Pioneer Kuro KRP-500M
(TV)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
Pioneer Kuro KRP-600M
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Pioneer Kuro KRP-600A
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Pioneer Kuro KRP-500A
(TV)
|
9
|
(21)
|
Inga priser |
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg)
|
5 år sedan |
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg)
|
7 år sedan |
Pioneer-klubben (151 inlägg)
|
14 år sedan |
Större TV (5 inlägg)
|
16 år sedan |
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 28 February 2011 - 19:07
Postad 01 March 2011 - 10:21
Nja tycker det blev för mycket kör med färguppsättning +10 färg sen färgutrymme 2 o +1 g hög o +1 g låg,en annan fråga en del kör akt läge 1 på Bluray? Har uppfattat det som att det ska va 3...
Osäker på om du svarade på mitt förra inlägg, men de värdena är alltså endast till för ISF-lägena och därmed troligtvis inte speciellt lämpliga att använda på vare sig Pure eller User. Och gällande aktiveringslägena (drive mode) så har ju redan detta diskuterats i tråden + Pio 9g tekniska tråden till leda, så sök efter dina svar där...
Redigerat av ajzman, 01 March 2011 - 10:46.
Postad 01 March 2011 - 10:21
Pacman skrev att man kan köra samma inställningar för Humax digitalbox som man har när man kör Drivemode 2 och (uppskalad) DVD.Och som Pacman skrev tidigare, du behöver ju inte flera olika inställningar bara för att titta på Tv? Jag kör i princip identiska inställningar för boxen som för min Blu-ray, med enda skillnaden att Drive mode:2 och Pure cinema: off för Tv och Drive mode:1 och Pure Cinema: advanced för Blu-ray... Inte svårare än så.
Att köra samma som för BD är enl mig inte good enough. Vet jag inte hur det är med KRP-modellerna men hos mig så är det rätt stor skillnad i hur bilden återgivs om man kör i 72 Hz (BD) eller i 100 Hz (DVD och Digital-box).
Ja, det är inte natt och dag men är man petig så...
Redigerat av pacman, 01 March 2011 - 10:21.
Postad 01 March 2011 - 10:27
Pacman skrev att man kan köra samma inställningar för Humax digitalbox som man har när man kör Drivemode 2 och (uppskalad) DVD.
Att köra samma som för BD är enl mig inte good enough. Vet jag inte hur det är med KRP-modellerna men hos mig så är det rätt stor skillnad i hur bilden återgivs om man kör i 72 Hz (BD) eller i 100 Hz (DVD och Digital-box).
Ja, det är inte natt och dag men är man petig så...
Precis det jag skrev alltså: dvs jag kör Dm: 2 och pc: off för Tv (100 Hz) och Dm:1 och Pc: advanced för Bd (72 hz)?
Postad 01 March 2011 - 12:46
Precis och därmed kan man inte, för optimal bild, köra samma inställningar iövrigt heller. Iaf inte på min Pio.dvs jag kör Dm: 2 och pc: off för Tv (100 Hz) och Dm:1 och Pc: advanced för Bd (72 hz)
Därför är det bättre att köra DVD, inte BD, för att hjälpa en ta fram inställningar för TV.
Postad 01 March 2011 - 13:56
Eller så var jag otydlig.
Precis och därmed kan man inte, för optimal bild, köra samma inställningar iövrigt heller. Iaf inte på min Pio.
Därför är det bättre att köra DVD, inte BD, för att hjälpa en ta fram inställningar för TV.
Nä, exakt samma kör jag inte (använder D-nices värden för ISF-Day respektive ISF-night och de skiljer sig ju åt en aning gällande 9-punktsgamman, kontrast, färgmättnad...), men det är inga enorma skillnader heller. Jag ville mest visa att man inte behöver "en massa olika inställningar bara för att se på TV" som The 4 Rings frågade om tidigare i tråden...
Men bara för att vara nyfiken, vad är det exakt för bildinställningar för BD (75 Hz) som man inte kan använda och som eventuellt kan påverka bilden negativt för TV (100 Hz)?
Redigerat av ajzman, 01 March 2011 - 14:09.
Postad 01 March 2011 - 14:44
kvar då är 100hz(DM2) och 75hz(DM1). Båda dom funkar men för att det ska vara optimalt måste
man ändra beroende på vad det är för material man tittar på. För filmbaserat material som från
början är 25p är 75hz att föredra(25p*3) medans för videomaterial 50i är det 100hz som gäller(50i*2).
Som "set-and-forget" setting så kör jag DM2 och Pure Cinema Off. Jag förlorar då i bildkvalité och
upplösning vid filmbaserat material med det väger imo upp juddret och combingen man kan få annars
vid videomaterial.
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 01 March 2011 - 14:45.
Postad 01 March 2011 - 15:45
Vilket drivemode skall man köra för bäst 24Hz-bild? Alltså blu-ray.
Drive Mode påverkar bara 50hz-signaler. För korrekt 24p så ska du se till att ha
Pure Cinema på Advance, nåt mer behövs inte.
Postad 01 March 2011 - 16:27
Det handlar mestadels om att när skärmen renderar bilden i 60, 72, 75 eller 100 Hz så renderar den bilden på olika sätt i de 4 olika lägena vilket ger olika inställningar för främst kontrast och vitbalans.Men bara för att vara nyfiken, vad är det exakt för bildinställningar för BD (75 Hz) som man inte kan använda och som eventuellt kan påverka bilden negativt för TV (100 Hz)?
Skillnaderna kanske har normailiserats mkt mer i KRP än vad de gör i mitt gamla härke men om man är petig bör man nog ha ovanstående i bakhuvudet ändå.
Postad 01 March 2011 - 17:31
Det handlar mestadels om att när skärmen renderar bilden i 60, 72, 75 eller 100 Hz så renderar den bilden på olika sätt i de 4 olika lägena vilket ger olika inställningar för främst kontrast och vitbalans.
Skillnaderna kanske har normailiserats mkt mer i KRP än vad de gör i mitt gamla härke men om man är petig bör man nog ha ovanstående i bakhuvudet ändå.
Ja, de måste nog ha justerat en del till Krp-modellerna för jag har aldig sett ngn skillnad i kontrast eller vitbalans om jag växlat mellan dm:1 + pc: advanced samt dm:2 + pc: off...
En liten dum grej med isf-lägena är dock att pc: off + dm:2 inte riktigt verkar funka som de ska för 100 hz material, kollade fotboll nyss och det var tyvärr en jätteryckig bild som knappt gick att titta på, dvs samma resultat som dm:1 + pc:advanced... När jag bytte till User-läget med dm:2 + pc:off fungerade dock allt fint, så det kan ju vara en bugg med mjukvaran (kurocontrol) som jag använder för att komma åt och ställa in Isf-lägena... Hmmm
Redigerat av ajzman, 01 March 2011 - 17:39.
Postad 03 March 2011 - 09:36
Postad 03 March 2011 - 13:12
För att ta bort gulstick i vitbalansen så kan man, på egen risk, öka Blå eller minska Grön+Röd.
Men moln i slumpvis film är en värdelös referens för att avgöra vitbalans, använd Reverse Grayramps på DVE.
Postad 03 March 2011 - 16:39
Jag har Pure Cinema off i mina ISF lägen och trivs väldigt bra med det.
Postad 03 March 2011 - 17:01
Hur vet du att molnen i Oceans inte ska vara gulaktiga?
För att ta bort gulstick i vitbalansen så kan man, på egen risk, öka Blå eller minska Grön+Röd.
Men moln i slumpvis film är en värdelös referens för att avgöra vitbalans, använd Reverse Grayramps på DVE.
Håller med. Om gråskalan man tittar på däremot har gulstick i sig kan man kalibrera bort det. Det borde kunna lättas upp med lite B-gain samtidigt som man tar ner G-gain... kanske?
Postad 04 March 2011 - 11:15
Just ja, kommer inte ihåg hur det är med Pion, vet inte vilken färg som "dör" först om man drar upp Kontrast för mkt men om det skulle vara så att Blå är den svaga färgen (den dör först av alla, dvs den ökar inte mer, då man "krämar på") och man har gulstick i toppen (moln tenderar ju att ligga där...) så är det första man ska göra är att se om det hjälper att sänka Kontrast.
edit: Den här bilden är ett måste att förstå om man ens ska komma på tanken att pilla på vitbalansen (för det kan man göra "by eye" för att ta bort stora fel, ska det göras noga och rätt är dock mätverktyg ett måste).
Hämtad från wikipedia här:
http://en.wikipedia....i/Primary_color
Redigerat av pacman, 04 March 2011 - 11:20.
Postad 04 March 2011 - 16:09
Intressant påpekelse med RGB-gain. Menar du att man helst drar ner gain än att dra upp dem när man kalibrerar?
Postad 04 March 2011 - 17:19
Näe, det varierar från fall till fall.Menar du att man helst drar ner gain än att dra upp dem när man kalibrerar?
Vad jag menar är att när man satt Kontrast efter konstens alla regler och går över till att se över vitbalansen så kanske man inte har så mkt utrymme att öka en eller flera färger varför man får vara noga med vilka färger man väljer att justera samt om man ska justera dem upp eller ner.
Postad 04 March 2011 - 19:16
Mina känsliga ögon har också sedan en tid tillbaka upptäckt att skärmen inte är riktigt uniform när den visar videosvärta. Den högra ellervänstra sidan är en aning mer röd i svärtan. Detta antar jag är omöjligt att korrigera. Min fråga blir ändå hur detta kan hända. Det är verkligen inget att hänga upp sig på. Det syns ju inte under visning, och det är knappt synbart ens med bara svärta på skärmen. Jag antar att det faktiskt förekommer skillnader och man inte kan få perfekt uniform färgtemperatur på hela skärmen.
Sedan undrar man varför i hela friden PC-ingången är den enda ingången som inte har 0-255 som tillval när det gäller svärta. Det spelar inte världens roll, men det är lite konstigt att en teve som kallas monitor saknar denna möjlighet.
Postad 05 March 2011 - 11:44
Gul är komplementfärg till Blå (dvs gul är "motsatsen" till blå) så är det ett gulstick i strikt mening så ska det räcka med att öka blå (förutsatt att den blåkanalen inte ligger på dess över gräns så att säga - om så är fallet får man istället sänka grön+röd(dvs gul)).
Just ja, kommer inte ihåg hur det är med Pion, vet inte vilken färg som "dör" först om man drar upp Kontrast för mkt men om det skulle vara så att Blå är den svaga färgen (den dör först av alla, dvs den ökar inte mer, då man "krämar på") och man har gulstick i toppen (moln tenderar ju att ligga där...) så är det första man ska göra är att se om det hjälper att sänka Kontrast.
edit: Den här bilden är ett måste att förstå om man ens ska komma på tanken att pilla på vitbalansen (för det kan man göra "by eye" för att ta bort stora fel, ska det göras noga och rätt är dock mätverktyg ett måste).
Hämtad från wikipedia här:
http://en.wikipedia....i/Primary_color
Lånar tråden lite, på Panasonic G20 så har jag märkt att princip alla exemlar har en väldigt grön ton i bilden samt att orange blir väldigt stark och att rött lyser mer.
1.Motsatsen till grön är ju röd, men eftersom en röd tröja på film blir mer lysande så är det väl ändå svårt att plussa på röd då. Hur löser man detta? Ska jag minska gul och magenta då?
2. Gain är ju kontrast och cut är ljus, när ska man höja/sänka cut-off och när ska man höja/sänka gain? Tex om en färg lyser för mycket ska man då sänka ljuset då eller kontrasten?
3.Och när vet man när man istället ska använda sat/hue och vad betyder hue och sat?
4. Panasonic har ju endast röd, blå och grön på cut-off/gain, om jag ska ändra tex magenta ska jag då ändra rött och blått? Om man ska det så blir det ju riktigt med problem om tex en tv redan har för lite av tex blå eller rött från början.
Redigerat av Peterrrrr, 05 March 2011 - 11:57.
Postad 05 March 2011 - 18:21
G20 är lite grön eftersom dess färgrymd ser ut så. Det beror inte på att vitbalansen går mot grönt (dvs även då man fixar vitbalansen så kvarstår felet).Lånar tråden lite, på Panasonic G20 så har jag märkt att princip alla exemlar har en väldigt grön ton i bilden samt att orange blir väldigt stark och att rött lyser mer.
En displays totala färgåtergivning kan sägas bero på vitbalansen/gråskalan + färgrymd (och färg/matrisdekodning). Tricket är väl att ta reda på var felet ligger.
Magenta, inte röd, är komplementfärgen, dvs motsatsen, till grön.1.Motsatsen till grön är ju röd, men eftersom en röd tröja på film blir mer lysande så är det väl ändå svårt att plussa på röd då. Hur löser man detta? Ska jag minska gul och magenta då?
"Grönsticket" i färgrymden hos Pannan går inte att fixa helt med de reglage som finns i Pannan. Iaf inte utan att pajja bilden i nån annan ände (dvs det blir att rätta fel med att addera nya fel).
Hurvida man ska ändra gain eller cut beror på vilken del av gråskalan man avser fixa till.2. Gain är ju kontrast och cut är ljus, när ska man höja/sänka cut-off och när ska man höja/sänka gain?
Du kommer aldrig hamna i en situation där du ska ändra sat/hue istället för gain/cut - det är två helt olika saker. Hurvida man ska använda den ena eller den andra beror helt och hållet på vilken typ av fel man har i bilden.3.Och när vet man när man istället ska använda sat/hue och vad betyder hue och sat?
Om vitbalansen har ett magentastick så kan man sänka blå och röd ja - eller öka grön, samma diskussion som ovan.4. Panasonic har ju endast röd, blå och grön på cut-off/gain, om jag ska ändra tex magenta ska jag då ändra rött och blått?
Redigerat av pacman, 05 March 2011 - 18:21.
Postad 06 March 2011 - 16:18
G20 är lite grön eftersom dess färgrymd ser ut så. Det beror inte på att vitbalansen går mot grönt (dvs även då man fixar vitbalansen så kvarstår felet).
En displays totala färgåtergivning kan sägas bero på vitbalansen/gråskalan + färgrymd (och färg/matrisdekodning). Tricket är väl att ta reda på var felet ligger.
Magenta, inte röd, är komplementfärgen, dvs motsatsen, till grön.
"Grönsticket" i färgrymden hos Pannan går inte att fixa helt med de reglage som finns i Pannan. Iaf inte utan att pajja bilden i nån annan ände (dvs det blir att rätta fel med att addera nya fel).
Låter med andra ord som det blir svårt att få bort det gröna?
Hurvida man ska ändra gain eller cut beror på vilken del av gråskalan man avser fixa till.
Kan du förklara lite mer ingående om de olika delarna av gråskalan?
Vad står sat och hue för?Du kommer aldrig hamna i en situation där du ska ändra sat/hue istället för gain/cut - det är två helt olika saker. Hurvida man ska använda den ena eller den andra beror helt och hållet på vilken typ av fel man har i bilden.
Om tex om färgen rött lyser för mycket på en tröja i en film, vilket reglage bör man ändra på då?
Postad 06 March 2011 - 17:21
Enl HB minskar det i takt med att panelen åldras men aldrig försvinner helt.Låter med andra ord som det blir svårt att få bort det gröna?
Nu vet jag iofs inte vad du haft för inställningar när du kommit fram till att du har grönstick, kan vara nått som som är felaktigt på den(de) displayer du tittat på. Vad jag avser är att det verkar som om Pannas har lite färgrymds problem även efter man utfört en "perfekt" kalibrering.
Förutsätter att du pratar om Movie, THX eller ISF-lägena nu - med "Color Management" avstängt.
Ska sägas att jag aldrig detaljstuderat Pannorna själv så jag tänker inte uttrycka mig exakt utan pratar väldigt "allmänt".
De olika delarna? Undra halvan resp övre halvan. Du ser dem båda, hela vägen från svart till vitt (och vitare än vitt) mha av Reverse Grayramps på DVE.Kan du förklara lite mer ingående om de olika delarna av gråskalan?
Och när man vet vilken man ska ändra
Har du fel i den undre halvan är det i regel "cut" som har störst effekt, ligger felet i den över så är det som regel "gain" som gäller.
Sat = Saturation, dvs färgens mättnad, dvs hur "ren" färgen är.Vad står sat och hue för?
Om tex om färgen rött lyser för mycket på en tröja i en film, vilket reglage bör man ändra på då?
Hue = Färgens toning, t.ex.: En något grönaktig gul har en annan toning/hue än en rödaktig gul osv.
Läs på.
http://en.wikipedia....iki/HSL_and_HSV
Tror inte du ska ändra på någon av ovanstående för det är inte ifråga om vare sig mättnad eller toning som Pannas färgrymd är fel - utan ifråga om färgernas intensitet (hur ljusstarka de är helt enkelt, V:et eller L:et i HSV uttrycket i länken ovan) och det finns det inget reglage för...
...annat än "Color" som du kan prova att minska lite men risken är stor att du kanske rättar i en ände och pajjar i en annan. Tröjor i slumpvisa filmer är dock ingen särskillt exakt referenskälla...lika lite som moln i Oceans 11.
Sorry KRP-knuttar för OT.
Redigerat av pacman, 06 March 2011 - 17:27.
Postad 06 March 2011 - 18:55
Postad 06 March 2011 - 19:24
pacman... rädda mig!
Postad 06 March 2011 - 20:00
Jag kom plötsligt på en sak som jag vill fråga. Bilden går inte ända ut på sidorna utan det blir en liten svart remsa kvar. Så ser det inte ut på toppen och botten. Remsan är under centimetern bred. Jag antar att det ska se ut så?
Yep, har också märkt det, speciellt vid 1080p och Dot-by-dot läget, men det är inget jag störs speciellt mycket av dock...
Postad 06 March 2011 - 20:48
Yep, har också märkt det, speciellt vid 1080p och Dot-by-dot läget, men det är inget jag störs speciellt mycket av dock...
Remsan finns där oavsett bildformat. Jag störs inte heller mycket av det. Är bara nyfiken på varför den finns där.
Postad 06 March 2011 - 21:35
Ja, de måste nog ha justerat en del till Krp-modellerna för jag har aldig sett ngn skillnad i kontrast eller vitbalans om jag växlat mellan dm:1 + pc: advanced samt dm:2 + pc: off...
Häpp, får ta och citera mig själv denna gång, jämförde nämligen bilden mellan DM:1 och DM:2 och det ÄR faktiskt skillnad! DM:2 får en softare och mer blåtonad tyans (antagligen pga sämre upplösning?) och DM:1 bilden känns faktiskt betydligt bättre. Intressant...
Postad 07 March 2011 - 12:41
"Signalformat" skulle jag vilja kalla det, dvs om man matar skärmen med PC-RGB, Video-RGB, YCbCr 4:2:2 eller YCbCr 4:4:4. På engelska säger man ofta "colorspace" vilket jag inte alls gillar, förväxlas så lätt med gamut.Vad kör ni för färgsystem på Bluray? Eller vet inte om det heter färgsystem,menar det där 4:2:2 osv...
Vilket signalformat som är bäst att köra med beror på spelare och display och det är en lätt sak att ta reda på med, gissa vad, DVE...
Aha, fast kanske inte lika extrema skillnader som det är på G8:an...(?) Där är det stor skillnad mellan 24Hz input med valfri DM och 50Hz input med DM2.Häpp, får ta och citera mig själv denna gång, jämförde nämligen bilden mellan DM:1 och DM:2 och det ÄR faktiskt skillnad! DM:2 får en softare och mer blåtonad tyans (antagligen pga sämre upplösning?) och DM:1 bilden känns faktiskt betydligt bättre. Intressant...
Postad 07 March 2011 - 23:14
Aha, fast kanske inte lika extrema skillnader som det är på G8:an...(?) Där är det stor skillnad mellan 24Hz input med valfri DM och 50Hz input med DM2.
Vet inte, har inte jämfört med ngn G8-modell, men tror inte det, var inga direkt extrema skillnader. Fast jag föredrar ju bilden i DM1, så det är lite trist att den inte fungerar ngt vidare till 50Hz sändningar. Oh well...
Postad 07 March 2011 - 23:38
Edit: Eller är DM en global parameter som inte hänger med ISF-lägena? I så fall är det juh ett problem både med och utan reciever (var länge sen jag använde något annat än HDMI 4..
Redigerat av BennySlyden, 07 March 2011 - 23:43.
Postad 08 March 2011 - 07:05
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 08 March 2011 - 07:12.
Postad 08 March 2011 - 09:49
Det där får bli ett nörd-söndags projekt nån gång...Vet inte, har inte jämfört med ngn G8-modell, men tror inte det, var inga direkt extrema skillnader. Fast jag föredrar ju bilden i DM1, så det är lite trist att den inte fungerar ngt vidare till 50Hz sändningar. Oh well...
Dvs att kalibrera DM2 (50Hz input) så att det blir så likt som möjligt ett kalibrerat DM1 (50Hz input). Exakt lika går inte eftersom man i DM2 tappar bitdjup etc men karaktären i sig borde man kunna få tämligen lika.
Redigerat av pacman, 08 March 2011 - 09:50.
Postad 10 March 2011 - 22:16
Postad 11 March 2011 - 15:39
Det där får bli ett nörd-söndags projekt nån gång...
Dvs att kalibrera DM2 (50Hz input) så att det blir så likt som möjligt ett kalibrerat DM1 (50Hz input). Exakt lika går inte eftersom man i DM2 tappar bitdjup etc men karaktären i sig borde man kunna få tämligen lika.
Hör gärna av dig med resultatet i så fall, hade varit intressant att testa...
Postad 12 March 2011 - 17:36
Redigerat av pacman, 12 March 2011 - 17:37.
Postad 30 March 2011 - 19:29
Sett ett demoex på en lokal butik en 50 tums KRP-500A med 1 års garanti och tänkt 24 990 kr och finns en begagnad från privatperson en 5090H 50 tums och begär 17 000 kr men finns ingen garanti kvar och enbart högtalare och
väggfäste ej bordsstativ.
Vad är en gammal kuro modell värd och vilken av dessa är bäst ??
Eller är de bättre och vänta in Panasonic VT-30 som ska ha kuro teknik implanterat och ska vara likvärdig 5090H eller värre lite svårt att säga då ingen recension kommit ännu.
Postad 31 March 2011 - 09:34
KRP 500M är likställd med amerikanarnas model som heter 101..någonting. Den har också djupare svärta och är mest lik KRP 500M.
Postad 09 April 2011 - 08:31
Postad 09 April 2011 - 08:38
Det har väl ingen roll vilken hdmi ingång man använder på tex Bluray spelare?
Det är inte många spelare som har en ingång för HDMI. Du menar väl utgång?
Postad 22 August 2011 - 06:21
Pioneer lyckades med att bygga en stadig teve som nu har klarat sig sedan 2008. Väl investerade pengar skulle jag nästan vilja säga. Om nu Pioneer ska bli slagna så blir det antingen 2012 eller 2013. OLED ligger bakom knutarna och kan teoretiskt knuffa ner alla tidigare tekniker. Vilket jag hoppas. Då vaknar förhoppningsvis tillverkarna till och börjar göra teveapparater istället för stora "laptopar" med surfmöjligheter. He he.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 22 August 2011 - 06:27.
Postad 22 August 2011 - 11:01
Postad 22 August 2011 - 18:57
Annars brukar jag köra jag "pure" som bildläge. Men jag har lite frågor själv. Har jag tur kanske det finns någon som är en riktig jäkel på 500M? (det var inte den första frågan..ha ha)
1. Jämfört med andras inställningar så har jag färgmättnaden på -24. Kan tevens bildläge haft färgen extra mycket neddragen när jag köpte den, och är det något jag bör fixa till i ControlCal?
2. VGA har två bildlägen som heter USER och STANDARD. Mest intresserad är jag av USER. Kan det vara så att om jag "kalibrerar" USER på en annan ingång så påverkas även VGA:ns USER..(globalt) ? Eller är det något som kanske kan fixas via "Studio Mode"?
Väntar med spänning.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 22 August 2011 - 18:58.
Postad 03 November 2011 - 10:32
Det där med gamma ja. Jag växlar lite mellan 1, 2 och tre om jag ska vara ärlig. Jag har ännu inte riktigt listat ut hur jag får ut detaljer i svärtan. På min gamla bildrörs-teve kunde jag få ut mer detaljer i bilden innan svärtan i de svarta remsorna uppe och nere blev ljusa av justeringen. Jag tror att det finns någon bug i autohanteringen av bilden på Kuron. Det kan också vara en bug i huvudet.
Väcker tråden till liv igen...
Har också hållt på och fipplat rejält med inställningar och gamma fram och tillbaka i ca 1 års tid nu (nej, jag skojar inte, detta höll verkligen på att bli en rejäl fixering för mig!) men har nu äntligen hittat inställningar som jag tycker fungerar hyffsat bra för min KRP-500M...
Men först mina tankar och observeringar gällande gamman:
Det känns spontant som att det endast är PURE och/eller ISF-lägena (och eventuellt Movie??) som kan producera en "schysst gamma-kurva", dvs få fram fler detaljer i svärtan utan att förstöra helhetsintrycket (och utan att vara S-formad), men eftersom jag inte har tillgång till några kalibreringsverktyg (förutom DVE och Spears & Munshil) är detta mest en spontan gissning från min sida... Ngn kunnig Pioneer KRP-person kanske kan hjälpa mig här? Wolfy, Pacman, Slayer?
Hursomhelst så tycker jag personligen att de upplåsta ISF-lägena producerar den bästa gamman och tillika bilden, tack vara sina 9-punkts-inställningar, i jämförelse med PURE eller STANDARD/USER. Tyvärr använder sig dessa lägen (ISF Day/Night/Auto, som jag låst upp mha Kurocontrol) endast av Drive Mode:1, dvs de fungerar inte alls speciellt bra för 50Hz material här i PAL-TV-Europa, och därför har jag varit tvungen att "kompromissa" mina inställningar en hel del beroende på källa och material... Anyway, here goes:
1. För digital-TV SD kör jag USER-läget, då jag inte tycker att PURE blir speciellt roligt här, framförallt gällande sportsändningar, som känns riktigt trista. PURE levererar naturligtvis en "mest korrekt bild", men saknar den där "punchen" och kontrasten som jag vill åt och därför håller jag mig till USER, vilket är ett personligt val såklart.
Här använder jag också Mid-low färgläget eftersom Manuell känns för mörk och mättad och jag måste dra ner färgen till åtminstone -10/11 för att få hyffsade hudtoner etc, när det i Mid-low verkar räcka med -6 (?). Att mid-low blir aningen för blå/cyantonat kan jag faktiskt leva med (den ligger väl runt 7000K eller nåt...), så länge den producerar en ljusare bild än Manuell... Så kortfattat kan man säga att jag kör SD-TV (50Hz):
USER: kontrast: 27, ljusstyrka: +3, färg: -6, gamma: 1-2, färgläge: Mid-low, Dre: low, PC: Off, DM:2. Övriga inställningar OFF.
Det är dock möjligt att gå upp till ljusstyrka: +4 i USER utan att torska ngn direkt svärta, men med färgläge Mid-low (som alltså är ljusare än Manuell) anser jag inte detta nödvändigt.
2. För digital-TV HD däremot, kör jag PURE, baserat på D-nices inställningar här:
http://www.avsforum....909&postcount=9
De ändringar jag sedan gjort är egentligen bara småjusteringar (dragit upp färgen till +6 och satt Dre: Low), eftersom jag återigen vill ha mer "punch" i bilden. Har testat ett flertal andra PURE-inställningar från både AVS- och AV Forum också, men alltid återkommit till D-nices som levererar schyssta färger, naturliga hudtoner etc. Återigen är det dock synd att man inte kan applicera ISF-lägena och 9-punktsgamman på 50Hz -sändningar, men det kanske löser sig om man ordnar en professionell kalibrering...? Hursomhelst så fungerar PURE väldigt bra för HD-TV (50Hz) och jag har inga problem att få ut detaljer i svärtan (gamma: 2; ljusstyrka: +1).
Men självklart känns det märkligt att det räcker med ljusstyrka: +1 i PURE-läget medan STANDARD/USER kräver +3/+4 för en någorlunda likartad bild, hmmm...?
3. För Blu-ray och streamat HD-material (24 och/eller 60Hz) från min Oppo 93EU blir det bra mycket lättare då jag enbart använder mig av de upplåsta ISF-lägena, Day eller Night, beroende på hur mycket "punch" man vill ha i bilden.
Har återigen baserat dessa på D-nices inställningar:
http://www.controlca...hread.php?t=413
med lite småjusteringar (färg: +6, dre: low)...
Dessutom har jag testat dessa i både DVE och Spears & Munshil ett oräkneligt antal gånger och kommit fram till att de fungerar mycket bra för min skärm, förutsatt att Oppon är inställd på YCC: 4:2:2 och Direct Source, då blir det klart bäst resultat (enligt mig). PURE-läget fungerar naturligtvis också mycket bra för 1080p/24Hz/60Hz, men enligt min mening så känns återigen ISF-lägenas 9-punktsgamma och ljusstyrka/kontrast klart trevligast, det blir både ett härligt "tryck i bilden", detaljer i svärtan samt naturliga färger och hudtoner. Så sitter ni på en KRP 500/600-M och inte redan har låst upp ISF-lägena rekommenderar jag varmt Kurocontrol och denna tråd för mer info: http://www.avsforum....d.php?t=1240606
Angående dina andra funderingar:
1. Jämfört med andras inställningar så har jag färgmättnaden på -24. Kan tevens bildläge haft färgen extra mycket neddragen när jag köpte den, och är det något jag bör fixa till i ControlCal?
Detta verkar oerhört märkligt då jag som sagt drar upp färgen till ca +6 när jag kör PURE...?? Har faktiskt inte sett några andra PURE-inställningar där färgen varit "-" , så det verkar onekligen konstigt? Men vad händer om du drar upp färgen till +2/+3, blir bilden alldeles för mättad då eller? Och har du testat med ISF-lägena?
2. VGA har två bildlägen som heter USER och STANDARD. Mest intresserad är jag av USER. Kan det vara så att om jag "kalibrerar" USER på en annan ingång så påverkas även VGA:ns USER..(globalt) ? Eller är det något som kanske kan fixas via "Studio Mode"?
Sorry, har inte testat VGA-ingången öht....
Väntar med spänning.
Vet inte om jag kunde bidra med ngn nyttig info, men kanske hjälpte litegrann på vägen? Vore kul om du kommit fram till några nya observationer eller intryck sedan ditt senaste inlägg?
Redigerat av ajzman, 03 November 2011 - 10:37.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
* Officiell tråd - Pioneer G9
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?