Postad 03 June 2010 - 20:09
EXIF säger ISO 400, det borde väl inte ge så mycket brus?Hade ganska hög iso påslagen innan jag kom på att ja kunde använda blixten för att få bort bruset men då var bilden redan tagen
Postad 03 June 2010 - 20:45
Tycker nog inte att det är så farligt i bilden, får jag nog också om jag inte gör brusreduceringEXIF säger ISO 400, det borde väl inte ge så mycket brus?
Postad 03 June 2010 - 21:09
Ser inte hur blixt skulle rädda bruset. Slutaren är redan på max
Kul med macro va? När man väl köpt det undrar man varför man inte alltid haft ett. Så kände jag iaf
Postad 03 June 2010 - 21:23
Blir lite väl mycket "pixel peeping" fullt uppblåst som bilden är just nu.
Postad 03 June 2010 - 22:24
Eller så kunde du använt iso 200 och 1/2000s, istället för iso 400 och 1/4000s.Hade ganska hög iso påslagen innan jag kom på att ja kunde använda blixten för att få bort bruset men då var bilden redan tagen
Postad 03 June 2010 - 22:35
Jag tycker bilden är kanon, men det är just detta jag tycker det ser ut som - överskärpt i efterbehandlingen. Hur har du gått tillväga?Jag tycker inte det var så farligt brusigt heller. Kanske är exponeringen pushad i bildprogram? Maxad skärpa kanske?
Postad 04 June 2010 - 07:58
Jag tycker bilden är kanon, men det är just detta jag tycker det ser ut som - överskärpt i efterbehandlingen. Hur har du gått tillväga?
Gjorde lite i elements och plussade till lite skärpa så det är väl de som är boven
Jag tycker inte det var så farligt brusigt heller. Kanske är exponeringen pushad i bildprogram? Maxad skärpa kanske?
Ser inte hur blixt skulle rädda bruset. Slutaren är redan på max
Kul med macro va? När man väl köpt det undrar man varför man inte alltid haft ett. Så kände jag iaf
Det öppnas en helt ny värld med macro
Postad 04 June 2010 - 12:33
en liten spindel lapar i sig av morgonsolen.
Läskiga ögon! Jag hade nog croppat den ännu mer på sidorna.. Om det inte äventyrar kvaliteten vill säga.
Postad 04 June 2010 - 13:25
DSC_0867.jpg 939.97K
0 Antal nerladdningarKolla in fotohemsidan
Redigerat av notimetochill, 04 June 2010 - 16:29.
Postad 04 June 2010 - 16:07
Tog denna i skogen idag, har aldrig sett så liten spindel kanske 1-2cm lång liksom hehe
men fick en bra bild av den ändå
Så j-vla kul med MACRO
Kolla in fotohemsidan
Ännu kuligare om du minskar bildstorleken...
Redigerat av xray, 04 June 2010 - 16:08.
Postad 04 June 2010 - 16:32
Ännu kuligare om du minskar bildstorleken...
gjorde de nu
En eftermiddagstripp till skogen
DSC_0895.jpg 1.62MB
0 Antal nerladdningar
Postad 04 June 2010 - 18:45
Postad 05 June 2010 - 13:47
Riktigt fin!en fluga från idag
Lägger upp en fluga jag också:
_small_IMG_3465_ws.jpg 191.67K
0 Antal nerladdningar
Postad 05 June 2010 - 22:33
Salticidae - Hoppspindelen liten spindel lapar i sig av morgonsolen.
"hoppar piggt och rör sig på ett lustigt, småhoppande sätt. Fångar sina byten genom att hoppa på dem."
Misumena Vatia - BlomkrabbspindelEn eftermiddagstripp till skogen
Såg denna härliga spindel i sin Camo
"Spinner inga nät. Sitter helt enkelt och väntar på att ett lämpligt byte ska dyka upp. När bytet kommit riktigt nära greppar de tag i det och oskadliggör det med ett bett."
Redigerat av Velodynamic, 05 June 2010 - 22:36.
Postad 05 June 2010 - 23:19
"Spinner inga nät. Sitter helt enkelt och väntar på att ett lämpligt byte ska dyka upp. När bytet kommit riktigt nära greppar de tag i det och oskadliggör det med ett bett."
[/quote]
tack för infon, va intresserad ja blev över de nu
Postad 06 June 2010 - 09:50
Riktigt häftig. Visste inte att det fanns såna camo-kryp i vår faunaEn eftermiddagstripp till skogen
Såg denna härliga spindel i sin Camo
![]()
DSC_0895.jpg 1.62MB 0 Antal nerladdningar
Postad 06 June 2010 - 09:55
Riktigt häftig. Visste inte att det fanns såna camo-kryp i vår fauna
Nej inte jag heller
Postad 06 June 2010 - 10:17
_DSC1301.jpg 462.56K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 June 2010 - 19:34
DSC_0024_kopiera.jpg 1.29MB
0 Antal nerladdningarMin Fotohemsida
Redigerat av notimetochill, 06 June 2010 - 19:38.
Postad 06 June 2010 - 20:15
DSC_6778.jpg 285.03K
3 Antal nerladdningar
Postad 06 June 2010 - 21:09
Postad 06 June 2010 - 22:10
Riktigt bra bild där overhard!
_IGP7851.jpg 177.9K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 June 2010 - 22:35
1002210106.jpg 554.05K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Velodynamic, 06 June 2010 - 22:36.
Postad 07 June 2010 - 05:03
Har nog tagit 500 makrobilder i helgen och flertalet kan man inte använda till något, så räkna med stor kassation, i alla fall om man är i närheten av 1:1. Finns säkert någon formel för detta men jag har lärt mig att slutartiden är viktigare än man först tror. Man behöver nästan ha liknade tider som när man fotograferar en flygande fågel verkar det som, och det kanske enbart gäller en liten blomma som rör sig i vinden. Flest godkända bilder har jag nog fått med kortare än 1/500. Stora bländaröppningar och rörliga föremål ökar också risken för kassation, så det får bli en anpassning men med en start runt 10, sedan får man bedömma om man ska öka eller minska.I vilket läge och vilka inställningar har ni när ni macrofotar ?
Nedan en larv av miljontals som oftas ses i äppelträd (Velodynamic, har det latinska namnet
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered124686ac, 07 June 2010 - 05:19.
Postad 07 June 2010 - 07:48
I vilket läge och vilka inställningar har ni när ni macrofotar ?
Kör 100% i läge "M", helmanuellt, är alltför van vid att ratta in inställningarna själv!
Inställningarna varierar som tidigare nämnt, mest på vad det är man fotograferar och hur man vill att slutresultatet ska se ut.
Om jag fotograferar en blomma och ljuset är hyffsat bra så går det väl med 1/250s och f/5.6, det är vid f/5.6 och under som mitt Tamron producerar sin underbara bokeh i normala förhållanden, därför brukar jag hålla mig däromkring om jag vill få bakgrunden extremt suddig!
Är det insekter vi snackar om så blir det 1/400s eller snabbare och oftast f/4.5, om det finns tillräckligt med ljus - f/8.
Men som sagt, det är olika nästan hela tiden så det finns inga "generella" inställningar jag kör med varje gång!
Postad 07 June 2010 - 07:51
Har nog tagit 500 makrobilder i helgen och flertalet kan man inte använda till något, så räkna med stor kassation, i alla fall om man är i närheten av 1:1. Finns säkert någon formel för detta men jag har lärt mig att slutartiden är viktigare än man först tror. Man behöver nästan ha liknade tider som när man fotograferar en flygande fågel verkar det som, och det kanske enbart gäller en liten blomma som rör sig i vinden. Flest godkända bilder har jag nog fått med kortare än 1/500. Stora bländaröppningar och rörliga föremål ökar också risken för kassation, så det får bli en anpassning men med en start runt 10, sedan får man bedömma om man ska öka eller minska.
Nedan en larv av miljontals som oftas ses i äppelträd (Velodynamic, har det latinska namnet)
Kör du i bländarläget (Apeture) eller Manuell ?
Kör 100% i läge "M", helmanuellt, är alltför van vid att ratta in inställningarna själv!
Inställningarna varierar som tidigare nämnt, mest på vad det är man fotograferar och hur man vill att slutresultatet ska se ut.
Om jag fotograferar en blomma och ljuset är hyffsat bra så går det väl med 1/250s och f/5.6, det är vid f/5.6 och under som mitt Tamron producerar sin underbara bokeh i normala förhållanden, därför brukar jag hålla mig däromkring om jag vill få bakgrunden extremt suddig!
Är det insekter vi snackar om så blir det 1/400s eller snabbare och oftast f/4.5, om det finns tillräckligt med ljus - f/8.
Men som sagt, det är olika nästan hela tiden så det finns inga "generella" inställningar jag kör med varje gång!
Jag har endast använt A (Apeture) läget där jag får välja bländare kanske skulle våga testa mig på hel manuellt
Postad 07 June 2010 - 08:48
Jag använder A eller S, det är lite blandat. Mängden godkända bilder blir fler när jag har S och kanske 1/500 än om jag kör A och kanske f/5.6 eller liknade. Jag är lite sådan så är jag i A så försöker jag gå mot stora öppningar och är jag i S så försöker jag gå mot kortare tider, så det är ju ganska självklart att utdelningen blir större i S, men kanske det finns fler guldkorn med AKör du i bländarläget (Apeture) eller Manuell ?
Jag har endast använt A (Apeture) läget där jag får välja bländare kanske skulle våga testa mig på hel manuellt
För avstånd, så använder jag faktiskt ofta AF på objektivet funkat ofta riktigt bra (ibland bättre än mitt egna försök till inställning), skulle gärna ha haft en 2-4x förstorning i sökaren för bättre inställning, har svårt att se de små skillnaderna i sökarbilden. Ser verkligen fram emot en elektronisk sökare med förstorning när detta kan tänkas komma som funkar med makro, Har haft funderingen att prova med en 2x "tub" som man sätter på okularet, men har inte provat detta ännu (någon som har)? Blir oftast AF för första bilden och några egena försök till finjustering runt detta, Nikon 85'a funkar fint med att det går bra att göra manuell justering i AF/M läget. Kanske en "bättre" Nikon D90/D300s hade bidragit till en säkrare finjustering då sökarbilden är någon större och tydligare?
Redigerat av Unregistered124686ac, 07 June 2010 - 08:48.
Postad 07 June 2010 - 09:07
Härlig bild Johan! Mer bokeh åt folket!Inte riktigt makro egentligen men ungefär så nära man vågar stå utan att riskera fingertopparna.
Postad 07 June 2010 - 10:20
I princip alltid M. Ställer bländaren (ofta 2.8-5.6, gillar när saker är ur folkus) som jag tycker att bilden behöver och trycker på min kameras AE-knapp. Då ställs tiden rätt. Tar en provbild och justerar tiden om det behövs för att få önskad exponering. Då kan man sedan ta fler bilder med samma exponering och ändrad bakgrund t.ex till skillnad från läge A eller S.I vilket läge och vilka inställningar har ni när ni macrofotar ?
+1 på den! Att välja rätt bakgrund är A och O, riktigt fräckt!Härlig bild Johan! Mer bokeh åt folket!
Postad 07 June 2010 - 12:59
DSC_0087h.jpg 1.19MB
0 Antal nerladdningarFotohemsidan
Redigerat av notimetochill, 07 June 2010 - 13:01.
Postad 07 June 2010 - 21:00
Yponomeuta malinellus, ApelspinnmalNedan en larv av miljontals som oftas ses i äppelträd (Velodynamic, har det latinska namnet
)
De kan väva in hela träd fulla i spinn efter att det kalätits rent på blad, s.k. "spökträd".
En sista Norna, men nu måste jag nog söka andra motiv.
Gently Bow
1002210108.jpg 664.18K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Velodynamic, 07 June 2010 - 21:14.
Postad 07 June 2010 - 21:23
Jag fick hem min första systemkamera förra måndagen, en d5000 med 18-55 VR kitzoom. Håller på för fullt att lära mig både kamera samt lightroom, mycket att hålla reda på. Har tagit en del bilder och tänkte att det kunde vara kul att börja lägga upp lite bilder allt eftersom man utvecklas
humla.jpg 588.67K
0 Antal nerladdningarjag tar jättegärna emot förbättringsförslag och tips då jag är en riktig nybörjare när det gäller mer än bara ströfotografering (var inte allt för hårda bara
EDIT: Kan lägga till att det är 100% crop (om jag förstått crop rätt
Redigerat av cwolf, 07 June 2010 - 21:25.
Postad 07 June 2010 - 21:58
Tycker den är riktigt bra, särskilt för att ha varit tagen med ett kitnormal och inte ett makroobjektiv. Bakgrunden är lite rörig, så man kanske kan söka sig en lungnare bakgrund nästa gångVa snygga bilder alla tar!
Jag fick hem min första systemkamera förra måndagen, en d5000 med 18-55 VR kitzoom. Håller på för fullt att lära mig både kamera samt lightroom, mycket att hålla reda på. Har tagit en del bilder och tänkte att det kunde vara kul att börja lägga upp lite bilder allt eftersom man utvecklas. Här kommer min första bild, fler ska det blir förhoppningsvis:
jag tar jättegärna emot förbättringsförslag och tips då jag är en riktig nybörjare när det gäller mer än bara ströfotografering (var inte allt för hårda bara)
EDIT: Kan lägga till att det är 100% crop (om jag förstått crop rätt) på bilden
Redigerat av Unregistered124686ac, 09 June 2010 - 17:16.
Postad 08 June 2010 - 05:58
Tycker den är riktigt bra, särskilt för att ha varit tagen med ett kitnormal och inte ett makroobjektiv. Bakgrunden är lite rörig, så man kanske kan söka sig en lungnare bakgrund nästa gång
Tack! Bra tips med bakgrunden, håller med om att den nog blev lite rörig.
Postad 08 June 2010 - 20:19
Tack! Bra tips med bakgrunden, håller med om att den nog blev lite rörig.
Ett annat tipps är att försöka få skärpan på ögonen. Det är skitsvårt, särskilt med ett kit-objektiv. Jag vet för jag saknar också ett macro-objektiv.
Försök även tänka på ljuset, fota i skymning och gryning så har du mycket gratis, men på din bild verkar det ligga skugga över humlans huvud och blomman.
Hoppas du tar kritiken/tipsen rätt
o välkommen!
Postad 09 June 2010 - 13:38
nu i helgen och med auto ISO
love.jpg 367.94K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 June 2010 - 17:03
Ett annat tipps är att försöka få skärpan på ögonen. Det är skitsvårt, särskilt med ett kit-objektiv. Jag vet för jag saknar också ett macro-objektiv.
Försök även tänka på ljuset, fota i skymning och gryning så har du mycket gratis, men på din bild verkar det ligga skugga över humlans huvud och blomman.
Hoppas du tar kritiken/tipsen rätt
o välkommen!
Självklart tar jag tipsen och den kontruktiva kritiken rätt, tack för alla synpunkter och tips
Postad 09 June 2010 - 19:51
Huvudsakligen i Av -bländarval med tidsautomatik. Men om jag behöver fylla i med blixtljus har jag upptäckt att det blir naturligare om jag väljer Tv -tidsval med bländarautomatik, eftersom kameran gärna vill syncha sig fast på 1/60 sek med blixt i Av-läget. Nästan uteslutande centrumvägd genomsnittsmätning och auto-vitbalans som grundinställning. ISO't väljer jag själv efter behag. Skulle kunna gå på M-läget men tycker det blir lite jobbigt i längden att ständigt hålla koll på EV +/- skalan hur pass mycket bilden blir över eller underexponerad, när jag istället vill kunna koncentrera mig på komponering och att pricka hyffsat rätt i fokusering. Lat utav naturen kompenserar jag då hellre in ett fast EV-värde efter motivets andelar mörka och ljusa partier och låter kameran själv få flexa mellan slutartider eller bländarvärden. Lättare att hålla koll på så vis tycker jag.I vilket läge och vilka inställningar har ni när ni macrofotar ?
Förresten Live-View'en är ju också verkligen mumma just för macro-fotografering vid marknivå.
Tack Mikael!Riktigt snyggt Velo!
Redigerat av Velodynamic, 09 June 2010 - 20:06.
Postad 09 June 2010 - 21:09
DSC_7085.jpg 140.54K
0 Antal nerladdningarLite svagt ljus, skulle valt en mindre bländare om jag haft stativ. Svårt att handhålla på de brännvidderna.
Postad 10 June 2010 - 07:10
tar en fluga till
Jäklar vad snyggt que, man kan verkligen detaljstudera det lilla monstret
Köpte en sån här
begagnad för 500 pix, inget värstingobjektiv men jag tycker helt klart det var värt pengarna. Har aldrig haft tele förr och det var smidigt att ha en fusk-makro-funktion inbyggd. Här är första test-makrot jag tog idag.DSC_7085.jpg 140.54K 0 Antal nerladdningar
Lite svagt ljus, skulle valt en mindre bländare om jag haft stativ. Svårt att handhålla på de brännvidderna.
Bra motiv overhard, vet vad du menar med att det är svårt att handhålla där. Snygg bild
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
106 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?