Emotiva Audio
3343 svar till detta ämne
Postad 15 juni 2010 - 22:07
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Japp det stämmer, nätdelen levererar för mycket för 2kanaler.
Lonnies svar i ämnet: "It actually puts more stress on the 2 channels that are playing because now those two channels have to carry the full power capacity of the power supply.
Normally this is not a problem, however. If your speakers drop to really low impedance or if you play it are high levels, then it can put undue stress on the 2 channels and may cause a failure. We over build the gear so we really haven't had an issue with this but there have been a couple that have gone down. "
OK, då får det bli XPA-2, XPA-3 samt UMC-1. Fick svar på mail att XMC-1 troligtvis inte släpps förrän om 1år  Jag undrar vad det kan tänkas kosta hem till dörren..hmm?
Redigerat av johane77, 15 juni 2010 - 22:10.
Postad 15 juni 2010 - 22:12
Meller
-
Meller
-
Lärjunge
-
-
417 inlägg
Skicka en Quote på Emotivas sida eller direkt , så får du svaret 
Och ja det ingår leverans till dörren från FedEx
[email protected]
Redigerat av Meller, 15 juni 2010 - 22:14.
Postad 15 juni 2010 - 22:13
Unregistered1f5de008
-
Unregistered1f5de008
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Kan inte undgå att fråga.. varför femkanalssteg när du bara skall använda två?
Postad 15 juni 2010 - 22:13
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Johane77
Jag skall ge dig ett tips på ett bättre köp
Denon 3311 ( ca 10.000 ) kommer strax hos Hifi klubben
XPA-2 ( ca 9000 kr hem till dörren )
Mindre pengar bättre resultat
Redigerat av cedergren, 15 juni 2010 - 22:15.
Postad 15 juni 2010 - 22:18
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Johane77 Jag skall ge dig ett tips på ett bättre köp
Denon 3311 XPA-2 Mindre pengar bättre resultat
Då kanske jag ska behålla min Primare SPA20 och bara köpa XPA-2  Eller tror du jag vinner annat än HDMI växel m.m. I-landsproblem det här
Postad 15 juni 2010 - 22:24
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Börja med att köpa en XPA-2 och bestäm dig sen om du skall uppgradera flerkanalare
alternativet är en XPA-3 så att du driver även centern med ett slutsteg
Eller XPA-5 om du kan biampa dina högtalare med 2+2 kanaer och använda den femte till centern
Du har många alternativ att ta ställning till beroende på hur stark flerkanalare du har
eller kommer att köpa
Jag hade gått på XPA-3 (för att driva centern också) om jag visst hur lite jag utnyttjar av min XPA-2 idag
Det är otroligt starka slutsteg ( beroende på högtalare så klart )
Att jag sedan skulle vilja ha ett XPR-2 när det kommer är en annan sak
Redigerat av cedergren, 15 juni 2010 - 22:28.
Postad 15 juni 2010 - 22:47
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Denon 3311 ( ca 10.000 ) kommer strax hos Hifi klubben XPA-2 ( ca 9000 kr hem till dörren ) Mindre pengar bättre resultat
Har du lyssnat på UMC-1 så är jag intresserad att höra mer om intrycket.
Postad 15 juni 2010 - 23:13
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Har du lyssnat på UMC-1 så är jag intresserad att höra mer om intrycket.
Nej det har jag inte Det är bara en processor så om den inte är en otroligt bra förförstärkare och ljudbehandling är den inte bättre på något annat än vad marantz, denon och pionner kan ( för att ta exempel ) Nu tror jag inte att den är bättre och det är kanske därför så många väntar på den andra som inte verkar komma i år. UMC-1 har aldrig varit aktuell för mig och om du läser på deras forum och allt trådar om denna så kanske du förstår varför Sen kan du läsa denna så ser du vad som fattas hos UMC-1
AVR_3311CI_Lit527.pdf 2,21MB
31 Antal nerladdningar
Redigerat av cedergren, 15 juni 2010 - 23:20.
Postad 15 juni 2010 - 23:48
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Såg riktigt bra ut, frågan är bara om den sväljer 2 Emotiva slutsteg, 1 processor, ps3, wii samt spel till wii och ps3???
Gör den det samt klarar vikten så blir det ett köp direkt!
Tack för tipset JoNaZ!
I mina ögon är den möbeln i det grundaste laget till ett XPA steg om man inte kan ta bort bakstycket. Mina XPA med hemmagjorda nätkablar och högtalarkablar med banankontakter får inte plats på djupet i den kan jag tala om. Jag behöver åtminstone 65cm på djupet för att inte böja kablarna mer än dom själva vill. Sen skulle inte någon centimeter till på höjden skada även om XPA inte går speciellt varma, iaf inte om man inte tänder fler än några enstaka dioder. Jag har nya rätt trögdrivna högtalare så jag har inget problem att tända många eller alla dioder om jag så vill, men jag har faktiskt inte tänkt tanken att känna efter om steget går varmare nu vilket jag kanske borde göra. Det var bara några tankar från mig!
Postad 15 juni 2010 - 23:55
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Att jag sedan skulle vilja ha ett XPR-2 när det kommer är en annan sak 
Vet du om det har kommit ut någon mer info om det steget än det som skrevs här för en månad sedan?
Postad 16 juni 2010 - 00:06
GhostX
-
GhostX
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Denon 3311 ( ca 10.000 ) kommer strax hos Hifi klubben XPA-2 ( ca 9000 kr hem till dörren ) Mindre pengar bättre resultat
Baserat på vad? Vi som faktiskt testat UMC-1 vet att den leverar extremt bra ljud. Det som fått stryka på foten är allt extra lull. UMC-1 dras fortfarande med olika buggar men jag behåller min pga ljudkvalitén. Nu menar jag inte att låta som att jag försvarar en produkt bara för att jag äger den, det är mycket möjligt att Denon ger ett bättre resultat, men jag är så ******** allergisk mot liknande uttalanden. Hur jämför man produkter man aldrig lyssnat på?
Postad 16 juni 2010 - 00:21
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Vet du om det har kommit ut någon mer info om det steget än det som skrevs här för en månad sedan?
Nej, jag har letat och frågat men inga nyheter
Postad 16 juni 2010 - 00:28
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Hur jämför man produkter man aldrig lyssnat på?
I detta fallet funktioner Denon som jag tog som ett exempel är fylld med funktioner som är klart användbara Att de funkar, är redan klart då de har fungerat på de större modeller som redan har dom Att denon låter bra vet vi (jag) redan och om UMC-1 skulle låta bättre hade nog internet varit nerskrivet om den informationen Men det är bra att du är nöjd med din UMC-1  Själv har nog bestämt mig för att det blir en Denon 4311 till hösten. Man vet vad man får och att det fungerar och jag vill ha Dolby lz samt audysseys alla nya funtioner Ett 9:2 system är mitt mål Simma lugnt
Redigerat av cedergren, 16 juni 2010 - 00:47.
Postad 16 juni 2010 - 06:32
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Jag ska i min nya setup endast inrikta mig på välljud. Jag behöll min onkyo TX-SR876 i en vecka pga otroligt bra funktioner men tyvärr ingen spelglädje  Jag är intresserad av info baserat på lyssning då jag allt för ofta gått på Google recensioner. All input uppskattas, jag har inga problem att filtrera bort viss information.
Kan fler delge sina upplevelser om Emotiiva när dom fått hem elektroniken blir jag mycket glad!
Hur stor tv-bänk krävs för mig enligt min specifikation på utrustning? Berätta gärna vad ni har ni som redan har en fungerande bänk  Jag har fram till idag inte lyckats hitta en bra tv-bänk...
MVH Johan
Postad 16 juni 2010 - 07:54
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Nej, jag har letat och frågat men inga nyheter
Okey, Tack för det Cedergren! Hoppas att du skriver lite här om du stöter på någon info om några nya steg. Hur stor tv-bänk krävs för mig enligt min specifikation på utrustning? Berätta gärna vad ni har ni som redan har en fungerande bänk Jag har fram till idag inte lyckats hitta en bra tv-bänk...
MVH Johan
Jag har också letat efter en stor möbel som rymmer min utrustning, men har inte hittat något av intresse än, verkar svårt när man har många och stora apparater. Jag funderar stark på att bygga min egen möbel av bänkskivor man har i kök, finns stort urval, många olika modeller och man kan få det uppkapat till den storlek man behöver. Blir nog leca block mellan hyllplanen. Säg till om du hittar någon stor möbel.
Postad 16 juni 2010 - 08:56
=JoNaZ=
-
=JoNaZ=
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Såg riktigt bra ut, frågan är bara om den sväljer 2 Emotiva slutsteg, 1 processor, ps3, wii samt spel till wii och ps3???
Gör den det samt klarar vikten så blir det ett köp direkt!
Tack för tipset JoNaZ!
Ja du ser ju min setup i mitt galleri som jag räknat med att få plats med i bänken. Jag mailade även multibrackets för jag hade kollat på några av deras mindre modeller. Dom sa att eftersom jag hade typ 100kg så var deras största modell den enda som pallade det. http://www.multibrac....com/3305.shtmlNu har jag en XPA-2 oxå och jag har mätt med kontakter o sånt så går den in lätt. Bara att vänta på att skiten kommer i lager oxå!
Postad 16 juni 2010 - 09:18
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
....
Kan fler delge sina upplevelser om Emotiiva när dom fått hem elektroniken blir jag mycket glad!
Hur stor tv-bänk krävs för mig enligt min specifikation på utrustning? Berätta gärna vad ni har ni som redan har en fungerande bänk Jag har fram till idag inte lyckats hitta en bra tv-bänk...
MVH Johan
Ett alternativ är Emotivas monoblock. UPA-1 är inte lika djup som XPAn, så det är lite lättare att hitta en möbel som passar. De spelar grymt bra.
Postad 16 juni 2010 - 09:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Vad har ni som köpt XPA-2 eller XPA-5 fått betala sammanlagt med inköp + frakt och tull ?!
jag är sugen som bar den nämligen, sitter och studdsar...
Edit: Några allmänna tipps på hur man bäst går tillväga för att beställa m.m. uppskattas också.
Postad 16 juni 2010 - 09:27
=JoNaZ=
-
=JoNaZ=
-
Amatör
-
-
71 inlägg
http://emotiva.com/i...nal_orders.shtmbara skicka efter quote o sedan svara på mailet om du vill beställa  inte så svårt.
Postad 16 juni 2010 - 09:34
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1 684 inlägg
Är också sjukt sugen, men ska hålla mig till tåls lite. XPA3 för att vara lite framtidssäker kanske. Vill ju använda tre identiska högtalare för L C H så småningom. Hmm...
Postad 16 juni 2010 - 09:40
GhostX
-
GhostX
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Vad har ni som köpt XPA-2 eller XPA-5 fått betala sammanlagt med inköp + frakt och tull ?!
jag är sugen som bar den nämligen, sitter och studdsar...
Edit: Några allmänna tipps på hur man bäst går tillväga för att beställa m.m. uppskattas också.
x10 formeln fungerar ganska bra fortfarande tycker jag. På en UMC-1 och ett XPA-5 så betalade jag ungefär 4000 i frakt och diverse införsel avgifter, om jag minns rätt.
Postad 16 juni 2010 - 09:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Är också sjukt sugen, men ska hålla mig till tåls lite. XPA3 för att vara lite framtidssäker kanske. Vill ju använda tre identiska högtalare för L C H så småningom. Hmm...
XPA3 är dock ganska så mycket klenare än XPA2 och 5... mycket mindre nätdel och den brgrännsar nog en del där om du vill ha "topp notch" Jag är mest sugen på XPA2 för att ge mina i16s det bästa och med mycket headroom, men XPA5 skulle antagligen ge "tillräckligt" och då skulle jag ju ha drivning till även modulerna... svårt att välja... jag skulel vilha ha 2st XOA2 men så mycket pengar...  blir ju närmare 20k och det har jag INTE råd med just nu, det går liksom bara inte. hemska problem man har...
Postad 16 juni 2010 - 09:43
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Ska du inte vänta på kommande XPR-2?
Postad 16 juni 2010 - 09:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
x10 formeln fungerar ganska bra fortfarande tycker jag.
På en UMC-1 och ett XPA-5 så betalade jag ungefär 4000 i frakt och diverse införsel avgifter, om jag minns rätt.
ok, så ca 10k för ett steg då ? stämmer ju ganska bra med vad jag "misstänkte", dollarn ligger ju inte på x10så det blir ju inte ritkigt 8000k för steget utan snarare ca6500kr + ca4000kr för att få hit steget. 10k är mycket pengar, men med tanke på prestandan... Hmmm svårt detta.. Och åter igen, XPA2 eller XPA5...  Ska du inte vänta på kommande XPR-2?
Vad är det för något.. ?!
Postad 16 juni 2010 - 09:47
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3 878 inlägg
Postad 16 juni 2010 - 09:51
GhostX
-
GhostX
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Att denon låter bra vet vi (jag) redan och om UMC-1 skulle låta bättre hade nog internet varit nerskrivet om den informationen
Själv har nog bestämt mig för att det blir en Denon 4311 till hösten. Man vet vad man får och att det fungerar och jag vill ha Dolby lz samt audysseys alla nya funtioner Ett 9:2 system är mitt mål
Simma lugnt 
Att UMC-1 låter förbannat bra är ingen direkt nyhet, finns många jämförelser mot tex Onkyo's försteg. Men det som du tar upp på slutet i ditt inlägg är skillnaden mellan ditt mål och syfte med ett försteg och mitt. Jag skiter fullständigt i vilka funktioner min maskin har eftersom jag ändå inte använder hälften av dom, alla inställningar gör jag manuellt och mäter själv. Behöver inte mer än 5.1 egentligen heller så för mig har 7.1 funktionen i UMC-1 inget mervärde. Men vill man däremot ha alla nya funktioner så är UMC-1 helt fel maskin och det är väll lite dit jag velat komma i mina försök att förklara MIN upplevelse av maskinen.
Postad 16 juni 2010 - 09:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
http://emotivalounge...c...1382&page=1
Blir nog lite för dyr för mig, vill inte lägga dom pengarna... jag skulle vilja ha ett 4kanalsteg steg med samma prestanda som 2st XPA2 för ca 15000kr deta vore något det XPA-5 känns som "lite på gränsen" till vad jag vill ha, XPA2 känns perfekt, men lite för dyrt att ha till både moduler och toppar... slutar väll med att det blir ett XPA2 till topparna/frontarna (i16s) och sedan något billigare (Fläkt moddat behringer EP2500) steg med mycket effekt till modulerna. inte lika petigt där ju... jag skulle som sagt vilja ha ett 4-5 kanal steg med mer kraft än XPA5
Postad 16 juni 2010 - 09:55
GhostX
-
GhostX
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
ok, så ca 10k för ett steg då ?
stämmer ju ganska bra med vad jag "misstänkte", dollarn ligger ju inte på x10så det blir ju inte ritkigt 8000k för steget utan snarare ca6500kr + ca4000kr för att få hit steget. 10k är mycket pengar, men med tanke på prestandan... Hmmm svårt detta..
Och åter igen, XPA2 eller XPA5... 
Vad är det för något.. ?! 
Nja dom 4000kr var för båda produkterna. x10 är mer för att räkna in moms, tull etc Kan försöka leta fram uppgifterna jag har från fedex. Jag gick på XPA-5 och saknar aldrig kraft. Allt beror på vilken last som ska drivas. Men dra iväg ett mail till [email protected] och diskutera lite fram och tillbaka.
Postad 16 juni 2010 - 10:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Nja dom 4000kr var för båda produkterna. x10 är mer för att räkna in moms, tull etc
Kan försöka leta fram uppgifterna jag har från fedex.
Jag gick på XPA-5 och saknar aldrig kraft. Allt beror på vilken last som ska drivas. Men dra iväg ett mail till [email protected] och diskutera lite fram och tillbaka.
Jo men låter trevligt, Uppskattas verkligen om du hade lust att göra det jo jag ska prata med dom och se vad som går att diskutera fram 2st XPa2 vore ju exakt hur bra som helst... men då blri det ju inte några 4k i frakt + tull utan antagligen mer... så det går nog inte... blir då väll 7+7+4 = ca 18k
Redigerat av DVD-ai, 16 juni 2010 - 10:11.
Postad 16 juni 2010 - 10:37
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Att UMC-1 låter förbannat bra är ingen direkt nyhet, finns många jämförelser mot tex Onkyo's försteg.
Du kan sluta försvara ditt köp av UMC-1 nu  Du är nöjd och det är bra Dock är det ingen större succ'e i mina ögon att vara bättre än Onkyo då den är sist på min lista även om den är först på någon annans Jag VET att denon låter mycket bra och säkert minst lika bra som UMC-1 sedan har den allt som inte UMC-1 har Det kommer jag vara nöjd med och har också varit i många många år En sak som alla skall ha i åtanke när de köpt sina slutsteg och är nöjda med dom Det är slutstegen som gör emotiva stora och att de är så bra innebbär inte att emotiva också är "världsmästare" på processorer och annat. Ta bara deras nya DAC. Det finns inget som säger att den är annat än en "bra funktion" men trots detta så är den bättre än deras 2 kanal försteg som varit så hypat på deras forum bland emotiva entusiasterna. (enligt lonnie ) Anledningen till att emotiva är så stora hos en grupp entusiaster, beror i första hand på prissättningen och i andra hand på vad de leverar. De har också skapat en vi känsla med sin sammnhållning på forum och evenemang. "Big Dad" är ju som en pappa för alla emotiva barnen  Jag säger detta, för att det gärna bllr lite för entusiastiskt kring sådana här märken och att man till slut skall ha allt de har. En anläggning blir inte bättre av att allt är av samma märke.
Redigerat av cedergren, 16 juni 2010 - 10:49.
Postad 16 juni 2010 - 10:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Enda från Emotiva som intresserar mig är deras slutsteg, dom ser, känns och verkar av allt jag läst/käntn vara sjukt bra prylar för priset !
Postad 16 juni 2010 - 11:01
GhostX
-
GhostX
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Nja försvara mitt köp har jag väll inte bara gjort. Har försökt förklara hur jag resonerat inför och efter mitt inköp. Vad som för mig varit viktigt, vilket är ljudet, och vad som varit mindre viktigt.
Att döma ut en produkt som man varken ens sett i verkligheten än mindre lyssnat på är för mig helt oförsvarbart och lite av ett forum syndrom.
Sen att Emotiva som företag är extremt lätta att ha att göra med är bara ett extra plus i kanten.
Postad 16 juni 2010 - 13:33
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Nja försvara mitt köp har jag väll inte bara gjort. Har försökt förklara hur jag resonerat inför och efter mitt inköp. Vad som för mig varit viktigt, vilket är ljudet, och vad som varit mindre viktigt.
Att döma ut en produkt som man varken ens sett i verkligheten än mindre lyssnat på är för mig helt oförsvarbart och lite av ett forum syndrom.
Sen att Emotiva som företag är extremt lätta att ha att göra med är bara ett extra plus i kanten.
Det är ingen som har dömt ut någon produkt och inte ens din UMC-1 Jag har givit alternativ som JAG tycker är bättre alternativ pga det som jag tidigare har skrivit och jag kan motivera min åsikt i den frågan många gånger om, men det tänker jag inte göra. Det får var och en avgöra själv genom att ta reda på de fakta man kan få genom nätet och eller själv testa. Vad gäller Emotivas produkter, så är det lite svårt att testa allt, då allt inte finns hos någon köpare i ens närhet. Det kan liksom bli att köpa grisen i säcken om du förstår vad jag menar och det gjorde jag när jag köpte mitt slutsteg. Det var på chans pga att det var så förbannat billigt Men det var ju en fin gris  Det får du leva med som UMC-1 ägare precis som dom som har andra märken och som får läsa att deras kära ägodelar inte är förstavalet för någon annan.
Redigerat av cedergren, 16 juni 2010 - 13:35.
Postad 16 juni 2010 - 14:34
HakanBerg
-
HakanBerg
-
Användare
-
-
143 inlägg
Jag har en liten nybörjarfråga som någon kanske kan hjälpa mig att svara på
Nu sitter jag med en gammal H/K AVR-7000 som jag varit väldigt nöjd med under många år, men nu sjunger den på sista versen och måste bytas ut.
Bl.a saknar den HDMI-växel vilket börjar bli väldigt jobbigt i min anläggning med åtminstone tre-fyra olika HDMI-källor som vill kopplas till projektorn.
I stället för att skaffa en ny integrerad receiver så vore det kul att satsa på Emotiva-grejjer för att ta ett par steg upp med utrustningen.
Klarar jag mig då med en UMC-1(eller kanske XMC-1 när den väl släpps) och ett slutsteg som XPA-5?
Måste jag ha ett separat försteg också? Jag har nog inte riktigt greppat vad det innebär att UMC-1 är en Processor... innebär det att ett försteg ockå krävs eller kan jag helt enkelt koppla UMC-1 direkt till XPA-5?
Redigerat av HakanBerg, 16 juni 2010 - 14:42.
Postad 16 juni 2010 - 14:45
HakanBerg
-
HakanBerg
-
Användare
-
-
143 inlägg
Vad jag kunde se av en snabbtitt i PDF-filen du ladde upp längre ner så saknar väl Denon'en pre-out för de vanliga kanalerna? Blir det inte svårt att använda den tillsammans med ett externt slutsteg då?
Postad 16 juni 2010 - 14:49
HakanBerg
-
HakanBerg
-
Användare
-
-
143 inlägg
Vad jag kunde se av en snabbtitt i PDF-filen du ladde upp längre ner så saknar väl Denon'en pre-out för de vanliga kanalerna? Blir det inte svårt att använda den tillsammans med ett externt slutsteg då? 
Glöm det inlägget, jag läste inte tillräckligt noga!
Postad 16 juni 2010 - 15:11
Unregistered6e91bc53
-
Unregistered6e91bc53
-
Användare
-
-
157 inlägg
Jag tittade lite på Emotivas slutsteg och ser att alla deras effekter är uppmätta med 0,1% THD istället för tex 0.002% som jag har på mitt Classé, är inte detta rätt stor skillnad ? tittar man på billig skit som säljs på blocket så ser man ofta att alla "sämre" produkter har hög THD % ( brummljud / missljud ? )
Märks detta på stegen ? kan man testa detta genom att höja utan musik och se om det är tyst ? eller hur funkar det
Postad 16 juni 2010 - 15:36
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Jag har en liten nybörjarfråga som någon kanske kan hjälpa mig att svara på
Nu sitter jag med en gammal H/K AVR-7000 som jag varit väldigt nöjd med under många år, men nu sjunger den på sista versen och måste bytas ut. Bl.a saknar den HDMI-växel vilket börjar bli väldigt jobbigt i min anläggning med åtminstone tre-fyra olika HDMI-källor som vill kopplas till projektorn.
I stället för att skaffa en ny integrerad receiver så vore det kul att satsa på Emotiva-grejjer för att ta ett par steg upp med utrustningen. Klarar jag mig då med en UMC-1(eller kanske XMC-1 när den väl släpps) och ett slutsteg som XPA-5? Måste jag ha ett separat försteg också? Jag har nog inte riktigt greppat vad det innebär att UMC-1 är en Processor... innebär det att ett försteg ockå krävs eller kan jag helt enkelt koppla UMC-1 direkt till XPA-5?
Du kopplar ihop UMC-1 med XPA-5 med 5st RCA kablar (hane-hane). Det är allt du behöver!
Redigerat av johane77, 16 juni 2010 - 15:37.
Postad 16 juni 2010 - 15:41
Meller
-
Meller
-
Lärjunge
-
-
417 inlägg
Jag tittade lite på Emotivas slutsteg och ser att alla deras effekter är uppmätta med 0,1% THD istället för tex 0.002% som jag har på mitt Classé, är inte detta rätt stor skillnad ? tittar man på billig skit som säljs på blocket så ser man ofta att alla "sämre" produkter har hög THD % ( brummljud / missljud ? )
Märks detta på stegen ? kan man testa detta genom att höja utan musik och se om det är tyst ? eller hur funkar det
Den THD som står på produkt sidorna är under full kräm alla kanaler, annars så har tex XPA-2 en THD på 0.007%.
Redigerat av Meller, 16 juni 2010 - 15:43.
Postad 16 juni 2010 - 15:51
johane77
-
johane77
-
Användare
-
-
200 inlägg
Efter ett samtal till USA och Emotiva med Bredbandsbolagets telefoni 0.13öre/min  så är inköpet ett faktum!!!
Qty Item ID Description Unit Price Amount
2 1 UPA-1 296.00 592.00
2 1 XRCA-1M 18.99 37.98
2 1 Black Trim-2RU 20.00 40.00
Subtotal: 669.98
Shipping: 186.64
Currency is in U.S. Dollars (USD) Total: $856.62 USD
Jag glömde fråga om nätkablar för Sverige skickas med eller behöver jag köpa dessa lokalt?
Jag pratade med en mycket kompetent Emotiva anställd som förklarade att om man vill ha den bästa stereobilden(3D) eller vad man vill kalla det så ska man satsa på UPA-1. Steget upp i ren stereokvalitet är XPA-1, och den är ju duktigt dyr. Det betyder att alla som prioriterar Musiklyssning men inte vill lägga en månadslön på ett slutsteg borde köpa UPA-1 istället för XPA-seriens multikanalare.
Nu blir det en lång väntan på slutstegen... Förhoppningsvis framme till Midsommar om allt går som det ska
Vet ni hut mycket mer jag kommer betala i tullavgift, moms etc?
Mvh Johan
Postad 16 juni 2010 - 15:54
Meller
-
Meller
-
Lärjunge
-
-
417 inlägg
Skall rota fram mitt kvitto på inköp och kolla vad det blev, tyvärr så följer det inte med ström kablar som passar i Svenska uttag. Jag köpte 2st Supra Rload till mina steg.
Det är ju 25% moms på priset ink frakten, sen cirkus 150-200kr tull och 125kr adm avgifter. Cirka
När du ser att prylarna är i Paris så ring FedEx och betala in moms och sånt, annars kan paketet bli ståendes ett par dar extra.
Redigerat av Meller, 16 juni 2010 - 16:01.
Postad 16 juni 2010 - 16:00
THomaX
-
THomaX
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Jag glömde fråga om nätkablar för Sverige skickas med eller behöver jag köpa dessa lokalt?
Vet ni hut mycket mer jag kommer betala i tullavgift, moms etc?
Mvh Johan
Nej, det skickas inte med sån kabel som passar våra uttag, men det är en standard apparatkabel för t.ex. datorer så det är inget problem. Tull och moms är nämnt många ggr i tråden, sök i tråden så hittar du svaren! Edit: Meller trängde sig visst före!
Redigerat av THomaX, 16 juni 2010 - 16:02.
Postad 16 juni 2010 - 19:45
Triggerhappy
-
Triggerhappy
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
THD = Total Harmonic Distortion! Det är alltså sinalens fel från den perfekt förstärkta signalen. 0,002 och 0,1% kan vara milsvidd skillnad på en förstärkare men lika väl 0,5db´s skillnad beroende på hur väl den är konstruerad. Det du skulle testa med din föreslagna metod är S/N = Signal till brus nivån....dvs du ökar på förstärkningen tills du hör det egna brusgolvet....tänk på att köra digital 0´a i cd´n...så kan du lyssna på allt brus i hela signalvägen....
Postad 17 juni 2010 - 10:48
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Själv har nog bestämt mig för att det blir en Denon 4311 till hösten. Man vet vad man får och att det fungerar och jag vill ha Dolby lz samt audysseys alla nya funtioner Ett 9:2 system är mitt mål
Simma lugnt 
4311 kommer inte förrns nästa år enligt HIFI klubbens kundtjänst
Postad 17 juni 2010 - 13:12
niklas86
-
niklas86
-
Användare
-
-
189 inlägg
Detta kanske har varit uppe innan men hur står sig ett XPA-2 mot ett Rotel 1080 steg? Är det mycket "bättre"? Kraftfullare och kontrollerat kanske är bättre ord...
Är påväg att köpa nya högtalare fram och kommer eventuellt behöva ett slutsteg för att bli nöjd...
Ett 1080 eller motsvarande kostar drygt 5k begg och ett nytt XPA-2 kostar drygt 9k nytt. Ganska stor skillnad, sen är ju ett XPA-2 STORT i TV bänken med vilket är en liten nackdel..
Hur varmt blir ett XPA-2?
MvH
Niklas
Postad 17 juni 2010 - 13:24
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
4311 kommer inte förrns nästa år enligt HIFI klubbens kundtjänst
Den kommer i september i USA och då de som skulle komma i Juni i USA också har kommit här redan eller är på väg, så lär även 4311 komma i höst Men man vet ju aldrig. Rätt svar från kundtjänst borde vara "vet inte" då de faktiskt inte vet Men den jag frågat och som vet, säger att den kommer i höst Vi får se, jag hoppas på hösten då jag inte tror Marantz 7005 kan matcha Denon 4311 sorry för OT
Redigerat av cedergren, 17 juni 2010 - 13:30.
Postad 17 juni 2010 - 20:32
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Lite news för er som är ute efter inbyggnadshögtalarna Here's a special introductory price on these speakers just because we love all of you so much:
UAC-6.2 Ultra Architectural In-Ceiling Speaker: $149 + FREE shipping (Regular $169) UAC-8.2 Ultra Architectural In-Ceiling Speaker: $179 + FREE shipping (Regular $199) UAW-6.2 Ultra Architectural In-Wall Speaker: $169 + FREE shipping (Regular $199) UAW-8.2 Ultra Architectural In-Wall Speaker: $199 + FREE shipping (Regular $229) UOM-6.2 Ultra Architectural Outdoor Monitor: $229 + FREE shipping (Regular $249)
As always you can purchase them through our online shopping cart at: http://emotiva.com/s...roduct_list&c=9
Postad 17 juni 2010 - 20:37
Forshaga
-
Forshaga
-
Användare
-
-
206 inlägg
Lite news för er som är ute efter inbyggnadshögtalarna
Undrar hur 4 st UAW-8.2 skulle funka som surrar i en 7.2 uppsättning? Eller tror ni ERD-1 är så jätte mycket bättre? Jag vet att Erd är dipoler med en massa inställningmöjligheter men behöver man verkligen kunna trixa så mycket med dom?
Postad 17 juni 2010 - 20:48
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
Jag har ERD-1 och de låter kanon
Det var mycket ljud i dom när jag såg The Wolman igår och då fick de verkligen visa att de låter som de skall
Redigerat av cedergren, 17 juni 2010 - 20:48.
Postad 19 juni 2010 - 08:04
warp56
-
warp56
-
Användare
-
-
140 inlägg
 The Emotiva July 4th SALE-A-BRATION!! http://emotiva.com/10 % på prylar utom UMC-1 och 20 % på kablar!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|