNG!!!!!
Jag beställde en LCD 32"i slutet på november och fick besked om leverans i början på december.Mellan dom datumen så mejlade jag och frågade om dom skulle hinna leverera en LG 50" för 15000kr innan Lucia,men dom mejlade tillbaka och sa att dom inte skulle hinna det!?
Skulle jag då fatta att dom tänkte blåsa mig på 4400kr men inte ville ha ytterligare 15000kr?
Från en av idioterna till alla YBERMENCHEN!!!!!
Postad 20 december 2008 - 13:43
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Jag beställde den 8 eller 9 december och då var det fullt möjligt att beställa mot postförskott, det gjorde nämligen jag. Tog de bort det tillfälligt? Kan de ha återinfört möjligheten när de började ifrågasättas, för att ge sken av en seriös verksamhet så länge som möjligt?
Jag makulerade ändå beställningen inom ett par dagar, när de negativa omdömena dök upp och jag hittade bl.a. den här forumtråden. Hade inga problem att få snabb bekräftelse från Kameraexperten. De hade ju ingen anledning att förhala eftersom de inte behövde betala in några pengar....
Japp, i slutet av november tog KE bort möjligheten att betala mot postförskott, men då kritiken växte bl a i denna tråd, så införde KE postförskottet igen. Allt för att ge sken av att det var en seriös verksamhet. Tyvärr gjorde de flesta sina beställningar redan innan den 9 december och betalade i förskott, och de är dessa som nu är lurade. Mvh JB
Postad 20 december 2008 - 13:48
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Kan inte alla ni som kommit in i den här diskussionen EFTER att scamen uppdagades och förklarar vad ni fattade INNAN,hjälpa oss idioter som inte såg TECKNEN SOM LYSTE MED SOLENS INTENSITET? Kan inte ni som ligger ute och sveper nätet 24-7 ha en tråd och varna oss vanliga människor så att det här inte händer igen,ni som vet vilka företag som byter ägare och produkter och vet vad som är OBEGRIPLIGT LÅGA PRISER. Kolla i eran kristallkula, OCH VARNA OSS IDIOTER INNAN NÄSTA GÅNG!!!!!
Jag beställde en LCD 32"i slutet på november och fick besked om leverans i början på december.Mellan dom datumen så mejlade jag och frågade om dom skulle hinna leverera en LG 50" för 15000kr innan Lucia,men dom mejlade tillbaka och sa att dom inte skulle hinna det!? Skulle jag då fatta att dom tänkte blåsa mig på 4400kr men inte ville ha ytterligare 15000kr?
Från en av idioterna till alla YBERMENCHEN!!!!!
Tråkigt att du förlorat pengar, men ditt inlägg är ganska stötande. Det finns ingen YBERMENCHEN som kommit in i tråden EFTER att scamen uppdagades, utan många varnade för KE tidigt. Läs denna tråd från början tack. Att det sen är några som nu hakat på, det är en annan femma, men för att varna nu och använda fakta som folk tidigare skrivit i tråden, behöver man inte vara en Einstein eller YBERMENCHEN med kristallkula. Det fixar vilken idiot som helst... Men det är viktigt att varningstecknen tar upp även nu, då folk frågar efter dem, för att minimera risken för att detta händer igen. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 14:01.
Postad 20 december 2008 - 14:01
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Tråkigt att du förlorat pengar, men ditt inlägg är ganska stötande. Det finns ingen YBERMENCHEN som kommit in i tråden EFTER att scamen uppdagades, utan många varnade redan INNAN. Läs denna tråd från början tack.
Att det sen är några som nu hakat på, det är en annan femma, men för att varna nu och använda fakta som folk tidigare skrivit i tråden, behöver man inte vara en Einstein.
ps...tror du på kristallkulor?
Mvh JB
Jag vet att du har varit med sen dom första sidorna. Jag menar dom som kommit in senare som jag faktiskt också skrev,och jag är hemskt ledsen om du uppfattade det som stötande.Men då kanske du också skulle läsa tråden och kolla lite extra på vissa inlägg som bara går ut på sänka alla dom som har blivit blåsta!
Postad 20 december 2008 - 14:07
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Jag vet att du har varit med sen dom första sidorna. Jag menar dom som kommit in senare som jag faktiskt också skrev,och jag är hemskt ledsen om du uppfattade det som stötande.Men då kanske du också skulle läsa tråden och kolla lite extra på vissa inlägg som bara går ut på sänka alla dom som har blivit blåsta!
Syftet är nog inte att sänka alla som blivit blåsta, utan att "försvara" t ex anklagalser mot att t ex PJ skulle vara ansvariga till att ha lurat människor - människor som anser att de själva inte gjort något fel alls. Och i stridens hetta har det använt ordval som tyvärr retat er som blivit av med pengar. Men det går tyvärr inte att komma ifrån att det alltid är kunden som är ytterst ansvarig för sitt eget val av var och hur den väljer att shoppa. Det finns visserligen regler för hur en butik får marknadsföra sig, men i detta fallet är det komplicerat, då PJ bara är en informationsförmedlande "mellanhand" mellan butik och kund. Och nu är det butiken KE som lurat sina kunder på pengar och därför är det också KE som folk polisanmäler. Men visst bör sajter som PJ och PR också granskas vilket ansvar de har i detta fall, och det görs också med största sannolikhet. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 14:19.
Postad 20 december 2008 - 14:19
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Syftet är nog inte att sänka alla som blivit blåsta, utan att "försvara" t ex anklagalser mot att t ex PJ skulle vara ansvariga till att ha lurat människor - människor som anser att de själva inte gjort något fel alls.
Och i stridens hetta har det använt ordval som tyvärr retat er som blivit av med pengar.
Men det går tyvärr inte att komma ifrån att det alltid är kunden som är ytterst ansvarig för sitt eget val av var och hur den väljer att shoppa.
Mvh JB
Då tycker jag att du ska förklara för dom också att deras inlägg är "stötande"! Jag har inte anklagat någon annan än mig själv och K-E! Jag kollar alltid handlare som jag inte känner till,men K-E kände jag till sen tidigare!
Postad 20 december 2008 - 14:24
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Då tycker jag att du ska förklara för dom också att deras inlägg är "stötande"! Jag har inte anklagat någon annan än mig själv och K-E! Jag kollar alltid handlare som jag inte känner till,men K-E kände jag till sen tidigare!
Hade jag varit en som förlorat pengar hade jag kanske gjort detta, men då jag aldrig känt mig träffad av deras inlägg så har jag inte kommenterat detta. Då det är många lurade som skrivit mycket olika i sina inlägg är det svårt att veta exakt vem som skrivat vad, och det blir tyvärr rätt generaliseringar. Men även butiker som man känner till bör man kolla till och från, särskilt då de lovar guld och gröna skogar ingen annan butik/elektronikkedja kan matcha. Även om det INTE är en scam är det ingen som fixar allt vad KE lovade utan att gå rejält med förlust/skapa kaos i juletid. Här några expempel: * Lägsta priset i Sverige/Skandinavien * ALLA svensksålda varor (Få av de billigare nätbutiker säljer svensksålda varor då de inte får avtal med svenska disturbitörer för att de säljer för billigt och riskerar att konkurrera ut fysiska butiker.) * Komplett utbud av alla de populäraste varorna, inte bara kameror * Alla varor i lager (Enligt sajten ska alla varor med en synlig köpknapp finnas i lager) * 3 års garanti (Helt kostnadsfritt!!) * Fri frakt Och det från ett litet företag som inte redovisat ett enda bokslut och har anmält en omsättning på under 1 miljon kronor till Skatteverket och med den enda besöksandresseb på en postbox?? Jag kände mig däremot träffad av ditt inlägg, vilket jag så här i efterhand kanske inte borde ha blivit. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 14:46.
Postad 20 december 2008 - 14:25
dalton66
-
dalton66
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det fanns ännu fler tidiga varningsklockor som åtminstone Prisjakt kände till redan 1:a dec.
a. KE ljög på en direkt fråga om deras förändrade ägarförhållanden och påstod att samma ägare funnits i "över 2 år".
b. På KE:s hemsida skulle man kunna se lagersaldo på produkter, men denna funktion fungerade aldrig.
c. Kundtjänst på KE rekommenderade frågvisa och misstänksamma kunder (som jag) att "handla hos någon annan". Det har jag aldrig varit med om att en seriös firma gjort men är ju ett typiskt sätt att svara om man vill undvika besvara frågor.
d. KE hävdar att samtliga produkter hade Svensk manual samt fanns i lager (något som knappt ens de största näthandlarna med störst lager klarar av - och absolut inte till dessa priser!)
e. KE vägrade tala om var man själv fanns rent geografiskt och var lagret fanns.
f. plus alla övriga skumma saker som JB och andra tidigt grävde fram här i denna tråden
Den viktigaste varningsklockan var trots allt de helt nya priserna från en tidigare nästan okänd butik.
Jag tycker Prisjakt borde tagit bort priserna från att lista tidigt och gjort en mer seriös utredning FÖRST innan man ev tillät KE att komma tillbaka och listas. Jag har ännu inte fått något uttömmande svar från PJ på mitt mail om vilken kommersiell relation PJ och KE hade som förhindrade detta och varför PJ verkar ha en policy som underlättar bedragare att få många kunder via trafik från PJs sajt. PJ verkar hellre riskera att konsumenter blir bedragna än att förebyggande ta bort priser från nätbutiker som har varningsklockor ringande kring sig. Med tanke på Datorbutiken/Shoppingsajterna, Teknikboom, E-outlet etc så är det obegripligt för mig att PJ kan anses ha en bra policy kommersiellt sett. Eller är svaret så enkelt som att PJ saknar policy för sånt här? Dags att skaffa en nu då! Jag kan agera "konsult" om ni vill.
(...och NEJ jag har inget köpt hos KE, NEJ jag tycker inte heller godtrogna konsumenter saknar eget ansvar)
Redigerat av dalton66, 20 december 2008 - 14:27.
Postad 20 december 2008 - 14:40
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Det går fortfarande att handla från deras sajt, vilken skandal!
Postad 20 december 2008 - 14:43
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Hur vet du det? Går det att göra penningtransaktioner? Mvh JB
Postad 20 december 2008 - 14:43
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Har dom bra priser på knogjärn...?
Postad 20 december 2008 - 14:45
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Hur vet du det? Går det att göra penningtransaktioner?
Mvh JB
Gå till kassan gjorde jag men avbröt sedan...
Postad 20 december 2008 - 14:49
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Gå till kassan gjorde jag men avbröt sedan...
Att gå till kassan är ingen fara, och den norska firma som bistår med sajtens betalningstjänsterna har enligt tidigare uppgifter här i tråden stryp dessa tjänster sedan den 17 dec. Se även PJ:s uppdaterade nyhetsinlägg om KE högst upp och lite till höger på denna sida på PJ. Så jag är mycket tveksam till om det fortfarande går att handla på sajten, dvs att någon fler kan bli av med sina pengar. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 14:52.
Postad 20 december 2008 - 14:53
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Men jag menar att sajten borde typ förbjudas, stängas ned eller nåt sånt.
Postad 20 december 2008 - 14:56
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Men jag menar att sajten borde typ förbjudas, stängas ned eller nåt sånt.
Du skrev "handla" med stark betoning på detta, vilket INTE är sant. Sen är det bara bra att sajten är kvar så folk verkligen kan studera den ingående och finna varningstecken som man bör tänka på innan man gör sitt nästa köp. Låter det för bra är det oftast för bra för att vara sant. Det har varit polisens mantra de senaste dagarna och ett mantra som inte är nytt och som alla bör ha med sig i framtiden från detta. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 15:02.
Postad 20 december 2008 - 15:00
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Du skrev "handla" med stark betoning på detta, vilket INTE är sant.
Sen är det bara att sajten är kvar så folk verkligen kan studera den ingående och finna varningstecken som man bör tänka på innan man gör sitt nästa köp. Låter det för bra är det oftast för bra för att vara sant.
Det har varit polisens mantra de senaste dagarna och ett mantra alla bör ha med sig i framtiden från detta.
Mvh JB
Betoningen var "fortfarande" annars har du rätt
Postad 20 december 2008 - 15:08
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Betoningen var "fortfarande" annars har du rätt 
Oki... Näe, nu måste man slita sig från detta. Men det är svårt då man nu plötsligt har lite tid över och älskar hemelektronik och att gräva i sånt här... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 december 2008 - 15:32.
Postad 20 december 2008 - 15:25
Pubne
-
Pubne
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Deras konto är fryst, tvivlar starkt på att det kan göras några transaktioner till dom. Senaste nytt för den som inte vet är att alla människor som blivit av med pengar har fått en gemensam advokat som ska tillgodose våra intresse. Enligt en säker källa finns pengar på det frysta kontot, kapitalet har alltså ej försvunnit. Swedbank råder ALLA berörda att göra en anmälan hos ARN, http://www.arn.se/va...n-i-Sverige-AB/. Det verkar som att det finns en liten chans att denna bedrägeri härvan kan nystas upp. Vi får hoppas att skatteverkat med flera inte har några fodringar på företaget.
Postad 20 december 2008 - 15:53
northernlight
-
northernlight
-
Lärjunge
-
-
413 inlägg
Deras konto är fryst, tvivlar starkt på att det kan göras några transaktioner till dom.
Senaste nytt för den som inte vet är att alla människor som blivit av med pengar har fått en gemensam advokat som ska tillgodose våra intresse.
Enligt en säker källa finns pengar på det frysta kontot, kapitalet har alltså ej försvunnit. Swedbank råder ALLA berörda att göra en anmälan hos ARN, http://www.arn.se/va...n-i-Sverige-AB/.
Det verkar som att det finns en liten chans att denna bedrägeri härvan kan nystas upp.
Vi får hoppas att skatteverkat med flera inte har några fodringar på företaget.
Hörde också från en "säker källa" att pengarna INTE var försvunna. Detta var Jeanette (som arbetar på fallet). Märk väl att hon inte sa att pengarna fanns kvar men mitt påstående om att pengarna var borta var enligt henne fel. (DOCK SKA SÄGAS ATT HON VÄL ANTAGLIGEN MEST VILLE VIFTA BORT MIG OCH FÅ GÖRA SITT JOBB). FRÅGAN ÄR JU om det räcker med en polisanmälan och en kortreklamation ELLER om man måste göra en reklamation hos ARN? Har dom bra priser på knogjärn...?
(: Testa ironfist.co.uk... kanske kan göra en samorder?
Redigerat av northernlight, 20 december 2008 - 16:03.
Postad 20 december 2008 - 19:03
Klingan1
-
Klingan1
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Men jag menar att sajten borde typ förbjudas, stängas ned eller nåt sånt. Det är Litium i Helsingborg som levererar KE Webshop, så ett tipps är att kotakta dom. Auriga ePayments som står för verktyget för kortköp på KE hemsida, stängdes ner dagen efter jag pratat med Auriga, så sen dess går det inte handla med kort på KE: sida.
Postad 20 december 2008 - 20:39
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Men snälla. Sluta skyll på alla individer att de är idioter som handlat och att det fanns så många fantastiska uppenbara varningstecken. Det fanns det inte. Som sagt, alla företag är unga någongång. Det skulle kunna vara du och jag (nåja kanske inte just vi... ), som försökt med ett företag av denna sort (nätföretag, inte bedräger alltså) och ta upp kampen med de stora jättarna, men inte har råd med en flashig lokal. Företaget har faktiskt skött sig upp till nu och har seriösa betalningstjänster och en välkänd revisorsfirma. Man kanske inte är sanslöst försiktig och kniper om sina pengar under madrassen, men det betyder inte att man ska skylla sig själv. Jag känner starkt med alla människor som är ledsna över att förlora sina julklappar och pengar. Och de ska definitivt inte skylla sig själva.
Har läst den här tråden/debatten ett tag nu och avstått från att kommentera, men nu kan jag inte låta bli: Oavsett hur stort och välrenommerat ett företag är, kan det råka i svårigheter och hamna på obestånd. Det finns gott om exempel på det i närtiden - te x Lehman Brothers...  Det är rätt fundamentalt att inte betala i förskott, till NÅGON över huvud taget. Möjligen en handpenning men absolut inte hela köpeskillingen. Det skulle jag aldrig göra, inte ens till Dustin eller Komplett. Varför ska man låna ut pengar till en återförsäljare av konsumentprodukter, utan ränta?
Postad 20 december 2008 - 20:53
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Det du skriver är ju precis vad jag försökt banka mig gul och blå för att få igenom vissas ogeonmträngliga murar av förnekelse.
Det tråkiga är ju att man tydligen kallar alla idioter utan att ens veta om det bara för att man försöker få dom att förstå vad som gått fel och vems fel det egentligen är.
Problemet blir då att denna tråd fylls med uppmuntringar om att stämma sina banker, PJ, PR och samhället när man ändå är i farten och hålla dom asnvariga över vad som gått fel här. Dvs allt annat än konstruktivt och dessutom missriktat i de flesta fall.
Istället för att faktiskt få folk att vakna till lite och tänka till lite hur dom hanterar sina pengar så detta inte kan inträffa igen, hur hård och tråkig sanningen och denna händelse än är.
Den ena stigen leder ingen vart utom att man blir arg och bitter, den andra kanske upprör men leder faktiskt till upplysning, eftertanke och lärdom som är det bästa vapnet mot bedragare.
Redigerat av masse70, 20 december 2008 - 21:08.
Postad 20 december 2008 - 21:08
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Det är rätt fundamentalt att inte betala i förskott, till NÅGON över huvud taget.
Så sant! Även om den här typen av bedrägerier inte är jättevanliga så kommer nog en hel del nätbutiker att gå i konkurs framöver till följd av den ekonomiska krisen. Då spelar det ingen roll hur gott rykte ett företag har. Folk kan ändå bli av med pengarna innan de hunnit få sina varor. Fast Prisjakt borde ändå genast ta bort sajter som enbart erbjuder förskottsbetalning och som har nån skum postboxadress. Även i de fall som det handlar om tidigare välrenomerade sajter. Det som har hänt nu är ju ett klart och tydligt exempel på att det faktiskt är fullt möjligt att "kapa" ett välrenomerat företag, utnyttja den tjänst som Prisjakt tillhandahåller och blåsa folk på miljoner på kort tid. Låt det för sjutton inte hända igen!
Postad 20 december 2008 - 21:14
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
{klipp}
Fast Prisjakt borde ändå genast ta bort sajter som enbart erbjuder förskottsbetalning
{klipp}
Sannolikt är det ganska få faktiskt seriösa handlare som faller i den kategorin. Men visst, det kan ju tänkas att någon faktiskt vill jobba på det sättet - t ex om jag skulle vilja starta ett företag som bara säljer otroligt exklusiva produkter - typ Mark Levinson, Wilson Audio, etc, skulle jag kanske kräva förskottsbetalning av åtminstone en del av köpesumman innan jag skulle beställa hem produkten åt just den köparen. Den typen av produkter kanske man inte lagerhåller, åtminstone inte om man är nystartad. Och även 10% handpenning på en ML-processor blir > 25k. Bra potential för lite svindel.  Snarare skulle jag se att PJ tydligt markerar att butiken har just den policyn, och sedan låta butiken i fråga jobba upp ett renommé. Men det är ju näst intill omöjligt att gardera sig mot att en verksamhet plötsligt kapas på det sätt som verkar ha hänt med KE. Enkelt att införa en informationskategori "betalningssätt" för handlare. Sedan får man lita till sitt eget omdöme. Tycker man att man vill chansa så gör man det, annars inte.
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 20 december 2008 - 21:23.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|