LCHF
2415 svar till detta ämne
Postad 07 December 2011 - 08:22
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Som blivande LCHF-ammande moder läs på... http://www.breastfee...reast-milk.html
Dom ursäktar kolesterolet, dom verkar ha dålig koll på nutrition. Här radar dom upp det som är bra i mjölken vid amning och mjölksockret är inte med på listan: Bröstmjöl, amning och Nutrition - Karolinaska institutet. http://pingpong.ki.s...g - Edstedt.pdf'
Postad 07 December 2011 - 08:26
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Kolesterol är livsviktigt för cellväggarna, tar dom inte ens upp en sån sak så anser jag att källan är bristfällig. Om dom inte tar upp det dvs. Sen så är.det skillnad på kolesterol och kolesterol. Bra kolesterol sänder tillbaka kolesterol till levern om jag minns rätt. Hdl och ldl.
Postad 07 December 2011 - 10:53
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Här har det hänt mycket. kul  jag kan börja med att skriva att om man fortsätter med en ketokost så blir det ketoacidos. poängen med lchf är att undvika kolhydrater och därifrån så har jag fått att lchf leder till ketoacidos. det händer om vi ej får i oss kolhydrater. om vi helt plötsligt får äta kolhydrater så är det en annan femma igen.
Hur lång tid tar detta? Många som kör Keto fyller ju på med kolhydrater någon gång i veckan. Men vissa kör ju LCHF utan undantag under lång tid utan problem?
Postad 07 December 2011 - 11:01
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Ok lacto. Men vi är båda med på att kroppens primära svältreaktion är.att gå in i ketos, och det gör den när det finns för lite kolhydrater.
Inte svältreaktion, utan en reaktion på avsaknaden av kolhydrat. Svältreaktion kan man möjligtvis kalla det när man förlorar kroppsfett pga kaloriunderskott.
Postad 07 December 2011 - 12:05
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Dom ursäktar kolesterolet för att inte skapa en hysteri inför okunniga läsare.
Ja men dom påpekar att lågt kolesterol is the shit, så mellan raderna är dom inte mycket för kolesterol. Vanlig naturlig mat tex ägg, kött, grädde ger en bra balans på kolesterolet. Överätning av KH sänker det goda och det riktigt dåliga VLDL skapas. "Lactose provides Baby with energy so that he can do the things that babies do" Ja utan laktos kan dom inte göra mycket... Den kan förbättra avföringen och sen tror jag att bebisen kan bygga upp sitt immunförsvar med det men det är bara en gissning, inget jag läst nån stans.
Postad 07 December 2011 - 14:22
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Lactoferrin,
Ja, våran kropp fungerar bäst så. Att äta massa onödigt fett är ju dumt.
Postad 07 December 2011 - 18:24
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Lactoferrin,
Gör den det? Hitta denna: " Ny svensk forskning visar att personer som äter mycket socker har sämre blodfetter och kan löpa ökad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom." http://www.vetenskap...rt-karlsjukdom/
Postad 08 December 2011 - 06:19
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Surface frukt-mannen, här är fruktkvinnan vs smörkvinnan: http://www.kostvagen...ett...--5937929
Postad 08 December 2011 - 08:06
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Desserts innehåller i regel kolhydrater. mycket. speciellt nigellas.
Sen så handlar det om individuell genetik. mr miyagi i karate kid filmerna är typ 55 i första filmen, han åt nog varken den ena eller andra kosten. Totalt värdelös validitet på ditt exemepl med andra ord. men mycket roligt sådant. jag trodde skröpeltanten från du är vad du.äter var typ... halvfräsch 70-75åring
sen så är proteinbrist rejälv mycket farligare äb fett eller kolhydratsbrist.
Postad 08 December 2011 - 08:23
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
hon till höger kan få smaka på min "proteinbar" när som helst
Postad 08 December 2011 - 08:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
HAHA !
Postad 08 December 2011 - 08:33
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
hon till höger kan få smaka på min "proteinbar" när som helst 
Ja det är vad man kan kalla "Milf"
Postad 08 December 2011 - 08:41
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Vill ni läsa hur det funkar med barn på paleo-diet, så börjar det komma artiklar om paleobabies i USA. Rätt så häpnadsväckande (positiva) berättelser dessutom. Det gäller då naturligtvis att mamman gått på det under graviditeten redan.
Postad 08 December 2011 - 09:37
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Lactoferrin,
Ja, människan bör inte inta någon onödig mängd. Inte fett, protein, kolhydrat, vitaminer, mineraler eller vatten. Utan en korrekt mängd är det som gäller.
Postad 08 December 2011 - 10:03
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Vet inte om LCHF är hennes metod direkt dock.http://www.dailymail...-Lean-plan.htmlThe supplement - described as a phyto-antioxidant blend of 'super greens', herbal adaptogens, fruit and vegetable concentrates and probiotics - claims to have fat burning properties that help reduce cravings while promoting a healthy system.Body Brilliance shake is a natural supplement to promote 'youth, health and a lean body' Meals on the Clean and Lean diet plan include plenty of fresh fish, lean meat including skinless turkey and chicken, and fresh, preferably organic vegetables. The sugar and cream-laden puddings for which Nigella is renowned are out, swapped for more healthy and nutritious offerings such as a handful of raw nuts or some fresh fruit. Read more: http://www.dailymail...l#ixzz1fvqYG4xs
Postad 08 December 2011 - 10:48
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Tror inte heller att inlägget var menat att hon är LCHF. Det handlade mer om tidigare diskussioner om Frukt vs Smör etc. Den som sett hennes program vet att hon är allätare/livsnjutare. Kommer aldrig ett tvkock-program med nån LCHF-kock. Finns nog ingen vettig Tv-station som vågar satsa pengar på det.
Du menar swapped for more healthy and nutritious offerings such as a handful of raw nuts or some fresh fruit.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 08 December 2011 - 10:49.
Postad 08 December 2011 - 14:37
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Hehe. Största frukt-kvinnan. Hon är för tillskott? Bara där gav jag upp. Hitta på någon lite-vettigare inom "samma spår"-tack.
Proteinbrist, vad är det?
Postad 08 December 2011 - 15:29
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Nå, det finns sådana som gör rätt och gör fel. Många som börjar med LFRV och äter alldeles för lite, typ 1500kalorier om dagen och klagar på att det inte funkar. Hehe..
Postad 08 December 2011 - 19:05
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Nå, det finns sådana som gör rätt och gör fel. Många som börjar med LFRV och äter alldeles för lite, typ 1500kalorier om dagen och klagar på att det inte funkar. Hehe.. 
Hur många kalorier socker behöver man per dag då?
Postad 08 December 2011 - 19:07
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Eat more to live more ;-)
Postad 08 December 2011 - 19:27
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Eat more to live more ;-)
Du tyckte ju nyss att man inte skulle äta onödigt, nu uppmuntrar du till överätning?
Postad 08 December 2011 - 20:35
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Då snackade jag väl om fett, inte sant?
Postad 08 December 2011 - 23:59
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Då snackade jag väl om fett, inte sant? 
Så du tror selektiv överätning efter dina personliga preferenser är bra? Det är ju sektvarning på sånt tänk.
Postad 09 December 2011 - 00:20
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Tycker det är lite sektvarning från många håll i den här tråden.
Postad 09 December 2011 - 06:22
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Detta tänk är sektvarning....
Människan har ätit kolhydrater i 10.000 år. - "Det är fel, vi skall omvända dom och äta rätt, (LCHF-resonemang)"
Anser du inte att Livsmedelsverket är en sekt isf. Dom säger att när ett barn har föds ska den få fet mjölk från mamman men direkt när amningen är över ska den börja dricka lättmjölk. Människan ska undvika det mättade fettet som den ätit i miljoner och äta mycket kolhydrater som vi gjort dom senaste 10 000:- år. Modersmjölken består av dubbelt så mycket kolhydrater som fett. - "Det är fel, det är bara för smakens skull (LCHF-resonemang)" Käfta emot och säga att människan evolution och moder naturs val av bröstmjölk är fel.....
Vem har sagt att det är fel? Och vilken funktion har laktos i bröstmjölk enligt dig? Och av vilken orsak tror du är anledningen till att människan blir laktosintolerant vid 4 års ålder? Sektvarning för att man tror att man kan vända evolutionen och moder natur med några års LCHF på nacken .
Det är ju snarare följa evolutionen, inte vända.
Postad 09 December 2011 - 07:05
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Varför ska vi äta något vi inte är skapta för?
Ät frukt och var glad.
Postad 09 December 2011 - 07:39
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Varför ska vi äta något vi inte är skapta för?
Ät frukt och var glad.
Har du kollat ut, hur mycket frukt hittar du i naturen idag? Sen skiljer sig dagens frukt mot dåtidens.
Postad 09 December 2011 - 10:01
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
För att förtydliga så äter inte jag enligt LCHF
Postad 09 December 2011 - 11:31
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Inte för att vara sån men lchf-anhängarna försöker ändra på 60.000årigt ätande tom  allt tack vare en läkare som läst två veckor av nutrition och blivit förkastad av hela forskareliten.
... vi minns ju när hon sa att hon inte kunde få svinis pga sin kost. det dummaste jag hört i mitt liv för övrigt. ingen är nog med på det argumentet förutom hon själv.
Postad 09 December 2011 - 12:34
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Anser du inte att Livsmedelsverket är en sekt isf. Dom säger att när ett barn har föds ska den få fet mjölk från mamman men direkt när amningen är över ska den börja dricka lättmjölk. Människan ska undvika det mättade fettet som den ätit i miljoner och äta mycket kolhydrater som vi gjort dom senaste 10 000:- år.
Vem har sagt att det är fel? Och vilken funktion har laktos i bröstmjölk enligt dig? Och av vilken orsak tror du är anledningen till att människan blir laktosintolerant vid 4 års ålder?
Det är ju snarare följa evolutionen, inte vända.
Stämmer verkligen detta? Jag är ju inte laktosintolerant iaf...
Postad 09 December 2011 - 12:56
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Och här tittade man in för att lära sig om LCHF....
Postad 09 December 2011 - 13:35
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Och här tittade man in för att lära sig om LCHF....
Nä... Här är det mest smutskastning och personliga åsikter, blandat med lite halvdan fakta...  Om du vill skapa dig en egen uppfattning så kika på http://www.lchf.seoch för smarriga lchf recept så kika på http://www.lchfrecept.comIngen idé att försöka bilda sig en egen uppfattning om lchf här inne...
Postad 09 December 2011 - 13:39
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
För att förtydliga så äter inte jag enligt LCHF
Det var inte dig jag menade i mitt inlägg, ber om ursäkt om det verkade så.
Postad 09 December 2011 - 14:38
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Nä... Här är det mest smutskastning och personliga åsikter, blandat med lite halvdan fakta... 
Om du vill skapa dig en egen uppfattning så kika på
http://www.lchf.se
och för smarriga lchf recept så kika på
http://www.lchfrecept.com
Ingen idé att försöka bilda sig en egen uppfattning om lchf här inne...
Och lchf.se eller det Dahlqvist säger hjälper knappast till heller (om man nu är ute efter objektiv information)
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 09 December 2011 - 14:39.
Postad 09 December 2011 - 14:42
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Postad 09 December 2011 - 14:57
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Har du kollat ut, hur mycket frukt hittar du i naturen idag? Sen skiljer sig dagens frukt mot dåtidens.
Nå, du har en del poäng. Men jag menade hur våran kropp är "skapt". Våran kropp skulle ju kunna vara lite bättre på många plan om vi nu skulle vara köttätare :-)
Postad 09 December 2011 - 16:41
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jag tror tyvärr inte dessa diskussionerna kommer leda nånvart för någon av oss  Ingen lär ju ändra åsikt eftersom alla har sin fasta övertygelse redan. Därför vore det ju lite roligare om diskussioner just kring LCHF hade större fokus i tråden och inte diskussioner MOT LCHF. Åt faktiskt ett gott recept igår med baconlindad kyckling späckad med brie och en "stuvning" på morötter, lök mm. Det var tjejen som gjorde det men jag tror detta är rätt recept: http://lchf-kost.blo...ch-mortter.html
Postad 09 December 2011 - 16:46
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
- 10 kg på 6veckor
Grattis! Måste prova på LCHF, hade inte varit fel att tappa 4kg  Antar att man får skippa chokladen och Ölet, men osten kanske man får ge sig på lite extra?
Redigerat av maximm, 09 December 2011 - 16:47.
Postad 09 December 2011 - 17:06
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Det var inte dig jag menade i mitt inlägg, ber om ursäkt om det verkade så.
Nejdå, ville bara förtydliga det så ingen tror att jag talar om personliga preferenser.
Postad 09 December 2011 - 19:00
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Mitt inlägg handlar om LCHF-anhängarnas sätt och försöka ändra på 10.000-årigt ätande av kolhydrater, Hur kom du in på Livsmedelsverket, vad har dom att göra med mänskliga evolutionen?
Livsmedelsverket har ju ändrat vårt ätande så jag trodde det var ändringen i sig du reagera på. Handlar det om specifika individer så finns det idioter överallt LCHF-folk och även kolhydratsfolk eller t o m frukt-folk. Mitt inlägg handlar om fördelningen fett/kolhydrater i bröstmjölk, hur kom du in på laktosintolerans? Dubbelt så mycket kolhydrater som fett i kosten är ju fel enligt LCHF. Skulle aldrig ifrågasätta innehållet i bröstmjölk.
Du skrev ett citat och jag svara på det och gav dig följdfrågor, svara på dom istället. LCHF är ingen evolution, bara ett bantningssätt bland alla andra
Det sa jag inte heller. Vet inte om det är ett bantningssätt heller utan endast en diet med possitiva effekter. http://svt.se/2.1080...t_mest_effektivStämmer verkligen detta? Jag är ju inte laktosintolerant iaf...
Det är inte jag heller men deafult så blir alla däggdjur som diar intoleranta efter ett par år, vad jag läste 4år för människa, kan säkert variera. Dom flesta av oss nordbor har utvecklat tolerans mot laktos. Nå, du har en del poäng. Men jag menade hur våran kropp är "skapt". Våran kropp skulle ju kunna vara lite bättre på många plan om vi nu skulle vara köttätare :-)
Vet du vad det är för skillnad på människor och schimpanser?
Postad 09 December 2011 - 19:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Viktnedgång är inte ett bevis på bra kost. har själv tappat 10 kilo på 13 dagar eller om det var 13 kilo på 10 dagar. bra kost? Bra diet? Ingen kost, ingen diet, ingen mat eller ens vatten gick ner. det var mestadels muskelmassa som flög, det är lätt att bränna bort muskler och lagrad glykogen.
btw, apt och glykogeninlagring fungerar på samma sätt under den här dieten? Aye? No aye?
Postad 09 December 2011 - 19:48
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
VETENSKAPLIG FAKTA OM LCHF - Tyck om informationen eller inte! På molekylär nivå så händer det saker vare sig ni vill eller inte, i det endokrina systemet bland annat, utav LCHF. Ibland får även jag som dissar LCHF se fördelarna men man måste alltid vara kritisk för sin personhälsas bästa! Kolla nedanstående vetenskapliga fakta om LCHF : Folk har dött vid LCHF - " Sudden Cardiac Death in Association With the Ketogenic Diet " - http://www.sciencedi...887899408003998Högfettdieter, även kortvariga sådana, tros kunna leda till inflammerad fettvävnad kring blodkärlen och bidra till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom.Artikel & Studien i SciendeDaily: - http://www.scienceda...90218142001.htm- http://circres.ahajo.../4/541.abstractKost som innehåller mycket fett leder redan efter kort tid till försämrad nyproduktion av hjärnceller. Skadorna uppstår i hippocampus, den del av hjärnan där minne, inlärning och den spatiala förmågan finns. 1. Fettrik kost ökar utsöndringen av stresshormonet corticosteron... 2. ...vilket hämmar nyproduktionen av nervceller i hippocampus... 3. ...vilket påverkar minne, inlärning och spatial förmåga. Studiens namn: Effects of palatable diets on appetite regulation, appetite peptides and neurogenesis Andreas Lindqvist Section for Diabetes, Metabolism and Endocrinology Department of Experimental Medical Science Studiens länk - http://lup.lub.lu.se...&fileOId=547537Det finns tidigare studier som visar att människor som äter mycket fettrik mat har sämre minne än andra.Solfrizzi et al. The role of diet in cognitive decline. J Neural Transm. 2003 Jan;110(1):95-110. Kalmijn S. Fatty acid intake and the risk of dementia and cognitive decline: a review of clinical and epidemiological studies. J Nutr Health Aging. 2000;4(4):202-7. Molteni et al. A high-fat, refined sugar diet reduces hippocampal brain-derived neurotrophic factor, neuronal plasticity, and learning. Neuroscience. 2002;112(4):803-14.
Redigerat av Unregistered1734, 09 December 2011 - 19:48.
Postad 09 December 2011 - 20:01
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag skulle vilja se en studie på alla sjukdomar och dödsfall som orsakas av socker... Känns som den siffran kan vara liiiiite högre... Men jag e ingen expert, socker kanske e nyttigt ?
Postad 09 December 2011 - 20:15
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jag skulle vilja se en studie på alla sjukdomar och dödsfall som orsakas av socker... Känns som den siffran kan vara liiiiite högre... Men jag e ingen expert, socker kanske e nyttigt ?
haha ja förmodligen. Men egentligen om man ska vara ärlig är det löjligt att ens försöka länka såna här "faktan" för det är ju knappast så att alla dödsfall i världen utreds om huruvida "normal kost" eller alternativa koster var det som dödade en människa. Skall man tro att fettrik mat gör en sämre funktionell hjärnan faller ju allt ressonemang om att man ska köra tallriksmodellen eller liknande som alla kolhydratsförespråkare hänvisar till. Ska man äta mycket av allt kommer det automatiskt att bli mycket fett. (typ folk som idrottar och har en hög kroppsvikt) Att någon gjort sig besväret att hitta lik där obduktionen visat att högt intag av fett varit en bidragande faktor till dödsfallet säger redan där mig att studien går ut på att motbevisa att LCHF skulle vara bra ur näringssynpunkt. Ska man vara kritisk? Ja givetvis men man måste också insé att studier är mkt lätta att vinkla åt vilket håll som helst. På samma vis som Marlboro anställer forskare för att göra studier åt dom. Hur många forskare får uppgiften att hitta hur "vanlig" kost har ihjäl folk? förmodligen ingen eftersom vanlig kost inte har något namn, dvs det finns inget intresse i att försöka få folk att ändra sig.
Postad 09 December 2011 - 20:28
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Det känns även som att (av egen erfarenhet) vissa LCHF (eller nån annan kost för den delen) "skeptiker" försvarar sitt socker -och pastaberoende in i döden... Men när man ställer dom emot väggen så har dom egentligen inget bra svar på varför dom äter det, utan det bara alltid har varit så, och för att det är gott... Dom har sällan nån koll på näringsinnehållet i produkterna heller, utan bara antar att pasta är ganska nyttigt...
Men hur jävla gott och nyttigt är pasta i ren form egentligen, jag tycker det är totalt smaklöst... Jag menar, det är ju mjöl o ägg...
Själv är jag ingen strikt LCHF'are, utan bara försöker anamma det vettiga ur hälsosynpunkt... Men trots detta har jag stött på ganska stort "okunnigt" mostånd både hemifrån och släkt/vänner... I ren tro om att den "traditionella" svenska kosten skulle vara nån jävla mirakelkost, men sen när man börjar rabla lite egentlig fakta om deras kost så vänder dom till kinden och fnyser...
Bara jag som har några såna bekanta ?
Postad 09 December 2011 - 20:52
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Försvarar sitt pastaberoende? Här flrsvaras ju en diet som inte har långvarigt bevisad hälsosam effekt medans man frånser den negativa sidan rakt av. om vi inte tål kolhydrater, varför smälter vi såna redan i munnen? Kan småbarn gå på lchf? Vi har inte mag och tarmsystem som rena predatorer, vi är allätare. Vatten är dödligt i för stora mängder. det finns inte en enda srudie som säger att ett måttligt intag av kolhydrater är ohälsosamt. Finns det en.sån seriös studie så länka tack.
kolhydrater är inte farligt. överkonsumtion är farligt. för mycket omega 6 är inflammatoriskt. för mycket protein är stressande för njurar.
Postad 09 December 2011 - 21:28
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Klart det är bra med bröstmjölk för spädbarn, dom ska ju öka i vikt snabbt.
Mycket socker gör att det går snabbt!
Postad 09 December 2011 - 22:10
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Kvittar vad vi äter, naturen har sin gång. Vad jag retar på om LCHF är dess fördömmande av alla oss andra som äter vad vi äter och mår bra, väger bra, äter gott, lever lika länge och mår allmänt bra.
Jag mår bra i alla fall och är grymt vältränad (för min ålder) trots alla oddsen enligt LCHF
1. Din definition av "grymt vältränad" kan mycket väl vara den lägsta standard av kroppsfett & muskelmassa jag kan tänka mig... Folk har olika perspektiv och ideal 2. Naturen har sin gång är rejält trångsynt. Vedertagen fakta säger att man kan bromsa åldrandet. För den som vågar ge sig på mer än abstrakt att läsa, så finns det undersökningar till erat förfogande hos Karolinska. Ledtrådarna i åldrandet finns i bl a mitokondrier och kromosomernas telomerer. Det är enzymet telomeras som gör att kromosomerna i cellen håller sig unga och inte bryts ner – ett slitage som ligger bakom både det naturliga åldrandet och cancersjukdomar. Inom detta forskningsområde sker det just nu stora landvinningar. Bland annat har studier från Harvard, nyligen publicerade i tidskriften Nature, visat hur möss som får tillskott av enzymet telomeras producerat så många nya celler att de halverade sin biologiska ålder. För den som vill testa att uppnå en maximal livslängd och leva till 120 gäller i dag de gamla råden om att äta sunt och röra på sig. Men också att ha tur i det genetiska lotteriet. 3. Intensivt EXPLOSIV Styrketräning kan motverka åldrandet.De korta, snabba muskelfibrerna börjar tyna bort redan från 30-årsåldern. Explosiv styrketräning är det bästa sättet att bromsa åldrandet.All träning är bra men stavgång och aerobics påverkar inte sarkopeni (muskelförtvining). För att behålla muskelmassan krävs det styrketräning med tung belastning vid få lyft. Det måste vara ett kraftigt stimuli, gärna i ett explosivt moment, för att det ska bli full effekt. Självklart ska man börja lite försiktigt, säger Alexander Cristea vid Umeå universitet som studerat saken i sin doktorsavhandling. Kardemumman: Visst kan man påverka med livsstilen (sömn,motion,kost, psykisk hälsa etc. etc.) påverka sin livskvalitet och motverka "naturens gång"... Du verkar leva i gamla dars tänk Movieman ^^
Postad 09 December 2011 - 22:27
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Försvarar sitt pastaberoende? Här flrsvaras ju en diet som inte har långvarigt bevisad hälsosam effekt medans man frånser den negativa sidan rakt av. om vi inte tål kolhydrater, varför smälter vi såna redan i munnen? Kan småbarn gå på lchf? Vi har inte mag och tarmsystem som rena predatorer, vi är allätare. Vatten är dödligt i för stora mängder. det finns inte en enda srudie som säger att ett måttligt intag av kolhydrater är ohälsosamt. Finns det en.sån seriös studie så länka tack.
kolhydrater är inte farligt. överkonsumtion är farligt. för mycket omega 6 är inflammatoriskt. för mycket protein är stressande för njurar.
Jag försvarar varken ut eller in... Det är klart att vi tål kolhydrater det är väl lika självklart som att vi tål proteiner och fetter antar jag... LCHF måhända försvarar en ökad mängd fett som energi istället för kolhydrater... Men som jag ser det så försvarar ju många en verkligen överdriven mängd kolhydrater i alla dess former, och framförallt socker och vitt mjöl... Och alla är väl vi olika vart man drar gränsen för överkonsumtion av både fetter, kolhydrater och proteiner... Jag är en av dom som anser att bröd innehållande socker till frukost + sockerberikade yoghurtar till mellis + pasta till lunch + potatis/ris till middag + ytterligare lite mackor och oboy till kvällsfika är en sjuklig överkonsumtion av just dom nämnda kolhydraterna... Och denna kost är tyvärr väldigt vanligt bland dagens barn och även många vuxna... Men vem kan argumentera emot att äta och leva hälsosamt ? Jag personligen kör inte strikt LCHF som sagt (tvivlar på att jag ens någonsin har varit i ketos), men jag har valt att lägga kosten mot en mer LCHF aktig kost eftersom jag tränar väldigt mycket och känner att min kropp och hälsa gynnas av det, inte för att nån undersökning säger det... Och då menar jag inte 3 bröstpass och 4 bicepspass i veckan... Jag utövar triathlon, och man kommer ganska lätt upp över 10-15 timmar i veckan under vintern och säkert närmare det dubbla under vår/sommar/höst... Och jag kan men stor säkerhet säga att sedan jag lade om min kost så har både mina sjukdomar och skador minskat dramatiskt, samtidigt som min prestation ökat ganska ordentligt, framförallt på långpass (+4 timmar)... Hur jag ser ut skiter jag i, men jag kan ju säga att det inte varit några problem att hålla sig "deffad" med denna kost, utan att tappa muskler eller styrka... Men alla är vi ju olika... Vissa DÖR tydligen av LCHF, vissa DÖR av socker, vissa DÖR av tydligen av McDonalds... Jag betvivlar starkt på att kosten skulle vara den ENDA uteslutande anledningen i nåt av dessa fall...
Postad 09 December 2011 - 22:39
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Ska inte argumentera emot din kroppsform annat än att det är ditt ideal... Oavsett fysiologiskt korrekta principer så kan alla "påtvinga" muskeltillväxt genom ett eller annat träningssätt som må vara okonventionellt... Alla kan bli rippade fast med olika förluster eller vinster på köpet... (socialt, kognitivt, fysiskt, etc.)..
Men komplimang ska du ha, det var en väldigt bra form! Du saknar dock en del magmuskler kring mitten & nedre vid buken för att ge ett bra helhetsintryck. Lite likt mig faktiskt, deffad i övrigt och en väldigt bra midja hade du! Men magen är svår, eller hur. Alla kämpar vi mot det genetiska lotteriet som spelar större roll än mängden underhudsfett och muskelmassa tillsammans rent av
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|